فهرست مطالب

آبزیان و شیلات - پیاپی 20 (زمستان 1393)

فصلنامه آبزیان و شیلات
پیاپی 20 (زمستان 1393)

  • تاریخ انتشار: 1393/10/01
  • تعداد عناوین: 8
|
  • بررسی تغییرات شیمیایی و میکروبی ماهی کفال پشت سبز(Liza subviridis) نگهداری شده در یخ(C0 4-0)
    صفحات 1-14

    قابلیت فسادپذیری بالای ماهیان سبب شده تا حفظ کیفیت ماهی تازه ،یکی از مهمترین مسائل مورد توجه صنعت ماهی و مصرف کنندگان آن  باشد. امروزه  اهمیت نگهداری  و عرضه ماهی تازه با توجه به علاقه مصرف کنندگان به ماهی تازه نسبت به منجمد روز به روز بیشتر می شود. در این میان تعیین مدت زمان ماندگاری، جهت تعیین زمان مصرف آن، به دلیل فسادپذیری بالای ماهی اهمیت می یابد. این پژوهش به منظور بررسی روند تغییرات شیمیایی و میکروبی و تعیین زمان ماندگاری ماهی گاریز (Liza subviridis)</em>  طی نگهداری در یخ(C0 </sup>4-0) صورت پذیرفت. بدین منظور ماهیان به مدت 22 روز در یخ نگهداری و تغییرات پارامترهای میکروبی (باکتری های مزوفیل و سرمادوست) و پارامترهای شیمیایی (TVB-N) به روش کلدال و pH، در فواصل زمانی 0، 2 ،4 ، 6 ، 8 ، 10 ، 12 ، 14 ،16 ،18 ، 20 و 22 روز مورد بررسی قرار گرفت. نتایج بدست آمده نشان داد، مقادیر شاخص های شیمیایی طی نگهداری ،بطور معنی داری افزایش یافت و میزان باز های نیتروژنی فرار برای ماهی گاریز در روز 8 ،  30/0±67/18  میلی گرم در 100 گرم و مقدار pH ،  01/0±31/6  محاسبه شد. با توجه به استاندارد های (TVB-N) ،  نمونه ها در روز 14  از حدود استاندارد تعیین شده خارج شدند. میزان بازهای نیتروژنی فرار در 8 روز مورد مطالعه برای ماهیان گاریز اختلاف معنی داری نداشت(5 0/0<p) اما با این حال نمی توان به طور قطعی اظهار داشت که این گونه فساد پذیر نبوده است. نتایج نشان داد که رشد باکتری های سرمادوست بالاتر از باکتری های مزوفیل بود و شاخص های میکربی در نمونه ها به طور قابل توجهی در آغاز دوره کاهش داشته  و از آن پس نیز با سرعت رشد کمتر نسبت به پارامترهای شیمیایی افزایش داشته است. بررسی همبستگی های بین شاخص های شیمیایی و میکربی با قابلیت پذیرش کلی نشان داد که دقیق ترین شاخص ها، جهت تعیین ماندگاری ماهی گاریز، مقدارTVC حدود (log cfu/g 4) و TVB-N (حدود 20 میلی گرم در 100 گرم فیله)می باشد.

    کلیدواژگان: تغییرات شیمیایی، تغییرات میکروبی، یخ، کفال پشت سبز (Liza subviridis)
  • زهرا درویش نیا*، علیرضا ریاحی بختیاری، احسان کامرانی، میر مسعود سجادی صفحات 15-26

    تحقیق حاضر به منظور بررسی غلظت فلزات نیکل و کادمیوم در بافت اسکلتی مرجان خانواده Poritidae  و رسوبات پیرامون آنها در ایستگاه های پارک زیتون، جزایر ناز و منطقه شیب دراز جنوب جزیره قشم انجام شد. آنالیز فلزات در نمونه های مرجانی و رسوبات هضم شده با استفاده از دستگاه جذب اتمی کوره ای گرافیتیSHIMADZU, AA 670 جهت سنجش کادمیوم و دستگاه جذب اتمی شعله SHIMADZU, AA 670 جهت سنجش نیکل انجام گرفت. غلظت عنصر نیکل در بافت اسکلتی مرجان خانواده Poritidae در ایستگاه شیب دراز 95/29 در جزایر ناز 94/27 و پارک زیتون 16/26 و در رسوبات پیرامونی مرجان، غلظت عنصر نیکل در ایستگاه پارک زیتون 91/27 در ایستگاه جزایر ناز 70/25 و ایستگاه منطقه شیب دراز 50/25 میکرو گرم بر گرم وزن محاسبه شد. نتایج حاصل نشان داد که از لحاظ غلظت عنصر نیکل دربافت اسکلتی مرجان خانواده Poritidae  بین ایستگاه های پارک زیتون، جزایر ناز و منطقه شیب دراز اختلاف معنی دار آماری وجود داشت (001/0p</em><). ولی از نظر غلظت عنصر کادمیوم اختلاف معنی دار مشاهده نشد(99/0P=). از لحاظ غلظت عناصر نیکل و کادمیوم در رسوبات پیرامونی مرجان اختلاف معنی دار وجود داشت (به ترتیب               05/0p</em> < و 001/0p</em> <). پایش آلودگی توسط فلزات سنگین در دراز مدت در مدیریت مناطق ساحلی بسیار حائز اهمیت می باشد؛ لذا با توجه به اهمیت بسزای اکوسیستم مرجانی جنوب جزیره قشم و نتایج حاصل شده از این تحقیق مرجان ها می توانند به عنوان موجودات پایشگر زیستی توصیه شوند.

    کلیدواژگان: فلزات سنگین، بافت اسکلتی مرجان، رسوبات، جزیره قشم، خلیج فارس
  • سمیه شمس پور*، حسین خارا صفحات 27-38

    ماهی قزل آلای رنگین کمان (Oncorhynchus mykiss</em>) مهمترین گونه از ماهیان سردآبی پرورشی در ایران می باشد. در روند تکثیر ماهی قزل آلای رنگین کمان، عوامل متفاوتی دخیل می باشند که از مهمترین آنها  کیفیت و کمیت مولدین ماده و تخمک های استحصالی و همچنین کیفیت و کمیت مولدین نر و اسپرم آنها می باشد. به همین منظور، اثر سنین مختلف بر روی شاخص های تولید مثلی مولدین تا مرحله جذب کیسه زرده و آغاز تغذیه فعال، ضروری به نظر رسید. برای این منظور 3 گروه سنی از مولدین نر و ماده (3 ، 4 و 5 ساله) به طورتصادفی انتخاب و پس از بیهوشی و تعیین سن، بطور جداگانه، طول کل، وزن قبل از تخمگیری و اسپرم گیری، وزن پس از آن، قطر تخمک، وزن کل تخمک استحصال شده و تعیین کیفیت اسپرم در مولدین بررسی شد. سپس مولدین بصورت ضربدری با هم تلاقی داده شدند. نتایج بررسی 9 تیمار تهیه شده نشان داد که بین تیمارهای مورد بررسی از نظر میانگین درصد لقاح و درصد تفریخ اختلاف معنی دار آماری وجود دارد (p £ 0.05) و تخم های حاصل از آمیزش مولدین نر 4 ساله با مولدین ماده 5 ساله دارای بیشترین میانگین درصد لقاح  (%98)، درصد تفریخ (%96)، درصد زنده مانی لارو تا مرحله جذب کیسه زرده (%5/94) و تعداد لاروهای دارای تغذیه فعال (3070 عدد) بودند. نتایج بدست آمده از تحقیق حاضر و تحقیقات گذشته تصدیق کرد که سن مولدین بر مراحل تفریخ موثر بوده و بر اساس این مطالعه استفاده از مولدین ماده 5 ساله و مولدین نر 4 ساله، این مراحل را بهبود می بخشد.

    کلیدواژگان: قزل آلای رنگین کمان (Oncorhynchus mykiss)، سن، شاخص های تولید مثلی، مولدین
  • مسعود صیدگر*، علی نکویی فرد، محمود حافظیه، عباس نصرتی حوری صفحات 39-46

    بارب ها از ماهیان آب شیرین بومی آسیای جنوب شرقی هستند . داشتن فلس های بزرگ ، رنگ درخشان ، رفتار یادگیری و زندگی دسته جمعی و سهولت نگه داری و زاد و ولد به آنها در تجارت ماهیان آکوارمی محبوبیت بخشیده است .  پریان میگوها سخت پوستانی متعلق به راسته بی پوششان  هستند که با تولید زیتوده و قابلیت تولید مثلی زیاد ، رشد سریع ، بالا بودن ارزش غذایی و سازگاری در آب شیرین به عنوان غذای زنده در آبزیان پرورشی مانند ماهیان خاویاری ، قزل آلا  و ماهیان زینتی مورد استفاده قرار می گیرند.در این تحقیق که در مرکز تکثیر وپرورش ماهیان زینتی آذرماهی در استان آذربایجان شرقی انجام شد ، ماهیان مولد تایگر بارب  پس از سازگاری،  در دو تیمار  شامل تیمار یک تغذیه  با غذای دستی (دل گاو و اسفناج) و تیمار دو تغذیه با پریان میگو (Phallocryptus spinosa </em> </em>)  هر یک با چهار تکرار به مدت دو ماه مورد آزمون قرار گرفتند.  شرایط تکثیر و پرورش و فاکتور های فیزیکی و شیمیایی آب در شرایط کنترل شده تامین و یکسان بین دو گروه تیماری  تنظیم گردید . بر اساس نتایج بدست آمده در تیمار دو میانگین تعداد تخم های حاصله (3/8 ±  2/288  عدد) و میانگین درصد تخم گشایی آنها  (9/ 0 ±  1/72  درصد)  به صورت معنی داری بیشتر از تعداد تخم های بدست آمده (0/7 ±  0/199 عدد) و میانگین درصد تخم گشایی آنها (5/ 0 ±  5/64 درصد)  در تیمار یک بود(05/ 0p<). همچنین مدت زمان لازم تا تخمریزی از  12/0 ±  11 روز در تیمار یک به 7/0 ±  8 روز در تیمار دو کاهش یافت. رنگ مولدین تایگر بارب  تغذیه شده با پریان میگو  در پایان دوره آزمون بهبود  قابل توجهی را نشان داد.  نتایج کلی  نشان دهنده  افزایش معنی دار تعداد تخم مولدین و درصد تخم گشایی تخم های حاصله درماهیان مولد تایگر بارب تغذیه شده با غذای حاوی پریان میگویPhallocryptus spinosa) </em> ) بود.

    کلیدواژگان: (Phallocryptus spinosa)، تایگر بارب، تغذیه، درصد تخم گشایی
  • مینا عماد آبادی*، علیرضا سالار زاده، حجت الله فروغی فرد صفحات 47-54

    به منظور بررسی تاثیر محیط کشت گیلارد در شوری های مختلف بر روند رشد ریز جلبک  Chlorella</em> vulgaris</em> ،  از یک طرح  کاملا تصادفی با 4 تیمار شوری  (شامل شوری ، 15، 20، 25 و ppt 30) و هر تیمار با سه تکرار  استفاده شد . این آزمایشات  بمدت 12 روز بطول انجامید. بر اساس نتایج بدست آمده ، در روز دهم پرورش ، بیشترین تراکم  ریز جلبک  Chlorella</em> vulgaris</em> در شوری  ppt20 با میانگین  cell/ml 106</sup>  ×41/.±  cell/ml 106</sup>×30/125 و کمترین تراکم جلبک در شوری ppt30  با میانگین  cell/ml 106</sup>×54/1±  cell/ml 106</sup>×62/101 مشاهده شد که  اختلاف آنها معنی دار بود(05/0 P<). همچنین بیشترین نرخ رشد ویژه درفاصله زمانی روز اول تا دوم، با میانگین 08/0 ± 92 /1 در شوری ppt20 و کمترین نرخ رشد ویژه در روز هشتم در شوری ppt15 با میانگین 02/0± 08/0  مشاهده شد . بر اساس  نتایج آزمایشات،  محیط کشت گیلارد در شوری ppt20 ، شرایط مناسبتری برای تولید بالاتر و مناسب تر کلرلا در شرایط آزمایشگاه فراهم می کند .

    کلیدواژگان: محیط کشت گیلارد، Chlorella vulgaris، شوری، ریز جلبک، نرخ رشد
  • عیسی کمالی*، حجت الله فروغی فرد، رضا دهقانی صفحات 55-64

    در این مطالعه تولید مثل گونه گیش چشم درشت (Selar crumenophthalmus</em>) مورد بررسی قرار گرفت. نمونه برداری  از شهریور 1390 تا مردادماه 1391 بطور ماهانه انجام گرفت. در طی 12 ماه بررسی ، جمعا 340 عدد ماهی گیش چشم درشت مورد مطالعه قرار گرفت. رابطه طول و وزن برای گیش چشم درشت 8352/2</sup> L 032/0 = W برآورد گردید. طول بلوغ (Lm50</sub>) برای ماهی گیش چشم درشت 19 سانتیمتر بدست آمد. مطالعات نشان داد که با توجه به رابطه طول و وزن ماهی مذکور از رشد ایزومتریک برخوردار است. نسبت جنسی ماده به نر برای گیش چشم درشت 05/1 به 1 بود. بیشترین میزان هم آوری مطلق و نسبی برای ماهی گیش چشم درشت به ترتیب 102841 و 02/581 تخمک در شهریور بدست آمد. زمان تخم ریزی (فصل تخمریزی) برای گیش چشم درشت اسفند تا تیر تعیین گردید. بهتر است برای صید این گونه در فصل تخمریزی ممانعت هایی صورت گیرد.

    کلیدواژگان: گیش چشم درشت، Selar crumenophthalmus، طول بلوغ، هم آوری، خلیج فارس
  • مهرداد کمالی*، امیر رحیمی صفحات 65-80

    هدف از انجام این تحقیق بررسی شاخص های تنوع، غناء، غالبیت و یکنواختی جوامع فیتوپلانکتونی آب استخرهای پرورش ماهیان منطقه دیگچه در شرق استان گلستان می باشد. این تحقیق در طول یک دوره پرورش ماهی از خرداد تا آبان ماه 1390 صورت گرفت. طبق نتایج بدست آمده شاخص های اکولوژیک مختلف در بین 3 استخر پرورش ماهیان گرم آبی و فصل های مختلف، هیچ اختلاف معنی داری را نداشتند (P>0.05). دامنه شاخص های تنوع، غناء، غالبیت و یکنواختی در این مطالعه به صورت 17/1-06/1، 83/0-79/0، 42/0-36/0 و 66/0-63/0 بود. همچنین بیشترین کمیت شاخص های تنوع، غناء، غالبیت و یکنواختی مربوط به استخرهای شماره 3، 2، 1 و 2  بود. کمترین کمیت نیز مربوط در استخرهای 1، 1، 2 و 1 مشاهده گردید. شاخص تنوع در فصل های پاییز و بهار دارای بالاترین و کمترین مقادیر بود. شاخص غنا بیشترین مقدار خود را در فصل تابستان و کمترین کمیت را در فصل بهار شاهد بود. شاخص غالبیت نیز بیشترین دامنه خود را در فصل بهار وکمترین مقدار را در تابستان و پاییز بطور مشترک داشت. مقدار بیشترین و کمترین مقدار برای شاخص یکنواختی مربوط به فصول بهار و تابستان بود. همچنین بر اساس آنالیز ضریب همبستگی فاکتورهای فیزیکوشیمیایی آب و شاخص های مختلف اکولوژیک بین شاخص تنوع و غالبیت و فاکتور فسفر فسفات به مقدار 868/0- و 864/0 همبستگی بالا و معنی داری وجود داشت ولی این رابطه بین سایر فاکتورها مشاهده نگردید. بر اساس نتایج بدست آمده شاخص های اکولوژیک جوامع فیتوپلانکتونی تحت تاثیرفاکتورهای فیزیکوشیمیایی آب، خاک و مدیریت اکوسیستم استخرهای پرورش ماهی می باشد.

    کلیدواژگان: تنوع، غنا، غالبیت، یکنواختی، فیتوپلانکتون
  • مازیار یحیوی*، مجید افخمی، مریم احسان پور صفحات 81-89

    اعتقاد بر این است که تاثیر مواد بیهوشی مشابه بر گونه های متعدد ماهیان متفاوت می باشد. در این مطالعه تاثیر غلظت های مختلف دو ماده بیهوشی دو فنوکسی اتانول و پودر گل میخک بر مولدین هامور معمولی (Epinephelus coioides</em>) مورد بررسی قرار گرفته است. اختلاف معنی داری(P</em><0.05)  بین مراحل بیهوشی و احیاء در غلظت های مختلف دو ماده بیهوشی مشاهده گردید. زمان های بیهوشی بطور معنی داری با افزایش غلظت ماده بیهوشی برای تمام مواد بیهوشی محاسبه گردید. زمان احیاء نیز با افزایش غلظت مواد بیهوشی افزایش نشان داد(P</em><0.05).  کمترین غلظت موثر ماده بیهوشی (LEC) در مواد بیهوشی مورد استفاده به میزان 100 میلی گرم بر لیتر برای پودر گل میخک (با زمان 09/0±25/3 دقیقه بیهوشی و 07/0±49/3 دقیقه احیاء)  و  200 میکرو لیتر در لیتر برای دوفنوکسی اتانول (با زمان 18/0±40/5 دقیقه بیهوشی و 26/0±45/9 دقیقه احیاء) اندازه گیری گردید. با توجه به نتایج بدست آمده پودر گل میخک در غلظت های پایین تر نیز بر میزان بیهوشی و احیاء مجدد در ماهی هامور معمولی Epinephelus coioides</em>  موثر تر می باشد.

    کلیدواژگان: دو فنوکسی اتانول، پودر گل میخک، مولدین، هامور معمولی (Epinephelus coioides)
|
  • Darvishnia Z*, Alireza Riahi Bakhtiari, Ehsan Kamran, Mir Masoud Sadjjadi Pages 15-26


    The following research was conducted to study the concentration of Ni and Cd in skeletons and sediments of dominant hard coral family and Poritidae in Zeyton Park, Naz Islands and Shibderaz stations, South of Qeshm Island Persian Gulf. The analysis of these heavy metals in digested samples of skeletons and sediments was done applying Graphite furnace Atomic Absorbtion Spectophotometry SHIMADZU, AA 670 for measuring the levels of Cd and Flame Atomic Absorbtion Spectophotometry SHIMADZU, AA 670 for measuring the levels of Ni.The concentration of Ni in skeleton of coral family Poritidae in Shib-deraz station 29/95, in Naz Islands 27/94 in Zeyton Park 26/16 and the concentration of Ni in sediments of coral in Zeyton Park station 27/91 in Naz Islands station 25/70 and in Shib-deraz station 25/50.The results indicated that there are significant statistical differences toward concentration of Ni in skeleton of coral family Poritidae among Zeyton Park, Naz Islands Shib-deraz stations (P<0.001). But Cd concentration is not significant (P=./992) In addition, considering the concentration of Ni and Cd in sediments of coral familie Poritidae there are significant differences (P<0.05 and P<0.001 respectively). Long term pollution monitoring by heavy metals is of great importance in managing coastal areas. So, concerning the immense importance of coral ecosystem in southern Qeshm Islands and the result of this research, corals can be suggested as a pollution biomonitor

    Keywords: Heavy metals, Coral, Sediment, Qeshm Islands, Persian Gulf
  • Shamspour S*, Khara H Pages 27-38

    Rainbow trout ) Oncorhynchus mykiss ( is the most important species of rearing cold water fish in Iran. In the propagation process of rainbow trout, different factors involved in quality and quantity of female broods and their eggs and also quality and quantity of male broods and their milts. For these reasons at propagation season in 2008, is studied the effect of different age on reproductive indexes in rainbow trout broods until absorption of yolk sack stage. For this study 3 groups of male and female broods (3, 4 and 5 years old) are selected at random and after anesthetize, their age are determined and are assessed their total length, before and after stripping weight, egg diagonal, total weight of female eggs and sperm quality individually .Then broods are crossed together. The results in 9 treatments showed that in the studied treatments were statistics significant difference in mean of fertilization percentage, survival percentage to eyeing stage and hatching percentage ( p<0.05 ) and the produced eggs from crossing of 5 years old females with 4 years old male have maximum rate in fertilized eggs(98%), hatching(96%), survival rate until absorption of yolk sack stage (94.5%) and number of larva with active feeding(3070). Concerning result of present study and previous studies, the age of broods, affect on fertilization stages. Therefore using of 5 years old females with 4 years old male, improve these stages.

    Keywords: Rainbow trout (Oncorhynchus mykiss), age, reproductive indexes, broods
  • Seidgar M*, Nekouie Fard A, Hafezieh M, Nosrati Hori A Pages 39-46

    Barbs are freshwater fish native to Southeast Asia. They are popular in aquarium fish trade due to large scales, bright color, schooling behavior, and ease of maintenance and breeding. Fairy shrimps are freshwater Anostracans which have a great importance to provide live food for cultured sturgeon , trout and ornamental fish due to high biomass , reproduction , growth rate , nutritional value and adaptation to freshwater . In this study that carried out at Azar Mahi ornamental fish farm,Tiger barb (Capoeta tetrazona ) prawn ornamental fish after adaptation in two treatments were fed with cow heart and spinach – and fairy shrimp(Phallocryptus spinosa) in three replicates for 2 month. Also, all fish were fed one meal of granulated concentrate daily. The rearing and propagation condition and physico – chemical factors of water were provided at controlled condition for each group as the same. The results showed that prawns feeding with fairy shrimp had a significant higher mean fecundity ( 288.2 ± 8.3) and hatching percentage( 72.1 ± 0.9) compared to 199.0 ± 7.0 and 64.5 ± 0.5 for manual diets (p< 0.05). Also, in group fed with fairy shrimp the duration of spawning time were reduced from 11± 0.12 to 8± 0.7 days and their colors were significantly enhanced. The results revealed the significant increase in fecundity and hatching percentage of Tiger barb prawns fed wuth fairy shrimp Phallocryptus spinosa .

    Keywords: ( Phallocryptus spinosa), Tiger barb, Nutrition, Hatching percentage
  • Emad Abadi M*, SalarZadeh A, Fourooghifard H Pages 47-54

    Effects of Gillard media and 4 salinities (15, 20, 25 akd 30ppt) on growth parameter of chlorella vulgaris were surveyed using a completely randomized design. Expriments lasted 12 days. All treatments had three replication. Acording to the results the highest density of chlorella vulgaris with 125.30 × 106 cells/ml ± 0.41 × 106 cells/ml was observed in the treatment with salinity of 20ppt which was significantly different from the others ( P<0.05). the minimum density of chlorella vulgaris with 101.62 × 106 cells/ml ± 1.54× 106 cells/ml was observed in salinity of 30 ppt. The maximum specific growth rate of 1.92 ± 0.08 was observed in salinity of 20ppt on day2 and the minimum growth rate of 0.08 ± 0.02 was observed in salinity of 15ppt during days 6-8 . Acording to the results, Gilard medium under salinity of 20 of ppt is suitable for cultivating of chlorella vulgaris in laboratory.

    Keywords: Microalgae, Chlorella vulgaris, Gillard medium, Specific Growth Rate, Salinity
  • Kamali E.*, Frooghifard H, Dehghani R. Pages 55-64

    The reproductive cycle the Bigeye scad (Selar crumenophthalmus) were studied from a total of 340 specimens of Bigeye scad collected in Hormuzgan waters between September 2011 and August 2012. Weight-length relationships for Bigeye scad was W = 0/032L 2/8352 Lm50 for Bigeye scad was 19 cm. Studies show that due to the length and weight of the fish is an isometric growth. Sex ratio(femail : male) for Bigeye scad 1/05:1. Maximum absolute and relative fecundity for Bigeye scad were 102841 and 581/02 respectively. Spawning seasons Bigeye scad obtained between Feb and jun . It is best to catch this species in spawning season to be prevented

    Keywords: Bigeye scad, Selar crumenophthalmus, Lm50, Fecundity, Persian Gulf
  • Kamali M*, Rahimi A Pages 65-80

    The aim of this study was estimate the diversity, Richness, dominance and Evenness indices of phytoplankton community of fish ponds water in Dighche zone at east of Golestan Province. Sampling were done during one culture period from June to November 2011. The results show that there are no significant differences between different ecological indices in 3 ponds and different seasons (P>0.05). In the present study diversity, Richness, dominance and Evenness indices for phytoplankton ranged from 1.06-1.17, 0.79-0.83, 0.36-0.42 and 0.63-0.66. The highest value of diversity, Richness, dominance and Evenness indices belongs to pond 3, 2, 1 and 2 but lowest value observed at pond 1, 1, 2 and 1. Diversity index at fall and spring season had highest and lowest value. Richness index at summer and spring season had highest and lowest value. Dominance index value at spring and same in summer-fall seasons had highest and lowest value. Evenness index at spring and summer seasons had highest and lowest value. The correlation analysis between ponds water physico-chemical parameters and different ecological indices show that diversity and dominance index had high and significant correlation with P-PO4 parameter with -0.868 and 0.864 respectively. But these relatives don't observe between other parameters. The results show that different ecological indices of phytoplankton community at fish ponds affected by Soil, water physico-chemical parameters and management of a fish ponds ecosystem.

    Keywords: Diversity, Dominance, Richness, Evenness, Phytoplankton
  • Yahyavi M*, Afkhami M, Ehsanpour M Pages 81-89

    It is known that the responses to the same anaesthetic can vary considerably among different fish species. In this investigation, the efficacy of two anaesthetic agents clove powder and 2phenoxyethanol was compared in Gropper, Epinephelus coioides. Induction and recovery times for E. coioides anaesthetised with anaesthetic agents were dose-dependent (P<0.05). The onset of individual phases of anaesthesia and recovery times depended significantly on the concentration of the anaesthetic used (P<0.05). An inverse exponential relationship was observed between concentrations of anaesthetic and induction time, whereas exponential relationships were observed between concentration and recovery times for all anaesthetic agents evaluated. The lowest effective concentrations based on the efficacy criteria of complete anaesthetic induction within 180s and recovery within 300s were determined to be 100 mgL−1 (induction 3.25±0.09 min and recovery time 3.49±0.07min) for clove powder and 200μl L−1 (induction 5.40±0.18min and recovery time 9.45±0.26min) for 2-phenoxyethanol. Clove powder was proven to be more effective and the latter appears to meet many of the criteria of an ideal fish anaesthetic.

    Keywords: Clove powder, 2-phenoxyethanol, Induction time, Recovery time, Epinephelus coioides