فهرست مطالب

قرآن شناخت - سال هفتم شماره 2 (پیاپی 14، پاییز و زمستان 1393)

نشریه قرآن شناخت
سال هفتم شماره 2 (پیاپی 14، پاییز و زمستان 1393)

  • تاریخ انتشار: 1394/06/19
  • تعداد عناوین: 7
|
  • غلام محمد شریعتی*، محمدباقر سعیدی روشن صفحه 5
    معناشناسی زبانی و تفسیر قرآن به قرآن در مطالعات قرآنی ارتباط نزدیکی با هم دارند. مقاله حاضر سعی دارد تا با روش توصیفی تحلیلی، ضمن توصیف نقاط اشتراک این دو رویکرد در مطالعات قرآنی، نقش مثبت معناشناسی زبانی را در فرایند تفسیر قرآن به قرآن، روشن و مزایای آن را به اختصار بررسی کند و نیز کاستی های برخی از نحله های معناشناختی را یادآور شود. رابطه معناشناسی و تفسیر قرآن به قرآن در دو بعد مبنایی و فرایندی قابل بررسی است. در بعد نخست، نوع نگاه هر یک از این دو روش بر نقش بافت زبانی و غیرزبانی و نیز جایگاه روابط بینامتنی در کشف معنا بررسی شده است، و در نگاه فرایندی به رغم همسویی درخور توجه دو رویکرد مزبور، معناشناسی با قرائت متکامل آن می تواند نقش مکمل و سازنده ای در قاعده مندی و مقوله بندی واژگان قرآن و اثبات نظام مندی معارف آن و مهار روشمند پیش دانسته ها در تفسیر قرآن به قرآن داشته باشد.
    کلیدواژگان: معناشناسی زبانی، تفسیر قرآن به قرآن، دلالت درون زبانی، رابطه بینامتنی، غرر آیات، واژگان کانونی
  • غلامعلی عزیزی کیا* صفحه 25
    از بایسته های حدیث پژوهی، چگونگی طبقه بندی احادیث ذیل آیات قرآن کریم است. پیش از علامه طباطبایی، عالمان قرآن پژوه و حدیث پژوه به بیان نکاتی در باب فهم احادیث ذیل آیات پرداخته و بخشی از مباحث مربوط را بازگفته اند؛ اما هیچ یک از آنان به تفصیل و در حد و اندازه المیزان سخن نگفته اند. روش پژوهش حاضر توصیفی تحلیلی بوده، هدف از آن ارائه تعاریفی نسبتا جامع از جری و تطبیق و باطن و تاویل با بازخوانی احادیث جری و بطن و تاملی بر مباحث روایی المیزان به منظور شناسایی احادیث بیانگر جری و باطن قرآن است. حاصل پژوهش اینکه جری عبارت است از: بیان مصداق های آیه اعم از مصداق برتر و روزآمد و غیر آن، که در زمان نزول مخفی بوده است و باطن نیز عبارت است از بیان معانی توسعه یافته فراتر از ظاهر الفاظ و عبارات آیات و نیز بیان لایه های معنایی (معانی دقیق تر و مخفی) آیات قرآن. با این تعاریف می توان برخی احادیث مندرج در تفاسیر روایی را به لحاظ نسبت آن با تفسیر قرآن، سنخ شناسی و طبقه بندی کرد.
    کلیدواژگان: فراتر از تفسیر، تاویل، باطن، تطبیق، جری، علامه طباطبایی، المیزان
  • علی راد*، پریسا عطایی صفحه 47
    در آیه «وإذ ابتلی ابراهیم ربه بکلمات...» (بقره: 124) از ابتلائات حضرت ابراهیم علیه السلام با تعبیر «کلمات» یاد شده است. تبیین نسبت آزمونی کلمات با ابتلائات ابراهیم علیه السلام، طبقه بندی انواع آن در الگویی منطقی و توجیه پذیر و تاریخ گذاری رخداد آنها در سیره ابراهیم علیه السلام از جمله مسائل بنیادین در بازشناسی «کلمات» است که در تبیین مراد خداوند، پاسخ به آنها ضرروت دارد. مقاله حاضر پس از ارائه معیار قرآنی ابتلا و مولفه های آن، آیات زندگی ابراهیم علیه السلام را بازخوانی کرده و ضمن بررسی رویکرد مفسران فریقین به ابتلائات ابراهیم علیه السلام به نسبت سنجی، گونه شناسی و تاریخ گذاری کلمات پرداخته و به تقریری جدید از نظریه تفسیری ابتلائات ابراهیم علیه السلام دست یافته است. نکات مستفاد از آیات و روایات موضوعی ابتلا و بازیابی مولفه های ابتلا در رویدادهای زندگی ابراهیم علیه السلام و چینش تاریخی آنها بیانگر ابتلای ابراهیم علیه السلام به آزر، اعلام برائت، بت شکنی، طاغوت زمانه، افکنده شدن در آتش، تبعید، رهایی خانواده در بیابان مکه و قربانی فرزند است.
    کلیدواژگان: آیه ابتلا، ابتلا پژوهی، مصداق شناسی کلمات، تاریخ گذاری ابتلائات
  • مرتضی رضایی* صفحه 73
    مهم ترین یا دست کم یکی از مهم ترین پرسش های معرفت شناسی، امکان یا عدم امکان شناخت یقینی است. در پژوهش حاضر، تلاش بر این است که «امکان یقین» از دیدگاه قرآن مورد بررسی قرار گیرد. رهاورد این پژوهش آن بوده است که قرآن کریم، علاوه بر پذیرش امکان یقین و دعوت به تحصیل آن، چهار راه حس، عقل، وحی و کشف و شهود را راه های معتبر نیل به یقین می داند. روش تحقیق در این مقاله، کتابخانه ای و به شیوه توصیفی- تحلیلی بوده است.
    کلیدواژگان: یقین، امکان شناخت، حس، عقل، شهود، وحی
  • محمد باقریان خوزانی*، محمود رجبی صفحه 95
    یکی از ارکان مهم ارزش اخلاقی در اخلاق اسلامی از دیدگاه قرآن کریم «حسن یا قبح فاعلی» است. این رکن که از آن به نیت نیز تعبیر می شود، چنان بر عمل فاعل اثرگذار است که گاه در منابع اسلامی از آن به عنوان هویت و اساس عمل یاد می شود. مقاله حاضر، به بررسی تاثیر نیت بر ارزش اخلاقی عمل از منظر قرآن می پردازد. با استفاده از آیات قرآن و دسته بندی آنها به دو گروه: «آیات بیان کننده تاثیر نیت بر عمل» و «آیات حاکی از تاثیر نیت بر نتیجه عمل»، می توان به این نتیجه رسید که یکی از ارکان مهم ارزش اخلاقی عمل، «نیت عمل» است.
    کلیدواژگان: نیت، ارزش اخلاقی، حسن فاعلی، تاثیر نیت بر عمل، تاثیر نیت بر نتیجه عمل
  • مهدی سلیمی*، محمدحسن حائری، حسین صابری صفحه 115
    وصیت، یکی از موضوعاتی است که مطلوبیت آن در قرآن کریم طی ساختارهایی بیان شده است. «ثابت و مقرر بودن فعل بر مکلف»، «ثبوت عمل بر عهده افراد» و «مدح فاعلین به پرهیزگاری» از جمله ساختارهای خبری حاکی از مطلوبیت فعل در آیه وصیت (بقره: 180) هستند. واکاوی ساختارهای مزبور با تکیه بر رویکرد عملی فقی هان، نشان می دهد که این ساختارها بر وجوب وصیت و تاکید بر این وجوب دلالت دارند و برخلاف دیدگاه مشهور، نظر برخی فقی هان مبنی بر وجوب وصیت به هنگام فرا رسیدن مرگ، مطابق با دلالت این ساختارهاست. مشهور فقی هان که وصیت را مستحب می دانند و این حکم را به شرایط مزبور در آیه نیز تعمیم داده اند، گاهی این ساختارها را بر استحباب حمل کرده و گاهی قایل به نسخ آیه یا نسخ حکم وجوبی آن شده اند. این پژوهش توصیفی-تحلیلی روشن می کند که حمل ساختارهای حاکی از مطلوبیت در آیه وصیت، بر استحباب صحیح نیست و این آیه و حکم وجوبی مستفاد از آن نسخ نشده است.
    کلیدواژگان: مطلوبیت، وصیت، وجوب، استحباب، ساختارهای قرآنی، عدم نسخ
  • ملخص المقالات
    صفحه 139
|
  • Gholam Mohammad Shariati*, Mohammad Bagher Saeidi Roshan Page 5
    Verbal semantics and the Qur’an–through-Qur’an interpretation have close relationship with one other. Using a descriptive analytical method, this paper seeks to clarify the positive role of verbal semantics in the process of the Qur’an –through-Qur’an interpretation, touches on its benefits and mentions the shortcomings of some semantic schools, while describing the points of similarity between the two approaches in the Qur’anic studies. For establishing the relationship between semantics and the Qur’an–through-Qur’an interpretation, two aspects are worth considering: the basis and the process. In the first aspect, the way each of these two methods looks at the role of the verbal and non-verbal structure and the status of intra-text relationships in understanding the meaning are studied. According to the second aspect, i.e. the process, despite the affinity between the two mentioned approaches, semantics, in the true sense of the word, can have a supplementary and constructive role in classifying and systematizing Qur’anic words, and in the establishment of the proving its systematic nature of the one’s knowledge of them and in the methodical control of pre-knowledge in the Qur’an–through- Qur’an interpretation.
    Keywords: verbal semantics, the Quran–through, Quran interpretation, inter, langual evidence, intra, text relationship, the verses of Gharar, basic vocabulary
  • Gholam Ali Azizikiya* Page 25
    One of the prerequisites for the study of Hadith is the manner of classifying Hadiths which are concerned with the verses of the holy Quran. Prior to Allamah Tabatabaei the scholars who study the Quran and Hadith had dealt with the question of understanding the meaning of the Hadiths related to Qur’anic verses and explored some of the relevant topics, but none of them had discussed this subject as thoroughly as Allamah Tabatabai did in Al-Mizan. The present study uses a descriptive-analytic method, and aims at presenting relatively comprehensive definitions of Jari (esoteric meaning), Tatbiq (conformity), Batin (hidden) and Taawil (interpretation) by examining the exoteric and esoteric meaning of Hadiths and reflecting on the narration-based issues of Al-Mizan in order to recognize the Hadiths which refer to the instances of Jari and Batin in the Quran. This study shows that by Jari we mean showing the kinds of applicability the verse including the superior meaning, updated meaning and the like, which were unknown at the time of revelation, and by Batin we mean expressing the more developed meanings beyond the exoteric meaning of the words and phrases of Qura’nic verses as well the stratum of the meaning (more exact and hidden) of the Holy Quran. Through these definitions we can recognize the different types and of some of the Hadiths contained in narration-based and classify them commentaries according to their relations with other commentaries of the Quran.
    Keywords: Beyond the commentary, interpretation, Batin (hidden meaning) Tatbiq (conformity) Jari (esoteric meaning), Allamah Tabatabaei, Al, Mizan
  • Ali Rad*, Parisa Ataii Page 47
    In the verse which reads: ‘’ and remember that Abraham was tried by his Lord with certain commands…’’ (Baqarah: 124), the Trials of Abraham referred to as ‘’the words’’. An explanation of the of relationship ‘’the words’’ with Abraham’s trials, the classification of its types in a logical and justifiable pattern and putting date on the event which happened in Abraham’s lifetime are among the basic issues which contribute to understanding the meaning of (the Words), which is necessary for the acquaintance with God’ intention. Establishing the Qur’anic criterion of the Trial and its components, the present paper reviews the verses relating to Abraham’s life and, investigating the approach to the interpretation of Abraham’s Trials adopted by Shi’ah and Sunnis, it examines typology and etymology of the words, and provides a new idea of the theory about interpreting the term Abraham’s Trials. What is interred from the verses and thematic traditions about the Trial and reviewing the components of the Trial relating to the events that took place in Abraham’s lifetime and their historical order demonstrate such idea like: the Trial of Abraham with Azar, expressing dissociation from, iconoclasm, the Satan of the time, when thrown in the fire, the exile, leaving his family in the desert of Mecca and offering his son as a sacrifice.
    Keywords: the verse of the Trial_a study of the Trial_a study of the applicability of words_putting a date on when the Trials happened
  • Morteza Rezaei* Page 73
    The most important, or at least one of the most important questions of epistemology, is the possibility or impossibility of certain knowledge. The present study seeks to investigate the "possibility of certainty" from the Quranic viewpoint. Research results show that, in addition to confirming the possibility of certainty and encouraging man to achieve it, the Holy Quran states that sense, wisdom, revelation and intuition are four authentic ways of achieving certainty. This is a descriptive-analytical research in which library-based approach was used.
    Keywords: certainty, the possibility of knowledge, sense, reason, intuition, revelation
  • Mihammad Bagheriyan Khuzani*, Mahmood Rajabi Page 95
    One of the pillars of moral value in Islamic ethics from the Quranic perspective is " good or badness of agent ". This pillar, referred to as intent, is so effective on person's practice that it is sometimes introduced as the identity and basis of practice in the Islamic sources. The present paper deals with the issue of "the effect of intent on the moral value of practice from the Quranic perspective".Using the Quranic versus and categorizing them into the two groups of "verses expressing the effect of intent on action’" and "versus indicating the effect of intent on the result of action", it is proved that one of the important pillars of moral value of action is "the intention of an action".
    Keywords: intent, moral value, agent's good, the effect of intent on practice, the effect of intent on the result of action
  • Mahdi Salimi*, Mohammad Hassan Haeri, Hossein Saberi Page 115
    “Will” is one of the issues that has been recommended in some of the Holy Quran’s phrases. "Constant obligation of the action on the religiously accountable person", "fixed obligation of the action on accountable individuals" and "praising righteous agents” are among phrases that suggest the desirability of this action in the verse on will (chapter Baqara: 180). Based on the practical approach of Faqihs, analysis of the above-mentioned phrases shows that these phrases indicate and emphasize the obligation of leaving a will. And contrary to well-known viewpoints, some Faqihs believe that, according to the meaning of these phrases, leaving a will at the time of death is obligatory, Famous Faqihs, who regard leaving a will as being recommended and generalize this decree to the provisions and conditions mentioned in the verse, have sometimes argued that these phrases mean leaving a will is recommended, and sometimes stated that this verse or its decree on the obligation of will is abrogated. This descriptive-analytical study shows that it is not correct to construe from the verses on the desirability of will that leaving a will is religiously recommended and this verse and the obligation of leaving a will is not abrogated.
    Keywords: desirability, will, obligation, being recommended, Quranic structures, non, abrogation