فهرست مطالب

نشریه محاسبات نرم
سال چهارم شماره 1 (پیاپی 7، بهار و تابستان 1394)

  • تاریخ انتشار: 1394/03/28
  • تعداد عناوین: 6
|
  • محسن مرادی *، سید مجتبی حسینی، امیرحسین مومنی ازندریانی صفحات 2-13
    در نظارت خودکار وسائل نقلیه، یکی از روش های مناسب برای تشخیص نوع آنها، استفاده از مدل های 3 بعدی خودروها می باشد. برای این منظور روش های مختلفی ارائه شده اند. یکی از مهمترین و پرکاربردی ترین آنها، روش های مبتنی بر ویژگی می باشند. در این مقاله در چارچوب پیشنهادی، الگوریتمی ارائه می گردد که برای تشخیص نوع خودرو می باشد. الگوریتم پیشنهادی اطلاعات لبه های تصاویر و مدل ها را به عنوان ویژگی در نظر می گیرد. برای استخراج اطلاعات لبه ها از یک بلوک توصیف گر با ابعاد مختلف استفاده شده است که منجر به تشکیل بردار ویژگی می شود. هر بردار ویژگی، آرایش و چیدمان لبه در همسایگی آن را ارائه می دهد. با در اختیار داشتن این اطلاعات با ارزش و با استفاده از روش نزدیک ترین همسایه، بردارهای ویژگی تصویر و مدل ها با یکدیگر ارزیابی می شوند و میزان تطابق آنها در یک ماتریس امتیاز جمع آوری می شود. در نهایت مدلی که بیشترین امتیاز را داشته باشد به عنوان نوع خودرو در تصویر تشخیص داده می شود. در آزمایشات نشان داده شده است که الگوریتم پیشنهادی از لحاظ سرعت و دقت نسبت به الگوریتم ها SURF و FREAK عملکرد بهتری ارائه می دهد.
    کلیدواژگان: تشخیص نوع خودرو، سیستم های نظارتی، مدل 3 بعد، روش های مبتنی بر ویژگی
  • عرفان قندهاری، فاطمه سعادت جو *، محمدعلی زارع چاهوکی صفحات 14-29
    مهندسی نرم افزار عامل گرا یکی از زمینه های جدید و در حال توسعه ی علوم کامپیوتر است که در قالب متدولوژی های عامل گرا، رویکرد های سیستماتیک برای تحلیل، طراحی، پیاده سازی و نگهداری سیستم های چند عاملی ارائه می دهد. در بحث مهندسی نرم افزار عامل گرا یکی از چالش های مهم و اساسی این است که علی رغم متدولوژی های متعددی که در این حیطه معرفی شده، هنوز کاستی هایی در فاز های مختلف متدولوژی ها وجود دارد. در این مقاله با توجه به نقاط ضعف متدولوژی های عامل گرا در فاز های مختلف و تاثیر به سزایی که این کاستی ها، می تواند در کیفیت و کارایی پروژه های نرم افزاری داشته باشد به ارائه راهکاری ترکیبی برای معرفی متدولوژی (IR) از متدولوژی های RICA و INGENIAS خواهیم پرداخت. بدین منظور با توجه به این که متدولوژی INGENIAS مراحل طراحی را به خوبی پشتیبانی می کند و مرحله ی تحلیل در آن به دلیل عدم مدل کردن نقش های سیستم، کامل نمی باشد و از طرف دیگر با توجه به این که متدولوژی RICA مرحله ی مدل کردن نقش های سیستم را به خوبی پشتیبانی می کند، با استفاده از مزایای دو متدولوژی یک متدولوژی ترکیبی ارائه می گردد که در آن از مرحله ی تحلیل و طراحی متدولوژی INGENIAS و مرحله ی تحلیل متدولوژی RICA استفاده می شود. همچنین به منظور افزایش کارایی متدولوژی پیشنهادی مدل های قابلیت، برنامه-ریز و دانش نیز به مدل های موجود در متدولوژی پیشنهادی اضافه شده است و به منظور تشریح فاز های مختلف آن، در یک مطالعه ی موردی (سیستم خرید و فروش مسکن) مورد استفاده قرار گرفته است. همچنین به منظور سنجش توانایی متدولوژی پیشنهادی، این متدولوژی بر اساس معیار های مفاهیم و ادراکات و عمل گرایی مورد ارزیابی قرار گرفته است.
    کلیدواژگان: مهندسی نرم افزار عامل گرا، سیستم های مبتنی بر عامل، RICA، INGENIAS
  • علی اصغر سعادت زاده *، حسین کریمیان علی داش صفحات 30-41
    اهمیت قابلیت اطمینان مدارها و خصوصا اثر تششعات کی هانی و اشکالات ناشی از برخورد این ذرات به مدارات، با پیشرفت تکنولوژی ساخت مدارهای مجتمع و گذر از ابعاد میکرومتر به نانومتر به صورت چشمگیری افزایش یافته است. در این مقاله یک لچ استاتیک مقاوم در برابر خطای نرم ناشی از برخورد ذرات پرانرژی به سطح تراشه، جهت کاربرد در مدارهای با قابلیت اطمینان بالا معرفی می گردد. اساس روش پیشنهادی استفاده از فیدبک های چندگانه به هنگام قرارگیری لچ در وضعیت نگهداری از داده است. شبیه سازی های انجام شده با نرم افزار HSPICE در تکنولوژی 65 نانومتر نشان می دهد ساختار پیشنهادی قادر به حذف اثرات تک رخداد و نیز چندرخداد واژگونی بوده و در مقایسه با سایر مدارات مشابه حداقل دارای کاهش حدود 13 درصدی پارامترهای تاخیر و توان مصرفی می باشد.
    کلیدواژگان: لچ، تشعشعات کیهانی، ذره نوترون، ذره آلفا، قابلیت اطمینان، مدارهای دیجیتال مقاوم در برابر خطای نرم
  • فاطمه جهانشاهی جواران *، مهدیه قزوینی صفحات 42-55
    نسل جدید شبکه های بی سیم مانند Wimax و LTE (Long Term Evolution) از سرویس هایی که مصرف منبع بالایی دارند (مانند VOIP، ویدئو کنفرانس، پخش ویدئو دیجیتال و جریان های چندرسانه ای) پشتیبانی می کنند. افزودن سرویس های چندرسانه ای در سیستم های ارتباطی بی سیم، چالش جدیدی را در تخصیص منابع رادیویی به وجود آورده است. به علت وجود حجم عظیمی از جریان های ترافیکی بالا در جهت پایین سو(Downlink)، نیاز به تخصیص موثر منابع در این جهت بسیار مهم تر از جهت بالاسو(Uplink) می باشد. در یک سیستم LTE سرویس های مختلف نیازمندی های کیفیت خدمات متفاوتی نیز دارند. در این مقاله سعی بر آن است که سیاست های زمان بندی مختلفی که تا به امروز برای سرویس های زمان واقعی(Real time) و غیر زمان واقعی(Non-Real time) با در نظر گرفتن کیفیت خدمات در این شبکه ها مطرح شده اند، بر اساس سه پارامتر توان عملیاتی ، تخصیص عادلانه و نرخ از دست رفتن بسته و تاخیر مورد ارزیابی قرار گیرند. این ارزیابی با استفاده از شبیه سازی و مقایسه این پارامترها در الگوریتم های زمان بندی در یک جریان ترافیکی ویدئویی به عنوان یک سرویس زمان واقعی و یک جریان ترافیکی وب به عنوان یک سرویس غیر زمان واقعی انجام خواهد شد.
    کلیدواژگان: شبکه های LTE، الگوریتم های زمان بندی، کیفیت سرویس، پایین سو، بالاسو، سرویس های زمان واقعی(RT) و غیر زمان واقعی(NRT)
  • فرهاد علایی، عباس رسول زادگان * صفحات 56-73
    رویکرد مهندسی نرم افزار جنبه گرا به عنوان روشی نوین مبتنی بر پیمانه بندی در توسعه سیستم ها می باشد که به منظور افزایش قابلیت نگهداری و استفاده مجدد نرم افزار مطرح گردیده است. مهندسی نرم افزار جنبه گرا در صدد پیمانه بندی دغدغه های مداخله ای با بهره گیری از مفهوم جنبه می باشد. امروزه این رویکرد در محیط های تحقیقاتی و صنعت مورد توجه زیادی قرار گرفته است و تاکنون روش های متفاوتی پیرامون پیاده سازی فازهای مختلف توسعه نرم افزار با استفاده از جنبه گرایی مطرح شده است که هر کدام از آن ها با مزیت ها، محدودیت ها و کاربردهای متنوعی همراه می باشند. با توجه به تعدد و پراکندگی این روش ها، ضرورت ارائه ی مروری جامع، کامل و نظام مند در این زمینه احساس می شود. هدف از این مقاله، بررسی روش های مطرح در زمینه توسعه نرم افزار جنبه گرا، مقایسه تطبیقی آن ها و به دست آوردن چالش های مهم در این حوزه می باشد. به همین منظور، روش های مختلف را بر اساس گام های توسعه نرم افزار طبقه بندی نموده و به تحلیل و مقایسه تطبیقی نقاط قوت، محدودیت ها و کاربردهای آن ها می پردازیم. نتایج مقایسه های انجام شده، امکان انتخاب مناسب ترین روش در هر گام از توسعه نرم افزار را برای مهندسان و محققان این حوزه فراهم می نماید. Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA MicrosoftInternetExplorer4
    کلیدواژگان: جنبه گرایی، دغدغه، جداسازی دغدغه ها، مهندسی نرم افزار جنبه گرا، نیازمندی، دغدغه های مداخله ای
  • اکرم وثیقی ذاکر *، سعید جلیلی صفحات 74-83
    در بحث شناسایی و دسته بندی ژن های بیماری، متخصصان تنها به دسته بندی یک کلاس خاص، یعنی ژن های بیماری علاقه مند هستند و توجهی به کلاس های دیگر، یعنی ژن های غیربیماری ندارند. در مباحث یادگیری ماشین، این کاربرد تحت عنوان دسته بندی تک کلاسی مطرح می شود. روش های موجود مبتنی بر یادگیری معمولا ژن های شناخته شده بیماری را به عنوان مجموعه آموزشی مثبت، و ژن های ناشناخته را به عنوان مجموعه آموزشی منفی برای ایجاد یک دسته بند دودویی استفاده می کنند. از آنجاییکه در پایگاه داده های موجود در علم ژنتیک مجموعه ژن غیربیماری وجود ندارد، ما در این مقاله با استفاده از روش دسته بند تک کلاسی ماشین بردار پشتیبان و در نظر گرفتن تنها ژن های بیماری زا اقدام به شناسایی داده های بدون برچسب می کنیم. روش پیشنهادی نسبت به روش های موجود از لحاظ معیار های دقت، بازخوانی و معیارF1 نتایج بهتری را ارایه می دهد.
    کلیدواژگان: شناسایی ژن های بیماری، دسته بندی تک کلاسی ماشین بردار پشتیبان
|
  • Mohsen Moradi *, Seyyed Mojtaba Hosseini, Amirhossein Momeni Azandaryani Pages 2-13
    In vehicle surveillance systems, one of the appropriate methods for recognition are 3-D models. Several methods have been proposed for this purpose. Feature based methods are most significant and widely used. In this paper, is proposed an algorithm within recognition framework. Proposed algorithm is considered information of image and model edges as feature. A block descriptor has been used extract edges information to feature vector. Every feature vectors provide arrangement and layout in neighbourhood of edge point. Image and model feature vectors are compared using nearest neighbour method and measuring compliance are stored in a score matrix. Finally, the model has the most points in the image is detected as vehicle type. The experimental result is shown the proposed algorithm in terms of speed and accuracy offers better performance than the algorithms SURF and FREAK.
    Keywords: Vehicle Type, Recognition, Surveillance System, 3, D CAD Models, Feature, Based Methods
  • Erfan Ghandehary, Dr Fatemeh Saadatjoo*, Dr Mohammad Ali Zare Chahooki Pages 14-29
    Agent-oriented software engineering is developing a new field of computer science in terms of agent-oriented methodologies, systematic approach to the analysis, design, implementation and maintenance of multiple offers. One of the major challenges in the agent- oriented software engineering is that in spite of numerous methodologies have been introduced in this area, there are still some gaps in the different phases of methodologies. In agent- oriented methodologies due to drawbacks in the different phases and the great impact these shortcoming have on the quality and efficiency of software projects a mechanism should be provided to introduce a hybrid methodology (IP) including INGENIAS and RICA methodologies, in this paper this mechanism has been presented. For this purpose the design process as well as encoding methodology of INGENIAS have been considered, INGENIAS good at design process but the stage of analysis is this methodology is not complete because it fails to model the system roles, on the other hand since RICA methodology is good at the stage of modeling system roles, a methodology combining the advantages of both methodologies has been provided. In which the stage of analysis and design methodology of INGENIAS and the process of modeling roles of RICA have been used. In other to increase the efficiency of the proposed methodology, models of capability, planning and knowledge have been added to the existing model and to explain its various phases, a case study (housing sale system) has been used, also to assess the ability of the proposed methodology, this methodology has been evaluated based on the criteria of concepts and pragmatism.
    Keywords: Agent, oriented software engineering, Agent, based systems, RICA, INGENIAS
  • Ali Saadatzadeh* Pages 30-41
    The importance of the reliability in circuits, especially the effect of cosmic ray and the faults caused by the particles hit are becoming increasingly important as the CMOS technology progresses from sub-micrometer to nanometer scale. In this paper a static latch presented which is resistant to soft error caused by energetic particles hit to the surface of the chip and suitable for high reliability applications. The hardening method is based on deploying multiple feedback paths in the opaque mode of the latch. The HSPICE post-layout simulation results in 65nm CMOS technology reveal that the proposed structures besides to single and multiple node resilience and reduced error-rate, introduce more than 13 percent reduction in delay and power consumption compared to similar structures.
    Keywords: Latch, Cosmic radiation, Neutron particle, Alpha particle, Reliability, Fault tolerant digital circuit
  • Fatemeh Jahanshahi Javaran*, Mahdieh Ghazvini Pages 42-55
    New generation of wireless networks, LTE and WiMAX, supports many services which consume a lot of resources (such as VOIP, Video Conference, Digital Video, Multimedia streams and online Multi-player Games). Supporting multi-media services in wireless communication systems provide new resource allocation challenges. Because of high loads in downlink, efficient resource allocation is vital in downlink rather than uplink. In LTE networks, different services need different Quality of Services (QoS). The aim of this article is evaluation of scheduling policies for real time and non-real time services in terms of three parameters. These parameters are throughput, fairness, and packet loss rate. The evaluations and comparisons of these parameters are done by simulation of the scheduling algorithms for a video traffic as a real time service and a web browsing traffic as a non-real time service.
    Keywords: LTE networks, Scheduling algorithms, QoS, Downlink, Uplink, Real Time(RT), Non, real Time(NRT) services
  • Farhad Alaei, Dr. Abbas Rasoolzadegan* Pages 56-73
    Aspect-oriented engineering has been introduced as a new development approach based on modularization in order to increase the maintainability and reusability of software. Aspect-oriented software engineering uses the concept of aspect to modularize crosscutting concerns. Today, this approach is considered in the both research and industrial environments. Different methods has been proposed for implementing the various phases of software development based on aspect orientation. Each of these methods accompanied with privileges, restrictions, and a variety of functionality. With respect to the diversity of these methods, a comprehensive, complete, and systematic literature review needs to be proposed. The purpose of this paper is to review the aspect-oriented development methods and determine their comparative differences in order to obtain the major challenges in this field. To do so, these methods are classified based on the software development phases. The strengths and limitations of them are also described. The results make it possible to select the most appropriate method in each phase of software development for engineers and researchers in this field.
    Keywords: aspect orientation, concern, separation of concerns, aspect, oriented software engineering, requirements, crosscutting concerns
  • Akram Vasighi Zaker*, Saeed Jalili Pages 74-83
    In disease gene identification and classification, users are only interested in classifying one specific class, disease genes, without considering other classes (non-disease genes). This situation is referred to as one-class classification. Existing machine learning-based methods typically use known disease gene as positive training set and unknown genes as negative training set to build a classifier. Since there are not any non-disease gene set, in this paper we apply OCSVM (one-class support vector machines) method for one-class classification of genes to identify disease genes. Our experimental results show the superiority of our proposed method in terms of better precision, recall, and F1-measures than existing methods.
    Keywords: disease gene identification, one, class classification, OCSVM(One, Class Support Vector Machine)