فهرست مطالب

کیمیای هنر - پیاپی 17 (زمستان 1394)

فصلنامه کیمیای هنر
پیاپی 17 (زمستان 1394)

  • تاریخ انتشار: 1394/11/28
  • تعداد عناوین: 9
|
  • والری گونزالس* صفحات 4-14
    در کنار سایر مطالب منتشره در زمینه «تاریخ نگاری هنر اسلامی » یک شماره از مجله آنلاین جورنال آو آرت هیستوریوگرافی (6 ژوئن، 2012) که به این موضوع اختصاص یافته، حاوی اهم موضوعات مورد بحث در این زمینه است؛ موضوعاتی که کم و بیش از یک دهه پیش در حوزه مطالعات هنر اسلامی آن گونه که در غرب مطرح است، ساری و جاری اند. در این مباحث به آن چارچوب مفهومی پرداخته می شود که برای پژوهش و نمایش عمومی مواد و مصالح موجود در این حوزه به کار گرفته می شود. بسیاری بر این باورند که این صفت نارساست. اعتراض اصلی آن است که با اسلامی خواندن یک فرهنگ در واقع یک مقوله گمراه کننده را ساخته ایم که واقعیت های بسیار پیچیده تر آن فرهنگ را انعکاس نمی دهد. با این همه و علی رغم ابداع عبارت جایگزین «متعلق به سرزمین های اسلامی» (islamicate) صفت «اسلامی » همچنان به کار گرفته می شود. مقاله حاضر به بررسی مساله معرفت شناختی که از شاخصه های حوزه تازه پا گرفته تاریخ هنر اسلامی است، می پردازد. در دفاع از بحث، به تحلیل ظروف کتیب هدار قرن دهم میلادی/ سوم هجری که در دوران حکمروایی سامانیان تولید شده اند خواهیم پرداخت.
    کلیدواژگان: فرهنگ اسلامی، هنر، تاریخ هنر، معرفت شناسی، روش شناسی، مفاهیم مطالعات هنر اسلامی
  • آزاده عمادی* صفحات 16-31
    در این مقاله کاشی کاری های معماری قرن 16 میلادی/ 9 هجری ایران و کاشی های تصویر متحرک دیجیتالی ( digital tiles of moving image) در کنار یکدیگر بررسی می شوند تا به کشف قابلیت هایی نوین در فراسوی تصویر رویت شده بپردازیم. هر دوی این نمونه از کاشی ها، هنگامی که به عنوان یک بخش کوچک از تصویری بزرگتر در نظر گرفته به نظر ساکن و بی حرکت می رسند اما چنانکه در نظریه «حرکت جوهری» ملاصدرا بحث شده، در قلمرو جوهر نوعی حرکت درونی و نادیدنی رخ می دهد. به واسطه این تغییر و حرکت درونی، وجوهی از ذات الوهی مداوما در وجود موجودات متجلی می شود دیدگاه منحصر به فرد صدرا در باب وجود گویای آن است که تمام ذی وجودات زنده و نازنده به عنوان تجلیات ذات الوهی دارای تجاربی خاص از جهان هستند؛ توجه به این نکته که یک تصویر، یک کاشی یا یک پیکسل، به عنوان یک ذی وجود، دارای تجاربی خاص است می تواند راهگشای مسیرهای نوین برای اندیشیدن به آفرینش تصاویر متحرک دیجیتالی باشد. تصاویری که می توانند آنچه از ادراک انسان مخفی است را آشکار کنند.
    کلیدواژگان: ویدئو دیجیتال، فلسفه اسلامی، ملاصدرا شیرازی، هنر اسلامی، ایرانی، کاشی، ژیل دولوز
  • محمدرضا ابوالقاسمی* صفحات 32-43
    نوشته های فراوانی درباره نگارگری ایرانی در دست است که عموما برای تبیین زیباشناسی این هنر به آموزه های عرفانی و به ویژه عالم خیال یا عالم مثال استناد کرده اند. برخی از مهم ترین نظریه پردازان این حوزه (کربن، بورکهارت، شووان، نصر و رینگن برگ) با تکیه بر آراء ابن عربی کوشیده اند ثابت کنند که زیباشناسی نگارگری ایرانی برخاسته از آموزه عرفانی «عالم خیال » است. مساله محوری این مقاله مبتنی است بر این که پیوند زدن مفاهیم متافیزیکی عالم خیال به زیباشناسی نگارگری مبنای نظری و روش شناختی مستحکمی ندارد. زیرا اولا ابن عربی و سایر پیروانش از طرح آموزه عالم خیال هدفی هستی شناختی (مراتب وجود) و معرفت شناختی (معرفت الله ) را دنبال می کرده اند. ثانیا، شواهد و قراین چندانی در دست نیست که ثابت کند نگارگران و نقاشان الزاما با تعالیم عرفانی ابن عربی آشنا بوده یا بدان گرایش داشته اند. ثالثا، بنابر دیدگاه های عرفانی، شهود عالم خیال شروطی دارد و صرفا عارف واصل و حکیم کامل قادر است در آن سیر و سیاحت کند. بنابراین، تصور این که نگارگران همگی به چنین مراتبی دست یافته اند دور از ذهن به نظر می رسد و شواهد چندانی هم برای اثبات آن در دست نیست. در مقابل، کوشیده ایم نشان دهیم که با رجوع به خود آثار نگارگری بهتر می نوان به وجوه زیباشناختی آن ها پی برد.
    کلیدواژگان: نگارگری، عرفان، عالم خیال، فضای بصری
  • امیر نصری* صفحات 44-55
    کتاب مقدس به عنوان مهم ترین منبع شمایل نگاری مسیحی لحاظ می شود و همچنین شمایل نگاری مسیحی به نوبه خود تفسیر بصری کتاب مقدس است، از این رو رابطه میان شمایل نگاری مسیحی و تفسیر کتاب مقدس در خور توجه است. در برخی موارد این رابطه چنان است که بازنمایی بصری به نحوی فعالانه بر نفسیر متن کتاب مقدس تاثیر دارد و صرفا تصویرسازی منفعلانه این متن نیست. به منظور فهم بهتر ادوار مختلف شمایل نگاری مسیحی، توجه به شیوه های تفسیری کتاب مقدس شایان اهمیت است. این مقاله در وهله نخست به اختصار به معرفی دو مکتب تاثرگذار انطاکیه و اسکندریه می پردازد، سپس در صدد نشان دادن بازتاب آموزه های این مکاتب بر هنر صدر مسیحیت است که از حیث تاریخی هم عصر این مکاتب بوده اند. این بازتاب به مدد مثال های مختلفی از شمایل نگاری آن دوران نشان داده می شود و با نمونه های ادوار بعدی در مقام مقایسه قرار می گیرد.
    کلیدواژگان: شمایل نگاری، تفسیر، مکتب انطاکیه، مکتب اسکندری، کتاب مقدس
  • منیرالسادات س. صالح مجتهد* صفحات 56-75
    نوشتار پیش رو به بررسی وتحلیل زندگی ادوارد مانه (1832 - 1883)، نقاش پیشگام فرانسوی از دیدگاه آسیب شناسی روانکاوی-زیبائی شناسی می پردازد. مانه درانتقال از مکتب رآلیسم به امپرسیونیسم - پدیده های زندگی نوین - در چرخش قرن هجدهم به نوزدهم میلادی، به پدیدآوری هنری می پردازد که در آن پیامی نمادین از درون داشته ها و درون انباشته ها و شیوه زندگی وی به چشم می خورد. این آزموده ها مجموعه ای از گره های درونی و پیامدهای گزنده زیربنای تربیت اشرافی مهارگسسیخته مانه می باشد که بیان تضادهای سهمگین درخیال و اندیشه، و نمود آن در شیوه زندگی فردی و کنش و واکنش های بیرونی وی متبلور است. تضاد دیدگاه و رفتارشورشی - هیجانی مانه در برابر بی عدالتی اجتماعی و پیوستن به گروه های هنری-روشنفکری در محکوم نمودن حکومت جابرانه و دهن کجی به سلطهکلیسا برتمام زوایای وجود و سرنوشت مردم دوران خود، و درعین حال کمک به بیداری آن ها از بلندگوی زندگی اریستوکراسی وحل شدن خود درآن نوع زندگی، قابل تامل است. وی با بهره گیری از بن مایه هنری در پنهان نمودن مکنونات خود در پشت آن، به هنجارشکنی و پرده دری دردنیای نقاشی و درهم شکستن حریم معیارهای اخلاقی و سنت جامعه، به یک نوگرائی (مدرنیسم) بی مرز و از هم گسسته درگستره هنر و دیگر نمودهای زندگی آیندگان دست می یازد. در این مقاله فرایند رشد ادوارد از دوران کودکی با گره های کور در رابطه با پدر- مادر؛ فضای ذهنی -روانی- فیزیکی و تعامل میان فردی درخانواده نابسامان؛ شکل گیری عقد هادیپ حل نشده (دررابطه با مادر) رفتار ویرانگر پدر در تخریب و فروپاشی دیواره های هویت و تمامیت شخصیت وی، ناپالودگی زبان گفتاری خانواده و پوشاندن خلاهای عاطفی زیرتوانمندی اجتماعی و غرورخانوادگی و بازتاب آن در همه دوران و در همه سایه روشن های زندگی وی و کاستی تمامیت وجودی و بحران هویت و احساس بی کفایتی و ناخود پنداری و افسرده خوئی و نشانه های شدید دیگر با گزندهای مرگبار جسمانی و آسیب های شدید روان-تنی و روان رنجوری های ترمیم نایافته که در نقاشی های وی سایه های پررنگی انداخته، بحث می گردد. نمود بارز نشانه های ناپذیرفته تخریبی بیرون از چهار چوب معیارهای بهبود روانی و حرمت شرم و حریم اخلاق و پاک سرشتی هنر، در «المپیاد » و «آب تنی یا نهار در چمنزار » و بسیاری دیگر از کارهای مانه به روشنی مشهود است، و پرسشی به قداست خدشه دار شده هنر از این دست، با نشانه های بر آشفتگی ذهنی در حافظه تاریخ هنر برجا است. پرسش انگیزتر، بروز زنگار گرفتگی من برتر و وجدان هشیار، و تلاشی هویت در کنش ننگین سه سویه درهم آمیزی هم زمان آگوسته مانه (پدر، درمسند قضا!) - ادواردمانه (پسر، پاسدارآبرو و قداست هنربرین!) - سوزان لین هاف، آموزگار پیانو است! برنتابیدن و فشارگروه های اجتماعی ازشیوه نوین بیان احساس هنری و زندگی تعریف نشده دور از معیارهای اخلاق مانه موجب طرد شدن و درگیری ذهنی وی درطیفی از احساس خود- ناباوری نا ارزشمندی و انکارهویت خویشتن؛ و از سوی دیگر رویش آسیب خودشیفتگی ناشی از برخوردار ی های طبقه اجتماعی منجر به رشد توهم آمیز خود بزرگ پنداری جمعی خانوادگی مانه را می توان در نظریه «رویا پردازی های عصبی خانوادگی » فروید یافت. با این حال، در کنار ناهنجاری های شخصیتی و تضادهای بیشمار، ذهن نوآفرین و آثار ارزشمند و ماندگار ادوارد مانه، در جایگاه هنرمندی چیره دست در رآلیسم و پدر هنر امپرسیونیسم قابل ستودن می باشد. هنرمندی که درگیری های درونی با «خود » را تاب نیاورد و در بالاترین نقطه نافرجامی «خویشتن آزاری » به «آگاهی » رسید و درمیان نقاشی گلهای یاس سفید به پایان رسید.
    کلیدواژگان: ادوارد مانه، روانکاوی، زیبائی شناسی، امپرسیونیسم، ناهنجاری های روان، تنی، ویژگی های شخصیت، آسیب شناسی
  • نرگس یزدی* صفحات 76-84
    شخصیت های نمایشی تاثیرگذاری وجود دارند که در ذهن ما برجسته و زنده اند. بخش از جذابیت آن ها با حضور صحنه ای شان مرتبط است. اما جذاب تر از آن ها شخصیت هایی هستند که در طول نمایش بر روی صحنه ظاهر نمی شوند، با این حال «حضور غایب» آن ها چنان تاثیرگذار است که اشخاصی که بر روی صحنه ظاهر می شوند تحت تاثیر نیروی اعمال شده از جانب آن ها هستند. این شخصیت ها در «فضای خارج صحنه » زندگی می کنند که تماشاگران آن را در ذهن خود مجسم می کنند. بررسی حاضر سعی دارد نشان دهد که چگونه در نمایشنامه «غرب حقیقی» (1980) اثر سم شپرد، شخصیتی که حضور صحنه ای ندارد، بر کنش ها و رفتار شخصیت هایی که حضور فیزیکی دارند به شدت تاثیر گذاشته و کنش نمایشنامه را به پیش می برد. این بررسی ضمن آشکار کردن بیشتر لایه های اثر، همچنین می تواند توجه نمایشنامه نویسان را به استفاده از این تکنیک معطوف نماید.
    این پژوهش توصیفی- تحلیلی بوده و در نگارش آن از منابع کتابخانه ای و پایگاه های معتبر اینترنتی استفاده شده است.
    کلیدواژگان: حضور غایب، فضای خارج صحنه، شخصیت های نمایشی، غرب حقیقی، سم شپرد
  • مریم تدین، رضا افهمی* صفحات 86-97
    هدف اصلی این پژوهش دستیابی به تاثیر دودل کردن بر روی بهبود شیوه آموزش دانش آموزان پسر مدارس تهران بوده است. طراحی این پژوهش به شیوه پیش آزمون-پس آزمون و با استفاده از گروه کنترل انجام شده است. یک گروه متشکل از 175 دانش آموزان نوجوان پسر 12 - 13 ساله مدارس تهران برای مطالعه انتخاب شده اند. پس از آموزش یک بخش از درس علوم، از دانش آموزان خواسته شد تا به سوالات مشخصی پاسخ دهند و پس از آن این نمرات به عنوان نمرات پیش آزمون مورد استفاده قرار گرفت. پس آزمون پس از اجرای رفتار درمانی پیشنهادی انجام شد. در طی ده جلسه، در شرایط کلاس و درس یکسان، صفحات سفیدی در اختیار دانش آموزان قرار می گرفت و از آن ها خواسته می شد تا به صورت آزادانه به دودل کردن بپردازند. در انتهای هر جلسه سوالات مرتبط با درس از آن ها پرسیده و میزان افزایش پیشرفت دانش آموزان در درس ارزیابی می شد. گروه آزمون و کنترل هر یک شامل 27 دانش آموز انتخاب شده به صورت تصادفی بودند که مشارکت کنندگان در گروه آزمون به دودل پرداخته و گروه کنترل از این کار منع شده بودند. به منظور ارزیابی تاثیر دودل، از روش تحلیل کوواریانس استفاده شده و مقایسه نتایج آزمون های دو گروه نشان دهند اینست که میان نتایج گروه آزمون و کنترل از منظر یادگیری تفاوت معناداری وجود دارد.
    کلیدواژگان: آموزش، شیوه آموزشی، نوجوانان پسر، دانش آموز
  • آرشین ادیب مقدم* صفحات 98-108
    این مقاله به بررسی نسبت فلسفه، هنر (شعر) و نقد می پردازد و به طور خاص تر نیز سهم فلاسفه مسلمان را در این زمینه بررسی می کند. همزمان نیز نشان خواهیم داد که چگونه چهره هایی شاخص چون عمر خیام و ابن سینا به احیاء فلسفه در مقام آزادی جویی و به عنوان طریق دستیابی به سعادت از راه دانش، کمک رساندند. در بخش دوم مقاله، کانون بحث را به لحاظ جغرافیایی تغییر خواهیم داد تا درباره نظریه های انتقادی اروپای مرکزی نیز صحبت کنیم. در بخش پایانی به مقایسه این نظریات انتقادی معاصر با نظریات فلاسفه «شرق» خواهیم پرداخت.
    کلیدواژگان: فلسفه، هنر، نظریه انتقادی، ابن سینا، خیام، آدورنو، فلسفه تطبیقی، تفکر جهانی
  • عباس حسینی* صفحات 110-128
    در این مقاله سعی خواهد شد تا به معرفی یک شیء که در مراسم مردمی عاشورا مورد استفاده قرار می گیرد، معرفی شود. این شئی یک طاووس مسی با دمی افشان است که در وسط سینه خود آیین های در بر دارد. این طاووس مسی از نظر فرمی همچنین می تواند یادآور پنجه یک دست باز باشد. در کنار پای این طاووس، یک شیر مینیاتوری قرار دارد، گو اینکه در حال پاسداری از این طاووس است. این مجسه مسی، شامل عناصری است که در باورهای شیعه همواره حضور دارد و می تواند تفسیرهای مختلفی را ارائه دهد. با مقایسه این مجسه مسی که توسط هنرمند ناشناسی ساخته شده و قدمت آن به احتمال زیاد به 100 سال اخیر می رسد، از منظر ایکونوگرافی قابل مقایسه با نسخه های مصوری است که در دوران اسلامی شکل گرفته است. در این مقاله به معرفی و تحلیل عناصری که زینت بخش علم در مراسم محرم است پرداخته می شود و با استفاده از روش ایکونوگرافی، سعی خواهد شد تا ابتدا به معرفی این شئی پرداخته شود که جزء لاینفک عناصر در مراسم عاشورا می باشد. نه تنها در علم های عاشورا بلکه در نسخه های مصور فارسی همانند فالنامه و شاهنامه این عناصر قابل ردیابی هستند. در این مقاله بعد از معرفی روش ایکونوگرافی اروین پانوفسکی، سعی خواهد شد تا با مطالعه بین فرهنگی بین آیکون های مختلف مسیحیت و اسلام به این پرسش پاسخ دهد که چگونه این نمادها از دوران بیزانس به دوران اسلامی منتقل شده است و معانی مختلفی را به خود گرفته است؟ و در ادامه سعی خواهد شد تا مشخص شود چگونه می توان این معانی را با توجه به رویکرد ایکونوگرافی در علم های عاشورا بازخوانی کرد.
    کلیدواژگان: ایکونگرافی، مطالعات بین فرهنگی، مراسم عاشورا، طاووس، شیر، سرو، علم، فالنامه، شاهنامه
|
  • Valerie Gonzalez* Pages 4-14
    Together with a few recent publications a number of the online Journal of Art Historiography (June 6, 2012) dedicated to “Islamic Art Historiography” offers a glimpse at the debates that since roughly a decade stir up Islamic art studies as they are practiced in the West. These debates concern the conceptual framework used to both investigate and show in public institutions the material dealt with in this field of research, traditionally designated by the attributive adjective “Islamic”. Many consider the latter a misnomer. The underlying objection is that any cultural instance generically labeled with this adjective constitutes a fallacious category that does not reflect much more complex realities. Yet, the contested word remains widely used in spite of the invention of an alternative, the term “Islamicate”. This paper examines this phenomenon of epistemological agitation symptomatic of the rather newly constructed field of Islamic art history. The analysis of the 10th century epigraphic wares produced under the patronage of the Iranian dynasty of the Samanids will support the argumentation.
    Keywords: Islamic culture, art, art history, epistemology, methodology, concepts of Islamic art studies
  • Azadeh Emadi* Pages 16-31
    This article brings together tiles of 16th century Persian architecture and 21st century digital tiles of moving image to explore new potentials beyond the perceived image. As minimal parts of a bigger image, they both appear still and motionless. However, Persian Islamic philosopher, Mulla Sadrā Shirazi’s (1571-1640) theory of ‘substantial motion’ (al-harakat al-jawhariyya) argues that, at the level of substance, an invisible internal motion and change takes place. Due to this internal change, aspects of the Divine Being constantly manifest in the existence of entities. Sadrā’s unique view on existence suggests that all living and non-living entities, as manifestations of the Divine Being, have certain experiences of the universe. To think that an image, a tile, or a pixel, as an existing entity, has certain experiences can unfold new avenues for creative thinking/making in digital moving image that can reveal what is hidden from human perception.
    Keywords: Digital video, Islamic philosophy, Mulla Sadrā Shirazi, Persian, Islamic art, tiles, pixels, Gilles Deleuze
  • Mohammadreza Abolghassemi* Pages 32-43
    There are several texts pertaining to Perisian painting which explain its aesthetics on the basis of mysticism and the notion of imaginal world. This point of view bears some methodological problems. Some of the prominent scholars (Corbin, Burckhardt, Nasr, Ringgenberg et al.) refering to Ibn ‘Arabi’s mystical notions, have tried to show that the specific aesthetics of Persian painting has been derived from the imaginal world. Our aim here is to show that establishing the aesthetics of Persian painting on the basis of imaginal world’s metaphysics lacks seriously the theoretical and methodological rigour. Firstly, Ibn ‘Arabi and his heirs’ conception of imaginal world was first of all ontological (hierarchy of Being) and epistemological (knowledge of God). Secondly, there is no overwhelming proof which could demonstrate that Persian painters were initiated to this notion. Thirdly, achieving the imaginal world through mystical intuition is conditioned by asceticism and purifying rituals, which were not necessarily familiar to Persian painters almost working in the court of Sultans. We will try to show that considereing these paintings in themselves is the genuine way to establish their aesthetics principles.
    Keywords: Persian painting, mysticism, imaginal world, visual space
  • Amir Nasri* Pages 44-55
    Since the Bible is regarded as the most important source of Christian iconography and iconography in return is the visual interpretation of the Bible, the relationship between Christian iconography and biblical interpretation is noteworthy. In some cases this relationship is such that the visual representation is actively involved in the interpretation of the biblical text and is not a mere passive illustration of the text. In order to better understand the different periods of Christian iconography, it is also important to consider the biblical interpretive methods. This article, first summarily introduces the two important schools of Antioch and Alexandria; and then moves on to show the reflections of the teachings of these two schools on early Christian art, with which it was contemporary. Attempts will then be made to show this relation in the different examples of the iconography of this era, and to compare it with that of the later periods.
    Keywords: Iconography, Interpretation, Antioch School, Alexandrian School, Bible
  • Monir S. Saleh* Pages 56-75
    Edouard Manet (1832-1883), the pivotal French painter in transition from Realism to Impressionism – modern-life subjects – primed a colossal deviation in the world of painting at the turning point of the 18th century to the 19th century in France. This paper will psychoanalytically explore Manet’s disturbed life and disarrayed course of development, psycho-physical sufferings including child-parents conflicts, unresolved Oedipus Complex, depressive and sadomasochistic mood as a result of being the object of constant rejection and humiliation by parents and the ruling power that caused a paradoxical and delusional perception of the ‘Self’ inside him. Manet’s art and life-style are woven with saturated controversies: inclination towards natural beauty and classical paintings combined with norm breaking and scandalous life-style as a mean for his rebellious movement to protest social ruling system and advocate modernism. At the early teen age, Edouard experienced a hidden indecent triangular affair involving his father Auguste, and the piano teacher, Suzanne Leenhoff. The lack of intimacy among the parents, abandoned life and vulgarism within the family members with having a lavish family pride provoked a narcissistic personality disarray for Manet, which resulted in a “Freudian Neurotic Family Romance” that caused an identity crisis and self-denial, which consequently led him towards traumatized and severe psycho-physical sicknesses all through his life. By creating radical paintings, Manet was embedding an audacious protest against the hegemony of ruling power and sociopolitical values at his time in France. This was a sudden atrocity and confusing conversion to the world of paintings unacceptable to his contemporaries. Manet’s doctrine was to advocate modernism as a way of self-consciousness and self-reference, which was incongruent to his bizarre life and aristocratic origin. These aberrations affected his personal, social and artistic life towards a physical and mental suffering that eventually culminated to a tragic termination. The merge of immense paradoxical dogma, creative mind, controversial vision to social constraint, foresight for the inexorable rise of new sociopolitical vision in France, at the same time excruciating from the ethical principles, cultural and aesthetic orders in Edouard Manet is significantly thought provoking and questionable.
    Keywords: Edouard Manet, Psychoanalysis, Impressionism, Psycho, physical disarray, Personality characteristics, Psychopathology, Art
  • Narges Yazdi* Pages 76-84
    There are several dramatic characters who enormously appeal to us since they are attractive. Part of this attraction might be owing to their strong stage presence. More interesting, however, are characters who do not appear on stage but their “absent presence” is so strong that influences the characters who do appear physically on stage. There are numerous examples of plays from classic to modern in which the action of the play is driven by a character who is not materially present but is thematically central to the play. The present paper explores the “absent presence” in Sam Shepard’s True West (1980) to show how a character who is not physically present on stage can affect the lives and decisions of character who do have material presence on stage. The examination of this device can not only reveal multiple layers of the play, but can also attract the attention of playwrights to this device to explore it in their plays.
    This is a qualitative research for which library sources and reliable Internet sites have been utilized.
    Keywords: absent presence, offstage space, dramatic characters, True West, Sam Shepard
  • Maryam Tadayon, Reza Afhami* Pages 86-97
    The main purpose of this study was to assess the effects of doodling on learning performance of high school male students in Tehran. The design of this research was a pre-test–post-test with a control group. A group of 175 junior high school 12 -13 year old students was chosen for this study. After being taught a section of Natural Science course, the students were asked to answer questions related to the lessons. After that, their grades were used as the pre-test scores. The post-test was carried out after the devised treatment. During ten sessions of the same course and teacher, the students were given a blank sheet and were asked for doodling if they liked to/felt for. After each session, a couple of relevant written questions were asked to evaluate how well students learned the lessons. The experiment and control group both consisted of 27 randomly selected students; participants in experiment group were doodlers and those in control group didn’t doodle. To evaluate the doodling effect, covariance analysis is performed. Comparison of the grades showed that the experiment group outperformed the control group significantly (P
    Keywords: Doodling, learning, educational performance, male adolescent, student
  • Arshin Adib, Moghaddam* Pages 98-108
    The article sketches a nexus between philosophy, art (poetry) and critique with a particular emphasis on the contribution of classical Muslim philosophers. At the same time, it demonstrates how luminaries such as Omar Khayyam and Ibn Sina, contributed to the renewal of philosophy as a freedom seeking exercise and as a means to pursue happiness through knowledge. In the second part of the article this discussion is geographically de-located to include critical theories from mainland Europe. The conclusion focuses on the comparability of these contemporary critical theories with the philosophies of the “east”.
    Keywords: Philosophy, art, critical theory, Ibn Sina, Khayyam, Adorno, Global Thought, Comparative Philosophies
  • Abbas Hosseini* Pages 110-128
    In this paper I will introduce a vernacular emblem, a copper peacock with an open tail which resembles the form of hand and a tiny miniature sculpture of lion, adjacent to the peacock feet. This sacred Shi’it item consists of symbols which have always been presented during Muharram rituals, conveying a number of iconography connotations. Comparison this figure with other Islamic items such as Persian illustrated manuscripts, this paper tend to analyze symbols which play a key role in Muharram rituals and adorns standard or A’lam. Applying iconography approaches, I tend to elaborate this folkloric item which displays a remarkable item that can be seen during Muharram rituals. Not only during Muharram rituals but also in Persian manuscript such as Falnama or Shahnama, these emblems are recognizable. In this essay, after an introduction in order to demonstrate what the iconography is and how this methodology can be applied to analyze a form of art, I will compare different Christian and Islamic icons which demonstrate a key factor in order to answer how imaginary icons and symbols was transferred from the long established Christian Byzantine Empire to Islam? How cross-cultural tendencies of Byzantium era shaped the icons of Islamic art at the age of transition? And consequently, I try to shed light on this question how one can pursue these meaning on Shi’it A’lam or standard in Muharram rituals in terms of iconography?
    Keywords: Iconography, Cross, cultural, Muharram Rituals, Peacock, Lion, Hand, Alam, Persian Manuscripts, Falnama, Shahnama