فهرست مطالب

نشریه مدیریت سلامت
پیاپی 75 (بهار 1398)

  • تاریخ انتشار: 1397/12/10
  • تعداد عناوین: 9
|
  • فیروزه زارع فراشبندی، محمدرضا هاشمیان* صفحات 9-11
    مقدمه

    یکی از اصیل ترین وظایف مراکز آموزش نیروی انسانی، ارائه آموزش های متناسب با نیازهای بازار کار است. [1] بررسی نوشتارهای حوزه کتابداری عام در ایران بیانگر آن است که صاحب‏نظران، برنامه های آموزشی این حوزه را به دلیل پیروی درس ها از پارادایم سنتی و نسبتا منسوخ کتابخانه، کم توجهی به آموزش مهارت های مورد نیاز در جامعه ی اطلاعاتی نوین، وجود درس های کم ارتباط یا غیرتخصصی، استفاده نکردن از واژگان مناسب، ضعف در ارائه محتوای درس ها و عدم همگامی با تحولات فن آوری ناکارآمد دانسته و خواستار بازنگری در سرفصل ها شده اند. [2] یکی از مشکلات گرایش پزشکی این رشته علاوه بر مشکلات ذکر شده، همپوشانی و مشابهت بیش از 60 درصد سرفصل های هر سه مقطع آن با سرفصل گرایش های غیرپزشکی رشته است که جای تامل بسیار دارد. [3] بنابراین، لازم است جنبه بالینی و پزشکی این گرایش با راهکارهایی همچون افزودن مباحث پزشکی و استفاده ترکیبی از مدرسان کتابداری و بالینی تقویت شود تا این رشته بر گرایش پزشکی خود تمرکز بیشتری کرده و بخش خدمات آن به جامعه پزشکی و بیماران برجسته تر شود. تنها در این صورت است که نیاز به آن در نظام سلامت ایجاد یا تقویت خواهد شد و در غیر این صورت محکوم به حذف بوده و جای خود را به رشته های دانشگاهی جدیدتر خواهد داد. [1] بدین منظور پیشنهاد می شود که گرایش یا رشته جدیدی با عنوان کتابداری بالینی در مقطع کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی بنا به دلایل و ضرورت های زیر ایجاد شود: اهمیت ارائه خدمات کتابداری بالینی به جامعه پزشکی: این خدمات می تواند برای گروه های هدفی چون تیم درمان، بیمار، خانواده بیمار و نظام کلی سلامت باشد و تنها افراد دارای آموزش و تجربه لازم قادر به ایفای این نقش می باشند. [4] اهمیت بازنگری برنامه های درسی در نظام آموزش عالی: پایش و بازنگری برنامه ریزی درسی به طور نظام مند می تواند سبب بهبود فرآیند آموزش و در نتیجه افزایش مهارت های نیروی انسانی، هماهنگی با بازار کار و نیازهای زمانی و مقطعی جامعه، هماهنگی با تحولات و پارادایم های علمی و ایجاد روحیه خلاق و تفکر انتقادی شود. [3] مطابقت با اسناد بالادستی و سیاست های کلی وزارت بهداشت در خصوص بسته های تحول و نوآوری در آموزش پزشکی: می توان براساس دو بسته از بسته های مذکور بحث ضرورت ایجاد گرایش یا رشته کتابداری بالینی را تبیین نمود. این دو بسته عبارتند از بسته "آموزش پاسخگو و عدالت محور" و بسته " توسعه راهبردی، هدفمند و ماموریت گرای برنامه های آموزش عالی سلامت" که بر بازنگری و تدوین برنامه های آموزشی متناسب با نیازهای کشور تاکید می کنند. [5] فقدان برنامه آموزشی رسمی و غیررسمی برای کتابداری بالینی در کشور: در حال حاضر کارگاه های آموزشی محدودی در حوزه کتابداری بالینی توسط وزارت بهداشت برگزار شده است. اما، ایجاد جایگاه قانونی و رسمی برای کتابداری بالینی نیازمند برنامه آموزشی رسمی و مشخصی است که توانمندی های تخصصی لازم را در افراد ایجاد کند.

    نتیجه گیری

    با توجه به مواردی که مطرح شد، می توان در یک جمع بندی چنین نتیجه گرفت که یکی از مباحث جدید در حوزه اطلاعات بالینی، بحث کتابدار بالینی است که به صورت موفق در برخی کشورها اجرا شده و براساس مطالعات انجام شده، از سوی متخصصین بالینی نیز پذیرفته شده است. بر اساس این مطالعات، کتابدار بالینی نیازمند کسب دانش و مهارت هایی از قبیل آشنایی با مباحث پایه بالینی، پزشکی مبتنی بر شواهد، آمار و اپیدمیولوژی، بازیابی اطلاعات بالینی، و ارزیابی نقادانه شواهد از طریق آموزش و تجربه است. از آنجایی که نظام آموزش عالی و سیاست های وزارت بهداشت در حوزه آموزش پزشکی نیز بر تدوین و بازنگری در برنامه های آموزشی مبتنی بر نیازهای جامعه تاکید دارد و تاکنون برای ایفای نقش یا شغل کتابدار بالینی در ایران برنامه ریزی اصولی، مدون و رسمی صورت نگرفته است، یکی از راه های موثر در تربیت این افراد در کنار آموزش ضمن خدمت برای دانش آموختگان قبلی این رشته، می تواند ایجاد رشته یا گرایش کتابداری بالینی در مقطع کارشناسی ارشد برای دانشجویان جدیدالورود باشد.

    کلیدواژگان: کتابداری بالینی، ایجاد رشته
  • علیرضا مقدم*، محسن شفیعی نیکابادی، معصومه کاشفی صفحات 12-25
    مقدمه

    امروزه با توجه به گستردگی و پراکندگی جمعیت در سطح کشور، بکارگیری فن آوری پزشکی از راه دور توسط پزشکان ضروری است. هدف اصلی پژوهش حاضر تعیین رابطه بین توانمندی پزشکان با میزان تمایل به پذیرش این فن آوری است.

    روش ها

    پژوهش حاضر از نوع پژوهش های تحلیلی- پیمایشی بوده و جامعه آماری آن را پزشکان شاغل در مرکز آموزشی پژوهشی درمانی امیرالمومنین (ع) سمنان تشکیل داده اند. تعداد 40 پرسش نامه قابل استفاده جمع آوری گردید. برای انجام تحلیل های آماری و آزمون فرضیه های پژوهش (با استفاده از معادلات ساختاری) از دو نرم افزار SPSS 19 و SMARTPLS 2 بتا استفاده شده است.

    یافته ها

    یافته های پژوهش حاضر نشان داد توانمندی های مدیریتی (ضریب تاثیر 141/0) و فنی (ضریب تاثیر 135/0) پزشکان اثر مستقیم و معنی داری بر تمایل به پذیرش فن آوری پزشکی از راه دور دارد. همچنین، توانمندی های مدیریتی (ضریب تاثیر 335/0) و مالی (ضریب تاثیر 211/0) از طریق تقویت دیدگاه مثبت پزشکان نسبت به تغییر (ضریب تاثیر 301/0) بر میزان تمایل به پذیرش فن آوری پزشکی از راه دور اثر غیر مستقیم و معناداری داشته است. نتیجه گیری پیشنهاد می شود متولیان حوزه سلامت و مدیران مراکز آموزشی-درمانی قبل از اجرای پروژه های خدمات پزشکی از راه دور و پیش از سرمایه گذاری در سخت افزار مربوطه، به تقویت توانمندی پزشکان در زمینه توانایی های مدیریتی، کار با فن آوری های اطلاعاتی و ارتباطی و مهارت های مالی و سرمایه گذاری بپردازند. به این ترتیب، پزشکان دیدگاه مثبتی نسبت به تغییر پیدا کرده و پذیرش کار با این فن آوری از سوی آنها تسهیل می شود.

    کلیدواژگان: توانمندی پزشکان، تغییر، دیدگاه، پذیرش فن آوری پزشکی از راه دورمدیریتی
  • لیلا غلامحسینی، فرحناز صدوقی*، علی اصغر صفایی صفحات 26-39
    مقدمه

    فن آوری های پیشرفته بیمارستانی نویدبخش ورود به عصری نوین هستند. سیستم مکان یابی بلا درنگ یکی از این فن آوری ها است که به رهگیری بیماران، پزشکان، پرستاران و تجهیزات بیمارستانی می پردازد. هدف از مطالعه حاضر، معرفی فن آوری های کاربردی سیستم های مکان یابی بلا درنگ در حوزه سلامت است.

    روش ها

    مطالعه حاضر از نوع مروری-توصیفی و جامعه پژوهش شامل مستندات مرتبط با سیستم مکان یابی بلادرنگ حوزه مراقبت سلامت بود. جستجو در پایگاه های اطلاعاتیIEEE Xplore, Elsevier, Springer, Wiley online library, Science Direct, Emerald, PubMed, DOAJ, Web of Science, Taylor و موتور جستجوگر Google Scholar بین سال های 2005 تا 2018 انجام شد. از میان 652 منبع بازیابی شده، تنها 19منبع مورد بررسی قرار گرفت. به همین منظور، پیش نویس اولیه فرم گردآوری داده در نرم افزار اکسل طراحی شد و پس از دریافت نظرات متخصصان و انجام اصلاحات لازم، روایی فرم نهایی تائید شد. سپس، منابع منتخب براساس اهداف مطالعه در فرم گردآوری داده وارد شده و تحلیل روایتی انجام شد.

    یافته ها

    فن آوری های گوناگونی در سیستم های مکان یابی به کار رفته که موجب کاهش هزینه و افزایش سرعت فرآیند ارائه خدمات درمانی می شوند. این سیستم ها بر ارتباطات رادیویی تکیه دارند که تبادل دقیق داده ها و کنترل فرآیندها از وجوه مثبت آنها می باشد. ردیابی بیماران، پزشکان و مکان یابی تجهیزات متحرک در شرایط اورژانس، دسترسی به اطلاعات، رضایت مندی بیماران و کارکنان و کاهش خطاهای پزشکی از کاربرد های اساسی این سیستم به شمار می آید.

    نتیجه گیری

    براساس یافته‎ها، اهمیت استفاده از سیستم مکان یابی بلا درنگ در حوزه مراقبت سلامت بسیار چشمگیر بوده و بازدهی آن قابل استناد است؛ بنابراین، لزوم به کارگیری فن آوری های نوین در راستای ارتقای این سیستم ها ضروری بنظر می رسد.

    کلیدواژگان: سیستم مکان یابی بلادرنگ، سیستم مراقبت سلامت، ردیابی، موقعیت یابی، ناوبری
  • علیرضا مزدکی، عزیز رضاپور، تورج هراتی خلیل آباد*، ناصر محمدخانی صفحات 40-48
    مقدمه

    مدیریت منابع مالی در بیمارستان ها به عنوان یکی از پرهزینه ترین سازمان های ارایه خدمات در نظام سلامت کشور، اهمیت ویژه ای دارد. مدیران بیمارستان ها با تحلیل نقدینگی و عوامل موثر بر آن می توانند بیمارستان را از کمبود نقدینگی رهایی دهند. هدف اصلی پژوهش حاضر، بررسی عوامل موثر بر شاخص های مالی بیمارستان های دانشگاه علوم پزشکی ایران بود.

    روش ها

    پژوهش حاضر بصورت توصیفی - تحلیلی در دو مقطع زمانی قبل و بعد از اجرای طرح تحول نظام سلامت در سال 1392 و 1394 ، در بین 8 بیمارستان منتخب تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی ایران انجام شد. کلیه داده های مربوط به نسبت های نقدینگی، بدهی، سودآوری و درآمد به ازای هر تخت بوسیله چک لیست های محقق ساخته از واحدهای حسابداری، آمار و سیستم اطلاعات بیمارستان ها جمع آوری و از ضریب همبستگی پیرسون برای اندازه گیری روابط استفاده شد.

    یافته ها

    اجرای طرح تحول نظام سلامت موجب افزایش درآمد سرانه تخت، نسبت سوددهی و نقدینگی در تمامی بیمارستان ها شده است(05/0p<). در بین عوامل بررسی شده، درآمد سرانه هر تخت و درآمد سالانه بیمارستان قبل از اجرای طرح تحول، به ترتیب با ضرایب 3/0 و 22/0و بعد از اجرای طرح تحول با ضرایب 33/0 و 31/0 دارای ارتباط مثبتی با نسبت نقدینگی بود. اگرچه عواملی چون نسبت بدهی و سودآوری دارای ارتباط منفی با نسبت نقدینگی بوده است.

    نتیجه گیری

    بنظر می رسد مدیران جهت بهبود وضعیت مالی بیمارستان، توجه به عواملی چون وضعیت بدهی و درآمد بیمارستان را باید در راس برنامه ریزی های خود قرار دهند.

    کلیدواژگان: نسبت های مالی، نقدینگی مالی، بیمارستان، طرح تحول نظام سلامت
  • زینب سپهوند، فاطمه شیخ شعاعی*، سیدجواد قاضی میرسعید، علی شعبانی صفحات 49-60
    مقدمه

    افراد با استعداد در هر سازمان، نیروهای با ارزش و کمیابی هستند و مدیران سازمان برای دستیابی به بهترین نتیجه، نیاز به مدیریت آن ها دارند. بنابراین، پژوهش حاضر با هدف شناسایی وضعیت مدیریت استعداد در کتابخانه های دانشگاه های علوم پزشکی منتخب شهر تهران شکل گرفت.

    روش ها

    پژوهش حاضر از نظر نوع و هدف توصیفی -کاربردی و با روش پیمایشی انجام شده است. جامعه آماری پژوهش کتابداران شاغل در کتابخانه های مرکزی و دانشکده ای دانشگاه های علوم پزشکی تهران، ایران و شهید بهشتی به تعداد 130 نفر بودند. ابزار جمع آوری داده ها پرسش نامه «راث ول» (Rath vel) بود. روایی آن توسط 5 نفر از اساتید و صاحب نظران کتابداری و مدیریت مورد بررسی و پایایی آن نیز بر اساس ضریب آلفای کرونباخ مورد تائید قرار گرفت.

    یافته ها

    یافته های پژوهش نشان داد که در بعد ایجاد تعهد نسبت به استقرار مدیریت استعداد میانگین وضعیت موجود و مطلوب به ترتیب 872/2 و 231/4، ارزیابی الزامات کار فعلی ، 846/2 و244 /4، ارزیابی عملکرد فردی 907/2  و 246/4، ارزیابی الزامات کار آتی 820/2  و 303/4، ارزیابی استعداد فردی 741/2 و 274/4، پر کردن خلا پرورشی 818/2 و 328/4، ارزیابی مدیریت استعداد و جانشین پروری 604/2  و 302/4 بود.

    نتیجه گیری

    در مجموع نتایج نشان داد وضعیت مدیریت استعداد در کتابخانه های دانشگاه های علوم پزشکی منتخب شهر تهران در وضعیت نسبتا مطلوب قرار دارد.

    کلیدواژگان: مدیریت استعداد، جانشینپروری، کتابخانه مرکزی، کتابخانه دانشکدهای، دانشگاه علوم پزشکی
  • شیدا آردم، فرهاد سلیمانیان قره چپق* صفحات 61-77
    مقدمه

    بیماری کبدی یکی از بیماری های شایع و خطرناک می باشد و تشخیص بهموقع این بیماری می تواند در پیشگیری از عوارض، کنترل و درمان بیماری بسیار موثر باشد. هدف پژوهش حاضر بهبود الگوریتم آدابوست با الگوریتم کرم شب تاب برای تشخیص بیماری کبد می باشد.

    روش ها

    مطالعه حاضر، از نوع توصیفی-تحلیلی می باشد. مجموعه داده آن شامل 583 رکورد مستقل شامل 10 ویژگی موجود در مجموعه داده یادگیری ماشین دانشگاه کالیفرنیا، ایروین ((UCI) University of California, Irvine) می باشد. در این مقاله از ترکیب الگوریتم آدابوست و کرم شب تاب در راستای افزایش کارایی تشخیص بیماری کبد استفاده شده است. از 80 درصد داده ها جهت آموزش و از 20 درصد باقی مانده جهت آزمون استفاده شده است که این مبنا توسط ارزیابی های مختلف انتخاب شده است.

    یافته ها

    نتایج نشان داد که عملکرد مدل ترکیبی با انتخاب ویژگی در مقایسه با حالت بدون انتخاب ویژگی بهتر است. البته انتخاب ویژگی های مهم در عملکرد مدل ترکیبی موثر هستند. درصد صحت (accuracy) مدل ترکیبی با پنج ویژگی در بهترین حالت برابر با 6/98 درصد و درحالت کلی و با تمام ویژگی ها برابر با 1/94 درصد است. در مقایسه کلی، مدل ترکیبی در مقایسه با اغلب مدل های داده کاوی از درصد صحت بیشتری برخوردار است.

    نتیجه گیری

    با توجه به نتایج به دست آمده مطالعه حاضر، مدل ترکیبی در تشخیص و طبقه بندی افراد سالم و ناسالم می تواند نقش موثری در کمک به پزشکان داشته باشد و در مراکز پزشکی برای بالا بردن دقت، سرعت و کاهش هزینه ها می توان از این مدل استفاده نمود. نمی توان ادعا کرد که مدل ترکیبی در مقایسه با کل مدل ها بهتر است اما در مقایسه با بیشتر مدل ها دارای درصد صحت بیشتری است.

    کلیدواژگان: بیماری کبد، الگوریتم آدابوست، الگوریتم کرم شب تاب، طبقه بندی
  • شهرام صدقی، فروزان عشوری مهرنجانی*، شادی اسدزندی صفحات 78-90
    مقدمه

    سواد سلامت شامل مجموعه ای از مهارت های خواندن، دسترسی، درک و فهمیدن، ارزیابی، تصمیم گیری و توانایی بکارگیری این مهارت ها در حوزه سلامت است. هدف پژوهش حاضر، بررسی سطح مهارت های سواد سلامت بیماران ام اس در ایران بوده است.

    روش ها

    پژوهش حاضر، یک مطالعه پیمایشی از نوع توصیفی-تحلیلی در سال 1397 است. جامعه پژوهش کلیه بیماران ام اس عضو انجمن ام اس ایران بودند که تعداد 384 نفر به صورت نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. پرسش نامه استاندارد سواد سلامت ایرانیان بین نمونه ها توزیع گردید. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 23، آمار توصیفی (میانگین، انحراف معیار) و آمار استنباطی (آزمون کروسکال والیس و من ویتنی) تحلیل شد.

    یافته ها

    یافته ها نشان داد میانگین سنی بیماران، 30/6 بود و بیشتر شرکت کنندگان (75 درصد)، از تحصیلات بالایی برخوردار بودند. سطح مطلوب بودن در سواد سلامت بیماران ام اس، میانگین دو بوده علاوه بر آن سواد سلامت در ابعاد خواندن، دسترسی، درک و فهمیدن، ارزیابی و تصمیم گیری به ترتیب دو (مطلوب)، 2/1 (نسبتا مطلوب)، 1/6 (کاملا مطلوب)، دو (مطلوب) و 2/1 (نسبتا مطلوب) بود. همچنین، بین میانگین سواد سلامت برحسب جنس (006/0P-Value =) و سطح تحصیلات (008/0P-Value =)  تفاوت معنادار آماری وجود داشت.

    نتیجه گیری

    نتایج حاصل از پژوهش حاضر نشان داد با توجه به سطح بالای مهارت های سواد سلامت بیماران ام اس بسیاری از مشکلات پیش روی آن ها تسهیل شده است؛ و افراد با آگاهی بیشتر با بیماری خود روبرو می شوند و در موقعیت ها و بحران ها مدبرانه عمل می کنند.

    کلیدواژگان: کلیدواژه ها: سواد سلامت، بیمار ام اس، مولتیپل اسکلروزیس
  • فاطمه صفری، انیسه نیک روان*، به آفرید قلندری صفحات 91-102
    مقدمه

    هدف از مطالعه حاضر، بررسی تاثیر عوامل اقتصادی و اجتماعی بردریافت خدمات سرپایی به علت عدم مراجعه برای دریافت خدمات سرپایی یا عدم دریافت خدمات سرپایی پس از مراجعه و بررسی دلایل برآورده نشده نیاز ها در بهره مندی از این خدمات  در سطح کشور می باشد.
     

    روش ها

    روش اجرای این مطالعه از نوع تحلیلی- توصیفی بود. داده های مورد نیاز مطالعه حاضراز داده های خرد طرح بهره مندی از خدمات سلامت که در سال 1393 توسط موسسه تحقیقات سلامت و با همکاری مرکز آمار ایران تهیه شده، جمع آوری شد. با استفاده از روش های اقتصاد سنجی، مدل رگرسیون لوجستیکLogestic))و نرم افزار استاتا (stata) نسخه 13  مورد تحلیل قرار گرفت.

    یافته ها

    بین شاخص های اقتصادی و اجتماعی و علل نیاز های برطرف نشده خدمات سرپایی ارتباط آماری معنی داری یافت شد. با توجه به مدل رگرسیون لوجستیک بین میزان درآمد، نوع فعالیت، میزان تحصیلات، نوع بیمه، وضعیت زناشویی ومحل سکونت(شهری/روستایی) با عدم دریافت خدمات سرپایی ارتباط آماری معنی داری وجود داشت. مهمترین یافته پژوهش حاضر رابطه معنی دار بین ویژگی های اقتصادی اجتماعی و دلایل برطرف نشدن نیاز به استفاده از خدمات سرپایی درایران بوده است.

    نتیجه گیری

    مراقبت های سلامت مرتبط با خدمات سرپایی،  به برخی از متغیرهای مستعد کننده وابسته می باشد. اما بهبود متغیرهای اجتماعی و اقتصادی اثرگذار می تواند درکاهش عدم مراجعه جهت استفاده ازخدمات سرپایی موثر باشد. وجود رابطه معنی دار بین ویژگی های اقتصادی و اجتماعی با دلایل برطرف نشدن نیاز به استفاده از خدمات سرپایی درایران لزوم توجه مدیران نظام سلامت را برمبنای نیاز به بهره مندی از خدمات سلامت نشان می دهد.

    کلیدواژگان: عوامل اقتصادی و اجتماعی، نیاز های برطرف نشده، خدمات سرپایی
  • وحید محمودی، محمدعلی فیض پور، حنان عموزاد مهدیرجی، بابک ده موبد شریف آبادی* صفحات 103-118
    مقدمه

    طراحی مدل ارزیابی عملکرد زنجیره تامین بیمارستان ها یکی از اساسی ترین تصمیمات در مدیریت زنجیره تامین حوزه سلامت است که اثری قابل توجه بر روی بازگشت سرمایه و عملکرد کلی آن دارد. هدف پژوهش حاضر، طراحی مدلی برای ارزیابی عملکرد زنجیره تامین در بیمارستان ها با لحاظ کردن ابعاد اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی پایداری بود.

    روش ها

    مطالعه حاضر از نوع کیفی بود که با روش گراندد تئوری انجام شد. روش گردآوری داده ها مصاحبه های عمیق با 14 نفر از خبرگان بیمارستان های دولتی استان یزد شامل پنج نفر از مدیران بیمارستان ها، چهار نفر از مدیران بخش ها، سه نفر از معاونت منابع و پشتیبانی، دو نفر معاون اداری با حداقل هشت سال سابقه کار وآشنا با بحث پایداری بود. روش نمونه گیری روش ترکیبی هدفمند و گلوله برفی بود و از روش های کدگذاری باز، محوری و گزینشی برای تحلیل داده ها استفاده شد.

    یافته ها

    در پژوهش حاضر ابتدا 44 کد فرعی موثر بر زنجیره تامین پایدار بیمارستان، با استفاده از مصاحبه عمیق با خبرگان بیمارستان های دولتی استان یزد شناسایی شد و در قالب شش کد اصلی عوامل مداخله گر، عوامل علی، پدیده محوری، راهبردهای عملکرد، الزامات زمینه ای و پیامدهای عملکرد قرار گرفت. بهبود همکاری مشترک در بخش های مختلف بیمارستان، کاهش ریسک خطای پزشکی، بهبود کیفیت خدمات و ارتقا جایگاه حرفه ای پرسنل از جمله پیامدهای ارزیابی عملکرد زنجیره تامین پایدار بیمارستان ها بود.

    نتیجه گیری

    مدل ارائه شده می تواند به عنوان ابزاری جهت پیش بینی و سیاست گذاری در زمینه ارزیابی عملکرد زنجیره تامین پایدار در بیمارستان های دولتی مورد استفاده قرار گیرد. برنامه ریزی و سیاستگذاری ارتقای سلامت و سیستم مدیریت محیط زیست، می تواند به نتایجی همچون مشارکت و همکاری بخش ها، کاهش اشتباهات تشخیصی و تجویز دارو، درک نیازهای خاص هر بیمار و اجرای برنامه های آموزشی و مراقبتی و همچنین کاهش انتشار آلاینده های زیست محیطی منجر شود.

    کلیدواژگان: ارزیابی عملکرد، زنجیره تامین، پایداری، بیمارستان های دولتی
|
  • Firoozhe Zare, Farashnandi, Mohammadreza Hashemian* Pages 9-11
  • Alireza Moghaddam*, Mohsen Shafiei Nikabadi, Masoumeh Kashefi Pages 12-25
    Introduction

    The extent and distribution of population across the country has made telemedicine technology an effective and comprehensive way to provide health services by physicians. The purpose of this study was to determine the relationship between the capabilities of physicians and their willingness to accept telemedicine technology.

    Methods

    The population of this analytical-survey study, consists of physicians in Amiralmomenin Therapeutic Research Training Center, Semnan. A questionnaire was used to collect data which were then analyzed using SPSS 19 and SMARTPLS 2 (beta) to test the research hypotheses .

    Results

    There was a statistically significant positive and direct relationship between the managerial [path coefficient: 0.141] and technical [path coefficient: 0.135] capabilities of physicians and their willingness to accept telemedical technology. In addition, managerial [path coefficient: 0.335] and financial [path coefficient: 0.211] capabilities have an indirect and significant effect on the degree of willingness to accept telemedicine technology through strengthening the physicians’ viewpoint about the change. [path coefficient: 0.301.]

    Conclusion

    It is recommended that health care administrators and managers of medical education centers, prior to the implementation of telemedicine medical services and investment in related hardware, increase the capabilities of physicians through strengthening their abilities in management, working with information and communications technology, finance and investment. This will improve the attitude of physicians towards change, and facilitates the acceptance of technology.

    Keywords: Physicians' capability, Change, Attitude, Acceptance of the telemedicine technology1., Semnan, Major Campus of Semnan University, Faculty of Economics, Management, Group, Corresponding Author, moghaddam@semnan.ac.ir2. Assistant Professor Semnan
  • Leila Gholamhosseini, Farahnaz Sadoughi*, Aliasghar Safaei Pages 26-39
    Introduction

    The advanced technologies in hospitals promises the entry into a novel era. Real-time locating systems are one of such technologies which could enable the tracking of patients, physicians, nurses and valuable equipment. The purpose of this study is to presenting the technologies used in real-time locating systems in healthcare field.
     

    Methods

    This study was a review-descriptive type and the research population was included documents related to the healthcare real-time location system. The search of databases (IEEE Xplore, Elsevier, Springer, Wiley online library, Science Direct, Emerald, PubMed, DOAJ, Web of Science, Taylor) and google scholar search engine between 2005 and 2018 was performed. 652 sources were retrieved, and then 19 sources were studied. For this purpose, the initial draft of data gathering form was designed in Excel software and the validity of the final form was confirmed after receiving the experts' comments and making necessary corrections. Then, the selected resources based on the objectives of the study were entered into the data gathering form and narrative synthesis was performed.
     

    Results

    At present, different technologies are employed in real-time locating systems which could reduce costs and increase speed in the process of presenting healthcare services. These systems rely on radio communications and their positive dimensions include precise exchange of data and control of processes. Tracking patients and physicians as well as moving equipment in emergency cases, having access to information, satisfying the patients and staff, and reducing medical errors are among other fundamental applications of such system. 
     

    Discussion

    According to the findings, the importance of using real-time location systems in healthcare field is very impressive and its performance is reliable. Thus, the necessity of using modern technologies in order to improve these systems is highly required.

    Keywords: Real-Time Location System (RTLS), Healthcare system, Tracking, Positioning, Navigation
  • Alireza Mazdaki, Aziz Rezapour, Touraj Harati Khalilabad*, Naser Mohamadkhani Pages 40-48
    Introduction

    Management of financial resources in hospitals, one of the most expensive organizations in health care system, is of great importance. Hospital managers can boost hospital liquidity through analyzing the liquidity and its related factors. This study aimed to investigate the factors affecting financial indicators in hospitals affiliated to Iran University of Medical Sciences.

    Methods

    This descriptive-analytical study was conducted on eight hospitals before and after the implementation of the health system reform plan (2014 and 2016). All data related to liquidity, debt and profitability ratio and income was collected through a checklist extracted from accounting units, statistics, and hospital information system. Data were analyzed using the Pearson correlation coefficient.

    Results

    The implementation of the healthcare reform plan led to an increase in income per bed, profitability and liquidity ratios in all hospitals (p<0/05). Among the factors studied before the implementation of the health care reform plan, the income per bed (0.3) and the hospital annual income (0.22) were positively correlated with the liquidity ratio. After the implementation of the health care reform plan, these coefficients were 0.33 and 0.31, respectively. However, factors, such as the debt and profitability ratio were negatively related to the liquidity ratio.

    Conclusion

    Managers should give the highest priority to factors, such as debt and income status of hospitals to improve the financial condition of hospitals.

    Keywords: Financial liquidity, Financial ratios, Hospital, Health reform plan
  • Zeinab Sepahvand, Fatemeh Sheikhshoaei*, Seyed Javad Ghazi Mirsaeid, Ali Shabani Pages 49-60
    Introduction

    Talented people are valuable assets in each organization and should be managed to achieve the best results. Therefore, the current study aimed to identify the status of talent management in selected medical libraries in Tehran.

    Methods

    This descriptive-applied study was conducted on 130 librarians working in Central Library and libraries of Tehran, Iran and Shahid Beheshti Universities of Medical Sciences. Data were collected using Rothwell (1984) career planning questionnaire whose validity was verified by five experts in Librarianship and Management. The reliability of the questionnaire was confirmed using Cronbach's alpha coefficient.

    Results

    According to the results the current and optimal status in different dimension were as follows: commitment to the establishment of talent management 2.872 and 4.231; assessment of current work requirements 2.846 and 4.244; assessment of individual performance 2.907 and 4.246; assessment of future work requirements 2.820 and 4.303; assessment of individual talent 2.741 and 4.274; filling the training gap 2.818 and 4.328; assessment of talent management and successor training 2.604 and 4.302.

    Conclusion

    The results were indicative of a favorable talent management in the Selected Libraries of Medical Universities in Tehran.

    Keywords: Talent Management, Successor Training, Central Library, Faculty Library, Medical University
  • Sheyda Ardam, Farhad Soleimanian Gharehchopogh* Pages 61-77
    Introduction

    Liver disease is one of the most common and dangerous diseases the early detection of which can be very effective in preventing complications as well as controlling and treating the disease. The purpose of this study was to improve Adaboost algorithm using Firefly Algorithm for diagnosing liver disease.

    Method

    This is a descriptive-analytic study. The dataset consists of 583 independent records including 10 features of machine learning dataset in the University of California, Irvine. In this study, Adaboost and Firefly Algorithm were combined to increase the effectiveness of liver disease diagnosis. 80% of the data were used for training and 20% for testing.

    Results

    The results highlighted the superiority of the hybrid model of feature selection over the models without feature selection. Of course, the selection of important features affect the performance of the model. The accuracy of the hybrid model considering 5 and all features was 98.61% and 94.15%, respectively. Overall, the hybrid model proved more accurate compared with most of the other data mining models.

    Conclusion

    Hybrid model can be used to help physicians identify and classify healthy and unhealthy individuals; it can also be used in medical centers to enhance accuracy and speed, and reduce costs. It cannot be claimed that the hybrid model is the best model; however, it proved more accurarate.

    Keywords: Liver Disease, Adaboost Algorithm, Firefly Algorithm, Classification
  • Shahram Sedghi, Forouzan Ashoori Mhranjani*, Shadi Asadzandi Pages 78-90
    Introduction

    Health literacy includes a set of reading, access, comprehension, assessment and decision-making skills and the ability to apply them to health situations. The aim of this study was to assess the level of health literacy among MS patients in Iran.

    Methods

    This descriptive-analytic survey was conducted in Iranian MS Society. The population consisted of all MS patients, 384 of whom were selected through convenient sampling method. Data were collected using health literacy questionnaire for Iranian adults. The results were analyzed using SPSS-IBM version 23 and descriptive statistics (mean, standard deviation) and inferential statistics (Kruskal Wallis and Mann-Whitney tests) were used.

    Results

      According to the findings, the average age of the patients was 30.62, and most of the participants (75%) had bachelor or low school degrees -based on educational system in Iran. The mean score of health literacy among the patients was 2. In addition, health literacy in terms of reading, access, understanding, evaluation and decision making were 2 (favorable), 1.2 (relatively favorable), 1.6 (perfectly desirable), 2 (favorable) and 1.2 (fairly favorable), respectively. There was also a statistically significant difference between the mean scores of health literacy in women and men and their educational level.

    Conclusion

    Based on the findings, it is concluded that high level of health literacy helps MS patients encounter their problems and effectively manage the critical situations

    Keywords: Health literacy, MS patient, Multiple Sclerosis
  • Fatemeh Safari, Aniseh Nikravan*, Behafarid Ghalandari Pages 91-102

    Abstract

    Introduction

    This study aimed to investigate the effect of socioeconomic factors on outpatient services due to lack of access to outpatient services or failure to receive related services and to study the unmet needs of outpatient services in the country.

    Methods

    This study is an analytical-descriptive study. The data were collected from micro-health services data plan developed by the Health Research Institute in collaboration with the Statistical Center of Iran in 2014. The data were analyzed using econometric models, logistic regression analysis, and Stata version 13.

    Results

    A significant statistical relationship was found between the socioeconomic indicators and the causes of unmet needs for outpatient services. Based on the logistic regression model, there was a statistically significant relationship between income level, type of activity, educational level, type of insurance, marital and residential status (urban/ rural) and failure to receive outpatient services. The most significant relationship was observed between the economic and social features and the reasons of not fulfilling the need for outpatient services.

    Conclusion

    The improvement of socioeconomic variables affect the use of outpatient services; therefore, the health system managers are required to pay greater attention to patients’ needs for health services.

    Keywords: socioeconomic, Unmet Needs, Outpatient Services
  • Vahid Mahmoudi, Mohammad Ali Feizpour, Hanan Amoozad Mahdiraji, Babak Dehmoubed Sharifabadi* Pages 103-118
    Introduction

    Designing a supply chain performance model for hospitals is one of the fundamental decisions in supply chain management which significantly affect the investment return and the overall performance in the chain. The purpose of this research was to design a model for assessing supply chain performance in hospitals while considering economic, social and environmental dimensions of sustainability.

    Methods

    This qualitative research was conducted using grounded theory. In order to collect data, 14 experts in public hospitals in Yazd province were interviewed. The participants included five hospital managers, four heads of departments, three supplies deputies, and two administrative heads who had at least 8 years of work experience and were familiar with sustainability issues. A combination of purposeful and snowball techniques was used to collect data which were then analyzed using open, axial, and selective coding methods.

    Results

    After the analysis of the data, 44 sub-codes affecting the sustainability of supply chain in public hospital were identified. The sub-codes were then classified into six main codes: intervening factors, causal factors, phenomenal pivot, performance strategies, background requirements and performance implications. Improving collaborative cooperation in different parts of hospitals, reducing the risk of medical errors, improving the quality of services, and enhancing the professional status of personnel were some of the implications of assessing the sustainable supply chain performance in hospitals.

    Conclusion

    The proposed model can be used as a tool of prediction and policy making while assessing sustainability of supply chain performance in public hospitals. Planning and policymaking to enhance health and environmental management system can lead to collaborations between departments, reduction in medical errors (i.e., wrong diagnosis or   medication), understanding the specific needs of each patient, the implementation of educational and health care programs, as well as a reduction of environmental pollutants.

    Keywords: Performance assessment, Supply Chain, Sustainability, Public Hospitals