فهرست مطالب

نشریه مهندسی و مدیریت کیفیت
سال هفتم شماره 4 (زمستان 1396)

  • تاریخ انتشار: 1396/12/01
  • تعداد عناوین: 6
|
  • کامیار صبری لقایی*، مریم مظهر صفحات 246-270
    قابلیت اطمینان محصولات تولیدی با توجه به تغییرات در کیفیت تولید می تواند متفاوت باشد. داده های خرابی میدانی اطلاعات مفیدی را برای ارزیابی اینکه آیا تغییرات در قابلیت اطمینان مهم هستند یا خیر و یا شناسایی علت تغییرات ارائه می دهند. به منظور شناسایی این خطاها نیاز به مدل سازی تاثیر این خطاها بر قابلیت اطمینان محصول هستیم. در این تحقیق قصد داریم رفتار قابلیت اطمینان محصول را بر اساس درصد خطاهای کیفی مختلف که ممکن است محصولات با آن ها تولید شوند پیش بینی کنیم. در همین راستا دو نوع خطای کیفی یعنی اقلام نامنطبق و خطای مونتاژ به صورت جداگانه مورد بررسی قرار می گیرد. به منظور مدل سازی فرض می شود که درصد خطاهای کیفی از توزیع بتا و زمان های شکست از توزیع وایبل پیروی می کنند. قابلیت اطمینان، نرخ مخاطره و نمودار احتمال محصولات تحت این دو نوع خطای کیفی مطالعه می شوند. بر اساس نتایج این تحقیق می توان نوع و درصد خطاهای کیفی که محصولات با وجود آن ها تولید می شود را حدس زد.
    کلیدواژگان: کیفیت، قابلیت اطمینان، توزیع وایبل، توزیع بتا، اقلام نامنطبق، خطای مونتاژ
  • سیدمحمدرفیع امامی میبدی، بهرام تارویردی زاده*، علی رضا هادی، حمیدرضا معمارزاده طهران صفحات 271-286
    موقعیت یابی خودرو در محیط پارکینگ بعنوان عاملی مهم جهت هوشمندسازی پارکنیگ ها بوده که در نتیجه ی آن هدایت خودرو امکان پذیر بوده که عاملی جهت افزایش کیفیت خدمت رسانی در پارکینگ خواهد بود. با توجه به بسته بودن محیط پارکینگ، موقعیت یابی اجسام در آن، از جمله مکان یابی اجسام در محیط های سرپوشیده می باشد. استفاده از امواج رادیویی و روش های مربوط به آن، بمنظور مکان یابی در محیط سرپوشیده، از جمله راهکارهای ارائه شده در این زمینه است. در برخی روش های دیگر این حوزه، تنها با استفاده از تجهیزات موجود در محیط (مشابه رادارهای مکان یاب)، مکان جسم در فضای سرپوشیده، محاسبه می گردد. از معایب هر دو این روش های می توان به نیاز به تجهیزات اضافی با قیمت های بالا، حساسیت بسیار زیاد نسبت به شرایط محیطی و پارازیت های موجود، اشاره نمود. در این پژوهش تلاش شده است تا با بهره گیری از آنتن های مونوپل و استفاده از ماتریس پراکندگی، فرآیند مکان یابی انجام پذیرد. بدین منظور در ابتدا محیط پارکینگ با صفحه ای شامل چند آنتن مونوپل شبیه سازی شده و با استفاده از نرم افزار مبتنی بر المان محدود، ماتریس پراکندگی برای حالت عدم حضور و حضور جسم در شرایط محیطی مختلف که شبیه سازی شده است، بدست می آید. پس از محاسبه ی ماتریس های پراکندگی، داده های مورد نیاز انتخاب شده و با استفاده از شبکه عصبی، هر یک از این مقادیر به یک موقعیت جسم نسبت داده می شود. در فاز بعد، به ازای قرار گرفتن جسم در موقعیت جدید، ماتریس پراکندگی مربوطه، بدست آمده و با مقایسه با اطلاعات جمع آوری شده در مرحله قبل، مکان جسم را محاسبه می نماید. این فرآیند مشابه با الگوریتم اثر انگشت می باشد با این تفاوت که بجای استفاده از مقادیر توان سیگنال از ماتریس پراکندگی شده است. از مزایای این روش می توان به عدم نیاز به کالیبراسیون و اندازه گیری دقیق موقعیت آنتن ها، قابلیت توسعه پذیری و ارائه راهکاری جدید جهت کاهش هزینه ها و افزایش دقت محاسبه ی موقعیت جسم اشاره کرد.
    کلیدواژگان: پارکنیگ هوشمند، مکان یابی در محیط سرپوشیده، ماتریس پراکندگی، پارامتر پراکندگی، الگوریتم اثر انگشت
  • میترا عبدالمحمدی، اصغر سیف*، محمد حسین بهزادی، محمد بامنی مقدم صفحات 287-305
    نمودارهای کنترل، یکی از مهم ترین ابزارها برای ارزیابی عملکرد و پایش فرایند هستند. در طراحی کلاسیک نمودار کنترل، هزینه ی کیفیت به این که مشخصه ی کیفیت درون یا بیرون حدود کنترل قرار گیرد بستگی دارد. استفاده از تابع زیان در طراحی نمودارهای کنترل، به عنوان براورد کننده ی هزینه ی تولید محصولات معیوب، به ارزیابی جامع تر و تصمیم های بهتر در مدیریت کمک شایانی می کند، بنا بر این در این مقاله به تلفیق تابع زیان و طراحی آماری اقتصادی نمودار کنترل  پرداخته می شود. توابع زیانی که تا کنون در این زمینه مورد استفاده قرار گرفته اند توابعی متقارن بوده اند، اما در بسیاری از مواقع بیش براورد کردن و یا کم براورد کردن مقدار ایده ال برای مشخصه ی کیفیت زیان های یکسانی را ایجاد نمی کند. لذا این مقاله برای اولین بار در ادبیات موضوع طراحی نمودارهای کنترل، از تابع زیان نامتقارن لاینکس استفاده می کند. با استفاده از یک مثال کاربردی، عملکرد توابع زیان درجه دوم، خطی، نمایی و لاینکس مقایسه شده است. نتیجه ی این مقایسه ها نشان داد تابع زیان لاینکس، کم ترین مقدار هزینه را در طراحی آماری- اقتصادی نمودار کنترل  نسبت به سایر توابع زیان به خود اختصاص می دهد.
    کلیدواژگان: نمودار کنترل، طراحی آماری- اقتصادی، رهیافت زیان تاگوچی، الگوریتم ژنتیک
  • محمد حسین کریمی گوارشکی*، سیامک تقی پور، محمد محمدی صفحات 306-324
    هدف از این تحقیق ارائه یک الگوی مناسب برای طرح ریزی پیشرفته کیفیت محصول در سطح سازمان های دفاعی است، به طوری که تمامی ملزومات وابسته به طراحی به صورت یکپارچه و همسو در سراسر فرایند ایده تا محصول مدنظر قرار دهد. در این تحقیق الگوهای مختلف طرح ریزی پیشرفته کیفیت محصول موردمطالعه قرار گرفت و با مبنا قرار دادن الگوی استاندارد AIAG[1] به بررسی و مقایسه الگوهای مختلف پرداخته شد. سپس بر اساس شناخت ذی نفعان داخلی و خارجی فرایند طراحی، فهرست الزامات آن ها تعیین و بر اساس آن مراحل و مدارک هر فاز الگو انتخاب و تعیین گردید. سرانجام الگوی پیشنهادی را برای شش محصول در دفاتر طراحی موردبررسی قرار داده و ارزیابی انطباق انجام شد. بر اساس نتایج این تحقیق عمده مشکل طرح ریزی کیفیت محصول در مرحله طراحی ، عدم شناخت کامل از ذی نفعان و الزامات آنان هست.   [1]- Automotive Industry Action Group
    کلیدواژگان: طرح ریزی پیشرفته کیفیت محصول، طراحی در کیفیت، فرایند ایده تا محصول
  • حسن سلطانی* صفحات 325-341
    این پژوهش با هدف ارائه الگویی جهت تبیین رابطه بین الزامات کیفیت  و ابعاد کیفیت خدمات در دانشگاه های ایران انجام شده است. روش پژوهش توصیفی از نوع پیمایشی و جامعه آماری شامل خبرگان دانشگاهی، مدیران و کارکنان و نیز مشتریان دانشگاه های آزاد اسلامی استان فارس  بوده است. با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند تعداد 30 نفر از خبرگان و با روش تصادفی طبقه ای تعداد 415 نفر از مدیران و کارکنان و نیز تعداد 464 نفر از مشتریان  انتخاب شدند. ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه های الزامات کیفیت و ابعاد کیفیت خدمات بود که توسط محقق پس از مطالعه مبانی نظری و پیشینه تحقیق ساخته شد و روایی و پایایی آن برآورد و مورد تایید قرار گرفت. برای تجزیه و تحلیل داده ها از t تک نمونه ای و مدل معادلات ساختاری با کمک نرم افزارAMOS استفاده شده است. نتایج تحقیق بیانگر آن بود که وضعیت الزامات کیفیت (57/3 = M) و وضعیت ابعاد کیفیت خدمات (19/3 = M) در طیف نسبتا مطلوب قرار دارد، به عبارت دیگر با توجه به سطح معناداری 05/0≤ α  و مناسب بودن شاخص های برازندگی می توان از این مدل برای تعیین میزان رایطه بین مولفه های الزامات کیفیت و  ابعاد کیفیت خدمات در دانشگاه های آزاد اسلامی استان فارس استفاده کرد. همچنین نتایج تحقیق نشان داد که فقط الزام حرفه ای ابعاد کیفیت خدمات را پیش بینی می کند و الزام اخلاقی، رقابتی و پاسخگویی ابعاد کیفیت خدمات را پیش بینی نمی نمایند.
    کلیدواژگان: الزامات کیفیت، دانشگاه آزاد اسلامی، ابعاد کیفیت خدمات
  • امیر کرباسی یزدی، علی رضا رشیدی کمیجان*، صدیق رئیسی، محمود مدیری صفحات 342-357
    هدف از این تحقیق کمک به خریداران گاز طبیعی مایع جهت انتخاب قراردادهای مختلف و سطح میزان خرید در دوره های زمانی مختلف میباشد. برخی از این قراردادها دارای تخفیف کلی و برخی نموی هستند. عوامل مهم در قراردادها نرخ تبخیر، کیفیت و هزینه های عملیاتی میباشند. با استفاده از تکنیک لینمپ وزن و بهترین سطح هر یک از عوامل فوق تعیین میشود. سپس با یک مدل ریاضی عدد صحیح مختلط، انتخاب قرارداد، میزان بهینه خرید از هر قرارداد و نوع تخفیف استفاده شده در هر دوره با درنظر گرفتن میزان خرید از بازار فعلی توسط خریدار، مشخص میگردد. مدل عددی بر اساس داده های واقعی بوده و مدل ریاضی بر اساس نرم افزار گمز حل شده است. نتایج نشان می دهد که از 12 قرارداد پیشنهادی به خریدار، فقط 5 قرارداد انتخاب شده است که 2 قرارداد از تخفیف نموی و 3 قرارداد از تخفیف کلی استفاده کردهاند.
    کلیدواژگان: گاز طبیعی مایع، روش لینمپ، انتخاب قرارداد، مدل تخفیف