فهرست مطالب

مدیریت اطلاعات و دانش شناسی - سال دوم شماره 1 (پیاپی 5، بهار 1394)

فصلنامه مدیریت اطلاعات و دانش شناسی
سال دوم شماره 1 (پیاپی 5، بهار 1394)

  • تاریخ انتشار: 1394/02/27
  • تعداد عناوین: 7
|
  • حمید احمدی *، زاهد بیگدلی صفحات 13-26
    هدف
    این پژوهش بررسی نگرش جامعه دانشجویی دانشگاه رازی کرمانشاه نسبت به نقش رسانه ها به عنوان یکی از دستگاه های فراگیر، گسترده و در دسترس همگان، بر اساس نظریه های ارتباطی رسانه ها میباشد.
    روش شناسی: روش پژوهش، از نوع تحلیلی و روش تحقیق پیمایشی است. ابزار گردآوری اطلاعات شامل پرسشنامه خود ساخته برگرفته از 17 نظریه ای است که به طور مستقیم به تاثیر رسانه ها بر مخاطبان پرداخته اند. جامعه مورد پژوهش شامل 385 دانشجو است که به صورت نمونه گیری طبقه ای هدفمند انتخاب شدند.
    یافته ها
    یافته های این مطالعه نشان میدهد که دانشجویان این دانشگاه در 3 مقطع تحصیلی و 3 گروه آموزشی به میزان 63/23% با محتوای نظریه های ارتباطی رسانه ها موافق هستند. به عبارتی با توجه به این که چندین دهه از پیدایش این نظریه ها میگذرد و همچنین رسانه های نوین دیگری هم که طی سال های اخیر به وجود آمده اند، هنوز نظریه های موجود همچنان مورد تایید بوده و قابل بررسی و تبیین میباشند. در این پژوهش به 5 فرضیه جواب داده شد. فرضیه ها بر اساس جنسیت، سن، وضعیت تحصیلی و میزان مطالعه جامعه مورد آزمون قرار گرفت.
    نتیجه گیری
    در مجموع بر اساس این متغیرها اکثریت فرضیه ها به جز چند مورد محدود، مورد تایید قرار نگرفتند و رد شدند. یعنی عواملی چون جنسیت، سن و وضعیت تحصیلی و غیره کمتر بر نگرش و نظرسنجی دانشجویان نسبت به رسانه های ارتباطی تاثیر داشتند. یکی از نتایج دور از انتظار در این تحقیق که بر اساس نظریه الگوی بصیرت صورت گرفت، عدم تمایل دانشجویان به مشارکت در خبر رسانی و دادن اطلاعات به همنوعان خود بود که نیاز به بررسی دقیق تری میرود.
    کلیدواژگان: رسانه های ارتباط جمعی، نظریه های ارتباطی رسانه ها، رسانه های خبری، دانشجویان دانشگاه رازی، نظرسنجی
  • امیررضا اصنافی*، محمدرضا شکاری صفحات 27-44
    هدف
    هدف پژوهش حاضر بررسی وضعیت موجود نشریات علمی دانشگاه شهید بهشتی بر اساس استانداردهای نشر موسسه بین المللی ایزو است.
    روش شناسی: روش پژوهش پیمایشی و از نوع توصیفی است. ابزار پژوهش سیاهه ای است شامل 7 بعد، 17 مولفه و 88 فقره اطلاعاتی که توسط پژوهشگران از استانداردهای مختلف موسسه ایزو در حوزه نشر گردآوری شده است. جامعه پژوهش تمامی نشریات علمی دانشگاه شهید بهشتی به تعداد 26 عنوان است.
    یافته ها
    نشریات علمی دانشگاه شهید بهشتی، در بعد وضعیت نمایه در سطح نامطلوب، وضعیت فهرست مندرجات در سطح متوسط و در ابعاد وضعیت عنوان و جلد، وضعیت اطلاعات شناسایی و صفحه آرایی، وضعیت شماره گذاری، وضعیت ساختار مقالات و وضعیت جداول، تصاویر و نمودارها در سطح مطلوبی می باشند. در مجموع، نشریات مورد بررسی از نظر هم خوانی با استانداردهای نشر ایزو در سطح مطلوبی یعنی 12/79 درصد قرار دارند.
    نتیجه گیری
    پژوهش حاضر را می توان از نخستین مطالعات صورت گرفته در جهت شناسایی وضعیت نشریات علمی یک دانشگاه در داخل کشور از لحاظ تبعیت با استانداردهای نشر ایزو دانست. برآیندهای این پژوهش می تواند راهنمایی برای مسئولان مربوطه در جهت استانداردسازی نشریه ها با رهنمودهای بین المللی باشد تا زمینه های نمایه شدن آن ها در پایگاه های علمی بین المللی را فراهم آورند.
    کلیدواژگان: ارزیابی نشریات، استاندارد نشر ایزو، دانشگاه شهید بهشتی، نشریات علمی
  • فرامرز سهیلی *، فاطمه میراحمدی، علیرضا اسفندیاری مقدم صفحات 45-60
    هدف
    آشنایی با وضعیت عملکرد مدیریت در کتابخانه های عمومی شهر کرمانشاه بر اساس الگوی تعالی سازمانی مدیریت کیفیت بنیاد اروپائی است.
    روش شناسی: پژوهش حاضر از نوع کاربردی و به روش پیمایشی انجام گرفته است. جامعه پژوهش تمامی کارکنان شاغل در کتابخانه های عمومی شهر کرمانشاه که 59 بوده اند را دربر می گیرد. برای گردآوری داده ها از پرسشنامه مورد تایید بنیاد اروپائی برای مدیریت کیفیت استفاده شده و روایی آن 82/0 به دست آمده است. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته اند و از آمار توصیفی و استنباطی استفاده شده است.
    یافته ها
    یافته ها نشان داد که جمع امتیاز عملکرد مدیریت کتابخانه های عمومی شهر کرمانشاه از 1000 امتیاز الگوی تعالی سازمانی مدیریت کیفیت بنیاد اروپائی، 82/489 امتیاز است. در بین معیارهای نه گانه الگوی تعالی سازمانی، «راهبرد» و «فرآیندها، محصولات و خدمات» به ترتیب با کسب 2/57 درصد (2/57 امتیاز) و 69/51 درصد (69/51 امتیاز) از وضعیت مطلوب، بیشترین امتیازها را به خود اختصاص داده اند و معیار «کارکنان» و «نتایج مشتریان» به ترتیب با کسب 54/44 درصد (54/44 امتیاز) و 08/46 درصد (12/69 امتیاز) از وضعیت مطلوب، کمترین امتیاز را در بین این معیارها کسب نموده اند. به طور کلی، بررسی مدیریت کتابخانه های عمومی شهر کرمانشاه نشان می دهد که عوامل «توانمندساز» با کسب مجموع 25/250 امتیاز از 500 امتیاز (1/51 درصد از وضعیت مطلوب) نسبت به عوامل «نتایج» با کسب 57/239 امتیاز از 500 امتیاز (9/48 درصد از وضعیت مطلوب) از موقعیت بهتری برخوردارند.
    نتیجه گیری
    نتایج این پژهش بیانگر این مطلب است که کیفیت عملکرد مدیریت کتابخانه های عمومی شهر کرمانشاه تا سطح مطلوب فاصله زیادی دارد و در سطح پائینی قرار دارد. با توجه به یافته ها، جهت بهبود سطح مدیریت کیفیت در کتابخانه های عمومی شهر کرمانشاه باید معیارهای کارکنان، نتایج مشتریان، نتایج کارکنان و شراکت ها و منابع را تقویت نمود تا به نتایج قابل قبول دست یافت.
    کلیدواژگان: الگوی تعالی سازمانی، مدیریت کیفیت، سنجش عملکرد، کتابخانه های عمومی، شهر کرمانشاه
  • سمیرا اسلامی، مجید شیرزاد* صفحات 61-76
    هدف
    مدیران به عنوان بخشی از نیروی انسانی و عوامل تعیین کننده در هر جامعه و سازمان محسوب می شوند، از این رو، آنها از نقشی بنیادی در رشد سازمانها و جامعه برخوردارند. بر همین اساس، توجه به کیفیت زندگی کاری مدیران، به عنوان یکی از روش های جذب و نگهداری کارکنان مستعد برای دستیابی به عملکرد بالاتر به شمار می رود. بنابراین پژوهش حاضر با هدف بررسی کیفیت زندگی کاری مدیران کتابخانه های عمومی استان مازندران انجام گرفته است.
    روش شناسی: جامعه این پژوهش را کلیه مدیران کتابخانه های عمومی سطح استان مازندران، که تعداد آنها 52 نفر می باشد تشکیل می دهد. این پژوهش از نوع پژوهش کاربردی است و با استفاده از دو روش کتابخانه ای و پیمایشی انجام شده است. ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه بوده است که به بررسی هر یک از متغیرهای مربوط به عوامل کیفیت زندگی کاری مدیران بر اساس مدل والتون پرداخته شده است. پس از تایید روایی و پایایی، توزیع شده و سپس اطلاعات با استفاده از آزمو نهای T دو نمونه ای، آزمون کلموگروف اسمیرنوف و آزمون کروسکال- والیس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است.
    یافته ها
    یافته های پژوهش نشان داد بین نظرات مدیران کتابخانه های عمومی شهرهای مختلف استان مازندران در سطح عوامل موثر کیفیت زندگی کاری مدیران تفاوت معناداری وجود ندارد. همچنین با سطح اطمینان 95% می توان بیان کرد که از دیدگاه مدیران، در سطح عامل قانون گرایی در سازمان و در سطح وابستگی اجتماعی به عنوان یکی از عوامل موثر کیفیت زندگی کاری بر حسب جنسیت تفاوت معناداری وجود دارد.
    نتیجه گیری
    نتایج نشان می دهد تفاوتی میان کیفیت زندگی کاری در شهرهای مختلف وجود ندارد و سطح قانون گرایی در سازمان از نظر مدیران زن در سطح بالاتری نسبت به مدیران مرد قرار دارد و سطح عامل وابستگی اجتماعی زندگی کاری از نظر مدیران مرد در سطح بالاتری نسبت به مدیران زن قرار دارد. همچنین جنسیت در سطح کیفیت زندگی کاری تاثیری ندارد.
    کلیدواژگان: کیفیت زندگی کاری، مدل والتون، مدیران کتابخانه های عمومی استان مازندران
  • الهام سعادتمند *، امیر حسین امیرخانی صفحات 77-88
    هدف
    هدف اصلی در این پژوهش، شناسایی و ارائه شاخصه های هفتگانه کیفیت سیستم اطلاعات و نیز بررسی تاثیر آن بر تصمیمات کاربران سازمان ها است. پژوهش حاضر از لحاظ هدف در زمره تحقیقات توسعه ای کاربردی قرار می گیرد.
    روش شناسی: پژوهش مورد نظر از جهت روش در دسته تحقیقات همبستگی، از نوع توصیفی–پیمایشی قرار می گیرد و داده ها از طریق پرسشنامه محقق ساخته گردآوری شده اند. تعداد کل افراد جامعه مورد بررسی در دو سازمان دولتی و خصوصی 110 نفر بوده که طبق استاندارد جدول مورگان 90 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند و داده های گردآوری شده با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون خطی از طریق نرم افزار spss مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
    یافته ها
    با توجه به وضعیت جامعه مورد مطالعه، به منظور شناسایی و ارائه شاخصه های هفتگانه کیفیت سیستم اطلاعات و نیز بررسی تاثیر آن بر تصمیمات کاربران، هفت مولفه در دو سازمان دولتی و خصوصی مورد بررسی قرار گرفتند و مشخص گردید در جامعه پژوهش، به جز مولفه یکپارچگی سیستم اطلاعاتی سایر مولفه های طراحی هوشمند، انعطاف پذیری، سهولت استفاده، سرعت دسترسی، قابلیت ارزیابی، قابلیت اتکای سیستم اطلاعاتی، بر کیفیت تصمیمات کاربران تاثیر گذار است.
    نتیجه گیری
    نتایج آزمون فرضیه ها نشان داد که بین کیفیت سیستم اطلاعات و کیفیت تصمیمات کاربران (مدیران و کارشناسان)، رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد.
    کلیدواژگان: فناوری اطلاعات (IT)، سیستم اطلاعات مدیریت (MIS)، مدیریت اطلاعات، کیفیت سیستم (SQ)، کیفیت سیستم اطلاعاتی (ISQ)، کیفیت تصمیم گیری
  • علیرضا آقایوسفی* صفحات 89-98
    هدف
    این مطالعه بررسی اثرات معنویت درمانی بر بهزیستی روانی و کاربرد راهبردهای مقابله ای دانشجویان سال آخر رشته علم اطلاعات و دانش شناسی بود.
    روش شناسی: سی و دو دانشجوی سال آخر کارشناسی علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه پیام نور استان قم که به دلیل کارورزی اشتغالات تحصیلی بیشتری نسبت به دانشجویان این رشته در سالهای آغازین تحصیل داشتند به عنوان داوطلب در این مطالعه شرکت کردند. با توجه به این که مداخله آزمایشی روی نمونه داوطلب انجام شد مطالعه از نوع نیمه آزمایشی است. نمونه به گونه تصادفی به دو زیرگروه آزمایش و گواه تقسیم شد (3 نفر از گروه گواه از ادامه همکاری سرباز زدند). گروه آزمایش در فاصله پیش آزمون و پس آزمون یک دوره 8 جلسه ای به فاصله یک هفته برای جلسات معنویت درمانگری بر پایه قران کریم را تجربه کردند. داده ها به کمک تحلیل کواریانس تحلیل شدند.
    یافته ها
    نتایج نشان داد این مداخله نمرات بهزیستی روانی را افزایش داده و راهبرد گریز- اجتناب را کاهش می دهد. همچنین جستجوی حمایت اجتماعی و بازبرآورد مثبت در مقایسه با گروه گواه بالاتر بوده اند.
    نتیجه گیری
    در صورتی که مطالعات تکمیلی این یافته را تایید کنند این مداخله خواهد توانست با کاهش راهبردهای مقابله ای نارسا، بهزیستی روانی را افزایش دهد.
    کلیدواژگان: معنویت درمانی، بهزیستی روانی، راهبردهای مقابله ای، علم اطلاعات و دانش شناسی
  • شهین مجیری، شهره سیدحسینی*، فاطمه اناری صفحات 99-108
    هدف
    پژوهش حاضر به بررسی وضعیت مهارت های مدیریتی مدیران کتابخانه ای دانشگاه های شهراصفهان و رابطه آن با مدیریت زمان می پردازد.
    روش شناسی: این پژوهش به روش توصیفی- همبستگی می باشد. جامعه آماری آن کلیه مدیران و کتابداران کتابخانه های دانشگاه های دولتی شهراصفهان است. از دو پرسشنامه استاندارد مدیریت زمان و مهارت های مدیریتی به ترتیب با ضریب پایایی81/0و85/0استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده ها درسطح توصیفی و استنباطی با نرم افزار اس پی اس اس20 صورت گرفت.
    یافته ها
    میزان مهارت های مدیریتی در مولفه مهارت های فنی، 32/3؛ مهارت های ادراکی، 53/3؛ و مهارت های انسانی، 44/3 می باشد؛ همچنین میزان مهارت مدیریت زمان مدیران93/3 است که ازحد متوسط بالاتر می باشند. میزان تحصیلات بیشترین تاثیر را با ضریب استاندارد23/0 بر مدیریت زمان مدیران داشته؛ ولی سایر متغیرهای جمعیت همبستگی معنی داری نداشتند. ضریب همبستگی بین مدیریت زمان و مهارت های فنی و انسانی مدیران نیز معنی دار نمی باشد ولی با مهارت های ادراکی معنی دار است.
    نتیجه گیری
    باتوجه به اهمیت نقش مدیریت در اثربخشی و بهره وری سازمان ها از جمله کتابخانه ها و طبق نتایج به دست آمده از این پژوهش می توان با بکارگیری مدیریت زمان در کتابخانه های دانشگاه های دولتی شهر اصفهان موجبات افزایش اثربخشی و تحقق اهداف سازمانی را فراهم نموده و در جهت بهبود و ارتقا بازدهی سازمان مربوطه تلاش کرد.
    کلیدواژگان: مدیران، مدیریت زمان، مهارت های فنی، مهارت های ادراکی، مهارت های انسانی، کتابخانه ها
|
  • Amir Reza Asnafi *, Mohammad Reza Shekari Pages 27-44
  • Samira Eslami, Majid Shirzad* Pages 61-76
    Purpose
    Managers are as a part of human resource and determinants in the society and organization, therefore, they have fundamental role to the growth of their organizations and society. Accordingly, attention to the Directors’ QWL, as a means to attract and retain talented employees, is to achieve higher performance. So, this study was performed with the aim of a survey on Quality of work life for the public libraries directors in Mazandaran province.
    Methodology
    The community of this search has been 52 director in public library of this province. The type of this study is an applied research which is performed by using two ways survey including library approach along with measurement .The tools for collecting information and data was questionairs deal with investigating each variable related to the factors effected on the Quality of work life for the directors based on Walton model and after it. Consequent admissible and constant approvement was distributed within public libraries directors in Mazandaran province and then information and data was analyzed via applying pair or double sample “ T “ test Kolomograph-Smirnoph as well as Kroscal-valice tests.
    Findings: This study showed that there is not meaningful difference between the province Mazandaran public libraries directors point of views in the level and value of effected factors on their QWL. It was obviously cleared that within the province Mazandaran public libraries point of views about QWL among female and male directors there is only a distinction between two factors of following rules and regulations into the organization and also social dependence in QWL among eight factors of QWL life are most concerned as a meaningful difference. Also, results showed from the point of view of public libraries directors in Mazandaran province there isnt any differences on the level of QWL according to major.
    Conclusion
    Results showed , there is no difference between the QWL in various cities. From the point of view of public libraries directors in Mazandaran province the level of effective factors in QWL there is differences between male and female directors and only in two factors, constitutionalism in wok organization and the social relevance of work life among the eight factors in QWL. The level of of constitutionalism in wok organization from the view of women directors is in higher level rather than men directors and the level of the social relevance of work life from the view of men directors is in higher level rather than women directors. And there isnt any differences on the level of QWL according to major.
    Keywords: Quality of Work Life, Walton Model, Managers of Public Libraries in the Mazandaran
  • Elham Saadatmand *, Amirhossein Amirkhani Pages 77-88
    Purpose
    The objective of this study is to identify and provide indicators of the seven quality information system and its effect on user decisions in terms of purpose among organizations
    Purpose
    The purpose of the present research is the development of applied..
    Methodology
    Research in respect of the method of correlation research, descriptive-survey used and data were collected through a questionnaire. The total number of Case Study people in both public and private organizations, 110 of which 90 samples were selected according to Morgan table and Collecting data using the Pearson correlation and linear regression analysis was performed using spss software.
    Findings: According to the research community to identify and deliver the seven indicators of quality of information and its effect on user decisions, seven components in both public and private organizations were investigated and found in the study population,except the integrity of information systems and other components of intelligent design, flexibility, ease of use, speed of access, assessment capabilities, reliability of information systems, the quality of decisions affect users.
    Conclusion
    Hypothesis test results showed that between the quality of information and the quality of decisions users (managers and professionals), there is a significant and positive relationship.
    Keywords: Information Technology (IT), Management Information System (MIS), Information Management, System Quality (SQ), Quality Information System (ISQ), The Quality of Decision Making
  • Alireza Aghayousefi * Pages 89-98
    Purpose
    The aim of this article is to investigate the effects of spiritual therapy on mental well-being and usage of coping strategies among the students of information and knowledge science.
    Methodology
    Thirty two Knowledge and Information Science female senior students from Qom Payame Noor University in Iran were selected as subjects by voluntary sampling method. The sample was divided into two equal control and experimental groups. Then, for experimental group, 8 sessions were carried out spirituality based on Quran.
    Findings: The results –ANCOVA- showed that after treatment, mental well-being has been increased in experimental group in comparison with control group. Furthermore, in experimental group, escape-avoidance as a mainly dysfunctional coping way has been decreased and seeking social support and positive reappraisal had increased just as research hypotheses had predicted.
    Conclusion
    After complementary studies, we can conclude that spiritual therapy could have its beneficial effects on mental well-being by decreasing dysfunctional coping ways.
    Keywords: Spiritual Therapy, Mental Well, Being, Coping Strategies, Knowledge, Information Science
  • Shahin Mojiri, Shohreh Seyyed Hosseini *, Fatemeh Anari Pages 99-108
    Purpose
    Current study aims to investigate the relationship between time management and managerial skills of government-sponsored university libraries managers in Isfahan municipality.
    Methodology
    This research was conducted by descriptive-correlative study. The population included all managers and librarians employed in government-sponsored university libraries in Isfahan. Two standard questionnaires were used as data collection tool with an acceptable reliability (0.81and 0.85).
    Findings: The results indicated that the rate of managerial skills was higher than average in three dimensions (technical skills=3.32; conceptual skills=3.53; and human skills=3.44). The overall rate of the managers’ managerial skills was higher than average too. “Education” had the most effect on time management (=0.23) but the other variables had no any significant correlation with it. Also there was not any significant difference between time management and two dimensions of managerial skills (technical and human but with conceptual skills.
    Conclusion
    According to the results and the importance of the management in library productivity and efficiency, time management can be used in Isfahan university libraries to improve their productivity and efficiency.
    Keywords: Managers, Time Management, Technical Skills, Conceptual Skills, Human Skills, Libraries