فهرست مطالب

پژوهشنامه تاریخ تمدن اسلامی - سال چهل و هشتم شماره 1 (پیاپی 100، بهار و تابستان 1394)

پژوهشنامه تاریخ تمدن اسلامی
سال چهل و هشتم شماره 1 (پیاپی 100، بهار و تابستان 1394)

  • تاریخ انتشار: 1394/06/25
  • تعداد عناوین: 6
|
  • محمد امیر احمدزاده *، مائده بایرام صفحات 7-28
    کتاب الفلاحه الاندلسیه ابن عوام اشبیلی مهم ترین اثر در قرون وسطا در زمینه کشاورزی است. پژوهش حاضر با روش توصیفی تحلیلی به بررسی روش ابن عوام در ارزیابی، تدوین، و نگارش دانش کشاورزی می پردازد و به این پرسش ها پاسخ می دهد که جایگاه کتاب ابن عوام در دانش کشاورزی دوره اسلامی چیست؟ ابن عوام چه تاثیری از پیشینیان گرفته، و چه تاثیری بر آیندگان گذاشته است؟ دستاورد تحقیق نشان می دهد که روش نگارش کتاب ابن عوام قابل مقایسه با روش کتاب های امروزی است. روش پژوهش ابن عوام بهره گیری از علوم نظری و تجربی است و او اصل امانتداری را به وضوح در کتابش رعایت نموده است. رویکرد مترقی وی در تعریف کشاورزی به شکل بارزی انعکاس یافته؛ به گونه ای که تعریف او با تعریف این علم در عصر حاضر مطابقت دارد. بدین ترتیب، مباحث دانش کشاورزی در نگارش وی جامعیت دارد.
    کلیدواژگان: ابن عوام اشبیلی، اندلس، تاریخ کشاورزی، الفلاحه الاندلسیه
  • قنبرعلی رودگر *، هادی عالم زاده، ابراهیم علی سلیمی صفحات 29-46
    خواندن خطبه که در عصر جاهلی سخت مورد توجه عربها بود، بعد از اسلام، تحت تاثیر قرآن و آموزه های پیامبر(ص)، از دلالت های شرک آلود و اندیشه های جاهلی دور شد و رنگ توحیدی گرفت و به مهم ترین ابزار کارآمد و موثر در تبلیغ دین جدید و ترویج احکام و آموزه های وحیانی تبدیل شد. برپایه منابع تاریخی، خطبه در محیط دعوت اسلامی به ویژه با خطبه های شخص پیامبر(ص) علاوه بر تعالی موضوعی و محتوایی، از حیث هدف و غایت نیز روی به تعالی نهاد، به علاوه قالب و ساختار ثابت و مشخصی نیز یافت و سرانجام از آنجاکه خطبه در بطن فریضه نماز جمعه و عیدین جای گرفت و در شمار واجبات شرعی درآمد، قداست تام یافت. این ویژگی ها که در پرتو بعثت پیامبر اکرم (ص) به دست آمد، خطبه را از جایگاه فرودین ابزار مفاخره و منافره (در جاهلیت) به مرتبه فرازین و قدسی ذکرالله (در اسلام) رساند.
    کلیدواژگان: جاهلیت، خطابه، خطیب، خلافت، شاعر، نمازجمعه
  • مهدی عبادی *، علی بیات، حسن حضرتی صفحات 47-62
    یکی از مولفه های مهم در فراهم کردن مقدمات یورش فراگیر سلیم اول به قلمرو ممالیک، همراه کردن مدرسیان و علمای صاحب افتاء و زعماء طبقه علمیه بود. در بررسی مساله حمله عثمانی ها به ممالیک، اگرچه به جواز مدرسیان و فقهاء عثمانی، اشاره می شود، اما اغلب به پیچیدگی روند صدور این فتاوی و ملاحظات مدرسیان و فقهاء صاحب فتوی، توجه چندانی نمی شود. این پژوهش نشان می دهد با توجه به اینکه فتوی ملا عرب شیخ الاسلام روزگار سلطنت بایزید دوم مبنی بر حرمت جنگ دو حاکم مسلمان، منجر به پایان یافتن جنگ های پنج ساله عثمانی و ممالیک شد، همچنین نظر به اینکه سلاطین مملوک مذهب تسنن داشتند، اعلام جهاد علیه آنها به سادگی میسر نبود. سلیم اول با اطلاع از این مهم، به شیوه مرسوم در امر استفتاء، درخواست فتوی برای شرعی بودن یورش به قلمرو ممالیک را به صورت هدفی کلی و بدون اشاره به مصداق آن مطرح کرد. مدرسیان و صاحبان افتاء نیز با توجه به همه مشکلات پیش رو در اعلام جهاد بر ضد حاکمان سنی مملوکی، فتاوایی چندپهلو صادر کردند. این فتاوی از یک سو، به سلطان عثمانی اجازه می داد به قلمرو ممالیک، حمله کند و از سوی دیگر به ظاهر تناقضی با فتوای پیشین ملاعرب نداشت.
    کلیدواژگان: بایزید دوم، سلیم اول، شیخ الاسلام عثمانی، طبقه علمیه، مدرسیان، مناسبات عثمانی، مملوکی
  • یونس فرهمند *، قدریه تاج بخش صفحات 63-76
    در این مقاله علل و پیامدهای حملات دریایی مسلمانان به جزیره سردانیه، بررسی شده است؛ مسلمانان در فاصله 84 تا 446ق، به منظور جلوگیری از هجمه های مکرر اسطول های بیزانس به شهرهای ساحلی مفتوحه، تادیب مسیحیان مغرب، دستیابی به منابع اقتصادی نظامی جزیره و نیز سلطه بر راه تجاری دریای مدیترانه، به سردانیه یورش بردند، اما دستاورد آن ها در این زمینه اندک و به وضع جزیه بر ملوک این جزیره در برخی از دوره ها محدود بود. حملات مسلمانان به سردانیه موجب کشته شدن شمار زیادی از لشکریان مسلمان و صرف بودجه های هنگفت نظامی شد. با این حال مسلمانان در دوره مجاهد عامری در 406ق سردانیه را فتح کردند، هر چند از ثمرات این فتح نیز بهره ای نبردند. چه، مجاهد پیش از تثبیت قدرت، به سواحل جنوا و پیزا حمله و شهر لونی را تاراج کرد؛ این اقدام، هراس کلیسا و اعلان جنگ بر ضد مسلمانان از سوی پاپ بندیکت هشتم را درپی داشت و سبب گردید بیزانسیان با کمک ایتالیا، یک سال بعد سردانیه را بازپس گیرند.
    کلیدواژگان: اغلبیان، امویان، سردانیه، دریای مدیترانه، فاطمیان، مجاهد عامری
  • نیما ولی بیگ *، فرزانه کریمی صفحات 77-91
    خصوصیات کالبدی اجزا، معیاری است برای دسته بندی ویژگی های مساجد نخستین ایرانی و آشکار ساختن شباهت ها و تفاوت های آن ها. مطالعه مقایسه ای این ویژگی ها راهکاری برای تحلیل چگونگی و چرایی تفاوت های مساجد قرون نخست تا چهارم ایران و تفاوت های کالبدین اجزای آن ها ارائه می دهد. بررسی این خصوصیات کالبدین براساس کاربرد عناصر بصری و مطالعه مقایسه ای آن ها به منظور دسته بندی ویژگی های نخستین مساجد ایرانی تاکنون به شکل روشمند صورت نگرفته است. در این پژوهش، که داده اندوزی در آن براساس مطالعات کتابخانه ای و میدانی بوده، ده مسجد از مساجد باقیمانده از سده های یکم تا چهارم هجری در ایران بررسی شده است. بنا به یافته های پژوهش، سه فرم اصلی مساجد نخستین ایران بر اساس عناصر تشکیل دهنده پلان و بررسی مفاهیم بصری در نمونه ها آشکار شده است. این یافته ها همچنین، تفاوت های آشکاری در بخش های جزئی تر نخستین مساجد را نشان می دهند.
    کلیدواژگان: روش مطالعه مقایسه ای، عناصر بصری، عناصر پلان، کالبد اجزا، مساجد نخستین
  • عباس احمدوند، هادی یعقوب زاده *، محمد مهدی باباپور گل افشانی صفحات 93-110
    وفودنگاری گونه ای از نگارش سیره پیامبر(ص) است که به ورود هیئت های نمایندگی قبائل مختلف به مدینه برای شنیدن دعوت اسلام می پردازد. مانند دیگر مسلمانان، امامیه نیز آثاری این چنین نوشته اند. از جمله این آثار، الوفود علی النبی، نوشته حسین بن محمد ازدی، و وفود العرب إلی النبی، اثر منذر بن محمد قابوسی است که هیچ کدام بر جای نمانده و در منابع شیعی، روایتی از آن ها در زمینه وفود نقل نشده است. تنها در اسد الغابه و کتاب الإصابه روایاتی از آن ها آمده است. در این نوشتار، به روش تحلیل محتوا، این روایات، بررسی و روشن شده که نویسندگان اسد الغابه و الإصابه به اصل آثار یادشده دسترسی نداشته و تنها از طریق مشایخ خود این روایات را نقل کرده اند. به نظر می رسد رویکرد تاریخی ازدی و قابوسی و بی توجهی به روایات امامان(ع) سبب بی مهری علمای شیعه به این کتاب ها و عدم نقل روایات آن بوده است. قابوسی همه روایات استاد خود ازدی را نقل کرده است از این رو احتمالا کتاب وی رونوشتی از ازدی، بوده است.
    کلیدواژگان: حسین بن محمد ازدی، سیره پیامبر(ص)، منذر بن محمد قابوسی، وفودنگاری، وفودنگاران امامیه
|
  • Mohammad Amir Ahmadzadeh *, Maedeh Bayram Pages 7-28
    Al-Falāhḥat al-Andalusiyya, written by Ibn ‘Awwām Ishbīlī (Seville) is the most important medieval work on agriculture. The current analytical and descriptive study intends to cast a new light on Ibn ‘Awwām’s method of evaluating, classifying and editing of agricultural knowledge of his time, and to answer this question: what is the status of Ibn ‘Awwām’s book in the Islamic agricultural knowledge of his age? What influences have it had on its subsequent works? Research results show that the method of this book is comparable with today's books; his research-based method utilizes truthfully theoretical and empirical sciences of his time. His advanced approach is reflected in clear definition of agriculture that is comparable with the definition of this science in the modern era.
    Keywords: Ibn Aww?m Ishb?l? (Seville), Al-Fal?h?at al-Andalusiyya, history of Islamic agricultural knowledge, Andalusia
  • Ghanbar-Ali Roodgar *, Hadi Alemzadeh, Ebrahim Alisalimi Pages 29-46
    Delivering khuṭba to which a considerable attention was paid by Arabs in the Days of Jāhiliyya, after Islam, influenced by the Qurān and teachings of the Prophet, departed from Jāhilī thoughts and paganish implications, colored by monotheistic ideas, and became the most efficient device for propagating new religion and its instructions and revealed doctrines. According to historical sources, in the Islamic invitation environment, khuṭba -especially the Prophet Muhammad's khuṭbas- in addition to the excellence of the subject and content, found a supreme goal. Moreover, it took a definite and fixed form and structure. Above all, since khuṭbas placed in the context of the Friday and the Eids Prayers and became a religious duty, found a thorough Sanctity. These features, obtained through Prophet Muhammad's Propercy, transmigrated khuṭba from being a device for Braggings (mufākhira) and downplayings (munāfira) (in the Days of Jāhiliyya) to the divine level of recitation of God (dhikr-Allāh) (in Islam), which in turn represented the evolution of Arabic literature.
    Keywords: khu?ba, Khat?ba, Caliphate, Days of J?hiliyya, Poet, Khat?b (Preacher)
  • Mehdi Ebadi *, Ali Bayat, Hasan Hazrati Pages 47-62
    One of the important elements which provided Selim I with the preliminaries of comprehensive military attack against the territory of Mamlūks, was the bringing together of the Madrasa educators, the jurisprudents (Mufties) and the Ilmiye class elders. In examining the issue of Ottoman invasion against the Mamlūks, although it is referred to the Ulema and Muftis’ permission to fight with the Mamlūks, it often does not pay close attention to the complexity of the issue of this fatwas (legal opinions) and the considerations of the Madrasa educators and jurisprudents in this matter. This study shows that, according to the Mulla Arab’s fatwa, the Sheikh al-Islam during the reign of Bayazid II, on the illegitimacy of two Muslim rulers’ conflicts that, led to the end of the Ottoman-Mamlūks five-year wars, also because of the Mamluk Sultans were Sunni, declaring Jihad against them was simply not possible. Knowing this, by the conventional way in asking the fatwa, Selim I made a request for fatwa about the legitimation of the military attack against Mamlūks vaguely and without reference to the case consciously and deliberately. Considering all the problems ahead in issuing the Fatwa of jihad against the Sunni Mamlūk rulers, The Madrasa educators and the Muftis issued a multi-stage fatwas. These fatwas, on the one hand, realized the objective purpose of the Ottoman Sultan to attack on the Mamluks, and on the other, in appearance, there was no contradiction with the Mulla arab’ previous fatwa.
    Keywords: Ottoman-Maml?ks relations, Ottoman Madrasa educators, Ilmiye Class, Bayazid II, Selim I, the Ottoman Shaykh al-Islam
  • Younes Farahmand *, Ghadrieh Tajbakhsh Pages 63-76
    The aim of the present study is to investigate the causes and consequences of Muslims attacks to Sardinia Island. During 84-446 AH, Muslims attacked to Sardinia with different purposes including hampering the repeated naval Byzantine attacks to conquer coastal cities, penalizing Christian’s betrayers residing in Morocco, achieving economical and military resources of the island, and dominating over Mediterranean commercial sea. But they had little achievements and were of imposing Djizya on the kingdoms of islands in some periods only, while brought about considerable destruction of Islamic troops and spending vast amounts of military budget. Ultimately, the Muslims conquered Sardinia in the reign of Mudjāhid 'āmerī in 406AH, but it had not benefit; It was because Mudjāhid 'āmerī invaded to Genoa/Genova and Pizza coasts and looted the city of Luni before consolidating himself in Sardinia, followed by terrified the church and made Pop Benedetto Ottavo declare war against the Muslims. Finally, Italy ports and Byzantine unified thereafter and conquered Sardinia one year later.
    Keywords: Sardinia, Umayyads, Aghlab?ds, F?tim?ds, Mediterranean Sea, ?mer?, Pop
  • Nima Valibeig *, Farzaneh Karimi Pages 77-91
    The skeletal characteristics of the components are a criterion for classifying the characteristics of the first Iranian mosques and revealing their similarities and differences. A comparison of these features provides a way to analyze how and why there are differences between mosques of Iran from the 1st to the 4th centuries and the skeletal differences in their components. The study of these skeletal characteristics based on the use of visual elements and their comparative study to classify the features of first Iranian mosques has not been systematically addressed. In this research, which is based on library and field studies, ten mosques from the remaining mosques in Iran from the 1st to the 4th centuries AH have been investigated. According to the research findings, the first three forms of the first mosques in Iran have been revealed based on the elements of the plan and the study of visual concepts in the samples. These findings also reveal clear differences in the more detailed sections of the first mosques.
    Keywords: Comparative study method, Visual elements, Elements of the plan, Skeletal Characteristics of the Components, the First Iranian Mosques
  • Abbas Ahmadvand, Hadi Yaqubzadeh *, Mohammad Mehdi Babapour Golafshani Pages 93-110
    With the advent of Islam, many Arab tribes sent their delegations to Medina to know about the Prophet and the new religion called Islam. The major that deals with the details of these delegates is called delegatography. Like many other Muslims, the Shiites (Imāmiyya) paid attention to this subject matter as well. The authorities cite three important works as: Wufūd (delegates), written by Hussain b. Muhammad Azdī and Mundhir b. Muhammad Qābūsī. They were all from the Shiite scholars. The very work, however, is not available and no narration, related to the issue of delegations, is reported in the Shiite canonical Hadith collections. Only a few traditions being reported from Azdī and Qābūsī are available in the Sunnite sources. Usd al-Ghāba is the first [important] work that relates traditions on delegates from Azdī and Qābūsī. Nevertheless, it does not imply that he had access to the original book. Many who have mastered rijāl [science of men] are of the view that Azdī had been from the Mashāyikh of Qābūsī. This report and the like give rise to this probability that Qābūsī’s book might have been a copy of his master’s work. This paper sheds light on Imāmiyya delegatography in the light of the writer’s analysis of the available traditions.
    Keywords: the Biography of the Prophet (s?ra), Delegatography, Im?miyya Delegatographer, Hussain b. Muhammad Azd?, Mundhir b. Muhammad Q?b?s?