بررسی مقایسه ای اثرات سایکولوژیک چهار تکنیک آرام بخشی وریدی در حین جراحی ایمپلنت دندانی

پیام:
چکیده:
مقدمه
آرام بخشی بیدار وریدی جهت کنترل اضطراب و افزایش تحمل بیمار به طور وسیعی در اعمال جراحی ایمپلنت دندانی استفاده می شود. استفاده از داروهای متنوع، باعث می شود بیماران احساسات متنوعی را تجربه کنند. در این پژوهش احساسات بیماران حین آرام بخشی با چهار رژیم دارویی وریدی در اعمال جراحی ایمپلنت دندانی با هدف مشخص کردن بهترین تکنیک بررسی شده است.
مواد و روش ها
در این مطالعه کارآزمایی بالینی تصادفی دوسویه کور، 112 بیمار داوطلب ایمپلنت دندانی در چهار گروه مطالعه شدند. گروه اول میدازولام، گروه دوم میدازولام/فنتانیل، گروه سوم میدازولام/استامینوفن و گروه چهارم میدازولام/کتامین دریافت کردند. در پایان مرحله بهبودی از آنان در خصوص احساساتشان حین جراحی سوال شد و اطلاعات با استفاده از آزمون های Pearson''s chi-square، Mann-Whitney، ANOVA و Kruskal wallis تجزیه و تحلیل شدند (05/0 = α).
یافته ها
آزمون Pearson''s chi-squareاز نظر سن، جنس، تحصیلات و آزمون ANOVA در زمان بهبودی، زمان جراحی و میزان میدازولام مصرفی اختلاف معنی داری بین گروه های مورد مطالعه نشان نداد. در آزمون Kruskal wallis احساسات خوشایند در چهار گروه تفاوت معنی داری نشان داد (001/0 > p value). در تکمیل آن، آزمون Mann-Whitney نشان داد که فراوانی احساسات خوشایند بین گروه میدازولام و میدازولام/کتامین تفاوت معنی دار ندارد (084/0 = p value)؛ اما فراوانی احساسات خوشایند در گروه میدازولام/فنتانیل به طور معنی داری از گروه میدازولام بیشتر بود (008/0 = p value). فراوانی احساسات خوشایند در گروه میدازولام/ استامینوفن به طور معنی داری از گروه میدازولام/ کتامین بیشتر بود. (001/0 > p value). در آزمون Kruskal wallis میزان شیوع احساسات ناخوشایند در چهار گروه تفاوت معنی داری نداشت (211/0 = p value).
نتیجه گیری
با توجه به نتایج این پژوهش، استفاده از ترکیب آرام بخش و مسکن باعث می شود که بیمار احساسات خوشایند بیشتری را حین کار داشته باشد و سبب افزایش کیفیت آرام بخشی، همکاری بیمار و رضایت او از آرام بخشی می شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
592
لینک کوتاه:
magiran.com/p991068 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!