فهرست مطالب

نشریه مراقبتهای بالینی
سال یکم شماره 1 (1392)

  • تاریخ انتشار: 1392/08/12
  • تعداد عناوین: 8
|
  • لیلا امینی، فهیمه بالو*، زهرا بهبودی مقدم، عباس مهران صفحات 1-6
    زمینه
    خشونت علیه زنان در ابعاد گوناگون جسمانی و روانی در سراسر جهان، سلامت زنان و به ویژه زنان دارای بیماری ها و شرایط خاص را به خطر می اندازد، هدف از این مطالعه مقایسه انواع خشونت خانگی در زنان مبتلا و غیر مبتلا به لوپوس اریتماتوی سیستمیک بود
    مواد و روش ها
    این مطالعه مقایسه ای- تحلیلی برروی 200 زن مبتلا و غیر مبتلا به لوپوس اریتماتوی سیستمیک(100 نفر در هرگروه)مراجعه کننده به درمانگاه های منتخب زنان و روماتولوژی شهر تهران درسال92 -1391انجام شد. اطلاعات به وسیله پرسشنامه خشونت خانگیCTS-2 وپرسشنامه دموگرافیک جمع آوری و در نهایت آنالیز داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS 16 انجام گردید. 05/0 P< به عنوان سطح معنی داری در نظر گرفته شد.
    یافته ها
    نتایج حاصل از این مطالعه نشان داد که شیوع خشونت خانگی در زنان غیر مبتلا به لوپوس 01/24 درصد(خشونت فیزیکی 24/11درصد، خشونت کلامی 24/52درصد، خشونت روانی 03/44درصد، خشونت جنسی 14/74 درصد، خشونت منجر به صدمه 76/4 درصد) و در زنان مبتلا به لوپوس29/39درصد(خشونت فیزیکی 28/22درصد،خشونت کلامی 65/71درصد، خشونت روانی 13/64 درصد، خشونت جنسی 31/36 درصد و خشونت منجر به صدمه 8/27 درصد) بود. تفاوت بین دو گروه در تمامی انواع خشونت خانگی معنادار بود.
    نتیجه گیری
    با توجه به عوارض خشونت در سلامت زنان و به ویژه زنان مبتلا به لوپوس، غربالگری عوامل خطر و ارائه خدمات مشاوره ای، آموزشی و ارجاعی، از هر زمانی مهم تر به نظر می رسد.
    کلیدواژگان: خشونت خانگی، لوپوس اریتماتوی سیستمیک، خشونت فیزیکی، ناتوانی جسمی
  • زهرا شا محمدی، فرزاد جلیلیان، مهدی میرزایی علویجه، محمد محبوبی، فاضل زینت مطلق، شهره امدادی*، طاهره هاشمی فرد، ناصر حاتم زاده صفحات 7-13
    زمینه
    آسیب های ناشی از سر سوزن و اجسام برنده یکی از خطرناک ترین آسیب های شغلی می باشند که ممکن است به عفونت های جدی یا کشنده مانند هپاتیت B، C و HIV منجر شود؛ هدف از انجام مطالعه حاضر تعیین شیوع و عوامل مرتبط با نیدل استیک در بین پرستاران و بهیاران با بهره گیری از مدل اعتقاد بهداشتی بود.
    مواد و روش ها
    این مطالعه مقطعی در زمستان 1390 در بین 237 نفر از پرستاران و بهیاران بیمارستان های آموزشی درمانی شهر همدان انجام گرفت. آزمودنی ها به روش نمونه گیری تصادفی ساده و با احتمال متناسب با حجم انتخاب شدند و اطلاعات به وسیله پرسشنامه، به صورت خودگزارش دهی جمع آوری گردید. داده ها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS-21 و بهره گیری از آزمون های مجذور کای، همبستگی پیرسون و رگرسیون لجستیک تجزیه و تحلیل گردید.
    یافته ها
    شیوع آسیب های ناشی از سر سوزن و اجسام برنده در بین پرستاران و بهیاران 32 درصد بود. منافع درک شده (616/0-=OR & 001/0>P) و شدت درک شده (888/0-=OR & 011/0=P) پیش بینی کننده قوی تری برای آسیب های ناشی از سر سوزن و اجسام برنده بود.
    نتیجه گیری
    به نظر می رسد در طراحی برنامه های پیشگیرانه از آسیب های ناشی از سر سوزن و اجسام برنده در بین پرسنل درمانی باید بر افزایش منافع و شدت درک شده توجه شود.
    کلیدواژگان: آسیب های ناشی از سر سوزن و اجسام برنده، بیمارستان، مدل اعتقاد بهداشتی
  • کیقباد قدیری، امیر جلالی، فرزانه روستایی، ماندانا افشاریان، سید حمید مدنی، منصور رضایی، نسترن مرادی صفحات 14-20
    زمینه
    کلرامفنیکل آنتی بیوتیک باکتریواستاتیک می باشد که به دلیل عوارض مغزاستخوان و ایجاد آنمی آپلاستیک کمتر مورد توجه متخصصان قرار دارد. لذا در این مطالعه، تعیین تاثیر کلرامفنیکل بر جرم های استافیلوکوک کوآگولاز مثبت و منفی و اشرشیاکولی در قیاس با چهار آنتی بیوتیک رایج مورد مقایسه قرار می گیرد.
    موادو روش ها
    برای انجام این مطالعه، تعداد 128 نمونه کشت مثبت، استافیلوکوک کوآگولاز مثبت ومنفی و اشرشیاکولی از بیماران بستری و سرپایی انتخاب گردید. ارگانیسم های مختلف فوق الذکر در محیط کشت بلاد آگار[1] یا مولر هیلتون آگار[2] رشد داده شدند و پس از تشخیص نوع باکتری با رنگ آمیزی و مشاهده زیر میکروسکوپ، آنتی بیوگرام های جداگانه برای هر باکتری انجام گرفت. برای ایجاد حداکثر قابلیت و کارآیی دیسک ها، نمونه ها در دمای 20- درجه در یخچال نگه داشته می شدند و پس از 8-2 ساعت قطر هاله تشکیل شده اندازه گرفته می شد.
    یافته ها
    نتایج نشان داد، دربررسی 128 نمونه از باکتری های استافیلوکوک کوآگولاز منفی وکوآگولاز مثبت و اشرشیاکولی کلرامفنیکل با 4/59درصد دارای بیشترین میزان حساسیت و با 4/9درصد کمترین میزان مقاومت نسبت به بقیه آنتی بیوتیک ها بود. و حساسیت به آنتی بیوتیک ها به ترتیب شامل: سفالوسپورینهای نسل سوم با 2/49درصد حساسیت، کلیندامایسین با 3/20درصد حساسیت و سفالکسین با 5/19درصد بود
    نتیجه گیری
    داروی کلرامفنیکل می تواند آنتی بیوتیکی مناسب برای درمان عفونت ها با منشاء ارگانیسم های استافیلوکوک کوآگولاز مثبت، کوآگولاز منفی و اشرشیاکولی باسیل باشد
    کلیدواژگان: کلرامفنیکل، استافیلوکوک کواگولاز مثبت ومنفی، ایشرشیا کولی
  • کیقباد قدیری، علیشا اکیا*، مریم عمیقی، اکرم سلیمانی، حمزه حسنی صفحات 21-26
    زمینه
    با توجه به اینکه مننژیت یکی از بیماری های عفونی شایع و پرعارضه در کودکان می باشد، این مطالعه به منظور بررسی یافته های کلینیکی و پاراکلینیکی آن در کودکان کرمانشاه انجام گرفت.
    مواد و روش ها
    پژوهش حاضر بر روی 52 بیمار زیر 18 سال که به علت مننژیت در بیمارستان امام رضا در شهر کرمانشاه بستری شده بودند انجام گرفت. اطلاعات موجود در پرونده ی بیماران شامل مشخصات دموگرافیک، علایم بالینی و نتایج بررسی های آزمایشگاهی در یک فرم اطلاعاتی ثبت گردید. داده ها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS نسخه 19 تجزیه و تحلیل شد.
    یافته ها
    58 درصد بیماران با مننژیت سپتیک و 42 درصد با مننژیت آسپتیک تشخصیص داده شدند. شایع ترین علائمدر بیماران تب، تهوع و سردرد بود. تعداد PMN، گلوکز و پروتئین CSF و هم چنین ESR از لحاظ آماری ارتباط معناداری با نوع مننژیت داشت (P<0/05).
    نتیجه گیری
    نتایج این مطالعه حاکی از وجود تریاد تب، تهوع و سردرد به عنوانشایعترین علائم بیماران است که می تواند در تشخیص و درمان هر چه سریع تر این بیماران کمک کند. هم چنین میزان ESR، پروتئین، گلوکز و درصد PMN مایع مغزی نخاعی نیزدر افتراق نوع مننژیت کمک کننده است. پیشنهاد می شود جهت بررسی اتیولوژی مننژیت مطالعات مولکولی و در سطح وسیع تر صورت بگیرد
    کلیدواژگان: مننژیت باکتریال، مننژیت آسپتیک، کودکان، کرمانشاه
  • محمود علیمحمدی* صفحات 27-32
    میکروسیستین ها گروهی از سموم تولید شده توسط جلبک های سبز آبی (سیانو باکتریا)آبهای شیرین هستند که می توانند منجر به بروز مسمومیت های حاد و مزمن و القای سرطان کبد شوند. سازمان جهانی بهداشت (WHO) رهنمود 1 میکروگرم در لیتر را برای میکروسیستین LR به عنوان شاخص حضور میکروسیستین ها در آب آشامیدنی پیشنهاد نموده است. HPLC با دتکتور UV به منظور سنجش MC-LR با حساسیت و تفکیک پذیری بالا و زمان شناسایی کوتاه به کار برده شد . با استفاده از ستون ODS با فعالیت بالای گروه های سیلانول و با به کار گیری محلول های 32% و 55% استونیتریل در آب به عنوان فاز متحرک حد تشخیص این روش02/0 میکروگرم در لیتر به دست آمد که برای شناسایی MC-LR در نمونه های آب مناسب می باشد
    کلیدواژگان: میکروسیستین، سیانوتوکسین ها، سرطان کبد، روش HPLC
  • اکرم قبادی، مرضیه معطری، غلامرضا پیشداد، پروین بیگی، پرستو مجیدی پور صفحات 33-39
    زمینه
    دیابت ملیتوس گروهی از بیماری های متابولیک است که با هایپرگلیسمی مشخص می شود. در ایالات متحده، دیابت علت عمده قطع عضو غیر ترومایی، کوری در بزرگسالان در سن کار و بیماری مرحله نهایی کلیوی است. پیامد درمان دیابت به باورهای سلامتی بیمار و درک وی از بیماری وابسته است. مدل پنج آ، که به مشاوره تغییر رفتار معروف است، رویکردی مبتنی بر شواهد است که برای رفتارها و شرایط سلامتی مختلف مناسب می باشد. هدف این مطالعه بررسی تاثیر نقش این مدل از خودمدیریتی بر باورهای سلامتی بیماران دیابتی است.
    مواد و روش ها
    نمونه ی این پژوهش شامل70 نفر از بیماران دیابتی وابسته به انسولین مراجعه کننده به کلینیک نادر کاظمی شیراز بود که به دو گروه کنترل وآزمایش تقسیم شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه ای با 25 گویه و با مقیاس لیکرت پنج گزینه ای بود که برای سنجش ابعاد بارورهای سلامتی شامل کنترل دیابت (1 سوال)، موانع درمان(5 سوال)، حمایت اجتماعی(3 سوال)، تاثیر شغل روی درمان(5 سوال)، مزایای درمان(11 سوال) تنظیم شده بود. باورهای سلامتی افرد قبل و بعد از مداخله مورد بررسی قرار گرفت.
    یافته ها
    یافته های حاصل از آزمون تی مستقل در بعد کنترل(p=0.032) دیابت تفاوت معنی داری را در بین دو گروه نشان می دهد اما در سایر ابعاد تفاوت معنی دار نمی باشد.
    نتیجه گیری
    به نظر می رسد که ایجاد تغییر در باورهای سلامتی مستلزم راهکارهای دیگری از جمله تغییر شرایط کار و مشاوره شغلی باشد.
    کلیدواژگان: باورهای سلامتی، آموزش، دیابت
  • محسن محمدی، محمد محبوبی، افشین اسفندنیا*، علیرضا محمدی، علی آزادی سلیمانی، احد بختیاری، محسن فرج الله بیک نوری صفحات 40-45
    زمینه
    هدف از این پژوهش مقایسه شاخص های عملکردی بیمارستان های تابعه دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه با استاندارد کشوری بود.
    مواد و روش ها
    این پژوهش یک مطالعه تحلیلی- مقایسه ای می باشد که به صورت توصیفی شاخص های عملکردی بیمارستان های وابسته به دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه را در سال 91-90 مقایسه کرده است.ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه وزارت بهداشت و داده ها با استفاده از آزمون های توصیفی و استنباطی و نرم افزار SPSS نسخه 19 تحلیل شده است.
    یافته ها
    نتایج نشان می دهد که از مجموع 16 بیمارستان مورد مطالعه متوسط اقامت بیمار در سال 90 و 91 برای بیمارستان های امام رضا (ع) و فارابی بیشتر از 4 و در وضعیت نامطلوب بوده است. میزان گردش تخت در سال 90و 91 در بیمارستان قصر شیرین به ترتیب با 1و 7 در وضعیت نامطلوب و درصد اشغال تخت در سال 90 برای بیمارستانهای فارابی، معتضدی، صحنه، هرسین، قصرشیرین، جوانرود، پاوه، سنقر، کنگاور، سرپل ذهاب و در سال 91 برای بیمارستانهای معتضدی، صحنه، کنگاور، سرپل ذهاب، سنقر، پاوه، گیلانغرب، قصرشیرین، جوانرود و هرسین در وضعیت نامطلوب بوده است.
    نتیجه گیری
    شاخص گردش تخت و متوسط اقامت بیمار که با هم رابطه مستقیمی دارند در وضعیت مطلوب قرار دارند، وضعیت نامطلوب درصد اشغال تخت می تواند نگرانی هایی را در خصوص عدم رعایت گایدلاین های معتبر وزارت بهداشت یا گرایش به انتفاعی نمودن بیمارستان ها را در بر داشته باشد. توجه مدیران به متناسب نمودن ضریب اشغال تخت با چرخش تخت و اقامت بیمار می تواند عملکرد بیمارستان ها را مطلوب نماید.
    کلیدواژگان: شاخص عملکردی، بیمارستان، استاندارد
  • امیر جلالی، نعیمه سیدفاطمی*، حمید پیروی صفحات 46-57
    زمینه
    عود در مصرف کنندگان مواد مخدر فرایندی است که در آن عوامل و مکانیسمهای مختلفی تاثیردارند. هدف این مطالعه تبیین عوامل و مکانسم های موثر در فرایند عود مصرف کننده مواد مخدر می باشد.
    مواد و روش ها
    این مطالعه به روش کیفی و با رویکرد تئوری پایه انجام گردید. تعداد 22 مشارکت کننده(17 مددجو مصرف کننده مواد، 3 نفر درمانگر و دو نفر عضو خانواده مددجویان)، که دارای اطلاعات غنی پیرامون موضوع مورد مطالعه بودند به روش مبتنی برهدف، گلوله برفی و در ادامه به روش نمونه گیری نظری انتخاب شدند. پس از اخذ رضایت کتبی، مشارکت کننده ها، مورد مصاحبه رو در رو، نیمه عمیق و نیمه ساختاریافته قرار گرفتند. کلیه مصاحبه ها پس از ضبط و دستنویس کردن، به روش آنالیزکیفی در سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی براساس روش Strauss و Corbin تجزیه و تحلیل شدند.
    نتایج
    این مطالعه به استخراج نه مضمون اصلی و یک متغیر مرکزی به نام احساس فقدان بود. در این مطالعه، مکانیسم خودتدبیری- خودفریبی به عنوان یک مکانیسم ذهنی بدنبال احساس فقدان در اثر پرهیز از مواد شروع می گردد و در طی مراحل مختلف تداعی لذت و وسوسه به عنوان یک عامل مهم و تاثیر گذار حضور پررنگی دارد که با برتری خودتدبیری فرد در وضعیت دور از مواد و با برتری خودفریبی فردی بسوی مصرف مواد، پشیمانی و در نهایت لغزش و عود رهنمون می گردد.
    نتیجه گیری
    فرایند عود، یک فرایند پویا و سیستماتیک می باشد که در آن خودتدبیری- خود فریبی به عنوان یک مکانیسم ذهنی به هنگام تداعی لذت و وسوسه مصرف مواد، نقش موثری را برای دوری از مواد و یا مصرف مواد مخدر برعهده دارد
    کلیدواژگان: مصرف کنندگان مواد مخدر، عود، گراندد تئوری، خودتدبیری، خودفریبی