فهرست مطالب

میقات حج - پیاپی 87-88 (بهار و تابستان 1393)

فصلنامه میقات حج
پیاپی 87-88 (بهار و تابستان 1393)

  • تاریخ انتشار: 1393/06/20
  • تعداد عناوین: 10
|
  • محمد رحمانی زروندی صفحه 6
    از جمله وظایف روحانیون محترم، اطلاع رسانی و پاسخگویی به زائران اماکن زیارتی؛ به ویژه حرمین شریف و عتبات عالیات است. خوشبختانه با برنامه ریزی های بعثه مقام معظم رهبری، این مهم در ابعاد مختلف فقهی، تاریخی و سیاسی در حد شایسته ای انجام می پذیرد.
  • علی قمی صفحه 28
    وضو، عملی است برای رسیدن به طهارت معنوی که مسلمانان روزانه با آن سر و کار دارند و مقدمه برای برخی عبادات؛ مانند نماز است. همچنین شخص مکلف باید پیش از طواف کعبه، مسح کلمات و خطوط قرآن کریم و. . . دارای وضو باشد.
    گرچه فریقین؛ شیعه و سنی، در اصل وجوب وضو و مواضعی که باید شسته شود، نظرات مشترک دارند، لیکن در فرایض، نواقض و. . . همچنین در شیوه و روش انجام و محدوده اعضای وضو اختلاف آراء و نظریات وجود دارد.
    اثر حاضر بر آن است تا چگونگی ساختن وضو در نزد فریقین را از جهت فقهی بررسی کرده و موارد اختلاف و اشتراک فریقین را مستدل بیان کند.
    در سیر پژوهش حاضر، دیدگاه فریقین، همراه با ادله، بدون هیچگونه داوری بیان گردیده است، تا اهل نظر و انصاف با مطالعه آن، به داوری بنشینند و وضوی صحیح و مجزی را برگزینند.
    پیرامون تفسیر آیه وضو نزد فریقین و برداشت ایشان از این آیه شریفه و کیفیت شستن دست ها و محدوده صورت، همچنین نحوه انجام مسح سر و وظیفه مکلف در پاها، عندالفریقین، بحث و بررسی هایی صورت گرفته که امیدواریم با مطالعه پژوهش در بخش های بعدی، یافته هایی بر خواننده گرامی روشن شود، إن شاء الله تعالی.
  • سید جواد ورعی صفحه 50
    حج از جمله عباداتی است که اکثریت قریب به اتفاق اعمال و مناسک آن، از نظر مذاهب گوناگون اسلامی یکسان و تنها در برخی از فروع و جزئیاتش اختلاف نظر وجود دارد. به منظور آشنایی زائران بیت الله الحرام، به ویژه روحانیان کاروان ها که در موسم حج، گاه با اعمال و رفتار متفاوت زائران دیگر رو به رو می شوند، صورت اجمالی اعمال و مناسک حج از ابتدا تا انتها، و با اشاره به موارد اختلاف میان مذاهب اسلامی، از کتاب ارزشمند «الفقه علی المذاهب الخمسه» اثر عالم بنام شیعی، محمد جواد مغنیه برگرفته شده که تقدیم خوانندگان مجله میقات می شود. نقل، تحلیل و بررسی دلایل و مستندات هر یک از آرای فقهی در موارد اختلاف، مجال و فرصت دیگری لازم دارد که امید است در آینده توفیق انجامش فراهم گردد. بمنه و کرمه.
  • علی اکبر نوایی صفحه 56
    حوادث حماسه ساز و پندآموز تاریخی را بازگفتن و درست تحلیل کردن، کاری سهل و ساده نیست و دارای مشکل و بلکه مشکلاتی پیچیده است!
  • فرشی، به کوشش رسول جعفریان صفحه 76
    نام رساله «ذراع مدینه» است؛ نامی که خود نویسنده به آن داده است. «ذراع» در مبحث تعریف ها و مقیاس ها تعریف خاصی دارد، اما در اینجا، یک عنوان جغرافیایی است، درست مانند خطط در نام هایی مانند «الخطط المقریزیه» از مقریزی ،که به معنای تاریخ و جغرافیای مصر است. در اینجا ذراع مدینه، به معنای اثری است در تاریخ و جغرافیای شهر مدینه.
  • علی الله بداشتی صفحه 174
    بخش نخست این نوشته با عنوان «دیدگاه سلفیه در مبانی هستی شناسی» در شماره 85 منتشر گردید و قسمتی از بخش دوم با عنوان «مبانی هستی شناسی امامیه» نیز در شماره 86 از نظر شما گذشت، اکنون در این شماره، ادامه «مبانی هستی شناسی امامیه» و سپس بخش سوم را با عنوان «مقارنه و تطبیق آرای امامیه و سلفیه در هستی شناسی»، می آوریم، امیدواریم مورد توجه و استفاده خوانندگان قرار گیرد.
  • خیر الدین سیب، حامد فقیهی صفحه 203
  • محمدباقر شریعتی سبزواری صفحه 224
  • اخبار و گزارش ها