فهرست مطالب

  • سال هفتم شماره 1 (پیاپی 25، بهار 1394)
  • تاریخ انتشار: 1394/04/13
  • تعداد عناوین: 6
|
  • اعظم دهقانی نیسیانی، رقیه رستم پور ملکی صفحات 9-32
    إن احمد مطر الشاعر الثائر الساخر یدعو الجمیع عامه والعرب خاصه إلی الانعتاق عن العبودیه، والخضوع للسلطات التی تطمح إلی القضاء علی حریه الشعوب؛ فلغته الشعریه تمتاز بمیزات بارزه فیما بینها الانزیاح الذی یرمی به الشاعر خلق لغه شعریه موثره تقمص هموم شعبه وتمثل اداه دعوه إلی الحریه المنشوده. فالانزیاح بانواعه قد استخدم فی ادب احمد مطر إلا ان المقاله تناولت الانزیاح الصوتی الذی یتمثل فی الوزن والقافیه والتدویر والانزیاح الفونیمی والوقفه العروضیه، وعالجت اسبابه التی دعت الشاعر إلی الظاهره هذه. فمن هذه الاسباب مسایره رکب الحداثه والتعبیر عن الاغراض والآلام بکلام یقرب من النثر، وتنسیق الإیقاع مع الدلاله وخلق الترابط والتعالق بین اشطر القصیده. إن المنهج الذی استفاد به البحث التوصیفی والتحلیلی.
    کلیدواژگان: لغه المعیار، اللغه الشعریه، الانزیاح، الانزیاح الصوتی، شعر احمد مطر
  • علی صیادانی، محمدصالح شریف عسکری، مهدی شفایی صفحات 33-44
    لا یکاد الباحثون فی النقد الادبی طبیعته ووظائفه ومناهجه، یفرقون بین الذاتیه والتاثریه فالاقتصار علی مجرد الاستحسان او الاستهجان فی مجال النقد، دون تمهید لهما بدراسه فکریه مساوقه للتذوق والجمال تسمی عند المحدثین بالنقد الذاتی او التاثری وهو یعتمد علی الذوق الشخصی فی إدراک جمال العمل الادبی او قبحه، وبذلک لا یکون الذوق وسیله من وسائل المعرفه، وإنما هو وسیله إلی إدراکات خاصه تثیر فی شعور المتذوق الرضی او السخط. فالتاثریه ثمره التفاعل بین الاعمال الفنیه والاذواق، ای مدی ما یستطیع العمل ان یثیره فی نفس متلقیه، ومدی ما یوثر فی عواطفه وانفعالاته، فاهم خاصیه للمبدع هی ان یثیر لدی القارئ استجابات فی ذوقه وإحساسه وخیاله وهذه المقاله تبحث عن خصائص النقد التاثری فی الادب العربی.
    کلیدواژگان: النقد الادبی، الادب العربی، النقد التاثری، خصائص النقد التاثری، الذاتیه
  • سیداسماعیل حسینی اجداد، مقصود بخشش، شهرام دلشاد صفحات 45-56
    تقدم نقد النصوص الادبیه فی العصر الحدیث وتفرعت منه المدارس والمناهج النقدیه العدیده، منها المنهج البنیوی والمنهج التفکیکی والمنهج التلقی. لهذه المناهج دور بارز فی تحلیل النصوص الادبیه إما نصوص قدیمه وإما المعاصره. إن االبنیویه التی تلی ها الاسلوبیه تشتغل بدراسه کیان النص الادبی فی عده مستویات منها الإیقاعیه، اللغویه، الترکیبیه والبلاغیه او الدلالیه. تستهدف هذه المقاله ان تحلل قصیده «البحار والدرویش» لخلیل حاوی علی اساس تلک المستویات. إن الابنیه الإیقاعیه والتصویریه واللغویه والترکیبه فی القصیده تکون فی خدمه مضمونها المزدوج والمتناقض الذی یرید ان یلقیه الشاعر ونشاهد تناغما قویا بین تلک المستویات. المنهج المستخدم فی هذه الدراسه هو المنهج الوصفی – التحلیلی.
    کلیدواژگان: خلیل حاوی، الاسلوبیه، البحار والدرویش، الشعر الحدیث
  • سیفعلی زاهدی فر، آمنه موسوی شجری صفحات 67-80
    یعتبر احمد شوقی(1868- 1932م) من ابرز شعراء مصر فی العصر الحدیث. له مکانه شعریه مرموقه بین الشعراء، حتی لقب بامیر الشعراء. إن القرآن الکریم هو المعین الثری الذی یستمتع شوقی منه فی إنشاد شعره. عندما نعالج اشعاره فنری ان القرآن الکریم یسیطر بصوره واضحه علی خیال شوقی ویستمد منه الفاظه وصوره ومعانیه فی جمیع اغراضه. القیامه ومشاهدها إحدی المباحث القرآنیه التی نراها فی طیات شعره.
    کلیدواژگان: القرآن الکریم، احمد شوقی، القیامه، الجنه، النار
  • محمدحسن امرایی صفحات 81-104
    یعد یوسف إسماعیل العانی فنان الشعب العراقی العملاق واحد عباقره الاوائل فی فن المسرحی، کتابه، عرضا ونقدا. استفاد العانی من طروحات ومواقف بریشت السیاسیه وافکاره؛ إذ توافقت طروحاته الإیدیولوجیه مع فکره الالتزام السیاسی التی سادت فی تلک الفتره، مع الرغبه فی إیجاد قالب مسرحی یتوجه للجماهیر العریضه؛ هذه العجاله بالاعتماد علی المنهج الوصفی والتحلیلی تتناول لمحات من مکونات نص المسرحیه الداخلیه، ومنهاالثیمه او الفکره الرئیسیه والشخصیات ومستویاتها الخمسه والصراعات والاحداث الموجوده فی المسرحیه، وزمکانیه نصها وممیزات خطابها کما یحاول تحدید میزات هذه العناصر بالدراسه والتنقیب.
    کلیدواژگان: یوسف العانی، المسرحیه، المفتاح للصندوق، البنیه الداخلیه
  • مهدی ممتحن، نرجس توحیدی فر صفحات 105-122
    ایلیا ابوماضی عاش فی القرن العشرین متنقلا بین التقلید والتجدید، وافکاره الفلسفیه بحته کلها غیر عمیقه، وهو قد ترک شعره یبسطها علی صفحات دواوینه وقد اتخذ طریق الفلسفه التوماویه الجدیده التی تعود فی جذورها إلی آراء رجل الدین المسیحی توما الاکوینی فی القرن الثالث عشر؛ وقد اعتبرت هذه الفلسفه من اهم الحرکات فی هذا العصر والکنیسه وافقت علی هذه الفکره والحرکه الإعتقادیه. وقد غرق ابوماضی فی بحوثه فی بحر التشاوم، فلذلک نری تیار الحیاه قوی یغرق کل ما یصادف امامه إن لم یقاوم، وشاعرنا من المقاومین الناجین، فإذا الوطن کله صفحه سوداء فینتابها الجهل والظلم والتخاذل والتمزق والضعف والفوضی وسوء الحکم. فتشائمه کتشائم الخیام فی بعض اشعاره، ونحن علی عمل بان نذکر هذه التشابهات والمفترقات مع الذکر علی تاثیره من افکار ابی العلاء المعری، لانه کان یعیش بنفس الفکره التوماویه.
    کلیدواژگان: التشاوم، ابوماضی، الخیام، التفاول، ابوالعلاء، شوبنهور
|
  • Azam Dehghani, Roghiyeh Rostam Pour Maleki Pages 9-32
    Ahmad Matar – Iraqi satirical poet – attempted to save the Arabic governments from imperialistic yoke who tried to arrogate nations’ freedom. His poetic language has sensible characteristics which the poet applies them in order to invite people to freedom and liberty. Norm breaking is one of his poetry’s features. The present article tries to survey the vocal norm breaking – including rhyme, rhythm, and phoneme norm breaking – in Ahmad Matar’s poetry in descriptive – analytic method by using contemporary critic and study the reasons of this kind norm which are: tendency to modernism, expressing the expectations and discomforts.
    Keywords: standard language, poetic language, norm breaking, vocal norm breaking, Ahmad Matar
  • Ali Sayadani, Mohammad Saleh Sharif Asgari, Mehdi Shafaei Pages 33-44
    Most of the researches do not differentiate between intuitive critic and passive one – in the field of features, applications and methods. This critical school is called emotional or passive critics which emphasizes aesthetics. Thus sensitivity is not the only appliance to wisdom but is a mean to inspire happiness or unhappiness feeling. Consequently the passive (critical) school is the result of action and reaction between art and sensation. The most important feature is responding the reader’s dreams, feelings and emotions. The present article is to study the passive critical features in the Arabic Literature.
    Keywords: literary critic, Arabic Literature, passive critic, passive critic features, intuitive
  • Seyyed Ismael Hosseini Ajdad, Maghsoud Bakhshesh, Shahram Delshad Pages 45-56
    Literary texts critics in the contemporary era have had an outstanding development. Schools and critical approaches have been created in this regard such as structuralism, deconstruction or the attitudes which pay attention to reader’s reading. These attitudes do not belong to new text but belongs to the ancient ones as well. One of these schools was structuralism which its consequent was methodology. Methodology which derives from structuralism studies the general structure of text in different layers such as vocal, syntax and eloquence. The present paper shows an analysis from “navigator and mendicant” by Khalil Havi based on methodology layers. The results show that all the layers interpretation has contradicts but the poet could bring a harmony in the ode.
    Keywords: Khalil Havi, methodology, navigator, mendicant, modernism poetry
  • Seif Ali Zahedifar, Ameneh Mousavi Shajari Pages 67-80
    Ahmad Showqi is one of the outstanding contemporary poets and had such an important state among the poets who were called Poet Laureate. Quran played as a spring which he enjoyed it a lot for his poetry. By studying his poetry we come to conclusion that Holy Quran had a significant effect on Showqi’s poetry and he had used its vocabulary and semantics in all his poetry. Doomsday and its images are the examples of this application among his poetry.
    Keywords: Holy Quran, Ahmad Showqi, Doomsday, Paradise, Fire
  • Mohammad Hasan Amraei Pages 81-104
    Youssef Ismael – Iraqi great artist – is one of the nobles in playwriting either in writing or in criticism. Al – Aani has enjoyed Beresht’s theories and ideas while his idea were based on political requirements which was dominant in that era; he wanted to choose a frame for playwriting which considered all types of people of the society. The present article which is analytical – descriptive, studies the intertextual elements such as theme, characters, events and battles, time and place of the play.
    Keywords: Youssef Al – Aani_play_box key_internal structure
  • Mehdi Momtahen, Narjes Tohidifar Pages 105-122
    Ilia Abu Mazi lived in twentieth century and in the imitation toward to innovation era. Although he did not have a deep philosophy in his poetry he outstripped Thomas Aquinas who lived in thirtieth century. This philosophy was one the most important ones in that era which the church had accepted it. Abu Mazi was completely pessimistic; although the life stream can destroy any thing in its way but the abovementioned poet could overcome it. The hometown was like a black paper which ignorance and cruelty could be seen everywhere. His pessimism was similar to Khayam’s and the present paper tries to study the similarities and differences of these two poets.
    Keywords: pessimism, Abu Mazi, Khayam, optimism, Schopenhauer