فهرست مطالب

زن در توسعه و سیاست - سال چهاردهم شماره 3 (پاییز 1395)

نشریه زن در توسعه و سیاست
سال چهاردهم شماره 3 (پاییز 1395)

  • تاریخ انتشار: 1395/10/15
  • تعداد عناوین: 7
|
  • مریم قاضی نژاد، هاجر سنگری سلیمانی صفحات 273-288
    در جامعه ایران نیز همسو با جهان، توجه به ابعاد سلامت، همچون سلامت‏ اجتماعی، اهمیت روزافزونی دارد. در دهه های اخیر، با ورود گسترده زنان به دانشگاه‏، عرصه های اجتماعی و تقاضای مضاعف آنان برای ورود به بازار کار مواجه هستیم. از آنجا که شغل به منزله مقوله‏ای محوری در دنیای جدید و یکی از تعیین کننده های اجتماعی موثر بر کلیت سلامت مطرح است و سلامت زنان در ابعاد مختلف، سلامت خانواده و نهایتا سلامت جامعه را به دنبال دارد، این مهم ما را بر آن داشت تا بررسی تاثیر شغل بر سلامت اجتماعی زنان را به منزله هدف اصلی تحقیق برگزینیم. جامعه آماری تحقیق، زنان (دانشجو) شاغل دانشگاه الزهرا(س) هستند. نمونه‏گیری به روش خوشه‏ای احتمالی انجام شد و نمونه‏ای به حجم 111 نفر از دانشجویان در حال تحصیل انتخاب شدند. روش تحقیق پیمایش مقطعی بود و اطلاعات با استفاده از پرسش نامه محقق ساخته و مقیاس استاندارد سلامت اجتماعی کییز، جمع آوری و با استفاده از نرم افزار SPSS تجزیه و تحلیل شد. مطلوبیت شرایط شغلی (حقوق و مزایا، امنیت شغلی، حمایت سازمانی و...) بیشترین تاثیر را بر سلامت اجتماعی زنان داشته است. یافته ها موید تاثیر مکانیزم های علی استقلال مالی، روابط‏ اجتماعی، حمایت اجتماعی، عزت نفس و منزلت اجتماعی بر سلامت اجتماعی زنان شاغل است. در میان متغیرهای زمینه‏ای، سن، وضعیت تاهل و نوع منزل مسکونی (سطح رفاه) با سلامت اجتماعی رابطه معناداری داشته‏اند. نتیجه نهایی اینکه، صرف داشتن شغل تغییری در میزان سلامت اجتماعی زنان ایجاد نمی‏کند. آنچه مهم است مولفه های ماهوی شغلی، شامل نوع شغل، مطلوبیت شرایط شغلی و توانمندی های اجتماعی و روانی (پیامدهای شغلی) است که بر سلامت اجتماعی آنان تاثیرگذار است. زنان شاغل برخوردار از استقلال مالی، روابط اجتماعی قوی و حمایت اجتماعی بالا، سلامت اجتماعی بیشتری دارند.
    کلیدواژگان: دانشگاه، زنان، سلامت، سلامت اجتماعی، شغل
  • آصف کریمی، رضوان ولایتی شکوهی، اسماعیل شعبانی نژاد، الهام گیلانی صفحات 289-308
    بی شک، بقای هر سازمان در گرو تلاش برای بهبود عملکرد خود در حوزه های مختلف است. به این منظور، سازمان ها از سازوکارهای متعددی بهره می گیرند تا بتوانند عملکرد خود را بهبود بخشند. یکی از عوامل تاثیرگذار بر عملکرد سازمان ها، بازاریابی داخلی است. بنابراین، هدف اصلی این تحقیق بررسی تاثیر بازاریابی داخلی بر عملکرد سازمانی استادان دانشگاه علمی کاربردی و آزمون اثر تعدیل گری متغیر جنسیت در رابطه میان این دو متغیر است. این پژوهش با روش پیمایشی انجام ‏شده و جامعه آماری تحقیق شامل همه استادان در دانشگاه های علمی کاربردی در سطح شهر تهران بودند که تعداد 384 نفر از آنان به‏عنوان نمونه تحقیق انتخاب شدند. برای گردآوری داده ها از پرسش نامه های استاندارد استفاده شد. روایی محتوایی پرسش نامه با نظر کارشناسان و متخصصان تایید شد. همچنین، به منظور تعیین قابلیت اعتماد ابزار تحقیق پیش آزمون انجام شد که مقدار آلفای کرونباخ محاسبه شده برای مقیاس های اصلی پرسش نامه در حد مناسب بود. داده های گردآوری شده با استفاده از تکنیک چند متغیره مدل سازی معادلات ساختاری تجزیه و تحلیل شد. یافته های تحقیق نشان داد بازاریابی داخلی بر عملکرد سازمانی تاثیر مثبت و معنا‏داری دارد. همچنین، متغیر جنسیت در رابطه بین بازاریابی داخلی و عملکرد سازمانی اثر تعدیل گری دارد؛ به نحوی که این رابطه برای استادان مرد غیر معنادار، ولی برای استادان زن مثبت و معنادار بود.
    کلیدواژگان: بازاریابی داخلی، جنسیت، عملکرد سازمانی
  • احمد بخارایی، ملکه رفیعی صفحات 309-328
    حرکت به سوی مدرنیته در کنار بروز تحولاتی همچون جهانی شدن فرهنگ و رشد فرهنگ مصرفی، گرایش به مد و نظارت مستمر بر ویژگی های ظاهری و مرئی بدن را به پدیده مسری و همه‏گیر جوامع معاصر مبدل کرده است. افراد مدرن امروزی با استفاده خاص از برخی اقلام مد روز و با توجه افراطی به لباس و قیافه، تصویرهایی شخصی از خویش برمی‏سازند و هم زمان پیام‏هایی درباره کیستی و هویت خود به دیگران ارسال می‏کنند. تحقیق حاضر با تکیه بر الگوی پوشش و بررسی نگرش زنان راجع به مد می‏کوشد شرح و تفسیری از زمینه ها و انگیزه ها و دلایل گرایش زنان به استفاده از لباس‏های مد به دست دهد و به شناسایی تیپولوژی آنان بپردازد. تحقیق با روش کیفی و استفاده از تکنیک مصاحبه نیمه ساخت‏یافته انجام شده ‏است. تحلیل داده های حاصل از مصاحبه ها بازگوی تیپ‏های سه‏گانه‏ای است که هر یک با داشتن ویژگی های متفاوت از یکدیگر تفکیک می‏شوند؛ گرچه در مواردی با یکدیگر همپوشی نیز دارند. نتایج نشان می‏دهد که گرایش فزاینده زنان به استفاده از پوشاک و البسه مد روز بیش از هر چیز با لحاظ کردن رابطه دیالکتیکی میان عاملیت و ساختار و در چرخه عوامل ذهنی و عینی قابل فهم است.
    کلیدواژگان: الگوی لباس، زنان، گرایش به مد، مد، مد التقاطی، مد انطباقی، مد واسازانه
  • محمودرضا رهبرقاضی، لیلا رادی، ایوب لیموچی صفحات 329-341
    جامعه‏شناسی سیاسی سنتی به طرزی جزمی، زنان را به لحاظ نگرش سیاسی محافظه‏کارتر از مردان می‏‏پندارد، اما الگوی تجدیدنظرطلبانه شکاف‏های جنسیتی اینگلهارت نشان می‏دهد که از دهه 1990 به این سو زنان از برنامه ها و اهداف احزاب چپ جدید که عمدتا مبتنی بر ارزش‏های فرهنگی فرامادی‏گرایی است، بیشتر حمایت می‏کنند. در این راستا، مطالعه حاضر، پژوهشی است در زمینه مقایسه نگرش‏های سیاسی زنان و مردان که روی 596 نفر از دانشجویان دانشگاه های سراسری شهر اصفهان در سال 1395 انجام گرفته است. در این راستا، نتایج پژوهش نشان می‏دهد اول اینکه بین زنان و مردان در میزان گرایش به دموکراسی تفاوتی وجود ندارد و هر دو گروه به یک میزان از نگرش‏های دموکراتیک حمایت می‏کنند و بدین ترتیب صحت مفروضات الگوهای کلاسیک در مورد گرایش زنان به سوی محافظه‏کاری در حوزه های سیاسی رد می‏شود. ثانیا، یافته های پژوهش حاکی از آن است که میزان گرایش به ارزش‏های فرامادی‏گرایانه، که بر اساس نظریه های اینگلهارت بنیان احزاب چپ جدید را تشکیل می‏دهند، بین زنان به شکل معناداری بیشتر از مردان است و این امر نشان می‏دهد که نه تنها زنان از نگرش‏های راست‏گرایانه در حوزه های سیاسی فاصله گرفته‏اند، بلکه بر اساس الگوهای تجدیدنظرطلبانه حتی تمایل بیشتری به برنامه های چپ جدید پیدا کرده‏اند.
    کلیدواژگان: ارزش های فرامادی گرایانه، الگوی تجدیدنظرطلبانه، زنان، شکاف های جنسیتی
  • جعفر یعقوبی، پریسا نجفلو، الهه حق وردی صفحات 343-360
    هدف کلی این تحقیق، بررسی ابعاد مختلف و موانع خوداشتغالی در میان دانشجویان دختر دانشکده کشاورزی است. این پژوهش توصیفی همبستگی به روش پیمایشی انجام شد. جامعه مطالعه شده دانشجویان دختر سال آخر مقطع کارشناسی دانشکده کشاورزی دانشگاه زنجان در سال تحصیلی 13941395 بودند (135N=). حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران برآورد شد (63=N). نمونه ها با روش نمونه‏گیری طبقه‏ای تصادفی انتخاب شدند. پرسش نامه محقق ساخته ابزار جمع آوری داده ها بود که روایی آن از طریق آرای اعضای هیئت‏علمی دانشگاه زنجان و پایایی آن از طریق پایلوت تست و اندازه‏گیری ضریب آلفای‏ کرونباخ، به میزان 71/0- 89/0 برآورد شد. نتایج حاصل از این تحقیق نشان داد اولویت‏های مهم اشتغال به ترتیب کار تعاونی، خوداشتغالی و استخدام است. از انگیزه های مهم خوداشتغالی دستیابی به رفاه بیشتر، آزادی و انعطاف‏پذیری در کار و استفاده از همه دانش، مهارت‏ و ایده های خود بود. دانشجویان تمایل بیشتری به اشتغال در بخش خدمات‏رسانی کشاورزی داشتند و مهم‏ترین ملزومات خوداشتغالی از نظر آن ها به ترتیب سرمایه مالی‏، برخورداری از آموزش تخصصی جهت راه‏اندازی کسب‏وکار و تجربه های کاری در زمینه مربوطه بیان شد. نتایج تحلیل عاملی نشان داد که هفت عامل حمایتی، قانونی و موانع جنسیتی، خطر‏پذیری کشاورزی و ضعف مهارت‏های ارتباطی، ضعف مادی و دانشی، نگرشی و امنیتی، گرایش به راحت‏طلبی و عدم ریسک‏پذیری در اشتغال، ضعف مهارت مدیریتی و فنی و کمبود تسهیلات توانستند 34/74 درصد از کل واریانس موانع خوداشتغالی دانشجویان دختر در بخش کشاورزی را تبیین کنند.
    کلیدواژگان: اشتغال زنان، انگیزه اشتغال، دانشجویان، خوداشتغالی، کشاورزی
  • فیروز راد، گیتا بیلان صفحات 361-378
    شواهد نشان دهنده تغییر فرهنگی در ایران و ترجیح بدن لاغر در بین زنان است. توجه فراوان به زیبایی و تناسب اندام از پیامدهای جامعه مصرفی است و زنان برای دستیابی به اندازه بدنی دلخواه به روش‏های متعددی، همچون رژیم‏های زیبایی و لاغری اندام، روی آورده‏‏‏اند. بنابراین، مطالعه حاضر به منظور سنجش عوامل اجتماعی مرتبط با گرایش به ایده‏آل‏های زیبایی اندام در بین زنان شهر تبریز به مرحله اجرا درآمده است. چارچوب نظری تحقیق با نظریه های بوردیو، گیدنز، گافمن و فمنیسم شکل گرفته است. جامعه آماری تحقیق متشکل از کلیه بانوان مراجعه‏کننده به باشگاه های ورزش بدن سازی (تناسب اندام) دایر در شهر تبریزند. با استفاده از روش پیمایش و شیوه نمونه‏گیری خوشه‏ای چند مرحله‏ای، تعداد 55 باشگاه انتخاب شده و تعداد 385 نفر از بانوان مراجعه‏کننده به این باشگاه ها به روش نمونه‏گیری تصادفی انتخاب شده اند. اطلاعات مورد نیاز با به کارگیری پرسش نامه محقق‏ساخته جمع آوری شده و تجزیه و تحلیل اطلاعات با استفاده از نرم‏افزار آماری Spss صورت گرفته است. یافته ها نشان می‏دهد که میانگین گرایش به ایده‏آل‏های زیبایی اندام در زنان مطالعه شده، 12/111 است. براساس نتایج به دست آمده از تحلیل‏های دومتغیره و چند متغیره، متغیرهای نگرش فمنیستی، سرمایه فرهنگی، مصرف رسانه،‏ وضعیت تاهل و سن، با گرایش به ایده‏آل‏های زیبایی اندام رابطه آماری معنا‏داری نشان داده‏اند. همچنین، نتایج تحلیل مسیر نشان می‏دهد که متغیرهای سرمایه فرهنگی، مصرف رسانه و سن از طریق تحت تاثیر قرار دادن متغیر نگرش فمنیستی بر میزان گرایش به ایده‏آل‏های زیبایی اندام تاثیرگذار است. براساس نتایج رگرسیون چند متغیره، این متغیرها توانایی پیش‏بینی 37 درصد از تغییرات میزان گرایش به ایده‏آل‏های زیبایی اندام را دارند.
    کلیدواژگان: بانوان شهر تبریز، جامعه شناسی بدن، گرایش به ایده آل های زیبایی اندام، نگرش فمینیستی
  • علی حسین حسین زاده، مرضیه شهریاری، مریم فرجی بهبهانی زاده صفحات 379-396
    در خانواده، زنان با استفاده از جدیدترین اطلاعات و دانش در رابطه با موضوعات مختلف زندگی و آموزش به دیگر اعضای خانواده و همچنین دقت و نظارت در انجام دادن صحیح آن‏ها می‏توانند روش‏های نوین و بهینه را جانشین باورهای غلط و غیراقتصادی اعضای خانواده کنند و سطح فرهنگی و اجتماعی خانواده را بیش از پیش افزایش دهند. در این پژوهش، بهره وری اقتصادی خانواده از جمله مشارکت زنان در هزینه کرد درآمد خانواده، تغییر و اصلاح رفتارهای مصرفی، نظارت زنان بر نحوه مصرف خانواده، اعمال محبت مادرانه برای ایجاد انضباط اقتصادی و آموزش رفتار درست اقتصادی به فرزندان از جنس تقسیم کار و ایفای نقش و... در خانواده مد نظر است. برای شناسایی مولفه های ذکر شده از نظریه های منابع، قدرت، نظریه سیستمی و توانمندسازی استفاده شده است. روش تحقیق پژوهش در جمع آوری و تجزیه و تحلیل داده ها پیمایشی بود که با استفاده از نمونه گیری طبقه ای چند مرحله ای بر 200 زن متاهل شهرستان اهواز انجام شد. تکنیک نمونه گیری استفاده شده نمونه گیری طبقه‏ای چند مرحله‏ای است. یافته ها نشان می‏دهند که متغیرهای مشارکت زنان در هزینه کرد درآمد خانواده، تغییر و اصلاح رفتارهای مصرفی، نظارت زنان بر نحوه مصرف خانواده، اعمال محبت مادرانه برای ایجاد انضباط اقتصادی و آموزش رفتار درست اقتصادی به فرزندان با متغیر وابسته بهره وری اقتصادی خانواده رابطه مثبت دارد. براساس نتایج حاصل از تحلیل رگرسیون چند متغیری، مشارکت زنان در هزینه کرد درآمد خانواده و تغییر و اصلاح رفتارهای مصرفی از تبیین کننده های مهم بهره وری اقتصادی خانواده معرفی شد. همچنین، نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که نزدیک به 39/0 درصد از واریانس بهره وری اقتصادی خانواده از سوی متغیرهای تحقیق تبیین می شود.
    کلیدواژگان: بهره وری اقتصادی، زنان، سیره رضوی
|
  • Maryam Ghazinejad, Hajar Sangari Soleimani Pages 273-288
    Along with the rest of the world, Paying attention to health dimensions, especially social health and its elements, is essential in Iran's society. Moreover, the recent decade is faced with a wave of women entering universities and their demand for job.Since job, as a main social determinant, affects health, and women's health brings family and eventually social health, we intended to probe the impact of job on social health of female. The statistical population included women employed students studying in Alzahra University. The sample size was determined as 111 subjects who were selected from different faculties using cluster sample method. This was a sectional survey study that information collected with Self-made questionnaire and Keyes social health standard scale and analyzed by using spss software. The suitability of job conditions (wages and benefits, job security, organizational support, growth and prosperity at work, etc.) had the highest effect on the student's social health. In addition, results indicated the effect of casual mechanisms of financial independence, social relations, social support, self-esteem, and social status on social health of employed people. Among the underlying variables, age, marital status, and type of living place were significantly correlated with social health. Finally, The type of job (in terms of rank and status) didnt have any major correlation with student's social health. Employment doesnt change one's social health. The main things that affect social health are occupational components including the type of job, suitability of job conditions, social-mental capabilities (consequences of job).
    Keywords: Keywords: Health, Social health, Job, University, Women
  • Asef Karimi, Rezvan Velaiati Shokohi, Esmaeil Shabaninejad, Elham Gilani Pages 289-308
  • Ahmad Bokharaei, Malake Rafiei Pages 309-328
    The move toward modernism along with the cultural globalization and the rise of consumer culture make fashionism and also permanent surveillance and focusing on the visible characteristics of the body a common phenomenon in contemporary societies.Nowadays, modern people with the use of fashionable things and through paying extreme attention to cloth and appearance construct personal images of themselves and also send messages about their identities to others. The present research focusing on styles of clothing and women's attitudes toward fashion aims to explain causes and motivations which lead women to use fashionable clothes and also attempts to identify their typology. The research method is qualitative and its data has been collected by semi-structured interviews. The results of data analysis display three distinct types of women's clothing each has different characteristics. Of course, this division doesnt mean exact bordering and these three types somehow interplay with each other. The findings show that women's increased tendency for using fashionable clothes should be assessed mostly in relation to both subjective and objective factors as well as the dialectic relationship of agency and structure.
    Keywords: fashion, fashionism, styles of clothing, Women, adaptative fashion, deconstructive fashion, eclectic fashion
  • Mahmoodreza Rahbar Ghazi, Leila Radi, Ayoub Limochi Pages 329-341
    Classic political sociology dogmatically considers women politically more conservative than men and accordingly, women’s models of political behaviors are expressed based on their inherent tendencies towards right-wing conservative parties. But new research indicates that in developed countries during 1980’s, women gradually distanced from traditional conservatism and joint democratic groups. In addition, Inglehart’s studies indicate that since 1990’s, not only conservatism and right-wing tendencies have been faded in women, but also they support plans and objectives of new left-wing parties which are mostly based on cultural values of post-materialism more than ever. As a results, it seems that the effect of gender gaps has been reconfigured mostly in three models of traditional gap, convergence, and revisionism. Accordingly, the present study is to investigate the comparison between men’s and women’s political attitudes among 596 students of University of Isfahan in 2016. Accordingly, analyzing the results of the research indicated that firstly, there is no significant difference among men and women in terms of the degree of their tendencies towards democracy and each group supports democratic attitudes to the same extent. Therefore, the claim of hypotheses of classic models about women’s tendencies towards conservatism is rejected in political domains. Secondly, findings also indicated that the degree of tendency towards post-materialist values which construct foundations of New Leftist parties according to Inglehart, is significantly higher among women than men. This issue indicates that women not only have distanced rightist attitudes in political domains, but also they have more tendency towards leftist plans based on revisionist models.
    Keywords: traditional gap model, convergence, revisionism, Women
  • Jafar Yaghoubi, Parisa Najafloo, Elaheh Haghverdi Pages 343-360
    The main purpose of this research was to study different aspects of self-employment among the agricultural female students in University of Zanjan. The statistical population of the study contained of senior female students in agriculture faculty of Zanjan University in 2014-2015 academic year (N= 135).According to Cochran's formula, 63 student were selected using a stratified random sampling method. The research tool was a questionnaire. Validity of the instrument was confirmed by a panel of faculty members and related experts. The reliability was determined by pilot test and calculating Cronbach's alpha coefficient (0.71-0.88). The results of this study showed that the most important priority for employment was cooperative work, self-employment and recruitment. The most motivation for self-employment was greater prosperity, freedom and flexibility to work and use all the knowledge, skills and their ideas. Most students tend to agricultural employment in the service section. The self-employment requirements were need to financial capital, benefit from specialized training and experience in the field to set up business on his way. Using exploratory factor analysis barriers to female students self-employment in agriculture were summarized into Seven factors including: supporting law and gender barriers, agricultural risks and weaknesses in communication skills, physical weakness and knowledge, attitude and security, The tendency to indolence and failure to risk appetite in employment, lack of technical and management skills and lack of facilities. These factors explained 74.34% of barriers to female student's self-employment in agriculture.
    Keywords: Self, employment, employment motivate, women's employment, students, agriculture
  • Firooz Rad, Gita Bilan Pages 361-378
    Iran’s culture is changing, and by these changes preference of fit body usually thin body is growing up among women. Paying too much attention to fitness is the result of consuming society, and to reach fitness and to have acceptable body size, women try different ways such as Body building, Aerobic, and etc. So presented study is performed to know about related social factors with women’s tendency fitness trends ideals in Tabriz. Theoretical frame is made by the theories of Giddens, Guffman, Bourdieu, and Feminism. Population involves women who go to the gym for fitness in Tabriz. By the use of survey and multi – stage cluster sampling fifty –five gyms were chosen and three hundred and eighty five women in these gyms were chosen by accidental sampling. Needed information was collected by questioner prepared by researcher and analysis of data was done by SPSS software . Findings show that the average rate of tendency fitness trends ideals among women who were studied in this research is 111/12. According to the two variable and multi–variable analysis the variables of age, marital status, feministic attitude, cultural capital, and usage of media have meaningful statistical relation with tendency fitness trends ideals. Also, results of multi – liner regression show that the variables of age, marital status, cultural capital, and media usage by having effect on the variables of feministic attitude have relation with the rate of tendency fitness trends ideals in Tabriz. According to the results of multi- variable regression, these variables are able to predict 37 percent of changes in the rate of women’s tendency fitness trends ideals.
    Keywords: Sociology of body, fitness trends ideals, Feministic attitude, Ladies in Tabriz
  • Ali Hosein Hoseinzadeh, Marzie Shahriari, Maryam Faraji Behbahanizade Pages 379-396
    social and cultural family raise more than before. This article examines the role of women in family economic efficiency. To identify the components listed on the theories of resources, power, system theory and empowerment is used. Sampling technique used, multi-stage stratified sampling with probability proportional to size cluster sampling is. Results show that independent variables, the participation of women at the expense of family education of children, raising awareness of women regarding the appropriate use, modify consumer behavior by women with dependent variable economic efficiency had a positive family relationship.means that the above-mentioned variables have the greatest impact on economic efficiency is family.
    Keywords: Women, creativity, ability, efficiency, economy, culture of education of children, spending family income