فهرست مطالب

فصلنامه شیعه پژوهی
پیاپی 6 (بهار 1395)

  • تاریخ انتشار: 1395/03/24
  • تعداد عناوین: 6
|
  • ساجده یوسفی*، محمد جاودان صفحات 7-26
    از میان روایات رجعت آنچه بیشتر تا پیش از قرن چهارم رواج داشته و توجه محدثان را به خود جلب کرده، روایات دابه و عصا و میسم است. تعداد این روایات اندک بوده و بیانگر شانی از شئون امامت تلقی می شده است. از سده چهارم (آغاز غیبت کبری) تا سده نهم، نقل سایر روایات رجعت فزونی یافته و هرچند شمارشان بیش از گذشته است، اما روی هم رفته پرشمار نیست. این روایات، که از بازگشت پس از مرگ سخن می گویند، در شمار اخبار حوادث پس از ظهور امام دوازدهم جای گرفته اند و بابی مستقل از سایر اخبار حوادث ظهور به خود اختصاص نداده اند. از قرن نهم به بعد، شمار روایات رجعت فزونی جدی یافته و از سایر اخبار مربوط به حوادث پس از ظهور، ممتاز شده است، به طوری که در کتب حدیثی باب مستقل مفصلی یا حتی اثر مستقلی به آنها اختصاص یافته است
    کلیدواژگان: رجعت، الکره، تطور روایات رجعت، مختصر بصائر الدرجات
  • محمد عظیمی*، محمد غفوری نژاد صفحات 27-42
    مجلسی، برخلاف برخی اندیشمندان که تاویل را ناظر به واقعیت خارجی می دانند، آن را ناظر به معانی الفاظ تلقی می کند. وی تاویل ظواهر را از مقوله استعمال مجازی قلمداد می کند و تاویلات رمزی باطنیه و فلاسفه و عرفا را مردود می داند. مجلسی با تاویل متون دینی مواجهه ای روشمند دارد. وی جواز تاویل را مشروط به اموری می داند که مخالف نبودن معنای موول با ادله عقلی و ضروریات دین، مناسبت با ظاهر کلام، مطابقت با دیگر ظواهر و موافقت با سیاق از آن جمله است. چنان که اموری همچون مخالفت معنای تاویلی با اجماع، ناتمام بودن دلیل اعراض از معنای ظاهری و صراحت لفظ در معنای ظاهری از جمله موانع تاویل نزد او است. وی بر اساس این ضوابط در مواضعی به تاویل متون دینی همت گماشته است. در عین حال، در مقابل برخی تاویلات به شدت موضع گیری کرده و آنها را مردود دانسته است.
    کلیدواژگان: محمدباقر مجلسی، تاویل، شرایط تاویل، موانع تاویل، ظاهر
  • سید علیرضا واسعی* صفحات 43-65
    در خصوص شخصیت و نقش امام حسین (ع)، به ویژه آنچه مربوط به واقعه عاشورا است، نوشته ها و آثار بسیاری پدید آمده، اما در خصوص زندگی پیش از عاشورایی ایشان، از جمله حضور و نقش آفرینی اش در عهد امامت و خلافت برادرش امام حسن (ع)، به ویژه کارکردی که در جریان شکل گیری پیمان صلح با معاویه و واکنشی که پس از آن داشت، پژوهش و مداقه چندانی صورت نگرفته است. این مقاله می کوشد بر اساس داده های منابع اولیه و بهره گیری از روش هرمنوتیک تاریخی و بسترشناسی، رویکرد و کنش آن حضرت را به عنوان یکی از بزرگان اهل بیت (ص) بررسی و تحلیل کند. با این پرسش محوری که: امام چگونه با مقوله صلح با معاویه مواجه شده است؟ فرضیه اصلی مقاله آن است که امام حسین (ع)، همچون امام حسن (ع) بر مبنای اصل مصالح امت اسلامی و حفظ جان های مردم، پای بندی خود را به صلح نامه نشان داد و تا آخر بر آن استوار بود، هرچند در آغاز، طبق برآوردهایی راجع به آن دل نگرانی هایی داشت
    کلیدواژگان: امام حسن (ع)، امام حسین (ع)، صلح نامه، مصالح امت، عهدپذیری
  • ابراهیم گودرزی*، منصور داداش نژاد صفحات 67-89
    زمان و مکان دو عنصر اساسی تشکیل دهنده حوادث تاریخی اند و بدون آنها تصور و تصدیق هیچ واقعه ای امکان پذیر نخواهد بود. از این رو یکی از ابزارهای مهم ارزیابی اخبار تاریخی که از گذشته نیز مورخان به آن توجه داشته و از آن استفاده کرده اند بررسی مقتضیات زمانی و مکانی رخدادها است. یکی از این رویدادها حادثه عظیم عاشورای سال 61 ه‍.ق. است که گزارش های مربوط به آن، به منظور بررسی چرایی و چیستی آن واقعه، همواره محل رجوع و مطالعه صاحب نظران و اندیشمندان بوده و هست. با این حال، نگاهی به سخن تحلیلگران حادثه و برداشت آنان از برخی اخبار، بیانگر فقدان توجه و دقت کافی بیشتر آنها در مسئله اساسی لزوم بررسی موقعیت زمانی و مکانی گزارش های عاشورایی است. مقاله حاضر با روش توصیفی- تحلیلی برخی گزارش های قیام را از لحاظ اقتضائات زمانی و مکانی می کاود و نشان می دهد که فقدان آن چگونه زمینه پیدایی تحلیل های نادرست را از نهضت سیدالشهداء (ع) فرآهم آورده است
    کلیدواژگان: سیدالشهداء (ع)، عاشورا، خطبه خط الموت، زمان، مکان
  • نعمت الله صفری فروشانی* صفحات 91-123
    دیدگاهی وجود دارد مبنی بر اینکه منصبی کلیدی با عنوان بابیت ائمه (ع) در عصر حضور و غیبت صغرا وجود داشته و افرادی به عنوان ابواب معرفی می شدند. هرچند از عصر غیبت صغرا تعدادی از مولفان امامی و نصیری فهرستی از باب های معصومان مطرح کرده اند، اما بهترین و جامع ترین تبیین نظریه باب ها از دیدگاه امامیه را، در عصر حاضر، جواد سلیمانی در کتاب رازداران حریم اهل بیت (ع) به دست داده است. حال آنکه این نظریه نیاز به نقد استنادی و محتوایی دارد که در این تحقیق تمرکز بر نقد محتوایی است. به این ترتیب به این پرسش پاسخ داده می شود که: نظریه باب های امامان از لحاظ محتوایی با توجه به نظریه ای که سلیمانی تبیین کرده از چه میزان اعتبار برخوردار است؟ اهمیت پرداختن به این مسئله از آن رو است که نظریه بابیت پیامدهایی در نظام اعتقادی امامیه دارد و می تواند تحولی در آن ایجاد کند. این مقاله با دو رویکرد کلامی و تاریخی به نظریه بابیت می پردازد و از روش های کلامی، تاریخی و رجالی استفاده می کند. در انتها به این نتیجه می رسد که بابیت جایگاهی در اعتقادات امامیه ندارد و بررسی های تاریخی نیز آن را تایید نمی کند
    کلیدواژگان: ابواب ائمه، منصب بابیت، شبکه وکالت، بررسی محتوایی، رازداران حریم اهل بیت (ع)
  • علی اکبرعلی اکبر نیکزاد*، حسین حمزه صفحات 125-150
    مولفه های گوناگونی در شکل گیری تاریخ اجتماعی هر ملت یا پیروان هر مذهبی موثر است. بررسی همه جانبه تاریخ اجتماعی هر ملتی، نیازمند توجه به تمامی علل و عواملی است که در فرآیند شکل گیری تاریخ اجتماعی آنها دخالت دارد. از جمله این علل و عوامل، توجه به کارکردهای دین و مذهب است که از مولفه های بسیار تاثیرگذار در تاریخ اجتماعی و هویت جمعی ملت ها به شمار می رود. نوشتار حاضر از روش تاریخ نگاری مکتب آنال، و با نگاه و گرایش جامعه شناسانه به تاریخ، برای بررسی نقش دین و مذهب تشیع در ایران عصر صفوی بهره جسته است. مهم ترین دستاورد و یافته این نوشته، شناسایی و تحلیل برخی از باورها، آیین ها، نهادها، و نمادهای شیعی است که در فرآیند شکل گیری هویت جمعی ایرانیان این دوره، نقش و کارکرد مثبتی داشته است. از این رو این نوشتار عوامل و موضوعاتی را بررسی کرد که در عملکرد و رفتار اجتماعی ایرانیان عصر صفوی، تاثیرگذار بود و با تقویت هویت شیعی در جامعه ایرانی، از سویی زمینه جدایی آنان از جوامع غیرشیعی، و از دیگر سو مقدمات شکل گیری ملت و کشور شیعی مستقلی را فراهم کرد.
    کلیدواژگان: تاریخ اجتماعی، صفویه، تشیع، دین، آیین، باورها، نهادها، نمادها
|
  • Sajede Yousofi*, Mohammad Javdan Pages 7-26
    Between the narrations of rajah (return from theth)¡ what has been more prevalenced until before 4th century A.H. and drawn attention of narrators are the Dabbah¡ Asa and maysam narrations. The number of these narrations isn''t much and was considered as a representer of one of the dignities of Imamate. From the 4th A.H. century (beginning of the great occultation) until the 9th A.H. century narrating the other narrations of rajah increased and although their number is more than past but altogether they are not much. These narrations which speak of the return from death¡ have been categorized as the news of the events after the appearance of 12th Imam and have not an independent field in the news of his appearance. From the 9th century A. H.¡ the number of the narrations of rajah has had a serious increase and has has been distinguished from the other news of the events after the appearance of 12th Imam¡ as there has been a spacious independent field or even book assigned to them among the narrational books
    Keywords: rajah, karrah, evolution of rajah narrations, Mokhtasar Al-Basair al-drajat
  • Mohammad Azimi*, Mohammad Ghaforinejad Pages 27-42
    Contrary to many thinkers who feel that ‘tawil’ (i.e. interpreting a religious text in a manner that goes against its apparent meaning) is something related to external realities, Allamah Majlisi is of the opinion that it is related to the meanings of words. He says that the reinterpretation of the apparent meanings of religious texts is a type of metaphorical usage [of the words used therein]. He also considers the hidden, philosophical and mystical re-interpretations of religious texts to be incorrect. Allamah Majlisi has a methodical reaction to the reinterpretation of religious texts. He says that the permissibility of the reinterpretation of religious texts depends upon certain conditions some of which are the following: the new meanings should not contradict rational proofs or the necessary principles of religion, it should be compatible with the apparent meanings of the text, it should also be compatible with the apparent meanings of the other religious texts and finally, it should be compatible with the context of the text as a whole. Also, the following are some of the things that prevent the reinterpretation of a religious text according to Allamah Majlisi: The new meaning contradicts religious consensus, the reason why the apparent meanings of the text was rejected in the first place is incorrect and the apparent meaning of the text is explicit. Based upon these principles, Allamah Majlisi reinterprets religious texts in ways that go against their apparent meaning in certain cases. At the same time, in contrast, some have adamantly opposed reinterpretation of religious texts and have absolutely rejected them
    Keywords: Allamah Majlisi, Tawil, the Conditions of Tawil, the Hindrances of Tawil, Apparent Meaning
  • Sayyid Alireza Vaseei* Pages 43-65
    Many works have been written and produced about the character and role of Imam Hussein (AS), especially for what concerns the event of Ashura, but there isnt prominent research about his life before Ashura such as his presence and role in the period of his imamate and his brother's especially his efficiency in establishing Hasan–Muawiya treaty . This paper attempts tostudy Imam Hussein's approach and action according to early source's data and using historical Hermeneutics. The central question is how Imam Hussein encounters with the issue of Hasan–Muawiya treaty? And the main hypothesis is that Imam Hussein (AS), like Imam Hassan (AS) based on the interests of the Islamic Ummah and preserving the lives of the people showed his commitment to the treaty and abided by it. However, in the beginning, there were concerns about it according to some estimates
    Keywords: Imam Hussein (AS), Imam Hasan (AS), Hasan–Muawiya treaty, covenant
  • Ibrahim Goudarzi*, Mansour Dadashnejad Pages 67-89
    Time and space are two basic elements forming the historical events and without them, affirmation and conception of any events is not possible. Therefore one of the important tools for evaluating the historical news, being considerable and used by some historians, is studying the events time and space requirements. One of these events, is the great event of Ashura that was occurred in 61 AH, and the reports of this event always are studied by experts and intellectuals because of it quiddity. However a glimpse to speech of event analysts, and their conception has shown that most of them don’t have enough attention and accuracy to the basic issue that is necessity for studying Ashura reports. This article analyses some reports of insurrection in aspect of time and space requirements and prove loss of that, how provide the base of incorrect analysis of Imam hussein's movement
    Keywords: Imam Hussein (AS), Ashura, Khot al Mout sermon, time, Place
  • Nematollah Safari Foroushani* Pages 91-123
    There is a view that a key position named Gates of Imams (AS) in the era of presence and the minor occultation existed and some people as the Gates were introduced. However from the minor occultation, some of the Imami and Nasiri authors have offered a list of Imam's gates, but the best and most comprehensive one in explaining the theory of gates from Imam's point of view in this period have been offers by Javad Soleimani in his book" Confidants of Ahl al-Bayt's Privacy ". Whereas this theory needs to be criticizing based on citation and content and this paper focuses on content. So this question is answered that to what extent the theory of Imam's gates in terms of content according to Soleimani's explanation is authentic? The importance of addressing this issue is because theory of Imam's gates has consequences in Shiite belief system and can make changes in it. In the end, it comes to the conclusion that this theory has no status in Shiite beliefs and historical studies have not confirmed it
    Keywords: Imam's gates, Advocacy Network, Study of content, Confidants of Ahl al Bayt's Privacy
  • Aliakbar Neekzad*, Hussein Hamzeh Pages 125-150
    Different factors have influenced the formation of the social history of every nation or the followers of every religion. For a multifaceted investigation of the social history of any nation, all the causes and factors which play a role in creating its social history must be taken into consideration. One of the above- mentioned causes or factors is paying attention to the functions of religions and religious denominations, which is considered as one of the highly influential components in the social history and the collective identity of nations. This paper has used Annales Method in historiography so as to examine the role of religion as well as Shiite school of thought in Iran in Safavid era, looking at history through a sociological lens. The most significant achievement of the present research is identifying and analyzing some of the beliefs, rituals, institutions and symbols of Shiite school, which have played a positive role in creating the collective identity of Iranians in Safavid era. Therefore, the present study has explored factors and issues which had a great influence on the social behaviors and performance of Iranians in Safavid era, and strengthened the Shiite identity in Iranian society and thus separated them from non-Shiite societies on one hand, and paved the ground for the creation of an independent Shiite nation on the other
    Keywords: social history, Safavid Era, Shiite School of thought, religion, Ritual, beliefs, institutions, symbols