فهرست مطالب

عصر برق - پیاپی 5 (پاییز 1395)

نشریه عصر برق
پیاپی 5 (پاییز 1395)

  • تاریخ انتشار: 1395/09/30
  • تعداد عناوین: 10
|
  • فاطمه مهربانی *، مصطفی رجبی مشهدی صفحات 9-13
    یکی از دغدغه‏ های اصلی صنعت برق، کاهش پیک تقاضا و صرفه‏ جویی در مصرف انرژی می ‏باشد. در طی چند سال اخیر کاهش ولتاژ صرفه‏ جویانه (CVR) یکی از موضوعات جذابی بوده که با هدف پیک‏ سایی مطرح شده است. بررسی‏ ها نشان می ‏دهد کاهش ولتاژ صرفه ‏جویانه CVR برای کاهش همزمان پیک تقاضا و مصرف انرژی به طور گسترده در شبکه‏‏ ی توزیع اجرا شده است. در این مقاله روش‏ های اجرا، ارزیابی، مزایا CVR و و تعیین ضریب CVR مورد بررسی قرار گرفته است.
    کلیدواژگان: کاهش ولتاژ صرفه جویانه، پیک تقاضا، صرفه جویی انرژی، روش های پیاده سازی CVR
  • علیرضا محمدعلیزاده درخشی *، محمد ابراهیم حاجی آبادی صفحات 14-20
    در این مقاله سیستم نظارتی جدیدی در سامانه مدیریت انرژی در شبکه توزیع ارائه می گردد.در این روش شبکه حسگر بی سیم به اندازه گیری ولتاژها و جریان های خطوط شبکه توزیع می پردازد. در گام اول به ارائه روش مناسب تخمین حالت در شبکه توزیع، مبتنی بر اندازه گیری فازی پرداخته می شود تا میزان خطاهای اندازه گیری به حداقل ممکن برسد. در گام دوم به مکان یابی محل نصب شبکه حسگر بی سیم جهت رویت پذیری شبکه توزیع و نظارت مستمر بر توان مصرفی باس ها پرداخته می شود.در گام سوم روش جدیدی ارائه می گردد که در هنگام از دست رفتن رویت پذیری ناحیه ای از شبکه به اصلاح مقادیر آن ناحیه اقدام می شود.در گام چهارم به شناسایی انرژی مصرفی شبکه و شناسایی تلفات غیرفنی شبکه پرداخته می شود. همچنین تمامی موارد فوق روی شبکه 33 باسه IEEE شبیه سازی خواهد شد.
    کلیدواژگان: تخمین حالت، شبکه حسگربی سیم، تلفات غیرفنی
  • نسیم روان شاد * صفحات 21-24
    با توجه به تقاضای رو به رشد برای مجتمع سازی سیستم های کامل بر روی یک تراشه (SoC) با هدف تحقق ادوات قابل-حمل، پوشیدنی و یا کاشتنی در بسیاری از کابردهای صنعتی و یا پزشکی، لزوم ساخت مدارات مجتمع با توان مصرفی بسیار پایین بیش از پیش مورد توجه طراحان قرار گرفته است. بسیاری از این سیستم ها در برگیرنده سیستم های پردازش سیگنال هستند و مبدل های آنالوگ-به-دیجیتال (ADC) یکی از اجزاء ضروری در این سیستم ها هستند که وظیفه انتقال اطلاعات از حوزه آنالوگ، به یک پردازش گر دیجیتال را بر عهده دارند و بسته به کاربرد می توانند سهم زیادی از توان مصرفی سیستم را به خود اختصاص دهند. هدف از این مقاله، معرفی نوع جدیدی از مبدل ها، با نام مبدل آنالوگ به دیجیتال عبور از سطح (LCADC) است که با توجه به ویژگی های منحصر به فرد آن، بخصوص در چند سال اخیر مورد توجه طراحان قرار گرفته است. در این نوع مبدل، نرخ نمونه برداری از سیگنال ورودی وابسته به میزان فعالیت سیگنال ورودی است. این ویژگی سبب بهبود قابل توجه کارآیی در سیستم های اکتساب داده ای می شود که بر روی سیگنال های تنک و قطاری-شکل عمل می کنند. در این مقاله پس از معرفی نمونه برداری عبور از سطح، به بررسی روش های مختلف پیاده سازی این مبدل پرداخته شده است.
    کلیدواژگان: مبدل آنالوگ به دیجیتال، نمونه برداری آسنکرون، مبدل آنالوگ به دیجیتال عبور از سطح، روش های پیاده سازی
  • مهرداد حجت *، علی گلدوست صفحات 25-29
    در این مقاله روشی برای استفاده بهینه و همزمان واحدهای تولید پراکنده بادی و خورشیدی در کنار نیروگاه های قابل دیسپچ، بارهای منعطف و ذخیره سازهای انرژی در سیستم های توزیع با هدف ماکزیمم کردن سود استحصالی از تولید توان و مبادله آن با بازار برق مطرح شده است. روش ارائه شده بر اساس یک مدل احتمالی و با در نظر گرفتن تمامی شرایط عملکردی ممکن برای واحدهای تجدید پذیر بنا نهاده شده است.برای حل مسئله، از برنامه ریزی ترکیبی غیرخطی-عدد صحیح (MINLP) با هدف بیشینه سازی منفعت و سود انرژی تولیدی نیروگاه مجازی استفاده شده است. قیود و محدودیت های در نظر گرفته شده شامل حدود توان و انرژی تولیدی نیروگاه قابل دیسپچ، حدود توان و انرژی مصرفی بار منعطف، حدود توان و انرژی قابل ذخیره تجهیز ذخیره ساز و اندازه مجاز توان و انرژی تولیدی واحدهای تولید پراکنده میباشند. روش ارئه شده به یک نمونه نیروگاه مجازی در یک ریز شبکه اعمال شده است. نتایج نشان می دهند که حضور تولیدات پراکنده باعث افزایش سودمحاسبه شده می شوند.
    کلیدواژگان: نیروگاه قابل دیسپچ، بار انعطاف پذیر_ سیستم های ذخیره ساز انرژی و تولیدات غیرقطعی توان، توربین بادی، نیروگاه خورشیدی، نیروگاه مجازی، ریز شبکه، بازار برق
  • مهدی گنجی مهنه * صفحات 30-34
    با توجه به اهمیت مصرف بهینه انرژی الکتریکی در بخشهای مختلف صنعتی - تجاری و مسکونی در این مقاله سیستم هوشمند نورپردازی معرفی گردیده است که استفاده از آن در دنیا مرسوم است. استراتژی های موجود در نورپردازی هوشمند و روش های متداول مورد استفاده در این نوع هوشمند سازی غالبا بر محور صرفه جویی در مصرف انرژی الکتریکی تدوین گردیده است .در بخش اول به لزوم بهینه سازی نورپردازی اشاره شده است. در بخش دوم مقاله رهیافت و روش های گوناگون بهینه سازی نورپردازی که منجر به کاهش مصرف انرژی الکتریکی میگردد مورد بررسی قرار گرفته است. و در بخش پایانی تکنیکهای متداول هوشمند سازی نورپردازی معرفی گردیده است.
    کلیدواژگان: نورپردازی هوشمند، مصرف بهینه سیستم روشنایی، سیستم تشخیص نور طبیعی، سیستم تشخیص حضور کاربر، کنترل موقعیت فرد
  • معین منعمی *، مهدی علومی بایگی صفحات 35-36
    حوادث با احتمال وقوع کم و تاثیر زیاد، مانند حوادث طبیعی و یا حملات خرابکارانه پیامدهای مختلفی از جمله بروز خاموشی های گسترده و طولانی را به دنبال دارد. از این رو در صنعت برق مطالعات و تحقیقات انجام شده به دنبال راهکار و مفاهیم جدیدی است تا بتواند خسارات ناشی از خاموشی و زمان بازیابی سیستم را حداقل نماید. این مقاله، به معرفی تاب آوری شبکه، به عنوان مفهوم جدیدی در صنعت برق می پردازد و آخرین مطالعات و روش های انجام گرفته به منظور افزایش تاب آوری سیستم را معرفی می نماید.
    کلیدواژگان: مفهوم تاب آوری، جلوگیری از گسترش خاموشی ها، حوادث با احتمال وقوع کم و تاثیر زیاد، سیستم تاب آور، اقدامات خرابکارانه، حوادث طبیعی
  • علیرضا صارمی *، مهدی صارمی، حمید شعرباف تبریزی صفحات 37-40
    پیش بینی مناسب مصرف برق جزء مهمترین پارامترها در برنامه ریزی برای یک سیستم قدرت می باشد. یکی از متداول ترین ابزارها برای انجام پیش بینی، روش های مبتنی بر رگرسیون می باشد. در این مقاله ابتدا پارامترهای علی موثر در میزان مصرف انرژی الکتریکی در بازه های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت مورد بررسی قرار گرفته اند. سپس با تجزیه و تحلیل آماری اطلاعات مصرف انرژی الکتریکی در ایران در سال های گذشته، یک مدل رگرسیون خطی چند پارامتری جدید برای پیش بینی مصرف برق پیشنهاد شده است. همچنین حساسیت نتایج به تعداد داده های آماری و همچنین به هر یک از عامل های موثر در نظر گرفته شده، به طور کامل تجزیه و تحلیل شده است. نتایج به دست آمده از شبیه سازی، دقت و کارایی مدل پیشنهادی را به خوبی نشان می دهد.
    کلیدواژگان: پیشبینی، رگرسیون خطی چندگانه، مصرف برق
  • امیرمسعود امینیان مدرس * صفحات 45-49
    نوشته حاضر، تلاشی برای ایجاد نگرش صحیح به دانشگاه و تعریف اهداف روشن و مشخص برای دوره دانشجویی است. در این راستاسه سوال بنیادین مورد بحث قرار می گیرند: ویژگی های یک مهندس موفق چیست؟نقش دانشگاه در تربیت مهندس موفق چیست؟نقش دانشجو در این زمینه چیست؟ بنابراین، مخاطبین اصلی این مقاله عبارتند از: اولا دانشجویانی که باید برای گذراندن طلایی ترین برهه زندگی خود دلایل روشنی داشته باشند. ثانیا همکاران هیئت علمی دانشگاه ها که باید دیدگاه روشنی در هدایت نسل جوان داشته باشند. ثالثا متولیان و سیاست گذاران دانشگاه و آموزش عالی که باید وضعیت موجود را با این شاخص ها ارزیابی کنند. رابعا دست اندرکاران بخش صنعت که باید دیدگاه خود نسبت به دانشگاه را منصفانه و مفید تنظیم کنند. خامسا مهندسانی که باید وجود شاخص های لازم برای موفقیت را مرور کرده و نواقص احتمالی خود را برطرف کنند.
    کلیدواژگان: نگرش درست به دانشگاه، ویژگی های مهندس موفق
  • ابراهیم رضایی نیک *، فریبا مولوی صفحات 50-55
    گسترش بی رویه رشته ها بدون توجه به میزان تقاضای موجود برای آن ها منجر به از دست رفتن هزینه و سرمایه بسیاری می گردد. با توجه به روند کاهش جمعیت کشور و به دنبال آن کاهش متقاضیان ورود به دانشگاه، اهمیت بررسی و تحلیل رشته ها جهت تخصیص بهینه سرمایه به رشته های پرمتقاضی بیشتر می گردد. در این پژوهش چارچوبی جهت رتبه بندی رشته ها از لحاظ جذابیت، بر اساس روش های تصمیم گیری چندشاخصه، ارائه می گردد. سپس در یک مطالعه موردی جهت توسعه رشته های کارشناسی ارشد برق دانشگاه صنعتی سجاد، به رتبه بندی رشته ها بر اساس جذابیت پرداخته می شود.
    کلیدواژگان: اولویت بندی رشته های دانشگاهی، تصمیم گیری چند شاخصه، مهندسی برق
  • نجمه اقبال * صفحات 56-57
    مفهوم پاشندگی اولین بار توسط نسیم نیکولاس طالب و در برابر مفهوم شکنندگی ارائه شد. سیستم ها در برابر عدم قطعیت، سه حالت مختلف به خود می گیرند. از سال 2012 تا کنون تحلیل های گوناگونی بر روی انواع سیستم های پیچیده از منظر پادشکنندگی صورت گرفته است که همه این مطالعات با هدف ارتقاء سیستم در تعاملات نامعین و تحت ریسک صورت گرفته است. در این مقاله قصد داریم به بررسی تحقیقات انجام شده بر روی آنالیز پادشکنندگی سیستم آموزشی رایج بپردازیم.
    کلیدواژگان: پادشکنندگي، عدم قطعيت، ريسک