بررسی دقت نگاره های پانورامیک، پری اپیکال موازی و توموگرافی اسپیرال در تعیین فاصله کرست آلوئول تا دیواره فوقانی کانال مندیبل

پیام:
چکیده:
مقدمه
کاربرد ایمپلنت های دندانی، روش شایع در درمان کامل یا نسبی افراد بی دندان می باشد. جایگذاری و قرار دادن ایمپلنت، نیازمند ارزیابی دقیق رادیوگرافیک از محل جراحی می باشد که در مندیبل لازم است از ایجاد عوارض جانبی و آسیب عصبی عروقی جلوگیری شود. هدف از پژوهش حاضر تعیین دقت توموگرافی اسپیرال، رادیوگرافی پری اپیکال و پانورامیک در اندازه گیری فاصله بین دیواره فوقانی کانال مندیبولار و کرست آلوئولار بود.
مواد و روش ها
این مطالعه توصیفی- تحلیلی بر روی سه عدد مندیبل خشک انسانی انجام شد. گلوله های فلزی به قطر 5 میلی متر بر روی آن ها چسبانده شد. سه گلوله در سمت چپ و سه گلوله در سمت راست هر مندیبل قرار داده شد. پس از پوشاندن سطح مندیبل با یک لایه موم 5 میلی متری جهت بازسازی بافت نرم، از هر مندیبل رادیوگرافی های پری اپیکال، پانورامیک و توموگرافی اسپیرال تهیه گردید. سپس مندیبل ها برش داده شد و اندازه واقعی کرست آلوئول و دیواره فوقانی کانال مندیبولار در هر ناحیه اندازه گیری شد. پس از جمع آوری داده ها به کمک آزمون های Paired-t وRepeated measures ANOVA داده ها بررسی و نتایج آنالیز شدند (05/0 = α).
یافته ها
نتایج نشان داد که بین سه تکنیک مقایسه شده تنها تکنیک پری اپیکال با اندازه واقعی تفاوت معنی داری ندارد (05/0 > p value). همچنین بین اندازه های حاصل از تکنیک توموگرافی و پانورامیک با یکدیگر از نظر آماری تفاوت معنی داری وجود نداشت (05/0 > p value).
نتیجه گیری
با توجه به نتایج این پژوهش به منظور تعیین و ارزیابی دقیق محل جایگذاری ایمپلنت و تعیین دقیق ارتفاع استخوان در مندیبل، تکنیک پری اپیکال موازی پیشنهاد می شود؛ گرچه توموگرافی نیز جهت فراهم نمودن اطلاعاتی در بعد عرضی باید مد نظر قرار گیرد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
475
لینک کوتاه:
magiran.com/p991017 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!