فهرست مطالب

نشریه پژوهش های کاربردی در علوم رفتاری
پیاپی 9 (پاییز 1390)

  • تاریخ انتشار: 1390/09/25
  • تعداد عناوین: 8
|
  • علیرضا آبکار * صفحه 11
    موفقیت سازمانها در گرو عملکرد کارکنان آن سازمان است. ذهنیت فلسفی روشی از تفکر است که عمدتا افراد موفق از آن استفاده می کنند. هدف تحقیق حاضر، بررسی رابطه ذهنیت فلسفی و عملکرد پژوهشی اعضاء هیات علمی دارای مدرک دکتری شاغل در دانشگاه آزاد اسلامی بود. به همین خاطر کلیه اعضاء هیات علمی که شامل 123 نفر بودند مورد مطالعه قرار گرفتند که 92 نفر ( 76 درصد) پرسشنامه ها را کامل کردند. برای سنجش ذهنیت فلسفی از پرسشنامه و عملکرد پژوهشی از پرسشنامه محقق ساخته فعالیتهای پژوهشی استفاده گردید. داده های (PMQ ) استاندارد پرسشنامه ها با استفاده از آمار توصیفی شامل میانگین، فراوانی،انحراف معیار و آمار استنباطی شامل ضریب مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج تحقیق نشان داد با SPSS همبستگی اسپیرمن بوسیله نرم افزار کامپیوتری لیکن بین برخی از ابعاد ذهنیت (p >0/ اینکه در کل، ذهنیت فلسفی با عملکرد پژوهشی ارتباط معنا دار ندارد( 05 .(p<0/ فلسفی(جامعیت و انعطاف پذیری) با زیر مجموع ه های عملکرد پژوهشی رابطه معنادار وجود دارد (p<0.05)
    کلیدواژگان: عضو هیات علمی، تربیت بدنی، ذهنیت فلسفی، عملکرد پژوهشی
  • سیروس اسدیان، موسی پیری صفحه 25
    هدف
    هدف از این تحقیق بررسی رابطه بین عملکرد خانواده دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد سلماس و کفایت اجتماعی آنان بود.
    روش
    در این تحقیق از روش تحقیق همبستگی استفاده شد. جامعه آماری در برگیرنده کلیه 88 مشغول به تحصیل بودند. جامعه - دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد سلماس بود که در سال تحصیلی 89 آماری این تحقیق حدود 2500 نفر بو د. حجم نمونه با استناد به جدول مورگان حدود 335 نفر برآورد شده است که این مقدار با روش نمونه گیری خوشه ایچند مرحله ای انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها در این پژوهش از دو نوع پرسشنامه استفاده شد که عبارتند از: الف) پرسشنامه کفایت اجتماعی، ب) ابزار سنجش خانواده مک مستر. پس از تجزیه و تحلیل داده ها نتایج زیر حاصل شد.
    یافته ها
    بین عملکرد کلی خانواده با کفایت اجتماعی رابطه ی معنا داری وجود دارد. بین نگرش مثبت درباره نقش های محوله و کفایت اجتماعی رابطه وجود دارد. بین آمیزش عاطفی در خانواده و کفایت اجتماعی رابطه وجود دارد. بین همراهی عاطفی در خانواده و کفایت اجتماعی رابطه وجود دارد.
    نتیجه گیری
    می توان چنین نتیجه گیری کرد که اگر بتوانیم عملکرد خانواده را بهبود بخشیم به تبع آن کفایت اجتماعی و مولفه های آن نیز افزایش خواهد یافت.
    کلیدواژگان: کفایت اجتماعی، عملکرد خانواده، دانشجویان
  • حسین الهیاری، سید حسین موسوی، حسین رستمخانی صفحه 43
    هدف
    هدف پژوهش بررسی اثر یک دوره تمرین ورزشی بر میزان استرس مردان دانشجو بود.
    روش
    تعداد 30 نفر از 1389 در دانشگاه مشغول تحصیل بودند، - دانشجویان مرد دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان که در سال تحصیلی 90 (n= به صورت تصادفی انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفتند. آزمودنی ها به طور تصادفی در دو گروه مساوی ( 15 تجربی و کنترل قرار گرفتند. برای ارزیابی میزان استرس در مراحل پیش آزمون و پس آزمون از پرسشنامه استاندارد استفاده شد. پس از جمع آوری داده های پیش آزمون و تشریح نحوه اجرای تمرینات، (PSI) تعیین میزان استرس گروه تجربی تمرین پیاده روی را به مدت 8 هفته، هر هفته 3 جلسه به میزان 30 دقیقه با 65 تا 70 درصد ضربان قلب بیشینه اجرا کردند. برای توصیف ویژگی های فردی آزمودنی ها و میزان استرس آن ها در مراحل پیش آزمون و پس مستقل و برای t آزمون از روش های آمار توصیفی و برای مقایسه داده های دو گروه در هر مرحله از آزمون آماری استفاده شد.
    یافته ها
    نتایج بدست آمده نشان (P<0/ وابسته ( 05 t مقایسه داده های هر گروه بین دو مرحله از آزمون داد که بین ویژگی های فردی و میزان استرس گروه تجربی و کنترل در مرحله پیش آزمون تفاوت معنی داری وجود ندارد، که نشانگر همگن بودن آزمودنی های دو گروه بود. بین میزان استرس مراحل پیش آزمون و پس آزمون گروه تجربی تفاوت معنی داری مشاهده شد، که نشانگر اثر کاهشی اعمال یک دوره تمرین ورزشی بر میزان استرس مردان دانشجو بود. میزان استرس گروه کنترل در مراحل پیش آزمون و پس آزمون تغییر معنی داری نداشت.
    نتیجه گیری
    نتایج تحقیق حاضر در توافق با یافته های قبلی نشانگر تاثیر کاهشی اعمال یک دوره تمرین ورزشی بر میزان استرس دانشجویان مرد بود. با توجه به یافته های تحقیق می توان پیشنهاد کرد که برای کاهش میزان استرس و فشار روانی از تمرینات ورزشی به علت تاثیر گذاری آن و عدم پیامد های منفی آن که گاهی اوقات در دارو درمانی مشاهده می شود، استفاده کرد.
    کلیدواژگان: تمرین ورزشی، استرس، مردان دانشجو
  • مریم رجبی ورزنی، حمید قاسمی، علی اکبر خسروی صفحه 55
    هدف
    هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش بازی های دبستانی در بهبود یادگیری دروس پایه ی چهارم ابتدایی بوده است.
    روش
    پژوهش حاضر از نظر استراتژی با روش آزمایشی و بر اساس طرح پیش آزمون، پس آزمون با گروه آموزش و پرورش استان البرز «3» کنترل و آزمایش بر روی 56 نفر از دانش آموزان پسر پایه چهارم ابتدایی ناحیه که به صورت تصادفی خوشه ایچند مرحله ای انتخاب شدند، اجرا گردید. در این طرح گروه نمونه پس از ه متاسازی در متغیرهایی چون هوش (تست هوش ریون)، سن، جنسیت و معدل سال قبل، به طور تصادفی به دو گروه آزمایش و کنترل گمارده شدند. میزان یادگیری دانش آموزان در درسهای؛ ریاضیات، علوم، جغرافیا و املاء آموزشی با استفاده از یک آزمون پیشرفت تحصیلی محقق ساخته ی 40 سوالی با روائی و پایائی مناسب، قبل و بعد از کاربندی آزمایش (اجرای بازی ها) مورد ارزیابی قرار گرفت. پس از تکمیل آزمون؛ اطلاعات بدست آمده در دو سطح توصیفی و استنباطی، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
    یافته ها
    نتایج و خلاص هی یافته های حاصل از پژوهش نشان داد که تلفیق بازی هایی مانند هفت سنگ، طناب کشی، اسکواش، صندلی بازی و عروسک گردانی در بهبود یادگیری دانش آموزان به ترتیب در درسهای املاء آموزشی، ریاضیات بخش تقسیم، جغرافیا بخش نواحی آب و هوایی و جهت های جغرافیایی و علوم بخش دستگاه تنفس تاثیر مثبت داشته است.
    کلیدواژگان: بازی، یادگیری، راهبرد آموزشی، رویکرد تلفیقی
  • حسن رنگریز، مرتضی ملک محمدی صفحه 71
    هدف
    هدف از این پژوهش، بومی سازی معروف ترین مدل مفهومی و رفتاری وی« در شرکت صنایع ریلی ایران خودرو (ایریکو ) بود . بر ای دست یابی به هدف مذکور، پس از مشخص کردن متغیرهای مدل و مفاهیم مربوطه، این مفاهیم به صورت نظری و عملیاتی تعریف گردید.
    روش
    به منظور پاسخ دهی به است یودنت تک t سئوالات پژوهش، پرسشنامه ای مشتمل بر 35 سئوال طراحی و ساخته شد و با استفاده از آزمون نمونه ای و آزمون فریدمن، داده ها تجزیه وتحلیل گردید.
    یافته ها
    نتایج نشان داد که اهداف و آرمان ها ی سازمانی، استراتژی های سازمانی، فرهنگ سازمانی، استراتژی ها و سیستم های مدیریت منابع انسانی، و جو سازمانی مطابق با مدل جانسون و وی است. هم چنین بر اساس آزمون فریدمن، مهمترین متغیر رتبه بندی شده در شرکت اریکو عبارتند از: جو سازمانی، راهکارهای بهبود مدیریت منابع انسانی، استراتژی ها و سیستم ها ی مدیریت منابع انسانی، فرهنگ سازمانی، استراتژی های سازمانی، اهداف و آرما نهای سازمانی، و تهدیدها و فرصت های مدیریت منابع انسانی.
    کلیدواژگان: مدیریت استراتژیک منابع انسانی، اهداف و آرمان های سازمانی، استراتژی های سازمانی، فرهنگ سازمانی، استراتژی ها و سیستم های مدیریت منابع انسانی، جو سازمانی
  • علی شریعتمداری، قدسی احقر، مریم سیف نراقی، نسرین قنبری صفحه 85
    هدف از این پژوهش بررسی اثر بازی های آموزشی بر یادگیری مفاهیم برنامه درسی ریاضی دانش آموزان بود. جامعه 89 بود. حجم نمونه طبق - مورد مطالعه شامل کلیه دانش آموزان دختر پایه اول ابتدایی شهر ری در سال تحصیلی 90 فرمول کوکران 50 نفر از دانش آموزان پایه اول با استفاده از روش نمونه گیری چند مرحله ای انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه 25 نفری (گروه آزمایش و گروه کنترل) قرار داده شدند. جهت جمع آوری داده ها از آزمون 30 سوالی در دو زمینه مفهوم آموزش اعداد (عددنویسی) و مفهوم مقایسه اعداد(کمتر ، بیشتر و مساوی) استفاده شد. بازی های آموزشی( 6بازی) طی 10 جلسه انجام شد. این پژوهش نیمه تجربی از نوع پیش آزمون – پس آزمون با گروه t همبسته، آزمون t کنترل و مرحله پیگیری است. جهت تحلیل داده ها از آمار توصیفی و آمار استنباطی(آزمون گروه های مستقل) استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که بازی های آموزشی بر یادگیری مفاهیم برنامه درسی ریاضی در زمینه مفاهیم عددنویسی، کمتر، بیشتر و مساوی در دانش آموزان موثر است.
    کلیدواژگان: بازیهای آموزشی، یادگیری، مفاهیم برنامه درسی ریاضی، مفهوم عدد نویسی، مفهوم مقایسه اعداد (کمتر، بیشتر و مساوی)
  • قربان فتحی اقدم، حسن احدی، فرهاد جمهری، نورعلی فرخی صفحه 101
    هدف
    هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش مهارت های ارتباطی بر تعارضات زناشویی و کیفیت زندگی در زنان متاهل دانشگاه آزاداسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران بود.
    روش
    آزمودنی های این پژوهش دانشجویان متاهل زن بوده که به فراخوان محقق برای آموزش مهارت های ارتباطی پاسخ داد هاند . نمونه این پژوهش را 32 نفر از دانشجویان زن متاهل تشکیل می دادند که از بین جامعه موردنظر با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی به دو گروه آزمایشی و گواه تقسیم شدند. ابزارهای مورداستفاده در این پژوهش عبارتند از: پرسش نامه تعارض زناشویی و مقیاس کوتاه ارزیابی کیفیت زندگی سازمان بهداشت جهانی، طرح پژوهشی، طرح پیش آزمون – پس آزمون با گروه کنترل بود. ابتدا برای هر دو گروه پیش آزمون اجرا گردید، سپس مداخله آزمایشی (آموزش مهارت های ارتباطی) به گروه آزمایشی ارائه گردید و پس از اتمام برنامه آموزشی پس آزمون برای هر دو گروه اجرا شد.
    یافته ها
    نتایج این نشان داد که آموزش مهارت های α ≤0/ تحقیق با استفاده از روش آماری تحلیل کوواریانس در سطح معنا داری 01 ارتباطی باعث کاهش تعارضات زناشویی شده و برکیفیت زندگی تاثیر مثبت می گذارد.
    کلیدواژگان: مهارت های ارتباطی، تعارض های زناشویی، کیفیت زندگی
  • ناصر فقهی فرهمند * صفحه 121
    هدف
    عدالت سازمانی مقوله ای پویا است که بر رفاه سازمانی اثر می گذارد و پدیده مبهمی که تصمیم گیری درباره آن ضروری است. لذا موفقیت سازمان در تحقق اهداف که در گرو چگونگی عدالت سازمانی موثر است مسئله این بررسی بوده که بدین دلیل با توجه به اهمیت و ضرورت این بررسی که یکی از عوامل م وثر در افزایش عملکرد ، عدالت سازمانی است، تعیین عدالت سازمانی برای ارتقاء عملکرد کارکنان با محوریت رضایت ، همکاری و انگیزه کارکنان هدف اصلی این بررسی بوده است.
    روش
    در این راستا جامعه آماری این بررسی مدیران، کارشن اسان و کارکنان سازمان های خدماتی شهر تبریز بوده که با توجه به محدودیت هایی با انتخاب شش نمونه از این سازمان ها جهت جمع آوری اطلاعات، عدالت های سازمانی مختلف مورد بررسی قرار گرفت.
    یافته ها
    در نهایت مطابق نتایج به دست آمده اعمال عدالت های سازمانی به ترتیب اولویت به تفکیک برای هر سازمان بر اساس نوع فعالیت که می تواند به ارتقاء عملکرد مدیران، کارشناسان و کارکنان سازمان با محوریت رضایت، همکاری و انگیزه کارکنان تاثیرگذار باشد، مشخص شد.
    کلیدواژگان: عدالت سازمانی، عملکرد سازمانی کارکنان، انگیزش، رضایت، همکاری