فهرست مطالب

مدیریت بهره وری - پیاپی 37 (تابستان 1395)

نشریه مدیریت بهره وری
پیاپی 37 (تابستان 1395)

  • تاریخ انتشار: 1395/06/26
  • تعداد عناوین: 9
|
  • اسدالله کریمی شهابی، غلامرضا معمارزاده، سیدمهدی الوانی، محمود مدیری صفحات 7-28
    هدف اصلی تحقیق حاضر، طراحی مدل بهره وری سازمان های دولتی ایران است. در این راستا پس از مطالعه مبانی نظری و پیشینه تحقیق، مدل مفهومی تحقیق، براساس عوامل موثر بر بهره وری سازمان های دولتی ایران، در سه دسته محیطی، سازمانی و فردی، و همچنین، موانع اصلی بهره وری سازمان های دولتی ایران، طراحی شد. پرسشنامه ای با 17سوال برای رتبه بندی میزان تاثیر هردسته از عوامل و مولفه های آنها بر بهره وری سازمان های مذکور، و پرسشنامه ای با 19 سوال برای رتبه بندی میزان تاثیر هریک از موانع بر روی هردسته از عوامل و مولفه ها تدوین گردید. در تنظیم پرسشنامه ها از نظرات تعدادی از خبرگان دانشگاهی و سازمانی، استفاده شد. آزمون آلفای کرونباخ جهت سنجش اعتبار پرسشنامه به کار رفت. پرسشنامه ها به نمونه آماری متشکل از 50 نفر توزیع شد. نتایج به دست آمده نشان داد که در مدل بهره وری سازمان های دولتی ایران، از بین عوامل اصلی، «عوامل محیطی» تاثیرگذارترین و «عوامل فردی» تاثیرپذیرترین عامل می باشد. همچنین، «وجدان کاری» که از زیر عوامل «فردی» می باشد اولویت اول را کسب کرد. در نهایت، «اولویت های حاکم برای وضعیت موجود» ، به عنوان مانع اصلی بهره وری سازمان های مذکور شناخته شد.
    کلیدواژگان: بهره وری، مدل های بهره وری، سازمان های دولتی
  • سید احمد حسینی، سلمان کدخدایی، مجید طولابی صفحات 29-50
    در این پژوهش سعی بر آن است تا با شناسایی عوامل موثر بر افزایش بهره وری به خصوص در سه جنبه کلی (سازمانی، فردی و محیطی) و رتبه بندی آنها نتایجی سودمندی ارائه شود. بر این اساس با استفاده از نظر «مدیران و سرپرستان شرکت سیمان» تعداد 25 عامل شناسایی شد که با قرار گرفتن در قالب یک پرسش نامه غربالگری به تعداد 16 عامل تقلیل یافتند. روابط داخلی این عوامل توسط پرسش نامه ماتریس همبستگی عوامل شناسایی و بر اساس این روابط، یک پرسش نامه زوجی (ANP) طرح ریزی و توسط نرم افزار Super Decisions تحلیل شدند. این تحقیق از نظر هدف، از نوع کاربردی و از نظر روش توصیفی محسوب می شود. از آنجایی که از صاحب نظران آگاه برای تعیین میزان اهمیت و صحت گویه های مربوط به پرسشنامه استفاده شده است، لذا پرسشنامه از روایی لازم برخوردار می باشد. پایایی پرسشنامه با توجه به نرخ سازگاری که کمتر از (1/0) بود، تایید شد. در نهایت با تحلیل داده ها، عوامل سازمانی رتبه اول و عوامل فردی و محیطی به ترتیب رتبه های دیگر رو به خود اختصاص دادند.
    کلیدواژگان: بهره وری نیروی انسانی، مدیران و سرپرستان، تکنیک ANP
  • مهدی یزدان شناس، محمد حسین شجاعی صفحات 51-70
    امروزه دانش منبع اصلی کسب مزیت رقابتی محسوب می شود، لذا فرایند ارزش آفرینی از این منبع اهیمت فراوانی برای سازمان ها دارد که از آن به بهره وری دانش یاد می شود. بنابراین، شناخت نحوه شکل گیری و ارتقای بهره وری دانش و همچنین مشخص نمودن عوامل موثر بر آن در سازمان به ویژه برای موسسات مالی و بانکها که موضوع دانش و بهره گیری از آن در جهت کسب مزیت رقابتی بسیار ضروری است، از اهمیت فراوانی برخوردار می باشد. پژوهش حاضربه لحاظ هدف ازنوع تحقیقات کاربردی و به لحاظ روش،یک پژوهش توصیفی و از نوع زمینه یابی می باشد. قلمرو مکانی تحقیق حاضر را کلیه شعب بانک ملی استان قم تشکیل می دهند که کلیه کارکنان آنها به عنوان جامعه آماری در نظر گرفته شدند. بعلاوه بر اساس فرمول کوکران حجم نمونه برابر 222 نفر تعیین گردید که در نهایت تعداد 157 پرسشنامه تکمیل و برگشت داده شد. نتایج تحقیق نشان داد عوامل تخصص و خبرگی کاری، توانایی حل مساله، توانایی تفکر، مهارتهای ارتباطاتی، انگیزش خودتنظیم، استمرار و پایداری و اختلال خلاق می توانند بطور معنی داری وضعیت بهره وری دانش را در سازمان مورد مطالعه تبیین نمایند. در این بین، نقش عامل انگیزش خودتنظیم و توانایی تفکر بیش از سایر عوامل بود.
    کلیدواژگان: کار دانشی، بهره وری دانش، انگیزش خودتنظیم
  • علیرضا جرجرزاده، شقایق خیری زاد، مهدی بصیرت صفحات 71-80
    سرمایه گذاری در نیروی انسانی و ارتقای کیفیت آن، نقش اساسی در افزایش بهره وری و تسریع رشد اقتصادی داشته است. در این خصوص یکی از راه های افزایش سرمایه انسانی، ارتقای سطح بهداشت و سلامتی نیروی کار می باشد. در این مطالعه تاثیر شاخص میزان مرگ و میر مردان بالغ، مخارج بهداشت و درمانی به عنوان شاخص های بهداشت و سلامت بربهره وری نیروی کار مورد بررسی قرار گرفته است. یافته های پژوهش که با استفاده از روش پانل دیتا برای 17کشور در حال توسعه در بازه زمانی 2012-1992 به دست آمده، نشان می دهد که نرخ مرگ و میر مردان بالغ، تاثیر منفی و مخارج بهداشتی تاثیر مثبت بر بهره وری نیروی کار داشته است.
    کلیدواژگان: سرمایه انسانی، بهداشت و سلامت، بهره وری نیروی کار، پانل دیتا
  • حسین بوداقی خواجه نوبر، کریم اسگندری، رضا رستم زاده صفحات 81-106
    با ظهور فن آوری های جدید انفورماتیک، تحولاتی در توانایی های واحدهای صنعتی، روش های تولید و توزیع و ساختار تشکیلاتی بنگاه ها ایجاد شده که بر اهمیت رشد و توسعه صنایع کوچک و متوسط در ساختار صنعتی کشورها افزوده است. هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه هوش رقابتی مدیران با نوین سازی صنایع کوچک استان آذربایجان شرقی می باشد. در این پژوهش، ابعاد هوش رقابتی بر اساس نظریه دانشکده مدیریت فرانسه (GTILAB) شامل آگاهی های تجاری، وضعیت رقبا، فن آوری تکنیکی و راهبردی- اجتماعی با شاخص های نوین سازی صنایع کوچک تعیین شده است. جامعه آماری پژوهش، مدیران صنایع کوچک سازمان مورد مطالعه به تعداد 2713 نفر می باشد. حجم نمونهآماری با استفاده از رابطه کوکران 337 به دست آمده است. روش نمونه گیری به صورت تصادفی طبقه ای می باشد. ابزار جمع آوری اطلاعات در این پژوهش پرسش نامه محقق ساخته می باشد. مدل ارائه شده با استفاده از معادلات ساختا ری (SEM) با حداقل مربعات جزئی (PLS) مورد آزمایش قرار گرفت. نتایج حاصل از داده های جمع آوری شده از مدیران صنایع کوچک استان آذربایجان شرقی نشان می دهد که هوش رقابتی بر ابعاد چهارگانه آن با نوین سازی صنایع کوچک مورد مطالعه، تاثیر مثبت و معناداری وجود دارد.
    کلیدواژگان: هوش، رقابت، هوش رقابتی، صنایع کوچک، نوین سازی صنایع کوچک
  • رحمت الله مرزوقی، الهام حیدری صفحات 107-126
    هدف این پژوهش بررسی نقش التزام کارکنان در روابط بین تعدی نظارتی و خودکارآمدی نوآورانه آنان است. روش پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی با استفاده از مدل معادلات ساختاری می باشد. نمونه تحقیق شامل 214 نفر از کارکنان شرکت برق منطقه ای استان فارس است که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی، انتخاب شده اند. ابزارهای این پژوهش شامل مقیاس های تعدی نظارتی (تیپر، 2000) ، التزام کارکنان (اسکافی و همکاران، 2006) و خودکارآمدی نوآورانه کارکنان (تایرنی و فارمر، 2002؛ درنر، 2012) بود که از روایی و پایایی خوبی برخوردار بودند. یافته ها نشان داد که تعدی نظارتی تاثیر منفی و معناداری بر میزان التزام کارکنان دارد. به علاوه التزام کارکنان تاثیر مثبت و معناداری بر احساس خودکارآمدی نوآورانه می گذارد و سهم واسطه گری نیز در روابط بین تعدی نظارتی و خودکارآمدی نوآورانه کارکنان تاثیر دارد.
    کلیدواژگان: تعدی نظارتی، التزام کارکنان، خودکارآمدی نوآورانه
  • غلامرضا سلطانی فسقندیس، علیرضا پویا، مصطفی کاظمی، زهرا ناجی عظیمی صفحات 127-156
    موفقیت محصولات جدید به عنوان برترین عامل برای موفقیت شرکت ها و حتی بقای آنها محسوب می شود. با این حال بررسی های متعدد نشان می دهد که نرخ شکست توسعه محصول جدید به عنوان یک معضل اساسی در بسیاری از شرکت ها مطرح بوده است. شرکت های بسیاری سعی دارند تا قبل از توسعه محصول جدید، اقدام به پیش بینی موفقیت توسعه محصول جدید نمایند. بر همین اساس نیز هدف این تحقیق پیش بینی موفقیت توسعه محصول جدید با استفاده از ترکیب روش های تحلیل عاملی و شبکه عصبی مصنوعی در صنایع غذایی و آشامیدنی می باشد. این تحقیق براساس هدف کاربردی و براساس روش انجام کار توصیفی بوده است. جامعه آماری این تحقیق، شرکت های تولید کننده مواد غذایی و آشامیدنی استان آذربایجان شرقی در سال 1394 بوده است. به منظور جمع آوری داده ها در این تحقیق از دو پرسشنامه استفاده شده است که بعد از اطمینان از روایی و پایایی آن در بین جامعه آماری توزیع گردیده است. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها در این تحقیق از روش های تحلیل عاملی و شبکه عصبی مصنوعی استفاده شده است. نتایج تجزیه و تحلیل داده ها نشان دهنده وجود شش سازه اصلی مفهوم سازی محصول جدید، گرایش به بازار، گرایش به طراحی، گرایش به عوامل فنی و تکنولوژی، استفاده از منابع و مدیریت توسعه محصول جدید به عنوان عوامل موثر در موفقیت توسعه محصول جدید بوده است. همچنین پیش بینی موفقیت توسعه محصول جدید با استفاده از شبکه عصبی مصنوعی نشان می دهد که شبکه طراحی شده در 81 درصد موارد قادر به پیش بینی صحیح موفقیت توسعه محصول جدید بوده است.
    کلیدواژگان: موفقیت توسعه محصول جدید، تحلیل عاملی، شبکه عصبی مصنوعی
  • نبی الله محمدی، رضا نجف بیگی، مرتضی موسی خانی، اکبر عالم تبریز صفحات 157-180
    پژوهش حاضر باهدف «ارائه مدل مطلوب برای معیارهای انتخاب اعضای هیات علمی در دانشگاه های ایران» اجرا شده است. در این پژوهش از دو رویکرد کیفی و کمی و در سه مرحله متوالی به صورت تلفیقی استفاده گردید. از بعد هدف یک پژوهش اکتشافی به شیوه استقرایی، از بعد زمان، مقطعی و از بعد مخاطب استفاده از پژوهش، توسعه ای محسوب می شود. در این پژوهش برای گردآوری داده ها از روش غیرتعاملی و پیمایشی استفاده شده است که در روش غیرتعاملی از شیوه های کتابخانه ای و تحلیل محتوا و در روش پیمایشی از سه نوع پرسشنامه (پرسشنامه باز، پرسشنامه نیمه باز و پرسشنامه بسته) به عنوان ابزار گردآوری داده ها، بهره گرفته شده است. جامعه آماری پژوهش اعضای هیات علمی دانشگاه های ایران (به استثنای دانشگاه های علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی) بوده اند. برای انجام تحلیل محتوا، انتخاب متون بر مبنای نمونه برداری تئوریک که در استراتژی تئوری داده بنیاد معمول می باشد، صورت گرفته است. تعداد 21 نفر از خبرگان به روش گلوله برفی در مصاحبه نیمه ساختارمند مشارکت داشتند و حجم نمونه آماری در مرحله تحلیل عاملی تاییدی 360 نفر و تعداد خبرگان مشارکت کننده برای تکمیل پرسشنامه ANP، 20 نفر بودند. در بخش اول، داده های کیفی در فرایند اجرای نظریه داده بنیادی تحلیل شد و منجر به طراحی مدل اولیه پژوهش گردید. سپس با رویکرد کمی، بااستفاده ازتحلیل عاملی تاییدی به کمک نرم افزار SPSS، نسبت به اعتبارسنجی مدل مفهومی و تعیین معیارهای نهایی برای انتخاب اعضای هیات علمی اقدام شد. در ادامه با استفاده از فرایند تحلیل شبکه ای خوشه ای، با استفاده از نرم افزار Super decision، اهمیت هریک از ابعاد، ملاک ها و شاخص های مدل تعیین گردید؛بعنوان الگوی نهایی پژوهش ارائه شد؛که الگوی ارائه شده می تواند در دانشگاه های ایران برای انتخاب اعضای هیات علمی ونیز برای آسیب شناسی آن،مورداستفاده قرارگیرد.
    کلیدواژگان: معیارهای انتخاب، هیات علمی، دانشگاه، داده بنیاد، تحلیل عاملی تاییدی، ANP
  • منصور صدیق، یعقوب علوی متین، داود باقری، جواد میرزایی نصیر آباد، سید یاسر غیبی صفحات 181-196
    موقعیت کلیدی استراتژی کسب وکار در تصمیم گیری های سازمانی، دلیلی است که بررسی رابطه بین استراتژی با نتایج عملکردی حاصل از آن با استفاده رویکرد کارت امتیازی متوازن را توجیه کند. این پژوهش، بر اساس هدف از پژوهش های کاربردی محسوب می شود و بر اساس چگونگی به دست آوردن داده های مورد نیاز، توصیفی و از نوع همبستگی است که در آن رابطه میان متغیرها بر اساس هدف پژوهش تحلیل می شود. جامعه آماری این تحقیق شامل 700 نفر از مدیران و صاحبان صنایع تولیدی فعال در تولید قطعات یدکی خودرو استان آذربایجان شرقی می باشد که مطابق با جدول مورگان و چرسی حجم نمونه با توجه به جامعه آماری یاد شده 195 نفر است. می توان گفت که دانش افزایی این پژوهش، به کارگیری کارت امتیازی متوازن برای بررسی این رابطه است. در نهایت با توجه به نتایج به دست آمده از پژوهش، استراتژی کسب وکار نقش تعیین کننده ای در عملکرد سازمانی دارد و ابعاد پیش فعالی، آینده نگری، تحلیلی، ریسک پذیری و تدافعی رابطه مثبت و معناداری با عملکرد سازمانی دارند.
    کلیدواژگان: گرایش استراتژیک، عملکرد سازمانی، کارت امتیازی متوازن
|
  • Mehrdad Goudarzvand Chegini, Ebrahim Chirani, Hadi Moghadam, Seyedehfateme Ghanekooshalshahi, Maryam Moradei Pages 7-28
    The main purpose of the present study was designing productivity model for governmental organizations in Iran. In this regard¡ after studying the literature and theoretical foundations of research¡ the conceptual model base on the factors affecting the productivity of governmental organizations in three categories namely¡ environmental¡ organizational¡ individual and the main productivity barriers were designed. Two questionnaires (17 and 19) questions were used to rank each categories effect on productivity and also on barriers. To compose the questionnaires¡ the university and organization’s experts were consulted. The questionnaires were distributed to a sample of 50 people. The results showed that productivity in governmental organizations the “environmental factors” having the most influential¡ and “individual factors” getting the most influential. The work ethic got the first priority.
    Keywords: productivity, governmental organization, Barriers
  • Seyed Ahmad Husseini, Salman Kadkhodayi, Majid Toolabi Pages 29-50
    The study, has attempted to identify and rank the effective factors on man-power productivity promotion, especially in three general aspects (organizational, personal, and environmental) .In this regard, using the "Managers and supervisors points of view Cement company. ", 25 factors were identified that were reduced to 16 factors through a screening questionnaire. Internal relations of these factors were identified through the correlation matrix inventory and Analytic Network Process (ANP) was designed, The data were analyzed using Super Decisions software. This applied study was a descriptive one in terms of method. Reliability of the questionnaire was verified with regard to compliance rate of less than 0.1. Finally, after data analysis, environmental factors received the third rank after organizational and personal factors.
    Keywords: Human Force Productivity, Managers, supervisors, ANP Technique
  • Mehdi Yazdanshenas, Mohammad Hosein Shojaee Pages 51-70
    Nowadays, knowledge is considered as the main source of obtaining the competitive advantage. Therefore, knowing the formation and promotion of knowledge productivity and distinguishing the effective factors on the organizations especially financial institutions and bank, where the issue of knowledge and using it in order to obtain competitive advantage is also very important and necessary. The research method is descriptive-survey. The Statistical population included all the employees who are working in all Bank- melli branches in Qom province. The Findings showed that the professional and work expertise, problem solving skill, thinking, and communication skills, self-regulated motivation, continuity and perseverance, and creative disorder Factors can explain knowledge productivity in organizations. Among these factors, the role of self-regulated motivation and thinking skill were greater than the other factors.
    Keywords: Knowledge work, knowledge productivity, self, regulated motivation
  • Alireza Jor Jor Zadeh, Shaghayegh Khari Azad, Mehdi Basirat Pages 71-80
    Investment in human resources and improving its quality play eassential role in increasing productivity and accelerating economic growth. In this regard, one of the ways of increasing human capital is promoting the level of hygiene and health of the work-force. The effect of this study, the impact of adult male mortality rate and health expenditures are considered and examined as health indicators that affect the labor productivity. The findings of the research using panel data for 17 developing countries during the period between 1992 and 2012 show that the mortality rate of adult men has negative impact on health expenditure and a positive impact on labor productivity.
    Keywords: Human capital, health, labor productivity, panel data
  • Hossein Budaghi Khajeh Nobar, Karim Esgandari, Reza Rostamzadeh Pages 81-106
    This study aimed at identifying the effect of manager's competitive intelligence on modernization of small industries in East Azerbaijan province. In this study the competitive intelligence dimensions based on French management Faculty theory which included (trade, technical, social, strategic awareness and competitors situation)on modernization of small industries indices have been studied. The research population included small industries managers which added up to 2713 people. Using Cochran's formula the sample size was 337 people. The sampling method was stratified random sampling. To gather the data a researcher made questionnaire was used. The presented model, using structural equation modeling (SEM) with partial least square the research hypotheses were tested. The results showed that the competitive intelligence and its four dimensions have positive and meaningful effect on the modernization of the small industries.
    Keywords: Competitive intelligence, small industries, modernization of small industries
  • Rahmatollah Marzooghi, Elham Heidari Pages 107-126
    A study of the employees’ obligation role in the relationship between abusive supervision and their innovative self-efficacy. The research method was correlational descriptive, using structural equations model. The sample included 214 employees of Fars Regional Electricity Company, who were selected by random sampling method. The basic tools of this research included abusive supervision (Tipper, 2000), employees’ obligation (Schaufeli et al, 2006) and employees’ innovative self-efficacy scale (Tierney & Farmer, 2000; Dörner, 2012 which had good reliability and validity. Findings indicated that abusive supervision had a negative and significant effect on employees’ engagement. In addition, employees’ obligation had a positive and significant effect on innovative self-efficacy and had a mediating role in the relationship between abusive supervision and employees’ innovative self-efficacy.
    Keywords: Abusive supervision, employee's obligation, innovative self, efficacy
  • Gholamraza Soltani Fesaghandis, Alireza Pooya, Mostafa Kazemi, Zahra Naji Azimi Pages 127-156
    The success of new products is as the greatest element for the company's success and even their survival. However, numerous studies show that the failure rate of new product development as a fundamental problem in many companies has been raised. Many companies are trying to predict the success of the development of new product before its development. The aim of this study was to predict the success of new product development using a combination of factor analysis and artificial neural network in the food and beverage industry. This research based on purpose is practical and based on method is descriptive. The population of this research is the food and beverage manufacturers in the province of East Azerbaijan in 1394. In order to collect data two questionnaires have been distributed among the population after the validity and reliability assessments. In order to analyze the data in this study, factor analysis and artificial neural network is used. Analysis of the data revealed the presence of six main structures as factors in the success of new product development: conceptualization of new product, market orientation, design orientation, technology orientation, use of sources, and management of new product development as the effective elements in the development of the success of new product. Furthermore, the prediction of the success of new product’s development using neural networks shows that the designed network was able to predict the success of the development of new product correctly.
    Keywords: Success of new product development, Factor analysis, artificial neural network
  • Nabiollah Mohammadi, Reza Najaf Beigi, Morteza Mousa Khani, Akbar Alem Tabriz Pages 157-180
    This study aimed at providing a desirable model for selection the faculty members for universities in Iran. Both qualitative and quantitative approaches were used in three successive stages. The method of this study was inductive exploratory, cross-sectional, and developmental study. The data were collected by using non-interactive method (library and content analysis) and survey method (open, structured and Semi-structured questionnaires). The Statistical population included all the faculty members in universities in Iran (with the exception of Universities of Medical Sciences and Health Services). For content analysis, the texts were selected based on theoretical sampling which is commonly used method in grounded theory strategy. Using snowball method, 21 experts participated in semi-structured interviews. In confirmatory factor analysis stage, the sample size was determined to be 360 participants; also, 20 experts completed the ANP questionnaire. In the first stage, the qualitative data were analyzed in the process of conducting grounded theory; this led to design of initial model. Then, using a quantitative approach, the conceptual model was validated and the final criteria for selecting faculty members were determined by using confirmatory factor analysis in software SPSS. The cluster network analysis process in software Super decision was used to determine the importance of each of the dimensions, criteria, and indicators of model. Then, the final model was provided. This model may be used for selection of faculty members and also for its pathology in universities in Iran.
    Keywords: Selection Criteria, Faculty Members, University, Grounded Theory, confirmatory factor analysis, ANP
  • Mansour Seedigh, Yagob Alavimation, Davood Bagheri, Javad Mirzaei Naserabad, Seyed Yaser Gheibi Pages 181-196
    The strategic key position of labor on organizational decision making caused the study of the relation between strategy and its performance results using balanced score-cards procedure. The research method was descriptive correlation. The statistical population included 700 people of managers and the manufacturing industries owner's active in producing auto spare parts in East Azerbaijan province. Using Morgan's table the sample size was 195 people. The results indicated that labor strategy had a positive and crucial role on organizational performance and hyperactivity foresight, analytical, risk-taking and defensive dimensions have a positive and significant relationship with organization performance.
    Keywords: Strategic Orientation, organizational performance, Balanced Score, card