فهرست مطالب

آفاق علوم انسانی - سال سوم شماره 26 (خرداد 1398)

نشریه آفاق علوم انسانی
سال سوم شماره 26 (خرداد 1398)

  • تاریخ انتشار: 1398/03/20
  • تعداد عناوین: 6
|
  • محسن اسدالله سلمان پور صفحات 1-20
    عرفان اسلامی دربردارنده زیباترین گهرهای ادب فارسی است که بیگمان سبب تعالی جایگاه هنراسلامی ایرانی گردیده است. در این میان، عطار از شاعران عارفی است که در ادبیات عرفانی صاحب سبک است و اسرارنامه او در پی افشای اسرار عرفانی برای مخاطبان است. اما شناخت این اثر ارزشمند - که به باور اکثر ادبپژوهان، در شکلگیری شخصیت و باورهای عرفانی شاعر بزرگی چون مولانا نقش بسزایی داشته است - بدون آشنایی با اصطلاحات و واژگان عرفانی این منظومه، کاری بس دشوار و گاه غیرممکن است؛ لذا نگارنده در این نوشتار با شرح برخی از اصطلاحات عرفانی اسرارنامه (آغازین با الف، ب) سعی دارد کلیدی برای شناخت و فهم آثار دیگر این شاعر عارف و شاعران هم عصر او را فراهم آورد. واژگان عرفانی اثر گاه در فرای معنای لفظی، پشتوانه ی عمیق و غنی عرفان اسلامی- ایرانی را به همراه دارند که نگارنده با درک این مهم، سعی در رازگشایی این اصطلاحات ارزشمند دارد.
    کلیدواژگان: ادبیات عرفانی، عطار نیشابوری، اسرارنامه، اصطلاحات عرفانی
  • امیر علی پور، رضا پریزاد * صفحات 21-34
    روابط ایران و کشورهای همسایه آن را میتوان یکی از غیرعادی ترین و استثنایی ترین روابط خارجی در دنیا تلقی کرد. روابط ایران و عثمانی و سپس عراق طی قرون اخیر شامل چرخهای از تعارض های بلندمدت، جنگ ها و دوره های کوتاه مدت اتحاد، صلح سرد و همزیستی بوده است. با پیدایش داعش، روابط ایران با کشورهای همسایه وارد مرحله ای شد که با ادوار گذشته تفاوت ماهوی دارد. این پژوهش با هدف بررسی نقش داعش بر روابط ایران با کشورهای همسایه آن انجام شده است. در نهایت با توجه به نتایج این تحقیق با توجه به نتایج این تحقیق سوریه مهم ترین پل ارتباطی ایران برای حمایت از حزب الله لبنان و گروه های فلسطینی محسوب میشود، بنابراین اهمیت بقای حکومت بشار اسد برای حفظ هرچه بهتر این ارتباط از اهمیت فراوانی برای جمهوری اسلامی ایران برخوردار است. نقاط مشترک ایران و ترکیه در سوریه پایان جنگ سوریه خواسته مشترک ترکیه و ایران است. در عراق نیز پس از سقوط صدام تلاش های بسیاری برای جلوگیری از تکوین عراق با هویت واقعی آن انجام شد. اگر اقدامات گستردهای که طی یک دهه اخیر در زمینه جلوگیری از شکل گیری دولتسازی در عراق نادیده گرفته شود، پیدایش داعش را میتوان مهم ترین تهدید برای تکوین هویت دولت جدید عراق تلقی کرد.
    کلیدواژگان: داعش، عراق، سوریه، ترکیه
  • عارف وفایی*، محمد رسول حسن یار صفحات 35-51
    اندیشه های سیاسی به عنوان بخشی از اندیشه های کلی بشر؛ شامل موضوعات و مفاهیمی است که در ارتباط به چگونگی و ضرورت نظام سیاسی، مشروعیت حکومت، اداره جامعه، سعادت و رفاه بشر و... مطرح شده و به توضیح و تحلیل آن ها میپردازد. دانشمندان و متفکران برای بررسی این مسائل ناگزیر به انتخاب روش هایی است که قدرت و توانایی پاسخ گویی به این موضوعات را داشته باشند. روش در حقیقت به مسیر و ابزارهای توجه دارد که یک محقق برای یافتن پاسخ به پرسش های سیاسی اش انتخاب میکند. از همین جهت یافته های پژوهشگران ممکن با توجه به انتخاب روش و ابزارهای متفاوت، نیز یکسان نباشند. این مقاله با روش توصیفی- تحلیلی و با استفاده از داده های کتابخانه ای، به دنبال پاسخ به این سوال است که؛ در حوزه تمدنی اسلامی چه روش های برای پاسخ به مسایل سیاسی وجود دارند؟ فرضی های که در پاسخ به این پرسش ارایه میگردد، بیانگر این واقعیت است که در حوزه تمدنی اسلامی سه رویکرد درون دینی اصلی وجود دارد که به توضیح و تفسیر از مسایل سیاسی و دیگر موضوعات مرتبط به آن می پردازد. این رویکردها با توجه به میزان استفاده شان از عقل به فلسفه سیاسی، کلام سیاسی و فقه سیاسی تقسیم میشوند.
    کلیدواژگان: اندیشه سیاسی، روش شناسی، فلسفه اسلامی، کلام اسلامی و فقه اسلامی
  • صدیقه خنفری صفحات 53-68

    یکی از ویژگی های سازمان های جدید انباشتگی بیش از حد دانش در سطح رقابت است به طوریکه افزایش حجم اطلاعات در سازمان ها لزوم تحلیل و استفاده درست و منطقی از آنها در تصمیم های سازمانی طی دو دهه اخیر باعث ظهور پدیدهای به نام هوش رقابتی شده است. هوش رقابتی به عنوان یک ابزار مدیریت راهبردی و یکی از سریعترین زمینه های رشد کسب وکار دنیا مطرح است.
    هدف
    تحقیق حاضر، با هدف بررسی تاثیر کارکردهای هوش رقابتی با اثربخشی استراتژی های بازاریابی در شعب بانک ملی خوزستان انجام گرفته است.
    روش
    این پژوهش به دلیل ماهیت موضوع، توصیفی و از نوع پیمایشی است. جامعه آماری این پژوهش را کارمندان و مدیران بانک ملی خوزستان تشکیل دادهاند که تعداد 205 نفر براساس فرمول کوکران نظرسنجی گردیدند. برای اندازه گیری مولفه ها از پرسشنامه هوش رقابتی و استراتژی بازاریابی گلدسون و همکاران، (2012) استفاده شده است. برای تجزیه و تحلیل داده ها علاوه بر تک نمونه ای استفاده t استفاده از شاخص های آمار توصیفی از روش آمار استنباطی، واریانس و آزمون شده است.
    نتیجه گیری
    کارکردهای هوش رقابتی بر استراتژی های بازاریابی در شعب بانک ملی خوزستان تاثیر مثبت و معناداری دارد.
    کلیدواژگان: هوش رقابتی، استراتژی بازاریابی، فرصت های بازاری، تهدیدات رقبا، مخاطرات رقبا
  • سید جواد حسینی صفحات 69-86
    پژوهش حاضر به دنبال بررسی رابطه سبک رهبری مدیران و تعهد سازمانی در مدارس شهرستان دیواندره می باشد. روش پژوهش موردنظر توصیفی و از نوع همبستگی می باشد که شامل جامعه آماری به تعداد 1030 نفر و نمونه ای برابر با 279 نفر به کمک فرمول کوکران انتخاب گردیده اند و و پرسشنامه تعهد سازمانی آلن و (LBDQ) برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه توصیف رفتار رهبر استفاده شده است. نتایج به دست آمده نشان می دهد که بین سبک رهبری مدیران و (OCQ) مایر تعهد سازمانی رابطه معناداری وجود دارد و بین سبک رهبری رابطه مدار و وظیفه دار با تعهد سازمانی رابطه وجود دارد و اما بین سبک رهبری مدیران برحسب جنسیت و تعهد سازمانی تفاوت
    معناداری وجود دارد و بین سبک رهبری مدیران و مدرک تحصیلی تفاوت معناداری وجود دارد.
    کلیدواژگان: سبک های رهبری رابطه مدار وظیفه مدار، تعهد سازمانی، تعهد عاطفی، تعهدهنجاری، تعهد مستمر
  • فائزه نامداری، نازنین هنرپروران * صفحات 87-109
    مقدمه
    پژوهش حاضر با هدف بررسی کیفی تاثیر معاشرت با جنس مخالف قبل از ازدواج بر کیفیت زندگی و روابط زوجین مورد بررسی قرار گرفته است.
    روش
    در این پژوهش از روش پدیدار شناختی استفاده شده است. در این روش، پژوهشگر در پی کسانی بود که تجربه غنی از پدیده مورد بررسی و همچنین تمایل به بیان آن داشته اند. لذا براساس هدف تحقیق، نمونه از میان زوجین شیرازی با سابقه روابط قبل از ازدواج انتخاب گردید. نمونه گیری تا حد اشباع، یعنی زمانی که در خلال مصاحبه هیچ اطلاعات جدیدی به دست نیاید و پایان می یابد.
    یافته ها
    نتایج نشانگر دو حیطه اصلی: 1-نکات مهم در تجارب روابط قبل از ازدواج که شامل علل و عوامل ورود به رابطه، معیارهای انتخاب، احساس فرد از تجربه رابطه، امتیازها و معایب، نگرانی و دغدغه افراد در این دوران. 2 - تاثیر این روابط بر کیفیت زندگی و روابط زوجین که شامل ارتباط با همسر، رضایت از زندگی مشترک، شباهتها و تفاوتهای دوران دوستی با بعد از ازدواج بود.
    نتیجه گیری
    این نتایج بر وجود میل غریزی به شناخت جنس مخالف و فاصله گرفتن از ارزش های سنتی و گرایش به سبک زندگی مدرن تاکیدمیکند. ولی به دلیل نبودن فلسفه زیربنایی این روابط در کشور ما و تفکر سنتی خانواده و عدم حمایت آنها بعد از ازدواج و همچنین نرسیدن افراد به رشد فکری لازم در مورد هدف از ایجاد رابطه و عدم مدیریت درست آن، مشکلات و همچنین عوارض فردی و اجتماعی برای افراد به وجودمی آید.
    کلیدواژگان: معاشرت با جنس مخالف، کیفیت زندگی، روابط زوجین