فهرست مطالب
نشریه منطق پژوهی
سال هفتم شماره 1 (بهار و تابستان 1395)
- تاریخ انتشار: 1395/06/15
- تعداد عناوین: 6
-
-
صفحات 1-32بحث تلازم شرطیات از جهات گوناگون دارای اهمیت است در این بحث بخوبی می توان به درک درستی از آراء منطق دانان مسلمان در زمینه قضیه ها و استدلال های شرطی دست یافت و در مقام مقایسه این آراء با دیدگاه منطق دانان دیگر بدرستی قضاوت کرد.
منطق دانانی که به بحث تلازم شرطیات پرداخته اند هر یک به تعدادی از تلازم ها اشاره کرده اند و قضایای متلازم نیز با معیارها و ملاک های متفاوتی دسته بندی شده اند. در این مقاله ابتدا تلازم های قضایای متصل که در مهمترین آثار منطقی آمده است، شمارش شده و چگونگی تبیین و اثبات آنها در این آثار ارایه شده است. سپس با بررسی و نقد این مباحث، و با بهره گیری از نمادهادسته بندی دیگری از تلازم قضایای شرطی ارایه می شود.کلیدواژگان: لزوم، تلازم، شرطی، متصل، انعکاس -
صفحات 33-42بر اساس ماینونگی گرایی وجهی هر آنچه که می توان به آن التفات داشت یک شیء است، هر چند که وجود نداشته باشد. نیز، وجود صفتی معمولی همچون دیگر صفات است. بسته به اینکه شیئیت یک شیء مبتنی بر اعمال، رفتار و افکار یک عامل شناختی باشد یا نه، دو رویکرد متفاوت در ماینونگی گرایی وجهی خواهیم داشت.1) رویکرد رئالیستی که بر طبق آن اشیاء ناموجود، مستقل از اینکه مورد التفات قرار بگیرند یا نه، به دامنه اشیاء تعلق دارند و صفاتی را که به داشتنش توصیف می شوند در جهان هایی که التفات مورد نظر را محقق می سازند دارند. 2) رویکر آنتی رئالیستی که بر طبق آن، اشیاء ناموجود بسته به اینکه مورد التفات قرار گیرند به دامنه اشیاء تعلق خواهند داشت و در صورتی که مورد التفات قرار نگیرند اصلا شیء نیستند که صفاتی داشته باشند. در این نوشتار بر ماینونگی گرایی وجهی آنتی رئالیستی پریست نقدهایی را وارد و تعبیری متفاوت از رویکرد اخیر را پیشنهاد خواهیم کرد. آنچه دیدگاه ما را از دیدگاه پریست متمایز می کند این ادعاست که اشیاء ناموجود در رویکرد آنتی رئالیستی اشیائی ناکامل هستند.کلیدواژگان: رئالیسم، ماینونگی گرایی وجهی، شیء ناکامل، شیء ناموجود، ارجاع
-
صفحات 43-60در آیه 81 سوره زخرف چنین می خوانیم که «قل إن کان للرحمن ولد فانا اول العابدین: اگر خدا فرزند داشت، من نخستین عابدم». بیشتر مفسران بر این باورند که این آیه حاوی استدلالی است که می توان آن را در قالب یک قیاس استثنایی بیان نمود. اما علی رغم پیشنهادهای مختلف ایشان در خصوص صورت این استدلال در قالب این قیاس، تقریبا هیچیک از صوری سازی های مزبور تصویر کاملی از مفاد آیه به دست نداده، صدق و اعتبار را تامین نمی کنند. دشواری این آیه و کثرت و تنوع تفاسیر ذیل آن، بی شک، در ارتباطی مستقیم و محوری با واژه «اول» در آیه مزبور قرار دارد. در این تحقیق، پس از نقد و بررسی هر یک از تفاسیر مزبور، قالب قیاس اولویت یا طریق اولایی پیشنهاد شده، ادعا می گردد که این شکل از استدلال، به جهت بهره مندی از یک حد اضافه، می تواند به خوبی مفاد آیه مزبور را به نمایش بگذارد.کلیدواژگان: قرآن، زخرف، قیاس استثنایی، قیاس اولویت، قیاس طریق اولی
-
صفحات 61-85در این مقاله، در بخش (1)، گزاره های منفصله بر پایه ی کتاب شفاء مورد بررسی قرار می گیرند و نشان داده می شود که ابن سینا، بر خلاف متاخرانی مانند قطب الدین رازی، گزاره های منفصله ی حقیقی اتفاقی را مورد پذیرش قرار نمی دهد. در بخش (2)، دو خوانش کلی در باب گزاره های منفصله ابن سینا معرفی می گردد؛ بر اساس دیدگاه رشر، شهابی، فاخوری، نبوی و الجزر، گزاره های منفصله ابن سینا تابع ارزشی هستند در حالی که از نظر استریت و چاتی دیدگاه ابن سینا در باب گزاره های منفصله در کتاب اشارات را می توان وجهی دانست. در ادامه این بخش به ناکارایی هر یک از این نظرات اشاره شده است؛ در بخش (3) با تاکید بر مفهوم «ناسازگاری» به مثابه هسته ی اصلی دیدگاه ابن سینا در باب گزاره های منفصله ی حقیقی، دیدگاه ربطی-وجهی برای صورت بندی این گزاره ها، دقیق تر از دیگر خوانش ها در نظر گرفته می شود.کلیدواژگان: ابن سینا، شرطیات، گزاره های منفصله، ناسازگاری، خوانش ربطی، وجهی
-
صفحات 87-104برخی از فیلسوفان زبان معتقدند که گاه عبارات زبانی با آن که از ساختار خبری برخوردارند، اما قابل صدق و کذب نیستند؛ زیرا قصد گوینده از بیان آن ها نه توصیف، بلکه انجام یک فعل است. چنین جملاتی را افعال گفتاری می-خوانند. پیش از این، منطق دانان مسلمان نیز به این مساله توجه نموده اند. آنان این بحث را با عنوان «انشاء اخبارنما» مورد تامل قرار داده اند. انشاء اخبارنما در مواضع مختلفی مطرح شده است. نقد ملاک صدق و کذب پذیری خبر و نیز حل پارادوکس دروغگو، زمینه ی طرح این مساله را فراهم آورده است. اگرچه مساله ی افعال گفتاری تطور و تحول شایانی در منطق دوره ی اسلامی نیافت، اما کشف این مساله و تفطن به آن را باید از آن منطق دانان مسلمان دانست. تامل در تاریخچه ی دیدگاه های منطق دانان دوره ی اسلامی در این مساله و نیز مطالعه ی تطبیقی آن ها با آراء فیلسوفان زبان آموزنده ی نکات منطقی - معرفتی است.کلیدواژگان: فعل گفتاری، جمله ی خبری، پارادوکس دروغگو، انشاء اخبارنما، خونجی، آستین
-
صفحات 105-133نسبت های چهارگانه میان مفاهیم، هرچند پیشینه اش به ارسطو و فرفوریوس می رسد، اما به عنوان یک تقسیم منطقیاز نوآوری های منطق دانان مسلمان بوده و برای نخستین بار، در آثار فارابی، غزالی، فخر رازی و خونجی و به صورت های متفاوت به علم منطق معرفی شده است. از آنجا که تقسیم های فارابی، غزالی و فخر رازی، به ترتیب، دچار مغالطه های «عدم انسجام»، «عدم مانعیت» و «تداخل اقسام» بودند مورد پذیرش منطق دانان بعدی قرار نگرفتند؛ اما تقسیم خونجی، چون از این مغالطه ها به دور بود، به کتاب های درسی منطق راه یافت و در منطق اسلامی تثبیت شد. با اینکه این تقسیم در همان آغاز با شبهه ها و پارادوکس های مهمی روبرو شد، اما توانست در برابر آنها ایستادگی کند و به جای گاه رفیع و تثبیت شدهامروزیخود دست یابد. این مقاله در صدد کاویدن پیشینه نسبت های چهارگانه و تعیین سهم هر یک از منطق دانان قدیم در پیش برد این بحث است.کلیدواژگان: نسبت های چهارگانه، منطق قدیم، منطق دانان مسلمان
-
Pages 1-32Some logicians earlier logicians, especially as long as the correlation provided or paid for. And even an independent treatises have been written on the subject. In contrast, others argue considered useless or less useful. Unfortunately, this issue has been raised in later works or abbreviated or omitted entirely. In many ways, provided the correlation is important in this debate as well as an understanding of the views of Muslim logicians was provided in the case and the arguments of the vote in comparison with the views of other ill-judged logicians. In this paper, counting and how to explain and prove they are connected Tlazmhay cases in the works presented logicians The review examines these issues, using the coding categories to see if there are other cases of correlation.Keywords: Necessary, attendance, provided, connect, reflect
-
Pages 33-42According to Modal Meinongianism, whatever is intendable is an object and existence is an ordinary property. There are two different approaches to Modal Meinongianism, in vitue of whether the objecthood of an object is dependent on behaviors or thoughts of cognitive agents or not: (1) the realist approach, according to which, fictional objects belong to the domain of object and have their properties independent of whether they are intended or not. (2) Anti-realist approach, according to which, fictional objects belong to the domain of object only if they are intended. Otherwise they are not object and thus no properties are ascribed to them. In this essay we will raise some objections to Priests anti-realist Modal Meinongianism, and then we propose a different anti-realist approach. In our account of anti-realist Modal Meinongianism fictional objects are considered as incomplete objects.Keywords: Realism, Modal Meinongianism, Incomplete Object, Non, Existent Object, Reference
-
Pages 43-60The verse 81 of Zokhrof says: "If God has a child, so I am the first of worshipers." Most of the interpretators believes that this verse contains an argument which can be expressed in a modes tollens form. But despite their attempt to proposal the form of this argument as they claim, no one of their formulized arguments do not match the verse and cannot keep the truth and validity. The difficulty of interpretation of this verse and the variety and difference of it is undoubtedly rooted from the word "first" (which can be interpreted in different meaning which none of them can support the validity of a modes tollens). In this research, after studying these proposal formulations according to modes tollens, a fortiori argument will be proposed and it is claimed that this form of argument, with an extra term, can better shows the content of the verse.Keywords: Quran, Zukhrof, Modes Tollens, Superior argument, A fortiori argument
-
Pages 61-85In this paper, Avicennas disjunctive propositions are treated from multiple aspects. In the first section of this paper, disjunction propositions are considered in Shifā, and it shown that there are differences between Avicennas and later interpretations, e.g Rāzī interpretation, in this point. In the next section, two general interpretations about Avicennas disjunctive propositions are studied and we reveal deficiencies of them. Based on Confilict concept as the main core of Avicennas view on disjunction propositions, this paper specifies Relevent-Modal interpretation more precise than others but it doesnt precisely coincide with Avicennas view. Finally an alternative interpretation is suggested with respect to Stopper view on Stoic conditional and we show that this interpretation also has deficiency but it formulates Avicennas disjunctive propostions better than others.Keywords: Avicenna, Conditionals, Disjunction Propositions, Confilict, Relevent, Modal Interpretation
-
Pages 87-104Some philosophers of language believe some sentences despite of their predicative structure, havent ability of truth and falsity, because the speaker dont means by these sentences describing the reality but means doing an action. These sentences are named speech acts. Before of philosophers of language, the muslims logicians regard to this point. They called these sentences by "pseudo-predication composition". Pseudo-predication composition was proposed in several problems. The first field of this innovation was the critique of the criteria of ability of truth or falsity of predicative sentences and the solving of liar paradox. Although the problem of speech act wasnt developed in logic of Islamic period but the muslims logicians were discovered it. The study of muslims logician's viewpoints about speech acts and comparing it with viewpoint of philosophers of language is very useful.Keywords: speech act, predicative sentence, liar paradox, pseudo-predication composition, Khunaji, Austin
-
Pages 105-133Though going back to Aristotle and porphyre Tyrien,the matter of the four relstions between two concepts, as a distinctive division, is one of the most important innovations in Arabic logic. This devision, for the first time, appeared in Farabi, Ghazali, Razi, and Khunaji in different forms. The devisions of the first three sufferred respectively from the fallacies of non-coherency, non-exclusivity and overlap of the sub-classes of the division, so the later Arabic logicians didnt accept them; thus Khunajis devision, laking all the fallecies, found its way to the pedagogical books and and established itself in Arabic logic up today. Although it has encountered important paradoxes from the very outset, it could resist all of them and reach its today firmed and established position in Arabic logic. In this paper, we explore the background of the four relations and determine each logicians contribution in developing the subject.Keywords: Four Relations, Traditional Logic, Muslim Logicians