فهرست مطالب

نقد کتاب کودک و نوجوان - پیاپی 14 (تابستان 1396)
  • پیاپی 14 (تابستان 1396)
  • 280 صفحه، بهای روی جلد: 100,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1396/07/05
  • تعداد عناوین: 21
|
  • سرمقاله
  • سیدعلی کاشفی خوانساری صفحه 3
    ادبیات نوجوان مقوله ای نوظهور و کم سابقه است. در نظام سنتی و پیش از دوره مدرنیسم، نوجوانان آثار خاص و تفکیک شده ای نداشتند و پس از یادگیری الفبای زبان فارسی و عربی و کسب توانایی خواندن، سراغ متون بزرگ سال می رفتند. نوجوانان با عبور از سال های اولیه کودکی در حدود 8-9سالگی به خواندن کتاب هایی چون گلستان و بوستان و... و بعد هم به مطالعه متون جدی تر می پرداختند. به تعبیری تا یک سده قبل، تفکیکی در خواندنی های گروه سنی نوجوان و گروه بزرگ سال وجود نداشت.
    با شکل گیری ادبیات کودک و نوجوان در مفهوم جدید آن، به واسطه آثار افرادی چون محمود مفتاح الملک و آثار ترجمه ای مندرج در مطبوعات در اواسط دوره قاجار و بعد از آن با آثار افرادی مثل رشدیه و باغچه بان در اواخر دوره قاجار، مولفه های جدیدی برای آثار مناسب کودکان و نوجوانان نمود یافت. ظهور و بروز این ادبیات مبتنی بر باورهایی تازه بود، ازجمله این که آثار خواندنی این گروه سنی باید ازنظر زبانی و محتوایی ساده تر از آثار بزرگ سالان باشد، عاری از خشونت و مباحث جنسی و زشتی های فضاهای بزرگ سالانه باشد، امیدبخش باشد، نگاه مثبتی به زندگی داشته باشد و... . شاید مهم ترین مصداق این تغییر نگاه به نوجوانان، کتاب احمد نوشته طالبوف است. به تعبیر دیگر، نوجوانان که قبلا به اجبار به بزرگ سالان متصل بودند، حالا به اجبار به کودکان ملحق شدند.
    منفک شدن خواندنی های گروه سنی نوجوان از خواندنی های گروه سنی بزرگ سال، و انضمام و الحاق آن به گروه سنی کودک دو اتفاق را ناخواسته به دنبال خود آورد که تا امروز شاهد آن هستیم.
  • نقد تالیف
  • هدی حدادی، پروانه پارسا صفحه 9
    این مقاله به معرفی اجمالی کتاب پاستیل های کرمی می پردازد و تلاش می کند داستان و ارتباط آن را با موضوع کتاب ارزیابی کند. همچنین به جنبه آموزشی کتاب نگاهی می اندازد و به ویژگی های کتاب های داستانی علمی مدنظر اشاره و نکات را به طور اختصار بیان می کند. در ادامه نیز به مهم ترین خصایص کتاب از جمله ویژگی های ظاهری و محتوایی اشاره می کند.
  • اسماعیل همتی، روح الله مهدی پور عمرانی صفحه 15
    راوی شبی در خواب می بیند که یک نفر به او می گوید: «گوش کن ببین چه می گویم؟» و او –ظاهرا- گوش می کند. آنچه که راوی در خواب از آن شخص می شنود، متن کتاب را تشکیل می دهد. کتاب، به دل خواسته ها و دل ناخواسته هایی می پردازد که به ذهن و زبان کودکان آشنا و نزدیک است. این دل خواسته ها و دل ناخواسته ها، درحقیقت دغدغه های زندگی امروز کودکان به شمار می روند. دغدغه هایی از قبیل دوست داشتن پدر، مادر، خانواده، معلم، بازی، گل ها و همه چیزهای خوب در یک طرف و در سوی دیگر، دوست نداشتن کوچه های پر از زباله، طبیعت کثیف، هوای آلوده، ترس، جنگ و همه چیزهایی که بچه ها از آن ها بیزارند.
  • مرتضی مجدفر، مریم کوهستانی صفحه 27
    در این مقاله، کتاب را ازمنظر عناصر داستان (محتوایی، فضاسازی، تصویرگری و نکات ویرایشی) موردبررسی قرار داده ایم. داستان ها در فضاهای متفاوتی بیان شده اند، تمرکز بیشتر داستان ها یا شاید تمام داستان ها بر ادبیات و زبان قومی (ترکی) است و بیشتر شخصیت های اصلی این داستان ها نوجوانان اند.
    شاید به نوعی بتوان گفت فضایی غیر از فضای شهرنشینی بر تمام داستان های این کتاب سایه افکنده است و زبان آذری، گویش بیشتر شخصیت های کتاب است.
  • سهیلا هادی پور، مصطفی ایلخانی زاده صفحه 41
    مقاله ای که پیش رو دارید نقدی است بر کتاب مسافران سرزمین خورشید. نویسنده مقاله ضمن توصیفی مختصر از ادبیات کودکان و نوجوانان و نوع سورئالیستی جادویی آن، از کارهایی که در زمینه نوشتن داستان های نوجوانان انجام شده یاد کرده است و با توصیف گوشه هایی از داستان، خوانش و معرفی شخصیت اصلی داستان (کوه پری) و شخصیت های دیگر در ارتباط با او، نظیر: مادربزرگ، پدر و رفقایی که در مسافرت اعجاب انگیزی که برای او پیش می آید، همراهش هستند، خواننده را با فضای اصلی کتاب آشنا ساخته است و داستان مزبور را از این لحاظ که باعث تقویت حس تخیل و کسب لذت برای نوجوانان می شود مفید و مقبول می داند.
  • نقد ترجمه
  • شهره نورصالحی، مهدی ابراهیمی لامع صفحه 45
    هر نوجوانی برای ورود به جامعه و ارتباط با دیگران، بیش و پیش از همه نیازمند راهنمایی و همراهی پدر و مادرش است. امری که در نگاه نخست و در شرایط ایده آل، عادی و بدیهی به نظر می رسد، ولی گاهی روابط اعضای یک خانواده به دلایلی همچون عدم درک متقابل و تعامل سازگار، دچار تعارضاتی می شود که رفته رفته همراهی والدین با فرزندانشان را تحت تاثیر قرار می دهد. در این میان، بدون شک فرزندان نیز بسان والدینشان از این گونه تعارضات رنج می کشند و دچار دردسرهای خاص خود می شوند. درست مانند شخصیت اصلی این رمان که در دوره نوجوانی و در همین شرایط بغرنج به سر می برد. نویسنده در این رمان سعی کرده است با تدابیری مانند بازنمایی تعاملات و تعارضات موجود، و به کمک جزیی پردازی های سنجیده، برشی از زندگی یک خانواده پنج نفره را با محوریت شخصیتی شانزده ساله به تصویر بکشد و در پایان کتاب ما را با صحنه هایی تکان دهنده غافلگیر کند.
  • کمال بهروزکیا، پری رضوی صفحه 57
    برخی آثار را می‏توان در بعضی موارد قبل از خواندن با مطالعه در نقد آن شناخت و گاهی هم با نخواندن کتاب شاید چیزی را از دست ندهیم. البته اگر نقد مغرضانه و یک سویه نباشد. حتی به راحتی می‏توان گفت نقد برخی آثار زیباتر از خود آثارند. گرچه برخی معتقدند که هر کتابی ارزش یک بار خواندن را دارد، اما به شدت توصیه می‏کنم کتاب من گرسنه‏ام، من تشنه را حتما دوبار بخوانید.
    این کتاب را می‏توان از ابعاد مختلف نقد کرد. از بعد ساختاری، کتاب بیشتر دارای عنصر کشمکش و از زاویه دید سوم شخص محدود به ذهن زن هست که شخصیت‏سازی در آن زیاد چشمگیر نیست، چراکه منظور نویسنده پرداختن به مقوله کلی گرسنگی است. در بعد روان‏شناختی شاید بتوان به طور کلی تاثیر فقر را بر روح و روان انسان‏ها بررسی کرد و در شکل گسترده‏تر از بعد جامعه‏شناختی اثر فقر در جامعه منجر به تشکیل گروه های وندال و عقده‏ای می شود که به خاطر سرکوب شدن برخی از نیازهای کودکی، جامعه را به ابتذال و سقوط می‏کشاند. اما بازی با انواع تقابل‏ها در این داستان، آن را به یک اثر چندبعدی تبدیل کرده است و به نوعی ذهن خواننده را به چالش‏های گوناگون می‏کشد.
  • پیمان اسماعیلیان، رفیع افتخار صفحه 63
    این نوشتار بر آن است تا به چندوچون و چگونگی خلق روایتی نو از روایتی کهن بپردازد؛ روایت و نشانی از زمان های دور و دیر، از تنیدگی نیک و بد. در این جستار به معرفی شخصیت ها و جایگاه آنان و نیز نیروها و قهرمانان داستان می پردازیم؛ آن گاه که شخصیت ها فردیت می یابند یا در گروه یاران (سویه های خیر و شر) به بار می نشینند. کنکاشی بر عدم حصول یگانگی روح و رفتار در نسل ها، رویارویی با قدرت های نابودگر، پس وپیش های حوادث و اتفاقات و رخدادهای داستانی از دیگر اهداف این متن است.
  • شهلا انتظاریان، حسن پارسایی صفحه 77
    رویکرد این نقد، ارزیابی و قیاس میزان هماهنگی و ارتباط بین موضوع یا محتوا با طرح ساختاری اثر است و این که نویسنده تا چه اندازه طرح اولیه اش را بدون دخالت های عمدی پیش برده است و اساسا در پردازش موضوع، حوادث و معرفی داستانی کاراکترها چه غایت مندی بنیادینی وجود دارد. ضمنا سعی شده است داده ها و داشته های موضوعی و محتوایی رمان از این منظر مورد بررسی قرار گیرند که تا چه حد بر اساس واقعیت های داستانی تعریف و توجیه ساختاری و محتوایی شده اند.
  • نقد شعر
  • یحیی علوی فرد صفحه 89
    شعر کودک و نوجوان در ایران، دارای زمینه های بسیاری برای پیشرفت است. پژوهشگران می توانند در حیطه های مختلف، در شعر کودک و نوجوان به کندوکاو بپردازند و زمینه های ناشناخته و کشف نشده را کشف کنند. یکی از زمینه های بکر در شعر کودک و نوجوان، بحث از موسیقی و قالب های شعری است. هرچند قالب های کلاسیک و نو در شعر کودک دیده می شوند، اما فراوانی قالب چهارپاره در شعر کودک و نوجوان ازسویی تهدید و ازسوی دیگر فرصت محسوب می شود.
    چهارپاره به این دلیل تهدید است که استفاده زیاد از این قالب سبب کم توجهی به قالب های شعری دیگر شده و به این دلیل فرصت است که می توان از فرم بندی چهارپاره، قالب های جدید و متنوع دارای ساختاربندی ساخت؛ قالب هایی که در مرحله اول به شکل های متنوع شعر کوتاه ساخته می شوند. در مرحله بعد هم می توان با ترکیب آن ها قالب های بلند ساخت. این مقاله بر آن است که قالب های شعر کوتاه را معرفی کند و با مثال هایی شرح دهد؛ قالب های مفرد، سه گانی، شعرک، پنج گانی و قالب زلال. برخی از این قالب ها در شعر کلاسیک مسبوق به سابقه است اما برخی از آن ها برای اولین بار معرفی می شوند.
  • نقد غیر داستانی
  • رضی هیرمندی، زهرا احمدی صفحه 103
    نویسنده همان طور که در شرح حال او نیز آمده خواسته است در قالب یک داستان سرگرم کننده به نقد رفتار پدرها و مادرها بنشیند. او در این کار بیش از حد به لویی به عنوان فرزند حق داده است. لویی در کتاب، پسربچه ای است که قبل از هر کاری با آدم ها بدون این که به آن ها این فرصت را بدهد که خودشان را به او معرفی کنند، برخورد می کند و هریک را با الفاظی ناخوشایند می نامد. پدر و مادر او نیز بیشتر مواقع درگیر مسائل خودشان هستند و هر وقت از آن ها خواسته می شود به ضرورت برخورد با لویی توجه کنند، به نظارت و کنترل مستقیم بسنده می کنند که این نه تنها مفید نیست بلکه شرایط را بدتر و پیچیده تر می کند. حسادت و الگوبرداری نادرست نیز مسئله را پیچیده تر می کند تاجایی که لویی و تئو هردو تصمیم به فرار می گیرند. داستان با پیداشدن تئو و فاش شدن راز لویی به پایان می رسد. این کتاب جایزه شفیلد و دو جایزه دیگر را برده و نیز به بیست زبان دنیا ترجمه و منتشر شده است.
  • لیلا کاشانی وحید، محبوبه استادی صفحه 109
    کتاب حاضر که دربردارنده سبک تخیلی داستانی است در سال 1997 منتشر شد. این کتاب تلاشی است برای پرورش و بررسی رفتارها و نشان دادن ارزشمندبودن اخلاق و نیز پرورش عزت نفس انسان ها.
    تو بی نظیری برای رده سنی خاصی نوشته نشده است، بلکه می تواند برای همه انسان ها از 7 تا 77سال جذاب و آموزنده باشد. نویسنده در این داستان سعی کرده است به مخاطب بفهماند که ما هرچه هستیم، حتی اگر برتری های ظاهری یا مهارت های خاصی نداریم، بازهم ازنظر خداوند ارزشمندیم. بنابراین به دلیل این نگاه متفاوت میان مردمان جامعه (ومی کی ها) و خداوند (ایلای) باید برای رهایی و پیروزی خود به سوی این نیروی ذاتی حرکت کنیم.
    در این نوشتار سعی شده است نکات ضعف و قوت این کتاب بررسی شود.
  • مهدی ضرغامیان، روح الله مهدی پور عمرانی صفحه 115
    ذهن انسان لبریز از پرسش هایی است درباره جهان و آنچه که در آن وجود دارد. انسان ها در طول زندگی –به خصوص در دوران کودکی و نوجوانی– با انبوهی از پرسش ها سروکار دارند. بیشتر این پرسش ها درباره هستی و نیستی است. هستی به این معنا که انسان چیست؟ از کجا آمده است؟ چرا آمده است؟ به کجا خواهد رفت؟ این که فرد کجا به دنیا آمده است، دین و مذهب پدر و مادرش چیست و چه رنگ و نژاد و زبانی دارد هم در نوع پرسش ها دخالتی ندارند. وقتی که یک کودک سرخ پوست به آسمان نگاه می کند، همان اندازه محو تماشای ستارگان می شود که یک کودک ایرانی، سوئدی، مصری یا هندی. اما آنچه که تفاوت دارد، نوع پاسخی است که به پرسش ها داده می شود. در همه این فرهنگ ها هم موضوع پاسخ ها متفاوت است، چراکه بستگی دارد که چه کسی پاسخ سوال را می دهد؛ پدر و مادر؟ آموزگار؟ یک دانشمند؟ درمورد پدر و مادر نیز می توان این تمایز را قائل شد که بی سوادند یا باسواد؟ و درمورد دانشمند هم باید درنظر داشت که رشته تحصیلی و تخصص او چیست.
  • نقد پیش از چاپ
  • مرتضی شاه مرادی، داود میرزایی فر، موسی آداک صفحه 125
    هدف پژوهش حاضر بررسی میزان تناسب محتوای کتاب تاریخ ایران و جهان سال سوم متوسطه با معیارهای انتخاب محتوا از دیدگاه دبیران تاریخ شهرستان نظرآباد استان البرز در سال تحصیلی 95-94 است. بدین منظور باتوجه به ماهیت تحقیق و براساس جدول مورگان از بین 24 نفر دبیر مربوط به کتاب تاریخ، با روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای نسبی 23 نفر به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. داده ها با استفاده از روش تحلیل واریانس یک طرفه و آزمون T تک متغیره تحلیل شد. در گروه نمونه دبیران ازمیان مولفه های مربوط به انتخاب محتوا، مولفه مطابقت محتوای کتاب تاریخ ایران و جهان سال سوم متوسطه با نیازهای دانش آموزان و نیازها و مسائل جامعه در سطح پایین ارزیابی شد. میزان تناسب محتوای کتاب تاریخ ایران و جهان سال سوم متوسطه با سایر معیارهای انتخاب محتوا در سطح متوسط ارزیابی شده است و می توان نتیجه گرفت که در انتخاب محتوای کتاب تاریخ ایران و جهان سال سوم متوسطه در مولفه نیازهای دانش آموزان باید به تفاوت دیدگاه های دانش آموزان درخصوص جنسیت توجه بیشتری شود و با بررسی نیازها و مسائل جامعه، محتوای کتاب مذکور هرچه بیشتر با این نیازها مطابقت داده شود.
  • حسام حسین زاده، مهدی فردوسی مشهدی صفحه 149
    کودکان دست کم از دوره دوم کودکی، به تمایز هویت جنسی خودشان با هویت جنس مخالف پی می برند. افزون بر این، رفتارهای پدر و مادر را می پایند و به ویژه درباره چگونگی پیدایش خودشان یا نوزادان کنجکاو می شوند و به پرسشگری در این خصوص می پردازند. مربیان کمابیش در همه فرهنگ ها، از عرضه پاسخ های واقع نما، بی پرده، آشکار و راست به این پرسش ها می پرهیزند تا مرزهای اخلاق جنسی را پاس دارند، اما برخی از نویسندگان ادبیات کودک و نوجوان با کاربست زبان پرهیزکارانه در این زمینه مخالف اند و از این رو، آثاری دربردارنده پاسخ های صریح به کنجکاوی های کودکانه پدید آورده اند. لک لکی در کار نیست از همین آثار است. این جستار افزون بر توضیح درباره ویژگی های تالیفی و ترجمه ای این کتاب، به گزارش برخی از نقدهای شفاهی و مکتوبش در محافل و حلقه های علمی-دانشگاهی کشور می پردازد و به شماری از مدعیات مطرح در نشست های نقد این کتاب پاسخ می گوید و سرانجام به مشکلات کتاب ازمنظر رویکرد، ادبیات و مخاطب اشاره می کند.
  • نقد بازنویسی
  • کیمیا امینی صفحه 163
    در عصر تکنولوژی و رسانه ها، کودکان بیش از هر چیز در معرض خطر تقلید کورکورانه آموزش های غیرملی خود قرارگرفته اند. این مقاله باهدف پاسخ گویی به این پرسش ها که «چگونه می توان کودکان را از معرض یادگیری های غیرضروری و رسانه ای بیگانه دور کرد؟» و «با چه تکنیک خلاقانه ای می توان آن ها را با متون کهن فارسی آشنا و به آن علاقه مند کرد؟» نگاشته شده است. پژوهنده با بازخوانی و بازنویسی داستان های منظوم و غیرمنظوم کهن فارسی و آموزش غیرمستقیم مفاهیم و با روش تطبیق مضامین، توصیف و استنباط منطقی مقایسه ای و تاثیر این نوع نگرش در میزان یادگیری و عملکرد اجتماعی کودکان، نظریه یادگیری شناختی-اجتماعی بندورا را درنظر گرفت که پس از توصیف آن به تشریح اجمالی روش خلاقانه آموزش متون کهن انتخابی-در این جا داستان «سفر مرغان» منطق الطیر عطار نیشابوری- پرداخته شده است. نتیجه این که ماهیت یادگیری و عملکرد اجتماعی با روش های مشاهده ای و دیگر فرضیه های مربوط به نظریه بندورا مطابقت دارد. یافته های این تحقیق اجرایی و کاربردی، می تواند پیشنهادی برای حوزه تعلیم و تربیت باشد که منجر به خلاقیت و تفکر خلاق چندسویه نیز می شود.
  • نقدپژوهی
  • روح الله مهدی پور عمرانی صفحه 197
    ادبیات تخیلی کودکان، دارای افسانه های کهن با چهارچوبی ساده، بیانی روشن و بدون تصنع است که اغلب، انسان ها با موجودات غیرعادی در سرزمین های پریان، حوادث باورنکردنی و فوق طبیعی را تجربه می کنند. خیر و شر به نتیجه اعمال خود می رسند و به ظاهر تا ابد، جاودانه در آن باقی می مانند. از این قبیل داستان ها با مشابهت های فراوان ازلحاظ موضوع و شخصیت، کنش ، پایان و... در تمامی فرهنگ ها در سراسر دنیا وجود دارد. داستان هایی که خاصیت جادو به آن ها جذابیتی بخشیده است که سالیان سال انسان ها آن را نقل کرده اند و دست مایه آفرینش های تخیلی پیچیده تر خود مثل داستان های فانتزی قرار داده اند که ریشه هایش را در سرزمین داستان های پریان و اسطوره ها تناور کرده است. از اوایل قرن نوزدهم میلادی پس از پیشرفت همه جانبه علم و کسب یافته های فراوان از تحقیقات ادبیات عامیانه و فرهنگ شناسی و اسطوره شناسی، احساس بی پناهی انسان در چنگال فناوری و خستگی از خودآگاهی ناخودآگاه، نشر داستان های فانتزی را روزافزون ساخت به گونه ای که تمامی کشورها با آغوش باز پذیرای ورود این گونه ادبی شدند و سعی کردند در تالیف بومی آن تلاش کنند. موفقیت تالیف داستان های فانتزی ناب همواره با غربی ها بوده است و ایران نیز باوجود این که همه تلاش خود از آغاز ورود این گونه از دهه 30 کرده، هنوز در تولید فانتزی ناب و قوی ناکام مانده است.
    این مقاله به بررسی و تعریف دو گونه داستانی تخیلی داستان های پریان و فانتزی پرداخته ضمن آن که مختصری از تاریخچه این داستان ها را در غرب و ایران بیان کرده است.
  • زهرا آدینه صفحه 211
    ادبیات تخیلی کودکان، دارای افسانه های کهن با چهارچوبی ساده، بیانی روشن و بدون تصنع است که اغلب، انسان ها با موجودات غیرعادی در سرزمین های پریان، حوادث باورنکردنی و فوق طبیعی را تجربه می کنند. خیر و شر به نتیجه اعمال خود می رسند و به ظاهر تا ابد، جاودانه در آن باقی می مانند. از این قبیل داستان ها با مشابهت های فراوان ازلحاظ موضوع و شخصیت، کنش ، پایان و... در تمامی فرهنگ ها در سراسر دنیا وجود دارد. داستان هایی که خاصیت جادو به آن ها جذابیتی بخشیده است که سالیان سال انسان ها آن را نقل کرده اند و دست مایه آفرینش های تخیلی پیچیده تر خود مثل داستان های فانتزی قرار داده اند که ریشه هایش را در سرزمین داستان های پریان و اسطوره ها تناور کرده است. از اوایل قرن نوزدهم میلادی پس از پیشرفت همه جانبه علم و کسب یافته های فراوان از تحقیقات ادبیات عامیانه و فرهنگ شناسی و اسطوره شناسی، احساس بی پناهی انسان در چنگال فناوری و خستگی از خودآگاهی ناخودآگاه، نشر داستان های فانتزی را روزافزون ساخت به گونه ای که تمامی کشورها با آغوش باز پذیرای ورود این گونه ادبی شدند و سعی کردند در تالیف بومی آن تلاش کنند. موفقیت تالیف داستان های فانتزی ناب همواره با غربی ها بوده است و ایران نیز باوجود این که همه تلاش خود از آغاز ورود این گونه از دهه 30 کرده، هنوز در تولید فانتزی ناب و قوی ناکام مانده است.
    این مقاله به بررسی و تعریف دو گونه داستانی تخیلی داستان های پریان و فانتزی پرداخته ضمن آن که مختصری از تاریخچه این داستان ها را در غرب و ایران بیان کرده است.
  • نقد دیروز
  • محمدرضا بایرامی، فاطمه حیدری صفحه 247
    ادبیات اقلیمی یا روستایی را می توان یکی از جنبه های نوین و مهم داستان نویسی ایران به حساب آورد که پس از دهه های چهل و پنجاه شمسی و درپی اصلاحات ارضی به ژستی روشنفکرانه مبدل شد. در ادبیات اقلیمی، زندگی مردمان روستایی بسته به شرایط جغرافیایی به تصویر کشیده می شود، رئالیسم و ناتورالیسم درهم تنیده می شود و ماحصل آن آشنایی خواننده با بطن پنهان زندگی روستایی در اقلیم های متفاوت است. در ادبیات اقلیمی باب شده پس از دهه پنجاه اغلب نویسندگان این نوع ادبیات، خود زاده روستا نبودند و درپی سفرهای کوتاه مدت به روستاها این نوع ادبیات را پایه گذاری کردند. محمدرضا بایرامی که خود زاده آذربایجان و دامنه سبلان سرافراز است در سه گانه زیبای سبلان به روشنی به اقلیم آذربایجان، آداب و رسوم، عناصر و ویژگی های محلی این منطقه پرداخته است. این مقاله بر آن است تا نشان دهد سه گانه سبلان محمدرضا بایرامی در ژانر و قالب ادبیات اقلیمی و روستایی با ویژگی های آن می گنجد و می تواند به عنوان نمونه آشکار از این نوع ادبیات مورد تحقیق و بهره برداری قرار گیرد.