فهرست مطالب
نشریه ادیان و عرفان
سال چهل و نهم شماره 1 (بهار و تابستان 1395)
- تاریخ انتشار: 1395/12/20
- تعداد عناوین: 7
-
-
صفحه 1از تاریخ اولین چاپ رساله درباره افسانه بودا که در قرن 19 به دست ایمیل سنارت فرانسوی انجام شد و در آن حیات ساکیامونی به نماد و اسطوره تبدیل گردید، بسیاری از هندشناسان فرانسوی با شخصیت معماگونه بودا مواجه شدند. آنها با رجوع به متون بودایی زبان سانسکریت و پالی، به تحلیل حیات مبهم وی پرداختند. بودا کیست؟ چرا شخصیت پیچیده او ذهن بسیاری از محققان را به خود مشغول نمودهاست؟ فرانسویان با بررسی محققانه به نظریات متفاوتی رسیدهاند که میتوان آنها را به چهار دیدگاه تقسیمبندی نمود: گروهی با تحلیل نظام طبقاتی، نقد سنت دینی و با رویکردی تجربی، او را ماتریالیستی موفق و خودآگاه شناختند. برخی بر ویژگی های افسانهای او و گروهی با خردگرایی و زدودن جنبه های اساطیری، بر جریان بشری او تاکید نمودند و گروه چهارم جنبه پرگماتیستی را نسبت به این افسانه که روشی معتدل، منطقی و قابل قبول به نظر میرسد، دنبال نمودند.کلیدواژگان: اسطوره، بودا، پرگماتیسم، خردگرائی و ماتریالیسم
-
صفحه 21عود نشانه ها، ایجاد گردید. افزایش توانمندی ها و صفات مثبت بایست مولفه های اصلی هر روند درمانی باشد؛ چرا که این مداخلات نشانه های بیماری را کاهش داده، از عود آنها جلوگیری می کنند و باعث اصلاح کیفیت زندگی می شوند. پژوهش حاضر با هدف تحلیل و بررسی مولفه های روان شناسی مثبت در داستانهای مثنوی معنوی و کاربرد آن در تربیت دوره نوجوانی صورت گرفتهاست. نتایج پژوهش بیانگر آن است که مولفه های روان شناسی مثبت، از جمله امید، خوش بینی، شادی، رضایت، فضایل اخلاقی، بخشش، انعطاف پذیری، شکرگزاری و تشکر، مراقبه و معناجویی در داستان های مثنوی معنوی سبب شکوفایی و توسعه توانمندی های درونی و کسب فضیلت های اخلاقی می شود. این مولفه ها نوجوانان را قادر می سازد تا با ناملایمات، بحران ها و سایر رویدادهای نامطلوب زندگی کنار بیایند، به سلامت جسمی و روانی دست یابند و به بهبود روابط فردی، خانوادگی و اجتماعی نایل گردند.کلیدواژگان: تعلیم و تربیت کودکان و نوجوانان، دوره نوجوانی، روان شناسی مثبت، مثنوی معنوی
-
صفحه 47دین از مهمترین عوامل تاثیرگذار بر شکلگیری و بقای «هویت ملی» است. هرگونه تحولی بر بروز اجتماعی دین میتواند هویت را دستخوش تغییراتی کند. مسئله این نوشتار آن است که «پستمدرنیزاسیون دینداری» چه رابطهای با «از خود بیگانگی ملی» دارد. نوشتار حاضر، به روش تحلیلی و نه پژوهش پیمایشی تلاش میکند که رابطه معنادار میان این دو را به اثبات رساند. در تحلیل دینداری پستمدرن، به ویژگی هایی میرسیم که برای احساس تعلق به هویت ملی، مضر و مخرباند؛ از آن جمله میتوان به سطحی و روبنایی شدن دین، فرقهگرایی شدید، مصرفی شدن دین، تبدیل دین به حالتی که از آن به «دین خویشتن» یاد میتوان کرد و عرفیسازی جهان اشاره نمود. این ویژگی ها موجب محو الگوها و مرجعیتهای اصیل، اهداف مشترک ملی، محرومیت جامعه از کارکرد انسجامبخشی دین، پلورالیسم و تضعیف جایگاه شعائر و مناسک دینی میگردند. این پیامدهای منفی که دامنگیر هویت ملی میگردند، بر دامنه و شدت از خودبیگانگی میافزایند.کلیدواژگان: پست مدرنیزاسیون دینداری، جنبش های نوپدید دینی، هویت ملی، عرفی سازی، فرقه گرایی
-
صفحه 67از نظر اسلام معابد اهل کتاب مهم و جهاد برای حفظ آنها مفید است. معابد بهدلیل ذکر و یاد خدا از شعائر هستند و تعرض به آنها حرام است. اسلام نماز خواندن در آنها را جایز میداند و برای تغلیظ سوگند از آنها بهره گرفته و در صورت از بین رفتن اهالی آنها، استفاده از وسایلش را در مسجد مجاز میشمارد و در صورت تبدیل آنها به مسجد حداقلهای تغییر ضروری را مثل ایجاد محراب مجاز میداند و خلاصه اینکه پارهای از احکام مساجد را بر آنها بار کردهاست. سختگیری برخی از فقها درباره معابد، بیشتر به دلایل لزوم دوری از اعانه بر معصیت و ظلم و گمراهی است، وگرنه برخی از فقها وقف بر اهل کتاب را به دلایل انساندوستی و امکان تولد مسلمان از ایشان مجاز دانستهاند.کلیدواژگان: بازسازی، بیع، تعرض، تعمیر، تغییر، کنائس و معابد
-
صفحه 89موضوع این مقاله طبقهبندی نظرات مندرج در تفاسیر عرفانی درباره ماهیت حروف مقطعه و انواع معنایابی از این حروف است. در این مقاله آرای ده مفسر عارف و صوفی [سهل تستری، سلمی، قشیری، میبدی، روزبهان بقلی، عبدالرزاق کاشانی، ملاصدرا، اسماعیل حقی، صفی علی شاه، و گنابادی] از قرون مختلف، درباره حروف مقطعه قرآن بررسی و یافته ها در دو سطح طبقه بندی شده است. در سطح نخست انواع یافته های آنان درباره ماهیت حروف مقطعه و در سطح دوم درباره روش و انواع این معنایابی از نظر محتوایی بحث شده است. در سطح نخست هفت نظر طبقه بندی شد: تشابه حروف مقطعه؛ از اسرار بودن این حروف؛ داشتن جنبه بلاغی؛ سوگند خداوند بودن همه یا برخی از این حروف؛ اسامی سوره های قرآن کریم بودن برخی از این حروف؛ اسامی پیامبر بودن برخی از حروف، و اسامی خداوند بودن حروف و نهاده شدن اسم اعظم الهی در آنها. هریک از این نظرات با تفاسیر جامعی مانند جامع البیان طبری، روض الجنان رازی و مجمع البیان طبرسی مقایسه و نشان داده شد که سخنان عرفا درباره ماهیت حروف مقطعه عموما در تفاسیر رسمی انعکاس داشته است. در سطح دوم معنایابی بر اساس مشابهت و مشاکلت حروف با مفاهیم عرفانی توضیح داده شده است. در این نوع از معنایابی، چهار نوع محتوا مد نظر مفسران عارف بوده است که عبارتند از: معنایابی ناظر به حق و اسماء و صفات او؛ معنایابی ناظر به پیامبر و جامعیت حقیقت و مراتب او؛ معنایابی ناظر به سلوک سالکانه و مواجید عارفانه؛ و معنایابی ناظر به مراتب عالم و مراتب تنزلات وجود.کلیدواژگان: قرآن کریم، تفسیر عرفانی، حروف مقطعه
-
صفحه 107شنیدن فراحسی از دیدگاه عبدالرزاق کاشانی اقسامی دارد که عبارتند از: شنیدن پذیرفتنی و انقیادی؛ شنیدن تفهمی؛ شنیدن اهتدایی؛ شنیدن الهی. مراد از شنیدن الهی انسان، شنیدنی است که در آن، خدا در هر شنیدهای شهود میشود. این جستار نیز درصدد واکاوی این مسئله است که چگونه میتوان در اندیشه عرفانی کاشانی شنیدن الهی را تبیین کرد؟ یافته های این جستار نیز به قرار زیر است: کاشانی سخنی در باب ارتباط مظهریت احدیت جمع و شنیدن دارد که نگارنده بر پایه امکانات درونی آن، شنیدن الهی را بر پایه حد وسط مظهریت احدیت جمع و در قالب دو تقریر، قابل تبیین میداند، همچنین، بر پایه حد وسط یادشده، مغایرت میان قوای نفس و آلات آن برچیده میشود و هر یک از قوا و آلات و هر ذره انسان، کار دیگر قوا و آلات را انجام میدهد، یعنی با همه آنها میتوان شنید.کلیدواژگان: شنیدن، شنیدن الهی، عبدالرزاق کاشانی، مظهریت احدیت جمع
-
صفحه 123اندیشمندان و محققان بسیاری درباره جایگاه و اهمیت زن در نظام عرفانی ابن عربی به تحقیق و تفحص پرداختهاند؛ چنانکه گویی وی زنانگی را همچون تعینی ثابت و پایدار از جنسیت مینگرد. اما تحقیق و تفحص در آثار ابن عربی، بهویژه «فتوحاتالمکیه» و «فصوصالحکم»، نشان میدهد که وی، زنانگی را تنها بهعنوان صورت و تعینی از جنسیت در تمیز از مردانگی نمینگرد، بلکه آن را در گسترهای وسیع در تبیین خداشناسی، جهانشناسی و انسانشناسی عرفانی خویش به کار میبرد، تا جایی که وی ذات الهی و برخی از صفات او مانند قدرت و اراده را مونث دانسته و گاه آن را در مقامی برتر و بالاتر از مردانگی نشاندهاست. تحقیق حاضر نشان می دهد که تانیث به معانی منفعل بودن، اثرپذیری و مادری، در هستیشناسی عرفانی ابن عربی به کار رفته و در هر کاربرد وجهی از وجوه گوناگون هستی را به نمایش گذاشتهاست. تانیث چنان در تار و پود هستیشناسی عرفانی ابن عربی تنیده شدهاست که بدون آن نمیتوان نظام اندیشگی او را واجد انسجام لازم دانست. همچنین میتوان اینگونه برداشت کرد که ابن عربی جنسیت را امری نسبی تلقی کرده و موجودات را دارای دو بعد زنانگی و مردانگی میدانستهاست که در موقعیتهای مختلف یکی از جنسیتها را از خود نشان میدهند.کلیدواژگان: ابن عربی، جنسیت، ذات و صفات الهی و زنانگی
-
Page 1In the 19th century, the first monograph on the legend of the Buddha is published by Senart. In this context, Biography of Shakyamony became a symbol and myth. Many French Indiologists studied and analyzed the spiritual and legendary life of Buddha by referring to Buddhist scriptures of Pali Canon and Sanskrit. But, they faced with ambiguous character of Buddha, because of his historical and mysterious character. Who is Buddha? Why his complex character has occupied the mind of many scholars? French researchers have expressed four different views about Buddha. First group knew him materialist, according to his notice to perceptible phenomena. The second group emphasized on his legendary life. Third group has denied his legendary character and affirmed rationalist approach to his life, and the fourth group has pragmatic looking to his figure.Keywords: Buddha, legend, materialism, pragmatism, rationalism
-
Page 21Positive psychology has been established not only to expand and improve the abilities of individuals, but to promote endurance, to improve life quality, and to create a shield against psychiatric symptoms. An enhancement in abilities and positive attributes should be the permanent factors in all treatments, because these Interventions decrease disease symptoms, prevent their reversion, and improve skills of individual and social life. This study aims to analyze and evaluate the factors of positive psychology in Mawlana's stories, and its use in the training of adolescents. The results of the study indicate that the components of positive psychology (such as: hope, optimism, happiness, satisfaction, moral virtues, forgiveness, appreciation, meditation, and seeking meaning) in the stories of Mathnawi cause prosperity, development of internal and mental capabilities, and obtaining moral virtues. The mentioned factors would help teenagers to resolve difficulties, crises and other undesirable events. They cause the physical and mental health and improve the individual, familial, and social relations.Keywords: Positive psychology, Mathnawi, adolescence period, adolescent training
-
Page 47Religion is no doubt an effective and determinative part of national identity. Therefore, we may conclude that the postmodernization of religion, has a huge impression on the identity. In this article we try to examine analytically the relation between postmodern religiosity and national alienation. Postmodern religiosity is very superficial, consumer, denominationalist and secular. Besides, it is so that we can call it "self-religion". It means that postmodern religiosity is concentrated on self-realization and self-centralization. These characteristics result in national alienation, because they destroy social, cultural and religious patterns. They also obscure the common goals and deprive the society from solidarity which is infused by religion. Pluralism is another result of postmodernization of religion that amplifies the razzle-dazzle of identity and supports the national alienation.Keywords: Postmodernization of religiosity, new religious movements, national identity, secularization, denominationalism
-
Page 67In Islamic jurisprudence, the worship houses of people of the book are considered as an important issue and Jihad is allowed to maintain these temples. Because, they are the representatives of rituals as remembrance of God and aggression against them is prohibited. to pray in these houses of worship is permitted and swearing can be done in these temples. In case of loss of their residents, their belongings can be used in mosques and if converted to mosque, minimum alterations (like building the altar) are permitted. In brief, some of the provisions of the mosques are applied for these houses of worship. Severity of some of the jurists about the temples is mainly because of required charities to avoid the sin and injustice and error of the people of the book. Some other jurists allowed dedication to the people of the book due to philanthropy reasons and possibility of their conversion to Islam.Keywords: Imami jurisprudence, temple, aggression, alteration, houses of Worship
-
Page 89The purpose of this article is to identify the various mystical interpretations of Horuf-e-Moqattae (separated letters) in Quran. Ten mystical interpreters-the Quran-al-Azim, Haghayegh-al-Tafsir, lataef- al-Esharat, Kashf-al-asrar, Araes-al-Bayan, Tavilat, Rouh-al-Bayan, Manzum e Safi, Bayan-al-Saadah- have been selected from several centuries and their explanations, after entries about Horuf-e-Moqattae in twenty nine Sura's of Quran, are classified in two levels. The first level is all about mystic's findings on the nature of the Horuf-e-Moqatae and the second concerns the semantic aspects of their contents. The former includes seven views: Similarities among the Horuf-e-Moqattae; Secrecy of these letters; Concerning eloquence aspects; Assuming them as Gods oaths; Assuming them as titles of Quranic Suras; Assuming them as prophet's names; Assuming them as names of God encompassing His High Name. In the latter, however, semantic aspects based upon similarities and forms of these letters and their mystical concepts are explained.Keywords: holy Quran, mystical interpretation, Horuf, e, Moqattae, mystic's findings, semantic aspect
-
Page 107From the Perspective of Abdul Razzaq Kashani, hearing of extra-sensory has different types that include: acceptable and binding hearing, hearing of interpretative, hearing of Guidance and hearing of Divine. The purpose of Divine hearing is that in which God is heard in each of His revelation. this researchs question is: How can Divine hearing in Kashanis mystical thought is to be explained? The results of this study are as follow: According to Kashani there is relationship between the manifestation of Allah (and Divine hearing. It has two versions. In that stage, the contrast between the forces of the soul and its instruments is removed and any of the powers and instruments, and every particle of human being do the rest. One can hear by all of them.Keywords: Heaing, Divine heaing, Manifestation of Allah, Abdul Razzaq Kashani
-
Page 123Many scholars and researchers have studied about the importance and status of woman in the mystical system of Ibn Arabi so far. Many of them claim that ibn Arabi considers the femininity as the fixed and permanent determination of gender. But studying Ibn Arabi's works, notably al-Futuhat al-Makkiyya and Fusus al-hikam, shows that Ibn Arabi doesnt look at femininity only as a form and determination of femininity in contrast to masculinity, but employs it widely to explain his mystical understanding of God, universe, and human to the extent that he considers the Divine essence and some of His attributes, like power and will, to be feminine, and sometimes give it superior position in comparison to masculinity. This study shows that femininity is used in Ibn Arabi's mystical ontology in the meanings of passivity, receptivity, and motherhood. Each usage manifests an aspect of various aspects of the being. Femininity is so woven in the warp and woof of the mystical ontology of Ibn Arabi that without it, his system of thought seems to lack the necessary coherence. This understanding is also possible that Ibn Arabi deems the gender to be a relative affair and maintains that the beings have both aspects of femininity and masculinity which in different situations they display one of these aspects of gernder.Keywords: Gender, Femininity, masculinity, Ibn Arabi, cosmology