پیش بینی مقاومت دارویی ویروس HIV با استفاده از ماشین های بردار پشتیبان

پیام:
چکیده:
هدف
بررسی عملکرد روش یادگیری ماشین های بردار پشتیبان برای پیش بینی مقاومت دارویی ویروس HIV با استفاده از تحلیل دنباله آمینو اسیدها.
مواد و روش ها
در این مطالعه از ماشین های بردار پشتیبان استفاده شده است، همچنین برای آموزش و آزمایش ماشین های بردار پشتیبان از نرم افزار LIBSVM استفاده شده است.
یافته ها
در این مطالعه بررسی عملکرد روش یادگیری ماشین های بردار پشتیبان برای پیش بینی مقاومت دارویی ویروس HIV با استفاده از تحلیل دنباله آمینو اسیدها ارائه شده است و نتایج حاصل بر روی چهار روش بیولوژیکی که برای تفسیر نتایج تست های ژنوتیپی ارائه گردیده بود، بررسی شده است و با مقایسه نتایج، بهترین روش بیولوژیکی برای هر دارو مشخص شده است. ماشین های بردار پشتیبان، به عنوان یک جدا ساز بسیار قوی برای تعیین مقاومت دارویی ویروس HIV با دقت 27/86- 77/98 عمل می کند. اعمال ماشین های بردار پشتیبان بر روی نتایج روش HIVDB برای داروهای APV، NFV،ABC، AZT، D4T، DDI، TDFو DLV بهترین نتایج را با توجه به پارامترهای اندازه گیری شده داشته است. روش ماشین های بردار پشتیبان برای داروهای IDV، 3TC، TDF، EFV و NVP بهترین نتایج را بر روی روش ANRS داشته است. برای دارو های LPV و AZT ماشین های بردار پشتیبان برای نتایج روش REGA عملکرد خوبی داشته است و برای داروهای IDV، LPV،RTV، SQV و DDI ماشین های بردار پشتیبان برای روش VGI عملکرد خوبی داشته است.
نتیجه گیری
ماشین های بردار پشتیبان، به عنوان یک جدا ساز بسیار قوی برای تعیین مقاومت دارویی ویروس HIV عمل می کند. می توان هنگام استفاده از هر دارو برای درمان، قبل از شروع درمان ابتدا مقاومت دارویی را با استفاده از روش های یادگیری ماشین، تعیین کرد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
10
لینک کوتاه:
magiran.com/p988418 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!