فهرست مطالب

بیماری های پستان ایران - سال نهم شماره 2 (پیاپی 33، تابستان 1395)

فصلنامه بیماری های پستان ایران
سال نهم شماره 2 (پیاپی 33، تابستان 1395)

  • تاریخ انتشار: 1395/07/12
  • تعداد عناوین: 6
|
  • محمد درزی*، آسیه الفت بخش، سعید گرگین، فرید اویسی، عصمت هاشمی، نسرین علوی صفحات 7-11
    مقدمه
    سرطان پستان یکی از سرطان های شایع در ایران بوده و هرگونه اقدام تشخیصی به هنگام در این مورد می تواند جان بسیاری از مبتلایان به این سرطان را نجات بخشد. هدف از این پژوهش طبقه بندی داده های نامتوازن مربوط به بانوان مراجعه کننده به کلینیک پژوهشکده سرطان پستان جهاددانشگاهی به منظور تعیین وضعیت ایشان و طبقه بندی نرمال و یا غیرنرمال بودن پستان مراجعه کنندگان بود. مجموعه داده های نامتوازن یکی از چالش های پیش روی طراحی سیستم های پزشک یار برای طبقه بندی و تعیین وضعیت بیمار محسوب می شود که در این پژوهش از روش های سطح داده برای حل آن استفاده شد.
    روش بررسی
    در این مطالعه برای طبقه بندی داده های 918 نفر، سه الگوریتم AdaBoost.M1، k تا نزدیک ترین همسایه و شبکه عصبی احتمالی به خدمت گرفته شد. از آنجا که داده های این مطالعه نامتوازن بود، برای حل این مساله از روش بیش نمونه برداری تصادفی کلاس اقلیت، زیرنمونه برداری تصادفی کلاس اکثریت و بیش نمونه برداری مصنوعی کلاس اقلیت استفاده شد. به منظور پیاده سازی الگوریتم ها از امکانات و ابزارهای نرم افزار «متلب» و «آر» استفاده گردید. همچنین برای ورودی الگوریتم های طبقه بندی از 60 متغیر مندرج در کاربرگ های شرح حال و معاینه فیزیکی مراجعان استفاده شد. معیارهای دقت و F-measure به منظور ارزیابی در مرحله آزمون الگوریتم ها مورد استفاده قرار گرفت.
    یافته ها
    بر اساس معیارهای دقت و F-measure، بهترین عملکرد الگوریتم های سه گانه این مطالعه در مواجهه با مجموعه داده تولیدشده با روش بیش نمونه برداری مصنوعی کلاس اقلیت بود. در این راستا عملکرد الگوریتم های AdaBoost.M1، k تا نزدیک ترین همسایه و شبکه عصبی احتمالی در مواجهه با مجموعه داده مذکور و بر اساس معیارهای دقت و F-measure به ترتیب عبارتند از: 5/93 و 6/93، 5/79 و 7/87 و 86 و 9/91 بدست آمد.
    نتیجه گیری
    روش های مختلفی برای حل مساله عدم توازن مجموعه داده ها به منظور طبقه بندی وجود دارد؛ نمونه گیری مجدد که از روش های سطح داده محسوب می شود یکی از متداول ترین آنهاست. از سه روش نمونه گیری مجددی که در این مطالعه استفاده شد، بهترین عملکرد طبقه بندها در مواجهه با مجموعه داده ایجاد شده در نتیجه نمونه گیری مجدد به روش بیش نمونه برداری مصنوعی کلاس اقلیت بود. از بین الگوریتم های به خدمت گرفته شده و بر اساس معیارهای دقت و F-measure بهترین عملکرد در تمامی مجموعه داده های این مطالعه متعلق به الگوریتم AdaBoost.M1 بود.
    کلیدواژگان: عدم توازن داده، طبقه بندی، بیماری پستان، K، AdaBoost، M1 تا نزدیک ترین همسایه، شبکه عصبی احتمالی، نمونه گیری مجدد
  • محمد مومنی، رابعه صرام، مهدی آقاصرام، مصطفی شیریزدی، افسانه قاسمی، علی پوراحمدی، زهرا حاج ابراهیمی صفحات 12-28
    مقدمه
    سرطان پستان به رغم انتشار گسترده، به کمک تصاویر ماموگرافی و علایم بالینی بیمار قابل شناسایی به موقع و معالجه قطعی است. حذف اختلال های ناخواسته نظیر نویزها و بهبود کیفیت تصاویر ماموگرافی، در افزایش دقت تشخیص سرطان موثر می باشد. نویزهای ضربه در تصاویر ماموگرافی دیجیتال به گونه ای است که در آن اختلاف شدت پیکسل نویزی با پیکسل های اطراف زیاد است. وجود علایم و ویژگی های مختلف این بیماری، تشخیص را برای پزشکان دشوار می کند. پردازش تصاویر ماموگرافی امکان تحلیل وضعیت بیماران برای تصمیم گیری های پزشکی را فراهم می کند. هدف این مقاله، ارایه یک مدل برای حذف نویز ضربه از تصاویر ماموگرافی به منظور افزایش دقت پیش بینی سرطان پستان است.
    روش بررسی
    در این مطالعه، تصاویر ماموگرافی 574 بیمار مبتلا به سرطان پستان مورد بررسی قرار گرفته است. اطلاعات بیماران از پایگاه داده بیمارستان فوق تخصصی مرتاض یزد جمع آوری شده است. به منظور ارایه مدل برای حذف نویز ضربه از تصاویر ماموگرافی از الگوریتم GBC و شبکه عصبی MLP استفاده می شود.
    یافته ها
    مدل پیشنهادی با روش هایی از قبیل MDBUTMF و ATSM مورد مقایسه قرار گرفت. نتایج شبیه سازی برتری دقت تشخیص و حذف نویز ضربه از تصاویر ماموگرافی مدل پیشنهادی نسبت به سایر روش ها را نشان می دهد. همچنین PSNR تصویر به طور متوسط dB2 افزایش می یابد.
    نتیجه گیری
    در حذف نویز ضربه به منظور پیش بینی سرطان پستان، مدل پیشنهادی نسبت به سایر مدل های مورد مقایسه دارای حداقل میزان خطا و بیش ترین دقت و صحت است. روش ATSM، حداکثر میزان خطا و کم ترین دقت را دارا می باشد.
    کلیدواژگان: سرطان پستان، ماموگرافی، الگوریتم GBC، شبکه عصبی MLP، حذف نویز
  • فاطمه رحیمی، شهپر حقیقت* صفحات 29-35
    مقدمه
    جراحی ماستکتومی و محدودیت های حرکت پس از جراحی سرطان پستان می توانند با ایجاد اختلالاتی در شاخص های قامت و محدودیت حرکت فقرات موجب تغییراتی در وضعیت بدن شوند که کیفیت زندگی فرد را مختل می کند. شناخت این دفورمیتی ها می تواند منجر به ارایه راه کارهایی جهت مقابله با آن گردد. هدف از این تحقیق بررسی انحنای توراسیک و لومبار در بهبود یافتگان از سرطان پستان و مقایسه با زنان سالم می باشد.
    روش بررسی
    در این مطالعه 21 زن بهبود یافته از سرطان پستان و 21 زن سالم همسان سنی مراجعه کننده به کلینیک فیزیوتراپی سیدخندان شرکت کردند. اطلاعات جمعیتی و بالینی شرکت کنندگان ثبت شد و جهت اندازه گیری انحنای توراسیک و لومبار ستون فقرات از خط کش منعطف 60 سانتی متری استفاده شد و زوایای کایفوز توراسیک و لوردوز کمری محاسبه شدند. تفاوت میانگین لوردوز و کیفوز دو گروه و عوامل موثر بر آنها با استفاده از آزمون تی استودنت و نرم افزار SPSS مورد بررسی قرار گرفتند.
    یافته ها
    میانگین سنی افراد تحت مطالعه (1/7±) 7/48 سال بود. دو گروه از نظر متغیرهای جمعیتی تفاوت معنی دار آماری نداشتند. میانگین زاویه لوردوز در بیماران و افراد سالم به ترتیب 74/50 و 38/48 درجه (p=0.1) و میانگین زاویه کیفوز به ترتیب 28/55 و 59/40 درجه بود (p<0.0001). در آزمون رگرسیون ابتلا به سرطان پستان، سن و شاخص توده بدنی با درجه کیفوزیس رابطه معنی داری نشان دادند.
    نتیجه گیری
    مبتلایان به سرطان پستان که درمان های اولیه را پشت سرگذاشته اند بتدریج دچار افزایش کیفوز توراسیک می شوند. با توجه به نقش افزایش سن و شاخص توده بدنی در تشدید این عوارض، انجام مداخلاتی بازتوانی جهت اصلاح پوسچر و تقویت عضلات و نیز رعایت رژیم های غذایی و فعالیت فیزیکی مناسب جهت حفظ وزن ایده آل به زنان بهبود یافته از سرطان پستان پیشنهاد می شود.
    کلیدواژگان: سرطان پستان، کایفوز، لوردوز، بازتوانی
  • اکرم سادات سجادیان، فریده دوکانه ای فرد، معصومه بهبودی صفحات 36-44
    مقدمه
    سرطان پستان به عنوان یک اتفاق ناگوار عاطفی در زندگی زنان محسوب شده که موجب گرفتاری آنها در سطوح مختلف زندگی اعم از جسمی یا روحی می شود. هنگامی که یک وضعیت پراسترس مانند خبر ابتلا به سرطان به فردی داده می شود، برحسب اینکه بیماری ممکن است در فرد اضطرب ایجاد کرده و تعادل روحی روانی وی را تحت تاثیر قرار دهد، واکنش های مختلفی ایجاد می کند. هدف از این پژوهش، بررسی اثر بخشی آموزش روایت درمانی بر کاهش اضطراب در زنان مبتلا به سرطان پستان، مرکز تحقیقات بیماری های پستان تهران است.
    روش بررسی
    پژوهش حاضر به صورت کارآزمایی بالینی از نوع پیش آزمون- پس آزمون با گروه گواه است که بر روی 60 زن مبتلا به سرطان پستان انجام شد که درمان های اولیه را پشت سر گذاشته و به کلینیک پیگیری مرکز تحقیقات سرطان پستان جهاد دانشگاهی مراجعه می کردند. نمونه ها در دو گروه آزمایش و گواه به صورت تصادفی و به تعداد مساوی جایگزین شدند. مداخله انجام شده از درمان های کوتاه مدت روان درمانی و درمان روایتی بود. گروه مداخله در 5 جلسه 120 دقیقه ای تحت آموزش مولفه های روایت درمانی توسط درمانگر مربوطه قرار گرفتند و میزان اضطراب قبل و پس از مداخله بررسی شد. در بررسی اضطراب بیماران از پرسشنامه استاندارد HADS استفاده شد. اضطراب در هر دو گروه ابتدا و پایان جلسات مورد سنجش قرار گرفته و تغییرات ایجاد شده مورد ارزیابی قرار گرفت.
    یافته ها
    در بررسی مشخصات شرکت کنندگان مشاهده شد که میانگین سنی گروه مداخله و کنترل به ترتیب 9±28/50 و 32/11±53/45 سال بود. آنالیز داده ها نشان داد که این دو گروه از نظر سن، وضعیت تاهل، شغل، تحصیلات تفاوت معنی دار آماری نداشتند. نمرات اضطراب و افسردگی بیماران در گروه مداخله به ترتیب قبل و بعد از آموزش، 3/3±28/15، 3/2±24/10 و 9/2± 32/14، 2±10 در گروه گواه اضطراب ترتیب 8/2 ±20/13، 3±86/12 و افسردگی به ترتیب 8/2 ±8/12، 5/3±76/12 بود که تغییرات اضطراب و افسردگی قبل وبعد از مداخله تفاوت معنی داری را نشان داد .(p<0/001)
    نتیجه گیری
    یافته های این پژوهش تاکیدی بر تاثیر روایت درمانی بر کاهش اضطراب در بیماران مبتلا به سرطان پستان می باشد. بدیهی است کاهش اضطراب نقش ارزشمندی در بهبود سلامت جسمی و روانی و نیز ارتقای کیفیت زندگی این بیماران خواهد داشت.
    کلیدواژگان: روایت درمانی، اضطراب، سرطان پستان، ایران
  • آرزو حیدریان، کیانوش زهراکار، فرشاد محسن زاده صفحات 45-52
    مقدمه
    افزایش میزان نشخوار فکری و کاهش تاب آوری از جمله مشکلات روانی است که متعاقب ابتلا به سرطان پستان، توسط زنان تجربه می شود. لذا هدف پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی آموزش ذهن آگاهی بر افزایش تاب آوری و کاهش نشخوار فکری بیماران زن مبتلا به سرطان پستان بوده است.
    روش بررسی
    پژوهش حاضر، یک طرح کارآزمایی تصادفی شده از نوع پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل بود که بر روی 40 زن مبتلا به سرطان پستان انجام شد. افرادی که شرایط ورود به طرح را داشتند به شکل تصادفی در دو گروه مداخله و شاهد گمارش شدند. هر دو گروه، پرسشنامه های تاب آوری و نشخوار فکری را تکمیل کردند. سپس، گروه مداخله به مدت 8 جلسه دو ساعته، تحت آموزش ذهن آگاهی قرار گرفت. پس از اتمام دوره آموزش، برای هر دو گروه مداخله و شاهد، پس آزمون اجرا شد. و نتایج با استفاده از آزمون تی مستقل مورد تحلیل قرار گرفت.
    یافته ها
    یافته ها حاکی از این است که در هر دو متغیر تاب آوری و نشخوار فکری، تفاوت معناداری بین گروه های مداخله و شاهد وجود دارد. مقدار t حاصل از مقایسه میانگین های دو گروه برای تاب آوری و نشخوار فکری به ترتیب22/5 و 21/6- است که در سطح 01/0 معنادار می باشند. نتایج، حاکی از اثربخش بودن مداخله است. به عبارتی دیگر، آموزش ذهن آگاهی در افزایش تاب آوری و کاهش نشخوار ذهنی موثر بوده است.
    بحث: یافته ها حاکی از این است که می توان آموزش ذهن آگاهی را مداخله ای موثر برای افزایش تاب آوری و کاهش نشخوار ذهنی زنان مبتلا به سرطان پستان به حساب آورد. لازم است اثربخشی این مداخله بر سایر متغیرهای روان شناختی نیز مورد بررسی قرارگیرد.
    کلیدواژگان: ذهن آگاهی، نشخوار ذهنی، تاب آوری، سرطان
  • مریم طیبی نیارکی، مهسا کاوسی، الهام مسلمی*، امیر ایزدی صفحات 53-58
    مقدمه
    امروزه سرطان پستان شایع ترین سرطان در بین زنان و در عین حال مهم ترین بیماری ها در سراسر جهان می باشد. تحقیقات گسترده ای در جهت پیش گیری و درمان سرطان صورت می گیرد. HER3 یکی از پروتئین های متصل به غشا می باشد که توسط ژن ErbB3 کدگذاری می شود و تنها پس از هترودایمر شدن با دیگر اعضای خانواده می تواند فسفریله و فعال شود. هدف از این مطالعه بررسی بیانHER3 به عنوان یک فاکتور احتمالی دخیل در گسترس سرطان پستان می باشد.
    روش بررسی
    در این مطالعه موردی- شاهدی 20 نمونه بافت پارافینه سرطان پستان و 20 نمونه بافت پارافینه سالم از بیمارستان مهر در سال 92 جمع آوری شد و بیان HER3 به روش کیفی RT-PCR بر روی نمونه ها انجام گرفت. برای این منظور ابتدا استخراج RNA از بافت توسط محلول RNX و به دنبال آن cDNA ساخته شد. تست RT-PCR ویژه HER3 بهینه و محصول PCR بر روی ژل آگارز مورد بررسی قرار گرفت.
    یافته ها
    در 70% نمونه های افراد بیمار، بیان ژن HER3 با توجه به حضور باند بر روی ژل آگارز مشاهده شد و در 30% از نمونه ها باند اختصاصی مشاهده نگردید، همچنین در 20% از نمونه های نرمال، محصول PCR مشاهده و در 80% از نمونه ها هیچ باندی مشاهده نشد.
    نتیجه گیری
    با توجه به نتایج می توان بیان نمود که بیان ژن HER3 در بافت افراد مبتلا به سرطان پستان نسبت به افراد نرمال افزایش می یابد. عدم بیان این ژن در نمونه های نرمال و بیان آن در نمونه های بیمار احتمال دخالت این عامل را در پیشرفت و توسعه بیماری مطرح می کند و به نظر می رسد که افزایش بیان HER3 در ابتلا و پیشرفت بیماری نقش داشته و بررسی نقش این فاکتور در درمان ضروری به نظر می رسد.
    کلیدواژگان: بیانHER3، RT، PCR، سرطان پستان
|
  • Mohammad Darzi*, Asiye Olfat Bakhsh, Saeid Gorgin, Farid Oveisi, Esmat Hashemi, Nasrin Alavi Pages 7-11
    Introduction
    Breast Cancer is one of the common cancers in Iran. Each Prediagnosis of that can survive women from different risks. The aim of this research is classifying imbalanced dataset for detecting normal vs. abnormal women who came to ACECR Breast Cancer Clinic. Imbalanced datasets are one of the main challenges for designing medical decision support system. So, in this article, imbalanced data classification was addressed via data level solutions.
    Methods
    In this research for classifying of 918 women’ breast situation, the “AdaBoost.M1”, “K-nearest neighbor”, and “probabilistic neural network” as triple algorithms were used. Because of facing with imbalanced dataset, for solving that, “random over sampling”, “Random under sampling”, and “Synthetic Minority Over-sampling Technique” were used as 3 re-sampling methods. So, Mat lab and R as software tools were used for implementing of methods and algorithms. Also, the values of 60 features that extracted from women’s historical and physical exam forms were used as input data in triple algorithms. Finally, “precision” and “F-Measure” as two criteria were used for evaluating in test state of triple algorithms.
    Results
    Based on “precision” and “F-Measure” as two useful criteria, the best performance of this research’s classification algorithms were through dataset that generated by Synthetic Minority Over-sampling Technique. So, the performance of “AdaBoost.M1”, “K-nearest neighbor”, and “probabilistic neural network” for classification of that dataset based on “precision” and “F-Measure” were “93.5,93.6”, “79.5,87.7”,and “86,91.9”respectively.
    Conclusion
    There are different methods for solving imbalanced datasets problem through classification of that. Re-Sampling is one of the popular data level methods. Through 3 re-sampling methods, the best classification algorithm performance belongs datasets that generated by “Synthetic Minority Over-sampling Technique”, So among triple algorithms and four datasets that were used in this research and the based on “precision” and “F-Measure”, AdaBoost.M1 had the best performance in classification.
    Keywords: Imbalanced Dataset, Classification, Breast Diseases, AdaBoost.M1, K, NN, PNN, SMOTE
  • Mohammad Momeny, Rabeah Sarram, Mehdi Agha Sarram, Mostafa Shiryazdi, Afsaneh Ghasemi, Ali Pourahmadi, Zahra Hajebrahimi Pages 12-28
    Introduction
    Impulse noise removal of mammography image is of great importance. The presence of different signs and characteristics of the disease has made it difficult for physicians’ to diagnose. MLP neural network allows the analysis of the patients’ medical data for medical decisions. The goal of this paper is to present an accurate model designed for reduction of degradation caused by high density impulsive noise in mammography images.
    Methods
    In this study, the medical case files of 574 patients. Patient information was acquired from the Mortaz General Hospital Standard Database and selected. GBC Algorithm and MLP neural network are used for reduction of degradation Caused by high density impulsive noise in mammography images.
    Results
    The suggested model was compared with the MDBUTMD and ATSM methods. In reduction of degradation caused by high density impulsive noise in mammography images, the suggested model acquired the least error and the most PSNR and validation in comparison with other methods. The ATSM method has the most error and least PSNR.
    Conclusion
    Subjective and objective evaluations on different images with different noise densities show the superiority of the proposed method over the related recent works in the field.
    Keywords: Mammography Images, Breast Cancer, GBC Algorithm, MLP Neural Network, Impulse Noise Removal
  • Fatemeh Rahimi, Shahpar Haghighat* Pages 29-35
    Introduction
    Mastectomy and movement limitations after breast cancer surgery, may cause changes in body posture by inducing disorders in body statistics and limitation of movements in spine, which alters Quality of Life. Defining these deformities may develop strategies to combat it. The aim of study is comparing Thoracic kyphosis and lumbar lordosis in breast cancer survivors compared to healthy women.
    Methods
    Study population consisted of 21 breast cancer survivors and 21 healthy age matched women referred to Seyed-khandan physiotherapy institute. A 60-cm-long flexicurve was used to measure the size of the curve in thoracic and lumbar spines and kyphosis and Lordosis angle were calculated. Mean difference of these angles and their correlated factors were studied.
    Results
    Mean age of participants was 48.7 (±7.1) years old. There was no significant difference in demographic characteristics between two groups. Mean Lordosis in patients and healthy women were 50.74 and 48.38 respectively (p = 0.1) and mean degree of kyphosis were 55.28 and 40.59 in two groups. (P
    Conclusion
    Breast cancer survivors experience more increased thoracic kyphosis compared to healthy women. Considering the correlation of increasing age and BMI with severity of this complication, Rehabilitation interventions for correction body posture and strengthening of muscles and suitable diet and physical activity for Gaining fitted BMI is suggested.
    Keywords: Breast Cancer, Kyphosis, Lordosis, Rehabilitation
  • Akram Sajadian, Farideh Dokanei Fard, Masoumeh Behboodi Pages 36-44
    Introduction
    Today, cancer is the most common and important diseases worldwide which extensive research is done to prevent and treat cancer. HER3 is a membrane- bound protein that is encoded by ErBB3 gene. After heterodimerization with other family members it can be phosphorylated and activated. The aim of this study was HER3 expression investigation as a factor involve in the spread of breast cancer.
    Methods
    In this study 20 breast cancer and 20 healthy paraffin embedded tissue samples were collected from Mehr Hospital of Tehran in Jan up to Sep 1392. RNA was extracted from tissue samples by RNX solution, and then cDNA synthesis was carried out by Rnadom Hexamer and oligo dT primers and MMULV enzyme. After that PCR reactions were optimized for HER3 gene by using specific primers. PCR products were determined by electrophoresis in Agarose gel.
    Results
    Her3 gene expression in 70% of patients samples due to the presence of bands observed on agarose gel and specific band were not observed in 30% of samples. In addition to, in 20% of normal samples PCR product were observed but in 80% of normal samples band didn’t observe.
    Conclusion
    on the base of results it could be said that ErbB3 expression is increased in breast cancer patients. Non- significant over expression in normal samples indicate that increased expression of HER3 is a reliable factor to detect the disease in early stages, or even thought it could be a prognostic factor in breast cancer.
    Keywords: Breast Cancer, Gene Expression, ErbB, 3, RT, PCR
  • Arezu Heidarian, Kianoush Zahrakar, Farshad Mohsenzade Pages 45-52
    Introduction
    Increased rumination and reduced resilience are psychological difficulties that are experienced by women with breast cancer. Therefore, the purpose of this research was to investigate the effectiveness of mindfulness training on enhancing resilience and reducing rumination in women patients with breast cancer.
    Methods
    The design of this randomized trial was pretest-posttest with the control group. The study sample included 40 women with breast cancer. Patients, who met entry requirements to design, randomly assigned into two intervention and control groups. Both groups completed rumination and resilience questionnaires. The intervention group received eight sessions of mindfulness training. After completing the course, posttest was conducted for both intervention and control groups.
    Results
    Comparison of the two groups using t-test, showed that there are significant difference between the two groups in terms of resilience (t=5.22, P= 0/01) and rumination (t=-6.21, P= 0/01). In other words, mindfulness training was effective in increasing resilience and reducing rumination.
    Conclusion
    The findings suggest that mindfulness training can be considered as an effective intervention to increase resilience and reduce rumination in women with breast cancer. It is necessary to examine the efficacy of the intervention with other psychological variables.
    Keywords: Mindfulness, Rumination, Resilience, Cancer
  • Maryam Tayebi Niaraki, Mahsa Kavosi, Elham Moslemi*, Amir Izadi Pages 53-58
    Introduction
    Today, cancer is the most common and important diseases worldwide which extensive research is done to prevent and treat cancer. HER3 is a membrane- bound protein that is encoded by ErBB3 gene. After heterodimerization with other family members it can be phosphorylated and activated. The aim of this study was HER3 expression investigation as a factor involve in the spread of breast cancer.
    Methods
    In this study 20 breast cancer and 20 healthy paraffin embedded tissue samples were collected from Mehr Hospital of Tehran in Jan up to Sep 1392. RNA was extracted from tissue samples by RNX solution, and then cDNA synthesis was carried out by Rnadom Hexamer and oligo dT primers and MMULV enzyme. After that PCR reactions were optimized for HER3 gene by using specific primers. PCR products were determined by electrophoresis in Agarose gel.
    Results
    Her3 gene expression in 70% of patients samples due to the presence of bands observed on agarose gel and specific band were not observed in 30% of samples. In addition to, in 20% of normal samples PCR product were observed but in 80% of normal samples band didn’t observe.
    Conclusion
    on the base of results it could be said that ErbB3 expression is increased in breast cancer patients. Non- significant over expression in normal samples indicate that increased expression of HER3 is a reliable factor to detect the disease in early stages, or even thought it could be a prognostic factor in breast cancer.
    Keywords: Breast Cancer, Gene Expression, ErbB, 3, RT, PCR