فهرست مطالب

نشریه نظریه های اجتماعی متفکران مسلمان
سال هفتم شماره 2 (پیاپی 13، پاییز و زمستان 1396)

  • تاریخ انتشار: 1396/11/24
  • تعداد عناوین: 7
|
  • مهناز فرهمند ، مهدی عالی نژاد صفحات 9-39
    مقاله حاضر به بررسی معرفت شناسی از دیدگاه پیر بوردیو و استاد مرتضی مطهری اختصاص دارد. این دو اندیشمند با توجه به پیشینه و زمینه های فکری خود، هر یک با نگاهی خاص به مسئله شناخت نگریسته اند؛ یکی با بینشی فلسفی اسلامی و دیگری از لحاظ جامعه شناختی غربی؛ چنانکه در جای جای تفکرات آنان می-توان تفاوت شناخت شناسی اسلامی از شناخت شناسی غربی را مشاهده نمود. از دیدگاه بوردیو، "عمل" بین ساختارهای عینی جامعه و ساختارهای ذهنی کنشگران وساطت می کند چرا که عمل خود شکل اصلی شناخت است. در مقابل، استاد مطهری از جامعه و فطرت، به عنوان منابع بیرونی و درونی معرفت یاد می کند که در یک ارتباط ارگانیکی حقیقی، سبب تولید و دگرگونی معرفت می شوند. در این راستا، در مقاله حاضر برآنیم تا با بررسی تطبیقی آراء هر دو متفکر به اشتراکات و تفاوت های تفکراتش پی برده و مسئله شناخت و معرفت را از دیدگاه آنان بررسی و تدقیق کنیم.
    کلیدواژگان: دیالکتیک، ذهن، شناخت، پیر بوردیو، مرتضی مطهری
  • محمدعلی توانا ، محمد کامکاری، محمد امین میرزایی زاده کوهپایه صفحات 41-61
    مرتضی مطهری و فاطمه مرنیسی مساله زن مسلمان در را کانون توجه خود قرار داده اند؛ یکی از منظر فقه سیاسی شیعی و دیگر از منظر فمینیست اسلامی. مقاله حاضر دیدگاه این دو متفکر درباره حقوق زن مسلمان را بررسی می کند و این پرسش ها را طرح می کند که مطهری و مرنیسی، چه حقوق مدنی، اجتماعی و سیاسی برای زن مسلمان قائل هستند؟ و دیدگاه این دو متفکر چه شباهت ها و تفاوت هایی با هم دارد؟ یافته های تحقیق نشان می دهد: مطهری حق آزادی عقیده و مذهب، حق مالکیت (ازحقوق مدنی) ، حق آموزش و امنیت احتماعی (از حقوق اجتماعی) و حق رای (از حقوق سیاسی) را برای زنان همسان با مردان به رسمیت می شناسد اما به دلیل زیست شناختی و روان شناختی ، در زمینه قوانین ارث، پوشش و طلاق (از حقوق مدنی) ، حق اشتغال (از حقوق اجتماعی) و حق انتخاب شدن سیاسی (از حقوق سیاسی) حقوق متفاوت برای زنان قائل می شود. در مقابل مرنیسی برابری ذاتی میان زن و مرد متصور است و معتقد است اسلام ذاتی (در تقابل با اسلام تاریخی) هم این برابری را به رسمیت می شناسد. در نتیجه حقوق مدنی، اجتماعی و سیاسی مشابه با مردان برای زن مسلمان قائل است. مبنای تفاوت دیدگاه مطهری و مرنیسی را می توان نتیجه نگرش های متفاوت آنان به اسلام دانست.
    کلیدواژگان: اسلام، حقوق مدنی، اجتماعی و سیاسی زن، مطهری، مرنیسی
  • علی انتظاری ، عهدیه اسدپور صفحات 63-87
    از بین سه پدیده ی اساسی باروری، مرگ ومیر و مهاجرت، که به تغییر و تحولات جمعیتی منجر می شوند، مقاله حاضر درصدد بررسی و تحلیل مفهوم باروری در میان اندیشه های ابن سینا، پزشک و فیلسوف ایرانی (370 – 428 ه. ق) است. روس مورد استفاده در این بررسی نیز روش اسنادی- تحلیلی است. یافته های پژوهش حاکی از آن است که ابن سینا در آثار خود علاوه بر بحث در باب زنان به عنوان کسانی که نقش فرزندآوری را برعهده دارند، درباره ازدواج که مبنایی برای فرزندآوری مشروع است و پدیده طلاق که در با گسست پیوند زناشویی، فرزندآوری مشروع را از هم می گسلد، بحث نموده است. هم چنین یافته ها مبین آن است که وی به صورت مستقیم بحث باروری و تنظیم خانواده (مانند سن مناسب ازدواج، راه های پیشگیری از حاملگی و…) را نیز مطرح نموده است. وی از مباحث بهداشتی پیرامون پدیده ی باروری غفلت ننموده و از مرگ جنینی در طول دوران بارداری، مرگ مادر در دوران بارداری و در هنگام زایمان سخن به میان آورده و به صورت کاملا مبسوط و با دیدی تخصصی و پزشکی به تشریح و توصیف آن ها پرداخته است.
    کلیدواژگان: مرگ جنینی، تنظیم خانواده، باروری، طلاق، ازدواج و تشکیل خانواده، زنان، ابن سینا
  • سید سعید زاهد زاهدانی ، مهدی مقدسی صفحات 89-108
    محمدرضا حکیمی که از اندیشمندان مکتب تفکیک می باشد، با تکیه بر آیات و روایات، نظرات اقتصادی، اجتماعی و سیاسی خود را در آثار متعددی منتشر ساخته است. در این مقاله به روش مطالعات کتابخانه ای و سندی به جمع آوری اطلاعات پرداخته ایم. از لحاظ نظری با توجه به ضرورتی که در قرن بیستم میلادی در بین مسلمانان برای تشکیل حکومت اسلامی احساس شد و با درنظر گرفتن اینکه تولید علوم انسانی و اجتماعی اسلامی برای تشکیل حکومت الزامی است این تحقیق سازمان یافت. پس از بحث مختصری در مورد مبانی نظری وی به اندیشه های او در سه حوزه اقتصادی، اجتماعی و سیاسی می پردازیم. او احاطه کاملی بر قواعد و قوانین فردی اسلامی دارد و جامعه ایده آل ترسیم شده توسط او جامعه ای است که هرکس وظیفه خود را بشناسد و اجرا کند و یا از طریق امر به معروف و نهی از منکر و نیز تشکیل حکومت اسلامی زیر نظر معصوم و یا عالم ربانی وادار به اجرای آن گردد. در جمع بندی نهائی می توان گفت که نگاه فردی وی موجب غفلت از توجه به اثرگذاری و خاصیت نظام های اجتماعی و در نتیجه احکام اجتماعی اسلامی شده است.
    کلیدواژگان: حکیمی، اسلام، مکتب تفکیک، عدالت، فقر، جامعه
  • علی اصغر طالب نژاد، سید محمد علی تقوی*، محمد جواد رنجکش صفحات 109-130

    چیستی تمدن مدرن غرب و چگونگی مواجهه با آن در شمار مهم ترین پرسش های نخبگان مسلمان طی دو قرن گذشته بوده اند. این پژوهش دیدگاه آیت الله مطهری در مورد مدرنیته و چگونگی تعامل با تمدن مدرن غرب را مورد بررسی قرار می دهد. پرسش های اصلی این پژوهش عبارت از آنند که آیا از دیدگاه مطهری دو تمدن اسلامی و غرب مدرن امکان وام گیری از یکدیگر را دارند؟ و این وام گیری باید با چه شرایطی صورت گیرد؟ روش پژوهش در این تحقیق تفسیری مولف محور بوده و بر مبنای یک مدل نظری بسط یافته از مدل «دو رویه تمدن بورژوازی غرب» ارائه شده توسط عبدالهادی حائری انجام می شود. یافته های پژوهش نشان می دهد که مطهری در مجموع نگاهی بدبینانه به تمدن مدرن غرب دارد، اما پیشرفت آن در برخی از زمینه ها مانند دانش و فناوری و حتی استقرار عدالت در درون جوامع خود را می پذیرد. ایشان این تمدن را دارای نقاط ضعف بسیاری می داند که عمدتا به مبانی فکری آن مربوطند و در رویه سیاسی آن نیز قابل مشاهده اند. به اعتقاد مطهری، استعمار در اشکال گذشته و جدید آن تاریک ترین نقطه در روند تعاملات غرب و شرق را تشکیل می دهد. او اقتباس مسلمانان از غرب مدرن را نامطلوب نمی شمارد، اما هضم شدن در این تمدن و الگوگیری از نقاط منفی آن را ناپسند می داند. مطهری تمدن غرب را یک کلیت غیرقابل تفکیک که آن را یا باید به تمامی پذیرفت یا به طور کلی مردود شمرد نمی داند.

    کلیدواژگان: مطهری، غرب، اقتباس، سکولاریسم، اومانیسم، استعمار
  • الهام شریعتی ، هاجر سادات کلانتر معتمدی صفحات 131-153
    زن به عنوان مظهر جمال الهی در تفکر امام خمینی با مفاهیمی ارزشی چون آزادی، عفت، کرامت، مبدا خیرات، شجاعت و… پیوند داشته و در تعیین سرنوشت خود و جامعه ی خویش بسیار تاثیرگذار است. جایگاه زن در اندیشه ی حضرت امام نه در مقابل مرد بلکه در کنار او، عهده دار مسوولیتی شگرف در تمام شوون زندگی فردی، اجتماعی و سیاسی است. صرف نظر از دوره ی کوتاهی در صدر اسلام که منزلت حقیقی زن توسط پیامبر اسلام و ائمه ی معصومین، علیهم السلام، احیا گردید، در سایر ادوار تاریخ، زن جایگاه و ارزش واقعی خود را ندارد. یافته های این پژوهش حاکی از این است که دیدگاه های حضرت امام تنها در خصوص حضور زن در اجتماع دارای فراز و فرود بوده به گونه ای که در برهه هایی از تاریخ پهلوی حضور زن نامطلوب شمرده شده اما حرکت های انقلابی زنان در سال های شکل گیری نهضت اسلامی و جنگ تحمیلی مبارک تلقی می شود. این نگرش اثر شگرفی بر حضور اجتماعی زنان در بعد از انقلاب ایجاد می کند. هدف از این مقاله کیفی که به شیوه توصیفی انجام گرفته و نحوه ی گردآوری مطالب آن به صورت کتابخانه ای و از مجموع آثار حضرت امام خمینی، رحمه الله علیه، است بازشناساندن هویت و منزلت زن مسلمان از دیدگاه بنیان گذار کبیر انقلاب اسلامی ایران و نتایج عملی آن از حضور زنان در عرصه های مختلف اجتماعی است.
    کلیدواژگان: زن، هویت، امام خمینی، انقلاب اسلامی، حضور
  • مرتصی بحرانی صفحات 155-173
    تحلیل فلسفی اندیشه های فارابی نشان می دهد که مباحث او در خصوص نسبت انسان فاضل و مدینه فاضله نهایتا راه به دو سر طیف بی وطنی (انزوا) و جهان وطن گرایی (آوارگی) می برد: از یک سو انسان فاضل در مدینه محقق می شود و از سوی دیگر مدینه غیرفاضله، امکان فضلیت مندی انسان را منتفی می کند و انسان فاضل به بیرون از مدینه سوق داده می شود. از این نظر مدینه امری ممتنع است چون سازندگان مدینه یعنی انسان های فاضل یارای ساخت مدینه خود را ندارند. از سوی دیگر، او ذیل بررسی انواع مدینه های غیرفاضله به ضرورت مدینه می پردازد. او در بحث از معموره فاضله گذر از مدینه گرایی به جهان وطن گرایی را تجویز می کند. معموره، اجتماع بزرگ همه جماعت های بشری در سراسر زمین است که با ریاست واحد، بر اساس اعمال فضیلت مندانه هدایت می شود. گویی معموره فقط می تواند در قالب فاضله تصور شود که آن نیز در حد یک آرمان باقی می ماند. در میانه بحث از مدینه های غیرفاضله از یک سو و مدینه و معموره فاضله از سوی دیگر، و با نظر به عدم تحقق عینی مدینه و معموره فاضله، او به نفی مدینه و اثبات کرانه های مدینه نظر می دهد؛ در اینجا به جای مدینه فاضله، فرد فاضل مد نظر قرار می گیرد. با این حال، او همچنان در بحث از مدینه های غیرفاضله، زندگی در اجتماع مدنی را به رسمیت می شناسد.
    کلیدواژگان: مدینه گرایی (زندگی مدنی)، بی وطن گرایی (انزوا)، جهان وطن گرایی (آوارگی)، فلاسفه مسلمان، فارابی
|
  • Mahnaz Farahmand Pages 9-39

    Present paper devote to explores the epistemology of view of Pierre Bourdieu and Morteza Motahari. This two thinkers with respect to their intellectual context and background, Each viewed with particular look at the issue of recognition, One with an Islamic philosophy insight and another In terms of Western Sociology, As everywhere in their thinking can be observed the difference between Islamic epistemology and Western epistemology. From Bourdieu perspective, Action intercede between The objective structures of society and actors subjective structures because their deeds are the main form of recognition. In contrast, Motahari calls,of society and nature, as internal and external sources of s knowledge which in a real organic relationship causes the production and transformation of knowledge. In this regard, in this article we are going to intend with a comparative study of opinions of both thinkers realized commonalities and differences in their thought and consider the issue of knowledge of their views
    Keywords: dialectic, mind, knowledge, pierre bourdieu, morteza motahari
  • mohammad ali tavana, mohammad kamkari, mohammad kamkari Pages 41-61
    Mortaza Motahari and Fatemeh Marneisi have put the issue of the Muslim woman in a modern situation in the spotlight; from a Shi'i political jurisprudence perspective and from another Islamic feminist perspective. The present paper examines the views of these two thinkers on the rights of Muslim women, and sets out questions that Motahari and Marannis regard as civil, political, and social rights for Muslim women.What are the similarities and differences between these two thinkers? Research findings show Motahhari considers a woman to be the same as the man in terms of being, thus the right to freedom of conscience and religion, the right to property, the right to education, and equal security (from social rights) and equal suffrage (from Political rights) for women with men, but due to differences in the nature of men and women, different rights with men in the field of inheritance, coverage and divorce law, the right to work (from social rights) and the right to choose The political will (for political rights) is for women. In contrast to Merannis, there is an inseparable equality between men and women, as a result of which all Muslim, social and political rights that can be given to Muslim men are also considered by Muslim women. The basis for the difference between Motahari and Maranni's views can be attributed to their different attitudes toward Islam.
    Keywords: Islam, civil, social, political rights of woman, Motahari, Marneisi
  • ali entezari, ahdie asadpour Pages 63-87
    Of the three basic phenomenon of fertility, mortality and migration leads to demographic changes, this paper attempts to analyze the concept of fertility among the ideas of Avicenna, a Persian physician and philosopher (370-428 AD) is. The method used in this study is a documentary-analytical method. The findings suggest that Avicenna in his books, in addition to discussing the role of women as those who are responsible for childbearing, That marriage is a legitimate basis for childbearing and divorce phenomenon in the breakdown of marriage, childbearing, disrupt legitimate, argued. The findings also suggest that he talk directly to fertility and family planning (such as proper age for marriage, ways to prevent pregnancy) is also proposed. He did not neglect health issues surrounding the phenomenon of fertility and fetal death during pregnancy, maternal death during pregnancy and childbirth spoken And to be quite detailed and technical and medical with a view to describing them.
    Keywords: fetal death, family planning, fertility, divorce, family, marriage, women, Avicenna
  • sayed saeid zahed zahedani, mahdi moghaddasi Pages 89-108
    Mohammad reza Hakimi who is one of the thinkers of Tafkik School , has published his economical , social and political views , relying on the verses and traditions , in several books . This documentary paper will explain his idea about necessity of creation of Islamic social science and humanities for establishment of Islamic state . He insists on Islamic individual's rules and regulations . His ideal society is the one that everyone either recognizes and perform her or his duties or enjoining the good and forbidding the evil by establishment of Islamic state under innocent Imam or divine erudite . His individualistic insight , cause neglecting the effects and properties of social system and as a result , causes ignoring the social rules of Islam .
    Keywords: Hakimi, Islam, Tafkik school, justice, poverty, society
  • Ali Asghar Taleb, Nejad, Seyed Mohammad Ali Taghavi, Mohammad Javad Ranjkesh Pages 109-130

    The questions of the nature of the Western civilization and the way to confront it have been among important questions for Muslim politicians and thinkers, in the last two centu-ries. In this research, Ayatollah Motahari’s views on the West and the way to deal with it are studied. The main questions in this paper are: can Islamic and Western civilizations bor-row from each other intellectually and is there any limitation in such a borrowing, from Motahari’s view? While he argues that the West’s borrowings from the Islamic civilisation played an important role in the formation of the modern Western civilisation, he believes that the latter suffers from many weaknesses, which are related to its philosophical founda-tions and can also be seen in its political thought and practice. Motahari sees colonialism as the darkest point in the process of exchange between the West and Muslim societies. In principle, he is pessimist about the Western civilisation, though acknowledges its achieve-ments in some aspects such as science and technology and even in the promotion of justice. He does not refute Muslims’ adoption from the West, but renounces any attempt at dissolv-ing Islamic identity within the Western civilisation or following the latter’s deficiencies. He does not see the civilisation as a package that must be adopted or rejected as a whole, nor does he see it an integrated civilization with no differentiation between its constituent soci-eties.

    Keywords: Motahari, the West, adoption, humanism, secularism, colonialism
  • Elham Shariati, Hajar sadsat Kalantar motamedi Pages 131-153
    Woman as a symbol of divine Beauty in Imam Khomeini`s thought has a close connection to some high concepts such as freedom, chastity, dignity, the origin of the good, bravery etc. and she has a major influence on the destiny of herself and her society. The woman in the thought of Imam Khomeini (pbuh) not against the man, but beside him, has a significant responsibility in all aspects of personal, social and political life. Aside from a short period in the early Islam, when her true dignity was revived by the Prophet and his family (pbut), the woman was deprived of her true status in all other eras. Findings of this survey shows that Imam Khomeini’s points of view concerning the presence of the woman in the society in two different era of Pahlavi and after Islamic revolution are totally different. In the time of Pahlavi, this presence was not desirable because of the situation of that period, like hijab prohibition, which made it impossible for women to reach their real status. But the revolutionary movements of women during the formation of Islamic revolution of Iran and imposed war are considered blessing. The attribute of Imam Khomeini had an impressive influence on the social presence of women after revolution. This paper assessing the identity and dignity of the Muslim woman from the viewpoint of Imam Khomeini (pbuh) and the result of such attribute on the social presence of women in various aspects by giving real examples in this respect.
    Keywords: woman, identity, Imam Khomeini, Islamic republic, presence
  • Morteza Bohrani* Pages 155-173
    Reviewing the thoughts of those Muslim philosophers who have political debates about city shows that their discussions about virtuous city will finally come to two ends of spectrum; either homelessness (isolation) or cosmopolitan (vagabondage). In one hand, virtuous man is nurtured in virtuous city and in other hand, the non-virtuous city prevents man from having virtue and virtuous man is forced to go out of city. Farabi, while discusses different kinds of non-virtuous cities to bespeak the possibility of virtuous city, suggest the "virtuous planet". He divides societies into small, middle and big sized, and prescribes the transition from living in a city to cosmopolitan; virtuous planet is a big gathering of all societies all over the earth that is directed by one leader based on virtuous actions. The significant point in this kind of philosophizing is that two spectrum of homelessness and cosmopolitan are suggested for virtuous man. This view toward social life continues among philosophers such as Avicenna, Suhrewardi, Ibn Bajja (Avempace) and Ibn Tofail (Abubacer Aben Tofail). Nevertheless, al-Farabi's thought about non-virtuous cities recognizes living in a civil society. Focusing on al-Farabi's ideas in this article, above-mentioned issues are discussed by philosophical content analysis method.
    Keywords: City (Polis), Civil Life, Homelessness (Isolation), Cosmopolitan (Vagabondage), al-Farabi.