بررسی مقایسه ای مقاومت به شکست دندان ترمیم شده با دو روش اینله کامپوزیت رزین و ترمیم مستقیم

پیام:
چکیده:
مقدمه
یکی از محاسن کامپوزیت رزین به عنوان ماده ترمیمی، توانایی برگرداندن استحکام از دست رفته دندان است. نحوه کاربرد کامپوزیت رزین ها می تواند بر روی این توانایی تاثیر بگذارد. بدین جهت طی یک بررسی آزمایشگاهی اثر دو روش ترمیم با کامپوزیت رزین با استفاده از عوامل باند مینایی و عاجی بر مقاومت به شکست دندان ترمیم شده مورد مطالعه قرار گرفت.
مواد وروش ها
در این مطالعه تجربی آزمایشگاهی تعداد 50 عدد دندان پرمولار سالم گردآوری و به 5 گروه تقسیم شدند و پس از مانت در آکریل و تهیه حفره های مزیواکلوزودیستالی با روش های زیر ترمیم گردیدند. گروه 1 دندان های ترمیم شده به روش اینله رزین کامپوزیت، گروه 2 دندان های تراش نخورده به عنوان گروه شاهد، گروه 3 دندان های ترمیم شده به روش اچینگ مینا و کاربرد عامل باندینگ مینایی و ترمیم با رزین، گروه 4 دندان های تراش خورده ترمیم نشده و گروه 5 دندان های ترمیم شده با اچینگ مینا و کاربرد عامل باند کننده عاجی و ترمیم با رزین کامپوزیت. پس از آماده سازی نمونه های هر گروه تحت نیروی فشاری نتایج تحت آنالیز واریانس یک طرفه و مقایسه دو به دو توسط آزمون t قرار گرفتند (05/0 = α).
یافته ها
میانگین و انحراف معیار برای گروه های 1 تا 5 به ترتیب در گروه 1 برابر 87 (16/23) -گروه 2 برابر 142 (77/53)- گروه 3 برابر 87/60 (52/11)- گروه 4 برابر 12/41 (08/12) و در نهایت گروه 5 برابر 5/91 (60/23) کیلوگرم نیرو محاسبه گردید. آنالیز آماری یافته ها وجود تفاوت معنی دار بین گروه های 2، 3 و 4 را نشان داد (05/0 > p value). گروه های1 و 5 تفاوت معنی داری نداشتند (05/0 < p value).
نتیجه گیری
دندان های تراش خورده ترمیم نشده ضعیف تر از دندان های ترمیم شده بودند. ترمیم دندان ها به روش اینله کامپوزیتی و روش اچینگ مینا همراه با کاربرد مواد باند کننده عاجی مقاومت به شکست دندانی را افزایش داد؛ اما از این نظر با هم تفاوتی نداشتند. ترمیم دندان ها با استفاده از کامپوزیت رزین باند شده سبب افزایش مقاومت به شکست دندان های تراش خورده گردید.
زبان:
فارسی
در صفحه:
577
لینک کوتاه:
magiran.com/p991031 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!