فهرست مطالب

نشریه فیزیولوژی محیطی گیاهی
پیاپی 27 (پاییز 1391)

  • تاریخ انتشار: 1391/09/24
  • تعداد عناوین: 8
|
  • پژوهشی
  • تاثیر عصاره کودهای دامی و تنش شوری بر خصوصیات جوانه زنی (Salvia officinalis) و رشد اولیه مریم گلی
    شیرزاد سوره، رضا دلیری مقدم، حسین آرویی صفحات 1-10
    به منظور بررسی تاثیر عصاره کود دامی (گاوی و گوسفندی) و تنش شوری ناشی از کلرید سدیم ، بر خصوصیات جوانه زنی و رشد اولیهی مریم گلی آزمایشی در پاییز سال 1388 ، در آزمایشگاه تحصیلات تکمیلی دانشگاه فردوسی مشهد در قالب طرح کامل تصادفی با سه تکرار اجر ا شد . تیمارها شامل اثر چهار سطح 10 و 15 درصد) و دو سطح شوری (صفر و ،5 ، عصارهی دو نوع کود دامی شامل کود گاوی و گوسفندی ( 0 1/6 میلی موس بر سانتیمتر) بر درصد و سرعت جوانه زنی، طول ریشه چه و ساقه چه و بیوماس بود . نتایج نشان از تاثیر معنی دار عصارهی کود دامی بر سرعت و درصد جوانه زنی، طول ریش هچه و ساقه چه و همچنین 73 درصد)، / وزن خشک گیاهچه داشت. تیمار 15 درصد کود گاوی بدون شوری بالاترین درصد جوانه زنی ( 15 2 بذر در روز) و بالاترین مقدار وزن خشک گیاهچه ( 94 گرم در بوته ) را / بالاترین سرعت جوانهزنی ( 45 داشت. نتایج نشان داد که کود گاوی، تاثیر مثبتی بر تعدیل اثر شوری و همچنین افزایش جوان ه زنی و رشد گیاهچه های مریم گلی داشت.
    کلیدواژگان: جوانه زنی، شوری، عصاره ی کود دامی، کود گاوی، کود گوسفندی، مریم گلی
  • تعیین گونه های بومی و موثر گندمیان استان اصفهان در مقابله با فرسایش خاک
    محسن کاویانی، پیمان آقایی، شکوفه نکویی صفحات 11-19
    با داشتن 600 تا 700 جنس و 10000 تا 12000 گونه گیاهی یکی از بزرگترین Poaceae خانواده گندمیان خانواده های گیاهی نهاندانه محسوب می گردد. سازگاری بالای گیاهان این تیره در زیستگاه های مختلف، باعث تنوع در این گروه گیاهی شده است، به طوری که اغلب گون ه های این خانواده پراکنش جهانی داشته و حدود 20 تا 24 درصد از پوشش گیاهی سطح خشک ی های زمین را تشکیل م یدهند. عناصر گیاهی متعلق به این خانواده نه تنها از جنبه های مختلف دارویی، غذایی، مرتعی، علوفه ای و غیره ارزش دارند، بلکه اهمیت آنها را در مقابله با 106179/ فرسایش های آبی، بادی و تثبیت ش نهای روان نبایستی از نظر دور داشت. استان اصفهان با وسعت 5 کیلومتر مربع به واسطه ی وضعیت جغرافیایی خاص و تنوع آب و هوایی خود دارای تنوع و غنای گونه ای ویژه ای است، لذا به دلیل تنوع گندمیان در استان اصفهان و اهمیت آنها، بررسی وضعیت فعلی گونه های این تیره خصوصا در مناطق خشک استان اصفهان هدف اصلی این پژوهش قرار گرفت. نمونه برداری بر اساس روش تصادفی- سیستماتیک طی بهار و تابستان 1389 از 30 منطقه ی استان صورت گرفت و نمونه ها با استفاده از استرئومیکروسکوپ (لوپ)، به کمک منابع علمی و تطابق با نمون ه های موجود در هرباریو مها بر اساس روش مقایسه ای مورد شناسایی قرار گرفتند. در تحقیق حاضر 18 طایفه، 25 جنس و 31 گونه متعلق به این خانواده در سطح استان شناسایی گردید. با توجه به نقش موثر پوشش گیاهی در مقابله با فرسایش خاک گندمیان پایای ریزوم دار و پیازدار به واسطه ویژگ ی های آناتومیکی خود در مقایسه با انواع یکساله نقش موثرتری در حفاظت از بافت خاک در مقابله با فرسایش داشته اند.
    کلیدواژگان: ایران، اصفهان، تاکسونومی، خانواده گندمیان، فرسایش
  • بررسی اثر انواع و مقادیر مختلف کودهای آلی و شیمیایی بر میزان برخی عناصر (Zea mays L.) پرمصرف برگ و دانه در ذرت
    نصیبه رضوان طلب، همت الله پیردشتی، محمد علی بهمنیار، ارسطو عباسیان صفحات 20-30
    به منظور بررسی اثر انواع و مقادیر کودهای آلی و معدنی بر میزان برخی از عناصر پرمصرف در برگ و دانه ، شاخص سطح برگ و محتوی کلروفیل برگ در ذرت (رقم سینگل کراس 704 )، آزمایشی در مزرعه پژوهشی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری در سال 1386 ، به صورت کرت های خرد شده در قالب طرح بلوکهای کامل تصادفی با دو عامل و سه تکرار انجام شد. عامل اصلی 8 تیمار کودی شامل شاهد (بدون مصرف کود شیمیایی و آلی)، کود شیمیایی (سولفات پتاسیم، سوپر فسفات تریپل هر یک به میزان 75 و اوره به میزان 200 کیلوگرم در هکتار)، کمپوست زباله، ورمیکمپوست و لجن فاضلاب هر یک به میزان 20 و 40 تن در هکتار و همراه با 50 درصد کود شیمیایی بود و عامل فرعی نیز تفاوت کاربرد یکساله و دوساله تیمارهای کودی در نظر گرفته شد. بر اساس نتایج، نوع و مقدار کود مصرفی بر نیتروژن برگ، نیتروژن دانه، فسفر دانه، محتوی کلروفیل برگ و شاخص سطح برگ تاثیر معنیداری را نشان داد. همچنین مدت مصرف کود بر تمامی صفات مورد بررسی به جز پتاسیم برگ و دانه و نیتروژن دانه موثر بود. نوع کود مصرفی و استفاده از آن به مدت یکسال و یا دوسال متوالی موجب اثرات معنیداری بر پتاسیم برگ، محتوی کلروفیل برگ، شاخص سطح برگ و عملکرد دانه شد. در بین صفات مورد بررسی عملکرد دانه با نیتروژن دانه و شاخص سطح برگ همبستگی مثبت و معنی داری نشان داد. در مجموع میتوان گفت که استفاده از کمپوست زباله شهری، ورمیکمپوست و لجنفاضلاب علاوه بر کاهش آلودگی محیطزیست میتواند نقش مثبتی را در افزایش عملکرد ذرت ایفا کند.
    کلیدواژگان: ذرت، کمپوست زباله، لجنفاضلاب، نیتروژن برگ، نیتروژن دانه، ورمی کمپوست
  • اثر تنش خشکی بر رشد و میزان فعالیت آنزیم های آنتی اکسیدانی کاتالاز (Curcuma longa L.) و آسکوربات پراکسیداز در گیاه زردچوبه
    زهره زمانی، اکبر مستاجران، غلامرضا اصغری صفحات 31-37
    زردچوبه گیاهی ریزوم دار از خانواده زنجبیل که در مناطق گرمسیری کشت می شود و به دلیل دارا بودن ترکیبات فنولی با ارزش نظیر کورکومینوئید به لحاظ پزشکی و دارویی از جایگاه بالایی برخوردار است. با توجه به عدم کشت زردچوبه و واردات آن به کشور و با توجه خواص فارماکولوژیکی ریزوم زردچوبه و ارزش آن از نظر پزشکی و دارویی از یک سو و شرایط آب و هوای خشک ایران از سوی دیگر، در این تحقیق رشد رویشی و میزان فعالیت آنزیم های آنتی اکسیدانی (کاتالاز و آسکوربات پراکسیداز ) جهت کسب اطلاعات در مورد مقاومت این گیاه نسبت به خشکی مورد ارزیابی قرار گرفت. پس از کشت ریزو مهای زردچوبه و رشد گیاه به 6- و ، مرحله 3 برگی، گیاه زردچوبه در معرض تنش خشکی در آزمایشی با پتانسیل های آبی صفر (شاهد) ، 3 -9 بار به کمک پلی اتیلن گلایکول 6000 در محیط هیدروپونیک قرار گرفت و پس از 7 روز، اثر پتانسیل های مذکور بر روی تغییرات رویشی گیاه و میزان فعالیت آنزیم های کاتالاز و آسکوربات پراکسیداز مورد بررسی قرار گرفت. تنش خشکی به طور معنی داری رشد رویشی و فعالیت آنزیم ها را در اجزای مختلف گیاه تحت تاثیر قرار داد، به نحوی که با کاهش پتانسیل آب از صفر به 9- بار وزن کل گیاه زردچوبه کاهش یافت و فعالیت هر دو آنزیم نیز تا پتانسیل آب 6- بار روند افزایشی داشت و با کاهش بیشتر پتانسیل آب فعالیت آنها کاهش یافت.
    کلیدواژگان: آسکوربات پراکسیداز، پلی اتیلن گلایکول، تنش خشکی، کاتالاز، گیاه زردچوبه
  • ترکیبات شیمیایی و اثر ضدباکتریایی اسانس گیاه بومادران جمع آوری شده از شهرستان خوی (Achillea wilhelmsii C. Koch)
    علی امین خانی صفحات 38-47
    در اوایل خردادماه از منطقه Achillea wilhelmsii در این تحقیق سرشاخ ه های هوایی و گلدار گیاه بومادران 0 درصد / خوی جمع آوری و روغن اسانسی آن به روش تقطیر با آب با استفاده از طرح کلونجر و بازده 27 انجام GC/MS استخراج گردید. جداسازی و شناسایی ترکیبات تشکیل دهنده اسانس با استف اده از دستگاه - 32 درصد)، 1و 8 / گرفت. تعداد 40 ترکیب در اسانس گیاه مورد مطالعه شناسایی گردید که به ترتیب کامفور ( 3 5 درصد) از مهمترین ترکیبات موثره اسانس / 7 درصد) و آلفا- پینن ( 25 / 21 درصد)، لینالول ( 21 / سینئول ( 12 گیاه بودند. بخش عمده ترکیبات شناسایی شده را منوترپن ها تشکیل م یدادند. بررسی اثر ضدباکتر یایی اسانس گیاه علیه سه گونه از باکتری های گرم مثبت و منفی به روش حفر چاهک انجام گرفت. نتایج نشان داد که سه 17 میل ی متر در برابر - با قطر هاله های 28 Escherichia. coli و S. epidermidis، Shigella flexnery باکتری با قطر S.aureus و Salmonella typhi، S. saprophiticus اسانس حساس بوده ، در حا لی که باکتر ی های 11 میلی متر از حساسیت حدواسطی برخوردار بودند.
    کلیدواژگان: بومادران، روغن اسانسی، 1و 8، سینئول، فعالیت ضد باکتریایی، کامفور، لینالول
  • شناسایی برخی ترکیبات شیمیایی حاصل از استخراج چوب درون سنجد
    امیر جوربندیان، محمد رضا ماستری فراهانی، هدی جعفرزاده صفحات 48-55
    یک درخت میوه می باشد. در نواحی استپی ایران (Elaeagnus angustifolia L.) گیاه سنجد با نام علمی می روید و به خشکی مقاوم است. در این پژوهش، چوب سنجد از منطقه جنوب شهر همدان تهیه گردید. استخراج از پودر چوب درون سنجد به روش سوکسوله با استفاده از حلال اتانول- تولوئن مطابق با استاندارد انجام شد. مواد استخراجی (عصاره) قابل حل در حلال T 204 OS- روش استاندارد 76 ASTM : D 1107-96 5 درصد وزنی محاسبه گردید. مواد استخراجی حاصل از / اتانول- تولوئن در چوب درون به طور میانگین، 69 بیس (تری متیل سایلیل) تری فلور و استامید به همراه تری متیل - O،N این چوب پس از تغلیظ، توسط کلروسیلان، سایلیل دار شدند و توسط دستگاه کروماتوگرافی گازی و طی فسنجی جرمی مورد شناسایی قرار گرفتند. در مواد استخراجی چوب درون سنجد 18 ترکیب شناسایی شد و از بین این ترکیبات 4 ترکیب شامل : 8 درصد)، تری فلو رو متیل - بیس - (تری متیل / 38 درصد)، هگزان دیئوئیک اسید ( 28 / فسفریک اسید ( 81 3 درصد) بیشترین مقادیر را به خود اختصاص داد هاند. / 4 درصد) و پروپانوئیک اسید ( 4 / سایلیل) متیل کتون
    کلیدواژگان: سنجد، کروماتوگرافی گازی و طیف سنجی جرمی، مواد استخراجی چوب، فسفریک اسید، گالیک اسید
  • رویان زایی پیکری و باززایی گیاه از تخمک گسترش نیافته پرتقال (Citrus sinensis (L.) Osbeck)
    عالم آرا غلامی، احمد مجد، سید وحید علوی، فتح الله فلاحیان صفحات 56-63
    در این پژوهش، اثر محیط های کشت مختلف برتشکیل کالوس های رویان زا و رویان های پیکری از تخمک مورد مطالعه قرار گرفت . در بررسی رویان زایی و (Citrus sinensis (L.) Osbeck) گسترش نیافته پرتقال باززایی گیاهچه ها، تفاوت معنی دار ترکیب محیط کشت در القای کالوس های رویا نزا و بلوغ رویان ها مشاهده دارای MS شد. بهترین محیط کشت جهت القای کالوس های رویا نزا ( 80 درصد) و بلوغ رویان ها، محیط کشت 6 بنزیل آمینو پورین) ) BAP 500 میلی گرم در لیتر عصاره مالت و 50 گرم در لیتر ساکارز و 3 میلی گرم در لیتر بود. در این محیط، کالوس های نرم و کرم رنگ تشکیل شد و رویا نهای پیکری در مراحل مختلف تکوینی شامل کروی، قلبی، اژدری و لپ هدار مشاهده شد. کمترین میزان کالوس رویان ز ا ( 27 درصد ) و عدم بلوغ دارای 500 میلی گرم در لیترعصاره مالت و 30 گرم در لیترساکارز بدست آمد . MS رویا نها در محیط کشت کالوس های ایجاد شده در این محیط متراکم و به رنگ سبز روشن بودند و رویا نهای بالغ در این محیط شکل نگرفت. 2 ماه پس از انتقال رویان های لپه ای به محیط جوانه زنی بدون تنظیم کنند ه های رشد و با ساکارز 50 گرم در لیتر، گیاهچه ها باززایی شدند.
    کلیدواژگان: باززایی گیاه، تخمک گسترش نیافته، پرتقال، رویان زایی
  • تاثیر غلظت های مختلف نفتالین استیک اسید و ایندول بوتریک اسید بر روی ریشه زایی قلمه های نیمه خشبی نارنج و نارنج سه برگ
    شهروز حبیبی کوتنایی صفحات 64-72
    به منظور بررسی اثر غلظت های مختلف نفتالین استیک اسید و ایندول بوتریک اسید و ترکیب این دو تنظیم کننده بر ریشه زایی قلمه های نیمه خشبی نارنج و نارنج سه برگ، آزمایشی در گلخانه دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرگان در سال 1387 در قالب طرح بلوک های کامل تصادفی در 3 تکرار انجام شد . تیمارهای مورد استفاده 3000 و 4000 میلی گرم در لیتر) ، شامل ایندول بوتریک اسید و نفتالین استیک اسید در چهار سطح (صفر، 2000 و مخلوط این دو با هم بود. برای این منظور بخش تحتانی قلمه های نارنج و نارنج سه برگ به مدت 5 ثانیه در معرض تیمارهای فوق قرار گرفت. نتایج نشان داد که کاربرد ایندول بوتریک اسید و نفتالین استیک اسید بر ای درصد ریشه زایی، میانگین طول ریشه، طول بزرگترین ریشه و وزن خشک ریشه در سطح 1درصد معنی دار بوده است. در بین قلمه های نارنج و نارنج سه برگ، نارنج دارای ریشه زایی بیشتری بود. در غلظت 4000 میلی گرم در لیتر ایندول بوتریک اسید و 3000 میلی گرم در لیتر نفتالین استیک اسید، برای صفات مورد بررسی بهترین نتیجه حاصل شد و نیز اثر آمیخته 2000 میلی گرم در لیتر نفتالین استیک اسید + 3000 میلی گرم در لیتر ایندول بوتریک اسید بهترین نتیجه را در کلیه صفات مورد بررسی نشان داد.
    کلیدواژگان: اکسین، پایه مرکبات، تاثیر، قلمه نیمه خشبی