فهرست مطالب

نشریه مهندسی و مدیریت کیفیت
سال سوم شماره 4 (زمستان 1392)

  • تاریخ انتشار: 1392/12/20
  • تعداد عناوین: 3
|
  • عملکرد نمودارهای کنترل علامت با فاصله نمونه گیری متغیر در تشخیص تغییر در پارامتر مکان
    رسول نورالسناء، زهرا صدیقی ممان صفحه 1
    نمودارهای کنترل به عنوان ابزار کنترل آماری فرایند برای شناسایی حضور خطای با دلیل در فرایند استفاده می شوند. با وجود استفاده زیاد و قابل قبول بودن نمودارهای کنترل پارامتری، نمودارهای کنترل ناپارامتریک حوزه ای قابل توجه در پیشرفت های اخیر تئوری کنترل کیفیت آماری هستند. مزیت اصلی نمودارهای ناپارامتری عدم نیاز به دانستن توزیع متغیرهای مورد نظر می باشد. بسیاری از محققان نشان داده اند نمودارهای کنترل تطابقی نسبت به نمودارهایی با پارامترهای ثابت در تشخیص تغییر در فرایندکاراتر عمل می کنند. در این مقاله یک طرح بهینه برای نمودار ناپارامتری کنترل علامت با فاصله نمونه گیری متغیر ارائه شده و در ادامه مقایسه ی عملکردی بین این طرح پیشنهادی و تنها طرح موجود برای نمودار ناپارامتریک کنترل علامت با فاصله نمونه گیری متغیر از نقطه نظر شناسایی وضعیت خارج از کنترل پارامتر مکان انجام می شود.
  • بهینه سازی چند هدفه زمانبندی نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه با در نظر گرفتن بیمه مهندسی
    سمیه مولایی، میرمهدی سید اصفهانی، اکبر اصفهانی پور صفحه 2
    انجام نگهداری و تعمیرات مناسب و به موقع می تواند نقش چشمگیری در کاهش هزینه های یک واحد صنعتی و افزایش سهم بازار داشته باشد. نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه قبل از خرابی ماشین و به منظور نگهداری آن در یک سطح ایده آل همیشگی انجام می پذیرد. مطالعات گذشته به طور گسترده به مسئله زمانبندی نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه پرداخته اند، آن ها با مدل کردن تمامی هزینه های عملیاتی مرتبط، زمان بهینه و همچنین نوع نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه را محاسبه نموده اند. امروزه بیمه مهندسی پشتوانه محکمی برای کاهش ریسک های مرتبط با ماشین آلات صنعتی می باشد. این بیمه بخشی از هزینه های تعمیرات ماشین آلات را تحت پوشش قرار می دهد. مطالعات گذشته اثر بیمه مهندسی را بر محاسبه زمان بهینه نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه در نظر نگرفته اند. این در حالی است که این نوع بیمه تابع هزینه کل را تحت تاثیر قرار می دهد. این مقاله برای نخستین بار به محاسبه زمان بهینه نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه با در نظر گفتن توابع هزینه کل و قابلیت اطمینان کل سیستم که در آن ها اثر بیمه مهندسی گنجانده شده است می پردازد. همچنین از آن جایی که پارامترهای ورودی این توابع هدف قطعی نیستند، از مفاهیم طراحی استوار بهره گرفته شده است. برای حل این مدل چند هدفه یک الگوریتم شبیه سازی تبرید چند هدفه توسعه داده شده و مجموعه جواب های پارتو محاسبه شده اند. نتایج نشان دهنده ی تاثیر چشمگیر بیمه مهندسی در زمانبندی نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه است، در نتیجه عدم توجه به بیمه مهندسی می تواند منجر به یک زمانبندی نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه غیربهینه و ناکارا گردد و هزینه های سیستم را افزایش دهد.
  • تحلیلی بر کیفیت خدمات در شرکت های دولتی و خصوصی بیمه بر مبنای رویکردی تلفیقی از مدل های تصمیم گیری چند معیاره و سروکوآل
    حسنعلی آقاجانی، هادی درگاهی صفحه 3
    امروزه با توجه به اهمیت حیاتی صنعت بیمه در رشد و شکوفایی اقتصاد کشورها، نیاز به آن اجتناب ناپذیر می باشد. هدف از اجرای تحقیق حاضر، تعیین درجه اهمیت ابعاد و مولفه های موثر در ارتقای کیفیت خدمات شرکت های دولتی و خصوصی بیمه واولویت بندی این شرکت ها می باشد. در راستای دستیابی به این هدف ضمن مروری جامع بر ادبیات موضوعی مرتبط با پژوهش حاضر از نظرات 10 نفر از کارشناسان و خبرگان این حوزه استفاده خواهد شد. یافته ها نشان می دهد از پنج بعد مدل سروکووال با استفاده از روش تحلیل سلسله مراتبی فازی به ترتیب ابعاد قابل اعتماد بودن، همدلی، تضمین، رغبت و اشتیاق به پاسخگویی و وضعیت ظاهری و امکانات دارای اولویت اول تا پنجم می باشند. همچنین نتایج حاصل از اجرای روش ویکور فازی در اولویت بندی شرکت های دولتی و خصوصی بیمه، بیانگر کسب اولویت بالای شرکت های بیمه ایران و پارسیان در میان شرکت های مورد مطالعه می باشد. در پایان مقاله موارد مذکور جمع بندی شده، بحث، نتیجه گیری و پیشنهادهای تحقیق ارائه شده است.