فهرست مطالب

نشریه تصمیم گیری و تحقیق در عملیات
سال یکم شماره 1 (پاییز 1395)

  • تاریخ انتشار: 1395/09/25
  • تعداد عناوین: 5
|
  • محمدرضا کلینی، نگین برجیس، احمد رضا نعمت الهی صفحات 1-14
    در مدیریت پروژه های ساختمانی، پروژه ی موفق، پروژه ای است که در بازه زمانی تعیین شده و در چارچوب بودجهی مصوب، بدون حادثه و با ویژگی های کیفی معین، انجام شود و منجر به حصول رضایت مشتری می گردد. مسئله ی زمان، در این پروژه ها از ابعاد گوناگونی حائز اهمیت است. از این رو در پژوهش پیش رو، عوامل موثر بر برآورد زمان پروژه های ساختمانی شناسایی شده و با استفاده از روش های تصمیم گیری چند معیاره اولویت بندی شده است. به این منظور، ابتدا ادبیات پژوهش مورد مطالعه قرار گرفت و با استفاده از نظر خبرگان، از بین مجموعه عوامل موثر بر زمان پروژه های ساختمانی، 27 عامل شناسایی شده و با تنظیم پرسشنامه، توسط خبرگان، ارزیابی شد. داده های مزبور، از چهار شرکت ساختمانی، دسته بندی، وزن دهی و با استفاده از روش های تاپسیس، وزن دهی ساده و ویکور، اولویت بندی شد و در نهایت با روش تلفیقی کپ لند رتبه بندی نهایی ارائه شد. طبق نتایج حاصل، مهم ترین عامل کارایی تیم اجرایی پروژه می باشد.
    کلیدواژگان: مدیریت پروژه، برآورد زمان، اولویت بندی، تصمیم گیری با معیارهای چندگانه
  • سید اسماعیل نجفی، رضا بهنود، مجتبی امیدی رکاوندی صفحات 15-31
    انتخاب بهترین تامین کننده برای برون سپاری خدمات لجستیک در سازمان های بزرگ همواره از مهمترین تصمیم گیری های مدیریتی است که با بهره وری سازمان در ارتباط مستقیم است. پژوهش های بسیاری برای کمک به تصمیم گیرندگان در این زمینه انجام گرفته است. در این پژوهش با توسعه روشی تلفیقی از دو تکنیک شناخته شده فرایند تحلیل سلسله مراتبی گروهی و تصمیم گیری گروهی بردا برای ارزیابی تامین کنندگان خدمات لجستیک، تصمیم سازی می گردد. در ابتدا برای سهولت و دقت بیشتر در اخذ نظرسنجی کیفی، نظرات 5 تصمیم گیرنده اصلی با اهمیت یکسان به صورت مقایسات زوجی معیارها، زیر معیارها و گزینه ها در سازمان مورد مطالعه، اخذ گردیده و با روش فرایند تحلیل سلسله مراتبی گروهی اوزان هر یک به تفکیک محاسبه شده است. سپس از اوزان حاصل برای رتبه بندی های گزینه های مورد نظر بر اساس معیارهای اصلی سطح یک در روش تصمیم گیری گروهی بردا بهره گرفته شده است. در پایان مدل برنامه ریزی خطی تخصیص تشکیل گردیده و از حل آن رتبه بندی نهایی سه گزینه مورد نظر انجام شده است.
    کلیدواژگان: برون سپاری خدمات لجستیک، انتخاب تامین کنندگان، فرایند تحلیل سلسله مراتبی گروهی، روش تصمیم گیری گروهی بردا
  • الهه شریعتمداری، سید اسماعیل نجفی، علی تقی زاده هرات صفحات 32-51
    بیمارستانها به عنوان یکی از بخش های مهم در ارایه خدمات درمانی، نقش بسزایی در ارتقا کیفیت زندگی انسانها وکاهش میزان فوت آنها دارند. از اینرو، بررسی کارایی بیمارستانها و مراکز بهداشت و درمان و تعیین علل عدم کارایی وضعف حوزه عملکردی آنها ازاهمیت فراوانی برخوردار است. سازمان ها جهت خودارزیابی و سنجش خود با دیگر سازمان ها نیازمند ابزاری ویژه و مناسب و دارای ساختار مدیریتی می باشند که مدل های تعالی دارای این ویژگی است. از این رو بررسی کارایی مراکز بهداشت و درمان و تعیین نقشه راهی برای تکامل و بلوغ این مراکز از اهمیت فراوانی برخوردار است. در این پژوهش امتیازات در قالب 9 معیار اصلی جمع شده و از توانمندسازها به عنوان متغیرهای ورودی و از نتایج به عنوان متغیرهای خروجی استفاده شده است. با استفاده از الگوی تعالی سازمانی بخش سلامت این مراکز مورد ارزیابی قرار گرفتند، سپس با استفاده از روش تحلیل پوششی داده ها(DEA) با قابلیت الگویابی پله ای، در 5 سطح بلوغ طبقه بندی گردیدند.
    کلیدواژگان: الگوی تعالی بخش سلامت، مراکز بهداشت و درمان، تحلیل پوششی داده ها، الگویابی پله ای، تعالی سازمانی، بیمارستان، EFQM
  • هادی شیرویه زاد، محمد مهدی توکلی صفحات 52-65
    با توجه به پیچیدگی روزافزون جهان، فرآیند تصمیم گیری برای تصمیم گیران دارای پیچیدگی های متعددی شده است و یکی از مواردی که اندازه گیری آن برای سازمان ها از اهمیت فوق العاده ای برخوردار می باشد سنجش میزان بهره وری سازمان است زیرا از طریق آن می توانند با شناخت وضعیت خود نسبت به فرآیند آینده تصمیم گیری نمایند و به ایجاد مزیت نسبی برای خود بپردازند. یکی از روش هایی که جهت ارزیابی بهره وری مورد استفاده قرار می گیرد تحلیل پوششی داده ها می باشد که در این تکنیک نیز روش های مختلفی جهت ارزیابی کارآیی ارائه شده است که هر کدام دارای منطق خاصی می باشد و نتایج مختلفی را ایجاد می نماید که فرآیند تصمیم گیری را مشکل می نماید. بدین منظور در این پژوهش به ارائه روشی برای ترکیب روش های مختلف تحلیل پوششی داده ها پرداخته می شود و بدین منظور در ابتدا با روش های مختلفی به ارزیابی کارآیی واحدهای تصمیم گیرنده پرداخته می شود و در ادامه با استفاده از روش آنتروپی شانون و تخصیص خطی به ترکیب نتایج پرداخته شد.
    کلیدواژگان: تحلیل پوششی داده ها، تخصیص خطی، رتبه بندی
  • فرشاد کاوه، هادی شیرویه زاد، سید محمد عربزاد صفحات 66-78
    با تغییر دائمی فناوری اطلاعات و الگوهای مصرف کنونی، چرخه عمرمحصولات کوتاه تر می شود. شرکت ها باید به روندهای دائما متغیر بازار تسلط کامل داشته باشند و برای توسعه ی محصولات جدیدشان که برای افزایش قابلیت رقابت شرکت ها طراحی می شوند فعالیت های تجاری سودزا ایجاد کنند. در عصر پرمخاطره رقابت در بازار پرتلاطم، شرکت هایی که فرآیند تحقیق و توسعه بر روی محصولات خود را در اولویت اجرا قرار ندهند، محکوم به شکست هستند. تحقیقات در زمینه توسعه محصولات به منظور مطالعه فرآیندهای سازمانی، روش های ساخت، روش های نوین بازاریابی و فروش، قیمت تمام شده فروش بایستی با رویکرد مهندسی همزمان انجام گیرد. در این پژوهش، با بکارگیری تکنیک رتبه بندی تحلیل پوششی داده ها محصولات بخش جامدات شرکت گلدارو مورد بررسی و ارزیابی قرار می گیرند. اندازه گیری کارایی محصولات می تواند نقطه شروعی برای تحقیقات آتی به منظور کاهش ورودی های موثر بر ساخت و افزایش خروجی های محصولات می باشد.
    کلیدواژگان: توسعه محصول، ارزیابی عملکرد، تحلیل پوششی داده ها، رتبه بندی
|