فهرست مطالب

نشریه مهندسی و مدیریت کیفیت
سال پنجم شماره 2 (تابستان 1394)

  • تاریخ انتشار: 1394/07/20
  • تعداد عناوین: 6
|
  • حمید شهریاری*، محمد رسولی، یاسر صمیمی صفحات 75-84

    در فرآیندهای پربازده، به دلیل وجود پدیده بیش تفارق، توزیع پواسون نمی تواند برای توصیف مناسب تعداد عیوب موجود در محصول مورد استفاده قرار گیرد. از این رو، برخی توزیع های جایگزین برای پایش داده های شمارشی در فرآیندهای پربازده مورد استفاده قرار گرفته اند. در این تحقیق، نوع دیگری از توزیع های عمومی شده پواسون معرفی شده است که توزیع پواسون kبریده نامیده می شود. سپس، بر مبنای ساختار دو مرحله ای توزیع پواسون kبریده، روش بازرسی دو مرحله ای مناسبی به منظور جلوگیری از بازرسی صد در صد محصول پیشنهاد شده است؛ به طوری که تنها آن دسته از قطعات که در مرحله اول بازرسی مشکوک تشخیص داده شده اند، در مرحله دوم مورد بازرسی دقیق تر قرار می گیرند. به منظور ارزیابی روش بازرسی پیشنهادی و نحوه عملکرد آن، داده های مورد نیاز شبیه سازی گردیده و مورد تحلیل قرار گرفته اند. از روش بازرسی پیشنهادی می توان برای بازرسی فرآیندهای پربازده با هزینه بازرسی بالا استفاده کرد.

  • آرمین جبارزاده*، مونا عقیانی، سیدجعفر سجادی صفحات 85-96

    حوادث طبیعی چند دهه اخیر مبین آن است که بروز بلایای طبیعی موجب اختلال در زنجیره تامین خون می شود و طراحی شبکه زنجیره تامین کارا مانع از اتلاف هزینه، مازاد خون اهدایی جمع آوری شده و تلفات جانی می شود. در این مقاله، به ارائه یک مدل بهینه سازی استوار جهت طراحی پایای شبکه زنجیره تامین خون با درنظرگرفتن اختلالات احتمالی در تسهیلات جمع آوری خون، مسیرهای انتقال خون و مراکز خون هنگام بحران پرداخته شده است. هدف مدل ارائه شده حداقل نمودن عدم پوشش نقاط تقاضا و افزایش قابلیت اطمینان زنجیره تامین خون در شرایط بحران می باشد. پارامترهای تقاضا و تامین خون توسط اهدا کنندگان در مسئله بصورت غیر قطعی لحاظ گردیده اند. عملکرد مدل توسعه داده شده، با استفاده از داده های واقعی شهر تهران مورد بررسی قرار گرفته است و نتایج عددی همراه با تحلیل حساسیت ارائه شده اند.

  • مجید جلیلی، علی اصغر توفیق، منوچهر منطقی، مهدی بشیری* صفحات 97-108

    در بسیاری از کاربردهای کنترل فرآیند آماری، رابطه بین متغیر پاسخ و یک یا چند متغیر کنترلی توسط یک تابع مورد ارزیابی قرار می گیرد که به آن پروفایل گفته می شود. پروفایل ها به لحاظ ماهیت متغیر پاسخ به انواع مختلفی مانند پروفایل های خطی و غیرخطی تقسیم می شود. در این تحقیق، نمودار کنترل جدیدی مبتنی بر رویکرد آزمون خطی تعمیم یافته و رگرسیون تکه ای، به منظور پایش پروفایل های خطی چندگانه با اثرات متقابل در فاز 2 ارائه شده است. نتایج شبیه سازی نمودار کنترل پیشنهادی بیانگر عملکرد بسیار بهتر آن نسبت به نمودار کنترل مبتنی بر روش حداقل مربعات خطا است.

  • داود شیشه بری*، مریم زاهدی نژاد صفحات 109-118

    تجزیه و تحلیل کارایی فرآیند از جمله مباحث مهم کنترل کیفیت آماری است. شاخص های کارایی فرآیند در تولید، با هدف ارزیابی دقت و صحت عملکرد فرآیند استفاده می شوند. تاکنون مطالعاتی اندک در زمینه شاخص های کارایی فرآیند چند متغیره با در نظرگرفتن خطای ابزار اندازه گیری صورت گرفته است. امروزه امکان استفاده ازحجم زیاد داده های همبسته و روش های چند متغیره در مطالعه کارایی فرآیند فراهم آمده است. از سوی دیگر خطاهای تصادفی اندازه گیری ناشی از اپراتور و ابزارهای مختلف اجتناب ناپذیرند و چنانچه در محاسبات قابلیت فرآیند درنظرگرفته نشوند، منجر به انحراف قابل توجه در تخمین کارایی خواهند شد. در پژوهش حاضر برای نخستین بار شاخص Cpm در حالت چند متغیره بر مبنای تقسیم حجم ناحیه تلرانس بر ناحیه فرآیند درحضور خطای ابزار اندازه گیری مورد بررسی قرار گرفته است. با توجه به تاثیر زیاد قابلیت ابزار اندازه گیری بر فاصله اطمینان، در مواردی که خطای ابزار زیاد بوده و در نظر گرفته نشود، انحراف از فاصله اطمینان قابل توجه خواهد بود. در نهایت به دلیل اثر منفی خطای ابزار اندازه گیری بر تخمین فواصل اطمینان، مقادیر اصلاح شده آنها برای این شاخص ارائه خواهد شد. به منظور بررسی میزان تاثیر قابلیت ابزار اندازه گیری نتایج شبیه سازی یک فرآیند صنعتی به عنوان مطالعه موردی ارائه شده است. نتایج نشان می دهند که چنانچه در محاسبات کارایی فرآیند، قابلیت ابزار درنظرگرفته نشود، آن گاه با افزایش خطای ابزار میزان انحراف از مقدار واقعی کارایی فرآیند افزایش یافته که منجر به رد شدن فرآیندهای با کارایی بالا شده و مسبب خسارات قابل توجه در تولید و به تبع آن کاهش سوددهی خواهد شد. اما با استفاده از روابط ارائه شده، میزان تاثیر قابلیت ابزار کاهش یافته و تخمین بهتر و واقعی تری از کارایی فرآیند بدست می آید.

  • مهدی کرباسیان*، سید عبدالمطلب موسوی، سید مهدی گلستان هاشمی صفحات 119-130

    ارزیابی قابلیت اطمینان سیستم های الکترونیکی با فن آوری بالا و دارای عمر طولانی دارای روش های متعدد و نسبتا نوینی میباشد. در این مقاله برای اولین بار با طراحی و استفاده از رویکرد تلفیقی دو روش « آزمون عمر شتاب یافته » و « آزمون شیب منتهی به خرابی » به صورت دقیقتر و در زمانی کوتاهتر طول عمر و قابلیت اطمینان محصول پیش بینی می گردد. بنابراین روش حاضر در این تحقیق آزمون های محیطی را در کمترین زمان ممکن ، محیا می کند. در این مقاله با توجه به مراحل اجرای آزمون طراحی شده، به صورت گام به گام بر روی این محصول پیاده سازی شده و پس از به دست آوردن نتایج، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته شده است. مطالعه موردی در این مقاله کلید زن Q سیستم های لیزری می باشد که برای تولید انبوه آماده می شود. این نوع سیستم ها به دلیل استفاده آنها در شرایط سخت و بحرانی به قابلیت اطمینان بسیار بالایی نیاز دارند. بنابراین بعد از طراحی و ساخت محصول نیاز است تا سیستم مورد آزمایش قرار گیرد تا اطمینان حاصل شود که سیستم توانایی تحمل شرایط متفاوت و سخت را دارا می باشد.

  • حمیدرضا ایزدبخش*، علیرضا پارسائیان صفحات 131-138

    نحوه ارایه خدمات دارویی در بیمارستان ها، هم در میزان هزینه های بیمارستان ها و هم در رضایت مندی بیماران نقش مهمی ایفا می کند. تامین نامناسب داروها هزینه های بیمارستان را افزایش می دهد، هزینه هایی شامل خرید دارو از شرکت هایی دیگر با قیمت بالاتر. همچنین آن مشکلاتی برای بیماران ایجاد می کند که عبارت اند از: به تاخیر افتادن درمان بیماران، تجویز داروی با اثرگذاری کمتر برای درمان بیماران، درمان ناقص بیماری و... . محصولات دارویی فسادپذیر می باشند و اگر بیش از حد سفارش داده شوند، فاسد می شوند. همچنین، کمبود آنها نارضایتی بیماران را به همراه دارد. ما در این مقاله برای ارایه خدمات دارویی در بیمارستان ها، یک مدل ریاضی غیرقطعی بر مبنای ایجاد مشارکت توسعه داده ایم که مدل سعی در کاهش هزینه های تامین دارو و برآورده کردن رضایت بیماران را دارد. ارایه خدمات دارویی بیمارستان ها به یک ارایه دهنده خدمات دارویی واگذار می شود و بیمارستان ها برای این ارایه دهنده، ضوابطی را در زمینه رضایت مندی بیماران مشخص می کنند.