فهرست مطالب

نشریه مطالعات کمی در مدیریت
سال ششم شماره 4 (پیاپی 23، زمستان 1394)

  • تاریخ انتشار: 1394/11/02
  • تعداد عناوین: 8
|
  • اعظم عزیزی ، بهزاد قربانی * صفحات 5-24
    در این پژوهش به دنبال بررسی تاثیر کیفیت گزارشگری مالی بر بیش اعتمادی مدیران در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران هستیم. برای سنجش بیش اعتمادی مدیران ازسه معیار اختلاف سود پیش بینی شده هر سهم با سود واقعی،مخارج سرمایه ای و سرمایه گذاری بیش از حد در دارایی ها استفاده شده است. همچنین کیفیت گزارشگری مالی نیز که به عنوان متغیر مستقل پژوهش می باشد، برای محاسبه آن از شاخص کیفیت سود بر اساس مدل کازنیک (1999) استفاده شده است.
    نمونه ی آماری ازبین شرکتهای پذیرفته شده دربورس اوراق بهادارتهران شامل 100 شرکت طی سالهای 86 تا 92 می باشد. روش آماری مورداستفاده جهت آزمون فرضیه های مطرح شده درپژوهش داده های "تلفیقی "است. به طور کلی نتایج این پژوهش نشان می دهد که کیفیت گزارشگری مالی بر بیش اعتمادی مدیران بر اساس مدل اختلاف سود پیش بینی شده هر سهم و واقعی (لین و همکاران، 2005) تاثیر دارد. همچنین کیفیت گزارشگری مالی بر بیش اعتمادی مدیران بر اساس مدل میانه مخارج سرمایه ای (مالمندیر و تیت، 2005) تاثیر دارد.
    کلیدواژگان: کیفیت گزارشگری مالی، بیش اعتمادی مدیران، اندازه شرکت، مالکیت نهادی
  • حسن صفرنیا ، هادی شفیعی* ، رضا افتخاری گیفان صفحات 25-46
    دنیای اطراف ما مملو از مسائل تصمیم گیری چند معیاره است و انسان ها همیشه مجبور به تصمیم گیری در این زمینه ها هستند. بنابراین استفاده از شیوه مناسب برای انتخاب بهینه و تصمیم گیری صحیح، ضروری است. هدف پژوهش حاضر بررسی رتبه بندی مولفه های موثر کیفیت زندگی کاری والتون بر بهره وری کارمندان با تکنیک AHP که یکی از روش های تصمیم گیری چندمعیاره می باشد، است. این پژوهش با توجه به ماهیت آن ؛ توصیفی و با توجه به هدف تعریف شده، از نوع کاربردی است و بر اساس شیوه انجام آن، پیمایشی است. به منظور استخراج وزن عوامل از ماتریس مقایسات زوجی از روش تحلیل سلسله مراتبی یا AHP استفاده شده و برای محاسبات نرخ سازگاری پرسشنامه ها از نرم افزار Expert Choice استفاده شد که به دلیل بالاتر از حد مجاز بودن برخی از پرسشنامه ها، آن ها به پاسخ دهندگان عودت داده شد و درنهایت نرخ سازگاری به 0. 07 رسید. پس از جمع آوری اطلاعات با استفاده از روش AHP، جهت تعیین وزن نهایی و پردازش داده ها از نرم افزار Expert Choice استفاده شده است. نتایج تحقیق پس از تجزیه و تحلیل داده ها ؛ حاکی ازین بود که مولفه ی توسعه قابلیت انسانی با وزن 0. 343 بیشترین و مولفه ی فرصت رشد و امنیت مداوم با وزن 0. 022 کمترین وزن را در میان مولفه های موثر کیفیت زندگی کاری را دارا می باشند.
    کلیدواژگان: کیفیت زندگی کاری، بهره وری، رتبه بندی، تکنیک AHP
  • جمشید صالحی صدقیانی، مهدیه ویشلقی * صفحات 75-98
    مبحث آموزش ICDL در سال های اخیر به عنوان کاربرد های مهم فناوری جدید اطلاعات و ارتباطات در جهان و ایران مطرح بوده است. امروزه اکثر سازمان ها دوره های آموزشی متعددی را در مراکز آموزشی خود و یا مراکز آموزش موجود در داخل و یا خارج از کشور برای توسعه کارکنان خود در زمینه آموزش های فناوری اطلاعات و تکنولوژی های جدید در این زمینه برگزار می کنند پس باید پذیرفت که جامعه جهانی به سویی کشیده می شود که این نوع آموزش را امری ضروری ساخته است. انجام فرآیند آموزش وبهسازی ازفعالیتهای ضروری وپی گیری برای تطبیق نیروی انسانی با شرایط متغیر سازمان ومحیط می باشد وآموزش ابزاری است که به وسیله فنون وروش های مختلف، مدیران را در اداره سازمان ها یاری می رساند،ایجاد یک نظام اداری مطلوب ومناسب تا اندازه زیادی به کمک آموزش وارتقاء توانمندی های نیروی انسانی امکان پذیر است. بنابراین پژوهش حاضربه بررسی اثر بخشی دوره های آموزشی ICDL برعملکردکارکنان ستادی و اجرائی شاغل درشهرداری شهر شهریار و اندیشه می پردازد. روش پژوهش حاضر توصیفی و از نوع علی - مقایسه ای است، جامعه آماری کلیه کارکنان ستادی و اجرائی شاغل در شهرداری شهر شهریار و اندیشه (420 نفر) می باشد حجم نمونه به روش تصادفی 112 نفر (80 نفر از شهریار، 32 نفر از اندیشه) انتخاب گردیده است، ابزار پژوهش پرسشنامه ساخته محقق بوده واعتبار پرسشنامه از طریق خبرگان، استاد راهنما و اساتید دیگر و پایائی آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ 0/96 تعیین گردیده است. نتایج پژوهش نشان داد که عملکرد کارکنان آموزش دیده متفاوت از کارکنان آموزش ندیده می باشد و دوره های آموزشی ICDL به طور اثربخشی بر عملکرد کارکنان تاثیر گذاشته است.
    کلیدواژگان: دوره های آموزشی ICDL، اثر بخشی آموزش، عملکرد کارکنان
  • فریدون رهنمای رودپشتی، شهرام بابالویان *، مجید عبدی صفحات 99-119
    هدف پژوهش حاضر، بررسی تاثیر سوءگیری اعتماد بیش از حد مدیریت بر ساختار سرمایه شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران است. علاوه بر آن، اثر متغیرهای کنترلی نسبت ارزش بازاری به ارزش دفتری (M/B) ، اندازه، دارایی های ثابت مشهود و سودآوری بر ساختار سرمایه شرکت ها، مورد بررسی قرار گرفته است.  نتایج پژوهش با استفاده از اطلاعات مورد نیاز 690 شرکت – سال طی دوره زمانی 1389 تا 1393 نشان می دهد که اعتماد بیش از حد مدیریت با سطح اطمینان 95 درصد تاثیر مستقیم و معناداری بر ساختار سرمایه شرکت ها دارد و شرکت هایی با مدیران فرا اعتماد، تمایل بیشتری به تامین مالی از محل منابع خارجی دارند. نتایج تحقیق، موید این بحث نظری در مالی رفتاری است که مدیران فرا اعتماد، گرایش بیشتری به انتشار بدهی دارند.  همچنین یافته های تحقیق نشان می دهد که از بین متغیرهای کنترلی مورد مطالع ه، متغیرهای ارزش بازار به ارزش دفتری (MB) و اندازه تاثیر مستقیم و معناداری بر ساختار سرمایه شرکت ها دارد.
    کلیدواژگان: فرا اعتماد مدیریتی، مالی- رفتاری، ساختار سرمایه، اهرم
  • افسانه توانگر ، . محمد اسمعیل خباززاده، محمدرضا شاهد صادق * صفحات 121-153
    برای انتخاب سهام با بازده بیشتر و ریسک کمتر سرمایهگذار باید با استفاده از اطلاعات ارائه شده توسط شرکتها و به کارگیری روش ها و ابزارهای لازم به بررسی و تجزیه و تحلیل هر سهم بپردازد تا مجموعه ای از سهام مطلوب را انتخاب نماید. در این میان نسبتهای P/E و P/B همواره یکی از رایجترین ابزارها برای شناسایی فرصتهای مناسب سرمایه گذاری در بورس بوده است. این نسبتها به سادگی بیان میکند که سرمایه گذاران حاضرند چند برابر بیش از سود خالص (P/E) یا ارزش دفتری هر سهم (P/B) شرکت جهت تحصیل سهم آن پرداخت کنند. هدف این پژوهش بررسی رابطه سود خالص و ROE با ارزش بازار سهام و نسبت های P/B و P/E است. نمونه نهایی پژوهش با استفاده از روش نمونه گیری حذفی سیستماتیک (غربالگری) و غیرتصادفی روی بازه زمانی 13 ساله، از سال 1380 الی سال 1392 انتخاب گردیده است. فرضیه هایپژوهش با استفاده از آزمون تحلیل واریانس مورد بررسی قرار گرفته اند و نتایج در میان نمونه مورد مطالعه حاکی از این است که از میان نسبت های مبتنی بر بازار، سود خالص و نسبت ROE با نسبت قیمت به ارزش دفتری هر سهم و ارزش بازار سهام و نسبت قیمت به سود هر سهم رابطه مستقیم و معنی داری دارند. همچنین در بررسی اثر متقابل سود خالص و ROE با نسبت های مبتنی بر بازار، شواهد تجربی بدست آمده گویای آن است که اثر متقابل سود خالص و ROE با نسبت های P/B و P/E و ارزش بازار سهام رابطه مستقیم و معنی داری داشته است.
    کلیدواژگان: سود خالص، بازده حقوق صاحبان سهام، ارزش بازار سهام، نسبت قیمت به سود هر سهم (P-E) و نسبت قیمت به ارزش دفتری هر سهم (P-B)
  • علیرضا فضل زاده ، محمد صبوری فرد*، جعفر امینی، محمدرضا قربانیان صفحات 155-192
    در جهان پیچیده و متلاطم کنونی و باروند رو به افزایش فضای عدم اطمینان محیط رقابتی تنها شرکت هایی توان رقابت و بقا در این عرصه را دارند که با آگاهی کامل از وضعیت محیط کسب وکار و در نظر گرفتن ویژگی های شبکه ی تامین خود دست به ایجاد قابلیت های جدید در راستای نیل به عملکرد برتر زنند؛ لذا در این پژوهش به معرفی قابلیتی نو بنام میزان مقاومت شرکت در مواجهه با هرگونه رخداد فاجعه بار و غیر قابل پیش بینی پرداخته شده و ارزیابی نحوه تاثیر آن بر عملکرد شرکت با بهره گیری از ابزارهای نوآوری در فرآیندها و تیزبینی بازاری شرکت چالش پیش روی پژوهش حاضر می باشد. پس در این مطالعه که از نظر روش توصیفی – همبستگی بوده و در یکی از فعالترین شهرکهای صنعتی کشور با 413 واحد تولیدی و صنعتی انجام پذیرفته است ،داده های مربوط به تحقیق در قالب پرسشنامه و مصاحبه ی حضوری شامل 21 سوال استاندارد جمع آوری و نهایتا به منظور آزمون فرضیه ها از مدل معادلات ساختاری و نرم افزار SPSS-Amos استفاده گردید. نتایج تحلیل ها نشان می دهد که بکارگیری سطح بالائی از تیز بینی بازاری و نوآوری توسط تصمیم گیرندگان شرکت،در پیشبرد اهدافشان در ایجاد و توسعه ی قابلیت مقاومت در برابر فجایع و بحران ها تاثیر مثبتی داشته و افزایش قابلیت شرکت در مصون ماندن از آسیب های مربوط به رخدادهای فاجعه بار میتواند تاثیری مثبت بر عملکرد شرکت داشته باشد.
    کلیدواژگان: تیزبینی بازاری، مشارکت شبکه تامین، مقاومت در برابر رخدادهای فاجعه بار، نوآوری، عملکرد شرکت، شهرک صنعتی استان زنجان، مدل معادلات ساختاری
  • محسن حمیدیان * صفحات 193-214
    هدف این پژوهش، بررسی تاثیر سود سرمایه و نقدینگی سهام بر بازده مورد انتظار سهام شرکت ها است. در این پژوهش اطلاعات مالی 108 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در طی دوره زمانی 1387 تا 1392 بررسی شده است. پژوهش حاضر یک مطالعه پس رویدادی و از نوع همبستگی است و برای تجزیه و تحلیل یافته ها از روش رگرسیون چند متغیره به عنوان روش آماری استفاده شده و سپس با استفاده از آزمون های ضریب همبستگی پیرسون و پانل دیتا، معناداری فرضیه ها مورد سنجش قرار گرفته است. نتایج پژوهش در ارتباط با تایید فرضیه اول پژوهش نشان از آن داشت که بین سود سرمایه و بازده مورد انتظار سهام شرکت ها، رابطه معنادار و مستقیمی وجود دارد. همچنین با توجه به تجزیه و تحلیل های صورت گرفته در ارتباط با تایید فرضیه دوم پژوهش به این نتیجه رسیدیم که بین نقدینگی سهام و بازده مورد انتظار سهام شرکت ها، رابطه معنادار و مستقیمی وجود دارد و در نهایت با توجه به تجزیه و تحلیل های صورت گرفته در ارتباط با تایید فرضیه سوم پژوهش به این نتیجه رسیدیم که بین نقدینگی سهام ناشی از سود سرمایه و بازده مورد انتظار سهام شرکت ها، رابطه معنادار و مستقیمی وجود دارد.
    کلیدواژگان: سود سرمایه، بازده مورد انتظار سهام، نقدینگی سهام و نقدینگی سهام ناشی از سود سرمایه
  • شیوا پورمحی آبادی، حسین بدیعی *، امیر محمودیان صفحات 245-264
     در این پژوهش به ارتباط بین ساختار مدیریتی و تاخیر قیمت سهام در ایران در بازه زمانی 1391 الی 1393 ، در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران می پردازیم که در مجموع با توجه به محدودیت های اعمال شده 70 شرکت به عنوان نمونه انتخاب گردید.  در این تحقیق ساختار مدیریتی به عنوان متغیر مستقل در نظر گرفته شده است و متغیر وابسته در معیار اندازه گیری تاخیر در قیمت سهام است که بر اساس مدل هو و ماسکوویتز اندازه گیری شده است. یافته های پژوهش حاکی از آن است که تعداد اعضای هیات مدیره، تعداد مدیران ارشد، مالکیت نهادی و تعداد سهامداران رابطه معناداری با تاخیر در قیمت سهام داشته است.
    کلیدواژگان: ساختار مدیریت، تاخیر قیمت سهام، هیئت مدیره، سهامداران