فهرست مطالب

پژوهشهای معرفت شناختی - سال چهارم شماره 1 (پیاپی 9، بهار و تابستان 1394)

نشریه پژوهشهای معرفت شناختی
سال چهارم شماره 1 (پیاپی 9، بهار و تابستان 1394)

  • تاریخ انتشار: 1394/06/20
  • تعداد عناوین: 6
|
  • فاطمه زیبا کلام، سمیرا حیدری صفحه 7
    مبانی معرفت شناختی در مطالعات برنامه درسی همواره میان صاحب نظران مورد بحث بوده است. در مقاله حاضر، دیدگاه معرفت شناختی کالینگ وود، یکی از برجسته ترین فیلسوفان قرن بیستم، مورد بررسی قرار گرفته است. از نکات مهم دیدگاه معرفت شناختی او می توان به «در هم تنیدگی تاریخ و فلسفه» اشاره کرد. با چنین پیش فرضی می توان برنامه درسی ای فعال تر را برای موضوعات درسی طراحی کرد، به طوری که دانش آموزان با دروس مختلف در بستر تاریخ مواجه شوند و اندیشه های مختلف را بازسازی کنند. روش تحقیقی که در این مقاله به کار گرفته شده، روش تحلیلی و استنتاجی است.
    کلیدواژگان: معرفت شناسی، معرفت تاریخی، کالینگ وود، برنامه درسی
  • موسی ملایری، سعیده سعیدی صفحه 31
    دانش علمشناسی یا فلسفه علم فیلسوفان مسلمان، مشتمل بر قواعدی پیشینی و لازم الاجراست که علوم حقیقی برهانی، باید ساختار منطقی خود را از آنها اخذ کنند. بر اساس این قواعد، هر علمی باید موضوعی داشته باشد، در تبیینها از اصول و قواعد برهان تبعیت کند، قلمرو خویش را فقط در مرزهای تعیین شده گسترش دهد و پژوهشهایش فقط به عوارض ذاتیه موضوع معطوف باشد. در فلسفه اولی نکته اخیر مراعات نشده و فیلسوفان به کرات از آن تخطی کردهاند. موضوع فلسفه اولی موجود بما هو موجود است و همه محمول های مسائل آن باید از عوارض ذاتیهآن موضوع باشند، حال آنکه بسیاری از محمول های فلسفی چنین نیستند.
    بسیاری از فیلسوفان این خلط روششناختی بسیار مهم را مسکوت گذاشتهاند اما برخی دیگر با اقرار و اذعان به آن، راه حلهایی عرضه کردهاند. مهمترین راه حلها دو چیز است: یکی آنکه فلسفه موضوع واحدی ندارد. دیگر آنکه قواعد علم شناختی مذکور، قواعدی استحسانی و ذوقی بوده و متابعت از آنها ضرورت ندارد. در این مقاله، راه حل اول که سابقهای کهن دارد، با اصلاحی اندک، به عنوان راهحلی روزآمد پذیرفته می شود.بر اساس این راهحل، میتوان شاخه های مختلف فلسفه را که هر یک موضوع و مسائل مستقل دارند، به اعتبار وحدت روش و بنیادین بودن مسائل، ذیل عنوان عام فلسفه قرار دارد؛ به همان قیاس که علومی را ذیل عنوان علوم تجربی قرار میدهیم.
    کلیدواژگان: موضوع فلسفه، مسائل فلسفه، عوارض ذاتی موضوع فلسفه، مسائل فلسفه معاصر، توسعه قلمرو فلسفه
  • غلام عباس جمالی صفحه 51
    جنبش های فلسفی دوره جدید، و به طور خاص نوع قرن هجدهمی آن، با کانت آغاز شد و سپس کم و بیش متاثر از جذبهکانتی ادامه یافت. به این شیوه فلسفهارسطو به اتهام غیر نقدی بودن و جزمیت به محاق فراموشی می رفت. در حقیقت ادعا شد که فلسفه ارسطو شناخت را بر پایه تجرید صور معقول یا ماهیت از اشیا بیرون از ذهن توضیح می دهد، و لذا متضمن پژوهش شرط های ماتقدم بر تجربه نیست. بنابراین اعتبار شناخت و آگاهی را از اعتبار چنین شرط هایی پژوهش نمی کند.
    مقاله حاضر پژوهشی است که روشن می نماید فلسفه ارسطو بر پایه تجرید ماهیت از ظرف خارج استوار نیست بلکه شرط های ماتقدم تجربه را به شیوهمخصوص به خود پژوهش می کند، زیرا شرط ها یا اصل هایی که در متافیزیک وی پژوهش می شود، اصل ها و مبادی «موجود بماهو موجود» است که ماتقدم بر هر تجربه است. این اصل ها و مبادی به نوعی متضمن در تعریف ماهیت هستند. از آنجا که چیستی مرکب از صورت وماده است، این اصل ها و مبادی انضمامیت جهان را مشعر داشته و بنابراین ارزش های تجربی را تاکید می کند. از این منظر، جوهر به مثابه یک نظام هستی شناسی ماتقدم تبیین می شود که شناخت شناسی بر آن استوار است.
    کلیدواژگان: تعریف چیستی، هستی شناسی جوهری، شناخت شناسی، اصل های ماتقدم جوهر، سیستم اشتراک لفظ وابسته به هسته
  • عباس گوهری، علی غزالی فر صفحه 89
    هدف از این مقاله آغاز راهی برای بازسازی عقلانی تفکر علمی ابن سینا است؛ به عبارت دیگر، آغازی است برای کشف و استخراج فلسفه علم ابن سینا. در این مقاله پس از اشاره به جایگاه علم در منظومه فکری ابن سینا، به بحث از روش علوم پرداخته شده است. ابن سینا در باب روش، قائل به نوعی پلورالیسم یا کثرت گرایی روشی است. این کثرت گرایی به دلیل اصالت عقل، به هیچ عنوان باعث آشوب و هرج و مرج معرفتی نمی شود و هیچ گاه به نسبیت معرفتی منجر نمی گردد. در نهایت مولفه ها و مقوم های روش علمی ابن سینا توضیح داده می شود که عبارتند از: ارتباططبیعتباماوراءطبیعت، مفهومصورت، ارتباطمیانعلوم، غایت شناسی و تقدممعرفت شناختیامورعاموبسیط. همه این امور دست به دست هم می دهند تا یک نظام معرفتی کلی و منسجم به وجود آید که در آن، فلسفه و علم در هماهنگی با یکدیگر واقع شوند.
    کلیدواژگان: ابن سینا، علم، روش علمی، طبیعت، صورت، غایت
  • سید باقر میرعبداللهی صفحه 113
    این مقاله به موضوع اعتبار سنجی ادراکات عقلی و مراتب شناخت از نظر غزالی، که نقطه عزیمت نزاع او با فیلسوفان است، می پردازد. پرسش مقاله این است: وقتی عقل فلسفی (شناخت آزاد عقلانی) از محدوده معرفتی خود فراتر می رود و می کوشد با روش خود، مفهومی دینی را تبیین کند، اعتبارش تا چه حد است؟غزالی معتقد است عقل برای شناخت چنین اموری اعتبار کافی ندارد، زیرا این امور فراتر از توان عقل اند. عقل باید برای شناسایی این قسم مفاهیم، به تعبیر او، منور به نور نبوت شود. عقل، در نظر او، منبع مستقل شناختنی ست و اگر بخواهد به طور مستقل در باب گزاره های دینی سخنی بیاورد، به ماورای مرز خود پا گذاشته است.
    غزالی بحث خود را از تبیین مفهوم «علم یقینی» آغاز می کند و سپس با انکار عقل فلسفی و تعیین حدود ارزش عقل، به معنایی که خود او از آن مراد می کند،و بیان تنگناهای کار فیلسوفان، متکلمان و صوفیه، بحث «ملاک های معرفت» را پیش می کشد. او در پایان نتیجه می گیرد که شناخت فلسفی ابزاری نیست که به دینداری ما یاری رساند یا اصلا ربطی به آن داشته باشد، زیرا عقل، در شناخت ماورای خود، دچار تناقض و شک است و واقع نما نیست. بنابراین، شرع در تعیین بایدها و نبایدها مستقل عمل می کند.
    این دیدگاه غزالی با ناسازگاری هایی روبه روست که در بخش پایانی مقاله به آنها پرداخته شده است.
    کلیدواژگان: غزالی، عقل فلسفی، وحی، علم یقینی، معرفت
  • قاسم فضلی صفحه 141
    ویتگنشتاین متاخر و گادامر معتقدند فهم متضمن کاربرد است. در اندیشه آنها، حضور «دیگری» در فهم راستین نمایان می شود. ویتگنشتاین برآن است که ما نمی توانیم هیچ شکل زندگی خاصی را مستقل از شکل های دیگر زندگی بفهمیم. گادامر نیز می گوید «من» نسبت به گفته های دیگری گشوده است، زیرا گفتگوی واقعی فقط با چنین گشودگی ای میسر می شود. از دیدگاه ویتگنشتاین، اساسا داشتن زبان خصوصی برای انسان مقدور نیست، زیرا قواعد حاکم بر کاربرد واژه های مبین حسیات، قواعدی همگانی و اجتماعی اند. ما این قواعد را در صحنهجامعه و در گفتگو با دیگران یاد می گیریم و به کار می بندیم. نزد گادامر نیز زبان محیطی است که در آن، دو طرف گفتگو به فهم متقابل می رسند و ویژگی هر گفتگوی راستین این است که دو طرف گفتگو برای دیدگاه و گفته های یکدیگر ارزش قائل باشند.
    کلیدواژگان: زبان، فهم، فهم دیگری، گفتگو
|
  • Fatemeh Ziba Kalam, Samira Heydari Page 7
    The epistemological elements in the educational programs have been always discussed among the scholars. In the present article, Collingwood’s epistemological view, one of the most remarkable philosopher in twentieth century, is discussed. The wedding between history and philosophy is the important point in his thought. This presupposition enables us to plan more active educational subjects as if the students encounter the several lessons in the historical context and recreate the different thoughts. Research method has been applied at this paper, is analytical and deductive method.
    Keywords: Epistemology, curriculum, Collingwood
  • Moosa Malayeri, Saeideh Saeidi Page 31
    Philosophyof science, among Muslim philosophers, embraces certain priory and crucial rules which the discursive-real sciences must take them as their logical structures. On the basis of the rules, each science should have its own subject and follow in the explanation, the principles and rules of proof expand their domination in their determined boundaries, in their researches should intend the essential properties of subject as well. The later point has not been respected in the metaphysics and violated repeatedly by the philosophers. The subject of metaphysics is being qua being, and all predictions of issues must be essential accidents of the topic while many metaphysical predictions are not such. This methodological error has not been considered by most philosophers. Some others, representing certain solutions, having confessed and acknowledged this error. The most important solutions are two things: the first, the metaphysics has no specific subject. The second, the rules of the philosophy of science are preferable and unnecessary to be followed. The first solution which is the ancient one with a little revise has been accepted in this article as a modern solution. Accordingly, the different branches of philosophy which have their own specific and independent subjects and issues, in virtue of their method and basic issues, can be laid under general topic of philosophy as we can put the sciences under the title of experimental sciences.
    Keywords: subject of philosophy, philosophical issues, essential properties, issues of contemporary philosophy, expanding of domination of metaphysics
  • Gholamabbas Jamali Page 51
    Philosophical movements after renaissance specifically during eighteenth century have been commenced by Kant and continued by his impact. Then Aristotle’s philosophy has been forgotten for being non- critical and dogmatic. In fact, it is claimed that his philosophy elucidates the episteme by deriving the intelligible or quiddity from the objects. This philosophy does not need to have a research on the conditions of priori to the experience. It does not research, therefore, on the authenticity of knowledge and awareness through validity of such conditions. The present article illuminates that the Aristotle’s metaphysics is not based on the deriving quiddity from the external world, but it researches on the conditions prior to the experience by a specific method. For the conditions and principles which have been discussed in the metaphysics, are the principles of being qua being which precede the experiment. These principles and elements are hidden in the definition of quiddity. Since the whatness is combined of the form and matter, these principles denote to the world concrete elements and then insist on the experimental values. The substance, in this perspective, is explained as a priori ontology on which the epistemology is based.
    Keywords: definition, substantial ontology, Epistemology, priori principles of substance
  • Abbas Gohari*, Ali Ghazalifar Page 89
    The aim of this paper to open a new approach to the intellectual reconstitution of Avicenna’s scientific thought. In the other word, it is an initial path to detect and deduct Avicenna’s philosophy of science. In this article, after denoting to the place of science in Avicenna’s thought, the philosophy and method of sciences have been discussed. He, about the method, believes in a kind of pluralism. This pluralism must not be regarded as an epistemological confusion or riot and it does not lead to epistemological relativism. Finally, we have tried to elucidate the elements and components of Avicenna’s scientific method such as: the relationship between nature and supernatural, sense of form, the nexus of sciences, teleology, and priority of epistemology general and simple affairs.All together creates a coherent and universal epistemological order in which the science and philosophy will be harmonized.
    Keywords: Avicenna, science, scientific method, Nature, Form, end
  • Seyyed Bagher Mirabdallahi Page 113
    This paper addresses to validate the mental perceptions and Ghazali’s levels of understanding, dealing with the departure point starting from his well- known attack against philosophers. The main question in this paper is that how much is the validity of philosophical reason when it is going beyond its own epistemological realm, trying to explain the religious concepts by its own method? Ghazali believes that the philosophical reason is not sufficient. For it is beyond the reason ability, therefore, the reason must be illuminated by the revelation to understand such issues. Accordingly, the reason is not an independent source of knowledge, if it wants to speak about the religious propositions; it will go beyond its own limitation. He begins with the certain science denying the philosophical reason determining the limitation of reason, explaining the problems of philosophers, theologians and sufis by delivering the criteria of episteme. Finally, he concludes the philosophical knowledge is not the instrument which can help us to understand the scriptures and it is not related to it, because the reason beyond its limitation will engage in contradiction and skepticism and cannot show the reality as such is. Therefore, the religion must be independent. As a result, this paper criticizes the methodical incoherency that can be found in the meaning of reason has been depicted in his works.
    Keywords: Ghazali, philosophical reason, revelation, certain science, episteme
  • Ghasem Fazli Page 141
    The later Wittgenstein and Gadamer believe that the understanding requires the function. Accordingly, the presence of other is given in the true understanding. Wittgenstein has said that the understanding of the specific form of life without the understanding of the other form of life is impossible. According to Gadamer “I” open up to the other dialogues, because the real dialogue will be possible by this opening up. Having private language is not feasible as Wittgenstein has said, since the rules dominating on the usage of words which explain the sensual things, are universal and social. We are learning and applying these rules in the society talking to each other. In Gadamer view, the language is an environment in which the both sides of dialogue can achieve mutual understanding. The characteristic of the real dialogue is that the both sides of dialogue must respect each other points of view.