فهرست مطالب

تحقیقات تاریخ اجتماعی - سال ششم شماره 1 (بهار و تابستان 1395)

نشریه تحقیقات تاریخ اجتماعی
سال ششم شماره 1 (بهار و تابستان 1395)

  • تاریخ انتشار: 1395/05/02
  • تعداد عناوین: 8
|
  • شجاع احمدوند، محمداسماعیل نوذری، نیما جبراییلی* صفحات 1-32
    اسطوره فره ایزدی از مهمترین ارکان اندیشه سیاسی ایران باستان و جزو مولفه های اصلی مفهوم شاهی آرمانی بود. این اسطوره کارویژه های سیاسی مشروعیت آفرین داشت، رفته رفته دستخوش تحول معنایی شد. پرسش اصلی پژوهش حاضر آن است که سازوکار این تحول معنایی و تطور محتوایی چه بود؟ در این جستار با روش تحلیلی- تفهمی مبتنی بر معناکاوی و فهم همدلانه شواهد تاریخی ذیل رهیافت جامعه شناسی تفهمی، این موضوع بررسی می شود. در عین حال چارچول مفهومی از نظریه کنش گفتاری آستین و جامعه شناسی کنش معنادار با اتکا بر آرای پیتر وینچ به روش گردآوری داده ها و روش کتابخانه ای استفاده شده است. نتیجه آن که، اسطوره فره در چارچوب قواعد فرهنگی عهدساسانی، برخوردار از محتوای کی هان شناسانه، اساطیری و معانی اجتماعی بافروپاشی ساسانیان با هدف احیای کارویژه های سیاسی آن بازسازی صوری شد، درحالی که بسیاری از کارویژه های اجتماعی خود را ازدست داده و در نتیجه نبود درک اجتماعی عمیق ، به لحاظ فرم و محتوا دستخوش دگرگونی ها و تطورات گوناگون شد.
    کلیدواژگان: زبان، وینچ، اسطوره فره، مشروعیت، شاهی آرمانی، ساسانیان
  • مرتضی دهقان نژاد، مینا معینی *، بهناز قائد شرفی صفحات 33-60
    مجاورت دو حکومت ایران و عثمانی و مشابهت های فرهنگی و تاریخی آن ها سبب شد در دوره قاجار تعداد بی شماری از اتباع دو طرف به دلیل مشکلاتی که در وطن خود با آن مواجه بودند به کشور همسایه مهاجرت و تغییر تابعیت دهند. اگرچه شماری از مهاجرین نیز در ابتدا ضمن زندگی و کسب وکار در کشور همسایه، تابعیت خود را حفظ کرده، ولی پس از مدتی تابعیت خود را تغییر می دادند. از اینرو این موضوع مهم است که دلایلی باعث می شد این افراد، تابعیت خود را تغییر دهند و واکنش دولت ایران در قبال تغییر تابعیت اتباعش چگونه بود؟. این مقاله با روش کتابخانه ای اسناد موضوع را مورد بررسی و نتیجه حاصل نشان می دهد دلایلی چون اختلافات مذهبی، بدرفتاری مامورین و دولت ها، بیرون آمدن اتباع از قید قوانین کشور خود و شرایط اقتصادی موجبات تغییر تابعیت افراد زا فراهم می اورد و این امر اغلب با اعتراضات پی درپی دولت ایران همراه بود.
    کلیدواژگان: تغییرتابعیت، اتباع خارجی، ایران، عثمانی، مهاجرت
  • محمدحسن رازنهان، مریم عابدینی مغانکی* صفحات 61-78
    در عصر شاه عباس اول، با رشد شهر و شهر نشینی ارتباطات اهالی شهرها و حکومت نیز توسعه یافت. در مقاله حاضر ماهیت و روابط اوباش به عنوان گروهی از جامعه شهری و حکومت در روزگار شاه عباس اول طرح و نتایج حاصل نشان می دهد گروهی از جامعه شهری بودند که در منابع با وجود لفظ یکسان، اشکال متنوعی داشتند. میان اوباش به عنوان گروهی از جامعه شهری و اوباش به عنوان صفت برای کسانی که اوباش نبودند، تفاوت وجود دارد. اجامره و اوباش در بی ثباتی های سیاسی حضور پررنگ تری در محلات و شهرها داشته اند آنها در کنار ایجاد بی نظمی در شهرها حامی ضعفا نیز بوده اند. شاه عباس اول،توانست با ساماندهی این گروه، از توانایی آنها سود ببرد .
    کلیدواژگان: شاه عباس اول، جامعه شهری، اوباش، اجامره
  • عیسی عبدی، سجاد دادفر* صفحات 79-100
    سنت ثار در نظام ارزشی قبیله در عصر جاهلی اگرچه از ارکان فرهنگی این جامعه بود اما کارکردهای نا مطلوب اجتماعی آن به مرور زمان ، وجدان بیدار جمعی از خردمندان یا شاعران آن عصر را جریحه دار کرد.شناخت چیستی و کارکرد این سنت در نظام قبیله مساله ایست که کمتر به آن پرداخته شده است. در همین راستا تلاش گردیده تا از نظریه اجتماعی دورکیم به عنوان یک کلید مفهومی جهت درک تداوم و تحول سنت ثار بهره گرفته شود.می توان گفت که واکنش خردمندان به تداوم این سنت ،به طور بلند مدت زمینه های روانی یک تحول تدریجی و بالقوه برای تغییر نگرش به آن در فرایند تکامل جامعه قبیله ای فراهم کرد.اقبال و توجه به حکمیت یعنی القای مجازات ترمیمی دیه به جای ثار(مجازات تنبیهی) یکی ازپیش زمینه های این تحول بود.
    کلیدواژگان: جاهلیت، ثار، دورکیم، مجازات، ادب جاهلی، عربستان
  • حمید کرمی پور، علیرضا محسنی ابوالخیری*، مهران رضایی، زهره سیف صفحات 90-132
    بندر لنگه از سال 1213ش/ 1834م. بندر اصلی لارستان و محل آمد و شد کالاهای وارداتی و صادراتی خلیج فارس تا سال 1277ش/ 1897م بود که پس از آن پویایی اجتماعی و تجاری اش افول کرد. به نظر می رسد با تکیه بر عامل اقتصادی صرف نمی توان انحطاط اجتماعی این بندر را توضضیح داد و باید علل سیاسی و ایدئولوژیک نیز نقشی همتراز با علل اقتصادی را در نظر داشت. پژوهش حاضر با روشی توصیفی – تحلیلی وبا کاربرد نظریه تعین چندبعدی overdetermination)) دو عامل دیگر یعنی ساختار سیاسی و ایدئولوژیکی را در کنار ساختار اقتصادی این بندر بررسی و تحلیل نموده و این فرضیه را به آزمون گذاشته است که: «تناقضات ساختاری (تناقضات سیاسی، اقتصادی و ایدئولوژیکی) تشکل اجتماعی بندر لنگهاز سال 1278ش./1899م.، انحطاط اجتماعی آن را موجب گشت.» . تعرفه های جدید گمرکی( 1278ش/1899م،) لجام گسیختگی مامورین دولتی و غیر بومی دفاتر گمرکی، ناامنی سیاسی و اجتماعی پس کرانه های لنگه پس از انقلاب مشروطیت، قانون انحصار تجارت، قانون خدمت نظام اجباری و فرمان «کشف حجاب اجباری» و وجود راه های فرار از این تناقضات (مهاجرت انسانی و مهاجرت سرمایه، قاچاق و رشوه) انحطاط اجتماعی بندر لنگه را در پی داشت.
    کلیدواژگان: خلیج فارس، بندر لنگه، انحطاط اجتماعی، تناقضات ساختاری
  • اکرم کریم زاده اصفهانی*، لیلا ورهرام صفحات 133-157
    متن آیینه ذهن مولف،زمانه و فضای زیستی اوست؛ از این رو تحلیل متن به ویژه داستان به سبب ماهیت و گستره وسیع مولفان و مخاطبانش در دریافت تاریخ هر دوره اهمیت دارد. داستان محبوب القلوب برخاسته از گفتمان فکری-فرهنگی دوره صفویه است و تحلیل آن در شناخت بیشتر این دوره مهم رشد داستان پردازی در ایران راهگشاست. پس این پژوهش از روش تحلیل گفتمان انتقادی به بررسی داستان «مکر سه زن مکار با قاضی و شحنه و محتسب»، از کتاب «محبوب القلوب» می پردازدتا به این پرسش پاسخ دهد که متن چه گوشه هایی از فضای فکری اجتماعی عصر صفوی را بازتاب می دهد. حاصل آنکه در سطح زبانی، واژگانی انتخاب شده اند که بیشترین سازش را با بن مایه اصلی داستان یعنی مکر و حیله گری زنانه، دارند. سطح تفسیری، به تواتر چنین داستانی در متون هم مضمون و بررسی تطبیقی آنان می پردازد؛ در سطح تبیین گفتمانی، داستان بخشی از نظام رفتاری عصر صفوی را بازنمایی کرده است.
    کلیدواژگان: تحلیل گفتمان انتقادی، داستان عامیانه، صفویه، محبوبالقلوب، مکر سه زن مکار
  • ابوالفضل رضوی، شهرام یوسفی فر، بهزاد اصغری صفحه 147
  • علیرضا ملایی، سیده فهیمه موسوی* صفحات 153-185
    نقش روستاییان در فعالیت های سیاسی همواره از مباحث مناقشه برانگیز بوده و نظرات مختلف از حضور پررنگ تا انفعال و روحیه محافظه کارانه شان آنان را در بر می گیرد. در این پژوهش شناسایی احکام دو گفتمان «شهری» و «روستایی» در زمینه مشارکت سیاسی روستاییان و مهاجران روستایی پیش از انقلاب 1357 مد نظر استو . برای دست یابی به دیدگاه روستاییان داستان ها به عنوان منابع پژوهش انتخاب شده اند. پرسش اصلی پژوهش این است که مشارکت روستاییان در داستان های دوره پهلوی دوم چگونه بازنمایی شده است و دیدگاه نویسندگان روستایی در این زمینه چه تفاوتی با نویسندگان شهری دارد؟ فرضیه ما این است که آثار داستان نویسان شهری همچون آثار پژوهشی به همان سه دسته تقسیم می شوند، اما بر اساس نظر داستان نویسان روستایی اغلب روستاییان و مهاجران به مسائل سیاسی توجهی نداشته اند که این بی توجهی ناشی از روحیه محافظه کارانه آنان نیست.
    کلیدواژگان: ادبیات داستانی، گفتمان شهری، گفتمان روستایی، دوره پهلوی دوم، فعالیت سیاسی
|
  • Shoja Ahmadvand, Mohammad Ismael Nozari, Nima Jebraeil* Pages 1-32
    The Myth of Farrah-i Izadi is regarded as one of the most important pillars of political thoughts and as one of the main componentsof Ideal King conception in the Ancient Iran. This myth had legitimate political content and function but gradually underwent changes and transformations in terms of its content. The present paper aims at exploringthe mechanism of conceptual transformations to this myth andattempts to investigate the issuevia conceptual analysis and sympathetic perception of historical evidence, chiefly through the lens of comprehensive sociology. Meanwhile, we benefit from Austin’s Theory of Speech Acts and Peter Winch’s Meaningful Action. The method of the data collection is based on library research. The results of the study reveal that the Myth of Farrah, within the framework of cultural rules of Sassanid Era, included profound mythological and cosmological contents and themes and contained deep-rooted social meanings which facilitated the understanding and acceptance of its message. Nonetheless, after the collapse of Sassanid dynasty and domination of new cultural values, this myth was re-constructed with the aim of revival of its former political functions. This superficial re-construction and revival occurred while Farrah Myth had lost most of its social functions. Accordingly, Farrah underwent various transformations and alterations in the terms of its form and content, mainly as a result of transformationsto the cultural rules and absence of profound social understandings.
    Keywords: Language, Winch, Myth of Farrah, i Izadi, Legitimacy, Ideal King, Sassanid
  • Morteza Dehqanneja, Mina Moein*, Behnaz Qaedsharafi Pages 33-60
    The adjacency of Iran and Ottoman and their cultural and historical commonalities made numerous citizens, who were facing difficulties in their own countries, immigrate to the neighboring country and change their nationalities during the Qajar dynasty. While living and working in the neighboring country, some immigrants preferred to be still identified as citizens of their own countries; however, they changed their nationality after a while. The question is what motivated them to change their nationalities, and what was the Iranian government’s reaction to the nationality change of its citizens? This paper investigated the issue through a library-oriented study and by referring to the available body of published and unpublished documents. The findings indicate that reasons such as religious conflicts, maltreatments by agents and governments, the citizens’ emancipation from the restrictions of their own countries, and the economic conditions made them change their own nationalities, though this was often accompanied by successive objections from the Iranian government.
    Keywords: Nationality, Citizens, Iran, Ottoman, Maltreatment
  • Mohammad Hassan Raaznahan, Maryam Abedini Moghanaki* Pages 61-78
    During First Shah Abbas reign, as a result of increase to cities, the relations of city residents and governments enhanced. The present paper studies the nature of relations of hooligans with the government—as a section of urban society—during First Shah Abbas reign. The findings reveal that there existed anurban society community thatdespite carrying the same labelenjoyed various forms. There were differences between those hooligans who were indeed anurban society community and those who carried the term as an adjective while not being a hooligan. Ajamareh and hooligans played a more significant role in political instabilities of neighborhoods and cities and while causing chaos, they were also patrons of the oppressed. First Shah Abbas through organizing this group of society attempted to take advantage of their capabilities.
    Keywords: First Shah Abbas, Urban society, Hooligans, Ajamareh
  • Isa Abdi, Sajjad Dadfar* Pages 79-100
    Thar tradition in the tribal value system ofJahiliyyahera was one of the cultural foundations of tribalism, whose social detrimental repercussions prickedthe clear conscience of someJahiliyyahpoets and sages and made themcriticize itprogressively. The function and implication of Thar has rarely been investigated within its tribal conception. In this vein, we attempted toexplore the continuity and transformationof Thar in the tribal context via deploying Durkheim's concept of crime and punishment. It is concluded that the reaction of intellectuals to this tradition set the mental groundsfor gradual and potential transformation of attitudes toward Thar,inthe long run. Consideration and approval of Hakamiyyahin place ofThar(restorative justice instead of violence)was one of the circumstances prior to this transformation.
    Keywords: Jahiliyyah, Thar, Durkheim, Punishment, Jahaliyyah literature, Saudi Arabia
  • Hamid Karamipour, Alireza Mohseniabolkheyri*, Mehran Rezaei, Zohreh Seyf Pages 90-132
    Historically, Bandar Lengeh has been the main seaport of Larestanand the transaction hub of the import and export of goods in the Persian Gulf since 1834. The port maintained its authoritative position until 1897, but from then onward,the social and business dynamism of Bandar Lengehdevolved. Studies done on the issue emphasize on the economic factors in the social devolution of Bandar Lengeh but it seems that factors affecting the social devolution of Bandar Lengeh were not merely economic, but rather equally political and ideological in turn. The current descriptive-analytic study analyses the two other factors, i.e., political and ideological structure of Bandar Lengeh, besides its economic structure,via application of Louis Althusser’s over-determination theory. The tested hypothesis is: “Structural contradictions (political, economic, and social contradictions) led to the social devolution of Bandar Lengeh”. In fact, since 1899, political, economic, and social contradictions had invaded Bandar Lengeh. New customs duties or tariffs of 1899, imprudence ofnone-native and governmental officials of customs, social and political insecurity in the coasts of Lengeh after the Constitutional Revolution, the monopoly law for government business, the compulsory military service law, the command of “mandatory unveiling”, and the ways of escape from these contradictions (human and capital migration, smuggling, and bribery) all led to the social devolution of Bandar Lengeh.
    Keywords: Persian Gulf, Bandar Lengeh, Social devolution, Structural contradictions
  • Akram Karimzadeh Isfahani*, Leila Varharam Pages 133-157
    Text is the mirror of the mind of the author, his time, and society. Accordingly, analyzing texts is quite significant in perceiving the history of each period particularly because of the nature and the wide range of authors and readers. Mahbub-al-Qolubis a Safavid story based on the intellectual-cultural dialogue of this era and its analysis would aid us to come to a more profound grasp ofstory writing development during Safavid era. Accordingly, this research employs critical discourse analysis to investigate the folk tale of “Trick of Three Deceitful Women with Judge,Shahneh, and Muhtasib" in Mahbub-al-Qolubto explore how the text depicted the mental-social context of Safavid era. The text has been examined in three levels of language, interpretation, and explanation of inter-textual dialogues .The main motif of the story is feminine guile and craftiness and at language level, the selected words are in congruence with the theme. Atinterpretation level, this story is frequent in other texts, and comparative analysis of them could be useful. At explanation level, the story could well represent some aspects of Safavidmanners and codes of behavior.
    Keywords: Critical discourse analysis, Folk tale, Safavid, Mahbub, al, Qolub, Trick of Three Deceitful Women
  • Alireza Mollaiytavany, Seyedeh Fahimeh Musavi* Pages 153-185
    The role of villagers in political activities is one of the most discussed subjects before and after the revolution. There are controversies over the role played by them. Some studies show the significant and noteworthy presence of villagers, whereas some others speak of their inactivity and conservativeness. However, the third group considers a role just for rural emigrants. The aim of this study is to identify the affairs of urban and rural discourses considering political participation of villagers and rural emigrants before 1357/1979 Revolution. In order to study the villagers’ point of view, stories have been chosen as the source of this research. The main issue of this study is how the political participation of villagers and rural emigrants is represented in the storiesof the second Pahlavi eraandhow different rural and urbanite authorsare in their representations. It is hypothesized that the works of urban authors can be classified into three groups, such as the above-mentioned studies. Nonetheless, based on the viewpoint of authors with rural background, most of the villagers and rural emigrants did not pay attention to political affairs and the reason was not their conservativeness. Analyzing34 related stories, this article tries to explicate the viewpoint of rural authors in linkage to villagers as well as the rural emigrants for the first time.
    Keywords: Story, Urban Discourse, Rural Discourse, Second Pahlavi Era, Political Activity