فهرست مطالب

پژوهش های عقلی نوین - پیاپی 1 (بهار و تابستان 1395)

نشریه پژوهش های عقلی نوین
پیاپی 1 (بهار و تابستان 1395)

  • تاریخ انتشار: 1395/04/25
  • تعداد عناوین: 8
|
  • صفحات 8-9
  • محمد سعیدی مهر* صفحات 11-37
    عموم فیلسوفان خداباور نه تنها به وجود خداوند باور دارند بلکه او را از وجود ضروری برخوردار می دانند. افزون بر این، معتقد هستند دست کم برخی از صفات خداوند همچون علم و قدرت، صفاتی ضروری م یباشند، به این معنا که ممکن نیست خدا فاقد این صفات باشد. از سوی دیگر برخی از دیدگاه های فلسفی معاصر با مفهوم ضرورت خدا به مخالفت برخاسته و آن را مفهومی غیرمعقول دانست هاند. با توجه به تعدد و تنوع تعابیر مختلف از مفاهیم موجه از جمله ضرورت، این پرسش به ذهن م یرسد که آیا تعبیر و تعابیری از ضرورت وجود دارند که به کارگیری آنها در مورد وجود و صفات خدا مفهومی معقول به دست دهد؟ در این مقاله کوشش می شود با «ضرورت بالذات» رویکردی معناشناختی مساله ضرورت خدا بررسی شود. نتیجه این بررسی آن است که تعبیر دو تعبیر قابل قبول در میان فیلسوفان مسلمان هستند که به ترتیب در مورد ضرورت وجود و « ضرورت ازلی» و ضرورت صفات خداوند قابل اطلاق می باشند. همچنین براساس معناشناسی منطق موجهات مبتنی بر مفهوم جهان ممکن و به کارگیری تعبیر ضرورت متافیزیکی، می توان از ایده ضرورت گزاره ای و ضرورت شئ وجود خداوند و نیز ضرورت شئ صفات خداوند دفاع کرد.
    کلیدواژگان: ضرورت خدا، صفات خدا، ضرورت بالذات، ضرورت ازلی، ضرورت منطقی، ضرورت متافیزیکی، ضرورت گزار های، ضرورت شئ
  • عسکری سلیمانی امیری صفحات 37-61
    صدق یکی از مباحث فلسفی، منطقی و معرفت شناختی است که احکام معرفت شناختی و هستی شناختی مهمی دارد. در بعد معرفت شناختی مبناگرایان معتقد هستند صدق، مطابقت قضیه با واقع است. اما مسئله مهم در بعد معرفت شناختی، کیفیت احراز صدق و در بعد هستی شناختی، بررسی حقیقت صدق است. در این مقاله نشان داده ایم، در بعد معرفت شناختی، صدق نظریات وابسته به قواعد استنتاج و درستی مبادی برهان، بالاخص اولیات است؛ زیرا سایر بدیهیات نیز بر اولیات ابتنا دارند. اما اولیات بدیهی الصدق هستند و در عین حال بر اساس اصل امتناع تناقض صدقشان آشکارسازی می شود. بر این اساس نتیجه گرفته ایم که صدق اصل امتناع تناقض آشکار ترین صدقی است که نیاز به آشکارسازی ندارد و در حقیقت به این نتیجه رسیدیم که صدق در بعد هستی شناختی به معنای مطابقت است و مطابقت به این معنا می باشد که هرگاه قضیه بر فرض محال از ذهن به خارج منتقل شود، عین واقع خواهد بود و اگر واقع بر فرض محال به ذهن انتقال یابد، همان قضیه خواهد بود. نفس الامر به معنای عام، مطابق قضیه است که بر اساس اصالت وجود عقل در دو مرحله به اضطرار آن را اعتبار می کند.
    کلیدواژگان: صدق، مطابقت، نف سالامر، اولیات، وجدانیات، مبادی، قضیه
  • خلیل الرحمان طوسی صفحات 61-85
    در این مقاله تلاش شده است با استفاده از «معقولات ثانیه فلسفی» برای یکی از پر چالش ترین مسائل مطرح در فلسفه اخلاق غرب، یعنی مسئله عینیت و عدم عینیت ( آبجکتیو – سابجکتیو) اوصاف اخلاقی راه حلی ارائه گردد. اما به این بهانه موضوعی مهم تر و ساحتی کاملا نو از حکمت متعالیه مورد پژوهش قرار گرفته و با استفاده از بازخوانی مبانی وجودشناسی و انسان شناسی ملاصدرا، مسائلی کلیدی در فلسفه اخلاق از جمله اعتباری و عدم اعتباری بودن ملاکات ارزشی و ماهیت اوصاف اخلاقی مورد کنکاش قرار گرفته است. اوصاف اخلاقی بنا بر تعریف ارائه شده در این نوشتار واجد وجودی عینی-ذهنی هستند که تنها از طریق معقولات ثانیه فلسفی قابل تعریف و تبیین می باشند. این نحوه از وجود برای اوصاف اخلاقی با نظریات مطرح شده در فلسفه اسلامی و حکمت متعالیه؛ هم چون کمالات وجودیه انسان حاصل از سلوک اخلاقی و حرکت استکمالیه جوهریه نفس از یک سو و نقش امور ذهنی و اعتبارات و تاملات فکری در حصول فعل اخلاقی از سوی دیگر، همسو می باشد.
    کلیدواژگان: ابجکتیو، سابجکتیو، اوصاف اخلاقی، ملاکات احکام اخلاقی، معقولات ثانیه فلسفی، استکمالات جوهریه
  • مهدی عظیمی صفحات 85-107
    مقاله پیش رو تلاشی معناشناسانه برای کشف معنایی است که سهروردی از لفظ «وجود» درمی یافته است، تا از این رهگذر بخشی از ریشه های باور به «اعتباریت وجود» شناخته شود و با روشن شدن ماهیت اعتقاد به «اصالت ماهیت» مرزهای افتراق آن با «اصالت وجود» نمایان گردد. در این مقاله پس از تحریر دلایل شش گانه سهروردی بر اعتباریت وجود، به تحلیل آن دلایل پرداخته و نشان داده ایم سهروردی وجود را «مفهومی ذهنی» و «وصفی عرضی» می فهمیده و لازمه منطقی چنین فهمی، حکم به اعتباریت وجود است. سپس آشکار ساخته ایم که امر اصیل در فلسفه سهروردی «ماهیت محقق خارجی» است. اما ابن سینا و ملاصدرا نیز با اعتباریت چنان وجودی و عینیت چنین ماهیتی مخالف نیستند. پس نزاع اصالت وجود یا ماهیت بر سر چیست؟ پاسخ این است که ما در ذهن دو مفهوم داریم: ماهیت، که موضوع هلیات بسیط است؛ و وجود، که محمول آن ها می باشد. مسئله اصالت این است که آن چه در متن واقع است فرد بالذات کدام یک از این دو است؟ سهروردی می گوید: ماهیت، اصالت وجودی ها می گویند: وجود. هم چنین به روش معناشناسانه نشان داده ایم که منظور سهروردی از «وجود صرف»، واقعیت تجردی است که با اصالت ماهیت سازگار است. به این ترتیب، اتهام تناقض گویی که ملاصدرا بر او وارد می سازد، رفع خواهد شد.
    کلیدواژگان: مفهوم وجود، حقیقت وجود، ماهیت من حیث هی هی، هویت، اصالت، اعتباریت
  • حجت ایمانی کیا، امیرجلیل قاضی زاده صفحات 107-121
    نظریه معرفت شناسانه الوین پلنتینگا در باب توجیه با این که اختلافاتی بسیار با مبناگرایی کلاسیک دارد، در ذیل نظریات مبناگرایانه قرار می گیرد. در این مقاله پس از معرفی مبناگرایی در باب توجیه، با اشاره به مبناگرایی کلاسیک، به انتقادات پلنتینگا علیه این نوع از مبناگرایی پرداخته ایم. در ادامه با توجه به اینکه دیدگاه پلنتینگا درباره توجیه، دیدگاهی برون گرایانه و اعتمادگرایانه می باشد، اشاره ای به این دو جریان شده و سپس نظریه مبناگرایانه پلنتینگا را برررسی کرده ایم. در پایان نقدهایی بر دیدگاه وی مطرح شده است که برخی از این نقدها متوجه وجه برون گرایانه بودن دیدگاه وی و برخی دیگر متوجه جنبه اعتمادگرایانه نظر او است.
    کلیدواژگان: مبناگرایی، مبناگرایی کلاسیک، برون گرایی، اعتمادگرایی، معرفت شناسی اصلاح شده، پلنتینگا
  • رضا اکبری، عبدالکریم خالکی، امیرحسین سلیمانی صفحات 121-139
    ریچارد رورتی با ارائه تقسیم بندی جدید از فلسفه، فلسفه را به فلسفه نظام مند و پرورش گر تقسیم می نماید. او استعاره مشترک در فلسفه نظام مند را استعاره آینه می داند که بر طبق روایت رورتی برسازی فلسفه بر پایه این استعاره دارای ضعف هایی همچون معرفت محوری، ذات گرایی، انفعال گرایی و تعمیم گرایی است. اما با نظر به نظام فلسفی ملاصدرا و استعاره آینه در نظر گاه او، نقیصه های مطرح شده از جانب رورتی را مشاهده نمی کنیم و فلسفه وی در عین برخورداری از شاخصه حقیقت محوری به عنوان شاخصه ای مثبت از شاخصه های مثبت فلسفه های پرورش گر نیز برخوردار است به گونه ای که می توان ملاصدرا را فیلسوفی نظام مند و پرورش گر دانست. در این مقاله سعی شده است دیدگاه ریچارد رورتی درباره استعاره آینه و نقاط ضف آن از منظر فلسفه ملاصدرا مورد نقد و بررسی قرار گرفته و نشان داده شود که فلسفه ملاصدرا ضمن استفاده از استعاره آینه، فاقد نقاط ضعف مورد نظر ریچارد رورتی است.
    کلیدواژگان: ملاصدرا، رورتی، فلسفه نظام مند، فلسفه پرورشگر، استعاره آینه
  • جهانگیر مسعودی، ریحانه شایسته صفحات 139-162
    یکی از نظریات مهم در حوزه های روان شناختی و اخلاقی، نظریه خودگرایی است. اما از آن جا که این نظریه دلایلی متقن نداشته و مبانی آن قابل دفاع نیست، نقد هایی به آن وارد شده است که نظریه پردازان خودگرایی از پاسخ گویی به آن ها ناتوان هستند. با وجود طرد این نظریه از سوی بسیاری از اندیشمندان، ملاصدرا به خودگرایی اهمیتی ویژه داده است. بر اساس نظر ملاصدرا، خودگرایی در ذات انسان قرار دارد. وی در نسبت دادن خودگرایی به انسان ویژگی هایی مانند انواع لذت، غایت حقیقی انسان، معنی صحیح حب ذات، ابعاد وجودی انسان، مراتب وجودی وی و غیره اشاره می کند تا معنای صحیح و دقیقی برای خودگرایی به دست دهد. به طور مثال خودگرایی از دیدگاه او متعلق به همه مراتب نیست، بلکه تنها متعلق به مراتب عقلانی و حقیقی انسان است. در فلسفه ملاصدرا همه انسان ها در جهت کسب بیشترین صفات کمالی برای خود و حفظ آن تلاش می کنند و این مساله هیچ منافاتی با دیگرخواهی ندارد و دیگرخواهی نیز به نوعی خودگرایی محسوب می شود.
    کلیدواژگان: خودگرایی، حب ذات، خودگرایی روان شناختی، خودگرایی اخلاقی، ملاصدرا
|
  • Mohammad Saeedimehr* Pages 11-37
    Theists philosophers not only believe in God, but also see Him as a necessary being. Moreover, they believe that at least some of His attributes, such as knowledge and power, are necessary, in the sense that He is Omnipotent and Omniscient. The opponents however rejecting the existence of God, deny any
    Divine necessity. Regarding the diversity of interpretations of the modal concepts, including necessity, one may ask whether there is an interpretation about the concept of ‘necessity’ which is reasonably applicable to God’s existence and His attributes. This paper addresses the problem of Divine necessity through a semantical approach and then elaborates the two interpretations which are proposed by Muslim philosophers, namely the essential necessity (darūrat bi-dhāt) and the eternal necessity (drūrat azalī) are applicable to God’s existence and His attributes respectively. The paper will also argue that by appealing to the modal logic based on possible worlds semantics and applying the notion of metaphysical necessity, we can endorse de re and de dicto necessity of God’s existence and de re necessity of His attributes.
    Keywords: God's necessity, God's attributes, essential necessity, eternal necessity, logical necessity, metaphysical necessity, de re, de dicto modality
  • Soleimani Amiri Pages 37-61
    The problem of truth is as a philosophical, logical and epistemological issue has both significant epistemological and ontological implications. As for the epistemology, foundationalist believes in the correspondence theory of truth i.e. correspondence between mental and extra-mental existence, but the crucial issue is to distinguish between the two realms. From the epistemological viewpoint the complexity is how to perceive the truth and, from the ontological standpoint the problem is about the nature of truth. This paper will attempt to explain that epistemologically the accuracy of the theory of truth depends on a correct inference rules and premises in arguments, especially the rudiments, because the other axioms are based on them and they are self-evident through the principle of non-contradiction which is itself a primary principle. The paper then conclude that ontologically the correspondence theory of truth is correct if
    in the case the proposition would transfer to the extra-mental, it would be the very reality. Also if the reality would transfer to the mind, they would be identical too. Generally, numen is correspondent to the truth, which according to the principality of existence intellect will coin it emergently in two phases.
    Keywords: Truth, Correspondence, Numen, Rudiments, Sentimentals, Proposition
  • Khalil Al-Rahman Toussi Pages 61-85
    This article will provide a solution for one of the most challenging problems in ethics; objectivity or subjectivity of moral properties. This has been done by a new explanation of ‘secondary philosophical intelligibles’ in an ethical context. In order to address this delicate issue, the paper has presented an investigate concerning ethical principles through reinterpreting the philosophy of the human soul (‘ilm al-nafs) and major ontological principles in transcendental philosophy. Also by using these principles, the article attempts to demonstrate that the moral properties are neither objective nor subjective in the sense the objectivists and subjectivists explain, rather under the concept of ‘secondary philosophical intelligibles’ they are quasi subjective-objective reality’. This explanation in a systematic manner is supported by MullaSadra’s theories such as the existential perfections of human upraised from his ethical attitudes, substantial motion of the soul, and the role of the subjective reflections in a moral agent.
    Keywords: Objective, Subjective, Moral Properties, Moral Values, First Concepts, Secondary Concepts, Substantial Motion of the Soul
  • Mahdi Azimi Pages 85-107
    This article with a semantical approach attempts to elaborates Suhrawardi’s discussions on the concept of ‘existence’, his assertion of ‘abstractedness of existence’ and his doctrine of ‘the extra-mentality of Quiddity’ along with its different borderline to the hypothesis of ‘extra-mentality of existence’. Having presented an analytical discussion about Suhrawardi’s few argumentson the abstractedness of existence, the article will explain why Suhrawardi perceives the existence as an mental and abstract concept his opponent, Ibn Sina and Mulla Sadra do not disagree with his thought about the reality of existence. Through a semantic approach, the paper will also address Suhrawardi’s own peculiar understanding of the the concept of ‘existence in itself’ and that it is merely a mental reality that is compatible with the primacy and extra-mentality of Quiddity.
    Keywords: Concept of Existence, Nature of Existence, Quiddity qua Quiddity, Objectified Quiddity, Identity, Principality, Abstractedness
  • Hojjat Imanikia, Amirjalil Ghazizadeh Pages 107-121
    Although Alvin Plantinga's epistemological theory of justification is different from classical foundationalism, it is categorized under the foundationalist theories. This article first discusses the foundationalism of justification. Having made briefly reviewed classical foundationalism, Plantinga's criticism against this kind of foundationalism will be addressed. Since the Plantinga's view about the justification is both externalistic and reliabilistic, the article will discuss the two and then examine the Plantinga's theory of foundationalism as well. Few criticisms against his views by the critics of externalistic and reliabilistic theories have been studied which will be analytically reviewed at the end of this paper.
    Keywords: Foundationalism, Classical Foundationalism, Externalism, Reliabilism, Reformed Epistemology, Plantinga
  • Reza Akbari, Abdolkarim Khalaki, Amir Hosein Soleimani Pages 121-139
    Using a new classification of philosophy, Richard Rorty divides philosophy to systematic philosophy and edifying philosophy. In his view, there is a common analogy in systematic philosophy: the mirror analogy. He believes that building philosophy on the foundation of this analogy suffers from many deficiencies such as considering the knowledge and not the education as the center of philosophy, essentialism, philosophical passivity, and philosophical generalization. Looking at Mulla Sadra’s philosophy, we find that he has also made use of this analogy, but his philosophy does not have these deficiencies. Mulla Sadra’ philosophy has the character of truth centrality as a good character of systematic philosophy and at the same time possesses the characteristics of edifying philosophy. In this paper having addressed Rorty’s thoughts about the mirror analogy in systematic philosophy, by using Mulla Sadra’s philosophy, the problems of Rorty’s theories will be examined.
    Keywords: Mulla Sadra, Richard Rorty, Systematic Philosophy, Edifying Philosophy, the Mirror Analogy
  • Jahangir Masoodi, Reyhaneh Shayesteh Pages 139-162
    The focus of this paper is ‘egoism’ and its validity. Having reviewed a couple of criticisms against egoism, the paper asserts that the advocates of it are incapable of finding any supporting arguments for its claims. Nevertheless the author attempts to find a way to defend a kind of egoism in Mulla Sadra’s thought and suggests that. according to Mulla Sadra human being is naturally egoistic, but in transcendental philosophy in order to achieve a valid interpretation for egoism, one must first bear in mind the key factors such as types of pleasure, real ultimate perfection of man , true meaning of self-love, characteristics of human existence and its levels in some of which the concept of egoism can be applicable. The authors have shown that according to Sadra’s version of egoism, all human beings keep trying to obtain the greatest attributes of perfection. This does not in any way in contradiction with altruism and actually it is a kind of egoism.
    Keywords: Egoism, Self-love, Psychological Egoism, Ethical Egoism, Mulla Sadra