فهرست مطالب

نشریه اندیشه آماد
پیاپی 46 (پاییز 1392)

  • تاریخ انتشار: 1392/09/11
  • تعداد عناوین: 7
|
  • صفحات 1-28
    مدیریت فرآیند تامین کالا به عنوان یکی از فرآیندهای زنجیره تامین با هدف به دست آوردن کالا یا خدمات مورد نیاز با کمترین هزینه و در بهترین شرایط زمانی، مکانی، کمی و کیفی جایگاه ویژه ای در مدیریت کسب وکار دارد. وجود اطلاعات کافی از موجودیت ها و تبادل صحیح این اطلاعات، دقت و سرعت فرآیند را افزایش داده و هزینه های آن را کاهش می دهد. سیستم های طبقه بندی و کدگذاری نیز با هدف ارائه شناخت و ایجاد زبان مشترک، سعی در افزایش کارایی فرآیندهای تامین کالا داشته و ساز و کارهایی مناسب با این نیازها ارائه می دهند. این مقاله ابتدا به معرفی ایران کد و تاثیر آن در فرآیند تامین کالای یک سازمان نظامی - انتظامی می پردازد و سپس چالش ها و تاثیرات پیاده سازی ایران کد با استفاده از مدل لوزی لویت را که شامل عوامل اهداف و راهبردی، ساختار، فن آوری و نیروی انسانی می باشد، نشان می دهد. داده ها از طریق آزمون T تک نمونه ای محاسبه شده و برای نشان دادن ارتباط هر یک از عوامل مدل با افزایش کارایی از نرم افزار spss و ضرایب همبستگی استفاده شده است. در ادامه نیز مدل نهایی تحقیق پس از تجزیه و تحلیل اطلاعات، ارائه گردیده است.
    کلیدواژگان: اطلاعات، کارایی، ایران کد، کدینگ (کدگذاری)
  • صفحات 29-44
    5 اس یکی از مفاهیم اساسی و تاثیر گذار در افزایش کارایی و اثربخشی عملیاتی هر سازمانی محسوب می شود. تحقیق حاضر با عنوان بررسی کلانتری ها از نظر اصول بنیادین 5 اس با یک هدف اساسی تبیین وضع موجود با مطلوب در نظر دارد با بهره گیری از مدل و پرسش نامه استاندارد سنجش و ممیزی 5 اس که بر روی 5 بعد اساسی ساماندهی، نظم و ترتیب، نظافت و پاکیزگی، استاندارد سازی و انضباط متمرکز می شود، وضعیت موجود کلانتری های جامعه هدف را مورد بررسی قرار داده و در صورت وجود شکاف معنی دار با وضع مطلوب با تعیین فاصله وضع موجود تا وضع مطلوب هر یک از مولفه های مذکور، راهکارهای عملی کاهش این فاصله را ارائه نماید. این پژوهش مطالعه ای توصیفی - پیمایشی است . جامعه مورد مطالعه این تحقیق عبارت است از کلیه کارکنان دو واحد از کلانتری های غرب تهران بزرگ که در این راستا، در مجموع 66 نفر از کارکنان به صورت نمونه گیری تصادفی انتخاب و پس از شناسایی متغیرهای تحقیق، مولفه های اصلی و عوامل متغیرها شناسایی و مدل مفهومی، پرسش نامه تحقیق بر آن اساس تهیه و توزیع و جمع آوری شد. پس از ورود داده های حاصله در نرم افزار و تعیین پایایی ابزار سنجش، برای تحلیل داده ها و بررسی فرضیه های تحقیق از آمار استنباطی استفاده گردید. نتایج تجزیه و تحلیل داده ها بیانگر آن است که کلانتری های مورد بررسی در این تحقیق با توجه به الزامات و ابعاد پنجگانه مطرح شده در مدل 5 اس در هر پنج حوزه با وضع مطلوب فاصله و اختلاف معنی داری دارد و ضروریست نسبت به تعریف و اجرای برنامه های بهبود اقدام گردد. بین تمام اصول با یکدیگر ارتباط معنی دار وجود داشته و اختلاف معنی داری بین تاثیرگذاری هر یک آن ها وجود ندارد.
    کلیدواژگان: 5 اس، کلانتری، اصول بنیادین
  • صفحات 45-58
    فرهنگ سازمان به عنوان یک ابزار جمع آوری اطلاعات عمل می کند و مدیران را قادر می سازد که از این طریق ضمن مقایسه بخش ها وگروه های کاری، به اولویت بندی مسائل پرداخته و ادراکات و انتظارات کارکنان را شناسایی نمایند تا بدین وسیله بتوانند شکاف بین وضع موجود و مطلوب را بهبود بخشند و به تقویت کارآفرینی سازمانی و افزایش زمینه خلاقیت و نوآوری اقدام کنند. هدف از این مقاله بررسی تاثیر فرهنگ سازمانی بر مولفه های کارآفرینی سازمانی در پژوهشگاه صنعت نفت تهران در قالب پژوهشی توصیفی از نوع همبستگی و پیمایشی می باشد. جامعه مورد پژوهش را تمام کارمندان ستادی پژوهشگاه صنعت نفت، که تعدادشان 200 نفر می باشد، تشکیل می دهد که با روش نمونه گیری تصادفی ساده تعداد 127 نفر با استفاده از جدول مورگان انتخاب گردید. به منظور گردآوری داده ها از دو پرسش نامه کارآفرینی سازمانی مارگاریت هیل و پرسش نامه فرهنگ سازمانی استاندارد کمرون و کویین استفاده شد. نتایج پژوهش حاکی از آن است که بین متغیر فرهنگ سازمانی با مولفه های کارآفرینی سازمانی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد و فرهنگ حاکم بر سازمان پژوهشگاه صنعت نفت فرهنگ ادهوکراسی می باشد.
    کلیدواژگان: کارآفرینی، کارآفرینی سازمانی، فرهنگ سازمانی، فرهنگ سازمان کارآفرین
  • صفحات 59-80
    جهانی سازی، افزایش سازمان های دولتی و غیردولتی و فشار و درخواست مشتریان در خصوص رعایت مسائل زیست محیطی باعث شده است سازمان ها به بررسی اقدامات لازم جهت به کارگیری مدیریت زنجیره تامین سبز، به منظور بهبود عملکرد زیست محیطی و اقتصادی بپردازند. مدیریت زنجیره تامین سبز، یکپارچه کننده مدیریت زنجیره تامین با الزامات زیست محیطی در تمام مراحل طراحی محصول، انتخاب و تامین مواد اولیه، تولید و ساخت، فرآیندهای توزیع و انتقال، تحویل به مشتری و بالاخره پس از مصرف، مدیریت بازیافت و مصرف مجدد به منظور بیشینه کردن میزان بهره وری مصرف انرژی و منابع همراه با بهبود عملکرد کل زنجیره تامین است. در این مقاله به شناسایی مقتضیات (محرک ها، موانع، اقدامات و نتایج) لازم جهت دست یابی به مدیریت زنجیره تامین سبز در پلیس ایران پرداخته شده است. سپس اقدامات لازم جهت دست یابی به مدیریت زنجیره تامین سبز استخراج شده و این اقدامات برای نهایی شدن از طریق پرسش نامه به نظر سنجی خبرگان گذاشته شده و در نهایت اقدامات اجرایی به کمک روش TOPSIS فازی اولویت بندی شد.
    کلیدواژگان: مدیریت زنجیره تامین، مدیریت زنجیره تامین سبز، TOPSiS فازی، پلیس ایران
  • صفحات 81-108
    تنوع گسترده در کارکردهای تجارت الکترونیکی حاکی از نیازهای امروزی بشر در عرصه های مختلف تجاری است. بنابراین حکومت ها و دولت ها با هدف گذاری و تبیین نقشه راه، به دنبال پیاده سازی الزامات زیرساختی آن ها هستند تا بیشترین بهره را از آن خویش سازند. پژوهش حاضر نیز با هدف بررسی رشد استانداردها و کارکردهای تجارت الکترونیکی در سطوح ملی، منطقه ای و بین المللی سازمان یافته است و به بررسی پیش آیندها و ظرفیت های پیاده سازی تجارت الکترونیک در اقتصادهای جدید، بویژه توانمندی ها و الزامات دولت الکترونیکی در این زمینه، می پردازد. مطالعه حاضر از نظر روش، از نوع پژوهش های توصیفی بوده و به لحاظ روش گردآوری اطلاعات، به شیوه مروری از نوع کتابخانه ای انجام پذیرفته است. برای این منظور مستندات موجود، از طریق روش تحلیلی و مفهومی به کاوش و بررسی گذاشته شده است؛ به بانک های اطلاعاتی، استنادی و مرجع در زمینه تجارت الکترونیک مراجعه شده، اطلاعات استخراج شده کدگذاری مفهومی و دسته بندی عملیاتی گردیده و در نهایت مورد تجزیه و تحلیل محتوایی واقع شده اند. یافته های پژوهش علاوه بر تشریح ضرورت ها، کارکردها و معرفی استانداردها و مراجع استانداردسازی تجارت الکترونیکی در سطوح مختلف، شامل بررسی محتوایی استانداردها نیز می باشد. نتایج این بررسی نشان می دهد در کشورهای مختلف، بسیاری از استانداردهای تجارت الکترونیکی در بخش تبادل الکترونیکی داده ها و پیام ها تشابهات بسیار زیادی با یکدیگر دارند که این امر نگاهی یکسان و جهانی به مفاهیم و الزامات زیرساختی تجارت الکترونیکی را نشان می دهد.
    کلیدواژگان: استاندارد، تجارت الکترونیکی، اقتصاد دیجیتالی، دولت الکترونیک
  • صفحات 109-136
    پوشش های بالستیک در بخش های مختلف صنایع نظامی- انتظامی، به ویژه در دو حوزه پوشش های سخت و نرم جهت حفاظت از جان افراد و تجهیزات رزم، نقش اساسی را به عهده دارند. بر همین اساس با توجه به اهمیت این الیاف در حفظ جان نیروهای مسلح و همچنین قیمت بالای آن ها باید دقت زیادی در مراحل خرید و نگهداری آن ها نمود و با شناخت کافی و دقیق در این عرصه حاضر شد. از این رو و با توجه به اهمیت تامین و نگهداری این نوع پوشش ها، در این مقاله کوشیده شده است تا ضمن معرفی کلی الیاف بالستیک ام فایو، اسپکترا، توآرون، داینیما، کولار و زایلن بر مبنای ماهیت شیمیایی آن ها، به انواع محصولات و خصوصیات این الیاف نیز پرداخته شود تا به عنوان یک مطالعه کاربردی در امور نظارت، تامین، نگهداری و تجهیز بخش های مختلف نیروهای مسلح مورد استفاده قرار بگیرد.
    کلیدواژگان: الیاف بالستیک، امفایو، اسپکترا، توآرون، داینیما، کولار، زایلن
  • صفحات 137-159
    هدف این مقاله شناسایی حوزه های ارتقای سطح اجرای مدیریت زنجیره تامین (SCM) است. مدل مفهومی شرایط مدیریت زنجیره تامین داخلی و مشترک برای به کارگیری فرآیندهای مدیریت زنجیره تامین، که پیشگام اصلی اجرای مدیریت زنجیره تامین است، توسعه یافته و ارائه می گردد. براساس یک نظرسنجی از 174 مدیر ارشد به نمایندگی از سازمان های بزرگ، مدل سازی معادلات ساختاری و به دنبال آن تحلیل سه مرحله ای اهمیت عملکرد انجام شد. نتایج نشان می دهد شرایط مدیریت زنجیره تامین داخلی، به خصوص فن آوری اطلاعات و منابع انسانی، عوامل اصلی در ارتقای سطح کلی اجرای مدیریت زنجیره تامین هستند.
    کلیدواژگان: مدیریت زنجیره تامین، تحلیل اهمیت - عملکرد