فهرست مطالب

نشریه مهندسی مالی و مدیریت اوراق بهادار
پیاپی 20 (پاییز 1393)

  • تاریخ انتشار: 1393/09/25
  • تعداد عناوین: 8
|
  • هاشم نصرتی، کامران پاکیزه صفحات 1-26
    هدف اصلی این مقاله معرفی و پیاده سازی یکی از رویکردهای پیشرفته به نام رویکرد توزیع زیان در محاسبه ذخیره سرمایه در قالب مطالعه موردی برای یکی از بانک های ایران می باشد. تمرکز اصلی در این مقاله بر مفاهیم کمی سازی ریسک عملیاتی و استفاده از داده های زیان پایگاه داده، توزیع های شدت و فراوانی زیان تخمین زده شده و سپس تخمین توزیع تجمیع شده با استفاده از الگوریتم مونت کارلو است در ادامه با در نظر گرفتن ساختار همبستگی مقدار ارزش در معرض ریسک و ارزش در معرض ریسک شرطی محاسبه شده و مقدار ذخیره به دست می آید. برای مدلسازی شدت زیان در کنار توزیع های کلاسیک، از نوع خاصی از توزیع های دنباله پهن به نام توزیع های آلفا پایدار استفاده شده است. نتیجه نهایی این مقاله،پیاده سازی رویکرد توزیع زیان و عملکرد بهتر توزیع های پایدار نسبت به توزیع های کلاسیک انتخاب شده، در تخمین شدت زیان است.
    کلیدواژگان: ریسک عملیاتی، کمیته نظارت بانکی بال، ذخیره سرمایه، رویکرد اندازه گیری پیشرفته، رویکرد توزیع زیان، توزیع های پایدار، ارزش در معرض ریسک، ارزش در معرض ریسک شرطی
  • غلامرضا زمردیان، میرفیض فلاح شمس، یعقوب پناهی، زهرا صفری کهره صفحات 27-42
    از آنجایی که خلق ثروت برای رشد و توسعه همه جانبه هر جامعه ای مد نظر می باشد و برای خلق ثروت نیاز به سرمایه گذاری و منشا سرمایه گذاری پس انداز می باشد، و پس اندازه زمانی اتفاق می افتد که فرد مصرف خود را به تاخیر اندازد تا در آینده بتواند حداقل مصرفی به میزان حال بدست آورد، بنابراین در امان بودن این سرمایه گذاری از خطرات برای سرمایه گذار از اهمیت ویژه ای برخوردار می گردد، به همین دلیل روش های زیادی برای پیش بینی خطراتی که یک سرمایه گذار با آن برخورد می نماید، بوجود آمده است. در این مقاله پس از بررسی مبانی نظری مدل های پیش بینی کننده ناپارامتریک ارزش در معرض خطر، پرتفوهای بیست و یک شرکت سرمایه گذار فعال در بازار سرمایه کشور برای نه سال مورد بررسی قرار می گیرد، تا توان تبیین این مدل در سنجش ارزش در معرض خطر پرتفوی شرکت ها مورد بررسی قرار گیرد.
    کلیدواژگان: ریسک، بازده، پرتفوی، ارزش در معرض خطر، شرکت های سرمایه گذاری، مدل های ناپارامتریک، مدل مونت کارلو
  • علی سعیدی، شهریار علیمحمدی صفحات 41-56
    در سالهای اخیر، بازار قراردادهای آتی و اوراق اختیار معامله در دنیای مالی و سرمایه گذاری اهمیت روزافزونی پیدا کرده است و این بازارها به سطحی از نوآوری های مالی رسیده اند که ضروری است همه متخصصین در امور مالی از چگونگی کارکرد این بازارها و نحوه استفاده از آنها و همچنین ساز و کار تعیین قیمت در این بازارها آگاه باشند. نوشتار حاضر، به مطالعه عوامل موثر بر تغییرات قیمت قراردادهای آتی در بورس کالای ایران با استفاده از رهیافت GLS وGARCH می پردازد. در این پژوهش از قرارداد آتی اسفند سال 1390 بعنوان نماینده قراردادهای آتی بورس کالای ایران استفاده شده است و از بین عوامل موثر بر روی تغییرات قیمت قراردادهای آتی قیمت جهانی طلا، شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران و نرخ برابری دلار و ریال انتخاب شده اند. جامعه آماری تحقیق نیز بورس کالای ایران میباشد که قرارداد آتی اسفند با 178 روز کاری می باشد. رهیافت مورد استفاده ما، بکاربردن تکنیک های اقتصادسنجی و استفاده از مدلهای حداقل مربعات معمولی تعمیم یافته(GLS) و مدلهای واریانس ناهمسانی شرطی طی زمان تعمیم یافته (GARCH) است. همانگونه که مشاهده شد بین نرخ ارز و قیمت قراردادهای آتی رابطه مثبتی وجود داشت یعنی با افزایش نرخ ارز قیمت قراردادهای آتی نیز افزایش پیدا میکند و همچنین در خصوص قیمت طلا نیز اینگونه بود. اما همانطور که مشاهده گردید رابطه معنی داری بین متغیر شاخص بورس اوراق بهادار تهران و قیمت قراردادهای آتی تایید نشد.
    کلیدواژگان: قرارداد آتی، پیمان آتی، بازار قرارداد آتی، گارچ (GARCH)
  • عمار فیضی، علیرضا سلوکدار صفحات 57-78
    هدف این پژوهش ارائه روشی مدون جهت ارزیابی عملکرد بانک های دولتی و خصوصی، با شناسایی شاخص های تاثیر گذار در ارزیابی آن ها، وزن دهی به مناظر و شاخص ها با تکنیک آنتروپی سلسله مراتبی فازی و رتبه بندی بانک ها با تکنیک تاپسیس فازی می باشد.جامعه آماری این پژوهش را 296 نفر از کارشناسان و مدیران بانک های دولتی(ملی، سپه و کشاورزی) و خصوصی(ملت، سرمایه و پاسارگاد) شهر کرج، که از بین کل کارشناسان و مدیران167 نفر، تعداد اعضای نمونه را تشکیل می دهد.جهت ارزیابی عملکرد بانک ها،24 شاخص به عنوان شاخص های نهایی در کارت امتیازی متوازن جانمایی شد. نتایج این تحقیق می تواند به مدیران،کارشناسان وکلیه ی ذینفعان بانکی،در شناخت شاخص های موثر ارزیابی عملکرد و در راستای تسهیل تصمیم سازی آن ها موثر و مفید باشد.
    کلیدواژگان: ارزیابی عملکرد، کارت امتیازی متوازن، صنعت بانکداری، تکنیک تاپسیس فازی
  • مقصود امیری، مهدی بیگلری کامی صفحات 79-97
    رفتار قیمت سهام یکی از پیچیده ترین مکانیزم هایی می باشد که محققان در طی سالیان بر روی آن مطالعه کرده اند. بازار سهام را می توان به دو طریق تحلیل کرد: تحلیل بنیادی و تحلیل تکنیکال. مورد اول علت محور و مورد دوم معلول محور می باشد. یکی از شاخه های رفتار قیمت سهام در روش های تکنیکال مدل های تصادفی می باشد که برخی از مهمترین روش های استفاده شده در تئوری بازار کارا می باشند. در این تحقیق از مدل مارکوف که یکی از مدل های تصادفی می باشد به منظور پیش بینی قیمت سهام استفاده شده است. بدین منظور 9 وضعیت تعریف شده است که از تعامل متغیر های درصد تغییر قیمت سهام و درصد حجم مبادلات سهام بدست آمده اند. برای هر یک از این متغیر ها سه حالت یا سطح مثبت، خنثی و منفی تعریف شده است. به منظور بررسی کارایی مدل یک مطالعه موردی از شاخص صنایع داوجونز بررسی شده است که عملکرد مدل پیشنهادی را تایید می کند.
    کلیدواژگان: قیمت سهام، تحلیل تکنیکال، مدل گام تصادفی، تئوری بازار کارا، مدل مارکوف
  • اسحاق دهقانی، شادی شاهوردیانی، کامبیز انصاری صفحات 119-148
    کارت امتیازی متوازن یک ساز و کار مدیریتی است که بر پایه اندازه گیری بنا شده و پیش نیاز مدیریت استراتژیک می باشد(1). هدف این پژوهش ارزیابی عملکرد شعب بانک شهر جهت تعیین موقعیت خود و اخذ تصمیمات استراتژیک برای رسیدن به هدف می باشد. این تحقیق از لحاظ نوع هدف کاربردی و از لحاظ جمع آوری داده ها از نوع توصیفی پیمایشی میباشد. پیمایشی به این دلیل که در این تحقیق پرسشنامه ای تهیه شده است که برای انتخاب شاخص های مناسب برای ارزیابی و رتبه بندی شعب بانک شهر طراحی شده است. در پژوهش حاضر سه نوع پرسشنامه استفاده شده است. پرسشنامه مقایسات زوجی ، پرسشنامه رضایت کارکنان و پرسشنامه رضایت مشتریان توزیع شده است. نتایج حاصل از مقایسات زوجی AHP نشان داد که در میان ابعاد چهارگانه کارت امتیازی متوازن بعد مشتری اهمیت بسیار بالایی دارد و بعد از آن بعد مالی به لحاظ اهمیت مطرح شد و دو بعد دیگر یعنی فرآیندهای داخلی و رشد و یادگیری با اهمیت یکسان مطرح شدند. در این پژوهش سعی شده است مهمترین شاخص ها مطرح و مورد سنجش واقع شوند. نتایج ارزیابی حاصل از تاپسیس نشان داد که منطقه 8 رتبه اول را در این ارزیابی کسب کرده است چرا که مهمترین بعد یعنی بعد مشتری در منطقه 8 بیشترین سرمایه گذاری شده است لذا منطقی است که ادعا نمود موفقیت موهون اهمیت دادن به اولویت هاست.
    کلیدواژگان: رتبه بندی، ارزیابی عملکرد، کارت امتیازی متوازن، تصمیم گیری چند معیاره
  • میر فیض فلاح شمس، مهدی کریمی زند، لیلا آبشاری، زهرا صفری کهره صفحات 149-165
    در نظر گرفته شده است. نتایج تحقیق نشان می دهد مدل دارای برازش قابل قبولی می باشد. در هر بازار مالی با توجه به گستردگی و عمق بازار، ابزارهای متنوعی جهت سرمایه گذاری وجود دارند که سرمایه گذارن در آن، با توجه به بازده و ریسک دارایی ها، سرمایه گذاری می کنند. ریسک انواع گوناگونی دارد و سرمایه گذاران به خاطر هریک از انواع آن، خواهان صرف ریسک می باشند. در این پژوهش تاثیر کیفیت اطلاعات با درنظرگرفتن ریسک نقدشوندگی، سپس تاثیر کیفیت اطلاعات با در نظر گرفتن ریسک بازار بر بازده غیرعادی در مدل سه عاملی فاما و فرنچ بررسی می شود. در این پژوهش بازده سهامی که تحت تاثیر SMB وHML در مدل سه عاملی فاما و فرنچ قرار گرفته بودند را حذف نمودیم. همچنین خصیصه های شرکت و بازار به عنوان متغیرهای ریسک بازار و ریسک نقدشوندگی سپس تاثیر کیفیت اطلاعات با در نظر گرفتن ریسک بازار بر بازده غیرعادی در مدل سه عاملی فاما و فرنچ بررسی می شود. در این پژوهش بازده سهامی که تحت تاثیر HML و SMB در مدل سه عاملی فاما و فرنچ قرار گرفته بودند را حذف نمودیم. همچنین خصیصه های شرکت و بازار به عنوان متغیرهای ریسک بازار و ریسک نقدشوندگی در نظر گرفته شده است. نتایج تحقیق نشان می دهد مدل دارای برازش قابل قبولی می باشد.
    کلیدواژگان: ریسک نقد شوندگی، ریسک بازار، کیفیت اطلاعات
  • ابراهیم عباسی، صمد اکبری صفحات 167-180
    هدف از این مطالعه تشکیل صندوق شاخصی با استفاده از الگوریتم های تبرید شبیه سازی شده و ژنتیک می باشد. صندوق های شاخصی پرتفوی هایی هستند که طوری طراحی می شوند که از طریق سرمایه گذاری در تعداد معدودی از اقلام تشکیل دهنده شاخص بتوانند ضمن کاهش هزینه های معاملاتی بازدهی نزدیک به بازده بازار را ایجاد نمایند. در این پژوهش به دنبال بررسی رابطه میان خطای ردیابی و تعداد سهام تشکیل دهنده صندوق هستیم. همچنین عملکرد الگوریتم تبرید شبیه سازی شده را در مقایسه با الگوریتم ژنتیک در تشکیل صندوق شاخصی می سنجیم. در این پژوهش برای انتخاب سهام هایی که بیش ترین تاثیر را بر شاخص می گذارند از یک تابع اولویت استفاده خواهد شد، سپس با استفاده از الگوریتم های فرا ابتکاری وزن های بهینه این سهم ها را به دست خواهیم آورد. نتایج حاصل نشان می دهد که هر چه تعداد سهام صندوق بیشتر باشد خطای ردیابی کاهش می یابد. بررسی ها دقت بالا و عملکرد برتر صندوق شاخصی ایجادشده توسط الگوریتم ژنتیک را در مقایسه با الگوریتم تبرید شبیه سازی شده به اثبات رسانید. به منظور ایجاد این صندوق از سهام شرکت های موجود در بورس اوراق بهادار تهران استفاده خواهد شد.
    کلیدواژگان: صندوق شاخصی، سبد سهام، الگوریتم ژنتیک، الگوریتم تبرید شبیه سازی شده