فهرست مطالب

پژوهشنامه امامیه
پیاپی 2 (زمستان 1394)

  • تاریخ انتشار: 1394/11/12
  • تعداد عناوین: 6
|
  • محمدحسن محمدی مظفر* صفحات 7-21
    معارف قرآن به مجموعه دانش هایی اطلاق می شود که از قرآن قابل برداشت اند. بنابراین، همه گزاره های قرآنی مشمول و داخل در عنوان معارف قرآن اند. این دانش ها و گزاره ها بی شمار و گوناگون اند. از این رو لازم است در قالب هایی دسته بندی شوند. مقاله حاضر الگوهای دسته بندی معارف قرآن، اعم از الگوهای ماثور و غیرماثور را، معرفی و ارزیابی می کند. الگوهای ماثور الگوهایی هستند که در روایات امامیه به آنها اشاره شده و تقسیم هایی دوگانه تا ده گانه را شامل می شوند. این الگوها معمولا مناسب مقتضیات زمانه عرضه شان به نظر می رسند و با الگوهای متعارف امروزی متفاوت اند. الگوهای غیرماثور الگوهایی هستند که اندیشمندان امامیه پیش نهاده اند و روشمندترین آنها عبارت اند از سه الگوی دین محورانه، انسان محورانه و خدامحورانه. هر یک از این الگوها دارای مستنداتی در متون دینی است و مزایایی خاص خود دارد، ولی به لحاظ جامع و مانع بودن اشکال هایی بر آنها وارد است.
    کلیدواژگان: معارف قرآن، علوم قرآنی، الگوهای دسته بندی، الگوهای ماثور و غیرماثور، تفسیر موضوعی
  • مصطفی جعفرطیاری*، شهلا نوری صفحات 23-45
    این مقاله مسئله مطرح شده در آیات اهل ذکر را بررسی می کند. آیهٔ 43 نحل و 7 انبیا، به مخاطبان دستور داده است مطلبی را از اهل ذکر بپرسند. در تعیین مخاطب، پرسش، پرسشگر و پاسخ گو، دیدگاه های مختلفی مطرح شده است. مسئلهٔ تامل برانگیز، تبیین مراد از اهل ذکر است. پرسش شونده کیست؟ اهل کتاب یا آگاه به تاریخ پیشینیان؟ اهل قرآن؟ امامان معصوم؟ یا اهل علم و دانش؟ استناد هر مفسری، ظاهر و سیاق آیات و روایات واردشده در این زمینه است. روایات، به چند دسته تقسیم می شود: 1. دربارهٔ شان نزول؛ 2. درباره بیان مقصود از اهل ذکر؛ 3. روایات منحصرکننده اهل ذکر در امامان. مفاد احادیث دسته سوم با ظاهر و سیاق آیات و مورد نزول، تنافی دارد. رفع ید از دو یا یک طرف تنافی، به هیچ وجه جایز نیست. بسیاری از مفسران برای حل مسئله به راحتی دسته سوم را کنار گذاشته اند. در مقابل، برخی دیگر ظاهر و مورد نزول را نادیده انگاشته اند. اما راه حل صحیح مسئله با برگزیدن نظری جامع بین ادله مربوط است. یعنی فقط از اطلاق حصر در روایات دسته سوم صرف نظر می شود، نه اصل حصر. مطابق این نظر، اهل بیت برترین مصداق اهل ذکرند و حصر آنان، نسبی است. مقتضای قواعد تفسیر و قوانین حل تعارض بین ادله همین نظر است
    کلیدواژگان: اهل ذکر، آیات اهل ذکر، ذکر، امامان معصوم، اهل بیت (ع)
  • مصطفی صادقی* صفحات 47-66
    شیعیان در عصر حضور ائمه معصوم (ع)، برای شناخت امام خود از راه ها و شیوه هایی استفاده می کردند تا پیشوای تعیین شده از سوی خدا و رسولش را از مدعیان دروغین تشخیص دهند. در منابع شیعی، روایات فراوانی وجود دارد که راه های متعددی برای تشخیص امام بیان کرده و ویژگی هایی برای آن ذکر می کند. اما اینکه شیعیان عصر حضور کدام یک از این شیوه ها را برای تشخیص امام به کار برده اند پرسشی است که این مقاله در پی پاسخ به آن است. از مجموع روایات استفاده می شود که مهم ترین شیوه امامیه برای تشخیص امام خود در همه دوره ها، آزمودن پیشوای خود بر اساس علم امامت بوده است. از دیگر راه هایی که در روایات و کتب کلام شیعه شهرت دارد نص، مناقب و کرامات است.
    کلیدواژگان: امامت، تشخیص امام، علم امام، نص، کرامت، سلاح پیامبر
  • محسن فتاحی اردکانی ، علی آقانوری صفحات 67-84
    از تحولات تاریخی مهم ایران، ظهور درویشان صفوی و قزلباشان صوفی است. حکومتی با بیش از دو قرن که فقهای شیعه در اصل بنیانش نقشی ندارند، ولی با این همه از همان ابتدا، شاه اسماعیل صفوی (907-930 ه.ق.) تشیع را مذهب رسمی کشور معرفی می کند؛ چنین رویدادی وابسته به عواملی است که این جماعت صوفی، تشیع فقاهتی را به عنوان قدرتی برتر برای اداره کشور پذیرفته، علما و فقهای شیعه را به مناصب حکومتی می گمارند. گذشته از ترویج تشیع از سوی علما برای بررسی چنین رویدادی، نقش ناکارآمدی اجتماعی و فکری تصوف را نیز نباید نادیده گرفت. نبود قوانین لازم، فقدان ظرفیت ساختاری لازم در طریقت صوفیانه برای برون رفت از مشکلات و شئون مختلف تدبیر و اداره کشور، بی اعتنایی به ظواهر شرعی و تضاد در سیره عملی تصوف بعد از دست یابی به حکومت از جمله مسائلی است که بستر لازم را برای تحکیم بیش از پیش موقعیت فقی هان شیعی فراهم می کند. نوشتار پیش رو، تحقیقی کتاب خانه ای و تحلیلی در این باره است
    کلیدواژگان: تصوف، صوفیه، تشیع، قزلباش، صفویه، فقیهان شیعی
  • سعید رسالتی*، عزالدین رضانژاد صفحات 85-108
    مسئله «نص» از مباحث مهم امامت به شمار می آید. شیعیان دوازده امامی، بر اساس نصوص فراوان و معتبری که در منابع روایی شیعه و اهل سنت آمده معتقدند پیامبر اکرم (ص) دوازده نفر را که به نام مشخص شده اند، از جانب خداوند سبحان به عنوان جانشینان و امامان پس از خود معرفی کرده و پیروی از آنها را بر مردم لازم دانسته است. الامامه والنص نام کتابی است که نویسنده وهابی آن «فیصل نور» در باب اول آن، با استناد به روایات شیعه و توهم تعارض آن با نصوص امامت، همه آن نصوص را نامعتبر و مجعول دانسته است. وی در قسمتی از این اثر خود، پس از نقل روایاتی که حاکی از جهل و بی اطلاعی یاران امام هادی (ع) از جانشینی امام حسن عسکری (ع) است، فقدان نصوص امامت را نتیجه گرفته است. این نوشتار، ضمن توصیف و ترسیم تصویری واقعی از دوران امامت امام هادی (ع) و تحلیل روایی شبهه مزبور، نشان می دهد که عواملی همچون منع تدوین حدیث، فضای خفقان دوران امام هادی (ع)، وجود برخی شبهات درباره صفات امام و سرانجام، میل رسیدن به قدرت و ثروت، باعث جهل یا انحراف گروهی از شیعیان شده و همین امر، توهم فقدان نصوص امامت را موجب شده است
    کلیدواژگان: فیصل نور، نصوص امامت، تعارض، امام هادی (ع)، محمد، جعفر
  • اکرم علی بیگی نژاد*، علی اکبر نصیری صفحات 109-123
    انسان آنگاه که از خداوند سخن می گوید اوصاف دربارهٔ او را بر زبان جاری می کند. از این رو، برای فهم معنای درست گزاره های ناظر به اوصاف الاهی، ناگزیر از تحلیل معناشناختی در این باره هستیم. اسماء و صفات الاهی همگی نشانه ای هستند که خود خداوند آنها را برای خواندن بندگانش به نحو اشتراک لفظی، و نه معنوی، وضع کرده است. در تمامی این اسماء و صفات، هدف، وصف حق تعالی به این صفات نیست، بلکه این است که خداوند را با این صفاتی که می شناسیم تنزیه کنیم. زیرا تمامی اسماء و صفات، مخلوق خدا و مباین با ذات او است. از این رو، خداوند متعال در بسیاری از آیات قرآن، به معرفی اسماء و صفات خویش پرداخته است تا از این طریق و در حد مقدور، ما را از معرفت خود بهره مند کند
    کلیدواژگان: معناشناسی، معرفت شناسی، اسماء و صفات الاهی، اشتراک لفظی، اشتراک معنوی، روایات
|
  • Mohammadhasan Mohammadi Mozaffar* Pages 7-21
    Quranic sciences include those obtainable from the holy Quran. All Quranic statement, therefore, are known as Quranic sciences. These sciences and statements are various and unlimited and, therefore, they should be classified. The paper has intended to introduce and evaluate classifying models of Quranic science including traditional and non-traditional ones. The former includes those found in Imami`s traditions and have been classified differently from two classes to ten classes. These models have been appropriate to the conditions of their own time and differ from current common models. Non-traditional models, however, include those given by Imami`s scholars the most systematic of which contains those of religion-based, human-based and Divine-based. All models have been based upon religious texts and have their own properties, though none may be known as the most logical one
    Keywords: Quranic Sciences, Classifying Models, Traditional, Non, traditional Models, Subject, based Commentary
  • Mostafa Jafartayyari, * Shahla Noori Pages 23-45
    The paper has focused on the verses of Ahl-e Zekr, those of mention. In the verses 43 of Nahl and 7 of Anbia, the addresses have been ordered to ask from Ahl-e Zekr. On the addresses, question, those questioning and those replying the questions there can be found different views. The most considerable problem lies in determining Ahl-e Zekr, those being questioned. Who are they? Ahl-e Ketab, those of book, those knowing the history of precedents, those knowing the holy Quran, pure Imams or those of knowledge? The appearance of the verses and traditions in the field is counted as the proof and document of commentators. The traditions in the field have been divided into three groups: 1. those on the situation of revelation, 2. those clarifying Ahl-e Zek, 3. those restricting Ahl-e Zekr to pure Imam. What is understood by the meaning of the third group, disagree with the appearance, the context and the state in which these verses have been revealed. One may not leave one or two sides of the disagreement. Yet many commentators have left the third. On the other hand, some have left first and second groups. The view taken in the paper consists in omission of restriction in the third. On this view, Ahl-e Bayt would be the most cases of Ahl-e Zekr not the only cases
    Keywords: Ahl-e Zekr, Verses of Ahl-e Zekr, Zekr, Pure Imams, Ahl-e Bayt
  • Mostafa Sadeqi Kashani* Pages 47-66
    In order to distinguish their true and divinely appointed Imams from false ones, Shiites in the presence era of pure Imams used different ways. There can be found many traditions in Shiite sources introducing different ways for distinguishing Pure Imams. The paper has intended to find and introduce the ways in which Shiites distinguished their Imams in the presence Era. As is understood by all traditions, the most important way in which Imamiyyah have known and distinguished their Imams in all cases has been Imam`s knowledge. In the second order were placed clear quotation, high degrees of perfection and extraordinary action
    Keywords: Imamate, Cognizing Imam, Imam's Knowledge, Clear Quotation, Extraordinary action, Prophet's Weapon
  • Mohsen Fattahi Ardakani, Ali Aqanoori Pages 67-84
    Appearance of Sufi Dervishes and Qazalbashes is regarded as a historical events in Iran. A government of two centuries being of no effect by Shiite Faqihs, at the very beginning the king Esma`eel Safavi (907-930 H.) announced Shiism as official denomination of Iran. Such an event has been caused by some agents on which this Sufi group accepted Shiite fiqahat as a powerful element for running the affairs in the country and appointed fuqaha at state posts. In addition to fuqaha`s religious propagations, Sufis` cultural and social deficiencies and failures cannot be disregarded. Lack of laws and structural capacity in Sufi`s teachings and manner of social life for managing state affairs and opposing obstacles and difficulties as well as leaving the appearance of shari`at and contradiction in their manner of religious life when having arrived at power may be counted as the ground for Shiite`s development and growth. This paper has been regarded as a step to study such an event relying on library sources and analytical method.
    Keywords: Sufism, Shiite, Qazalbash, Safaviyyah, Shiite Faqihs
  • Saeed Resalati, * Ezzoddin Rezanejad Pages 85-108
    There may be found such a number of clear quoted texts referring to twelve Imams` imamat that on which one can easily claim tawator. Of such quotes one may find in Sunni sources also. On such quotes Imamiyyah claims that the Prophet`s substitutes include twelve people of his household divinely appointed to imamate and introduced by Prophet to people. Faisal Noor, a vahhabi writer, in his work, Alemamah wa an-Nass, has denied all such quotes and has tried to prove his claim based on Shiite sources. In some part of the work, he has focused on Imam Hadi (a) and, having quoted some traditions in the field, concluded that there has been no clear quote on the problem of imamate at all and the traditions documented by Imamiyyah have been made by Shiite scholars, years after the time of Prophet and Imams. This paper has criticized the claim and has shown that opposing hadith-writing, the cruel climate of Imam Hadi era and some demurs on Imam`s qualities as well as the state of power-seeking have misled some Shiites
    Keywords: Faisal Noor, Imamate Clear Quotes, contradiction, Imam Hadi, Mohmmad, Jafar
  • Akram Alibeigi Nejad*, Aliakbar Nasiri Pages 109-123
    When speaking of God, man uses the words referring to His attributes. To perceive the statements containing Divine attributes well, some analytical study should be performed. Divine names and attributes are to be known as signs for calling Him by His servants, however, with different meanings than their meanings when used in the level of human states and life. When using these names and attributes, man does not intend to qualify God by them but to keep Him pure from them. Since, all names and attributes have been created by God and differ from His Essence. He, therefore, has introduced His names and attributes in many verses of the holy Quran to make us aware of Him to the degrees possible
    Keywords: semantics, Epistemology, Divine names, attributes, of Common Word, of Common Meaning, Traditions