فهرست مطالب

مدیریت بهره وری - پیاپی 23 (زمستان 1391)

نشریه مدیریت بهره وری
پیاپی 23 (زمستان 1391)

  • تاریخ انتشار: 1391/12/12
  • تعداد عناوین: 8
|
  • دکتر سید رضا صالحی امیری، دکتر محسن قدمی، یوسف بیگ زاده صفحات 15-38
    در دو دهه اخیر مفهوم سرمایه اجتماعی در سطوح و اشکال متفاوت خود به عنوان یکی از جالب توجه ترین مفاهیم اجتماعی توجه صاحب نظران و پژوهشگران را با چارچوپ های تحلیلی خاصی به خود جلب کرده است و از طرفی بعد از ناکارآمدی الگوی تک بعدی توسعه در پنجاه سال اخیر، توسعه پایدار از جمله مباحث مورد توجه دولت ها، ملت، مجامع بین المللی بوده است از آنجائیکه سرمایه اجتماعی به واسطه ارتباطش با سایر مولفه های بنیادین اجتماعی نظیر، نظم، وفاق اجتماعی، تعهد و پیوند اجتماعی، انسجام اجتماعی، امنیت و مشارکت اجتماعی ضروری بنظر رسید که تاثیرش با ابعاد توسعه پایدار بعنوان اولویت مورد توجه کشور در نیل به چشم انداز بیست ساله نظام مقدس جمهوری اسلامی مورد مطالعه قرار گیرد. این پژوهش با هدف پاسخ به سوال اصلی تحقیق یعنی چگونگی طراحی و ارائه الگوی سنجش تاثیر سرمایه اجتماعی بر ابعاد توسعه پایدار براساس مدل توسعه پایدار OECD و با استفاده از شاخصهای کمیته ملی توسعه پایدار ایران، با گرایش توسعه ای و کاربردی انجام شده است. جامعه آماری پژوهش اعضای هیات علمی منطقه 13 دانشگاه آزاد اسلامی می باشد که یک نمونه 219 نفری به روش خوشه ای انتخاب و نظر نخبگان به صورت نظری جمع آوری گردید. از آنجائیکه این تحقیق در پی سنجش، جهت تاثیر و نوع آن بوده برای تحلیل یافته ها از روش مدل یابی معادلات ساختاری و تحلیل عاملی تاییدی با استفاده از نرم افزار لیزرل استفاده شده که یافته های تحقیق حکایت از تاثیر مثبت، مستقیم و معنی دار متغیر سرمایه اجتماعی بر ابعاد متغیر توسعه پایدار به ترتیب 88% بر بعد اقتصادی توسعه پایدار و 71% بربعد اجتماعی و زیست محیطی توسعه پایدار و در نهایت 70% بر بعد سیاسی توسعه پایدار دارد. در نهایت برای نیل به اهداف توسعه پایدار پیشنهاداتی چون فرهنگ سازی برای حفظ محیط زیست، تهیه پیوست فرهنگی، ارتقاء سطح مشارکت عمومی و اعتماد به کاگزاران و سیاست گذاران ارائه گردید.
    کلیدواژگان: توسعه پایدار، سرمایه اجتماعی، پایداری سیاسی، پایداری اجتماعی، پایداری زیست محیطی
  • امین نیک پور، دکتر سنجر سلاجقه صفحات 39-54
    چابکی به توانایی واکنش نسبت به تحولات پیش بینی نشده برای اقدام آگاهانه بر مبنای تغییر (مدیریت دانش) اشاره می کند. چابکی سازمانی دارای مولفه های پاسخ گویی، شایستگی، انعطاف پذیری و سرعت است. اگر سازمانی به دنبال چابکی است، باید این توانایی ها و قابلیت ها را مدنظر داشته باشد. بدون شک، کسب چابکی به قابلیت پاسخ گویی نسبت به راهبردها، فناوری ها، کارکنان و فرآیندها بستگی دارد. هدف از مطالعه حاضر تعیین وضعیت چابکی سازمانی در سازمان های دولتی شهر کرمان می باشد. تحقیق حاضر از نوع پژوهش های توصیفی است که به روش پیمایشی انجام شده است. جامعه آماری پژوهش شامل 1915 نفر از کارکنان رسمی سازمان های دولتی شهر کرمان می باشد و نمونه گیری به روش طبقه بندی منظم بوده و تعداد 322 نفر به عنوان نمونه تحقیق انتخاب شدند. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از روش آمار توصیفی استفاده شده و ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه چابکی سازمانی می باشد. یافته های تحقیق نشان می دهد که سطح چابکی سازمانی کارکنان سازمان های دولتی شهر کرمان بالا می باشد.
    کلیدواژگان: چابکی سازمانی، سازمان چابک، پاسخ گویی، شایستگی، انعطاف پذیری، سرعت
  • دکتر عادل فاطمی، صادق فیض الهی، علیرضا شیرمحمدی صفحات 55-72
    محققین در حال بررسی کردن این مسئله هستند که چگونه قابلیت دانش مدیریت به ساختارهای سازمانی کمک می کند تا برعدم قطعیت محیطی غلبه کند. بنابراین این تحقیق یک الگوی یکپارچه را ایجاد و آزمایش می کند تا رابطه بین عدم قاطعیت محیطی، قابلیت دانش مدیریت و ساختارسازمانی را بررسی کند. اطلاعات لازم برای این تحقیق از 125 شرکت جمع آوری و تحلیل شده است. نتایج حاصله، از تحلیل الگوی معادلات ساختاری نشان می دهد که عدم قطعیت محیطی گرایش دارد تا شرکت ها را ملزم کند که قابلیت مدیریت دانش شان را افزایش دهند تا بدین ترتیب خودش را در قالب تغییرات ساختاری نشان دهد.
    کلیدواژگان: عدم قطعیت محیطی، قابلیت مدیریت دانش، ساختار سازمانی، معادلات ساختاری
  • دکتر علیرضا شیروانی، فرزاد سی سختی صفحات 73-94
    به دلایل ضعف مدیریتی و بهره گیری از الگوهای غیرانسانی برای حل مسائل انسانی یکی از مشکلاتی که امروزه کارکنان با آن مواجه اند مشکلات اخلاقی است. در سال های اخیر در واکنش به این وضعیت سازمان ها استراتژی هایی چون تدوین ضوابط اخلاقی برای هدایت کارکنان در پیش گرفته اند. سازمان ها امیدوارند تا از این طریق سلامت اخلاقی سازمان را افزایش و فساد را کاهش دهند. علاوه بر ایجاد و ساخت رفتارهای اخلاقی، یکی دیگر از چالش های موجود در سازمان ها فراهم کردن جوی است که باعث تقویت رفتارهای مثبت در بین کارکنان گردد که فرد لوتانز از این رفتارهای مثبت به نام رفتار سازمانی مثبت یاد می کند که مرتبط با اصول اخلاقی موجود در سازمان ها است. در این مقاله پنج بعد اساسی رفتار سازمانی مثبت شامل اعتماد به نفس، امید، خوش بینی، آرامش ذهن و هوش احساسی و تاثیر آن بر اخلاق کار مورد بررسی قرارگرفته است، نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل داده های آماری نشان می دهد که ضریب همبستگی در سطح 05/0 P≤ بین مولفه های پنج گانه فوق و اخلاق کار رابطه معنی داری وجود دارد، همچنین تجزیه و تحلیل رگرسیون چندگانه نشان می دهد، مولفه دلبستگی به کار به تنهایی 35 درصد واریانس خوش بینی، آرامش ذهنی و هوش احساسی را تبیین می نماید، میزان تاثیر اخلاق کار بر رفتار سازمانی مثبت در سطح 05/0 P≤ معنی دار و برابر 74 درصد می باشد. در پایان پیشنهادات کاربردی نیز ارایه شده است.
    کلیدواژگان: اخلاق کار، رفتار سازمانی مثبت، مدل CHOSE
  • دکتر هوشنگ تقی زاده، ذوالفقار ولی پور صفحات 95-110
    هدف این مقاله تعیین میزان کارآفرینی و ویژگی های آن در بین دانشجویان دانشگاه های شهرستان ارومیه می باشد. بدین منظور در این مقاله سه سوال مطرح شده است. جامعه آماری این تحقیق را کلیه دانشجویان دانشکده های فنی و مهندسی دانشگا ه های ارومیه تشکیل می دهند که تعداد آنها 15000 1ست. نمونه آماری با استفاده ازجدول مورگان، 375 تعیین شده است. ابزار جمع آوری داده ها در این تحقیق پرسشنامه می باشد که پس از تعیین روایی و پایایی آن در بین اعضای نمونه آماری توزیع شده است. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها در این تحقیق از آزمون های کولموگروف – اسمیرنوف، تئوری تخمین، آزمون کروسکال والیس و آزمون فریدمن استفاده شده است. نتایج بررسی ها نشان می دهد که نمره کارآفرینی در هریک از دانشکده های دانشگاه ها در حد متوسط می باشد. همچنین دانشگاه ارومیه از نظر کارآفرینی در رتبه اول قرار دارد. آزمون فریدمن نیز نشان داد که ویژگی توفیق طلبی در بین سایر ویژگی ها بیشترین مقدار را دارا می باشد.
    کلیدواژگان: کارآفرینی، نوآوری، توفیق طلبی، ریسک پذیری، مسئولیت پذیری، اعتماد به نفس، خلاقیت
  • شهرام میرزایی دریانی، بهمن شارقی صفحات 111-124
    سازمان ها در هر مرحله ای از عمر خود و همچنین متاثر از فضای رقابتی پیرامون موجود، می دانند که بایستی از منابع، استفاده بهینه ای به عمل آورند. ساماندهی محیط کار، 5S، از جمله رویکردهایی است که بهره وری و تعالی سازمانی را امکان پذیر می سازد. مزایا و منافع حاصل از به کارگیری این نظام در ابعاد اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی سیستم های انسانی در سطوح خرد و کلان، نشانگر جایگاه مهم این طرح نوین مدیریتی می باشد. موضوع طرح پژوهشی حاضر، بررسی استقرار 5S همراه با اقدامات لازم در خصوص بسترسازی آن بوده است. مسئولین و کارکنان با درک نکات مفهومی 5S در کاهش هر نوع اتلاف ها و در نتیجه بهبود روش ها و بهینه سازی سیستم ها، با علاقه مندی روزافزونی برای استقرار طرح مذکور مشارکت نموده اند. تحلیل یافته های حاصل از آزمون آماری t یک نمونه ای بر روی پرسش نامه پژوهشگرساخته نشان می دهد که مسئولین و کارکنان به کارگیری ابعاد پنج گانه 5S را مورد تایید قرار داده اند. استفاده مطلوب از منابع، حذف به موقع مواد غیرضروری، ریشه یابی موفقیت آمیز آلودگی ها، بازنگری در استانداردهای موجود، افزایش تعهد مسئولین و کارکنان، بهبود سیستم های ارتباطی افراد، اهمیت به شناسایی هر نوع اتلاف با هدف کاهش انواع آن موارد قابل مشاهده ای می باشند که در دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل بر اساس استقرار این طرح به وقوع پیوسته اند.
    کلیدواژگان: بهبود مستمر، ساماندهی محیط کار، مدیریت کیفیت، مدیریت منابع، مدیریت اتلاف، مدیریت بهره وری
  • رامین حاجی جباری، دکتر سهراب یزدانی، اسماعیل داداشی خاص صفحات 125-148
    هدف کلی این مقاله بررسی تاثیر قابلیت پردازش سیستم های اطلاعاتی حسابداری بر عملکرد سازمانی مجتمع فولاد شاهین بناب می باشد. در این تحقیق برای اندازه گیری متغیر مستقل تحقیق (سیستم اطلاعاتی حسابداری) از چارچوب نظری آلریج گلیناس شامل ده مولفه؛ فن آوری، پایگاه داده ها، گزارشگری، کنترل، عملیات تجاری، پردازش رویدادها، تصمیم گیری مدیریت، توسعه عملیات و سیستم ها، ارتباطات و اصول حسابداری و حسابرسی و برای اندازه گیری متغیر وابسته (عملکرد سازمانی) از چارچوب نظری خاندوالا شامل قابلیت دسترسی به منابع مالی و تصور ذهنی و وفاداری مشتریان استفاده شده است. فرضیه های تحقیق شامل یک فرضیه اهم و دو فرضیه فرعی می باشد. این تحقیق از لحاظ هدف از نوع کاربردی و از لحاظ ماهیت و روش از نوع توصیفی- پیمایشی می باشد. جامعه آماری این پژوهش شامل کارکنان بخش اداری- مالی مجتمع فولاد شاهین بناب می باشند که با توجه به محدود بودن جامعه آماری، نمونه آماری40 نفر بود. ابزار سنجش متغیر های تحقیق، شامل دو پرسشنامه محقق ساخته می باشد که قبلا پس از توزیع اولیه پرسشنامه ها داده های آنها وارد نرم افزار SPSS شده و روایی و پایایی آنها مورد مطالعه و تایید قرار گرفته است و سپس با استفاده از آزمون کولموگروف- اسمیرونف؛ نرمال بودن توزیع داده ها در جامعه به تایید رسیده و لذا جهت تحلیل استنباطی داده های جمع آوری شده از آزمون های آماری پارامتریک تحلیل رگرسیون خطی ساده استفاده گردیده است. با توجه به تحلیل داده ها و یافته های تحقیق، همه فرضیه های تحقیق مورد تایید قرار گرفته است. نتایج نشان می دهد که سیستم اطلاعاتی حسابداری بر ابعاد عملکرد سازمانی (قابلیت دسترسی به منابع مالی، تصور ذهنی و وفاداری مشتریان) تاثیر دارد و میزان تاثیر سیستم اطلاعاتی حسابداری بر قابلیت دسترسی به منابع مالی، بیشتر از تاثیر آن بر تصور ذهنی و وفاداری مشتریان می باشد. نهایتا بر اساس یافته های تحقیق پیشنهادهای کاربردی ارائه گردید.
    کلیدواژگان: سیستم اطلاعاتی حسابداری، عملکرد سازمانی، قابلیت دسترسی به منابع مالی، تصور ذهنی و وفاداری مشتریان
  • دکتر سید علی پایتختی اسکویی، حسن طاهری، فلور ابقایی صفحات 149-170
    در این مطالعه، مدیریت عوامل موثر بر سرمایه گذاری بخش خصوصی در ایران از طریق تعیین عوامل تاثیرگذار بر رفتار سرمایه گذاری بخش خصوصی مورد بررسی قرار می گیرد. سرمایه گذاری از طریق ایجاد فرصتهای شغلی و منابع درآمدی جدید، از جایگاه خاصی در رشد وتوسعه اقتصادی برخوردار است. براساس مرور مبانی نظری عوامل موثر بر سرمایه گذاری بخش خصوصی ، نتایج حاصل از بردار هم انباشتگی که از روش آزمون همگرائی جوهانسن بدست آمده ، بیانگر آن است که طی دوره زمانی مورد بررسی، تغییرات نرخ واقعی ارز تاثیر مثبت بر مخارج سرمایه گذاری بخش خصوصی دارد و سیاستهای پولی (اعتبارات اعطایی بانکها به بخش خصوصی) و مالی (سرمایه گذاری دولتی) نقش مهم و اساسی در تعیین رفتار سرمایه گذاری بخش خصوصی در ایران، ایفا می نمایند.
    کلیدواژگان: سرمایه گذاری بخش خصوصی، سرمایه گذاری بخش دولتی، نرخ واقعی ارز، نااطمینانی، هم انباشتگی
|
  • Pages 15-38
    This research has been conducted in order to provide a pattern for assessing the effect of social capital on the sustainable development dimension. The research orientation of this study is basic and the researchers used induction approach. The objectives of its methodology are exploration of a discipline (first step) and explanation of it (second step). Its data was gathered by a questionnaire and its plan was causal strategy. The statistical population of this study included the academic staff of Islamic Azad University (Region 13). From among them, the researchers selected 219 persons as research sample by cluster sampling method. The results of casual analysis showed that social capital has maximum effect on the economical dimension of sustainable development, it has medium effect on the social dimension and the ecological dimension, and it has minimum effect on the political dimension of sustainable development.
    Keywords: sustainable development, Social Capital, Political sustainability, Economical sustainability, Social Sustainability, Ecological Sustainability
  • Pages 39-54
    Agility is the ability to react to unanticipated changes in order to take conscious action based on change (knowledge management). Organizational agility has 4 components: responsiveness, competency, flexibility, and quickness. If an organization wants to have agility, it should pay attention to these abilities and capacities. No doubt, obtaining agility depends on responding to guidelines, technologies, employees, and processes. The purpose of the present study is to examine the condition of organizational agility in the public organizations of Kerman. The research is of descriptive type conducted through survey method. The statistical population included 1915 official employees of the public organizations in Kerman. From among them, 322 subjects were selected as the research sample by regular categorization. Descriptive statistics was used for data analysis, and the data collection tool was organizational agility questionnaire. The research findings show that the level of organizational agility of the employees of the public organizations in Kerman is high.
    Keywords: organizational agility, Agile organization, Responsiveness, competency, Flexibility, Quickness
  • Pages 55-72
    The researchers have been investigating the subject of how knowledge management capacity would help organizational structures to overcome environmental uncertainty. Therefore, this research examines a comprehensive pattern to analyze the relationship between environmental uncertainty, knowledge management capacity and organizational structure. The necessary data have been collected from 125 companies. The results of analyzing structural equations pattern show that environmental uncertainty tends to force companies to increase their knowledge management in order to show themselves in structural changes.
    Keywords: Environmental uncertainty, Knowledge management capacity, organizational structure, Structural equations
  • Pages 73-94
    Due to managerial weakness and the use of non-human models to solve human issues, one of the problems that employees are faced with today is the problem of work ethics. In recent years, in reaction to this situation, organizations have proceeded with strategies such as compiling moral criteria in order to guide the employees. They hope to increase the moral health and to reduce corruption in the organizations in this way. In addition to creating and developing ethical behavior, another challenge in organizations is providing an atmosphere that will encourage positive behavior among the employees, which Fred Luthans refers to as positive organizational behavior related to the existing ethics in the organizations. In the present research, five basic dimensions of positive organizational behavior includig self-confidence, hope, optimism, peace of mind and emotional intelligence, and their effect on Work ethics have been studied. The results of the statistical data analysis show that the correlation coefficient of p
    Keywords: Work Ethics, Positive Organizational Behavior, CHOSE model
  • Pages 95-110
    The purpose of this research is to determine the rate and characteristics of entrepreneurship among the university students of Uremia. Three questions have been raised in this article. The statistical population includes all the students of Technical and Engineering Faculties of Uremia Universities, totaling 15000. A sample of 375 was selected by using Morgan Table. The data collection instrument in this research is a questionnaire, which was distributed among the subjects after determining its validity and reliability. For data analysis, the researchers have used Kolmogorov-Smirnov Test, Estimation Theory, Kruskal-Wallis Test and Friedman Test. The results of the survey show that entrepreneurship scores for each of the faculties are average. Uremia University has been ranked first regarding entrepreneurship. Friedman test has also shown that among all features, the success-seeking characteristic has the highest rate.
    Keywords: Entrepreneurship, innovation, success-seeking, risk taking, responsibility, confidence, accountability, Creativity
  • Pages 111-124
    Organizations at every stage of their life and affected by the competitive atmosphere of the existing environment know that they must make optimum use of resources. Workplace organizing system, 5s, is one of the approaches that make organizational productivity and excellence possible. The advantages and benefits of applying this system in the economic, cultural and social dimensions of the human system at micro ad macro levels indicate the important status of this new managerial design. The purpose of the present research is to investigate the establishment of 5s along with the necessary measures to pave the way for it. Managers and employees by understanding the conceptual points of 5s in reducing all kinds of wastage, improving the procedures, and optimizing the systems, have contributed with increasing interest to the establishment of the system. Analysis of the findings obtained from one-sample t-test of the researcher-made questionnaire indicated that both managers and employees have confirmed the establishment of 5s. Optimal use of resources, timely elimination of unnecessary materials, successful spotting of the root causes of pollutions, revision of the existing standards, increasing managers and employees’ commitment, improving people’s communication systems, placing importance to the identification of any kind of wastage with the aim of reducing its types have been the instances observed at Islamic Azad University, Ardabil Branch based on the establishment of 5s system.
    Keywords: Continuous improvement, Workplace organizing, Quality management, Resources management, waste management, Productivity management
  • Pages 125-148
    The Goal of this paper is The Study of the effect of processing capacity of Accounting Information Systems on Shahin Bonab Steel Complex Organizational Performance. At This Research for measuring independent Variable (Accounting Information System) was defined as in ten levels of Technology, Databases, Reporting, Control, Business operations, Events processing, Management decision making, Systems and operation development, Communications, Accounting and Auditing principles on the basis of the theory of Ulrich Glinass and for Measuring Dependent Variable (organizational performance) on the basis of Khandwalla’s theory was defined as including the availability of financial resources and image and clients loyalty used and one main and two minor hypotheses were developed in this process the methodology of the research is a descriptive-survey kind. The statistical population of this study are employee of the Shahin steel complex which were 40 people altogether. The research variables measuring tools are two questionnaires that before the analyticals of descriptive and data Performed by means of SPSS software and Validity and Reliabilities Studied and confirmed then the using of kolmogorov-Smirnov normality of data distribution studied. Since statistical data the deductive analytical the simple-liner regression analysis were used. The obtain findings the hypothesis studied and supported. The results of show Accounting information System on dimensions of organizational performance (availability of financial resources, Image and clients loyalty) effected and the effect of Accounting Information Systems on availability of financial resources more than clients loyalty. Finally on the base on research Findings, practical suggestions have been presented.
    Keywords: Accounting Information System (AIS), Organizational performance, Availability of Financial Resources, Image, Client Loyalty
  • Pages 149-170
    In this study, management of determinant factors on private investment in Iran have been investigated. Investment plays a special role in economic growth and development through creating new job opportunities. Based on the theoretical examination, the results of the Cointegration vectors derived from the Johansen method indicate that the Real Exchange Rate has positive effects on the private investment expenditures. Also, monetary and financial policies have fundamental and important roles in private sector’s investment in Iran.
    Keywords: Private Investment, Public Investment, Real Exchange Rate, uncertainty, Cointegration