فهرست مطالب

جغرافیا - پیاپی 47 (زمستان 1394)

فصلنامه جغرافیا
پیاپی 47 (زمستان 1394)

  • 374 صفحه،
  • تاریخ انتشار: 1395/03/10
  • تعداد عناوین: 18
|
  • صفحه 5
  • عبدالرضا رحمانی فضلی، عباس سعیدی صفحه 7
    با عنایت به تنوع ویژگی های محیط طبیعی، وسعت سرزمین و مرزهای آن و نیز همسایگان متعدد، جمهوری اسلامی ایران کشوری است که از نظر خصوصیات و امکانات فرهنگی- اجتماعی، اقتصادی و سیاسی- هم به لحاظ درونی و هم بیرونی- با شرایط متنوعی روبرو است. این شرایط ویژه بلحاظ توسعه و امنیت، نه تنها فرصت هایی را پیش رو قرار می دهد، اما در عین حال زمینه ساز پاره ای
    دل مشغولی های جدی بوده است. شناسایی این خصوصیات و جستجوی راهکارها و راهبردهایی متناسب برای بهره گیری از فرصت ها و رفع و تعدیل محدودیت ها در راستای توسعه و امنیت سرزمین در سطح محلی، منطقه ای و ملی الزامی جلوه می کند. بروز عینی دو ویژگی اصلی مناطق مرزی سرزمین، یعنی وسعت و تنوع- را می توان در خصوصیات زیر جستجو نمود:الف. تنوع محیطی- اکولوژیک مناطق مرزی به لحاظ عوامل و عناصر محیطی- اکولوژیک؛
    ب. تنوع بستر تاریخی- فرهنگی و خصوصیات اجتماعی و اقتصادی- سیاسی؛
    ج. تنوع موقعیت محلی و منطقه ای نواحی مرزی و مرزها (به ویژه با توجه به کشورهای همجوار)؛ و
    د. الزامات و اقتضائات متفاوت منطقه ای و برخورداری از درجات متفاوت توسعه یافتگی، به لحاظ شاخص های محلی، منطقه ای و ملی توسعه.
    افزون بر این، عرصه های شهری و روستایی نواحی مرزی، اگرچه به طور کلی زیر تاثیر روندهای حاکم بر شهرها و روستاهای کل کشور و برخی خصوصیات عمومی آنها قرار دارند، از بسیاری جنبه های دیگر با سکونتگاه های داخلی- چه به لحاظ بافت و ساختار و چه از نظر فعالیت ها و روابط فضایی- متفاوت هستند. چنین وضعیتی در شرایط نامتناسب اجتماعی- اقتصادی و ناکارآمدی ساختاری- کارکردی سکونتگاه ها، می تواند به شکل گیری فعالیت ها و روابط نامتعارف دامن بزند. این گونه خصوصیات عرصه های سکونتگاهی در نواحی مرزی، ابعاد متنوع و پیچیده ای به خود می گیرند که قاعدتا ضرورت دستیابی به توسعه و امنیت را دوچندان می سازند.
    این مقاله کوشش دارد تا با بررسی اهمیت و جایگاه عرصه های سکونتگاهی مناطق مرزی، بر پیوستگی توسعه و امنیت در این گونه تاکید ورزد. روش شناسی این مقاله بلحاظ نظری بر ضرورت اتخاذ برنامه ریزی فضایی و رویکرد توسعه یکپارچه بوده است.
    کلیدواژگان: توسعه، امنیت، مناطق مرزی، پیوستگی
  • نصرالله مولایی هشجین، نورالدین عظیمی، مهسا مولایی هشجین صفحه 35
    در این پژوهش محله استادسرای شهر رشت از دید شاخص های کالبدی مورد تحلیل قرار گرفته است. برای گردآوری داده های موردنیاز تحقیق، منابع اطلاعات مورد بررسی و مطالعه قرار گرفته است. بخش اصلی داده های تحقیق به منظور تحلیل احساس امنیت در محیط کالبدی شهر در چارچوب شاخص های تعریف شده، از طریق مشاهده و برداشت میدانی در محله استادسرا صورت گرفته است. هدف این تحقیق تحلیلی بر سلسله مراتب امنیت بافت قدیمی و جدید محله استاد سرای رشت از دید شاخص های کالبدی است.
    روش این تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت و روش شناسی توصیفی- تحلیلی می باشد.
    به منظور تحلیل و بررسی امنیت در شهر رشت از مجموعه شاخص هایی بهره گرفته شده است که به نحوی ویژگی های کالبدی و طراحی محلات را به تصویر می کشد. این شاخص ها شامل: کیفیت معابر، پوشش گیاهی، کیفیت ابنیه، روشنایی، مبلمان شهری، فشردگی بافت و در نهایت، باز یا بسته بودن فضا می شود. به منظور تحلیل و تبیین امنیت در فضای کالبدی از یک مقیاس 0 و1 استفاده شده است.
    کلیدواژگان: امنیت، شاخص های کالبدی، محله، رشت، استادسرا
  • جمیله توکلی نیا، فرهاد عزیزپور، طیبه انصاری صفحه 59
    ادغام یا الحاق روند قانونی است که به شهرداری ها اجازه می دهد تا زمین های محدوده شهری خود را افزایش دهند. اغلب، آنچه در این فرایند مورد غفلت برنامه ریزان قرار گرفته، سنجش پیامدهای زیست محیطی است. با توجه به اینکه، پیامدهای زیست محیطی با آثار تخریبی بازگشت ناپذیرهمراه بوده است، توجه برنامه ریزان به آن را، امری ضروری می سازد. هدف این مقاله، تحلیل پیامدهای زیست محیطی الحاق روستاها در منطقه 18 شهرداری تهران است. این پژوهش، بر اساس هدف بنیادی – کاربردی و روش؛ توصیفی - تحلیلی است. جامعه آماری مورد مطالعه، شهروندان و مسئولان نواحی 5 گانه منطقه 18 هستند. حجم نمونه براساس فرمول کرکران 400 خانوار (از شهروندان) برآورد شد. نتایج پژوهش نشان می دهد تغییر کاربری، رشد صنعت، رشد جمعیت و سوداگری زمین سبب بروز پیامدهای زیست محیطی(نظیرآلودگی آب، هوا، فرونشست، بیماری و ترافیک)، اقتصادی (نظیر کاهش فعالیت های کشاورزی، افزایش کارخانه ها و صنایع مبلمان و اشتغال های کاذب)، اجتماعی (نظیر مهاجرپذیری، کاهش حس مکان، کاهش نرخ سواد در مردان) و کالبدی (نظیر تداخل کاربری های صنعتی و مسکونی، کاهش اراضی کشاورزی، افزایش واحدهای مسکونی) شده اند. این پیامدها، توازن و تعادل محیطی را که مبتنی بر ظرفیت های بوم شناختی شکل گرفته بود، برهم زده است. به طوری که، توسعه محدوده را با ناپایداری رو برو ساخته است.
    کلیدواژگان: پیامدهای زیست محیطی، الحاق شهری، سکونتگاه های روستایی پیرامونی، ناپایداری توسعه، منطقه 18 شهر تهران
  • محمود احمدی، عباسعلی داداشی رودباری صفحه 81
    باد نعمت خدادادی و به عنوان یکی از مظاهر انرژی های نو، برای جایگزین شدن سوخت های فسیلی از جایگاه ویژه ای طی سال های اخیر برای محققان برخوردار بوده است. استان سمنان با توجه به وضعیت توپوگرافی و موقعیت نسبی خود شرایط مناسب را برای انجام پژوهش در این زمینه داراست. هدف از این پژوهش توان سنجی استفاده از باد با رویکرد اقلیمی به منظور راه اندازی نیروگاه های بادی در منطقه سمنان می باشد. روش تحقیق ابتدا. برای فازی سازی معیارها نقاط کنترل و نوع تابع فازی برای هر یک از لایه ها (سرعت باد، سرعت باد غالب، فشار، دما، شیب، ارتفاع، مناطق حفاظت شده، کاربری اراضی...) براساس درجه بندی عضویت آنها در محدوده ی صفر الی یک در نرم افزار ادریسی مشخص گردید. سپس با توجه به اهمیت تلفیق اطلاعات، فرایند تحلیل سلسله مراتبی (AHP) برای وزن دهی به لایه ها انتخاب و به کمک نرم-افزار Expert choice پیاده سازی گردید. سپس از نرم افزار ArcGIS، به منظور تحلیل فضایی و همپوشانی لایه-ها استفاده شد و بعد از تجزیه و تحلیل اطلاعات، استان سمنان، از نظر قابلیت احداث نیروگاه بادی به چهار سطح عالی، خوب، متوسط و ضعیف تقسیم گردیدند. نتایج نشان داد مناطق با درجه عالی جهت احداث نیروگاه بادی در منطقه شامل محدوده شمال در ایستگاه دامغان با مساحتی بالغ بر 70/343301 هکتار یا 54/3 درصد قرار دارد. علاوه بر این، مناطق با درجه خوب با مساحتی بالغ بر 32/2279250 هکتار یا 43/23 درصد از سطح منطقه مورد مطالعه، شامل ایستگاه های بیارجمند، جنوب غربی شاهرود (ایستگاه نماینده: شاهرود)، دامغان و شمال گرمسار (ایستگاه نماینده: گرمسار) می باشد.
    کلیدواژگان: پتانسیل سنجی، نیروگاه بادی، روش فازی، ای، اچ، پی، سامانه اطلاعات جغرافیایی، سمنان
  • حمیدرضا وارثی، محمود محمودزاده صفحه 99
    یکی از مهمترین دغدغه های برنامه ریزان شهری، تامین حداکثر رضایتمندی شهروندان است. موضوع رضایتمندی ساکنین یک شهر بعنوان پایه و اساس پیامدهایی چون حس تعلق به مکان، هویت، مشارکت فعال، پیوستگی اجتماعی و... به عنوان هدف بنیادین برنامه ریزی شهری، از اهمیت و جایگاه ویژه ای برخوردار است. هدف اصلی از پژوهش حاضر، بررسی و تحلیل جایگاه شهروندی در الگوهای برنامه ریزی شهری و شاخص های شهروندی در دو بخش حقوق و وظایف می باشد. نوع و روش تحقیق ترکیبی (پیمایشی، همبستگی و اسنادی و...) با بهره گیری از آزمون های آماری از جمله (آزمون T و آزمون فریدمن) بوده و از ابزار اندازه گیری پرسشنامه برای گردآوری اطلاعات از میان 100 نفر متخصصان و کارشناسان که به روش نمونه گیری خوشه ایتوام با تصادفی ساده انتخاب شده بود، استفاده گردیده است. در بررسی الگوهای برنامه ریزی شهری، نتایج نشان می دهد که اگر چه هر الگویی بر گروهی و دسته ای از شهروندی تاکید دارند، ولی بستری برای حضور و مشارکت شهروندان به معنای عام را فراهم نمی آورند و مشارکت برای گروه های برگزیده ای از مردم فراهم می شود و بیش از آن که در جهت منافع جمعی باشد در جهت منافع گروهی و طبقاتی عمل می کند. همچنین در بررسی شاخص های شهروندی در بخش حقوق؛ موضوع مشارکت (13/8)، عدالت (45/7)، امنیت (27/7)، دارای بیشترین تاثیر در شاخص های مورد بررسی می باشد، و نیز در بخش تعهدات و وظایف؛ شاخص های قانون مداری و پذیرش منافع عمومی با ضریب (3.27) از جایگاه و اهمیت بالاتری برخوردار می باشد.
    کلیدواژگان: شهر، شهروندی، برنامه ریزی شهری، حقوق و وظایف، الگوهای برنامه ریزی شهری
  • وکیل حیدری ساربان صفحه 117
    هدف این مقاله عوامل بهبود امنیت اجتماعی از دیدگاه روستاییان شهرستان شهرستان می باشد. در مرحله نخست، عوامل بهبود امنیت اجتماعی در محدوده مورد مطالعه، از دیدگاه نخبگان محلی با استفاده از مصاحبه نیمه ساختاریافته مورد شناسایی قرار گرفت. برای نیل به این مقصود، با 35 نفر از ساکنان منطقه مورد مطالعه که دارای تحصیلات دانشگاهی با حداقل مدرک تحصیلی فوق دیپلم بودند، مصاحبه های جداگانه ای به عمل آمد. در مرحله دوم تحقیق، برای شناخت و تحلیل دیدگاه اجتماعات روستایی و میزان توافق نظری آنها با نتایج مرحله نخست،31 علت شناسایی شده مبنای طراحی پرسش نامه به روش لیکرت، قرار گرفت. گفتنی است جامعه آماری مورد مطالعه در این پژوهش، شامل کل روستاییان بالای 15 سال ساکن در مناطق روستایی شهرستان مشگین شهر می باشد (90359N=)، که از این میان تعداد 383 نفر با استفاده از فرمول کوکران به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. روایی صوری پرسش نامه توسط پانل متخصصان مورد تایید قرار گرفت. مطالعه راهنما در منطقه مشابه جامعه آماری با تعداد 30 پرسش نامه صورت گرفت و با داده های کسب شده و استفاده از فرمول ویژه کرونباخ آلفا در نرم افزار SPSS، پایایی بخش های مختلف پرسش نامه تحقیق 75/0 الی 77/0 بدست آمد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از مدل تحلیل عاملی استفاده شد و نتایج این مدل نشان داد مهم ترین عوامل بهبود امنیت اجتماعی از دیدگاه روستاییان در منطقه مورد مطالعه شامل چهار مولفه (بهبود شاخص های رفاه اقتصادی و اقدام مداخله ای دولت، تقویت سرمایه اجتماعی و ظرفیت های شناختی، تحقق عدالت اجتماعی و پایبندی به ارزش ها و تعلقات مکانی و آرامش روحی و روانی) است که مقدار واریانس و واریانس تجمعی تبیین شده توسط این شش عامل 01/61 می باشد. و در نهایت، بر اساس نتایج تحقیق پیشنهادات کاربردی ارائه شده است.
    کلیدواژگان: امنیت اجتماعی، شاخص های امنیت اجتماعی، توسعه روستایی، توسعه اجتماعی، شهرستان مشگین شهر
  • شهمراد علیزاده، حسین محمدی صفحه 141
    پیشرفت و صنعتی شدن جوامع بشری در قرن گذشته باعث تشدید غلظت گازهای گلخانه ای و تغییرات در آب و هوای نقاط مختلف کره زمین شده است. نماد این تغییرات اقلیمی، در تغییر مقادیر طولانی مدت پارامترهای هواشناسی می باشد.
    خشکسالی ها پدیده های حدی هیدرولوژیکی هستند که با فقدان طولانی مدت بارندگی در یک منطقه وسیع مشخص می شوند و در هر وضعیت اقلیمی ممکن است رخ دهند. این پدیده اثرات قابل توجهی بر اقتصاد محیط زیست و منابع آب دارد. از این رو، بررسی تاثیرات اقلیمی بر خشکسالی می تواند نقش مهمی در برنامه ریزی و مدیریت سیستم های منابع آب، به ویژه در یک دوره خشک آب و هوایی داشته باشد. توجه به پدیده تغییر اقلیم و تاثیر آن بر منابع آب از اهمیت بالائی برخوردار می باشد که در کشورمان کمتر به آن پرداخته شده است. در این تحقیق به شناسائی اثرات تغییرات اقلیمی بر الگوی توزیع زمانی و مکانی خشکسالی با رویکرد پویائی سیستم پرداخته شده است که به بررسی همزمان چندین عامل و ارتباط دوگانه تغییرات اقلیمی با روندهای زمانی و مکانی خشکسالی پرداخته است.
    کلیدواژگان: سیستم دینامیک، تغییرات اقلیمی، الگوی زمانی، الگوی مکانی، خشکسالی، ایران
  • رضا مختاری ملک آبادی، نفیسه مرصوصی، اسماعیل علی اکبری، داود امینی صفحه 161

    تنوع و ظرفیت بسیار بالای عوامل مکانی و فضایی در محیط شهری باعث تنوع زیاد شاخص های ضروری برای احراز خلاقیت در مناطق شهری می شود. با شاخص سازی می توان قابلیت ها و پتانسیل های ارتقاء خلاقیت در شهرها که عاملی برای خلق نوآوری در استعداد فرهنگی و اقتصادی شهرهاست مورد ارزیابی قرار داد. تعیین شاخص های مکانی برای شهر خلاق بر اساس فرهنگ ایرانی اسلامی از اولین گام ها برای معرفی شهر خلاق ایرانی اسلامی است. در این مقاله، به روش میدانی بر اساس تدوین پرسشنامه CVR و CVI تلاش شد با نظرسنجی از خبرگان و متخصصین حوزه مطالعات شهر خلاق و شهر ایرانی اسلامی نسبت به ارزیابی و تحلیل محتوای شاخص های مکانی اثرگذار در ایجاد خلاقیت شهری در حوزه های مختلف برنامه ریزی شهری اقدام شود. بعد از تجزیه و تحلیل پرسشنامه های جمع آوری شده از تعداد 97 زیرشاخص 14 مورد به علت عدم احراز نسبت روایی محتوایی حذف و 83 زیرشاخص در قالب 11 شاخص مورد تایید قرار گرفت. همچنین اهمیت و نقش شاخص های مکانی و فضایی در رشد خلاقیت شهر ایرانی اسلامی محرز گردید.

    کلیدواژگان: روایی محتوایی، پایایی، شهر خلاق، شاخص های شهر خلاق، شهر خلاق ایرانی اسلامی
  • علی عسگریان، روشنک افراخته، بهمن جباریان امیری صفحه 179

    بررسی نحوه چیدمان مکانی و شدت توسعه مناطق سکونتگاهی در مقیاس های منطقه ای و ملی یکی از ارکان اصلی برای تصمیم گیری در مورد زمین است و اطلاعات مهمی در خصوص نوع و شدت توسعه و تقابل دوسویه ی شهر و روستا فرآهم می کند. از این رو در مطالعه حاضر با به کارگیری مجموعه ای از فنون شامل تکنیک های سنجش از دور و مدل سازی تغییرات مکانی به بررسی شدت توسعه و تقابل مکانی شهر و روستا در شهرستان فلاورجان، اصفهان پرداخته شده است. در ابتدا با استفاده از پردازش تصاویر ماهواره ی لندست، تصویری از گذشته ی شهرستان در سال های 1382، 1389 و 1395 ترسیم و میزان توسعه سکونتگاهی بررسی شد. سپس با استفاده از مدل سلول های خودکار- مارکوف به بررسی سه نوع توسعه محتمل در آینده شامل؛ 1. ادامه روند کنونی، 2. توسعه شهر و 3. توسعه روستایی در سال های 1400، 1405 و 1410 پرداخته شد. نتایج حاصل از پردازش تصاویر ماهواره ای حاکی از غالبیت کلی توسعه روستایی (به میزان 27/0 درصد) و غالبیت نسبی توسعه شهری به ازای تعداد پارسل سکونتگاهی (سالانه 10 هکتار به ازای هر پارسل شهری) است. در بخش مدل سازی برای 15 سال آینده، نواحی شهری و روستایی به ترتیب به بیشترین حد توسعه خود در سناریو توسعه شهری (2081 هکتار) و سناریو توسعه روستایی (2296 هکتار) رسیدند. نتایج حاصل از این تحقیق نشان دهنده شدت تقابل مکانی بین شهر و روستا و مقدار حداکثر توسعه ی آن ها تحت وجود محرک های فیزیکی و اجتماعی است و می تواند به عنوان شاخصی از شدت و جهت اثر محرک های تغییر دهنده ی سیمای سکونتگاهی مورد استفاده قرار گیرد.

  • امین فرجی ملایی، اسعد زاهدی، حسن حسینی امینی صفحه 197

    در این مقاله بنا به ضرورت و نیز حساسیت استان قزوین به عنوان یکی از قطب های صنعتی کشور به عنوان نمونه در ارتباط تحلیل اکتشافی آسیب پذیری شبکه انتقال انرژی از منظر آمایش دفاعی سرزمین مورد بررسی قرار گرفته است.
    در این مقاله از روش توصیفی و نیز تحلیلی بهره گرفته شده است و بدون شک بر مبنای هدف تعریف شده این مقاله در دسته بندی مطالعات کاربردی قرار می گیرد. تکنیک های آمای مورد استفاده در این مقاله شامل Euclidean Distance و GWR در چارچوب ابزار Spatial Statistic نرم-افزار Arc GIS انجام شده است.
    نتایج بررسی های انجام شده حاکی شدت بالای آسیب پذیری منطقه از منظر خطوط انتقال انرژی یعنی خطوط انتقال برق، گاز، نفت، تلفن و فیبر نوری است. تمرکز فضایی این خطوط و نیز همبستگی بالای جغرافیایی آنها در ارتباط با توزیع جمعیت و فعالیت نشاندهنده ضریب بالای صدمه پذیری و تخریب مرکز حیاتی منطقه یعنی شهر قزوین و شهرهای پیرامونی دارد.

    کلیدواژگان: شبکه انتقال انرژی، پدافند غیرعامل، آسیب پذیری، منطقه قزوین
  • راحله ظهوری قره درویشلو صفحه 211
    امروزه اهمیت طراحی معماری همساز با اقلیم و لزوم توجه به آن برکسی پوشیده نیست. این موضوع که نتایج مهمی از جمله صرفه جویی در مصرف انرژی و هماهنگی هرچه بیشتر انسان با طبیعت و نزدیک شدن به معماری پایدار را در پی دارد، در تمام جهان مورد توجه می باشد. در کشور ما نیز هماهنگی معماری با خصوصیات آب و هوایی هر منطقه از دیرباز مورد توجه بوده است. هدف از انجام این پژوهش، بررسی و شناخت راهکارها و ترفندهایی است که در خانه های تاریخی مناطق کوهستانی و سرد برای سازگاری با اقلیم مورد استفاده قرار گرفته و تاثیری که اقلیم در عناصر معماری مسکونی گذاشته است. روش تحقیق، توصیفی- تحلیلی است و جامعه نمونه مورد مطالعه خانه های تاریخی شهر اردبیل می باشد. تاکنون پژوهش های زیادی در مورد معماری تاریخی اقلیمی گرم و خشک و کویری در ایران انجام گرفته ولی در مورد اقلیم کوهستانی سرد و خیلی سرد و معماری بومی مناطق دارای این اقلیم ها، کمتر مطالعه و پژوهش انجام گرفته است. با توجه به اینکه در معماری امروز شهرهای ایران، جای خالی توجه به طراحی اقلیمی مشهود و محسوس می باشد، امید است در پژوهش های آینده با شناخت بیشتر معماری بومی همساز با اقلیم، به ارائه راهکارهایی برای به کارگیری تجارب گذشتگان در معماری امروز برسیم.
    کلیدواژگان: اقلیم، سازگاری اقلیمی، خانه های اردبیل، خانه های بومی
  • احمد خادم الحسینی، تبار قریب ممبنی، صفر قائد رحمتی صفحه 231
    گردشگری به عنوان صنعتی نوین، در سال های اخیر تاثیرات بسیاری بر وضعیت اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جهان داشته و بسیاری از کشورهای جهان به لحاظ درآمدزایی فراوان این بخش سرمایه گذاری های عمده ای را در سطوح محلی جهت ایجاد امکانات و تاسیسات مورد نیاز توسعه این صنعت اختصاص داده اند. از سویی، با توجه به محدودیت های مختلف اعم از فنی، مالی، زمانی و مانند آن امکان بهره گیری و توسعه تمام ظرفیت ها گردشگری در سطوح محلی در مدت زمان کوتاه وجود ندارد. بنابراین، استفاده از روش های مناسب برای رتبه بندی و تعیین بهترین مقاصد گردشگری به منظور گسترش و تخصیص منابع به مدد تعدادی از معیارها و شاخص ها، ضروری می باشد. در سال های اخیر و به منظور بهره برداری و ساماندهی هر چه بیشتر جاذبه های گردشگری، ایجاد مناطق نمونه گردشگری به عنوان الگوی توسعه گردشگری در کشور ایران انتخاب شده است.از این رو، به نظر می رسد مطالعه و سطح بندی مناطق نمونه گردشگری در سطح استانی و ملی می تواند زمینه ساز رشد و توسعه گردشگری را فراهم آورد. هدف از پژوهش حاضر سطح بندی 30 منطقه نمونه گردشگری استان خوزستان با استناد به 45 شاخص است. روش تحقیق پژوهش توصیفی- تحلیلی و ابزار گرداوری اطلاعات، کتابخانه ای و میدانی می باشد. در این پژوهش با توجه به تعدد شاخص های موردنظر و همچنین ارزش و اعتبار متفاوت شاخص ها از تکنیک تحلیل عاملی به منظور سطح بندی مناطق نمونه گردشگری استفاده شده است. بدین منظور از 45 شاخص مورد نظر 8 عامل استخراج گردید که عامل مراکز خدماتی- درمانی با مقدار ویژه 8.93 دارای بیشترین امتیاز و عامل انرژی- تفریحی با مقدار ویژه 2.30 دارای کمترین ارزش در سطح بندی بوده اند. بر اساس نتایج تکنیک تحلیل عاملی منطقه نمونه گردشگری فتح المبین با شاخص ترکیبی 7.6 در بالاترین رتبه و منطقه نمونه گردشگری انشان با شاخص ترکیبی 7.24- در پایین ترین رتبه از سطح بندی قرار گرفته است.
    کلیدواژگان: مناطق نمونه، تحلیل عاملی، توسعه گردشگری، سطح بندی، خوزستان
  • علی اصغر عبدالهی صفحه 253
    توسعه پایدار شهری یکی از مهم ترین چالش های دهه های اخیر می باشد. اهداف توسعه پایدار، در همه سطوح سازمان فضایی اجرا می شود؛ لیکن سطح شهری، به علت تمرکز پیوسته رو به رشد جمعیت و فعالیت های اقتصادی، به ویژه در کشورهای کمتر توسعه یافته، توجه بیشتری را جلب کرده است. این واژه در مفهوم گسترده آن به معنای بهره وری بهینه از منابع مالی، نیروی انسانی و غیره برای دستیابی به الگوی مصرف مناسب است. که با به کارگیری امکانات فنی، ساختار و تشکیلات مناسب برای رفع نیاز نسل امروز و آینده به طور مطلوب امکان پذیر می شود. در واقع توسعه پایدار زمانی محقق می شود که مجموعه ای از پایداری زیست محیطی با هدف تعادل اکولوژیک، پایداری اقتصادی با هدف بقای اقتصادی و پایداری اجتماعی با هدف عدالت اجتماعی ایجاد شود. هدف این تحقیق تحلیل و اولویت بندی عوامل موثر بر توسعه پایدار شهری در کرمان با استفاده از رویکرد AHP می باشد. جامعه آماری این تحقیق هفت نفر از خبرگان در سازمان های مسکن شهرسازی کرمان و شهرداری کرمان بوده اند؛ که با استفاده از پرسشنامه مقایسات زوجی نظرات آنها گردآوری شده است. اطلاعات گردآوری شده با رویکرد AHP گروهی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. با توجه به نتایج بدست آمده توسعه پایدار اقتصادی با وزن 0.703 بیشترین تاثیر بر توسعه پایدار شهر کرمان داشته است و توسعه پایدار اجتماعی و زیست محیطی به ترتیب با وزن0.211 و 0.076 در اولویت دوم و سوم قرار دارند.
    کلیدواژگان: توسعه پایدار، شاخص های موثر توسعه پایدار شهری، مدلAHP، کرمان
  • جبرائیل قربانیان صفحه 269
    پدیده ریزگردها یکی از مهمترین مخاطره طبیعی است که در طول چند سال اخیر، منطقه غرب و جنوب غرب کشورمان و علی الخصوص منطقه مورد مطالعه در استان خوزستان را تحت تاثیر قرار داده و غیر از مشکلات اجتماعی و اقتصادی فراوان، سلامتی مردم را به مخاطره افکنده است. بنابراین لازم است راهکارهای مقابله با ریزگردها شناسایی و بر اساس معیارهای در نظر گرفته شده، بهترین گزینه مقابله در منشاء انتخاب گردد. هدف از این بررسی، راهکارهای مقابله با ریزگردها به روش آزمون سلسله مراتبی و انتخاب بهترین گزینه و معیار در مبارزه با این طوفان ها در هورالعظیم می باشد. نقشه توپوگرافی 1:50000 و 1:250000 اهواز و تصاویر ماهواره ای هورالعظیم و نقشه زمین شناسی عراق و تنظیم پرسشنامه رتبه بندی شده معیارها و گزینه ها، جمع آوری نظرات کارشناسان حرفه ای سازمان های شهر اهواز و استفاده از تحلیل سلسله مراتبی (AHP) و تنظیم ماتریس مقایسات رتبه ها و محاسبه آزمون سازگاری و وزن گزینه ها و معیار ها، مواد و روش تحقیق حاضر است. نتایج نشان داد که بهترین روش مبارزه با ریزگرد ها در تالاب هورالعظیم، احیاء مراتع و جنگل هاست که کمترین هزینه را داشته و ریگ پاشی کمترین مدت زمان را به خود اختصاص می دهد. از لحاظ کارائی نیز، تامین آب تالاب و تامین دستگاه های نقش بند، که با کوبیدن لایه های روئی خاک، ذخیره آب را فراهم می کند بهترین گزینه است. با توجه به بالا بودن وزن معیار زمان بین بقیه معیار ها، گزینه ریگ پاشی بایستی در اولویت باشد.
    کلیدواژگان: ریزگردها، وزن دهی معیارها، اهواز، روش تحلیل سلسله مراتبی
  • صابر محمدپور، نادر زالی، شاهین علیزاده، امیررضا کریمی آذری صفحه 287
    پس از دهه 1980 که توسعه پایدار به عنوان مفهومی بنیادی در گزارش برانت لند مطرح شد، این موضوع در مرکز توجه برنامه ریزی ها در سطوح مختلف قرار گرفت. از آنجائیکه شهر به عنوان مکان زیست و فعالیت سالم شهروندان به شمار می آید، و با توجه به اینکه رشد شهرها در جهان سوم معمولا برپایه ی اصول توسعه پایدار و برنامه ریزی شهری صحیح و آینده نگر نمی باشد، لازم است در جهت پایداری آن ها گام های موثری برداشته شود. در کشورهای کمتر توسعه یافته نابرابری های فضایی در مناطق شهری به طور چشمگیری در حال افزایش است، و این امر باعث جدایی گزینی طبقات اجتماعی – اقتصادی در مناطق شهری شده است. از مهمترین عواملی که باعث این جدایی گزینی و عدم برابری شهروندان در استفاده از امکانات و خدمات شهری می گردد، توزیع نابرابر این خدمات در مناطق مختلف شهری می باشد. پژوهش حاضر با هدف بررسی نابرابری در نواحی شهری از نظر شاخص های توسعه اقتصادی – اجتماعی و کالبدی در نواحی شش گانه خرمدره انجام شده است. با توجه به کارآمدی مدل الکتر(ELECTRE) از 10 شاخص اقتصادی – اجتماعی و کالبدی دیگر مورد استفاده قرار گرفته شده است. نوع تحقیق کاربردی و روش بررسی آن توصیفی- تحلیلی است. نتایج بدست آمده است از مدل الکتر حاکی از آن است که در بین نواحی ششگانه خرمدره، ناحیه 1 و 3 از نظر شاخص های توسعه اقتصادی – اجتماعی و کالبدی در بهترین شرایط و ناحیه 6 در نامناسب ترین شرایط از لحاظ دسترسی به خدمات و شاخص های توسعه قرار دارد؛ و این امر نشان دهنده این است که نواحی شهر خرمدره از نظر شاخص های اقتصادی – اجتماعی و کالبدی در شرایط کاملا متفاوتی قرار دارند.
    کلیدواژگان: توسعه پایدار، نابرابری، مدل الکتر، شهر خرمدره
  • سمیه قزلباش، ژیلا سجادی، مظفر صرافی، محسن کلانتری صفحه 303
    سناریونگاری روشی موثر و کارآمد برای آینده نگاری است. طی سال های اخیر پژوهش های فراوانی در مورد روش های سناریونویسی انجام شده است و موفقیت های چشمگیری در چارچوب های روش شناختی آن به دست آمده است. هدف اصلی توسعه ی سناریوها برانگیختن اندیشه درباره ی رخدادهای ممکن، پیش فرض های مرتبط با این رخدادها، فرصت ها و تهدیدهای ممکن و روش های اقدام است. سناریوسازان از طریق فرایندهای گروهی و مشارکتی، مجموعه داستان هایی درباره ی آینده ی درازمدت می آفرینند. با توجه به اینکه یکی از چالش های اساسی تهیه ی سناریوها یکپارچه کردن دانش بازیگران علمی و بازیگران اجرایی برای درک بهتر تعاملات پیچیده بین عوامل تاثیرگذار در یک منطقه است، هدف پژوهش حاضر معرفی قالبی برای یکپارچه کردن دانش به منظور تهیه ی سناریوهای منطقه ای است که نیازمند مشارکت و همکاری بازیگران نامتجانسی از جامعه ی علمی و بخش اجرایی است. در این پژوهش سناریوهای آینده نظام شهری استان زنجان با استفاده از روش سناریونگاری تکوینی شناسایی شده است که در نهایت به تدوین چهار سناریوی باورپذیر منجر شده است. روش به کار گرفته شده برای تحلیل داده ها شیوه ی تحلیل تاثیرات متقابل است. یافته های پژوهش نشان می دهد موقعیت جغرافیایی استان و شبکه ها و زیرساخت های حمل ونقل و انرژی، اثرگذارترین عوامل در شکل گیری دگرگونی های نظام شهری استان زنجان هستند. بررسی عوامل موثر در آینده نظام شهری استان نشان داد که هیچ عاملی در حالت انفعال کامل قرار ندارد و حتی تاثیرپذیرترین عوامل نیز تاثیرگذاری بالایی بر آینده نظام شهری استان دارند.
    کلیدواژگان: آینده نگاری، سناریونویسی تکوینی، نظام شهری، استان زنجان
  • رضا التیامی نیا، حسن کامران صفحه 325
    امریکا تلاش کرد واقعه 11سپتامبر را به ابزاری برای دستیابی اهدافش در سطح جهانی تبدیل کند. اهدافی چون دفاع از امریکا در مقابل اقدامات تروریستی با شعار مبارزه با تروریسم، تکمیل حلقه محاصره هارتلند انرژی و تثبیت هژمونی آمریکا برجامعه جهانی (صفوی و شیخیانی،1389: 2). لذا پس از 11سپتامبر بر اساس استراتژی جدید خود، جهان را به دو بلوک دوست و دشمن تقسیم نمود تا بدین وسیله در جهت پایه گذاری و تثبیت هژمونی کشورش گام بردارد. علیرغم این مسائل، ویژگی-های ژئوپلیتیک افغانستان همچون مجاورت با روسیه و چین، دو رقیب قدرتمند امریکا، نزدیکی به خاورمیانه، گسترش بیشتر ناتو به شرق، همسایگی افغانستان با ایران و مرکز هارتلند انرژی، مجاورت با آسیای مرکزی و قفقاز، نزدیکی به اقیانوس هند، تنگه هرمز و خلیج فارس از مواردی بود که ناتو و غرب به خصوص امریکا را برآن داشت با حضور در افغانستان و اطراف مرزهای ایران علاوه بر مبارزه با تروریسم به عنوان هدفی کوتاه مدت، مقدمات تثبیت هژمونی خود را به عنوان هدفی بلندمدت فراهم سازد. ایالات متحده و ناتو در اکتبر 2001 به افغانستان حمله کرد و بعد از ده سال در 22ژوئن 2011 باراک اوباما اعلام کرد که نیروهای امریکا در آینده نزدیک شروع به خروج از افغانستان می-کنند. در حالی که ویژگی دولت در افغانستان، شکست تداوم یافته است و طالبان هنوز در حال فعالیت است و اقدامات تروریستی آنها مخل امنیت افغانستان است. افغانستان همچنان از فقدان امنیت، توسعه اقتصادی و سیاسی، فقدان امنیت اجتماعی، تروریسم و تولید و قاچاق مواد مخدر رنج می برد و به تبع آن کشورهای همسایه به ویژه جمهوری اسلامی ایران از وجود این ناامنی ها متضرر شده است.
    تحقیق حاضر تلاش دارد با روش تحلیلی توصیفی و با هدف شناخت وضعیت و چالش های فراروی امنیت پایدار در افغانستان، به نقش تخریبی ناتو و نیروهای خارجی در تضعیف امنیت در افغانستان پرداخته و بر اساس اسناد معتبر و تحلیل محتوا، وضعیت موجود افغانستان را مورد کنکاش قرار دهد و می کوشد ضمن ارزیابی چالش های پیش رو امنیت پایدار در منطقه، نقش ناتو و نیروهای خارجی در بی ثبات سازی افغانستان و گسترش ناامنی، تروریسم و تجارت مواد مخدر را بررسی نماید.
    کلیدواژگان: ناتو، تروریسم، قاچاق، امنیت، چالش ها
|
  • A. Rahmani Fazli, A. Saidi Page 7
    With respect to the wide extent of country, variety of natural environments, its several neighbors, as well as different borders, Islamic Republic of Iran is a country of multiple socio-cultural, economic and political characteristics, with both inner and outer opportunities. In terms of development and security, these specific conditions offer opportunities in one hand, and some limitations in other. It is obviously requested to recognize these features, as well as to seek efficient strategies to use them in local, regional and national development. The two main characteristics of the country’s border regions are size (area) and diversity, which manifest themselves in following features:Ecologic-environmental diversity of the border regions in terms of geographical factors;
    Variety of historical, cultural, social and polito-econmical characteristics;
    Differing local and regional locations of border regions, especially with regard to neighboring countries.
    Unequal levels of development, and different demands and requirements of the border regions, especially with regard to the national level.
    This article attempts to study the importance of cross-border settlement areas, emphasizing the vital integrity between development and security. The methodology relied on a theoretical-conceptual strategy, during which cognitive methods were applied.
    Keywords: Border regions, Development, Security, Integrity
  • N. Molaie Hashjin, N. Azimi, M. Molaie Hashjin Page 35
    The present research has studied the Ostad Sara District in terms of physical scale. To collect the needed data, some information sources are investigated. To analyze the feeling of safety in the physical environment of the city in the defined framework, the main part of the research data was gained through observation and field study in Ostad Sara District. The goal is to analyze the hierarchy of feeling safety in the old and new section of Ostad Sara District in terms of physical scale. Regarding the goal, the method used is applied and in terms of nature and methodology it is descriptive-analytic. In order to study and analyze the safety in Rasht some scales have been used that depict the physical features and the design of the districts. These scales includes the quality of streets and alleys, plants, the quality of buildings, lights, city furniture, tissue intensity, and the openness and closeness of the space. To analyze and explain the safety in the physical space, a scale of 0-1 has been used.
    Keywords: Safety, physical scale, district, Rasht, Ostad Sara
  • J. Tawakolinia, F. Azizpour, T. Ansari Page 59
    Annexation is a legal process that allows municipalities to increase their land in the metropolitan area. What planners often neglected in this process is the assessment of environmental impacts. Accordion to destructive Irreversible effect of environmental consequences caused attention of planner to that become to necessary point. The purpose of this paper is to analyze the environmental consequences of annexation villages in the 18th district Tehran. The study is based on practical fundamental goal and the descriptive - analytical method. The population of the study are citizen, of 5 areas of region and it officials. The number of samples accordion to formula were estimated 400 families. The results show that change of land use, industrial growth, population growth and land speculation caused environmental consequences:(such as water pollution, air pollution, land subsidence, disease and traffic), economic (such as reducing agricultural activity, increasing manufacturing , furniture industries and occupations false), social (such as immigration, loss of sense of place, reducing the literacy rate in males) and physical (such as industrial and residential applications interference, loss of agricultural lands, increasing housing units). These consequences environmental disrupted balance that was formed based on ecological capacity. Therefore, the development zone is faced with instability.
    Keywords: Annexation, the Environmental Consequences, Core of the Rural in Yafta Abad, Instability
  • M. Ahmadi, A. Dadashi Rudbari Page 81
    The wind as one of the manifestations of renewable energies is very important for tabernacle instead of fossil fuels. The Semnan province, according to its topography and position is one of the best places to build wind power plant. In this research, for potential evaluating of the wind power plants construction were considered different criteria and sub-criteria in the provinces of Sistan and Baluchestan. Criteria fuzzy modeling has been down based on expert opinions and survey researches, the control points and fuzzy function type of each layers based on fuzzy membership ranging from zero to one was applied by Idrisi software. Then, in order to the importance of the information integration, Analytical Hierarchy Process (AHP) for layers (wind speed, slop, land use….) weighting was implemented by Expert choice software. So, the Arc GIS software were applied for spatial analysis and overlay the layers, after the data analyzed, Semnan province divided into four levels: excellent, good, fair and poor, in terms of capability the wind power plants building. Finally, the results indicated that excellent areas for the construction of wind power plants in the study area are located in the north of the study area at Damghan station with an area exceeding 343301/70 hectares. In addition, good areas are located around the Damghan, Biarjmand, western south SHahroud and North Garmsar with an area exceeding 2279250/32 hectares.
    Keywords: Potential evaluation, Wind power plants, Fuzzy, AHP method, Geographic Information System
  • H. Vareci, M. Mahmoudzade Page 99
    One of the most important concerns for urban planner is to provide citizens’ maximum satisfaction. The issue of residents’ satisfaction in a city as the basis of consequences such as the sense of belongingness to a place, identity, active participation, social integrity, etc. and as the fundamental aim of urban planning, enjoys particular significance and status. The main objective of the present study is to investigate and evaluate the status of citizenship in the urban planning model and citizenship indicators in the two sections of rights and duties. The research employs the mixed method (survey study, correlation, and documentary research) using statistical tests such as t-test and Friedman Test. The research instrument was a questionnaire employed for collecting data from among 100 experts and officials who were selected by the stratified random sampling and simple random sampling methods. In investigating urban planning models, the results indicate that although each model emphasizes a group of citizens, it does not provide grounds for citizens’ presence and participation in general terms. Participation is only provided for selected groups of people, and rather than it is provided for collective interests, instead it acts for the group and class interests. In addition, in investigating citizenship indicators in the section of rights; the issue of participation with coefficient as 8.13, justice as 7.45, and security as 7.27 have the highest effects on investigated indicators and also in the section of duties and commitments, indicators of law abiding andacceptance of public interest with the coefficient as 3.27 enjoy higher status and significance.
    Keywords: city, citizenship, urban planning, rights, duties, urban planning models.
  • V. Heydari Sareban Page 117
    Social security protection is clearly defined in ILO conventions and UN instruments as a basic human right – albeit one that a small proportion of the people on our planet actually enjoy. Broadly defined as a system of contribution- based health, pension and unemployment protection, along with tax-financed social benefits, social security has become a universal challenge in a globalizing world. Social security has a powerful impact at all levels of society of rural.
    The study aims at investigating the factors of social security Improvement from point of view local community in Meshkinshahr County. At the first stage, factors affecting on success of social security in the Meshkinshar County, were identified from point of view by using semi-structured interview. For attainment of this result, 35 numbers of the settlers of studied region were interviewed.
    At the second stage, for recognition and analyzing of point of view rural community and the rate of theory consensus them with the result of the first stage. results show that the most important of influencing factors to Social Security of rural in the studied area included component six such as (improvement of economical welfare indexes and interposal action of state, reinforcement of social capital and cognitive capacities, locational dependencies and mental relaxation, realization of social just and dependency of values) that the variance and explained accumulated variance number is (61.01) via this four factor. Finally, based on the results analysis, some applied recommendations have been provided.
    Keywords: Social Security, indexes of Social Security, Rural Development, Social Development, Meshkinshar County
  • Sh. Alizadeh, H. Mohammadi Page 141
    The progress and industrialization of human societies in the past century have intensified the concentration of greenhouse gases and led to climatic change of the different parts of the world. The sign of this climatic change is the long-lasting change in the meteorological parameters.Drought is a serious hydrological phenomenon that may happen due to not receiving rainfall in a vast region and in any climatic conditions. This phenomenon has considerable effects on the economy of environment and water sources. Thus, the study of the climatic impacts of drought can play an important role in the planning and management of water source systems, especially during a period of climatic drought. Paying attention to the climatic change and its effects on water sources is of great importance. Unfortunately, it is not studied sufficiently in our country. In this research, we aim to identify the effects of climatic changes on the time and place distribution pattern of drought using system dynamic approach. This approach is used to study several factors and dual relation of the climatic changes with the time and place trends of drought simultaneously.
    Keywords: dynamic system, climatic changes, time pattern, place pattern, drought, Iran.
  • R. Mokhtari, N. Marsusi, E. Aliakbari, D. Amini Page 161

    Diversity and high capacity of place-based and space-based factors in urban environment cause to create great variety about necessary indices for the attainment of creativity in urban area. With Indexing, urban planners can enhance the capabilities and potential of urban creativity as a factor for innovation in the cultural and economic potential of cities evaluated. Determination place-based indices for creative city according Islamic-Iranian culture is initial stage to introduce Islamic-Iranian creative city. In this article, by using the field-based method on the CVI and CVR questionnaires efforts by surveying from experts in the context of creative city and Islamic-Iranian city to evaluate and analyze the spatial parameters affecting the content of the creative city in the area of urban planning recommended. After analyzing the collected questionnaires, from 97 sub-indices 14 due to lack of authentication of the content validity of the removal and 83 sub-indices in the form of 11 indices were approved. Also the importance place-based and space-based indices in the development of Islamic-Iranian creative city were found.

    Keywords: Content validity, Reliability, Creative City, Creative City Indices, Islamic, Iranian Creative City
  • A. Asgarian, R. Afrakhteh, B. Jabbarian Amiri Page 179

    Spatial pattern and the intensity of residential lands are of high importance to make decisions about land and to prepare reliable information regarding to rural-urban interactions. Accordingly, in this research remote sensing and GIS techniques were carried out to identify the magnitude of urban-rural development and urbanization in Falavarjan Township, Isfahan. Hence, historical satellite imagery of the township in the year of 2003, 2010 and 2015 were processed to detect the past changes of Falavarjan. Moreover, Cellular Automata-Markov was used to predict the future changes of residential lands in 2020, 2025 and 2030 by applying three scenarios including 1) historical growth, 2) urban development and 3) rural development. The result of remote sensing processing showed the dominance of rural development (0.27 percent) and the relative dominance of rural development per residential patches (annual amount of 10 hectare per urban patch). 15 year spatial modeling of residential lands showed the highest amount of urban growth and rural growth under urban and rural development scenarios, including 2081 hectare and 2296 hectare, respectively. The results of this study have been properly shown the spatial interaction between rural and urban and their maximum development under physical and social drivers. In total, the results of this study could be used as indicators to assess the intensity and direction of residential land use change drivers.

    Keywords: rural, urban interactions, spatial pattern, Fallawarjan
  • A. Faraji Mollaie, A. Zahedi, H. Hosseini Amini Page 197

    In this paper, according to the need and also the sensitivity of the Qazvin province as one of the industrial hubs of the country is studied in connection with the discovery of the vulnerability of energy transmission networks from the perspective of defense land use planning. In this paper have been used descriptive and analytical methods, and no doubt based on the defined purpose of this paper is placed in the category of applied studies. The statistical techniques used in this article is done include Euclidean Distance tool in the Spatial Statistic Arc GIS software and GWR.
    The results of studies showed that the severity of the vulnerability of the region in terms of energy transmission lines, power lines, gas, telephone and fiber optic. Spatial centralization of these lines and geographical focus also high correlation in the distribution of population and activity showed high rates of injury and destruction of the vital center of the city of Qazvin and the surrounding region.

    Keywords: energy transmission network, passive defense, vulnerability, Qazvin region
  • R. Zohuri Qara, Darwishlu Page 211
  • A.Khademolhoseiny, S. Ghaed Rahmati, T. Gharib Mambani Page 231
    TOURISM AS NEW INDUSTRIAL ,IN RECENT YEARS HAS BEEN GREAT EFFECT ON WORLD CULTURAL,SOCIAL AND ECONOMICAL CONDITION AND PLENTLY OF COUNTRIES IN TERMS OF HIGH INCOME THIS PART.HAS DEVETED MAJOR INVESTMENT IN LOCAL LEVELS SO THAT CRETION OF REQUIRED FACILITIES AND INSTALATION DEVELOPMENT OF THIS INDUSTRY.
    ACCORDING TO THE RESULT OF FACTOR - ANALAYSIS TECHNIQUE IN RANKING TORISM SAMPEL ARE A OF FATHALMOBIN WITH SYNTHTIC INDICATOR 7.6 STANDS IN HIGHEST RANK AND TOURISM SAMPLE AREA OF ANSHAN WITH SYNTHETIC INDICATOR -7.24 STANDS IN LOWEST RANK.
    Keywords: SAMPLE AREA.FACTOR ANALYSIS.TOURISM DEVELOPMENT.RANKING.KHOZESTAN
  • A.Abdollahi Page 253
    One of the most important challenges is the sustainable urban development in recent decades. The objectives of sustainable development, runs at all levels of spatial organization; However, municipal level, has attracted more attention due to continuous focus on the growing population and economic activity, particularly in less developed countries. The term in the broad sense it means optimal utilization of resources, manpower, etc. to achieve appropriate consumption patterns. That will be ideally possible by using technical, organizational structures appropriate to the needs of future generations. In fact, sustainable development is achieved when a series of environmental sustainability aims to balance ecological, economic sustainability and social sustainability with the aim of economic survival with the objective of social justice. The aim of this study was to analyze and prioritize the factors affecting the sustainable development using AHP approach is the city of Kerman. The population of the investigation seven experts in urban housing organizations are Kerman and Kerman municipality, that were collected their views using a questionnaire paired comparisons. The collected information is analyzed by a group AHP approach. According to the results, sustainable economic development with a weight of 0.703 has the greatest impact on sustainable development and sustainable development, social and environmental Kerman weighing 0.211 and 0.076 respectively in the second and third priority.
    Keywords: sustainable development, effective indicators of sustainable urban development, the AHP, Kerman
  • J. Ghorbanian Page 269
    Dust phenomenon is one of the most natural hazards in recent years, West and South West of the country and especially the affected area in the province and many of the social and economic problems, people's health at risk cast. Therefore it is necessary to identify strategies to deal with dust and on the criteria considered, select the best option to deal in origin. The aim of this study was to test the hierarchical approach to deal with dust and selecting the best standards in the fight against these storms is Hoorolazim. Topographic maps of 1: 50,000 and 1: 250,000 geological map of Iraq Hoorolazim Ahvaz and satellite imagery and questionnaire ranking criteria and options, gathering experts and professional organizations Ahvaz using Analytical Hierarchy Process (AHP ) and adjust the rating and calculation comparison matrix compatibility test and weigh the options and criteria, methods of research. The results showed that the best way to combat dust in the Lagoon Hoorolazim, restore rangelands and forests, which are the least expensive and least time allocated to the sand painting. In terms of performance, the water supply device in the pond and dam, which beat Surface layers of soil, water storage provides the best options. Due to the high standard weight between the criteria, spraying sand option should be a priority.
    Keywords: dust, weighting criteria, Ahvaz, the Analytic Hierarchy Process
  • S. Mohammadpour, N. Zali, Sh. Alizadeh, A.R. Karimi Azari Page 287
    After 1989 that sustainable development was proposed as a fundamental concept in Brandt Land report, this topic was the focus of planning at various levels. Since the city is as a livable and healthy place of citizens, And since the growth of cities in the Third World, usually is not based on the principles of sustainable development and urban planning is not correct and prospective, it is essential that effective steps should be taken towards sustainability. One of the main factors that cause segregation and inequality in the use of facilities and utilities is the uneven distribution of services in urban areas. This study aims to investigate inequalities in urban areas in terms of economic, social and physical development index at the Khorram-Dareh urban areas. Due to the efficiency of electric models (ELECTRE) 10 economic, social and physical indexes have been used. Type of research is applied and its method is descriptive- analytical. The results of the ELECTRE model indicate that the districts number 1 and 3 in terms of economic, social and physical development indexes are in good condition and district number 6 is in the most inappropriate situation, indicates that urban districts of Khorram-Dareh city in terms of economic, social and physical development indexes are quite different.
    Keywords: sustainable development, inequality, ELECTRE model, Khorram, Dareh city
  • S.Ghezelbash, J.Sajadi, M. Sarafi, M.Kalantari Page 303
    Scenario planning is a powerful and effective tool for foresight. In recent years, research on scenario techniques has made substantial contributions in the form of methodological frameworks. The main goal of scenario development is to stimulate thinking about possible events, assumptions related to these events, opportunities and possible threats and methods of implementation. Scenario analysts create a set of narratives about the long-term future through corporate and collaborative processes. One challenge of scenario construction is integrating the knowledge of both science and practice for a better understanding of the complex interactions between impact factors in a region, so the objective of this research is to introduce a format for integrating knowledge for a collaborative scenario analysis in the context of regional development, which requires the participation of heterogeneous actors from the science and practice. In this study future scenarios of urban systems in the Zanjan province have been identified using Formative Scenario Analysis, which finally led to the constructing four plausible scenarios. Cross Impact analysis was used to analyze data sets. The findings show the geographical location and transport infrastructure has the highest impact on the transformation of urban system in Zanjan province. The analyses of urban system reveal that none of the impact factors are absolutely passive and impact factors with low activity scores, strongly influence other system elements.
  • Reza Eltyami Nia, Hasan Kamran Page 325
    America tried to use the event of September 11 as a mean to achieve its purposes in the global level. Purposes like defense from America against terrorist measures with slogan of fighting against terrorism, completing the siege ring of energy heartland and stabilize the America hegemony on the global society (safavi and sakiani,2010, 2). so, after the September 11,2001, based on its new strategy, it divide the world into two the friend and enemy block thereby take steps towards establish and founding its country hegemony. Despite of this problems, geopolitical specialties of Afghanistan such as vicinity to Russia and china, vicinity to middle east, expansion of nato to the east, having neighborhood with Iran and center of energy heartland, vicinity to central Asia and Caucasus ,proximity to endian ocean, Hormuz strait and Persian gulf are some cases that made the nato and west especially America to place themselves in Afghanistan and around of Iran borders addition to fighting against terrorism as short term purpose, provide the establishment of its hegemony as a long term purpose. America and nato attack Afghanistan in October ,2001, and after ten years ,Barack Obama expressed that America forces is going to go out Afghanistan. Meanwhile, the state feature in Afghanistan is continuous fails and Taliban are still acting in this country and their terrorist actions are interrupting security of Afghanistan. Afghanistan likewise is suffering from lack of security, economic and political non-development, lack of social security, terrorism and production and trafficking of drugs, and as a result, neighbor countries especially Islamic republic of Iran has been damaged because of this insecurities. The research method that has been used in this research is descriptive-analytical method.
    Keywords: Nato, terrorism, trafficking, security, challenges.