فهرست مطالب

یافته های نوین کشاورزی - سال چهارم شماره 4 (پیاپی 16، تابستان 1389)

نشریه یافته های نوین کشاورزی
سال چهارم شماره 4 (پیاپی 16، تابستان 1389)

  • تاریخ انتشار: 1389/06/20
  • تعداد عناوین: 7
|
  • حمیدرضا خزاعی، احمد نظامی، مجید دشتی، حمیدرضا مهرآبادی صفحه 303
    در این مطالعه تاثیر پرایمینگ بذر بر ویژگی های جوانه زنی تریتیکاله (لاین ET-82-8) در شرایط تنش شوری مورد بررسی قرار گرفت. تیمارها شامل آبگیری بذر با استفاده از آب مقطر و نیز کلرید سدیم و پلی اتیلن گلیگول 6000 در پتانسیل های اسمزی 1-، 5/1- و2- مگاپاسکال به مدت 6، 12 و 24 ساعت بود. بذور معمولی هم به عنوان شاهد در نظرگرفته شدند. پس از کشت بذور تیمار شده در ظروف پتری، تیمارهای شوری با اضافه نمودن آب شور شده با کلرید سدیم با پتانسیل های اسمزی 5/0-، 1- و 5/1- مگاپاسکال در حرارت 20 درجه سانتی گراد اعمال گردید. آزمایش به صورت فاکتوریل در قالب طرح کاملا تصادفی با سه تکرار اجرا گردید. نتایج نشان داد در شرایط بدون تنش شوری خیساندن بذر در آب مقطر به مدت 6 ساعت موجب افزایش معنی دار سرعت جوانه زنی، طول ریشه چه و ساقه چه و بنیه بذر در مقایسه با بذور بدون پیش تیمار گردید، در حالی که درصد جوانه زنی و وزن ریشه چه و ساقه چه تحت تاثیر قرار نگرفت. آبگیری بذور به مدت 24 ساعت اثر منفی بر تمام صفات مورد بررسی در شرایط بدون تنش و تنش شوری داشت. با افزایش تنش شوری تا 1- مگاپاسکال، بذرهای تیمار شده با آب مقطر به مدت 6 ساعت از سرعت و بنیه بذر بیشتری نسبت به بذرهای شاهد برخوردار بودند. در شرایط تنش شوری متوسط یا تیمارپتانسیل اسمزی 1- مگاپاسکال آماده سازی اسمزی بذور با کلرید سدیم و پلی اتیلن گلیکول 6000 در مقایسه با بذور آبگیری شده، منجر به افزایش معنی داری در طول و وزن ساقه چه گردید. تفاوت در طول ریشه چه بین تیمارهای آماده سازی بذر معنی دار نبود.
    کلیدواژگان: تریتیکاله، پرایمینگ بذر، تنش شوری، جوانه زنی
  • امیرحسین شیرانی راد، عباس دهشیری، سارا علی جراحی صفحه 319
    به منظور بررسی اثر تاریخ کاشت بر عملکرد دانه و روغن، اجزای عملکرد و برخی خصوصیات شش ژنوتیپ کلزا، آزمایشی به صورت فاکتوریل در قالب طرح بلوک های کامل تصادفی، در سه تکرار در مزرعه چهارصد هکتاری موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر کرج به مدت دو سال (86-84) انجام شد. عامل تاریخ کاشت در 3 سطح شامل 15 و 30 شهریورماه و 14 مهرماه و عامل رقم شامل ارقام Talayeh، SLM046، Okapi، Orient، Licord و Zarfam بودند. نتایج حاصل نشان داد اثر تاریخ کاشت بر تمام صفات به غیر از تعداد دانه در خورجین و اثر رقم نیز بر تمام صفات به جز ارتفاع بوته و عملکرد بیولوژیک معنی دار بود. اثر متقابل تاریخ کاشت و رقم بر تعداد دانه در خورجین و وزن هزار دانه معنی دار گردید. دو تاریخ کاشت اول از نظر عملکرد دانه و عملکرد روغن دانه، شاخص برداشت و عملکرد بیولوژیک نسبت به تاریخ کاشت سوم برتری داشتند. در بین اجزای عملکرد دانه نیز تعداد دانه در خورجین و تعداد خورجین در گیاه در تاریخ کاشت دوم و وزن هزار دانه در تاریخ کاشت اول بالاترین مقادیر را به خود اختصاص دادند. در بین ارقام تفاوت معنی داری از نظر عملکرد دانه وجود نداشت، اما اختلاف بین ارقام از نظر درصد روغن دانه منجر به ایجاد تفاوت معنی دار بین آن ها از لحاظ عملکرد روغن دانه شد.
    کلیدواژگان: کلزا، تاریخ کاشت، عملکرد دانه، درصد روغن دانه، شاخص برداشت
  • امیرحسین شیرانی راد، راحله رستمی، فریبا میقانی، اسکندر زند صفحه 333
    به منظور تعیین بهترین تراکم ذرت سیلویی جهت رقابت با علف های هرز و نیل به عملکرد اقتصادی قابل قبول، آزمایشی در سال زراعی 1388 به عنوان کشت دوم در مزرعه تحقیقاتی و پژوهش های علمی کاربردی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تاکستان انجام شد. این آزمایش به صورت فاکتوریل در قالب طرح بلوک های کامل تصادفی با دو عامل تراکم در 3 سطح (تراکم مرسوم، 25 و 50 % بیشتر) و مدیریت علف های هرز در 5 سطح (دوبار وجین، عدم وجین، علف کش نیکوسولفورون در مرحله 2 تا 4 برگی ذرت، یک بار کولتیواتور در ارتفاع 20 سانتی متری، دو بار کولتیواتور در ارتفاع 35 سانتی متری ذرت) با 4 تکرار انجام شد. بر اساس نتایج، تراکم ذرت و مدیریت علف های هرز اثر معنی داری بر ارتفاع بوته، قطر بلال با پوست، تعداد ردیف در بلال، تعداد دانه در ردیف، تعداد دانه در بلال، عملکرد دانه و وزن هزار دانه نداشتند. در حالی که تراکم ذرت اثر معنی داری بر وزن تک بلال کامل، وزن بلال با پوست، وزن بلال خالص و عملکرد بیولوژیک و هر دو عامل اثر معنی داری بر قطر ساقه داشتند. تراکم مرسوم و عدم وجین بیشترین قطر ساقه، تعداد دانه در ردیف، تعداد دانه در بلال و تیمار 50 % بیشتر از تراکم مرسوم بیشترین عملکرد بیولوژیک را به خود اختصاص دادند. تراکم ذرت اثر معنی داری بر تراکم و وزن خشک تاج خروس خوابیده 2 ماه پس از اعمال تیمارها داشت، در حالی که مدیریت علف های هرز اثر معنی داری در سطح 1 % بر تراکم و وزن خشک علف های هرز در تمام مراحل نمونه برداری داشت. افزایش تراکم ذرت تا 50 % بیشتر از حد مرسوم باعث کاهش تراکم و وزن خشک تاج خروس خوابیده در تمام مراحل نمونه برداری و بیشترین کاهش تراکم و وزن خشک سلمه تره در مرحله آخر نمونه برداری شد. بیشترین افت وزن خشک تاج خروس خوابیده و سلمه تره و بیشترین کاهش تراکم سلمه تره در تمام مراحل نمونه برداری و بیشترین کاهش تراکم تاج خروس خوابیده در مرحله آخر نمونه برداری در پاسخ به تیمارهای مدیریتی دوبار وجین، یک و دو بار کولتیواتور حاصل شد. در بین تیمارهای مدیریتی، یک و دوبار کولتیواتور، موفق ترین تیمارها در کنترل علف های هرز محسوب می شوند.
    کلیدواژگان: تراکم، رقابت، کولتیواتور، وجین، علف هرز
  • حمید مدنی، محبوبه سالاری، محمدحسن شیرزادی صفحه 361
    به منظور ارزیابی تاثیر آرایش کاشت بر عملکرد و اجزای عملکرد ژنوتیپ های مختلف لوبیا گرمسیری آزمایشی در تابستان 1388در مزرعه تحقیقاتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد جیرفت اجرا شد، این آزمایش به صورت طرح کرت های خرد شده در قالب بلوک های کامل تصادفی در 4 تکرار انجام شد. آرایش های کاشت در سه سطح عبارت بودند از کشت یک ردیف روی پشته با فاصله بین بوته 10 سانتی متر، کشت دو ردیف روی پشته با فاصله بین بوته 20 سانتی متر و کشت سه ردیف روی پشته با فاصله بین بوته 30 سانتی متر به عنوان عامل اصلی و ژنوتیپ های لوبیا چشم بلبلی، لوبیا تپاری کرم رنگ و لوبیا تپاری سیاه رنگ به عنوان عامل فرعی در سه سطح مورد بررسی قرار گرفتند. صفات مورد مطالعه در این آزمایش عبارت بودند از عملکرد دانه و کاه، تعداد غلاف در بوته، تعداد دانه در غلاف، متوسط طول غلاف، ارتفاع بوته، وزن صد دانه، شاخص برداشت، تعداد دانه در بوته و عملکرد بیولوژیک. نتایج تجزیه واریانس نشان داد هیچ یک از صفات مذکور تحت تاثیر آرایش کاشت قرار نگرفت اما اثر متقابل این عامل و ژنوتیپ بر تعداد غلاف در بوته، تعداد دانه در بوته و شاخص برداشت اثر معنی داری داشت. حداکثر تعداد غلاف در بوته به تعداد 90/20 عدد در لوبیا تپار سیاه رنگ با آرایش کاشت سه ردیف روی پشته با فاصله 30 سانتی متر بین بوته ها حاصل شد. حداکثر تعداد دانه در بوته به تعداد 5/266 عدد و بالاترین درصد شاخص برداشت به میزان 55/46 مربوط به لوبیا تپاری سیاه رنگ با آرایش کاشت دو ردیف روی پشته با فاصله بین بوته 20 سانتی متر بود. تفاوت میان ژنوتیپ های مورد مطالعه از نظر تعداد غلاف در بوته، تعداد دانه در غلاف، متوسط طول غلاف، وزن صد دانه و تعداد دانه در بوته در سطح احتمال 1% معنی دار بود.
    کلیدواژگان: لوبیا تپاری محلی جیرفت، لوبیا چشم بلبلی، آرایش کاشت، عملکرد
  • حسن طهماسبی زاده، حمید مدنی، غلامرضا نادری بروجردی صفحه 375
    به منظور بررسی اثرات تاریخ کاشت، تراکم بوته و سطوح مختلف نیتروژن بر خصوصیات رشد و عملکرد گلرنگ بهاره رقم محلی اصفهان آزمایشی درسال زراعی 1389 در اراک اجرا شد. آزمایش به صورت فاکتوریل اسپیلت پلات در قالب طرح بلوک های کامل تصادفی در 4 تکرار اجرا شد. تیمارهای آزمایشی شامل دو تاریخ کاشت 20 اردیبهشت ماه و 20 خرداد ماه به عنوان کشت تاخیری و سطوح مختلف نیتروژن شامل 46، 92 و 138 کیلوگرم در هکتار، نیتروژن از منبع اوره و تراکم های گیاهی 400 و 800 هزار بوته در هکتار بود. تیمار تاریخ کاشت 20 اردیبهشت ماه با تراکم 800 هزار بوته در هکتار و میزان 92 کیلوگرم نیتروژن در هکتار بهترین عملکرد اسانس به میزان 431/267 گرم در متر مربع را تولید کرد. همچنین کمترین میزان عملکرد مربوط به تیمار تاریخ کاشت 20 خرداد ماه، مصرف 46 کیلوگرم نیتروژن در هکتار و تراکم 800 هزار بوته در هکتار به میزان 54/163 گرم در متر مربع بود. همچنین بیشترین عملکرد دانه به میزان 3101 کیلوگرم در هکتار مربوط به تیمار تاریخ کاشت20 اردیبهشت ماه و مصرف 138کیلوگرم نیتروژن در هکتار و تراکم 800 هزار بوته در هکتار بود. نتایج حاصله نشان داد تاریخ کاشت 20 اردیبهشت ماه با بهره گیری بهتر از شرایط محیطی عملکرد بیشتری را تولید کرد. تاریخ کاشت20 اردیبهشت نسبت به کشت تاخیری در اراک زمان مناسب تری برای کشت و تولید گلرنگ بهاره با عملکرد مطلوب می باشد. همچنین مصرف میزان مناسب نیتروژن تاثیر زیادی در افزایش عملکرد اسانس دارد.
    کلیدواژگان: تاریخ کاشت، تراکم بوته، گلرنگ، عملکرد اسانس، نیتروژن
  • امین فرنیا، حمید مدنی صفحه 391
    به منظور ارزیابی عملکرد دانه، درصد پروتئین و درصد روغن رقم کلارک سویا در شرایط تنش خشکی و هم چنین کارآیی نژادهای مختلف باکتری ریزوبیوم ژاپونیکوم، آزمایشی به صورت اسپلیت پلات در قالب طرح بلوک های کامل تصادفی با سه تکرار در دو سال زراعی 1382 و 1383، در ایستگاه تحقیقات کشاورزی بروجرد اجرا شد. تیمارهای آبیاری شامل سه سطح تنش خشکی، تنش ملایم (85% نیاز آبی گیاه)، تنش متوسط(70% نیاز آبی گیاه)، تنش سخت(55% نیاز آبی گیاه) و آبیاری مطلوب (شاهد) به عنوان عامل اصلی و سه نژاد باکتری ریزوبیوم ژاپونیکوم به نام های هلی نیترو، ریزوکینگ، نیتراژن و تیمار بدون تلقیح با باکتری(شاهد) به عنوان سطوح عامل فرعی، منظور گردیدند. تیمارهای آبیاری بر اساس نیاز آبی گیاه و تشتک تبخیر محاسبه و اجرا شد. در زمان کاشت تلقیح بذور با باکتری صورت گرفت. صفات مورد بررسی در این تحقیق شامل عملکرد دانه، درصد روغن دانه، عملکرد روغن دانه در واحد سطح، درصد پروتئین دانه و عملکرد پروتئین دانه در واحد سطح بودند. نتایج نشان داد که عملکرد دانه و درصد روغن و درصد پروتئین دانه در شرایط مطلوب آبیاری و تنش خشکی، معنی دار گردید. نژادهای مختلف باکتری ریزوبیوم ژاپونیکوم دارای عکس العمل متفاوتی بودند. در شرایط آبیاری مطلوب، نژاد هلی نیترو با تثبیت بیشتر نیتروژن، عملکرد دانه و درصد پروتئین بالاتر و درصد روغن کمتری را تولید نمود، اما با توجه به عملکرد دانه بیشتر، افزایش عملکرد روغن در مترمربع حاصل شد. با اعمال تنش خشکی به دلیل کاهش تثبیت نیتروژن، عملکرد دانه کاهش و درصد روغن افزایش یافت و با توجه به کاهش بیشتر عملکرد دانه، عملکرد روغن در واحد سطح، کاهش یافت. تحت شرایط تنش خشکی ملایم و متوسط نژاد ریزوکینگ از کارآیی بیشتری برخوردار بود، در تنش سخت به دلیل کاهش شدید تولید مواد فتوسنتزی گیاه و کاهش اکسیژن مورد نیاز تنفس گره های ریشه، تفاوت معنی داری در بین نژادهای باکتری مشاهده نشد. در مجموع با کاهش رطوبت مورد نیاز سویا در خاک، عملکرد دانه، عملکرد روغن و پروتئین دانه در مترمربع کاهش یافت که به دلیل کاهش نیتروژن موجود در گیاه و در نتیجه کاهش تولید مواد فتوسنتزی در گیاه بود.
    کلیدواژگان: سویا، تنش خشکی، ریزوبیوم ژاپونیکوم، عملکرد دانه
  • حسین ورسه، امیرحسین شیرانی راد، قربان نورمحمدی، بابک دلخوش، بهاره ورسه صفحه 405
    به منظور مطالعه تاثیر فصل کاشت و تنش رطوبتی بر عملکرد و اجزای عملکرد ارقام بهاره کلزا این آزمایش به صورت فاکتوریل اسپلیت پلات در قالب بلوک های کامل تصادفی با سه تکرار در سال زاراعی 1388-1387در ایستگاه تحقیقات کشاورزی قزوین انجام شد. آزمایش در دو فصل کاشت عنوان عامل اصلی، شامل فصل کاشت پاییزه (10/7/87) و فصل کاشت بهاره (10/12/87) و آبیاری در دو سطح شامل آبیاری معمول (شاهد) و قطع آبیاری از مرحله گل دهی به بعد و نیز ارقام کلزا شامل چهار رقم RGS003،Sarigol، Hyola401 وOption500 بودند. محاسبه صفاتی طول خورجین اصلی و فرعی، تعداد دانه در خورجین اصلی و فرعی و عملکرد دانه معیار مقایسه ها قرار گرفت. اندازه گیری شاخص های رشد گیاهی نشان داد اثر ساده فصل کاشت و آبیاری بر طول خورجین اصلی و فرعی، تعداد دانه در خورجین اصلی و فرعی و عملکرد دانه معنی دار گردید. اثر متقابل فصل کاشت و آبیاری بر طول خورجین اصلی و فرعی، تعداد دانه در خورجین اصلی معنی دار نگردید. ولی بر تعداد دانه در خورجین فرعی و عملکرد دانه معنی دار گردید. در نتیجه با افزایش طول خورجین و تعداد دانه در خورجین اصلی و فرعی عملکرد دانه نیز افزایش یافت.
    کلیدواژگان: فصل کاشت، تنش رطوبتی، خورجین اصلی، خورجین فرعی، عملکرد دانه
|
  • H. Khazaei, A. Nezami, M. Dashti, H. Mehrabadi Page 303
    This research was conducted in order to effects of seed priming on germination traits of salt sensitive Triticale line (ET-82-8) under salinity stress conditions. Priming treatments were done by distilled water (Hydro primed) and different osmotic potential (-1، -1. 5 and -2 Mpa) of NaCl and PEG6000 for 6، 12 and 24 hours compared with dry untreated seeds. The seeds were raised and dried after priming، then planted in petri dishes. Salinity treatments were applied by different osmotic potential of NaCl (0، -0. 5، -1 and 1. 5 Mpa) in germinator with 20◦C temperature. Factorial experiment was used in CRD with three replications. Results showed that germination rate، root and shoot length and seed vigour significantly increased when seeds hydro primed for 6 hours in no salt stress conditions comparing to no primed seeds، while root and shoot weight and seed germination was not affected. Seed hydro priming for 24 hours negatively affected all traits in both no stress and salt stress conditions. Increased salt stress up to -1 Mpa hydro primed seeds for 6 hours showed better germination rate and vigour than no primed seeds. Seed osmopriming with NaCl and PEG6000 significantly increased length and weight of shoot compare to hydro primed seeds in moderate salt stress (-1 MPa).
    Keywords: Triticale, priming, salinity stress, germination
  • A. H. Shirani Rad, A. Dehshiri, S. Ali, Jarahi Page 319
    This experiment was done to study the effect of sowing date on grain and oil yield، yield components and some characteristics of 6 rapeseed genotypes. It conducted as a factorial on the basis of RCBD with three replications in research field of seed and plant improvement institute during 2005-2007. Sowing dates factor were selected in 3 levels include of 6th September، 16th September and 6th October and cultivars factor were Talaye، SLM046، Okapi، Orient، Licord and Zarfam. The result showed that the sowing date and cultivar effects were significant on all criteria exception the seed numbers in silique and، plant height and biological yield، respectively. Two sowing dates were superior to third sowing date in the point of grain and oil seed yield، harvest index and biological yield. Among yield components، seed numbers in silique and silique numbers in plant were higher in the second sowing date and 1000 seed weight was greater in the first sowing date. Cultivars yield didn’t have significant differences because every one of them was superior to other in the point of one of the yield component. But the oil percentage difference among cultivars caused to create significant differences in the point of oil seed yield among them.
    Keywords: Rapeseed, sowing date, seed yield, seed oil percentage, harvest index
  • A. H. Shirani Rad, R. Rostami, F. Meighani, E. Zand Page 333
    In order to determine best density of silo corn (zeamays L) for good competition with weeds and attainment of acceptable economical yield، an experiment was conducted during 2009 as second cultivation in research farm of Takestan. The experiment was carried out as RCBD in factorial with four replications. Treatments were included density factor (recommended density، 25 and 50% more than recommended one) and weed management (two time weeding، without weeding، nicosolforon herbicide in 2-4 leaved of corn، 1 time cultivation in 20 cm height، two times cultivation in 35 cm of corn). Results showed that corn density and weed management had no significant effect on plant height، diameter of corn with hide، the number of row in corn، the number of seed in row، the number of seed in corn، the grain yield and the weight of 1000 seeds. Corn recommended density together no weeding caused the most diameter of stem، the number of seed in row، the number of seed in corn and corn density 50% more than recommended cause the most biological yield. The density of corn had a significant effect on density and dry weight of Amaranthus blit oides two months after treatments، while weed management had significantly effect in 1% probability level on density and the weeds dry weight in all sampling steps. Corn density by 50% more than recommended caused mostcontro of density and dry weight of Amaranthus blit oides and most decrease in the density and dry weight of Chenopodium album… The most control of dry weight of Amaranthus blit oides and Chenopodium album and most decrease density in Chenopodium album in all samplings most control of density of Amaranthus blitoides in last sampling in response to the treatments، two times weeding and one and two times cultivation was obtained.
    Keywords: Density, Competitions, Cultivation, Weeding, Weed
  • H. Madani, M. Salari, M. H. Shirzadi Page 361
    To evaluate The planting pattern effects on phonological characteristics yield and yield components of tropical beans genotypes experiment was conducted in Jiroft Islamic Azad University research farm during 2009. The experiment used in split plot design based on RCBD with four replications. Plant arrangements were considered in three levels as one row on the stack with a distance between a plant 10 cm، two rows on the stack with a distance between plants 20cm and three rows on the stack with a distance between plants 30cm، as the main plot and genotypes at three levels (cowpea، cream tepary bean and black tepary bean) as sub plot were studied. Characteristics such as grain yield، straw yield، the number of pods per plant، seeds per pod، and average pod length، plant height، seed weight، and harvest index، number of seeds per plant، biological yield، and changes in dry weight were studied. The trait of black tepary bean with planting arrangement of three rows on the stack with a distance between plants 30cm with the maximum number of pods per plant (20. 90) and maximum number of seeds per plant (266. 5) and maximum harvest index (46. 55%) to black tepary bean with planting arrangement of two rows on the stack with a distance between plants 20cm. Genotypes that studied of the number of pods per plant، seeds per pod، average pod length، seed weight and، number of seeds per plant in the 1% probability level were significant.
    Keywords: Tepary bean, vigna, planting arrangement, yield
  • H. Tahmasbizadeh, H. Madani, Gh. Naderi Broujerdi Page 375
    To study the effect of sowing date، plant density and different levels of nitrogen on yield and the among of essence in spring safflower an experiment was done in research farm of Arak Islamic Azad University during 2010. Experiment was performed as factorial split plot based on RCBD with four replications. Treatments were selected as two sowing date (10th of May and 10th of June as delayed planting)، three different levels of nitrogen (46، 92 and 138 kg/ha based on used urea) and two plant density (400 and 800 thousand of plant/ha). The treatment sowed in 10th of May with 800 thousand plant/ha and 92 kg/ha nitrogen has the maximum essence by 267. 431 g/m2. The Minimum essence yield was found in treatment sowed in 10th June، 46 kg/ha nitrogen and 800 thousand plant/ha by 163. 54 g/m2. Maximum yield was related to trait with 10th May، 138 kg/ha nitrogen and 800 thousand plant/ha by 3101 kg/ha. Results showed that sowing date of 10th of May has better yield in Arak region in respect with delayed planting and using nitrogen can cause to increase essence..
    Keywords: Sowing date, plant density, safflower, essence yield, nitrogen
  • A. Farnia, H. Madani Page 391
    In order to evaluate grain yield، protein and oil percent in Soybean (Clark cv.) under the condition of drought stress and also efficiency of Bradyrhizobium japonicum strains، the research was performed an experiment during 2003-2004 within split plot design based on RCBD with three replications in the Agriculture Research Institute of Borujerd. The treatment of irrigation was selected as the main plot with three levels of drought stress، namely low stress (85% plant water requirement)، medium stress (70% plant water requirement)، high stress (55% plant water requirement) and also the plot as complete irrigation as control. The subplot was Bradyrhizobium japonicum strains made use of three stains including، Helinitro، Rizoking، Nitragin and also a level without use of bacteria strain (control). The amount of irrigation water calculated with the help of plant water requirement and the atmometer. In time of planting were inoculated seeds with bacteria strains. And then biological yield، grain yield، grain harvest index and grain hundred weight determined. The results indicated which grain yield was different under two conditions، stress and control irrigations ones. In the optimal irrigation of maximum of grain yield and biological yield produced by Nitragin bacteria strain. In the stress conditions، the efficiency of bacteria strains were different as under low and medium stresses، grain and biological yield obtained by Rizoking bacteria strain; so this strain had a adaptation with drought stress، but in high stress no different within all of the bacteria strains were observed.
    Keywords: Soybean, drought stress, Bradyrhizobium japonicum strains, protein, yield
  • H. Varse, A. H. Shirani Rad, Associ. G. Noor, Mohammadi, B. Delkhosh, B. Varse Page 405
    In order to study the impact planting season and moisture stress on the yield formation and yield components of spring cultivars of rapeseed an experimental field was performed during 2008-2009 in Qazvin research station، Iran. It was performed in form of Split-plot factorial based on RBD with three replications. The main factor was considered as the growing season condition in two levels including the autumn planting (10/02/2008) season and spring planting (03/02/2009) season. Irrigation was performed at two levels including usual irrigation as control and stop of irrigation when flowering stage onwards and four cultivars consist of RGS003، Sarigol، Hyola401 and Option500 were selected as subplots. In order to calculate traits such as main and sub pod length، the number of grain in main and sub- pod and yield formation. After sampling from different stages of growth parameters measurement، the results showed that tested traits due to field management operations such as growing season and moisture stress are corrected. Results showed that the simple effect of planting and irrigation season on the main and sub-pod length، number of grain in main and sub-pod and grain yield became meaningful and the interaction effect of planting and irrigation season on the main and sub-pod length، and the number of gain in main pod did not be meaningful but on grain number and grain yield in sub pod was meaning. Thus with increasing pod length and number of grain in main and sub pod، grain yield will be increased too.
    Keywords: Planting season, moisture stress, main pod, sub, pod, grain yield