فهرست مطالب

مدیریت استاندارد و کیفیت - سال دوم شماره 3 (پیاپی 5، پاییز 1391)

نشریه مدیریت استاندارد و کیفیت
سال دوم شماره 3 (پیاپی 5، پاییز 1391)

  • تاریخ انتشار: 1391/09/18
  • تعداد عناوین: 7
|
  • مصطفی تمتاجی، محرم غیاثوند صفحه 4
    امروزه ارائه محصولات و خدمات توسط شرکتهای مختلف ذهن هر مصرفکنندهای را برای انتخاب کالای با کیفیت و قابل اطمینان به خود مشغول میکند. بدون شک، استانداردسازی ابزاری مناسب در حصول اطمینان برای مشتریان است. در این میان اگر استانداردسازی در مقوله تجهیزات نظامی مدنظر قرار گیرد، حساسیت و اهمیت موضوع دوچندان خواهد شد. اما نکته مهم این است که این ابزار را چگونه میتوان اثربخش و کارآمد نمود.
    در این مقاله ضمن مروری بر اهمیت و ضرورت استانداردسازی، ساختار و سازمان های استانداردسازی بین المللی با تاکید بر موسسه ملی استانداردسازی آمریکا مورد بررسی قرار گرفته است. سپس با بهره گیری از ساختار سازمان های مطرح در این حوزه، مدل پیشنهادی برای استانداردسازی دفاعی ایران با در نظر گرفتن شرایط بومی کشور ارایه شده است.
    کلیدواژگان: استانداردسازی، توسعه استاندارد، ارزیابی انطباق، صدور گواهینامه، تایید صلاحیت، اندازه شناسی
  • محمدحسین کریمی گوارشکی، سید قاسم موسوی، غلامرضا توکلی صفحه 10
    این مقاله برگردانی از مقاله ایمنی محصول می باشد. این مقاله به توصیف مدل جدیدی از طول عمر محصول می پردازد که تولید کنندگان برای بهبود ایمنی و برای جلوگیری از ورود محصولات معیوب به بازار، مورد استفاده قرار می دهند. این مدل دارای هشت مرحله است و این مقاله به توصیف و تشریح مسائل ضروری مرتبط با ایمنی در هر مرحله، می پردازد. روش های تحلیلی که باید در مراحل مختلف مورد استفاده قرار گیرند شناسایی شده اند. هم مصرف کننده و هم محصولات صنعتی مورد بررسی قرار گرفته اند. در این مقاله با تمرکز بر قوانین اروپایی ایمنی محصول خطوط اصلی الزامات ایمنی ترسیم شده اند. مفهوم ایمنی کافی به عنوان یک معیار قبول برای تولید کننده در طی فرایند تکمیل محصول، ارائه و معرفی شده و فاکتورهایی که هنگام اتخاذ تصمیم، مبنی بر اینکه یک محصول آیا ایمنی کافی دارد یا خیر، باید مد نظر قرار بگیرند نیز بررسی شده اند.
    کلیدواژگان: سیستم های پیچیده، مدل سازی رفتار، نمودار کندهای جریان وظایف، نمودار جریان داده، چاقوی جیبی
  • منوچهر منطقی، علی منطقی صفحه 28
    در این مقاله، یک فرآیند سه مرحلهای برای ظهور بنگاه های چندملیتی چینCMNEs) 1 ) ارائه میشود. مراحل مختلف مورد بررسی، عبارتند از:1. جهانی شدن رو به درون2 : در این مرحله با گشایش مرزهای چین به روی بنگاه های چندملیتی(MNEs) 3 بین المللی، همکاری های مشترک میان این بنگاه ها و بنگاه های چینی شکل گرفت و سرمایه گذاری مستقیم خارجی درونیIFDI) 4 ) در چین افزایش یافت. بنگاه های چینی از این همکاری های مشترک و سرمایه گذاری ها، جهت کسب فناوری برای ارتقاء مزیت رقابتی بهره بردند.
    2. فاز انتقال: در این مرحله بنگاه های چینی جهت دستیابی به توانایی های بیشتر برای ورود به بازارهای کشورهای دیگر، اقدام کردند.
    3. جهانی شدن رو به بیرون
    5 : در این مرحله بنگاه های چینی اقدام به گسترش فعالیتهای خود در سطح جهان کرده اند.
    همزمان با مراحل دوم و سوم، سرمایه گذاری مستقیم خارجی بیرونیOFDI) 6 ) چین در نتیجه اکتساب7 شرکتهای خارجی و سرمایه گذاری های مشترک بین المللی، افزایش یافت.
    کلیدواژگان: سرمایه گذاری مستقیم خارجی، بنگاه های چندملیتی، جهانیشدن، شرکتهای چینی
  • قاسم تقی زاده صفحه 38
    شش سیگما را میتوان «گزاره نوین مدیریت کیفیت» در جهان امروزی دانست. با وجود اینکه این روش پیشرفته ترین مباحثی است که در حال حاضر سرآمد اهداف سازمان های بزرگ دنیا قرار گرفته است، هنوز رسیدن به سطح شش سیگما یک چشم انداز است و شرکتهای مطرح در استفاده از این روش، قادر به دستیابی به سطح شش سیگما نبوده اند. در این راستا، تفکر ناب و فلسفه تاگوچی نیز جایگاه والایی را در از بین بردن ضایعات کاری در دهه اخیر به خود اختصاص داده اند. آرزوی دیرینه ی تولید محصول (کالا یا خدمات) بدون نقص با مباحث نظری تفکر ناب و تعیین معیاری از طریق رویکرد شش سیگما (شش سیگما ناب) به مرحله ای میرسد که باید این مهم در کلیه مراحل چرخهی تحقق یک محصول به زبان مدیریت ارزیابی و به طور عینی محقق شود. در این مقاله سعی شده است که با استفاده از فلسفه تاگوچی و شش سیگما ناب، این امکان در اختیار مهندسان قرار گیرد که پروژه های بهبود کیفیت را با هدف بهبود تدریجی سطح سیگما و بیان آن به زبان مدیریتی (مالی)، به روشنی طرحریزی نمایند. دستیابی به مقیاسی برای مقایسه سازمان های جهان شمول، تقویت بنیه رقابتی سازمانها و ترویج کیفیت به عنوان یک معیار تجاری از بارزترین نتایج و دستاوردهای این نگرش است.
    کلیدواژگان: تفکر ناب، شش سیگما، بهبود کیفیت
  • مهدی الیاسی، مرتضی سعیدنژاد صفحه 46
    ازآنجایی که سازمان های هلدینگ در رشته های مختلف کسب و کار فعالیت میکنند و با واحدها و فرایندهای گوناگونی سر و کار دارند، برنامه ریزی،کنترل وهدایت این اجزا در راستای تحقق اهداف هلدینگ از چالش های بسیار مهم این دسته از سازمان ها محسوب میشود. از این حیث سازمان با ریسک های متعددی در مسیر رشد و راهبرد خود روبرو می باشد و جهت تمرکز بیشتر مدیران بر روی ریسک های پراهمیت و پراحتمال تر لازم است این ریسک ها اولویت بندی شوند.
    هدف این شناسایی و اولویت بندی ریسک های راهبردی در شرکت هلدینگ توسعه صنایع و معادن غدیر بوده است. برای استخراج داده ها از روش دلفی استفاده گردید.
    نتایج این تحقیق در چهار گام ابتدا به شناسایی ریسک های راهبردی، سپس به اولویت بندی این ریسک ها پرداخته است.
    کلیدواژگان: ریسک راهبردی - شرکت هلدینگ توسعه صنایع و معادن غدیر، مدیریت ریسک، ریسک فعالیت های معدنی
  • جعفر قیدر خلجانی، رضا حاجی قاسمی، حسن حاجی قاسمی صفحه 62
    امروزه استفاده از اصطلاحاتی همچون «سیستم»، «سیستم های پیچیده»، «سیستم های پیچیده ی انطباقپذیر» و واژه هایی از این دست نسبت به گذشته بسیار افزایش یافته است که این امر نشان از اهمیت مفهوم سیستم دارد. لذا شناخت انواع سیستمها و الگوهای رفتاری آنها به منظور تجزیه و تحلیل صحیح آنها از اهمیت ویژهای برخوردار میباشد. در این مقاله سعی می شود که انواع الگوی پویای رفتاری سیستم ها که از آن به عنوان دامنه ی حالت سیستم ها یاد میشود، مورد بررسی قرار گیرند. بدین منظور ابتدا به تعریف سیستم و بررسی ویژگی های آن پرداخته و پس از آن با سیستم های پیچیده و سیستم های پیچیده ی انطباق پذیر که نوع خاصی از سیستم ها می باشند آشنا میشویم. در نهایت هم انواع دامنه ی حالات سیستم ها، تفاوت ها و ویژگی های هر یک از این دامنهی حالات در قالب جدولی ارائه می گردند.
    کلیدواژگان: سیستم، سیستم پیچیده، سیستم پیچیده انطباق پذیر، دامنه حالت
  • محمد صوری، رضا حسنوی، محسن عابدینی صفحه 74
    با توجه به منحصر بودن فرآیندهای کاری در هر سازمان ، سامانه های مورد نیاز نیز منحصر به فرد می باشند. هدف اصلی این پژوهش جمع آوری و تجزیه و تحلیل داده ها و شناسایی نقاط قوت و ضعف سامانه های اطلاعاتی مدیریت پروژه موجود و استخراج نیازهای اطلاعاتی و ارائه یک الگوی یکپارچه سامانه اطلاعات مدیریت پروژه بر اساس استاندارد پی ام باک ، منطبق بر نیازهای واقعی محل پژوهش می باشد.
    در این مقاله ، پس از بیان کلیات و اطلاعات مربوط به مطالعات اولیه و بررسی وضعیت موجود نرم افزارهای مدیریت پروژه ، الگوی پیشنهادی سامانه اطلاعات مدیریت پروژه مبتنی بر پوشش نقاط ضعف و استخراج نیاز های اطلاعاتی محل پژوهش ارائه گردیده است .
    برای تجزیه و تحلیل وضعیت موجود پس از مطالعه میدانی ، نرم افزارهای موجود شناسایی شده و بر اساس گروه های فرآیندی مدیریت پروژه استاندارد انتخاب شده ، نیازهای اطلاعاتی موجود مدیریت پروژه شناسایی شد و برای جمع آوری اطلاعات وضعیت موجود به روش میدانی ، پرسشنامه اول مبتنی بر محور های اصلی مشکلات طراحی گردید و کلیه نقاط ضعف سیستم موجود و همچنین کلیه نیازهای سیستمی استخراج گردید.
    در مرحله بعد پس از استخراخ نیازهای اطلاعاتی مدیریت پروژه برای ارائه الگوی پیشنهادی از ابزار های مدل سازی همچون نقشه گروه های فرآیندی مدیریت پروژه بومی شده و نمودار جریان گردش اطلاعات پروژه در سه لایه و نمودار جریان داده استفاده شده و الگوی سامانه اطلاعات مدیریت پروژه طراحی گردید.
    سپس پرسش نامه دوم برای صحه گذاری الگوی ارائه شده تهیه و اجرا شد و تایید جامعه آماری نسبت به الگوی پیشنهادی دریافت شد.
    یافته پژوهش بیانگر آن است که الگوی پیشنهادی با اهداف پژوهش برای مدیریت یکپارچه اطلاعات در راستای تحقق اهداف پروژه در زمینه مدیریت زمان ، هزینه ، اهداف کیفی و اقلام قابل تحویل پروژه منطبق می باشد و می توان ادعا داشت که الگوی یکپارچه سامانه اطلاعات مدیریت پروژه را می توان در بستر نرم افزاری پیاده سازی و در محل پژوهش مورد بهره برداری قرار داد .
    کلیدواژگان: مدیریت پروژه، برنامه زمانبندی، مدیریت هزینه، مدیریت تدارکات، سامانه اطلاعات مدیریت، سامانه اطلاعات مدیریت پروژه