فهرست مطالب

نشریه پیام باستان شناس
پیاپی 9 (بهار و تابستان 1387)

  • تاریخ انتشار: 1387/06/20
  • تعداد عناوین: 8
|
  • داریوش اکبرزاده * صفحات 3-9

    نخستین پیوندهای میان ایران و چین به روزگاران کهن و به دوره اشکانی برمی گردد. این روابط از دو راه، یعنی از راه «دریای پارس» در جنوب و از «راه ابریشم» در شمال شرق ایران کهن در عمل به پیدایی آمده است. آشکار است که راه ابریشم برای ایرانیان بودایی چون پارتیان و ویژه تر برای سغدیان بس شناخته شده بود. از این روی شنیدن و خواندن اخبار تازه یافته هایی از فرهنگ و تمدن ایرانی در شرق دور (چین، نیز ژاپن) چندان شگفت انگیز نیست. یکی از شگفت ترین کشفیات سالهای اخیر باستان شناسی در چین، به پیدایی آمدن نقش برجسته «تطهیر آتش» و «آئین سگ دید» زرتشتی است که تنها از راه نوشته های دینی مزدیسنا شناخته شده است؛ دیگری نیز سنگ نوشته جدید دو زبانه سغدی- چینی است. این مقاله به معرفی و بررسی این دو یادگار ارجمند میراث فرهنگی ایران زمین در چین می پردازد.

    کلیدواژگان: سنگ نوشته، چین، ودایی، اشکانی، راه ابریشم
  • مهندس محمدعلی الهیاری * صفحات 10-24

    باید پذیرفت که درجه علمی هر تخصصی به میزان بهره گیری آن علم از ریاضیات و به خصوص آمار بستگی دارد. تا سال 1950 میلادی باستان شناسان اغلب به روش های سنتی گرایش داشتند و استفاده از علوم ریاضی و طبیعی به طور کلی در پژوهش های آنان نقشی نداشت تا این که کشف پروفسور «لیبی» (Libby) در زمینه تاریخ گذاری به روش کربن 14 نشان داد که باستان شناسان برای یافته ها و تفسیر داده های خود می بایست به علوم دیگر نیز بپردازند. همواره تحلیل مواد فرهنگی، طبقه بندی و نام گذاری از موضوعات مورد توجه باستان شناسان بوده است. در این مقاله، هدف تدوین تاریخچه این فعالیت ها نیست، بلکه ارائه و معرفی روش ها و طرح های پژوهشی آماری در حوزه باستان شناسی وتلاش برای پیاده کردن الگوهای لازم موارد مشابه برای طبقه بندی و نام گذاری مواد فرهنگی است. مواد فرهنگی که در این مقاله بدان خواهیم پرداخت از محوطه «کوکوبودای» (Kokobudai) ژاپن جمع آوری، طبقه بندی و مورد مطالعه قرار گرفته است و به دوران کهن سنگی تعلق دارد.

    کلیدواژگان: آمار، کوکوبودای، ژاپن
  • شهرام حیدر آبادیان * صفحات 25-32

    هنر فلزکاری اسلامی از دیدگاه باستان شناسی و هنر همواره مورد توجه بوده و در این بین هنر فلزکاری تیموری به علت ظرافت ها، نقوش و کتیبه های اسلامی بسیار باارزش از جایگاهی بس والا برخوردار است. در این مقاله به بررسی دو نمونه از این اشیاء پرداخته شده که به دلیل دوری از انظار پژوهشگران تاکنون مورد تحقیق علمی و فنی قرار نگرفته است.

    کلیدواژگان: فلزکاری تیموری، ترصیع کاری، قلم زنی
  • ایرج کلانتری * صفحات 33-43

    بشر به عنوان موجود زنده مرگ اندیش وقتی که دریافت مرگ و نیستی زندگانیش را تهدید می کند، بر آن شد تا چاره ای برای رهایی از مرگ بیابد، این جست وجو و هراس از مرگ آرمان جاودانگی را ایجاد کرد و آرزوی بی مرگی را و انسان را به فکر خلق افسانه های زندگی جاوید قهرمانان رویین تن انداخت، تا شاید با نام ماندگار این قهرمانان عطش جاودانه زیستن خود را فرو نشاند. در این جستار با روش تطبیقی این مفهوم (جاودانگی) و یکی از راه های رسیدن بدان یعنی رویین تنی در داستانهای اساطیری حماسی مورد بررسی قرار گرفته است، داستانهایی چون: گیل گمش، کهن ترین اثر حماسی جهان، داستان اسکندر و جست وجوی آب حیات، آشیل در ادبیات یونان، بالدر از اساطیر مشهور اسکاندیناوی، زیگفرید رویین تن نام آور ژرمنی و اسفندیار شاهزاده و دین مرد و پهلوان ایرانی.در پایان زمینه های مشابه، دسته بندی، تطبیق و جمع بندی شده است.

    کلیدواژگان: مرگ، جاودانگی، رویین تنی، گیل گمش، آب حیات
  • محمدرضا مهراندیش * صفحات 43-57

    ثبت یک اثر در فهرست میراث جهانی سبب جلب توجه بیشتری از سوی متخصصان و هم از سوی مردم بدان خواهد شد؛ سازمان یونسکو و سایر سازمان های جهانی مرتبط با بناها و یادگارهای تاریخی و فرهنگی نیز کمک های فنی و علمی خود را در صورت نیاز در اختیار کشور صاحب اثر می گذارند. هم چنین صندوقی جهت حمایت های مالی از آثار تاریخی ثبت شده جهانی نیز وجود دارد. علاوه بر این در سالیان اخیر ثبت میراث معنوی و غیر مادی ملتها نیز مورد توجه قرار گرفته است؛ زیرا میراث فرهنگی یک کشور تنها به آثار مادی به یادگار مانده از گذشتگان آن محدود نمی شود. فرهنگ معنوی و غیر مادی و جنبه های ذهنی و غیرملموس جوامع نیز از اهمیت همسان با آثار مادی برخوردارند.

    کلیدواژگان: ایران، میراث فرهنگی، میراث جهانی، آثار تاریخی، ثبت جهانی
  • نادره نفیسی * صفحات 58-66

    در این مقاله با استناد به بندهای مختلف گاهان، کوشش می شود به درک هر چه بیشتر زبان آهنگین زردشت و این که آیا این زبان نمادین است یا خیر، بپردازیم. اگر این زبان، رمزی است، به واقع رمزگرایی، کوشش برای رخنه در فراسوی جهان تصورات درونی و بیرونی انسان است و پی بردن به مفاهیم این نمادها، ما را به شناخت هر چه بیشتر اندیشه های زردشت و ضمیر ناخود آگاه مردمان روزگار او رهنمون می سازد. نمادهای زرتشت نشان دهنده خلاقیت او در تبدیل جوانب حیات انسانی به رمزی شاعرانه است که در واقع بیان تطاهر مستقیم ناخودآگاه قومی-زبانی اوست. نمادهای فرهنگی برای توضیح حقایق جاودانگی بکار می روند. حرکت از ذهن خودآگاه که در ذهنیت خیالی خود، تمثیلی و جان بخش به مفاهیم انتزاعی و ایجاد اسعاره های نوین نه تنها سبب رشد زبان، که سبب بسط آگاهی و درک عمیق تر از جهان پیرامون مینماید.

    کلیدواژگان: زرتشت، اوستا، گاهان
  • سعید نظری * صفحات 66-76

    سغد نام باستانی منطقه ای در اطراف دره بدخشان در ماورالنهر و مرکز این منطقه شهر سمرقند بود . سغدیان در زمان ساسانیان به دلیل فعالیتشان در بازرگانی و بخصوص تجارت با چین وهند معروف بودند و یکی از قطب های اصلی اقتصاد ایران به شمار می آمدند. از زبان سغدی در دوره ایران میانه آثار بسیاری بر جای مانده که یکی از مهم ترین آنها ، نامه های کهن سغدی است. نامه های کهن سغدی به زبان و خط سغدی به سال 1907 میلادی توسط سر «اورل استاین» در یکی از برج های نگهبانی دیوار چین بدست آمد و این اسناد شامل پنج نامه کامل و چهار تکه پاره نامه مانند است. نامه های سغدی تحولات سیاسی و اجتماعی مردمان آن روزگار چین را بازگو می کند. نامه نخست سغدی از طرف دختری از اهالی «دون هوانگ» خطاب به همسرش نوشته شده است.

    کلیدواژگان: سغد، نامه های کهن سغدی، شهرهای چین
  • زرین فخار *، نورا حائری صفحات 76-83

    موزه بازتاب اندیشه ها و خلاقیت های انسانی است که مطالب خود را با زبان خاص ، یعنی زبان واقعی اشیا بیان می سازد ، نقش فضا و معماری در ساماندهی موزه های موجود و رها ساختن آنها از بند کاربری خاص ، و ایجاد زمینه رشد کیفی مجموع های علمی ، آموزشی ، پژوهشی ، نیاز به بررسی مسائلی چون ، نورپردازی و رنگ آمیزی ، طراحی ویترینها و بناهای ملزوماتی را دارد که باطراحی موزه ها در شاخه های کلی هنری ، تاریخی ، علمی می توان به آن دست یافت . امروزه توجه به معماری موزه ها از بحث انگیزترین ساختمانهای جهان هستند چرا که میدان نوآوری و خلاقیت را در بر دارند . لذا چنانچه اشیا موزه در پرتومعیار صحیح علمی ، هنری ، روان شناسی ، نوع چیدمان با معماری حجم و فضا آمیخته می گردد ، مجموعه آثار ارزشمند فرهنگی ، که دلالت به هویت یک جامعه دارد به درستی به انتقال مفاهیم دست یافته و نقش خاص ، مجموعه تبیین می گردد ، دراین پژوهش با توجه به نظریه های معماری و اهداف باستان شناسانه سعی گردیده در جهت ساماندهی جاذبه های بازدید از موزه ها و رفع نقایص گذشته راهکارهای نوینی ارائه گردد.

    کلیدواژگان: موزه، معماری، اموال فرهنگی، باستان شناسی، معیارهای علمی و هنری
|
  • Dariush Akbarzadeh * Pages 3-9

    The relation between Iran and China goes back elements the time of Arsacids. This historical relationship was the result of two practical ways: a) the Silk Road, which was as a major road between eastern and western Asia passing through the north of Iran and b) the Persian Gulf located in the south of Iran. The Silk Road was a well-known commercial and religious connection between west and east for the Parthians and especially the Sogdians. Thus, it is not surprising to read or hear new findings revealing the extension of ancient cultural heritage of Iran in China (and even Japan). The archaeologists have recently shown some new aspects of ancient Iranian culture in China including a stone bas-relief of Sag-did, famous Zoroastrian funeral and a new bilingual Sogdian-Chinese inscription. This article investigates these two Iranian cultural artifacts encountered in China.

    Keywords: Stone inscription, China, Vedic, Parthian, Silk Road
  • Mohammad Ali Allahyari Pages 10-24

    It should be accepted that the scientism grade of each field of specialty depends on the extent it uses mathematics and particularly statistics. Until 1950, archeologists often tended to use traditional methods and the use of mathematics and natural sciences had no role in archaeological researches, when prof. Libby in his method of dating by carbon 14 showed that archeologists should refer to the other sciences for their finding and data analysis. Cultural material analysis, classification and naming have always been matters of interest to archaeologists. This paper, does not aim to present the history of these activities, but to present and introduce statistical researches and methods in the field of archaeology. It tries to prepare the necessary patterns for similar cases in classification and naming of cultural materials. The cultural materials mentioned in this paper are collected, classified and studied from Kokobudai area in Japan.

    Keywords: Statistics, Kokobudai, Japan
  • Shahram Heidarabadian Pages 25-32

    This article deals with an analysis of the components of crucible steel, which was made in Iran. It is very important so one can learn about the internal structure of this precious steel.  Because all physical attributes of this type of steel such as sharpness, flexibility, sturdiness, white lines set in blackish/grayish background are all due to the elemental components of this type of steel and as well due to the processes of making crucible steel, forging, quenching, and tempering.  To understand the components and the internal structure of the crucible steel some samples were taken from four antique Persian swords kept in the Cultural Institute of Bonyad. 

    Keywords: Timurid metalwork, inlay work, pen making
  • Iraj Kalantari Pages 33-43

    Human being as a creature, who is alive and is thoughtful about death, endeavors to find a solution to get away when death threatens his life. This wish and the fear from death created on aim to desire to be immortal and motivated man to compose legends of invulnerable hero’s with eternal life to satisfy his thirst for an eternal life under the ever-lasting names of these heroes. One way to achieve this goal in a comparative approach of the concept, has been studies. Invulnerability has been categorized, compared and summed up in these mythological stories: Gilgamesh – the most ancient world epic – Alexander and his seeking for elixir of life; Achilles in Greek literature; Balder one of the famous Scandinavian mythologies; Siegfried – the well known German Invulnerable and Esfandiar the Iranian clerical heroic prince.

    Keywords: Death, Immortality, Invulnerability, Gilgamesh, Water of Life
  • Mohammad Reza Mehrandish Pages 43-57

    Registering a work in the world heritage list will attract more attention from both experts and people. UNESCO and other international organizations related to historical and cultural monuments also provide their technical and scientific assistance to the owner country if needed. There is also a fund for financial support of world-registered historical works. In addition, in recent years, the registration of the spiritual and non-material heritage of nations has also received attention because the cultural heritage of a country is not limited to the material works left behind by its ancestors. Spiritual and immaterial culture and mental and intangible aspects of societies are equally important with material works.

    Keywords: Iran, Cultural Heritage, World Heritage, Historical Monuments, World Registration
  • Nadereh Nafisi Pages 58-66

    Attempt has been made in this article, based on the various verses of the Gathas, to achieve a better understanding of Zoroaster’s rhythmic language and to find out whether or not it is symbolic. If the language is an encoded system, it can be considered as a struggle to push human understanding beyond the worldly limits within and away from the world while an interpretation of the symbols can lead us to a better knowledge of Zoroaster’s thoughts and of the collective unconscious of his time. A symbolic interpretation of the world of Fravahars and of the Amesha Spentas liberates us from the limited one-dimensional circle of prejudicial thoughts while it provides for the better depicting of their inner meanings at different levels. Zoroaster’s symbols signify his creativity in poetically encoding aspects of human life, which is in fact an expression of the tribal unconscious of his time and in which cultural symbols are used to explain the truths of eternity. Having started symbolically from the conscious mind, at the same time personifies discrete concepts and creates new metaphors, thence the language grows and this in turn extends awareness and contributes to a deeper understanding of the surrounding world.

    Keywords: Zoroaster, Avesta, Gatha
  • Saeid Nazari Pages 66-76

    Sogd was the ancient name of a place near Badaxšān valley. The center of this city was Samargand. In Sasanian era, Sogdian people were known for business activities especially with China and India. This place was considered as one of the main Iranian economic centers. There remains a large number works from these people. Historically, the most important works are sogdian ancient letters. Which were discovered in 1907 by the British archaeologist Sir Aurel Stein in a Chinese watch Tower in Gansu province? These letters include five nearly complete letters and four incompleteness. The author of letters provides extremely important information about the era of the Sogdian Diaspora a long the Silk Road, and also refers to the over whelming chaos and the difficult conditions in China.

    Keywords: Sogd, Ancient Sogdian Letters, Chinese Cities
  • Zarrin Fakhar *, Noura Haeri Pages 76-83

    Museums are the reflection of human thoughts and creativity, which represent their concepts through a special language i.e. real Language of items. The role of space and architecture in organizing current museums and having them released from their especial cliché usage, and creating qualitative development in their scientific, educational and investigational employs much investigation in the fields like illumination, color, design, windows and their supply/maintenance units, which are obtainable by designing them through different major artistic , historic and scientific fields. Today, noticing the architecture of museums is considered as the most challengeable among plan designing in the world, because they are considered to be the fields of innovation and creativity. Consequently, in case the properties in museums compound with space and capacity architecture with a true scientific, artistic, psychological and decorational criterion. The precious cultural heritage which is the representation of culture of a society will interpret the concepts truly, and special role of the complex will be defined. We have tried, in this research, according to architectural hypotheses and paleontologist intentions, to represent a new method in organizing attractiveness in visiting museums and removing previous failures. 

    Keywords: Museum, Architecture, Cultural Heritage, Paleontology, Scientific, Cultural Criterions