فهرست مطالب

مهندسی مدیریت - پیاپی 36 (دی 1389)

دو ماهنامه مهندسی مدیریت
پیاپی 36 (دی 1389)

  • بهای روی جلد: 20,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1389/10/10
  • تعداد عناوین: 25
|
  • جمشید پایندانی صفحه 2
    بیشتر کارکنان از هم قطاران جاه طلب خود در هراسند.کسانی که برای جبران ضعف و کمبود های خود در رسیدن به مقاماتی که می خواهند و در نحوه رسیدن به آن ها شدیدا تلاش می کنند. واقعا اگر این افراد جاه طلب، به همان اندازه که خود فکر می کنند با استعداد باشند، می توانند با ارزش ترین هم پیمانان شما باشند. شما می توانید ارابه خود را در مسیر ستاره آنان قرار دهید، و آنان را تا مقصد دنبال کنید. و از آن بهتر می توانید به رقابت و هم چشمی با نقاط مثبت و محاسن آن ها بپردازید، و از آن ها جلو بزنید. افراد واقعا خطرناک در تشکیلات شما هرگز جاه طلبی خود را بروز نمی دهند. آن ها دارای دستور جلسه محرمانه ای هستند، که عناوین آن بر شما، و یا شاید بر خودشان هم پوشیده است. دستوری که اولین و اولویت دارترین مساله اش «بقای نفس» است. آنها چون چربی شیر نیستند که با زدن شیر در بالا جمع شوند، آن ها به شدت سعی می کنند مطرح نشوند.
  • محمد طالقانی، مراد رضایی دیزگاه، حجت جلالی صفحه 4
    مدارس اثر بخش به مدیرانی نیاز دارند که به طور داوطلبانه و اختیاری، فراتر از وظایف رسمی و از پیش تدوین شده رفتار کرده، برای موفقیت و اثر بخشی مدرسه از هیچ کوشش و تلاشی فرو گذار نیستند. امروزه این رفتارها را رفتارهای شهروندی سازمانی می نامند. از آنجا که مدارس به مدیرانی بارفتار شهروندی بسیار بالا نیازمند است وهمچنین دانش لازم درباره این متغیر مهم در کشور وجود ندارد. در این پژوهش تلاش شده تا ابعاد مختلف رفتار شهروندی سازمانی معلمان ومدیران مدارس درعملکرد بررسی شود. بنابراین برای پی بردن به نقش رفتار شهروندی درعملکرد مدیران نخست باید مشخص گردد که مفهوم رفتار شهروندی چگونه در دنیای بیرونی شکل می گیرد، به عبارت دیگر ابعاد و شاخص های عملیاتی آن چه هستند؟ سپس باید چگونگی ارتباط رفتار با عملکرد تبیین گردد.
    کلیدواژگان: رفتار شهروندی سازمانی، عملکرد، معلمان، مدیران
  • صفحه 13
    منابع انسانی مهمترین و با ارزش ترین سرمایه های یک سازمان، اداره، کارخانه و یا هر موسسه ایست. نوع عملکرد افراد در هر سازمان رابطه مستقیم با بهره وری آنان دارد. به عنوان مثال یک انسان افسرده، مایوس و بی انگیزه نمی تواند آنطور که باید در محیط کار خود منشا اثر باشد و بالعکس، یک انسان سلامت، بانشاط، با انگیزه و امیدوار با کارایی، خلاقیت، ابتکار و توانمندی بالا و با عالیترین بهره وری و راندمان کاری می تواند نیروی ارزشمندی برای سازمان خود باشد و در نهایت به بهره وری سازمان کمک شایسته ای بنماید..امروزه، بسیاری از کارکنان سازمانها با داشتن روحیه ای خسته، دل مرده و بی انگیزه کارایی لازم را برای سازمان خود ندارند و این موضوع باعث کاهش راندمان و بهره وری آنان شده و در عرصه های کیفیت، تولید، خدمات، بازاریابی و فروش، اثرات نامطلوبی را بر جای گذاشته است.سوال این است که چگونه می توان کیفیت عملکرد و بهره وری یک فرد را در یک سازمان، بهبود بخشید؟پاسخ این سوال را می توان در مباحث و شیوه های نوین تکنولوژی فکر به عنوان یک سیستم خودشکوفایی و خود مدیریتی، به خوبی دریافت کرد. زیرا انسان پدیده ایست که کاملا قابل تغییر، آموزش و تربیت است و لذا می توان با استفاده از شیوه های نوین علم توسعه انسانی و تکنولوژی فکر، بهره وری ذاتی و فردی او را عالی کرد. می توان در انسان ها به عنوان مهمترین سرمایه و ابزار سازمان و یا کارخانه، روحیه آنان را از حالت خسته، ناامید و مضطرب به دنیانی از آرامش، نشاط، عشق و انگیزه تبدیل کرد.می توان در انسان ها ایجاد امید و القاء باور کرد. می توان آنان را به دنیایی از اعتماد به نفس و خودباوری رساند. می توان آموزش داد که چگونه آینده زندگیشان را در دنیای از امید و باور، طراحی کنند و با تلاش و انگیزه و امید اهداف آینده خود را خلق کنند. می توان به آنان آموزش داد که چگونه در مقابل مسائل و مشکلات کار و زندگی مانند کوه بایستند و آنها را با تدبیر، امید و ارتباط و تلاش عالی حل کنند و از لحظات کار و زندگیشان لذت ببرند.آنگاه با شکوفا کردن سیستم وجودی این انسان، در سایه امید، نشاط و انگیزه با نگاه جدید به زندگی و داشتن روحیه ای امیدوار، با نشاط و با احساس شخصیت جدید و اعتماد به نفس و خودباوری عالی، تلاش خواهد کرد؛ با ارباب رجوع زیبا سخن خواهد گفت؛ با همکارانش زیباترین ارتباطات انسانی را خواهد داشت؛ و با عالیترین بهره وری، منشا اثر خواهد شد و با دنیایی از خلاقیت ها، ابتکارات و مشارکت ها به یک نیروی بسیار کارآمد و مفید برای سازمان و مدیریت آن تبدیل خواهد شد.
  • صفحه 14
    از محاسن بیان کردن قواعدی برای نقد آن است که حداقل دو گروه آگاه می شوند:اول آنان که به بهانه نقد، به نکته گیری، تخریب، توطئه و هتاکی دیگران می پردازند. اگر آداب نقد به درستی و وضوح بیان شود و نقد به صورت فرهنگ جامعه درآید، این گروه ها یا باید دست از تلاش خود بردارند و یا در قالبی غیر از نقد به فعالیت خود ادامه دهند؛ زیرا اگر از نقد و انتقاد سوء استفاده کنند، رسوا می شوند.گروه دوم، متعصبان، متحجران و خشک مغزانی هستند که بی جهت در برابر نگرش ها و یا عملکرد فرد یا گروه و نهادی حساسیت نشان می دهند و هرگونه طرح خصوصا نقاط ضعف را تخطئه و توطئه می پندارند. در صورت طرح آداب نقد و نهادینه کردن آن، بهانه از دست این گروه نیز گرفته می شود و مصلحان و اندیشمندان فرصت طرح انتقادی دیدگاه ها درباره اندیشه ها و عملکردها را می یابند.مجموعه قواعد و آداب نقد را به دو دسته می توان تقسیم کرد: قواعد و آداب درون منطقی و قواعد و آداب برون منطقی.
  • مهدی معین الدینی، اکبر احمدی صفحه 20
    امروزه نگرش به وظایف، اختیارات و مسئولیت های دولت ها و حدود دخالت آنها در امور مختلف در محافل علمی دنیا دستخوش تغییرات سریعی گشته که آخرین جهت گیری آن در راستای کاهش نقش و حضور مستقیم دولت در امور اجرایی و جلوگیری از دخالت آن در زمینه های اقتصادی است که از آن با نام خصوصی سازی یاد می شود. در واقع خصوصی سازی می تواند به مفهوم یک مجموعه ای از خط مشی های مبتکرانه باشد. در ساده ترین حالت خصوصی سازی شامل انتقال مالکیت می شوند. دولت از میدان خارج شده و بخش خصوصی وارد می شود. که در شرایط حاضر مالکیت و نظارت لزوما به یک معنا نبوده و آنچه تعیین کننده می باشد نظارت است در کشور ما سیاست های خصوصی سازی همزمان با آغاز برنامه توسعه اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و فرهنگی کشور (72-1368) مورد توجه مسئولین و برنامه ریزان قرار گرفته و بخشنامه ها و دستورالعمل هایی وضع گردید. اما مهمترین اقدام صورت گرفته مقام معظم رهبری (دامت برکامه) در مورد سیاست های کلی اصل 44 قانون اساسی می باشد. فرمان مقام معظم رهبری مبنی بر واگذاری سهام از طریق بورس در رونق و اعتبار بازار سرمایه موثر است. 80 درصد شرکت های دولتی به استثناء چند شرکت به بخش خصوصی واگذار خواهد شد. محدودسازی اقتصاد دولتی و آزادسازی اقتصاد اقتصادی از پیامدای مهم اصل 44 قانون اساسی است. سیاست های راهبردی اصل 44 نقطه عطف سازماندهی مجدد اقتصاد ایران خواهد بود. می تواند سرمنشا تحولات مهمی در ساختار کارکرد و روند اقتصاد کلی ایران شود، به منظور شتاب در توسعه اقتصادی کشور دولت باید از حالت تصدی گری خارج شود و تنها نقش حمایتی داشته باشد. اجرای دقیق این سیاست ها همراه با نتایج مثبتی همچون افزایش اشتغال و بهره وری، افزایش سطح رفاه و کاهش حوزه فعالیت های دولت، افزایش کارآیی کاهش کسر بودجه و بدهی مالی، ایجاد دلبستگی و علاقه در شاغلین شرکت ها، گسترش بازار سرمایه، تامین منافع مصرف کنندگان، مقررات زدایی و... می شود. جهت اجرای سیاست های اصل 44 لازم است که ا جازه گسترش به بنگاه های دولتی داده نشود. بنگاه های ضعیف تر و یا ورشکسته تحت سرپرستی بنگاه های با مدیریت کارا قرار گیرند. برای واگذاری شرکت های دولتی به بخش خصوصی و تعاونی می توان از روش های مختلفی همچون واگذاری کامل یا جزیی و یا واگذاری مدیریت بنگاه به بخش خصوصی بهره جست و یا اینکه سهام این شرکت ها به عموم مردم و از طریق بازار بورس عرضه گردد.
  • صفحه 25
    با وجود پیشرفتهای بشر در توسعه علم و فناوری به ویژه در نخستین سالهای هزاره سوم هنوز بسیاری از پدیده ها باقی مانده اند که هیچ توضیحی برای آنها وجود ندارد. مجله Scientific American در وب سایت خود به معرفی برخی از این پدیده ها پرداخته است.
  • صفحه 26
    سیدنی. جی. هریس معتقد است که برای برنده شدن در میدان زندگی و موفقیت در آن، راه های ساده ای وجود دارد. اگر برنده بودن را به عنوان هدف زندگی خود انتخاب کرده اید، آگاهی ازویژگی های برنده بودن و چگونگی بازنده شدن در زندگی می تواند راهنمای خوبی برای شما باشد.
  • محمدهادی عسگری، محمود صمدی لرگانی، معصومه بلالمی صفحه 30
    هدف اصلی این پژوهش بررسی رابطه بین ویژگی های جمعیت شناختی و ماندگاری سواد در بازماندگان از تحصیل دوره تکمیلی استان مازندران در سال 89-1388 است روش انجام پژوهش توصیفی از نوع علی – مقایسه ای است. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه بازماندگان از تحصیل استان مازندران در سال 89-1388که مدرک تکمیلی را دریافت نموده و دیگر در هیچ کلاس آموزش پایه و پیگیر شرکت نکرده اند است که تعداد آنها 18547 نفر می باشد که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای تعداد 377 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات، یک پرسشنامه محقق ساخته برای سنجش ویژگی های جمعیت شناختی سوادآموزان و دو آزمون ریاضی و دیکته برای سنجش ماندگاری سواد در سوادآموزان بود داده های بدست آمده با استفاده از آزمون تحلیل واریانس چند متغیره تجزیه و تحلیل شدند. نتایج تحقیق نشان داد که: 1- بین سن بازماندگان از تحصیل و ماندگاری سواد رابطه وجود دارد. 2- بین مدت زمان فراغت از تحصیل و ماندگاری سواد رابطه معنی دار وجود دارد. 3- بین وضعیت اقتصادی بازماندگان از تحصیل و ماندگاری سواد رابطه وجود دارد. 4- بین جنسیت بازماندگان از تحصیل و ماندگای سواد رابطه وجود ندارد.
    کلیدواژگان: ویژگی های جمعیت شناختی، ماندگاری سواد، بازماندگان از تحصیل، دوره تکمیلی
  • صفحه 41
    زمانی که به 30 سالگی می رسیم، مغزهای ما آهسته و ثابت، مسیر یک منحنی نزولی را در پیش می گیرند. اما این تنزل شناخته شده یک عارضه جانبی غیرقابل فرار نیست، بلکه اخیرا گفته می شود شما می توانید با روش هایی تغییرات مربوط به افزایش سن را خنثی کنید. روش های ساده ای که فعال بودن شما را تضمین کند و نیروی ذهنی تان را قوی نگه دارد.
    وقتی در اینترنت جستجو می کنید، مراکز کلیدی در مغزتان را که کنترل تصمیم گیری و استدلال آوری پیچیده را کنترل می کنند، درگیر می کنید. این کلیک های کوچک گاهی از خواندن نیز محرک تر است. جستجو در اینترنت مدارهای عصبی را استفاده می کند که در هنگام خواندن فعال نیستند. استفاده بیشتر از گوگل که برای جستجو هدفمند تر است، چرخه های قوی تری در ذهن شما می سازد. پیشنهاد: برای مثال چند روز در هفته به مدت 20 دقیقه در اینترنت به دنبال مطالبی بگردید که همواره میخواستید بیاموزید، هر چه که باشد! درباره بازیگران، موسیقی یا فعالیت مغزی! بله، ورزش! ورزش می تواند زوال عقل را بخوبی به تاخیر بیندازد. اما می دانید که ورزش منظم می تواند زوال عقل را کاملا معکوس کند؟ طبق تحقیقات تمرینات ایروبیک سرعت و شفافیت تفکر را بسیار بالا برده و همچنین بافت نسج مغز را زیادتر میکند. پیشنهاد: سه بار در هفته به مدت 50 دقیقه پیاده روی تند انجام دهید تا این تاثیر بر شما ایجاد شود. برای نتیجه بهتر در پارک یا مکان پر درخت این کار را انجام دهید زیرا تاثیرش 20 درصد بهتر خواهد بود. مسواک زدن به وضوح با سلامت مغزی ارتباط دارد. این نتیجه پس از مطالعه بر روی هزاران فرد بین 20 تا 59 ساله انجام شده است و مشخص شد بیماری های دندان و لثه با بدترین بیماری های مغزی در سنین کهولت ارتباط دارد. پس به توصیه های دندان پزشکتان توجه کنید، هر روز مسواک حداقل یکبار و هر بار حداقل 2 دقیقه مسواک زدنتان طول بکشد. تا جای ممکن از نوشیدنی های مضر بپرهیزید، با مصرف الکل، حجم مغز کاهش می یابد، و این مشکل در زنان بیشتر است زیرا زنان جثه کوچکتری دارند و بیشتر در معرض این خطر قرار می گیرند. مصرف زغال اخته سرعت عملکرد مغز را افزایش می دهد و باعث رشد سلولهای هیپوکامپوس می شوند. زغال اخته را همراه با غلات یا ماست مصرف کنید و برای فصل های بعد فریز کنید. با سودکو 10 سال جوانتر شوید! سودوکو سرعت انتقال و تصمیم گیری در مغز را به نحو عجیبی افزایش می دهد، اول می توانید با پازل ها و جدولهای ساده که در تمام فروشگاه ها هست شروع کنید تا در سودوکو حرفه ای شوید! مدیتیشن نیز بر بهبود سلولهای خاکستری مغزتان اثر می گذارد و بر رشد مناطقی از مغز که مخصوص کنترل حافظه، زبان و حواس است اثر مثبت دارد. با 15 دقیقه مدیتیشن در روز شروع کنید، مثلا در ساعت ناهار یا قبل از ترک محل کار، راست بنشینید، چشمها را ببندید، و به هر چیزی که در زمان حال حسش می کنید، تمرکز کنید. چه صدای پرنده ای در دوردست باشد چه صدای تنفس تان.
  • قلی پور سلیمانی، شهرام گیلانی نیا، جمیله کریمی شاد صفحه 46
    با رشد فوق العاده تجارت الکترونیکی B2C (فرآیند تجارت تاجر با مشتری)، اکثر صنایع از جمله بخش خدمات مالی و بانکداری، به طریقی تحت تاثیر آن قرار گرفته ند. پژوهش های متعدد نشان می دهد که تجارت الکترونیکی از نوع B2C، به دلیل مخاطرات و مسایل مربوط به اعتماد، در همان وهله اول مورد پذیرش مشتریان قرار نگرفته است.
    کلیدواژگان: اعتماد، لازمه اقتصاد دیجیتال محسوب می شود
  • صفحه 54
    بهترین راه برای پیشبینی آینده،ساختن آن است،دهه حاضر به نام مدیریت دانش شناخته شده است. در این دهه شالوده به به سوی تحقق اهداف بهره ورانه به کارگیری ابزارهای زیر به صورت اثز بخش است:Knowledge AssetsInnovation، Growth IT in Support of K-Workers Revitalization*تغییر نگرش بنگاه های کسب و کار و سازمان ها به سوی دارائی های نامشهود شکل گرفته است.
    “Shift paradigm towards intangible assets is formed*طی دو دهه گذشته سهم دارائی های نا مشهود از 15% به 85% و حتی بیشتر تغییر کرده است
  • صفحه 58
    هراس یا ترس شدید پدیده ای است که به صورت آگاهانه یا ناخود آگاهانه زندگی بسیاری از انسانهای جهان را مختل می کند. این پدیده بیشتر ناشی از ترس از قرار گرفتن در موقعیتی خطرناک است و معمولا کنترل آن برای فرد مبتلا سخت و گاهی غیر ممکن است.
  • سید صدرا نجبایی، علی اسماعیل زاده، لیلا ضیاء صفحه 60
    هدف اصلی این پژوهش، ارزیابی یادگیری سازمانی در مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان گیلان در سال 89-88 است. روش پژوهش حاضر از نوع توصیفی – پیمایشی(Descriptive & Survey) است. جامعه آماری پژوهش کلیه کارکنان و کارشناسان رسمی مراکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان گیلان در نظر گرفته شده است که تعداد کل آنان 240 نفر بوده که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی از این تعداد 88 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزارگردآوری اطلاعات پرسشنامه استاندارد ویک ولئون (1995) با توجه به ویژگی های محیطی بومی سازی شده است، جهت تجزیه و تحلیل داده ها، از روش های آمار توصیفی (میانگین، واریانس، انحراف استاندارد) و برای مقایسه داده ها با وضعیت مطلوب از آزمون t تک نمونه ای استفاده شده است. نتایج تحقیق نشان داد که:1- میزان آگاهی از یادگیری سازمانی در نزد کارکنان و کارشناسان مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان گیلان از وضع مطلوب کمتر است.
    2- میزان آگاهی از رهبری با بینش در نزد کارکنان و کارشناسان مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان گیلان از وضع مطلوب کمتر است.
    3- میزان آگاهی از برنامه ها/ ارزیابی ها در نزد کارکنان و کارشناسان مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان گیلان از وضع مطلوب کمتر است.
    3- میزان آگاهی از وضع اطلاعات در نزد کارکنان و کارشناسان مرکز کشاورزی و منابع طبیعی استان گیلان از وضع مطلوب کمتر است.
    4- میزان آگاهی از وضع خلاقیت و نوآوری کارکنان و کارشناسان مرکز کشاورزی و منابع طبیعی استان گیلان از وضع مطلوب کمتر است.
    5- بین آگاهی از وضع اجرا نزد کارشناسان مرکز کشاورزی و منابع طبیعی استان گیلان در وضع موجود و مطلوب تفاوت معنادار وجود ندارد.
    کلیدواژگان: یادگیری سازمانی، رهبری با بینش، برنامه ها، ارزیابی ها، اطلاعات، خلاقیت و اجرا
  • صفحه 70
    دانش پزشکی در ایران پیش از دوره اوستایی و ظهور اشوزرتشت وجود داشته. زمانی که زرتشت که خود نیز یکی از پزشکان برجسته عهد باستان ایران می باشد پا به عرصه وجود می گذارد، قرنها یا هزاران سال بوده که این دانش در ایران زمین رواج داشته است. اوستا که مجموع کاملی از تاریخ و فرهنگ ایرانیان پیش از ظهور زرتشت تا به دوره او می باشد، اشاره های بسیاری به دانش پزشکی و پزشکان ایرانی دارد. همچنین در دیگر کتابهای پهلوی و پارسی بدان اشاره ها برمی خوریم٬ مانند شاهنامه٬ بندهش.در متون کهن آمده:جمشید(چهارمین پادشاه پیشدادی) نخستین کسی بود که استحمام آب گرم و سرد را مرسوم کرد. در دوره پادشاهی او هفتصد سال نه گیاهی خشکید و نه جانداری بیمار شد.
  • صفحه 74
    وضعیت پیچیده فعلی جهان تجارت، توانایی های بسیار متفاوت سازمانها (توان مالی، توان تخصصی، نیروی انسانی، توان تکنولوژیکی و...)، ناپایداری محیطهای بازار و تلاش شرکتها به منظور کسب سهم بیشتری از بازار و امکان ورود به فعالیتهای جدید و سودآور تجاری، باعث شده است تا مقوله ادغام و گروهی شدن شرکتها به منظور استفاده بهینه از توانایی های یکدیگر و فعالیت به صورت شرکتهای هولدینگ متداول گردد. از این رو سازمان های توانا تمایل زیادی برای فعالیت در قالب هولدینگ و بهره گیری از توانایی های یکدیگر دارند تا بدین وسیله ضمن فائق آمدن بر مسائل و مشکلات خود، به رقابت در سطوح بالاتری و فعالیت در عرصه جهانی بپردازند. یادآوری این نکته ضروری است که با چنین اقدامی و تبدیل شدن چندین شرکت به یک مجموعه هولدینگ، برنامه تدوین شده و ساختار سازمانی قبلی شرکتها جوابگوی وضعیت فعلی نخواهد بود و باید بازنگری و اصلاحات لازم در خصوص موارد فوق صورت پذیرد.
  • صفحه 78
    در صورتی که مشکل شما شدید باشد می توانید از قطره های اشک مصنوعی استفاده کنید. مرکز مانیتور باید حدود 10 تا 20 سانتی متر پایین تر از چشمان شما باشد. این وضعیت علاوه بر این که باعث می شود پلک ها پایین تر قرار گیرند و سطح کمتری از چشم در معرض هوا باشد، از خستگی گردن و شانه ها نیز می کاهد. در این موارد هم باید مانتیور را در ارتفاع مناسب قرار داد و هم ارتفاع صندلی را نسبت به میز کار تنظیم کرد به طوری که ساعد شما هنگام کار با صفحه کی بورد موازی با سطح زمین باشد. مانیتور خود را طوری قرار دهید که نور پنجره یا روشنایی اتاق به آن نتابد. هنگام کار با کامپیوتر سعی کنید پرده ها را بکشید و روشنایی اتاق را نیز به نصف وضعیت معمولی کاهش دهید. اگر از چراغ مطالعه بر روی میز خود استفاده می کنید آن را طوری قرار دهید که به صفحه مانیتور یا چشم شما نتابد. همچنین می توانید صفحه های فیلتر نیز بر روی صفحه مانیتور نصب کنید. تابش نو ر به صفحه مانیتور سبب کاهش تفاوت رنگها و در نتیجه خستگی چشم می شود. این موضوع به خصوص زمانی که زمینه صفحه تیره باشد شدیدتر خواهد بود. در ضمن هر از چند گاهی به چشمان خود استراحت دهید. سعی کنید هر 5 تا 10 دقیقه چشم خود را از مانیتور برداشته و به مدت 5 تا 10 ثانیه به نقطه ای دور نگاه کنید. این کار سبب استراحت عضلات چشم می شود. همچنین به شما فرصت می دهد پلک بزنید و سطح چشم شما مرطوب شود. اگر مجبورید که متناوبا به یک صفحه نوشته و مانیتور نگاه کنید (خصوصا درمورد تایپییست ها) ممکن است چشم شما خسته شود زیرا باید تطابق خود را تغییر دهد. برای جلوگیری از این عارضه سعی کیند صفحه نوشته شده را در حداقل فاصله و هم سطح با مانیتور قرار دهید. برای این کار می توانید از دستگاه گیره کاغذ استفاده کنید. – فاصله مانیتور با چشمان شما باید 50 تا 60 سانتی متر باشد. – روشنایی و کنتراست مانیتور خود را تنظیم کنید. میزان روشنایی مانیتور باید با روشنایی اتاق هماهنگی داشته باشد. یک روش برای تنظیم روشنایی مانیتور این است که به یک صفحه وب با زمینه سفید نگاه کنید. اگر سفیدی صفحه برای شما مثل یک منبع نور است روشنایی مانیتور زیاد است و باید آن را کم کنید. در مقابل، اگر صفحه کمی خاکستری به نظر می رسد روشنایی را زیاد کنید. در مجموع روشنایی باید در حدی باشد که چشمان شما احساس راحتی کنند. اختلاف رنگ مانیتور باید حداکثر باشد تا لبه های حروف بیشترین تفاوت رنگ را با نوشته خود پیدا کند.
  • صفحه 79
    پیدایش (TRIZ) درسال 1946 در شوروی توسط گزینش آلت شولر صورت گرفت که اولین اختراع خود را در 14 سالگی انجام داد و اولین دوره تحصیلی خود را در رشته مکانیک دنبال کرد. او در سال 1946 در دپارتمان ثبت اختراعات نیروی دریایی روسیه استخدام شد تا به مخترعان درنتیجه رساندن طرح اختراعی آنها یاری رساند. TRIZدر حوزه های مختلف علوم مهندسی، خدماتی، مدیریتی، اجتماعی و سیاسی به کار برده می شود. در کشورهای توسعه یافته تقریبا تمام مدیران و مهندسان واحدهای طراحی و توسعه محصولات و نیز واحدهای توسعه فناوری های پیشرفته به فن تریز آشنا یا در آن متخصص هستند.
  • صفحه 82
    همه ما برای آینده مان برنامه ریزی داریم و در رویا پردازی هایمان خودمان را در مکان و جایگاه های خاصی می بینیم و آرزوی رسیدن به آن را داریم و برایش تلاش می کنیم. فکر می کنید دنیای تکنولوژی در آینده چگونه خواهد بود؟ راه دوری نرویم، یک دهه دیگر با چه چیزهایی روبرو خواهیم شد؟ استفان الوپ رئیس بخش تجاری مایکروسافت هم در سمینار تکنولوژی تجارت وارتون به رویا پردازی پرداخته و نشان داده که مایکروسافت جهان 2019 را چگونه می بیند! البته بسیاری از محصولات به نمایش در آمده در این ویدئو کاملا انتزاعی هستند و راه سختی را تا دستیابی به واقعیت باید بپیمایند. اگر شما هم فیلم گزارش اقلیت را دیده باشید احتمالا این ایده ها تا حد زیادی برایتان آشما هستند و قبول آنها برایتان راحت تر است.
  • صفحه 84
    میوه های که دارای فیبر هستند،خواص بسیاری دارند مثلا: باعث لاغری و کاهش وزن می شوند،آیا می دانید چه میوه های فیبر دارند؟فیبر غذایی به بخشی از گیاهان اطلاق می شود که توسط آنزیم های دستگاه گوارش قابل هضم نبوده، اما دارای عملکردهای فیزیولوژی مفید در دستگاه گوارش و کاهش خطر بروز برخی بیماری ها هستند. این گروه از مواد غذایی در کربوهیدرات های غیر قابل هضم طبقه بندی می شوند و دارای انحلال پذیری متفاوتی هستند.فیبرهای با محلولیت کمتر شامل سلولز،همی سلولز و لیگنین هستند.سلولز و همی سلولز در دانه غلات کامل (به همراه سبوس)،سبزیجاتی مثل هویج،کرفس،بروکلی و گندم کامل یافت می شود و نقش عمده آنها افزایش ظرفیت نگهداری آب و در نهایت افزایش حجم مدفوع است.لیگنین فیبر چوبی است که در ساقه و دانه میوه جات و سبزیجات و در لایه سبوس غلات یافت می شود و با عمل تخمیر توسط باکتری های مفید روده تولید اسیدهای چرب کوتاه زنجیر می کند و سرانجام باعث کاهش خطر تشکیل تومور می شود.فیبرهای با محلولیت بیشتر مانند صمغ ها و پکتین اعمال متنوعی دارند.صمغ ها در جو، جودوسر و به طور کلی حبوبات یافت می شوند و سبب تشکیل ژل شده و به فعالیت دستگاه گوارش کمک می کند.این فیبرها در فرآیند های غذایی مثل بستنی سازی کاربرد دارند.پکتین در سیب،توت فرنگی،هویج و مرکبات یافت می شود و با عناصر معدنی،لیپیدها و اسیدهای صفراوی پیوند یافته و دفع آنها را افزایش و کلسترول خون را کاهش می دهند.افزایش دفع مواد معدنی مفیدی چون کلسیم و غیره زنگ خطری است برای افزایش مصرف بی رویه فیبر و لزوم توجه به تعادل در مصرف تمام مواد مغذی.کیتین و فروکتان از فیبرهای جدا شده و به همراه جلبک ها و پسیلیوم،کربوهیدرات هایی استخراج شده و غیر قابل هضم هستند.کیتین در اسکلت خارجی بندپایان،حلزون،خرچنگ و میگو دیده می شود و کلسترول سرم را کاهش می دهد.فروکتان (شامل اینولین و الیگوفروکتوزها) از گندم،کاسنی،پیاز،سیر و موز استخراج می شود و در گوجه فرنگی،جو،چاودار،مارچوبه و کنگر دارالسلامی نیز یافت می شود.این فیبرها کالری کمی تولید کرده و در کاهش وزن موثرند و به علت شیرینی بالا پذیرش بهتری دارند.این مواد محیط غذایی مناسبی (به اصطلاح پره بیوتیکی) برای باکتری های مفید روده بزرگ تشکیل داده و حتی به عنوان جانشین چربی استفاده می شوند.پلی ساکاریدهای جلبکی که از جلبک و خزه جدا می شوند نیز تشکیل ژل داده و به عنوان قوام دهنده و پایدار کننده می توانند استفاده شوند،اما از طرفی مقادیر زیادشان ممکن است سمی باشد.به طور کلی فیبرهای کم محلول مانند سلولز سبب افزایش ظرفیت نگهداری آب مواد هضم نشده و افزایش حجم مدفوع به همراه کاهش زمان عبور مواد از مدفوع (افزایش دفعات عمل دفع) می شود.از طرفی فیبرهای محلول با تولید ژل و کاهش کلسترول خون به نگهداری سلامت کمک می کنند.
  • صفحه 85
    رابطه پنیر و سکته قلبیپنیر به علت دارا بودن 2 فاکتور اصلی در بروز سکته قلبی، باید تا حد ممکن از سفره صبحانه حذف شود: سکته قلب ناشی از انسداد رگهای قلب می باشد که علت آن هنوز ناشناخته مانده است و فاکتورهای تحقیقاتی متعددی در بروز آن نقش دارددر حال حاضر 300 فاکتور خطر در بروز سکته قلبی شناخته شده که مصرف دخانیات، چربی و افزایش فشار خون شریانی سر لوحه این عوامل قرار دارند و مورد تایید سازمان جهانی هم می باشند. البته فاکتور چاقی، دیابت و عدم تحرک کافی در شبانه روز از دیگر عوامل بروز سکته قلبی در افراد است که در رتبه های بعدی قرار دارند.طی سه قرن گذشته تنها 10 درصد مردم بر اثر بیماری های قلبی و عروقی می مردندولی در حاضر حاضر با ماشینی شدن زندگی،افزایش قدرت اقتصادی مردم و تنوع جان خود را از دست می دهند. راهکارهایی که برای پیشگیری از بروز سکته قلبی توصیه شده است: بیش از 140 عارضه از سرطان مری تا روده بزرگ و انواع سکته قلبی و مغزی بر اثر استعمال سیگار بروز می کند که حتی مصرف یک تا سه نخ سیگار هم می تواند به سکته قلبی منجر شود.به منظور پیشگیری از سکته قلبی هر 6 ماه یکبار باید فشار خون و میزان چربی خون افراد بررسی و از رژیم غذایی سالم و متنوعی برخوردار باشند.سبزیجات،میوه های تازه، حبوبات و فیبر موجود در پوست آنها از جمله موادی هستند که خاصیت ضد سرطانی و سکته قلبی و مغزی دارند و به همین منظور باید در برنامه غذایی افراد گنجانده شود.چربی های جامد از جمله روغن نباتی، کره و پنیر خطرات ناشی از بیماری های قلبی و عروقی را افزایش داده و مصرف آن در دراز مدت فرد را در معرض سکته قرار می دهد.درصد چربی پنیر حتی نوع کم چرب آن از سایر محصولات لبنی بالاتر است و به دلیل دارا بودن یک نوع ماده سمی و نمک بالا فشار خون را افزاش می دهد. به دلیل اینکه پنیر 2 فاکتور اصلی سکته قلبی را دارد، باید تا حد ممکن از سفره صبحانه افراد حذف و حبوبات،سبزیجات تازه، گردو و بادام جایگزین آن شود. همچنین گوشت و محصولات حیوانات خاکزی نظیر گوسفند، گاو، شتر و بز خطر ابتلا به سکته قلبی و مغزی را افزایش می دهد و گوشت مفید حیوانات آبزی مثل میگو و ماهی باید در سبد غذایی خانواده ها قرار گیرد.. با تغییر شیوه زندگی، اصلاح رژیم غذایی، داشتن فعالیت بدنی و انجام ورزش و پیاده روی می توان از بروز سکته قلبی و مغزی پیشگیری کرد.
    کشف علت گسترش سرطان پس از درمان درمان سرطان با جراحی، شیمی درمانی و یا پرتودرمانی برخی اوقات موجب گسترش تومورها می شود. محققان می گویند احتمالا یکی از علل گسترش تومورها را که ترکیبی به نام deta-TGF است، کشف کرده اند. آزمایش های انجام شده بر روی موش ها نشان می دهد استفاده از داروی شیمی درمانی به نام دوکسوروبیسین یا پرتودرمانی هر دو موجب افزایش سطوح deta-TGF می شود که به نوبه خود به گسترش تومورهای سرطان سینه به ریه کمک می کند. با این حال دکتر کارلوس آرتیاگا و همکارانش در دانشگاه واندربیلت در تنسی گزارش دادند استفاده از یک پادتن برای مسدود کردن deta-TGF این روند را متوقف می کند. گروه آرتیاگا در شماره ماه مه مجله investiation clinical گزارش داد ابداع داروهایی که deta-TGF را مسدود می کند احتمالا از عود مجدد سرطان جلوگیری می کند. عود و گسترش تومورها پس از درمان سرطان یک پدیده کاملا شناخته شده است و به دنبال پرتو درمانی، شیمی درمانی و جراحی بروز می کند. کارشناسان سرطان حدس می زنند تومور به اصطلاح اولیه - اولین و بزرگترین تومور - احتمالا به نحوی رشد سایر تومورها را سرکوب می کند و یا اینکه برداشتن و از بین بردن اولین تومور موجب رشد سایر تومورها که قابل تشخیص نیستند، می شود. گروه آرتگا اعلام کرد، deta-TGF که در رشد و سرکوب تومورها نقش دارد می تواند تا حدودی به پاسخ این سوال کمک کند. در این بررسی، زمانی که موش های مبتلا به سلول های سرطان سینه انسانی تحت پرتو درمانی و یا درمان با boxorudicin قرار گرفتند سطوح بالاتری از deta-TGF در خون آنها دیده شد. این موش ها همچنین سلول های تومور کوچکتری در خون خود داشتند که این سلول ها به ریه آنها گسترش یافت. اما زمانی که موش ها با پادتنی که deta-TGF را سرکوب می کند درمان شدند این گسترش متوقف شد. آرتیگا گفت، داشتن سطوح بالای deta-TGF پس از درمان می تواند به شناسایی بیمارانی که احتمالا سرطان پس از درمان در آنها بازمی گردد کمک می کند.
  • صفحه 86
    در لحظه شادی، پروردگار را ستایش کن. حمد و سپاس مخصوص اوست و هیچکس و هیچ چیز در مرتبه او شایسته ثنا نیست.در لحظه سختی، فقط از خداوند کمک بخواه. او بهترین فریادرس است و همیشه با تو و در کنار توست. همانگونه که وقتی موسی(ع) را برای رهایی مردم از بردگی فرستاد، یا هنگامی که اسحاق، سرزمین موعود را به خاطر گرسنگی و قحطی ترک کرد به ایشان فرمود: من با شما هستم.در لحظه گمراهی و حیرانی، فقط خدا را جست و جو کن. او هدایت گر به سوی نعمت هاست. راه درست را از او بخواه چراکه تنها او از نهان و پیدا باخبر است.در لحظه آرامش، معبود را مناجات کن. او تنها اجابت کننده دعاهاست. برا همه دعا کن به خصوص برای کسانی که با تو مشکل دارند.و در آخر، مثل من برای خواسته های خودت دعا کن، او همه را گوش می کند.در لحظه ناامیدی، امیدت به خدا باشد. او امید ناامیدان است و همیشه به یاد داشته باش که این نیز بگذرد.در لحظه تنهایی، پروردگار را صدا بزن. او هیچ وقت بنده اش را تنها نمی گذارد. همین الان می توانی حضورش را در کنارت حس کنی. فقط کافی است صدایش بزنی. او تنها یار تنهایی هاست.در لحظه نیاز، حاجت خود را از درگاه خالق هستی طلب کن.زیرا، نتیجه طلب از خلق اگر روا شود منت است و اگر نه ذلت، در حالی که طلب ار خالق برآورده شود نعمت است و اگر نه حکمت. و به خاطر داشته باش که او بی نیاز مطلق است.در لحظه های دردناک، به خدا اعتماد کن.او هرگز پشت تو را خالی نمی کند. برای هر دردی درمانی اندیشیده است.در لحظه موفقیت، از خدا فزونی ایمان بخواه. و بدان که این مرحله پایان راه نیست بلکه آغازیست برای برداشتن گامهای بعدی.در هر قدم او را به یاد داشته باش و در هر مرحله بر ایمان خود بیفزا.در لحظه دلشکستگی، دلت را به خدا بده.او بهترین مونس است، همیشه برای تو وقت دارد و هیچگاه دل تو را نمی شکند.در لحظه عاشقی، خالق عشق را در نظر داشته باش.باید از عشق زمینی به عشق آسمانی رسید.در لحظه نگرانی و دلواپسی، از ذکرش غافل نشو.یاد خدا آرام بخش دلهاست. همه چیز در حیطه قدرت و کنترل اوست. پس توکلت فقط به خدا باشد. کارها را به او بسپار تا زمان انتظار به آخر رسد.در لحظه پیروزی، از معبود، تواضع و فروتنی طلب کن.از غرور بپرهیز که بزرگترین اشتباه است.در لحظه شکست، مطمئن باش که خدا دست تو را گرفته.و نمی گذارد که زمین بخوری مگر آنکه خودت دست او را رها کنی.هر شکستی باید مقدمه ای برای پیروزی باشد.در لحظه ضعف وناتوانی، از خالق مطلق توانایی بخواه.هیچ چیز برای او غیر ممکن نیست.در لحظه کار، به خدا تکیه کن.او محکم ترین تکیه گاه و پشتیان است. هرکاری را با نام او شروع کن.بکوش، پشتکار داشته باش، سپس همه چیز را به او واگذار کن.خداوند فرمود: حرکت از تو برکت از من.در لحظه تاریکی، با نور کلامش دلت را روشن کن. و آن را مایه برکت و روشنایی زندگی خود قرار بده.در لحظه پریشانی، به خدا پناه ببر که او امن ترین پناهگاه است.در لحظه دلتنگی، با معبود خود راز و نیاز کن. او دانای اسرار نهان و محرم رازهاست. آخرین حرف: همیشه و در هرحال پروردگار را با صدای آرام و با احترام بخوان.او قدرت و ظرفیت انجام هرکاری رو داره.توجه ات رو از خود و خلق برداشته و به وی معطوف کن.خداوند تو رو عاشقانه و بدون هیچ قید و بندی دوست داره.و هیچ چیز نمی تونه از شدت این عشق بکاهد.او در لحظه های خواب و بیداری، اضطراب و آرامش، کار و تفریح و خلاصه در هر موقعیت و شرایطی مراقب تو و لطفش شامل حال توست. به معبود بیندیش، ایمانت رو محکم کن و از او آمرزش بخواه. همه چیز درست میشه... همه چیز... همه چیز...قلبت رو خالی نگه دار، اگر هم روزی خواستی کسی رو در قلبت جا بدی سعی کن فقط یک نفرباشه بهش بگو که:تو رو بیشتر از خودم و کمتر از خدا دوست دارم! چون...به خدا«ایمان و اعتقاد» دارم و به تو «احتیاج و نیاز»