فهرست مطالب

آب و توسعه پایدار - سال چهارم شماره 1 (پیاپی 8، بهار و تابستان 1396)

نشریه آب و توسعه پایدار
سال چهارم شماره 1 (پیاپی 8، بهار و تابستان 1396)

  • بهره‏ وری آب کشاورزی و تعادل‏ بخشی منابع آب
  • تاریخ انتشار: 1396/08/01
  • تعداد عناوین: 20
|
  • سرمقاله
  • محمد جلینی، مجتبی مزروعی، امین علیزاده صفحه 0
    سرمقاله:راندمان آبیاری (بایدها و نبایدها)
    محمد جلینی/ عضو هیات تحریریه نشریه

    یادداشت های کوتاه:افزایش بهره وری آب، ضرورتی اجتناب‏ ناپذیر
    مهندس مجتبی مزروعی/ رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی

    راندمان آبیاری، کارایی مصرف و بهره‏ وری آب
    دکتر امین علیزاده/استاد گروه مهندسی آب دانشگاه فردوسی و عضو وابسته گروه علوم کشاورزی فرهنگستان علوم
    کلیدواژگان: راندمان آبیاری (بایدها و نبایدها)، افزایش بهره وری آب، ضرورتی اجتناب ناپذیر، کارایی مصرف و بهره وری آب
  • آب، اقتصاد و مدیریت
  • مجید قنادی صفحات 1-8
    طی دوره ی 2010 تا 2016 بازار نمک زدایی آب با رشد سالانه ی 9 درصد و مجموع سرمایه گذاری 88 میلیارد دلار، یکی از پررونق ترین بازارهای جهان بوده است. رشد شتابان بیش از 60 درصد ظرفیت جهانی نمک زدایی، نه تنها حکایت از سهیم شدن دریاها در تامین آب شرب کانون های جمعیتی سواحل دارد، بلکه گویای زوال تدریجی کیفیت آب های داخلی نیز می باشد. پیش بینی افزایش دما و تقلیل بارندگی در افق 2050 در بیست کشور واقع در شمال آفریقا و غرب آسیا (منطقه ی منا) منابع جدید آب را در این منطقه ی حساس جهان، کمیاب تر و دسترسی به آن ها را پرهزینه تر کرده و دولت ها را به ناچار به سمت گزینه نمک زدایی آب پیش می برد. در مقیاس جهانی، 38 درصد از حجم روزانه ی تولید جهانی آب نمک زدایی شده (2/65 میلیون متر مکعب) متعلق به کشورهای منطقه ی منا است و در محدوده ی جنوبی خلیج فارس، ظرفیت نصب شده نمک زدایی آب از 10 میلیون متر مکعب در روز فراتر است. پایه و اساس فرآیندهای گوناگون نمک زدایی آب، بر بهره گیری از انرژی استوار است و هر گونه تحلیل، سیاستگزاری و آینده نگری در موضوع نمک زدایی آب، بدون لحاظ سیاست های انرژی، ناقص خواهد بود. مهم ترین مسئله ی زیست محیطی این تاسیسات، شورابه های آن ها است که در گروه پساب های صنعتی قرار داشته و تخلیه ی گسترده ی آن ها به خلیج ها و سواحل مرجانی، سبب تغییر گونه ها و تهدید حیات آبزیان می شود. در سال های اخیر با توسعه و بهینه سازی فرآیندها، هزینه ی نمک زدایی هر متر مکعب آب، به حدود نیم دلار تقلیل یافته است، اما قیمت بازار آن هم چنان در محدوده ی یک تا دو دلار باقی مانده است. ظرفیت نمک زدایی آب در ایران افزون بر 450 هزار متر مکعب در روز است که 65 درصد آن مربوط به آب شرب است. این مقدار کم تر از 2 درصد ظرفیت جهانی نمک زدایی آب است.
    کلیدواژگان: نمک زدایی آب، منطقه ی منا، سیاست ها و بازار آب
  • مشارکت بخش عمومی- خصوصی در صنعت آب و فاضلاب / مطالعه موردی: نمونه کشور های حوزه آفریقا، آسیا و آمریکای لاتین
    علیرضا نوذری پور، میترا قاسم شربیانی، پریسا اولاد غفاری صفحات 9-20
    مشارکت بخش عمومی-خصوصی در صنعت آب و فاضلاب در کشور‏های در حال توسعه گزین‏ه ای مورد توجه است. در مشارکت بخش عمومی- خصوصی تحقق منافع هر دو طرف عمومی وخصوصی در نتیجه نهائی پروژه ‏ها بسیار حائز اهمیت است و باید در طراحی متن قراردادها مورد توجه قرار گیرد. هر چند افزایش کارائی و بهبود کیفیت خدمات از علل مهم همکاری با بخش خصوصی است، اما بهبود جریان مالی و افزایش سرمایه ‏گذاری مهمترین علت این نوع قرارداد‏های همکاری است. مشارکت بخش عمومی- خصوصی در صنعت آب و فاضلاب در نواحی مختلف جهان به طرق متفاوتی طراحی و اجرا می ‏شود و نتایج گوناگونی نیز از آن‏ها حاصل شده است. بررسی مدل‏‏ های اجرای این نوع مشارکت در کشورهای مختلف و تحلیل نقاط قوت و ضعف آن‏ها می‏تواند در طراحی مدلی مناسب برای ایران، حائز اهمیت باشد. در این پژوهش مدل ‏‏های مشارکت بخش عمومی- خصوصی در برخی کشور‏های در حال توسعه آسیا، آفریقا و آمریکای لاتین، به شیوه مرور ادبیات بررسی شده و در نهایت راهکار‏های مناسب مشارکت بخش عمومی- خصوصی برای ایران پیشنهاد گردیده است.
    کلیدواژگان: مشارکت بخش عمومی، خصوصی، صنعت آب و فاضلاب، کشورهای در حال توسعه
  • مسعود خشایی، محمد داودآبادی صفحات 21-30
    استفاده از تجربه های سایر موسسات و کشورها، سبب عمق بخشیدن به دیدگاه‏ های مدیریت می‏شود. قیمت‏ گذاری آب، در مقایسه با سایر کالاها متاثر از ماهیت و شرایط خاص حاکم بر این صنعت، حساسیت بیش‏تری دارد. این موضوع سبب شده کشورهای مختلف از شیوه ‏های متنوعی در قیمت‏ گذاری آب استفاده کنند. با توجه به اهمیت موضوع شیوه‏ های قیمت‏گ ذاری آب و نتایج اقتصادی و مالی آن و این که تاکنون مطالعه ای در این زمینه در کشور انجام نشده، در این پژوهش سعی شده آثار اقتصادی و مالی قیمت‏ گذاری آب و فاضلاب ژاپن با ایران نقد و بررسی شود. اطلاعات این نوشتار بر اساس ترجمه و تلخیص گزارش های منتشره از سوی انجمن متخصصین آب ژاپن، بازدیدهای میدانی انجام شده از برخی از شرکت‏ های ژاپنی و گزارش های تجمیعی صنعت آب و فاضلاب ایران در بازه‏ی زمانی سال های 94-1391 انجام شده است. برای تجزیه و تحلیل مولفه های اقتصادی و مالی صنعت آب و فاضلاب ژاپن و ایران از شیوه ‏های روندیابی، مقایسه مقطعی و تطبیقی استفاده شده است. نتایج نشان‏ دهنده قدرت نقدینگی بسیار بالا، ریسک ‏پذیری پایین، سودآوری مطلوب، کارآمدی بالا و... در صنعت آب و فاضلاب ژاپن به دلیل استفاده از رویکردهای اقتصادی در قیمت‏ گذاری است.
    کلیدواژگان: راهبردهای قیمت گذاری اقتصادی آب و فاضلاب، مولفه های مالی و اقتصادی، ایران و ژاپن
  • کیفیت آب و فاضلاب
  • مریم اسقایی، امیر حسین خدایاری صفحات 31-36
    آب‏ های زیرزمینی یکی از منابع اصلی آب آشامیدنی در ایران هستند و جلوگیری از آلودگی آنها نقش مهمی در سلامت و بهداشت عمومی دارد. این منابع بواسطه نشت فاضلاب‏ ها همواره در معرض آلودگی با آلاینده‏ های میکروبی به ویژه ویروس ‏های بیماری‏ زا قرار دارند. در سال‏ های اخیر، مدلسازی صافی های جاذب ویروس به عنوان یک موضوع مورد علاقه محققین مطرح است. در این تحقیق روتاویروس به عنوان یک نمونه از ویروس ‏های بیماری‏ زا بررسی شد و عبور ویروس از خاک رس آمیخته با سه محلول قلیایی سدیم هیدروکسید، کربنات کلسیم و آلومینیوم هیدروکسید، جداگانه مورد مطالعه قرار گرفت. عیار ویروس با محاسبه آسیب‏ دیدگی پنجاه درصد سلول‏ ها اندازه ‏گیری شد و هدایت الکتریکی و pH نیز برای تعیین پارامترهای جذب بررسی گردید. یافته ها نشان داد که استفاده از صافی های خاک در تابعی از زمان و شرایط شیمیایی بطور معنی ‏داری سبب کاهش عیارسنجی ویروس ‏ها می‏ گردد. نگهداشت ویروس در pH قلیایی و قدرت یونی بالاتر مطلوب بوده و بیشترین حذف ویروس به ستون خاک رس-کربنات کلسیم نسبت داده شد. براساس نتایج این بررسی کاربرد صافی های خاک رسی- آهکی در بهسازی چاه ‏های آب و حذف یا کاهش ویروس ‏های بیماری ‏زای موجود در فاضلاب موثر و قابل توصیه می‏ باشد.
    کلیدواژگان: آب زیرزمینی، آلودگی های ویروسی، خاک رس، روتاویروس
  • معصومه صالحی، فرهاد دهقانی، نادر قلی ابراهیمی صفحات 37-46
    گرمایش جهانی و تغیییر اقلیم به دلیل فرایندهای انسانی و طبیعی از عوامل موثر بر تولیدات کشاورزی در جهان می باشد. کمبود کیفیت و کمیت منابع آب تهدیدی جدی بر امنیت غذایی و اشتغال بوده و به دنبال آن موجب مشکلات اجتماعی است. شورورزی (کشاورزی شورزیست) یک روش استفاده از منابع آب و خاک شور در کشاورزی است و یکی از حلقه های شورورزی تولید گیاهان با منابع آب شور می باشد. در این روش سیستم های کشت و کار در محیط های شور با استفاده از پتانسیل گیاهان شورزیست برای رشد در شرایط شور و نیز بهبود روش های مدیریتی آب و خاک مدنظر است. به منظور ایجاد بستر توسعه کشت گیاهان شورزیست تولید بذر مهمترین نهاده می باشد. در بین گیاهان شورزیست سالیکورنیا به دلیل تولید بالا با آب دریا و روغن قابل استخراج به منظور توسعه نوار ساحلی جنوب و شمال کشور مورد توجه قرار گرفته است. این مقاله با هدف آشنایی کارشناسان با نحوه تکثیر گیاه، نیازهای زراعی و آشنایی با روند رشدی دو گونه سالیکورنیا تدوین شده است. میزان تولید گیاه در شرایط اقلیم یزد با مدیریت مناسب گونه سالیکورنیا بیگلوی 9/1 تن در هکتار و گونه پرسیکا 5/1 تن در هکتار بود. به منظور رسیدن به حداکثر عملکرد با توجه به حساسیت گیاه به طول روز باید تاریخ کاشت گیاه در زمان مناسب با توجه به فتوپریود منطقه انجام شده و همچنین نیاز آبی و کودی گیاه در مراحل حساس رشدی گیاه تامین شود.
    کلیدواژگان: شورزیست، تولید بذر، مدیریت زراعی
  • انتقال آب و سازه های آبی
  • شهرام اسماعیل زاده، کاظم اسماعیلی صفحات 47-56
    در آبراهه ‏های فرسایش‏ پذیر مجموع ه‏ای از نیروهای هیدرودینامیکی به ذرات رسوب موجود در بستر آبراهه وارد می‏ شوند. با افزایش سرعت جریان، مقدار این نیروها نیز بتدریج افزایش می‏ یابد. چنانچه نیروهای هیدرودینامیکی از یک مقدار بحرانی بیشتر شوند، ذرات رسوب شروع به حرکت می‏ کنند. شروع حرکت ذرات رسوبی را اصطلاحا آستانه حرکت و شرایطی که در آن ذرات در آستانه حرکت قرار می‏ گیرند را شرایط آستانه یا بحرانی گویند. به نظر می‏ رسد که نمودار شیلدز نقطه مرجع تمامی تحقیقات انجام شده در زمینه انتقال رسوب باشد. هرچند تلاش‏ های اندکی نیز قبل از شیلدز صورت گرفته بود اما عمدتا بر مبنای فرمول‏ های تجربی بودند و قابلیت چندانی در کاربردهای عملی نداشتند. مطالعات زیادی در ادامه تحقیقات شیلدز انجام شد و نمودار ارائه شده توسط شیلدز بطور وسیعی در مسائل عملی نیز بکار گرفته شد. علیرغم این کاربرد وسیع، برخی مطالعات حاکی از محدودیت‏هایی در استفاده از نمودار شیلدز است. به همین دلیل، مطالعات زیادی برای بهبود و اصلاح نمودار شیلدز توسط محققین مختلف صورت گرفت. از جمله مشکلات در نمودار شیلدز آن است که تنش برشی و سرعت برشی به صورت متغیرهای مستقل در نظر گرفته شده‏اند در حالی که این دو متغیر مستقل نیستند و به یکدیگر وابسته‏ اند یا اینکه به صراحت مشخص نکرده است که از کدام روش برای تعیین تنش برشی بحرانی استفاده کرده است. هنوز نمی ‏توان راجع به اثر شیب بستر بر آستانه حرکت به قطعیت صحبت کرد و در این زمینه محققان نتایج کاملا متفاوتی بدست آورده ‏اند. در این تحقیق به بررسی جامعی از تحقیقات صورت گرفته در زمینه آستانه حرکت ذرات رسوبی با تاکید بر نمودار شیلدز و شناسایی محدودیت‏ های آن پرداخته شده است.
    کلیدواژگان: نمودار شیلدز، شروع حرکت ذرات، رسوب، فرسایش
  • انتقال آب و سازه ها
  • افسانه عالی نژادیان بیدآبادی، محمد سلاخ پور، عباس ملکی صفحات 57-64
    امروزه نقش مهم زهکش های زیرزمینی و تخلیه زه آب مزارع بر هیچکس پوشیده نیست. جهت طراحی واجرای این ساخته های زیرزمینی بایستی به یافته های تجربی با دید تخصصی تری نگریسته شود و از اطلاعات علمی در زمینه های مختلف به ویژه فیزیک خاک نیز استفاده شود؛ تا در حالات بحرانی تصمیم گیری نهایی سریع تر و استوارتر صورت پذیرد. از این رو این پژوهش با هدف ارزیابی روش های مختلف کارگذاری لوله های جمع‏ کننده (کلکتور) زیرزمینی در شرایط بالای سطح ایستابی، زیر سطح ایستابی و بحرانی ترین حالت یعنی کار در لنزهای ماسه ای اشباع اجرا گردید به گونه ای که در خاک های رسی جهت تثبیت لوله های کلکتور، در عمق 60 تا 90 سانتی متر زیر لوله از قلوه سنگ و آهک استفاده شد. در خاک های دارای لنز ماسه ای و شرایط اشباع، در ابتدا تا بالای سطح آب زیرزمینی حفاری صورت پذیرفت. در مرحله بعد حفاری تا عمق کارگذاری خط پروژه به همراه پمپاژ همزمان آب زیرزمینی، انجام گردید. به جهت تثبیت دیواره های جانبی از مصالح تونان، آهک و سیمان استفاده شد. سپس نشیمنگاه مناسب به عرض 200 سانتی متر و عمق 75 سانتی متر جهت لوله های کلکتور که 60 سانتی متر از این عمق شفته سیمان و کوپال و 15 سانتی متر بالای آن بتن مگر بود، اجرا گردید. با توجه به تجربه کارگذاری لوله های کلکتور در شرایط مختلف، ساده ترین حالت در خاک های رسی بود که زمان و هزینه کمتری را در برداشت و پرهزینه ترین و سخت ترین حالت در لنز ماسه ای با شرایط اشباع به دست آمد و پیشنهاد می شود تمامی شرایط پایداری خاک در حالت بحرانی ذکر شده در نظر گرفته شود.
    کلیدواژگان: خطوط لوله ی جمع کننده زیرزمینی، فیزیک خاک، لنز ماسه ای اشباع
  • آبیاری و کشاورزی
  • عمار حبیبی کندبن، میلاد دوستی، امیر حسین ملاقدیمی صفحات 65-72
    در شرایط کنونی یکی از عوامل مهم در بالا بودن راندمان توزیع شبکه ‏ها و رضایتمندی کشاورزان، عملکرد مطلوب سازه ‏های آبگیر می‏ باشد. از این رو برای اینکه توزیع عادلانه‏ ای در سرتاسر شبکه انجام گیرد، ابتدا بایستی از کارکرد صحیح و اصولی آبگیرها اطلاع پیدا کرده، و در صورت وجود مشکل در آبگیرها، به رفع آن اقدام کنیم. مشکل اصلی این شبکه عدم رسیدن آب موردنیاز به زمین‏ های کشاورزانی است که در پایین‏ دست شبکه قرار گرفته ‏اند؛ این در حالیست که در برخی از قسمت‏ های شبکه، کانال‏ ها با بیشترین ظرفیت خود بهره‏ برداری می ‏شوند. در این تحقیق سعی شد، علت عدم رسیدن آب به کشاورزان پایین‏ دست شبکه شناسایی شده و نحوه توزیع آب در اراضی پایین ‏دست هر آبگیر مورد بررسی قرار گیرد. بدین منظور عملکرد دریچه ‏های نیرپیک در قسمتی از کانال لنگرود، مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان داد که تعدادی از آبگیرها در تامین آب مورد نیاز اراضی پایین‏ دست خود با مشکل روبه ‏رو می باشند. عدالت توزیع در اراضی تحت پوشش شبکه وجود ندارد. همچنین مشخص شد که مقدار زیادی آب بدون استفاده، از طریق برخی از آبگیرها به دلیل عدم کارکرد صحیح آن‏ها به هدر می ‏رود. این تلفات آب توسط آبگیرها علت اصلی نرسیدن آب به کشاورزان پایین ‏دست شبکه می‏ باشد. دلیل این هدر رفت، به عوامل مختلفی بستگی دارد. مهمترین عوامل، فرسودگی آبگیرهای نیرپیک، عدم کارکرد صحیح سازه ‏ها‏‏ی تنظیم، فرسودگی کانال‏ ها و نداشتن برنامه ای جهت بهره‏ برداری از شبکه توسط مسئولان بهره ‏برداری می ‏باشد.
    کلیدواژگان: آبگیر، سازه تنظیم، کانال لنگرود، مدول نیرپیک، عدالت توزیع
  • منابع آب سطحی
  • قاسم پناهی، سعیدرضا خداشناس، علیرضا فریدحسینی صفحات 73-80
    پهنه آبی رودخانه ای تاثیرات به سزایی در زندگی انسان داشته است. آلوده کردن و آسیب رساندن به آن باعث تخریب اکوسیستم آبی شده و در نهایت خسارت جبران ناپذیری را ایجاد خواهد کرد. به منظور حفظ سلامت اکوسیستم در رودخانه‏ ها، مفهومی تحت عنوان جریان زیست ‏‏محیطی یا نیاز آبی زیست ‏‏محیطی در رودخانه‏ ها تعریف شده است که در واقع بیان کننده میزان جریان مورد نیاز برای حفظ اکوسیستم آبی می‏ باشد. روش‏ های متعددی برای برآورد میزان این جریان وجود دارد که موسسه بین ‏المللی منابع آب این روش‏ها را در پنج گروه طبقه ‏بندی کرده است. این پنج گروه شامل روش ‏های هیدرولوژیکی، روش‏ های هیدرولیکی، روش ‏های شبیه ‏سازی زیستگاه، روش‏ های جامع و روش های ترکیبی می‏ باشد. هدف از این بررسی، معرفی و مقایسه این روش‏ ها و انتخاب بهترین روش‏ ها برای مناطق مختلف ایران و برای بکارگیری این روش‏ ها در مناطق مناسب آن می ‏باشد.
    کلیدواژگان: جریان زیست محیطی، رهیافت هیدرولوژیکی، رهیافت هیدرولیکی، شبیه سازی زیستگاه
  • عبدالرضا ظهیری، سلیم اصغری، امیراحمد دهقانی صفحات 81-88
    روش‏های هیدرولوژی روندیابی سیلاب به دلیل سادگی و دقت مناسب دارای کاربرد زیادی هستند. از میان این روش ‏ها، مدل ماسکینگام دارای مقبولیت بیشتری برای روندیابی سیل در رودخانه ‏ها بوده است. در این مدل فرض می‏شود که ضرایب یا پارامترهای مدل در زمان و مکان برای یک رودخانه ثابت می‏باشند. در این پژوهش نشان داده شده است که برای افزایش دقت نتایج، می‏توان یک آبراهه را به چند بازه تقسیم نمود و برای هر بازه، محاسبات مدل ماسکینگام را به صورت مجزا اجرا نمود. در این صورت پارامترهای ماسکینگام چندبازه ای به دست خواهند آمد. تعداد بهینه بازه‏ ها در هر آبراهه متفاوت بوده و احتمالا به تغییرات هندسی و شیب طولی آبراهه بستگی داشته و باید به کمک بهینه ‏سازی به دست آیند. اجرای مدل ماسکینگام چندبازه‏ ای برای رودخانه کارون در حد فاصل ایستگاه ‏های هیدرومتری کارون-گتوند نشان داد که در این محدوده، تقسیم آبراهه به سه بازه نتایج بسیار بهتری نسبت به یک بازه دارد؛ به‏ طوری‏که مجموع مربعات خطا از حدود 1750000 به حدود 1000000 (2(m3/s)) کاهش یافته است.
    کلیدواژگان: روندیابی سیلاب، مدل ماسکینگام چندبازه ای، بهینه سازی، رودخانه کارون
  • منابع آب زیرزمینی
  • فاطمه فلاح، مانیا دانشفر، سمیرا قربانی نژاد صفحات 89-98
    افزایش جمعیت و روند رو به رشد صنعتی نیاز آبی در زمینه های مختلف را افزایش داده است. بنابراین امروزه منابع آب زیرزمینی از با ارزش‏ ترین منابع جهت تامین آب به شمار می‏روند. در این تحقیق پتانسیل یابی منابع آب های زیرزمینی در محدوده مطالعاتی خرم آباد با استفاده از روش شاخص آماری، انجام شده است. بدین منظور، ابتدا 212 حلقه چاه موجود در محدوده با آبدهی بیشتر از 11 لیتر در ثانیه به صورت تصادفی به دودسته گروه آموزش (70 درصد) و اعتبارسنجی (30 درصد) تقسیم شدند. سپس لایه های رقومی متغیرهای موثر در پتانسیل آب های زیرزمینی (لایه ارتفاع، شیب، جهت شیب، انحنای سطح، شاخص رطوبت توپوگرافی (‍TWI)، کاربری اراضی، خاک، زمین شناسی، فاصله از رودخانه، تراکم زهکشی ، فاصله از گسل و تراکم گسل) در محیط ArcGIS10.2 تهیه گردید. سپس با استفاده از روش همپوشانی وزنی نقشه نهایی پتانسیل یابی منابع آب زیرزمینی در محدوده مطالعاتی خرم آباد در چهار طبقه مختلف پتانسیل شامل، کم، متوسط، زیاد و خیلی زیاد تهیه گردید. درنهایت برای تعیین صحت نقشه نهایی از منحنی ROC استفاده گردید که میزان دقت نقشه نهایی بر اساس این منحنی 82 درصد می باشد که بیانگر دقت بالای این روش در تهیه نقشه پتانسیل آب زیرزمینی می باشد.
    کلیدواژگان: پتانسیل یابی آب های زیرزمینی، مدل شاخص آماری، منحنی ROC، دشت خرم آباد
  • ایمان کریمی راد، موسی حسام، علی بهرامی سامانی، عبدالمجید ایزدپناه، نفیسه مقدسی صفحات 99-106
    برداشت بی ‏رویه از سفره ‏های آب زیرزمینی می ‏تواند سبب مشکلاتی از قبیل پیشروی آب شور و نشست زمین شود. این شرایط لزوم مدیریت بهینه برداشت از سفره ها را ایجاب می‏ کند که نیازمند شناخت هیدرودینامیک آبخوان بوده و در این زمینه سن سنجی رادیوایزوتوپی یکی از روش ‏های مفید است. این مقاله روشی کاربردی جهت تعیین سن آب زیرزمینی با استفاده از رادیوایزوتوپ تریتیوم ارائه می ‏دهد. سن سنجی تریتیوم در آب زیرزمینی شامل نمونه برداری، تقطیر اولیه، غنی‏سازی، تقطیر ثانویه، سنجش پرتوزایی ناشی از تریتیوم، محاسبه پارامترهای دستگاهی و سن نمونه ها است. روش غنی‏سازی الکترولیتی و سنجش پرتوزایی توسط LSC که در این مقاله معرفی شده، اندازه‏ گیری مقادیر تریتیوم زیر TU 1 را ممکن می سازد که به معنای سنجش سن آب تا 50 سال است و می‏تواند مشکل افت غلظت تریتیوم در اتمسفر را تا حدودی رفع نماید. نتایج مطالعه ای که با این روش در بهار سال 1390 و با امکانات داخل کشور انجام گرفت، نشان داد که سن نمونه ها در دو گروه بین 5 تا 10 سال و نیز مخلوطی از تغذیه جدید و تغذیه قبل از سال 1952 قرار می گیرد. بر این اساس بخش های جوان آبخوان سریع تر تحت تاثیر تغییرات کمی و کیفی اقلیمی و انسانی قرار می گیرد. در مقابل محدوده هایی که ذخائر آب قدیمی دارد، کمتر از این تغییرات اثر پذیرفته و از درجه اطمینان بالاتری برخوردار است و در بهره‏ برداری از آن باید حجم تجدیدشونده در نظر گرفته شود که برای دستیابی به این هدف اعمال سیاست‏ های محدودکننده برداشت در برنامه های مدیریت آبخوان ضروری به نظر می‏ رسد.
    کلیدواژگان: استان گلستان، سفره تحت فشار، غنی سازی الکترولیتی، مدیریت آبخوان، LSC
  • مدیریت منابع آب
  • بابک خیاط رستمی، اکبر صفرزاده، سیامک خیاط رستمی صفحات 107-116
    سدسازی مدرن، پس از انقلاب صنعتی و تولید ماشین‏ آلات سنگین ساختمانی رو به گسترش نهاد و تبعات منفی آن برای محیط زیست و اجتماع در سایه دستاوردهای این صنعت نظیر مهار سیلاب، توسعه کشاورزی و توریسم، تولید انرژی برقابی و تامین آب شرب قرار گرفت. سدزدایی در کشورهائی که دوران سدسازی شتابان را پشت سر نهاده ‏اند، محصول نگرش توسعه پایدار می ‏باشد. تبعات سدسازی شتابان در کشور ما ایران نیز به تدریج در حال رخ نمودن است. مقاله حاضر به عنوان اولین مطالعه مروری سدزدایی منتشر شده در ایران، دلایل، تاریخچه و رابطه آن با پارادایم ‏های مدیریت آب را بررسی می ‏کند؛ پس از معرفی شاخص ‏های کلیدی و مدل های تصمیم ‏گیری، فرایند سدزدایی تبیین و روند کنونی سدزدایی در ایالات متحده ارائه شده است. در نهایت یکی از زمینه‏ های انجام آن در کشور به اجمال مورد بررسی تطبیقی قرار گرفته است.
    کلیدواژگان: سدزدایی، اکوسیستم، مدیریت تطبیقی، تصمیم گیری
  • علی معتمدی، داریوش بهارلویی بردشاهی صفحات 117-124
    در دهه‏ های اخیر شاهد بروز خشکسالی‏ های متعددی در کشورهای مختلف دنیا، چه در کشورهای توسعه یافته و چه در کشورهای در حال توسعه و فقیر بوده‏ ایم. خشکسالی از بلایای طبیعی ای است که تاثیر گسترده آن بر مردم و محیط‏‏ زیست، فاجعه‏ آمیز بودن آن را تعیین می ‏کند. تعیین زمان شروع، شدت، مدت و پایان این پدیده، امری بسیار مشکل است. خسارات ناشی از خشکسالی شامل اثرات مستقیم اقتصادی (کاهش تولید محصولات کشاورزی و دامی)، زیست ‏محیطی (کاهش کیفیت منابع آبی)، اجتماعی (مرگ و میر و مهاجرت) و نیز تاثیرات جانبی آن، گوشه‏ ای از نتایج مخرب خشکسالی بر یک جامعه است. بدون تردید عوامل بروز خشکسالی هواشناسی در کنترل بشر نیستند، اما ابزار مدیریت و سازگاری با این رخداد از ابتکارات متخصصان و تصمیم ‏گیران اصلی مدیریت ریسک و بحران در یک کشور است. در سال 2014، سازمان هواشناسی جهانی (WMO) و سازمان مشارکت جهانی آب (GWP) نشریه‏ ای را با عنوان «رهنمودهای سیاست ملی خشکسالی» یا «مدیریت به ‏هم پیوسته خشکسالی» تهیه و چاپ کردند که حاصل تلاش متخصصان این دو سازمان در جمع ‏آوری تجربیات کشورهای موفق در مدیریت خشکسالی است. جمع‏‏ بندی تمامی این تجربیات منجر به ارائه راهکاری 10 مرحله ای در مدیریت ملی خشکسالی شد. آن‏چه در این مقاله ارائه می‏ شود، خلاصه ای است از ترجمه این نشریه که به بیان راهکارهای مدیریت خشکسالی، می ‏پردازد.
    کلیدواژگان: خشکسالی، مدیریت بحران، سازمان هواشناسی جهانی، مشارکت جهانی آب
  • آب، اقتصاد و مدیریت
  • حسین انصاری، آرمین بوستانی، علیرضا طباطبایی، مجید فروزش صفحات 125-132
    در مدیریت جدید منابع آب با توجه به محدودیت در بهره‏ برداری و توسعه منابع آبی در دسترس جوامع شهری، بایستی به مدیریت تقاضا بیشتر از مدیریت تامین توجه گردد. از طرفی رسیدن به الگوی مصرف پایدار، تنها با اعمال مولفه هایی نظیر رعایت الگوی مصرف، فرهنگ ‏سازی، اصلاح قوانین تعرفه‏ گذاری و سیاست ‏های تشویقی، اصلاحی و یا بازدارنده در بخش مدیریت کلان امکان‏ پذیر است. در نظر گرفتن فاکتورهای تعیین‏ کننده ‏ی تقاضای آب از یک سو و اقدامات کاهنده ‏ی مدیریت مصرف از سوی دیگر، بایستی به عنوان یک راه ارتباطی مخصوص بین سیاست‏ گذاری تامین آب، قابلیت در دسترس بودن و منابع تجدیدپذیر تلقی شود. با توجه به موقعیت مکانی و زیارتی در شهر مشهد، علاوه بر متغیرهای تصمیم ‏گیری جامعه شهری، تامین آب شرب و بهداشتی برای زائران، اهمیت بالایی نزد مدیران تصمیم‏ گذار دارد. عدم تبعیت برنامه ورود زائران از یک الگوی زمانی خاص و یکنواخت، برآورد میزان مصرف و تقاضای موجود در شبکه را مشکل می‏ کند. به دلیل قرارگیری دشت مشهد در محدوده‏ ی ممنوعه، امکان حفر چاه جدید در این دشت بحرانی وجود ندارد. لذا با توجه به بحران ‏های آتی و موقعیت خاص شهر مشهد به لحاظ مذهبی و لزوم تامین آب شرب این شهر، بررسی وضعیت تامین آب از مخازن شرب برای برنامه ‏ریزی کلان در تامین آب شرب شهر در افق 1420 و ارائه رهیافت ‏هایی برای بهره‏ برداری از منابع آب متعارف و غیرمتعارف ضروری به نظر می ‏رسد. با تعیین صحیح کلیه عوامل تعیین‏ کننده‏ ی مصرف (چشم انداز30 ساله)، می‏ توان تخمین مناسبی برای میزان تقاضای آب شرب شهری مشهد با رویکرد مدیریت مصرف ارائه نمود.
    کلیدواژگان: مدیریت مصرف، تامین آب، آب شرب مصرفی، شهر مشهد، افق 1420
  • آبیاری و کشاورزی
  • محمد کریمی، محمد جلینی صفحات 133-138
    در این مقاله با بررسی بهره‏ وری آب کشاورزی محصولات مهم زراعی در دشت مشهد، راهکارهایی در جهت ساماندهی الگوی زراعی ارائه شده است. برای محاسبه بهره‏ وری آب کشاورزی از شاخص عملکرد به ازای واحد حجم آب (CPD)، شاخص درآمد به ازای واحد حجم آب (BPD) و شاخص بازده خالص به ازای واحد حجم آب (NBPD) استفاده شده است. جهت تعیین این شاخص ‏ها نیاز به محاسبه هزینه و درآمد محصولات اصلی کشت شده بود که اطلاعات لازم با استفاده از سالنامه آماری بخش کشاورزی استان خراسان رضوی در سال 1392 بدست آمد. نیاز آبی خالص هر محصول با استفاده از نرم افزار NETWAT محاسبه شد و نیاز ناخالص آبی در هکتار برای هر محصول بر اساس متوسط راندمان کاربرد آب در مزارع استان خراسان رضوی که 50/2 درصد می ‏باشد، محاسبه گردید. نتایج نشان داد که اولویت کشت محصولات تا رتبه سوم بر اساس شاخص CPD به ترتیب پیاز، گوجه ‏فرنگی و چغندرقند و بر اساس شاخص های BPD و NBPD به ترتیب سیب زمینی، پیاز و گوجه ‏فرنگی می‏ باشند. با توجه به نتایج این تحقیق، کشت‏ های با مصرف آب بالا و بازده اقتصادی پائین مانند یونجه بایستی از الگوی کشت حذف شود. این کار هم باعث کاهش مصرف و استحصال آب شده و هم متضمن منافع اقتصادی بالا برای کشاورزان و بهره ‏برداران کشاورزی می ‏باشد.
    کلیدواژگان: شاخص، بهره وری آب، کشاورزی، دشت مشهد
  • سایر مطالب علمی نشریه
  • فریبرز عباسی، نادر عباسی، علیرضا توکلی صفحات 141-144

    بهره وری مصرف آب یکی از شاخص های مصرف بهینه آب آبیاری است که به عنوان شاخصی متقن و علمی برای سنجش کیفیت مصرف آب و تولیدات کشاورزی محسوب می‏شود. بدیهی است که تعیین شاخص بهره وری آب، به تنهایی قادر به تشخیص عوامل و موانع نقصان آن نبوده و بایستی موارد مصارف غیرمفید شناسایی و به شیوه های مستقیم و غیرمستقیم، راهکارهای بهبود عملیاتی گردد. روند تغییرات شاخص بهره وری آب، حاکی از رشد آن طی یک دهه اخیر بوده و از 0/87 کیلوگرم بر مترمکعب در سال 1384 به حدود 1/32 کیلوگرم بر مترمکعب در سال 1394 رسیده (افزایش 152 درصدی) و بطور متوسط در هر سال 0/041 کیلوگرم بر مترمکعب افزایش پیدا کرد. البته این اعداد و ارقام فاقد تحلیل ابعادی محصولی بوده و صرفا بیانگر روند تغییرات است. اساسا میزان تولید به ازای واحد سطح، وقتی محدودیت دسترسی به آب وجود دارد، نمی تواند معیار ارزیابی باشد، وقتی محدودیت دسترسی به آب وجود دارد، ضرورت دارد که بقیه نهاده ها نیز بهینه و ضایعات محصول کمینه گردد.

    کلیدواژگان: ارتقای بهره وری آب، اصلاح الگوی مصرف آب، کاهش ضایعات، امنیت غذایی
  • صفحه 145
    در راستای تحقق شعار محوری سال و تاکیدات مدیریت عامل شرکت آب و فاضلاب مشهد، مبنی بر حمایت از تولیدات داخلی و نیل به اهداف اقتصاد مقاومتی، از ابتدای سال 96 تدوین ساختاری تحت عنوان «کمیته مدیریت فناوری» به جهت حمایت از توسعه و تولید محصولات و تجهیزات فنی/دانش بنیان در دستور کار واحد تحقیقات این شرکت قرار گرفت. در همین راستا، این کمیته در خرداد ماه سال جاری با ترکیبی از نمایندگان دانشگاه فردوسی مشهد، دانشگاه آزاد مشهد، پارک علم و فناوری خراسان رضوی، بنیاد نخبگان، سازمان و خانه صنعت، معدن و تجارت، مدیر عامل، معاونین و بخش تحقیقات شرکت آب و فاضلاب مشهد تشکیل و اولین جلسه آن در تاریخ 21 خرداد ماه برگزار گردید. تاکنون سه جلسه این کمیته برگزار گردیده است و جلسات این کمیته به صورت مستمر در حال برگزاری می باشد.
    اهم مصوبات جلسات کمیته مدیریت فناوری:1-تدوین الگوی حمایت از تولید و توسعه محصولات فن آوری/دانش بنیان،
    2- تدوین شرح خدمات استفاده از ظرفیت کارگزار فن آوری،
    3- شناسایی ظرفیت های خبره جهت امر کارگزاری فن آوری،
    4- تدوین کاربرگ عرضه فن آوری.
    شرکت آب و فاضلاب مشهد از کلیه متخصصین و علاقمندان در حوزه «پرورش ایده، توسعه و تولید محصولات فن آور» جهت امر کارگزاری فن آوری در این شرکت براساس شرح خدمات تدوین شده دعوت به همکاری می نماید. همچنین، پژوهشگران و مخترعین دارای ایده های نو در حوزه صنعت آب و فاضلاب می توانند با تکمیل «کاربرگ عرضه فناوری» و ارائه ایده خود از حمایت های این شرکت در راستای توسعه، تولید و کاربردی نمودن آن بهره مند گردند.
    علاقمندان جهت دریافت «فرم شرح خدمات کارگزار فن آوری» و «کاربرگ عرضه فناوری» به زیرپورتال تحقیقات شرکت آب و فاضلاب مشهد به نشانی http://rd.abfamashhad.ir مراجعه و یا از طریق پست الکترونیک R&D@abfamashhad.net با واحد تحقیقات این شرکت ارتباط حاصل فرمایند.
    کلیدواژگان: پرورش ایده، توسعه و تولید محصولات فن آور، کاربرگ عرضه فناوری، صنعت آب و فاضلاب
  • برگزاری اولین جشنواره ملی فناوری های آب، بهره وری و بازچرخانی
    کامران داوری صفحه 146
    علت توجه به مسئله‏ ی آب، وضعیت بحرانی آب کشور در بسیاری از دشت ‏های کشور و به خصوص در شرق کشور است که آینده ‏ی خوبی را گواهی نمی دهد. دلیل شرایط بحرانی آب در کشور پیشی گرفتن مصارف از منابع است.
    برای خروج از این وضعیت سه راه حل وجود دارد:اولین راهی که تاکنون نیز پیگیری می ‏شده تولید منابع جدید از راه انتقال آب از بیرون حوضه خواه از داخل کشور مانند انتقال آب از خوزستان به اصفهان و خواه از خارج کشور مانند تاجیکستان و دریای عمان که این پروژه ‏ها بسیار گران قیمت بوده و ریسک بالایی دارند؛ لذا به زودی به نتیجه نخواهند رسید. دومین راه که مهمترین راه نیز می‏ باشد کم کردن مصارف است که این راه نیاز به اجماع و اعتماد قوی بین مردم دارد. راه حل سومی نیز وجود دارد که عبارت است از افزایش بهره‏ وری آب و جلوگیری از آلوده شدن منابع ، که راه حل نهایی نیست اما مقدمه ای لازم تا رسیدن به راه حل نهایی است. البته این راه، راه کوتاه مدت و یا میان مدتی است که در صورت همراه بودن با کاهش برداشت می‏ تواند دشت هایی مثل مشهد را نجات دهد.
    با توجه به اینکه بزرگترین مسئولیت معاونت علم و فناوری ریاست جمهوری، تشدید فعالیت ‏های فناورانه ‏ی کشور است، ستادهای فناوری در زیرمجموعه‏ ی این معاونت فعالیت می‏ کنند. یکی از این ستادها ستاد آب، خشکسالی، فرسایش و محیط زیست است. جشنواره ملی فناوری ‏های آب، بهره‏ وری و بازچرخانی تحت حمایت این ستاد و نیز بنیاد ملی نخبگان در مشهد برگزار خواهد شد.
    با توجه به اینکه در کشور ما کمتر به مسئله ‏ی فناوری آب توجه شده، لذا در این جشنواره بیشتر بر روی علوم و تحقیقات، مهندسی و طراحی تمرکز شده است. در برنامه های این جشنواره‏، فن بازار، نمایشگاه اختراعات و تولیدات، نمایشگاه فنی- تخصصی، کارگاه ‏های آموزشی، سمینارهای علمی و نشست‏ های تخصصی، پیش‏بینی شده است.
    محورهای این جشنواره بسیط و موضوعاتی مانند: مزرعه و گیاه، آبیاری، صنعت، خدمات، بازچرخانی و... در نظر گرفته شده است و امید است که در سخنرانی‏ ها و سمینارهای تخصصی بتوان از نظریات و تجریبات دانشگاهی، دستگاه‏ های دولتی، مسئولین با سابقه، بخش خصوصی و فناوران در این عرصه‏ ها استفاده نمود.
    افزایش توجه و تمرکز صنایع، مدیران و اهل علم کشور به حوزه‏ ی فناوری و نیز شناسایی اختراعات و ابتکارات در حوزه ‏ی بهره ‏وری آب در بخش نمایشگاه از دستاوردهای این جشنواره محسوب می‏ شود و امید است این دستاوردها در درازمدت موجب بهبود وضعیت آب کشور شود.
    کلیدواژگان: بحران آب کشور، فن بازار، نمایشگاه اختراعات و تولیدات، نمایشگاه فنی، تخصصی، کارگاه های آموزشی، سمینارهای علمی و نشست های تخصصی
|
  • Majid Ghannadi Pages 1-8
    Showing an annual growth rate of 9% and with a total investment of USD 88 billion the desalination market was one of the most lucrative markets in the years 2010 to 2016. The accelerated growth of above 60% of the world’s total desalination capacity underlines not only the involvement of the seas in supplying the potable water for populated seashores but also the gradual drop in the quality of inland waters. The predicted increase in global temperature and the reduced level of rainfalls in the Horizon 2050 vision for the twenty North African and West Asian countries (MENA region) signifies that new water resources in this sensitive area will be rarer and their access costlier, thus forcing the governments towards desalination. On the global scale, 38 percent of the total volume of water produced daily in the world (65.2 MCM) belongs to the MENA region, while the desalination capacity created in the southern coasts of the Persian Gulf exceeds the 10 MCM/day mark. The basic concepts of the different desalination processes are founded upon the use of energy, and any analysis, strategies, and visions for desalination without due consideration for energy policies would be meaningless and incomplete. The most important environmental issue with these installations is the brine, which is categorized as industrial effluent, and its extensive discharge to the gulfs and coral reefs which threaten the marine ecosystem and leads to changes in species. In recent years, through development and improvement of the processes, the cost of desalinating each cubic meter of water has been reduced to half a Dollar, whereas its market price is still between 1 and 2 Dollars. The desalination capacity in Iran is more than 450,000 m3/day; 65% of which is related to the production of drinking water. This amount is less than 2% of the global capacity for desalination.
    Keywords: Desalination, MENA Region, Strategies, Water Market
  • Public-Private Partnership in the Water and Wastewater Industry / Case Study of Africa, Asia and Latin America
    Ali Reza Nozari Poor, Mitra Ghasem Sharabiani, Parisa Olad Ghaffari Pages 9-20
    The Public-Private þpartnership þin the þwater þand þwastewater þindustry þis þremarkably þimportant þfor þdeveloping þcountries. þIn þparticular, þþattention must be paid þto þfulfill þthe þinterests þof þboth þprivate and public sectors, þthis þmust also þbe þreflected þin þthe þcontracts. þAlthough, þincreasing þthe þefficiency þand þimproving þthe þquality þof þservices þis þone þof þthe þimportant þreasons þfor þcooperation þwith þthe þprivate þsector, þþimproving financial þflows þand þincreasing þinvestment þis þthe þmost þimportant þreason þfor þthese þtypes þof þcooperation þagreements. þPublic-private þpartnership þin þthe þwater þand þwastewater þindustry þis þbeing þdesigned þand þimplemented þin þdifferent þparts þof þthe þworld þand þvarious þresults þhave þbeen þachieved. Reviewing þthe þimplementation þmodels þof þthis þtype þof þpartnership þin þdifferent þcountries þand þanalyzing þtheir þstrengths þand þweaknesses þcan þbe þimportant þin þdesigning þa þsuitable þmodel þfor þIran. þIn þthis þresearch, þpublic-private þpartnership þmodels þin þsome þdeveloping þcountries þin þAsia, þAfrica, þand þLatin þAmerica þare þreviewed þby þthe þsurvey þmethod þand þ þappropriate þrecommendations þare proposed for the þpublic-private þpartnership þin þIran.
    Keywords: Public-Private partnership, water, wastewater industry, developing countries
  • Masoud Khashaei, Mohammad Davoodabadi Pages 21-30
    Applying the best practices of other institutions and countries leads to a deeper management outlook. Compared with other goods, the pricing of water, which depends on the nature and the special conditions governing the sector, is more sensitive. This has led to various countries opting for different methods for setting water tariffs. Given the importance of the different methods of water pricing and their economic and financial consequences and since to date no research has been undertaken on the subject in this country, this research has tried to analyze and study the economic and financial impacts of water and wastewater pricing in Japan compared to Iran. The data in this article is extracted from translating and summarizing reports published by the Japan Water Association, field visits to several Japanese companies, and the accumulative reports of the Iranian water and wastewater industry during the time of 2012–2015. Time series, cross section analysis, and comparative studies are applied to analyze the economic and financial parameters of the Japanese and Iranian water and wastewater industry. The results indicate that the strength of the Japanese water and wastewater industry has a very high cash flow, low risks, creation of economic value-added, profitability, high efficiency, etc. due to an economic approach in pricing versus the average cost pricing approach taken in Iran.
    Keywords: Strategies for economic pricing of water, wastewater, Financial, economic aspects, Iran, Japan
  • Maryam Esghaei, Amirhossein Khodayari Pages 31-36
    Groundwater and aquifers are the major sources of drinking water in Iran. Water pollution prevention plays a key role in the public health. They have the potential to become contaminated with pathogenic microorganisms from wastewater and leaking sewage pipes. The transport of viruses in absorbent media as a filter has been a subject of great interest in recent years. We studied the transport of rotavirus, used as surrogate pathogenic viruses, through the clay mixed with three various alkaline solutions; Sodium hydroxide, calcium carbonate and aluminum hydroxide. TCID50 method (50% Tissue Culture Infective Dose) was used for Virus titration the electrical conductivity and pH parameters were also investigated. The experimental data were fitted with a transport model to determine the adsorption parameters. Using soil filters at a given time and under certain chemical conditions significantly reduced titration of viruses. At alkaline pH and higher ionic strength, rotavirus was retained significantly by attachment to the solid–water interfaces due to electrostatic interactions. A high initial removal can be ascribed to Calcareous clay column. To conclude, pH and ionic strength seem to be the major factors determining attachment of the virus to the soil grains. It is recommended to use Calcareous clay column to improve wells for reducing pathogenic viruses in water.
    Keywords: Groundwater, viral contaminants, clay, Rotavirus
  • Masoumeh Salehi, Farhad Dehghany, Nader Gholi Ebrahimi Pages 37-46
    Human activities caused global warming and climate change and threaten agricultural production. The decline in water quality and quantity are the main constraints to food security, occupation, as well as the cause for social problems. Biosaline agriculture is one of the methods for agricultural production using saline soil and water. One of the chains of Biosaline agriculture is plant production with saline water. In this method of agriculture halophytes cultivation under a saline condition with optimum irrigation and soil management is considered. For the development of halophyte plants, seed production is the main input. Amongst halophyte species, Salicornia is considered for the development of the coastal area in the north and south of Iran. This is because of its extractable oil and high seed production using sea water. The objective of this paper is the orientation of experts for seed production, agronomic requirements, and the growth stages requirements of two Salicornia species. Salicornia bigelovii and S. persica produced 1.9 and 1.5 ton ha-1 of seeds, respectively in Yazd, Iran. To achieve the maximum yield, the sowing date is very important because of the photoperiod sensitivity during the flowering stage. Irrigation and fertilizer requirement supply are also important during this sensitive growing stage.
    Keywords: Halophytes, Seed production, agronomic management
  • Shahram Esmailzadeh, Kazem Esmaili Pages 47-56
    In erodible channels, a series of hydrodynamic forces are applied on the sediments in the waterways. With the increasing flow rate, the hydrodynamic forces also increase gradually. If hydrodynamic forces go beyond the critical value, the sediment particles begin to move. The onset of the sediment movement is commonly called "Incipient Motion", and the circumstances in which the particles move is referred to as the "Threshold or Critical Condition". The Shields Diagram seems to be the starting point for all research done in the field of sediment transport. Although some efforts were made before the Shields approach, they were mostly based on empirical formulae and did not have much use in practical applications. Many studies were conducted by Shields and the resulting diagram provided by Shields was used widely in practical issues. In spite of the widespread application of Shields Diagram, some studies indicate limitations on its use. One of the problems in the Shields Diagram is that shear stress and shear velocity are considered as independent variables, while these two variables are dependent. Moreover, it does not explicitly specified which method is used to determine the critical shear stress. The effect of the bed slope on the incipient motion is still not clear and researchers have achieved quite different results in this regard.
    Keywords: Shields Diagram, Incipient motion, Sediment, Erosion
  • Afsaneh Alinejadian Bidabadi, Mohammad Salakhpoor, Abbas Maleki Pages 57-64
    Today, the critical role of underground drain pipes and discharges of farms is very clear. To design and perform such underground constructions, experimental findings must be considered with a more specialized view. Also, using scientific information in various fields, especially in the field of soil physic, so that in critical conditions the decision making process can be faster and more robust. Therefore, the main goal of this research is to evaluate the various installation methods of underground collector pipes on the top, under water table, and in the most critical condition of operation in saturated sand lenses; such that to stabilize the collector pipes within clay soil, rubble and lime were used at the depth of 60 to 90 cm below the pipes. In sand lens soil under saturated conditions, underground drilling was conducted to above the water surface. Then, drilling was carried out to the depth of project piping using spontaneous underground water pumping. In order to stabilize the side walls, Tunan, lime, and cement were used. Finally, a suitable seat in dimensions of 200×75 cm was provided for collector pipes in which the lower 60 cm and upper 15 cm were made of a mixture of Hoffmann plus cement, and concrete, respectively. In this study, due to the experience in the field of collector piping in different conditions, the simplest method with the lower cost was the clay soil, and the most difficult method reported for clay saturated sand lens soil. It is suggested that all of the soil stability conditions in the mentioned critical condition should be considered.
    Keywords: Underground collector pipe, Soil physics, saturated sand lens
  • Ammar Habibi Kandbon, Milad Dosti, Amir Hoseein Molaghadimi Pages 65-72
    At the present one of the most important factors in increasing the efficiency of the distribution network and farmer's satisfaction is the optimum performance of the intake structures. Thus, for an equitable distribution all over the network, information must be obtained on the normal operation of these structures and in the event of a problem action must be taken to resolve it. The main problem is the failure to supply water to the farmers located in the downstream of the network. While in some parts of the network, channels operate at their greatest capacity. In this research we have attempted to identify the reason why water was not able to reach the lower parts of the network as well as to evaluate the water distribution of each intake. Therefore the operation of a part of the Neyrpic-Modules of the Langrood canal was evaluated. The results showed that a number of the water intakes struggled to provide the necessary water needed in the downstream areas. There is no existing equity distribution in the network coverage areas. It was also found that because of malfunctioning intakes a large amount of water was lost. The loss of water through the intakes is the main reason for the lack of water reaching the farmers downstream of the network. The reason for this loss depends on many factors. The most important factors include: the Neyrpic intake fatigue, malfunctioning of regulating structures, channel erosion, and the lack of a program for the operation of the network by the authorities.
    Keywords: Intake, Regulating structures, Langrood canal, Neyrpic-Modules, Equity distribution
  • Ghasem Panahi, Saeidreza Khodashenas, Alireza Faridhoseini Pages 73-80
    Rivers have a significant impact on human life as its pollution and harming leads to the degradation of the aquatic ecosystem and eventually will cause irreparable and irreversible damage. In order to protect the stability of ecosystems in the rivers, a criterion named “environmental stream” or “environmental water requirement” is defined for the rivers which actually expresses how much current is required to maintain an aquatic ecosystem. Several methods are available for estimating this flow, however, the International Institute of Water Management Resources has classified these methods into five groups. These consist of Hydrological Methods, Hydraulic Methods, Habitat Simulation Methods, Comprehensive Methods and Combinational Methods. The purpose of this study is introduction and comparison of these methods and choosing the best methods for different regions of Iran and application of the most appropriate ones in each area.
    Keywords: Environmental Flow, Hydrological Approach, Hydraulic Approach, Simulation Habitat
  • Abdolreza Zahiri, Salim Asghari, Amirahmad Dehghani Pages 81-88
    The hydrological flood routing methods have many applications due to their simplicity and accuracy. Amongst these methods, the Muskingum routing model is more commonly used for river flood routing. In this model, it is assumed that the coefficients and parameters are spatially and temporally constant for a specific river. In this study, it has been shown that to increase the accuracy of traditional or single-reach Muskingum model results, a river may be split to several reaches and for each reach, the Muskingum procedure can be implemented separately. In this case, the multiple-reach Muskingum parameters will be obtained. The optimum number of reaches for a river are different and is probably dependent on the geometrical and bed slope changes through the river and should be obtained by optimization. By implementing the multiple-reach Muskingum model for the Karoun river, between Karoun and Gotvand hydrometric stations, it was shown that in this river the three-reach Muskingum model has considerably more accuracy than the single-reach method which causes the sum of squared error to decrease from 1750000 to nearly 1000000 (m3/s)2.
    Keywords: Flood routing, Multiple-reach Muskingum model, Optimization, Karoun river
  • Fatemeh Falah, Mania Daneshfar, Samira Ghorbaninejad Pages 89-98
    Both the population growth and the growing trend of industrialization have increased water demand in various fields. Therefore, nowadays groundwater resources are one of the most valuable water supply resources. This study aims at mapping the potential areas for groundwater resources in Khorramabad, Lorestan using the statistical index (SI) method. To achieve this, first the existed 212 wells with a yield greater than 11 L/s were randomly divided into two groups of training (70%) and validation (30%) wells. Afterward, the digital layers of the influencing groundwater potential factors (altitude, slope angle, slope aspect, plane curvature, topographic wetness index (TWI), land use, soil, geology, distance from rivers, drainage density, fault distance and fault density) were generated using ArcGIS 10.2 software. Then, the groundwater potential map of the study area was produced using the statistical index method in four potential zones namely low, moderate, high, and very high classes. Finally, assessment of the accuracy of the generated map was performed using the ROC curve (AUC) method. The Result showed the accuracy of the generated groundwater susceptibility map for the study area is 82%, which indicates the high accuracy of this method in the mapping of groundwater potential zones in the study area.
    Keywords: Groundwater potential mapping, SI model, ROC curve, Khorramabad Plain
  • Iman Karimirad, Mosa Hesam, Ali Bahrami Samani, Abdolmajid Ezadpanah, Nafiseh Moghadasi Pages 99-106
    Aquifer overexploitation can cause problems such as salt water intrusion and land subsidence. This condition drives the necessity for the optimal management of aquifers which requires an understanding of aquifer hydrodynamics. In this regard radioisotope dating is one of the useful methods. This paper presents a practical method to determine the age of groundwater using tritium radioisotope. The tritium dating of groundwater includes sampling, initial distillation, enrichment, secondary distillation, measurement of tritium radioactivity, calculation of device parameters, and age of the samples. The electrolytic enrichment method and radioactivity measurement using LSC, which is introduced in this paper, make it possible to measure tritium below 1 TU that means dating water up to 50 years and can overcome the problem of tritium concentration decline in the atmosphere to some extent. The results of a study performed using this method during spring 2012, with interior facilities of the country, showed that the age of the samples were divided into two groups of 5 to 10 years and the mixture of modern recharge and recharged before 1952. Therefore the young parts of aquifer are influenced more readily by qualitative and quantitative climatic and factors. On the contrary, territories with older water reserves are less affected by these changes and have a higher degree of reliability. In the allocation of such resources only the renewable volume should be considered. To achieve this objective imposition of restrictive policies of exploitation seem to be necessary in aquifer management plans.
    Keywords: Golestan province, Confined aquifer, Electrolytic enrichment, Aquifer management, LSC
  • Babak Khaiatrostami, Akbar Safarzadeh, Siamak Khaiatrostami Pages 107-116
    Modern dam construction developed rapidly after the industrial revolution and the manufacturing of the heavy construction machinery,. The benefits of this industry, such as flood control, agricultural and tourism developments, hydropower generation and drinking water supply, shaded its negative impacts. Dam removal in the developed countries, which have passed the rapid dam construction period, is an outcome of the sustainable development approach. Nowadays negative impacts of rapid dam construction projects are taking place gradually in our country. For the first time in Iran, this paper reviews the history, reasons and literature on dam removal and investigates its relation with the water management paradigms. After introducing the key indicators and decision-making models, the dam removal process has been explained and recent dam removal trends in the United States is presented. Finally, one of the applicability cases in Iran has been investigated in a brief comparative study.
    Keywords: Dam removal, Ecosystem, Adaptive management, Decision making
  • Ali Motamedi, Daruosh Baharlooee Bardshahi Pages 117-124
    In the past decades, we have seen drought in several different countries of the world: in developed, developing, and poor countries. Drought is a natural disaster, however, its impact on people and the environment is disastrous. The prediction of the onset, severity, duration, and the end of this phenomenon, is very difficult. Damages caused by drought include economic (decreased production of crops and livestock), environmental (reducing the quality of water resources), and social (mortality and migration) effects. The side effects of the aforementioned impacts are part of the destructive nature of drought on a community. What is clear is that the causes of drought are not in the control of human beings. However, management tools and compatibility with this event are one of the initiatives of major experts and decision-makers of risk management and crisis in a country. In 2014, the World Meteorological Organization (WMO) and the Global Water Partnership (GWP) provided and published a journal entitled “National Guidelines on Drought Policy” or “Continuous Drought Management” that is the result of the efforts of specialists of the two organizations in collecting experiences of successful countries in the management of drought. The conclusion of all of these experiences led to offering a 10-step approach in the National Directorate of drought. What is presented in this paper is a summary of the translation of this publication that deals with strategies of drought management, which our country also faces.
    Keywords: Drought, Crisis Management, World Meteorological Organization (WMO), Global Water Partnership (GWP)
  • Hossein Ansari, Armin Boostani, Alireza Tabatabaee, Majid Forouzesh Pages 125-132
    The new management of water resources, due to the limitations in available water resources utilization and the development of urban communities, should be based on the demand management rather than supply management. However, achieving sustainable consumption patterns, with status indicators such as consumption patterns, culturing, tariff reform and incentive policies either corrective or preventative, is possible in macro management. The factors that determine water demand as well as the consumption reduction actions, should be considered as a connection between the policies for water supply and the availability of renewable resources. Due to the location and pilgrimage to the city of Mashhad, in addition to the urban community decision variables, the supply of water for drinking and other domestic uses is of considerable importance for decision makers. The lack of a program or a pilgrims schedule makes it difficult to estimate the level of water consumption or its demand in the network. Because the Mashhad plain is located in a restricted area the possibility of creating new wells in this critical plain does not exist. Therefore, considering future crisis and the unique location of the city of Mashhad, due to its religious status and the necessity of providing drinking water, investigating the ability to supply water from reservoirs must be included in the Vision 1420. Proposals relying on both conventional and unconventional sources of water must be included in urban domestic water management. By correctly estimating all the determinants of water consumption (30 year forecast) it is possible to predict the level of drinking water demand in the city of Mashhad and develop a suitable management approach.
    Keywords: Consumption Management, Water Supply, Domestic Water, Mashhad, Vision 1420
  • Mohammad Karimi, Mohammad Jolaini Pages 133-138
    In this research, by studying the water productivity of agricultural crops cultivated in the Razavi Khorasan Province, strategies have been proposed to improve the crop pattern. To calculate the agricultural water productivity the CPD, BPD, and NBPD indices are used. To determine these parameters it is necessary to calculate the expenditure and income from the cultured products. The required information was obtained through interviews with experts, farmers, and the Statistical Yearbook of the agricultural sector (Razavi Khorasan Province) in the year 2013. The net water requirement for each crop was calculated using the NETWAT software and the gross water requirement, or the volume of water consumption per hectare, for each crop was determined on the basis of the average water application efficiency in farms in the Razavi Khorasan Province, which is 50.2 percent. The results showed that the priority of the culture of crops based on the CPD index is onions, tomatoes, and sugar beets. Based on the BPD and NBPD indices the priority becomes potatoes, onions, and tomatoes. Based on the results of this study, it is suggested that the crops with high water consumption and lower economic efficiency, such as alfalfa, should be removed from the cropping pattern. This will both reduce consumption and water extraction as well as guaranteeing high economic profits for the farmers.
    Keywords: Index, Water productivity, Agriculture, Mashhad Plain