فهرست مطالب

Journal of Medicinal Herbs
Volume:3 Issue: 1, Spring 2012

  • تاریخ انتشار: 1391/01/13
  • تعداد عناوین: 8
|
  • نیلوفر طاهریان، حسن علی نقدی بادی *، علی مهرآفرین، محمدعلی وکیلی شهربابکی، امین نیک خواه صفحات 1-6
    مقدمه و هدف
     سنای هندی (Cassia angustifolia Vahl.) یک گیاه ارزشمند دارویی است که به ویژه برای درمان یبوست اهمیت زیادی دارد. با توجه به اهمیت کشاورزی ارگانیک در راستای افزایش عملکرد گیاهان دارویی در این تحقیق تاثیر کودهای زیستی بر عملکرد کمی گیاه دارویی سنای هندی در شرایط آب و هوایی کرج بررسی شده است.
    روش تحقیق
    این تحقیق در قالب طرح بلوک های کامل تصادفی با 13 تیمار و 4 تکرار در سال 1389 اجرا گردید. بذرهای سنای هندی با اسید سولفوریک خراشیده شدند، سپس کودهای زیستی و کود کامل قبل از کشت به بستر بذر اضافه شدند. سطح برگ گیاه و محتوای کلروفیل برگ اندازه گیری شد.
    نتایج و بحث
    بیشترین تاثیر بر عملکرد کمی گیاه مربوط کود کامل شیمیایی بود. کود زیستی نیتروکسین و مخلوط دو کود زیستی بیوسولفور و کود فسفره زیستی 2 باعث افزایش عملکرد کمی گیاه شدند. تیمارهای کودی اثر معنی داری بر ارتفاع بوته، قطر ساقه، طول برگ، سطح برگ، میزان کلروفیل، وزن تر برگ، وزن خشک برگ در گیاه سنا داشتند .همچنین کاربرد این کودهای زیستی می تواند منجر به کاهش مصرف کودهای شیمیایی در بوم نظام های کشاورزی شود که گامی در راستای به حداقل رسانیدن آلودگی محیط و کشاورزی پایدار است .
    توصیه کاربردی/ صنعتی
    توصیه می شود برای افزایش عملکرد سنای هندی از کود زیستی نیتروکسین استفاده گردد.
    کلیدواژگان: Cassia angustifolia Vahl، سنای هندی، عملکرد کمی، کود زیستی
  • مجتبی حیدری مجد، سید علی مرتضوی *، جواد اصیلی، شادی بلوریان، محمد آرمین، آنا عبدالشاهی صفحات 7-13
    مقدمه و هدف
    با پیشرفت علوم و صنایع غذایی گرایش به جایگزینی افزودنی های طبیعی به جای انواع سنتزی در مواد غذایی ‏به وجود آمده است. با توجه به اثرات سوء و نامطلوب آنتی اکسیدان های سنتزی استفاده از آنتی اکسیدان های حاصل از ‏منایع طبیعی در چربی ها و روغن های خوراکی به عنوان یک راه حل منطقی در نظر گرفته می شود. در این پژوهش، ‏بهینه سازی استخراج ترکیبات فنولیک از عصاره متانولی 80 درصد گیاه پونه گاوی با استفاده از اولتراسوند و به کمک روش ‏سطح پاسخ پرداخته شده است.‏.
    روش تحقیق
    ‏برای بهینه سازی فرآیند در آزمون ها 3 عامل دما (15، 30 و 45 درجه سانتی گراد) ، زمان (15، 35 و 55 دقیقه) و ‏pH‏ ‏‏(6، 7 و 8) هر کدام در 3 سطح مورد بررسی قرار گرفت. این طرح از طریق ‏Box-Behnken‏ در سه عامل و در سه ‏سطح که شامل 17 آزمون است انجام شد.
    نتایج و بحث
    نتایج به دست آمده نشان می دهد که مناسب ترین شرایط برای استخراج ‏ترکیبات فنولیک زمان 47 دقیقه، دمای 34 درجه سانتی گراد و 6.6‏pH=‎‏ می باشد. ‏در بررسی نتایج و روند نمودارها زمان به عنوان موثرترین عامل شناسایی شد. هم چنین مقایسه بین دو روش استخراج، یعنی غرقابی و اولتراسوند نشان داد که راندمان استخراج ترکیبات فنولیک در روش اولتراسوند نسبت به روش غرقابی بیشتر است.
    توصیه کاربردی/ صنعتی
    در نهایت عصاره گیری به روش اولتراسوند ممکن است از نظر کارآیی استخراج مواد فنولیک از گیاه پونه گاوی پیشنهاد می شود.
    کلیدواژگان: اولتراسوند، بهینه سازی، ترکیبات فنولیک، روش سطح پاسخ
  • میترا خاکی ریزی، اسماعیل عطای صالحی، لاله مشرف، فائزه تجلی صفحات 15-20
    مقدمه و هدف
    سنجد با نام علمی Elaeagnus angustifolia از خانواده Elaeagnaceae بومی نواحی شمال آسیا و اروپا است. محل رویش آن در ایران استان های آذربایجان، کردستان، چهارمحال و بختیاری، اصفهان، تهران و خراسان است. میوه گیاه سنجد حاوی طیف وسیعی از ترکیبات غذایی مختلف است. تحقیقات اخیر نشانگر وجود خواص درمانی در این گیاه و میوه آن به عنوان عامل ضد درد در بیماران مبتلا به آرتریت روماتوئید و ضد تشنج است. با توجه به خواص دارویی و تغذیه ای سنجد به عنوان یک افزودنی مناسب، تحقیقات در زمینه کاربرد آن در صنایع غذایی از اهمیت خاصی برخوردار است. درتحقیق حاضر خصوصیات شیمیایی و رئولوژیکی سنجد واریته شکری به منظور استفاده در فرآیندهای غذایی مورد بررسی قرار گرفت.
    روش تحقیق
    برای این منظور آرد کامل سنجد مورد ارزیابی شیمیایی قرار گرفت و خصوصیات رئولوژیکی آن در سیستم آرد با استفاده از دستگاه فارینو گراف بررسی شد.
    نتایج و بحث
     نتایج حاکی از بالا بودن میزان فیبر خام، چربی، خاکستر، پروتئین و قند میوه سنجد به ترتیب به میزان4.23، 2.01، 1.97، 7.79 و 48.9 درصد و بهبود خصوصیات رئولوژیکی خمیر به منظور استفاده در صنایع نانوایی بود. نتایج فارینوگراف نشانگر افزایش پایداری خمیر گندم حاوی آرد سنجد به میزان 40 درصد نسبت به نمونه شاهد بود. مشاهده بهبود خصوصیات رئولوژیکی خمیر به دلیل افزایش میزان چربی، فیبر خام و املاح آرد حاوی 10درصد آرد سنجد نسبت به نمونه شاهد بود. این نتایج مبین اطلاع از ترکیبات مختلف میوه سنجد به منظور استفاده در فراورده های مختلف غذایی، اثر آن بر خصوصیات رئولوژیکی خمیر و شرایط نگهداری آن است.


    توصیه کاربردی/صنعتی
     آرد میوه گیاه سنجد به دلیل وجود ترکیبات مفید غذایی می تواند به عنوان یک افزودنی طبیعی در فرآیندهای تولید مواد غذایی و همچنین با توجه به خواص دارویی متعدد میوه آن، در تولید داروهای طبیعی مورد استفاده قرار گیرد که این نیاز به تحقیقات بیشتری در این زمینه دارد.
    کلیدواژگان: آرد سنجد، خصوصیات رئولوژیکی، خصوصیات شیمیایی، خواص درمانی، صنایع نانوایی، واریته شکری
  • اسماعیل خسروی، علی مهرآفرین، حسنعلی نقدی بادی، رضا حاجی آقایی، محمدتقی خسروی صفحات 21-25
    مقدمه و هدف
    هدف از این مطالعه ارزیابی تاثیر محلول پاشی متانول و اتانول به عنوان یک فن آوری جدید و بی خطر در تولیدات گیاهی بر روی اجزای تشکیل دهنده اسانس بادرنجبویه (Melissa officinalis L.) متعلق به تیره نعناعیان (Lamiaceae) بود.
    روش تحقیق
     آزمایش به صورت طرح بلوک های کامل تصادفی با 15 تیمار و 3 تکرار در مزرعه تحقیقاتی پژوهشکده گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی واقع در کرج در سال 1389 انجام شد . تیمارها شامل محلول های هیدروالکلی اتانول (10، 20، 30، 40 و 50 % حجمی)، متانول (10، 20، 30، 40 و 50 % حجمی)، مخلوط یکسان متانول و اتانول (5، 15و 25 % حجمی)، تیمار آب مقطر و شاهد (بدون محلول پاشی) بود.
    نتایج و بحث
    نتایج به دست آمده از این تحقیق حاکی از آن بود که اعمال تیمارها در 11 شاخص مورد ارزیابی شده دارای تفاوت معنی داری نسبت به تیمار شاهد در سطح آماری (p≤0.01) بوده اند. نتایج فیتوشیمیایی اسانس تیمارهای مورد مطالعه نشان داد که بیشترین میزان بتاکاریوفیلن، نرال، ژرانیال، کاریوفیلن اکساید، سیترونلال، دلتاکادینول، دلتا کادینن، ژرماکرن ب، ژرانیل استات مربوط به محلول پاشی با متانول 50% و بیشترین میزان ترکیب کاریوفیلن و آلفا کادینول مربوط به تیمار با اتانول 50% بود. در مجموع از نتایج به دست آمده از این تحقیق می توان چنین نتیجه گرفت که اعمال تیمارهای هیدروالکلی متانول و اتانول بر روی گیاه دارویی بادرنجبویه توانست باعث افزایش و تغییر در بیوسنتز اجزای تشکیل دهنده اسانس شود. به نظر می رسد که بهره گیری از روش محلول پاشی با الکل ها می تواند به عنوان یکی از فن آوری های نوین در بالا بردن عملکرد گیاهان دارویی به ویژه در شرایط خشک و نیمه خشک ، مفید واقع شود.
    توصیه کاربردی/صنعتی
     توصیه می شود در صنعت تولید گیاهان دارویی به خصوص در تولید گیاهان در نظام های کشاورزی پایدار به جهت استفاده خاص از این نوع گیاهان جهت تولید دارو، برای افزایش کمیت اسانس بادرنجبویه در اقالیم مشابه منطقه مورد مطالعه، استفاده از فن آوری محلول پاشی با الکل ها (متانول و اتانول 50%) برای این منظور مورد بهره برداری قرار گیرد.
    کلیدواژگان: محلول پاشی، فیتوشیمی، بادرنجبویه، اتانول، متانول
  • پروانه نژاد سبزی، فاطمه نادری، بهرام رسولیان، بهروز عزت پور صفحات 27-34
    مقدمه و هدف
    در سال های اخیر طب تکمیلی جهت مهار درد و عفونت دندان، قطره گیاهی دنتول را به بازار عرضه کرده است. با توجه به مصرف بی رویه مسکن های شیمیایی و عوارض جانبی آن ها، موضوع سلامت فرد و توسعه آن در جامعه، و میزان آگاهی، نگرش و رفتار مثبت افراد جامعه و هم چنین دندان پزشکان به عنوان متولیان این امر، نسبت به مصرف قطره گیاهی دنتول و میزان تقاضای آن ها جهت مصرف و تجویز این دارو بسیار حائز اهمیت است.
    مواد و روش ها
    پژوهش از نوع مطالعه مقطعی به روش پیمایشی با استفاده از پرسش نامه بوده است. اعتبار و پایایی پرسش نامه بر اساس اعتبارسنجی محتوایی و آزمون مجدد و آلفای کرونباخ سنجیده شد. روش نمونه گیری در جامعه آماری اول (مردم ساکن شهر خرم آباد) خوشه ای چند مرحله ای و در جامعه آماری دوم (دندان پزشکان سطح شهر) به دلیل محدودیت سرشماری انجام گرفت. از روش های آماری توصیفی ( توزیع فراوانی و درصد) و روش های آماری تحلیلی ( آزمون کای اسکوئر، ضرایب همبستگی و غیره) استفاده گردید.
    نتایج و بحث
      در نمونه های به دست آمده از مردم شهر خرم آباد نتایج نشان داد، آگاهی مردم نسبت به قطره گیاهی دنتول کم بوده (8 /59 درصد) و همین امر سبب شده که اکثر آن ها نگرش خاصی نسبت به این قطره نداشته باشند (1/74 درصد). بیشتر آن ها از داروهای مسکن شیمیایی برای تسکین درد استفاده نموده اند (5/75 درصد)، هم چنین دندان پزشکان برای درمان درد (1/71 درصد) بیماران خود بیشتر داروهای شیمیایی تجویز کرده اند و 1/87 درصد آنان هرگز این قطره گیاهی را برای درمان عفونت دندان تجویز نکرده اند. طبق یافته های این مطالعه، سطح آگاهی مردم نسبت به این قطره پایین بوده و درصد ناچیزی از این افراد جهت کنترل درد دندان از قطره دنتول استفاده می نماید. هم چنین در جامعه دندانپزشکان با سطح آگاهی متوسط و نگرش مثبت تر نسبت به این قطره، میزان تجویز آن جهت کنترل درد و عفونت دندان بسیار ناچیز بود.
    توصیه کاربردی/ صنعتی
    اطلاع رسانی و تبلیغات در سطح جامعه و ترویج مصرف داروهای طبیعی جهت معرفی و ارتقاء سطح آگاهی دندان پزشکان و مردم از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
    کلیدواژگان: آگاهی، نگرش، رفتار، قطره گیاهی دنتول
  • شهره دادفر، عبدالله قاسمی پیربلوطی، مریم میرلوحی، محمد حجت الاسلامی، بهزاد حامدی صفحات 35-40
    مقدمه و هدف
    متابولیت های ثانویه با خواص زیست فعالی و عملکردی در اسانس گیاهان معطر می توانند در جهت بهبود کیفیت و ماندگاری بیشتر مواد غذایی به عنوان نگهدارنده های طبیعی موثر واقع شوند. این مطالعه با هدف مقایسه خاصیت ضدباکتریایی اسانس چند گیاه بومی ایران برای استفاده در صنایع غذایی اجرا شد.
    روش تحقیق
    ابتدا اندام هوایی پنج گونه گیاه دارویی انحصاری ایران شامل آویشن دنایی (Thymus daenensis Celak.)، آویشن کرمانی (Thymus carmanicus Jalals)، مرزه بختیاری (Satureja bachtiarica Bunge.)، مرزه خوزستانی (Satureja khuzestanica Jamzad.) و کرفس معطر بختیاری یا کلوس (Kelussia odoratissima Mozaff.) به همراه دو گونه بومی مرزه معمولی (Satureja hortensis L.) و گلپر برفی (Heracleum lasiopetalum Boiss.) از استان های چهارمحال و بختیاری، کرمان و خوزستان جمع آوری شد. سپس به روش تقطیر با آب (طرح کلوینجر) اسانس گیری انجام شد. قدرت ضد میکروبی اسانس ها در سه غلظت علیه Pseudomonas aeruginosa به روش انتشار دیسک تعیین شدند.
    نتایج و بحث
     اسانس های مرزه معمولی، مرزه بختیاری ، مرزه خوزستانی ، آویشن دنایی و آویشن کرمانی بیشترین قطر هاله ممانعت از رشد را علیه باکتری عامل فساد گوشت Pseudomonas aeruginosa داشتند. در نهایت اسانس مرزه بختیاری (Satureja bachtiarica Bunge.) موثرترین اسانس انتخاب بود.

    توصیه کاربردی/ صنعتی
    اسانس مرزه به عنوان یک طعم دهنده و نگهدارنده طبیعی می تواند جایگزین نگهدارنده های سنتزی در صنعت غذا به خصوص تولید و فرآوری گوشت به کار برده شود.
    کلیدواژگان: اسانس، مرزه، ضد باکتریایی، انحصاری
  • امیر شاکریان، محمد جواد سهرابی، عبدالله قاسمی پیربلوطی صفحات 41-48
    مقدمه و هدف
    اسانس ها، یکی از مهم ترین ترکیبات ثانویه موجود در گیاهان و حتی برخی جانوران می باشند که به دلیل خواص عطر یخشی، طعم دهندگی و جلوگیری از فساد در صنایع غذایی از اهمیت زیادی برخوردارند. علاوه بر آن خواص درمانی برخی از اسانس ها نظیر تقویت معده، کاهش نفخ، ضد درد، آنتی اکسیدان، افزایش سطح ایمنی بدن، تمدد اعصاب و غیره به اثبات رسیده است. در همین راستا با توجه به مصرف بومی اندام هوایی (برگ و ساقه) گیاه انحصاری کرفس بختیاری یا کلوس در فرآوردهای لبنی به خصوص ماست و دوغ، ما را بر آن داشت تا تحقیق حاضر را با هدف بررسی اثرات اسانس گیاه مذکور را بر خواص حسی و ماندگاری ماست به مرحله اجرا برسانیم.
    روش تحقیق
    اسانس کرفس بختیاری یا کلوس استخراج شده با ماست تولید شده به روش صنعتی در کارخانه در غلظت های مختلف 20، 40 و 60 قسمت در میلیون و پودر گیاهی کرفس بعد از مرحله استارترزنی و قبل از بسته بندی اضافه شد و ماست تولید شده در مدت 30 روز و در فاصله های زمانی مشخص مورد ارزیابی فیزیکی، شیمیایی، میکروبی و حسی قرار گرفت.
    نتایج
    نتایج نشان داد که اسانس کرفس کوهی بر روی خواص فیزیکی و شیمیایی ماست تاثیر گذار بوده و باعث کنترل افزایش اسیدیته ماست می شود ،ولی ظرفیت نگهداری آب را کاهش می دهد. هم چنین خواص حسی را افزایش داده و بیشترین تاثیر را بر طعم و عطر دارد و باعث افزایش ماندگاری ماست می شود.
    توصیه کاربردی/ صنعتی
     بهترین غلظت اسانس برای تولید ماست کرفس کوهی با کیفیت حسی و ماندگاری مناسب در شرایط تولید صنعتی میزان 40 قسمت در میلیون پیشنهاد می گردد.
    کلیدواژگان: اسانس، کرفس بختیاری یا کلوس، گیاهان دارویی، ماست
  • سید نورالدین طباطبایی، مهرداد مدرسی، فریبرز معطر، اکبر پیرستانی، احسان تولاییان صفحات 49-54
    مقدمه و هدف
    به منظور بررسی اثرات سطوح مختلف کندر (Boswellia serrata Triana & Planch.) در جیره غذایی بر برخی از پاسخ های ایمنی جوجه های گوشتی تحقیق حاضر ‏انجام شد.
    ‏ روش تحقیق
    در این آزمایش از تعداد 360 قطعه جوجه گوشتی یک روزه سویه راس 308 در قالب یک طرح کامل تصادفی شامل 6 تیمار و ‏‏4 تکرار برای ‏هر تیمار و 15 قطعه جوجه در هر تکرار، به مدت 42 روز (از سن یک روزگی) استفاده شد که تیمارها شامل ‏یک جیره پایه آزمایشی و سطوح ‏‏0، 1/0، 15/0، 2/0، 3/0 و 5/0 درصد پودر کندر برای هر دوره آزمایش بود. واکسیناسیون ‏طبق برنامه انحام گردید. در سن 18، 30 و 42 روزگی ‏از 4 قطعه جوجه در هر تکرار از سیاه رگ بال آن ها خون گیری و ‏گسترده خونی تهیه گردید. بعد از جداسازی سرم تیتر آنتی بادی علیه ویروس ‏نیوکاسل، آنفولانزا، آلومین و گلوبولین ‏اندازه گیری شد. در سن 42 روزگی 2 قطعه جوجه از هر تکرار کشتار و نسبت وزن طحال و ‏بورس فابرسیوس به وزن زنده ‏مجاسبه شد.
    نتایج و بحث
    نتایج نشان داد که تیتر آنتی بادی تولیدی بر علیه واکسن نیوکاسل و آنفولانزا از روند خاصی پیروی نکرده است، اما تیتر ‏آنتی بادی ‏تولیدی بر علیه تزریق گلبول های قرمز شسته شده گوسفندی و هم چنین وزن نسبی بورس فابریسیوس و طحال به ‏وزن زنده در تمام ‏تیمارهای دریافت کننده کندر بالاتر از تیمار شاهد بود. با مصرف کندر نسبت هتروفیل به لنفوسیت کاهش ‏اما نسبت آلبومین به کلوبولین ‏افزایش یافت، بنابراین کندر می تواند به دلیل اثر تحریک کنندگی بر تکثیر و افزایش ‏لنفوسیت ها، ماکروقاژها و ایجاد ایمنی هومورال و ‏هم چنین خاصیت ضد التهابی این گیاه، باعث کاهش نسبت هتروفیل به ‏لنفوسیت، بزرگ شدن طحال و بورس گردیده باشد.
    توصیه کاربردی /صنعتی
    علی رقم همه تاثیرات مثبت کندر بر سیستم ایمنی سایر موجودات، اما با توجه به نتایج حاصل از این آزمایش استفاده از کندر به خصوص در دوره آغازین جوجه های گوشتی توصیه نمی شود و استفاده از آن نیاز به تحقیقات بیشتری دارد.
    کلیدواژگان: آلبومین، آنفولانزا، گلوبولین، لنفوسیت، نیوکاسل، کندر
|
  • Niloufar Taherian, Hassanali Naghdi Badi *, Ali Mehrafarin, Mohamad Ali Vakili Shahrbabaki, Amin Nickhah Pages 1-6
    Background & Aim
    Cassia angustifolia Vahl is a valuable medicinal plant that it is important for constipation treatment. According to the importance of organic agriculture in increasing the yield of medicinal plants, the effect of bio-fertilizer on quantities yields of Cassia angustifolia Vahl or Senna in Karaj region (Iran) was examined. Experimental: This research was carried out in Randomized Complete Block Design (RCBD) with four replications and 13 treatments in 2009-2010. The seeds of Senna were scratched with H2SO4 (73%), then the bio-fertilizers and chemical fertilizer were added before sowing. The leaf surface and its Chlorophyll content (SPAD) were measured with Delta-T and Chlorophyll-meter. Results &
    Discussion
    The highest effect on quantities yield of plant was obtained from chemical fertilizers treatment. The bio-nitroxin and mixture of two bio-fertilizers (bio-sulfur and bio-phosphate fertilizer) increased quantities yield of this plant. The fertilizer treatments had a significant effect on plant height, stem diameter, chlorophyll content, leaf area, leaf dry weight and leaf fresh weight (ppIndustrial and practical recommendations: Additive Nitroxin as bio-fertilizers in soil for increasing quantitative yield of Cassia angustifolia Vahl is recommended.
    Keywords: Cassia angustifolia Vahl, Biofertilizer Yield, Physiological, Morphological
  • Mojtaba Haydari, Majd, Sayed Ali Mortazavi *, Javad Asili, Shadi Bolorian, Mohammad Armin, Ana Abdolshahi Pages 7-13
    Background & Aim
    Restrictions on the use of synthetic antioxidant such as butylated hydroxyanisole (BHA) and butylated hydroxytoluene (BHT) are being imposed because of their carcinogecity . Experimental: In this investigation, optimization of phenolic extraction process from methanolic (80%) extract (v/v) of  Flomideschema parviflorum through response surface methodology by Fulin Cio-calteu is performed for optimizing the process of three factor (time, temperature and pH) were investigated. Each factor was repeated three times including time (15, 35 and 55 min), temperature (15, 30 and 45 °C), and pH (6, 7 and 8). The experiment was conducted based on box-Behnken design with three factors and three levels comprising a total of nineteen tests.
    Results & Discussion
    Considering the results and graphs, time was identified as the most effective factor. In addition, the graphs showed that increasing behavior of phenolic compound and extract is achieved when time and temperature are incremental. In all tests, there was a significant difference between ultrasound and flooding extraction. Industrial and practical recommendations: Extraction using Ultrasound method can be recommended for its effectiveness in extracting phenolic content of Fhlomidoschema parviflorum extracts.
    Keywords: Extract, Flomideschema, parviflorum, Ultrasound, Phenolic
  • Mitra Khaki, Rizi, Esmaeil Ataye Salehi, Laleh Mosharaf *, Faezeh Tajali Pages 15-20
    Background & Aim
    Elaeagnus angustifolia L, belongs to Elaeagnaceae family, and, growing in Azarbaijan, Kurdistan, Chaharmahal va Bakhtiari and Esfahan provinces, Iran. Elaeagnus fruit contains a wide range of different food components. Recent researches indicated that there are remedial properties in this plant and, is used as painkiller in patients with rheumatoid arthritis and seizures. With respect to the medicinal and nutritional properties of elaeagnus as an appropriate additive, researches about its application in the food industry is of special importance. In this study, the chemical and rheological properties of sugar variety of elaeagnus for using in food processes were examined.
    Experimental: For this purpose, the perfect flour of the elaeagnus was evaluated in terms of its chemical and rheological properties in the flour system using Farinograph.
    Results & Discussion
    The results indicated that elaeagnus fruit have crude fiber (4.2%), fat (2.0%), ash (1.9), protein (7.8%) and suger (48.9%). The Farinography test results showed that increasing of stability of wheat flour dough containing elaeagnus flour by 40% in comparison with the control sample. Improving the rheological properties of dough was due to the increased amount of protein, fat, crude fiber and minerals of flour containing 10% elaeagnus flour in comparison with the control sample.
    Industrial and practical Recommendations: The results of this study indicated that different combinations of elaeagnus fruit for using in various food products and its effect on rheological properties of dough and its maintenance conditions.
    Keywords: Fruit Elaeagnus, angustifolia, Flour, Rheological properties
  • Esmaeil Khosravi, Ali Mehrafarin, Hassanali Naghdibadi *, Reza Hajiaghaee, Mohammad Taghi Khosravi Pages 21-25
    Introduction & Aim
    The aim of this study was evaluating effect of methanol and ethanol foliar application as a new and safe technology in plant production on lemon balm’s (Melissa officinalis L.) volatile oil components.
    Experimental: Experimental carried out based on a Randomized Complete Block Design (RCBD) with fifteen treatments and three replications in the experimental field of medicinal plants institute (ACECR) in Haljerd in the Alborz province at 2010. The treatments of this study including: control, control distilled water, aqueous ethanol solutions with 10, 20, 30, 40 and 50% (v/v), aqueous methanol solutions with 10, 20, 30, 40 and 50% (v/v) and ethanol-methanol equal mixtures with 5, 15 and 25% (v/v). In this study, phytochemical characters by GC-MS were evaluated.
    Results & Discussion
    The results were indicated that spraying of ethanol and methanol on phytochemical characters have significant difference (p<0.01). The most of biosynthesis of β-caryophyllene, neral, geranial, caryophyllene oxide, Δ-cadinene, Δ-cadinol, citronellal, germacrene-B and geranyl acetate were affected by methanol 50% solution.
    Industrial and practical Recommendations: The results showed that spraying with methanol 50% was the best treatment for increasing of volatile oil components of Melissa officinalis L. in Karaj conditions.
    Keywords: Ethanol, Methanol, Melissa officinalis, L.Quantity, Volatile oil
  • Pavaneh Nehad Sabzi, Fatemeh Naderi *, Bahram Rasulian, Behruz Ezatpour Pages 27-34
    Background & Aim
    In recent years, complementary therapies deliver a medicinal drop named ‘dentol’ for pain controlling and tooth infection. According to the excessive consumption of chemical drugs and their side effects, the subject of human health and its development in society and the level of awareness, insight and positive behavior of people and also dentists as the trustees of the society toward the usage of dentol and its demand for consumption and prescription of this drug is of great importance.
    Experimental: This study was a kind of cross-sectional using a survey method and questionnaire. Its validity and reliability was measured according to content accreditation, test-retest and Alpha Cronbach. The sampling method in first population (habitant of Khoramabad) was multistage cluster and in second one (dentists of Khoramabad) was polling because of some limitations. The descriptive-statistical and analytical-statistical (χ2, correlation coefficient etc) methods were used.
    Results & Discussion
    Samples taken from people showed that their awareness from dentol was very low (59.8 %) and it is why most of them have no special insight to it (74.1%). Most of them use chemical painkillers for alleviation (75.5%). Dentists prescribed chemical drugs for their sick mostly (71.1%) and 87.1% of them never prescribed dentol for tooth infect. According to the findings, the awareness level of people to this drug is low and just few of them use it. In dentists having medium awareness and more positive insight to it, prescribe it a little.     
    Industrial and practical recommendations: Advertising and giving information to people and encouraging them to use natural drugs for introducing and promotion of awareness level of dentists and people is very important.
    Keywords: Awareness, Insight, Behavior, Herbal drugs
  • Shohreh Dadfar, Abdollah Ghasemi Pirbalouti *, Maryam Mirlohi, Mohammad Hojatolelsami, Behzad Hamedi Pages 35-40
    Background & Aim
    Secondary metabolites with bioactive and functional properties in essence of aromatic plants can be useful for improvement of quality and persistence of food as natural preservative.  The aim of this study was to evaluate the in vitro antibacterial of essential oils of some of the medicinal plants collected from Chaharmahal va Bakhtiari Province, Iran.
    Experimental: The essential oil of Iranian medicinal plants including Thymus daenensis Celak, T. carmanicus Jalals, Satureja bachtiarica Bunge, S. khuzestanica Jamzad and S hortensis L (Lamiceae) and Kelussia odoratissima Mozaff and Heracleum lasiopetalum Boiss were collected from southwest Iran. Plant materials were subjected to hydro-distillation using a Clevenger-type apparatus according to the method recommended in BT. The antibacterial activity of the essential oils against Pseudomonas aeruginosa was tested by agar disc diffusion.
    Results & Discussion
    The results showed that almost studied essential oils from seven herbs showed antibacterial activity. The essential oils of various species of Lamiaceae have higher antibacterial activity than Apieacea species.
    Industrial and practical recommendations: In finally, the results obtained appeared to confirm the antibacterial potential of the plants investigated. Satureja species (savory) essential oils can be replaced the natural flavor preservative by synthetic preservative in food industry especially in production of meat.
    Keywords: Essential, oil, Endemic plants, Savory, Antibacterial
  • Amir Shakerian *, Mohammad, Javad Sohrabi, Abdollah Ghasemi Pirbalouti Pages 41-48
    Background & Aim
    The essential oils are the most important secondary aromatic biochemical compounds in plants and even in some animals. They are of great importance because of their aromatic, flavoring and preventing properties from deterioration in food industries. According to ethnobotany study of aerial parts of Bakhtiari celery or Kelus (Kelussia odoratissma  Mozaffarian) in dairy such as yogurt and buttermilk, encouraged us to do this research.   
    Experimental: In this study, the essential oil of K. odoratissima Mozaff was extracted. Evolution was made of three concentrations of essential oil (20, 40 and 60 ppm) which added to yogurt after inoculation. The yogurt made by industrial method. During 30 days with certain intervals physical, chemical and microbial properties were analyzed.
    Results & Discussion
    The results showed that essential oil of K. odoratissima Mozaff has improved significantly physical and chemical properties of yogurt. It led to increasing sensory properties, acidity control, improving flavor of yogurt and increasing time of consumption but water holding capacity (WHC) was reduced.
    Industrial and practical recommendations: It was proved that the best concentration of essential oil of K. odoratissima Mozaff was 40 ppm.
    Keywords: Essential oil, Kelussia odoratissima Mozaffarian, Yogurt, Herbs
  • Sayed Noradin Tabatabaei *, Mehrdad Modaresi, Fariborz Moatar, Akbar Pirestani, Ehsan Tavalaeean Pages 49-54
    Introduction & Aim
    The aim the present study is to examine the effects of Boswellia serrata Triana & Planch on (immune response) performance and carcass characteristic in broiler chicks. 
    Experimental: In this study, 360 one day old chicks (Ross 308) were allocated to six treatments with four replicates in a completely randomized design for a six week period. Treatments consisted of the basal diet supplemented with 0.0 (control), 0.1, 0.15, 0.2, 0.3 and 0.5% B. serrata.
    Results & Discussion
    The findings showed that feed intake of broilers fed control diet was significantly (p<0.05) higher than broilers fed 0.50% B. serrata in the grower period, also weight gain of broilers fed control diet was significantly (p<0.05) higher than broilers fed 0.30 and 0.50% B. serrata in the starter and grower period, but feed conversion ratio of broilers fed 0.50 % B. serrata was significantly higher than broilers fed control diet in the grower period. Application diet containing 0.15% of B. serrata led to the best feed conversion ratio in the total period, while the differences were not statistically significant. Percentage of gizzard to body weight, intestinal and seca length of broiler fed diet containing 0.5% of B. serrata was significantly (p<0.05) higher than broiler fed control diet.
    Industrial and practical recommendations: Although it has some positive effects on immune system of all creatures, according to the findings of this study, using Boswellia serrata especially in first period of broiler chicks, is not recommended and it needs more research.