فهرست مطالب

مطالعات توسعه اجتماعی - فرهنگی - سال سوم شماره 1 (پیاپی 9، تابستان 1393)

نشریه مطالعات توسعه اجتماعی - فرهنگی
سال سوم شماره 1 (پیاپی 9، تابستان 1393)

  • تاریخ انتشار: 1393/04/20
  • تعداد عناوین: 8
|
  • محمود شارع پور، فاطمه آرمان صفحات 9-27
    سرمایه ی اجتماعی یکی از انواع سرمایه ی فرد در کنار سرمایه ی اقتصادی و سرمایه ی فرهنگی محسوب می شود که فرد از طریق آن به منابع و حمایت های موجود در گروه های مختلف و جامعه دسترسی می یابد. هدف اصلی این پژوهش، مطالعه ی سطوح مختلف سرمایه ی اجتماعی زنان و مردان در تهران است. فرض بر این است که زنان و مردان به دلیل تفاوت های فرهنگی و اجتماعی و به دلیل نابرابری های جنسیتی، دارای سرمایه ی اجتماعی متفاوت هستند. این پژوهش به تحلیل ثانویه ی داده های جمع آوری شده در شهر تهران پرداخته که این داده ها در مرداد و شهریور 1387 از سوی دانشگاه علوم پزشکی ایران، سازمان بهداشت جهانی، شهرداری تهران و جهاد دانشگاهی در سطح کلیه محلات شهر تهران در قالب پروژه ی «ابزار ارزیابی و پاسخ گویی عدالت در حوزه ی سلامت شهری» جمع آوری شده است. تعداد نمونه ی این پژوهش بالغ بر 20670 نفر از شهروندان بالای 18 سال ساکن شهر تهران است. نتایج پژوهش حاکی از این است که از لحاظ میانگین سرمایه ی اجتماعی خانواده و خویشاوندان در میان زنان و مردان تفاوت معنی داری وجود ندارد؛ در حالی که از نظر میانگین سرمایه ی اجتماعی دوستان، محله و سرمایه ی اجتماعی کل میان مردان و زنان تفاوت معنی داری وجود داشت. بدین معنی که مردان از میانگین سرمایه ی اجتماعی دوستان، محله و کل بیش تری نسبت به زنان برخوردار بودند.
    کلیدواژگان: سرمایه اجتماعی خانواده، نظام همسایگی و محله، دوستان، جنسیت
  • سیدعلیرضا افشانی، یاسین خرم پور، سجاد ممبینی صفحات 29-52
    هدف از نگارش مقاله ی حاضر تبیین نظری و تجربی رابطه ی دینداری و خودشکوفایی است. این مطالعه از نوع پیمایشی است و جمعیت آماری آن را دانشجویان دانشگاه یزد در سال تحصیلی 93-1392 تشکیل دادند. اطلاعات مورد نیاز برای سنجه های دینداری و خودشکوفایی با پرسش نامه از یک نمونه ی 260 نفری که بر اساس فرمول کوکران تعیین و به روش طبقه ای متناسب انتخاب شدند، به دست آمد. آزمون های اعتبار و پایایی موید اعتبار و پایایی بالای سنجه ها بود. بر اساس یافته های تحقیق میزان دینداری و خودشکوفایی زنان بیش تر از مردان بوده است. از نظر آماری دینداری تاثیر مستقیم و معناداری بر خودشکوفایی است، در میان ابعاد دینداری بعد پیامدی قوی ترین رابطه را با متغیر خودشکوفایی داشت. البته دو بعد عاطفی و مناسکی رابطه ی معناداری با خودشکوفایی نداشتند. هم چنین برای تبیین ارتباط میان دو متغیر از الگوسازی معادلات ساختاری (SEM) استفاده شد که ضریب تاثیر 21/0 نشانه ی رابطه ی مستقیم این دو متغیر است.
    کلیدواژگان: خودشکوفایی، دینداری، بعد پیامدی، دانشجویان
  • طلعت الله یاری، نامدار حسینی صفحات 53-67
    هدف از انجام این پژوهش کسب شناخت در باره ی تاثیر عملکرد خانواده بر میزان بروز رفتارهای خرابکارنه در دانش آموزان دبیرستانی شهر جوانرود از توابع استان کرمانشاه بوده است. روش تحقیق توصیفی هم بستگی از نوع میدانی (پیمایشی) است. جمعیت آماری را کلیه ی دانش آموزان دختر و پسر دوره ی اول، دوم و سوم دبیرستان در شهر جوانرود استان کرمانشاه تشکیل می دهد و با استفاده از فرمول کوکران تعداد 357 نفر از آنان به عنوان حجم نمونه با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شده اند. ابزار گرد آوری داده ها پرسش نامه استاندارد مک مستر برای عملکرد خانواده و پرسش نامه ی محقق ساخته برای رفتارهای وندالیستی است. یافته ها نشان می دهد میان میزان کلی عمکلرد خانواده و شاخص های سه گانه ی آن (ایفای نقش های خانوادگی، حل مشکل و میزان ابراز عواطف در خانواده) با متغیر میزان بروز رفتارهای وندالیستی ارتباط معکوس وجود دارد. بر اساس نتایج تحلیل رگرسیونی، میزان حل مشکل در خانواده ی دانش آموزان با بتای 737/0-، میزان ابراز عواطف در خانواده با بتای 692/0- و میزان ایفای نقش های خانوادگی با بتای 069/0 به ترتیب بیش ترین سهم را در تبیین متغیر وابسته رفتارهای خرابکارانه دانش آموزان دارند.
    کلیدواژگان: عمکرد خانواده، وندالیسم، نقش های خانوادگی، ابراز عواطف، حل مشکل
  • وحید شالچی، محدثه ضیاچی صفحات 69-91
    اقتضائات متفاوت گروه های سنی مختلف از سویی و تفاوت های نسلی ناشی از تفاوت تجربه های تاریخی از سوی دیگر سبب می شود تا گروه های سنی مختلف تمایلات، نیازها و گرایش های مختلفی در سبک زندگی داشته باشند. از این روی سیاست گذاری فرهنگی برای گروه های سنی مختلف می باید متفاوت باشد و با عطف توجه به این تفاوت ها صورت پذیرد. این مقاله به بررسی تفاوت های سبک زندگی و هم چنین احساس نیاز گروه های مختلف سنی شهروندان منطقه ی 1 تهران می پردازد. پرسش این مقاله این است که سبک زندگی شهروندان منطقه ی 1 بر حسب گروه های مختلف سنی چگونه تفاوت می پذیرد؟ یافته های این مقاله برآمده از پیمایشی است که با نمونه گیری احتمالی و با استفاده از تکنیک پرسش نامه در این منطقه انجام شده است. نتایج نشان می دهد که تفاوت های قابل ملاحظه ای به لحاظ گروه های سنی وجود دارد از آن جمله نوع ورزش، چگونگی ورزش کردن، میزان ورزش، میزان استفاده از برنامه های فرهنگی و اجتماعی، تمایل به مضامین برنامه ها، تمایل به مشارکت، میزان رضایت از برنامه های فرهنگی و اجتماعی با تغییر نسل تفاوت می کند.
    کلیدواژگان: اوقات فراغت، سبک زندگی، شهروندان منطقه ی 1 تهران، نسل، ورزش
  • سید علیرضا صالحی امیری، علی اکبر علی اکبر رضایی، غزاله ازناوزاد صفحات 93-113
    امروزه نگاه به سرمایه از سرمایه ی فیزیکی به سرمایه های فرهنگی تغییر یافته است. اصطلاح سرمایه ی فرهنگی بازنمای جمع نیروهای غیراقتصادی مثل زمینه ی خانوادگی، طبقه ی اجتماعی، سرمایه گذاری های گوناگون و تعهدات نسبت به تعلیم و تربیت، منابع مختلف و مانند آن ها است که بر موفقیت تاثیر می گذارد. سرمایه ی فرهنگی به عنوان صلاحیت در فرهنگ پایگاه ها، گرایش ها و ایده ها تعریف می شود که اغلب یک مکانیزم مهم در بازتولید سلسله مراتب اجتماعی در نظر گرفته می شود. مقاله حاضر نتیجه ی تحقیق دانشگاهی است که با تمرکز بر سرمایه ی فرهنگی و با بررسی تاثیر سرمایه ی فرهنگی بر تولیدات علمی دانشجویان انجام شده است. در کنار این هدف، اهداف فرعی دیگری شامل بررسی تاثیر ابعاد ضمنی، عینی و نهادی برتولیدات علمی در نظر گرفته شده است. تحقیق در پی پاسخ به این سوال بود که سرمایه ی فرهنگی چگونه می تواند بر تولیدات علمی دانشجویان تاثیرگذار باشد؟ فرضیه ی هم محقق عبارت بود از: به نظر می رسد سرمایه ی فرهنگی از طریق ابعاد ضمنی، عینی و نهادی می تواند بر تولیدات علمی دانشجویان تاثیرگذار باشد.
    در این زمینه، یک نمونه ی آماری 385 نفری از دانشجویان رشته ی مدیریت در دانشگاه های تهران، علامه طباطبایی، شهید بهشتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات و یادگار امام بر حسب نمونه گیری خوشه ای انتخاب شد و با استفاده از روش پیمایش مشخص شد که سرمایه ی فرهنگی از بعد ضمنی با ضریب هم بستگی پیرسون معادل 566/0، از بعد عینی با ضریب 477/0و از بعد نهادی با ضریب 525/0بر تولیدات علمی دانشجویان تاثیرگذار است.
    کلیدواژگان: سرمایه فرهنگی، موفقیت تحصیلی، بعد ضمنی، بعد عینی، بعد نهادی، مدیریت فرهنگی
  • فرزین محمودی پاتی، عامر نیک پور، مسعود یمینی فیروز صفحات 115-137
    هدف تحقیق، ارزیابی جو سازمانی شهرداری آمل و سازمان های تابعه و اهمیت آن در مدیریت شهری است. جامعه ی آماری را کلیه ی کارکنان سازمان شهرداری و سازمان های وابسته به آن تشکیل می دهند (280 نفر). روش انجام تحقیق، پیمایشی از نوع تحلیلی بوده و به لحاظ هدف، کاربردی و روش جمع آوری اطلاعات، میدانی بوده است. ابزار گردآوری اطلاعات پژوهش را پرسش نامه ی استاندارد جو سازمانی (OCDQ) هالپین و کرافت (1963) تشکیل می دهد. میزان آلفای کرونباخ به دست آمده برای پایایی پرسش نامه جو سازمانی (84/0) گزارش شد. در تجزیه و تحلیل اطلاعات از آزمون کالموگراف اسمیرنف، آزمون t مستقل و تحلیل واریانس (ANOVA) استفاده شده است.
    نتایج تحقیق نشان داد جو سازمانی در میان سازمان های مورد مطالعه تفاوت معنی داری بایک دیگر دارند (000/0p=). در میان سازمان های مورد مطالعه به ترتیب، سازمان پسماند (93/7 ± 35/88) و سازمان فاوا (52/13 ± 92/55) بالاترین و پایین ترین میانگین را نسبت به جو مطلوب سازمانی دارا هستند. از لحاظ جنسیت (725/0p=) ، تاهل (268/0p=) ، گروه های سنی (767/0p=) ، تحصیلات (587/0p=) ، سابقه ی کاری (258/0p=) و وضعیت استخدامی (412/0p=) نیز نتایج تحقیق نشان داد که میان متغیرهای جو سازمانی شهرداری آمل و سازمان های تابعه تفاوت معنی داری وجود ندارد (05/0p>). به طور کلی یافته ها نشان داد که وضعیت جو سازمانی شهرداری آمل (13/75 =) و سازمان های وابسته (13/77 =) از سطح ایده آل خود فاصله دارند (128- 100=).
    کلیدواژگان: جو سازمانی، شهرداری آمل، سازمان های وابسته، کارکنان
  • جاسب نیک فر، زهرا صادقی نقدعلی صفحات 139-158
    انتخابات به عنوان بارزترین شیوه و تجلی مشارکت، همواره مورد اهتمام نظریه پردازان علوم اجتماعی و سیاسی و نیز به طریق اولی سیاست ورزان بوده است. از جمله پرسش هایی که برای هر دو گروه یاد شده از اهمیت مضاعف برخوردار است، تبیین رفتار انتخاباتی مردم و گروه های اجتماعی است. در جمهوری اسلامی ایران نیز مطالعه ی رفتار انتخاباتی، به ویژه در دهه ی اخیر، به طور جدی در دستور کار پژوهشگران حوزه های ذی ربط قرار داشته است. در همین خصوص پرسش اصلی مقاله ی حاضر این است که رفتار انتخاباتی دانشجویان، به عنوان یکی از شاخص های اصلی توسعه ی سیاسی، بر اساس چه معیارها و ملاک هایی صورت می گیرد و ایفای نقش شبکه های اجتماعی در تعیین و جهت دهی به این ملاک ها چگونه است؟ هدف از نگارش این مقاله بررسی رابطه میان شبکه های اجتماعی و رفتار انتخاباتی در میان دانشجویان دانشگاه اصفهان است. روش تحقیق پژوهش در جمع آوری و تجزیه و تحلیل داده ها، روش پیمایشی است. این مطالعه بر روی 174 نفر از دانشجویان دختر و پسر دانشگاه اصفهان صورت گرفته است؛ برای جمع آوری اطلاعات، از پرسش نامه استفاده شده است که اعتبار آن، به روش صوری، و پایایی آن، به کمک آماره ی آلفای کرونباخ سنجیده شده است و داده ها از طریق نرم افزار SPSS تحت محیط ویندوز تجزیه و تحلیل شدند. با تقسیم شبکه های اجتماعی به سه بعد ساختی، تعاملی و کارکردی، به همراه در نظر گرفتن سه وجه از رفتار انتخاباتی یعنی ابعاد تماشاگرانه، متوسط و فعال مشاهده می شود که ویژگی های ساختی شبکه های اجتماعی بیش ترین تاثیر و ویژگی های کارکردی کمترین تاثیر را بر روی رفتار انتخاباتی دانشجویان داشتند.
    کلیدواژگان: رفتار انتخاباتی، رفتار تماشاگرانه، رفتار متوسط، رفتار فعال، شبکه های اجتماعی، ویژگی های ساختی
  • نوروز نیمروزی، محسن حجازی صفحات 159-174
    درمطالعه ی حاضربه مقایسه ی نظام ترجیحات میان نسلی در استان های ایران پرداخته شده است. با استفاده از داده های پیمایش ارزش های جهانی، ابتدا ترجیحات در ابعاد اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و زیست محیطی بطور کلی در میان نسل ها مقایسه شد و سپس در استان های توسعه یافته، درحال توسعه و توسعه نیافته، نظام ترجیحات نسل ها مورد بررسی مقایسه ای قرار گرفت. روش تحقیق روش پیمایش و تکنیک جمع آوری داده ها تحلیل ثانویه ی داده های خام موج پنجم پیمایش ارزش های جهانی (2005-2008) است. نتایج به دست آمده نشان می دهد به طور کلی بیش ترین شکاف میان نسل ها در ترجیحات اجتماعی مشاهده می شود و کمترین شکاف میان نسل ها در ترجیحات زیست محیطی دیده می شود. هم چنین بیش ترین شکاف نسلی در بعد اجتماعی،اقتصادی و فرهنگی در استان های توسعه یافته مشاهده می گردد. ولی در بعد سیاسی بیش ترین شکاف میان نسلی در استان های نیمه توسعه یافته دیده می شود. در ترجیحات زیست محیطی شکاف چندانی میان نسل ها در استان های توسعه یافته، نیمه توسعه یافته و محروم مشاهده نشده است.
    کلیدواژگان: ارزش رها، ترجیحات، شکاف نسل ها، استان های توسعه یافته، درحال توسعه، توسعه نیافته، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، زیست محیطی
|
  • Pages 9-27
    Social capital is a form of capital along with economic and cultural capital by which the individual can access to the available resources and support within different groups and society. The main purpose of the present research is to examine the different levels of social capital among men and women. It is assumed that men and women enjoy differential levels of social capital due to the cultural and social differences and gender inequalities. The study is a secondary analysis based on the data gathered by Iran University of Medical Sciences, World Health Organization, Tehran Municipality, and Jihad Daneshgahi on 2008 within the project called Urban Health Equity Assessment and Response Tool. The sample is 20670 people aged over 18 years old who live in Tehran. The results indicate that there are no significant differences between men and women in terms of family social capital. However, significant differences are found between men and women in the mean of peer social capital. Men enjoyed higher levels of peer, neighborhood, and total social capital compared with women.
    Keywords: Family Social Capital, Neighborhood, Peer, Gender
  • Pages 29-52
    The aim of the present paper is empirical and theoretical explanation of the relationship between the religious and self-actualization. This study is performed by survey method among students of Yazd University. Also according to Cochran's formula, the sample is selected using stratified method equivalent 272 people. Based on the results, the degree of religiosity and self-actualization are more between women than men. In terms of statistical, religiosity has a positive and significant relationship with self-actualization. Also among dimensions of religious, the Outcome dimension has the strongest relationship with self-actualization. To explain the relationship between two variables, structural equation modeling (SEM) is used, that impact factor equivalent 0.21, indicates a positive relationship between these two variables.
    Keywords: Self, Actualization, Religious, Outcome Dimension, Students
  • Pages 53-67
    The aim of this study is to investigate the effect of family functioning on Vandalistic behavior among high school students in Javanrood city, Kermanshah province. Various perspectives about deviant behavior, vandalism and family functioning scales are reviewed and the MC Master Model is used to building the theoretical framework and hypotheses. Research method adopted is correlation analysis and survey. Participants are 357 high school students in Javanrood city. Data is analyzed by the SPSS software. The findings show that there is a statistical significant negative relationship between the three dimensions of family functioning (family roles, problem solving, and expressing emotional feelings) and the level of vandalistic behavior in high school students. According to multiple regression analysis, problem solving with -0/737Beta, emotional express with -0/692 Beta, family roles with -0/069Beta are important predictors respectively. The most important predictor of vandalistic behavior was problem solving in family.
    Keywords: Family functioning, vandalism, Family Roles, problem solving
  • Pages 69-91
    Different requirements in various ages from one hand and generational differences on the other hand, due to distinctive historical experiences, have caused groups to have different tendencies, necessities and different trends in lifestyle. Therefore cultural policies for different groups are different and have been regards to these differences. This paper concerns on different lifestyles and the sense of necessity of different groups of ages among the 1st zone citizens. The question to this paper is: How is the 1st zone citizens’ lifestyle different according to different groups of ages? The results of this paper are derived from a survey with a probability sampling ad with the help of questionnaires in the named zone. Results show there are considerable differences based on groups of ages, including type of sports, the way of exercising, the amount of exercise, and the rate of using social and cultural programs, the desire of the content of the program, the desire to participation and the level of satisfaction of cultural and social programs.
    Keywords: Leisure Time, Lifestyle, Tehran's 1st Zone Citizens, Generation, Sports
  • Pages 93-113
    Nowadays the attitude from investment of physical capital has turned into the cultural capital that represents the non-economic forces such as the so-called cultural capital, family background, social class, varying investments and commitment to education, different resources, etc. Cultural capital as the cultural competence bases, trends and ideas that define the most important mechanism in the reproduction of social hierarchy is considered.
    This study focuses on examining the impact of cultural capital and cultural capital on student's scientific study. Other goals include subjective aspects, objective and institutions. The study seeks to answer the question that how scientific and cultural capital affect students? The researchers sought to test the hypothesis that it is, is as follows: It seems that cultural capital through the mental aspects, objective and scientific institutions on students can be effective. The sample is 385 students from Tehran, allameh tabatabaee, beheshti and Azad universities. Results show that Pearson correlation coefficient equal to 0/566 the objective by a factor of 0/477 and the institutional dimension by a factor of 0/525 has an effect on student's scientific production.
    Keywords: Cultural Capital, Academic Achievement, Mental, Concrete, Post, Institutional, Cultural Management
  • Pages 115-137
    This study assesses organizational atmosphere Amol Municipality and the important of its affect on urban management. Its population is all the municipality and affiliate organizations employees and 280 questionnaires are collected. The research method in this Study is analytical and descriptive. The data collection includes standardized questionnaires Halpyn and Kraft (OCDQ-1963) for organizational atmosphere. In order to examine the internal reliability of the questionnaire, Cronbach's alpha coefficient is used (0/84). In Analyzing the data, Kolmogorov Smirnov test, t test and analyzing variance (ANOVA) were used. The result show that difference between organizational atmosphere of Amol municipality and affiliated organizations is significant (p= 0/000). Among the organizations studied, respectively, the residual (88/35 ± 7/93) and the ICT (55/92 ± 13/52) have the highest and lowest favorable atmosphere organizations. In terms of gender (p = 0/725), marital status (p= 0/268), age groups (p= 0/767), education (p= 0/587), work experience (p= 258) and employment status (p= 0/412) the results show that the correlation between organizational atmosphere and affiliated organizations Tehran Municipality there is no significant difference (p>0/05). Overall, the findings showed that the atmosphere Amol city ( = 75/13) and organizations ( = 77/13) from the ideal distance ( = 100-128).
    Keywords: Organizational atmosphere, Amol Municipality, Affiliated Organizations
  • Pages 139-158
    The main question of this paper is about the electoral behavior of university students, as one of the main indicators of political development, and the role of social on this matter. The purpose of this paper is to examine the relationship between social networks and electoral behavior among the students of the University of Isfahan. Method of collecting and analyzing the data is survey method. This study was conducted on 174 male and female university students To collect data, a questionnaire was used to validate the formal method, and its reliability was assessed using Cronbach's alpha and the data were analyzed using SPSS software under the Windows environment. The social network is divided into three dimensions, construction, interactive and functional, with regard to the three aspects of the electoral behavior of watching, medium and active it can be seen that the greatest impact of social network features and functional characteristics of the students had little impact on voting behavior.
    Keywords: Electoral Behavior, Watching Behavior, Mean Behavior, Active Behavior, Social Networks, Structural Features
  • Pages 159-174
    The aim of this study is to compare the intergenerational preferences in developed, developing and underdeveloped provinces of Iran. First, preferences into social, political, economic, cultural and environmental dimensions totally among generations are compared. Second, the system of preferences is compared in developed, developing and underdeveloped provinces. The method of the research is survey and its technique of data gathering is secondary analysis from 5th Wave data of World Values Survey (2005-2008). The findings show that the most gap among generations is seen in social preferences and the fewest gap among generations is seen in preferences environmental. The most gaps among generations is always seen into social, economic and cultural dimensions in developed provinces. In environmental preferences the fewest gap is seen among generations in developed, developing and underdeveloped provinces of Iran.
    Keywords: Values, Generational Gap, Developed, Developing, Underdeveloped Provinces, Social, Political, Economic, Cultural, Environmental Preferences