فهرست مطالب

فصلنامه آبزیان و شیلات
پیاپی 21 (بهار 1394)

  • تاریخ انتشار: 1394/03/01
  • تعداد عناوین: 8
|
  • محمد علی افرایی بندپی*، فرخ پرافکنده، حسین طالشیان، محمد رضا خوش قلب صفحات 1-14

    این مطالعه در سواحل جنوبی دریای خزر و در آبهای مازندران طی سالهای 1388 تا 1391 به منظور بررسی پراکنش و فراوانی، وضعیت صید, صید در واحد تلاش صیادی (CPUE)، میزان خاویار در ماهیگیران پره و صید شرکتی در سواحل مازندران  انجام شد. نمونه برداری از ماهیان بصورت ماهانه با استفاده از دام گوشگیر منوفیلامنت و تور پره شرکت های تعاونی پره صیادی صورت پذیرفت. نتایج نشان داد که از مجموع 42 عدد از تاس ماهی روس صید شده 29 عدد از آنها دارای خاویار بودند. نسبت جنسی نر به ماده 1 به 2/3 بود. در کل، میانگین طول چنگالی، وزن بدن ، وزن گوشت و وزن خاویار به ترتیب 3/11±1/132 سانتی متر ، 1/5±0/20 کیلوگرم، 7/3±9/14 کیلوگرم و 1/1±6/3 کیلوگرم بود. اختلاف معنی داری بین صید شرکتی و پره از نظر میزان خاویار  بدست آمد (05/0>p). میزان گوشت و خاویار در ناحیه بابلسر بیشتر از ناحیه نوشهر بود که احتمالامی تواند به دلیل تعداد صیدگاه های اطراف آن ناحیه، تعداد تلاش و شرایط جغرافیایی منطقه بستگی داشته باشد. بیشترین میزان تولید خاویار و گوشت مربوط به صیدگاه لاریم و کمترین آن مربوط به صیدگاه نورسر بوده است. میزان صید در واحد تلاش(CPUE) بوسیله صید شرکتی از سال 1388 الی 1391 دارای روند کاهشی 97 درصدی بوده است. بنابراین پیشنهاد می گردد برای حفاظت از ذخایر تاس ماهی روس در دریای خزر می بایست برنامه صید تجاری آن ممنوع و فقط صید مولدین آن جهت تکثیر مصنوعی  به اجرا درآید. ضمن این که به دلیل رودکوچ بودن این گونه،  حفاظت و احیاء رودخانه های مهم شیلاتی ضروری بنظر می رسد.

    کلیدواژگان: تاس ماهی روس، زیست شناسی، صید، صید در واحد تلاش، آبهای مازندران، دریای خزر
  • ندا بازماندگان*، فلورا محمدی زاده، علیرضا سالارزاده صفحات 15-22

    این تحقبق در بهار 1392 در پژوهشکده اکولوژی خلیج فارس و دریای عمان به مدت 15 روز انجام شد. با توجه به اولویت پرورش میگوی سفید غربی در کارگاه های تکثیر و پرورش، برای کاهش هزینه های غذایی از آرتمیا به عنوان حامل ماده غنی ساز زئولیت استفاده شد.تراکم میگوی سفید غربی 300 عدد پست لارو PL1</sub> در 15 لیتر آب بود.فاکتورهای فیزیکی و شیمیایی آب شامل دما، شوری، اکسیژن و pH به صورت روزانه ثبت شد که تعویض آب روزانه به میزان 10 درصد انجام شد. پست لاروهای میگو روزانه در 4 نوبت غذادهی شدند که در صبح و عصر از آرتمیای غنی سازی شده و در ظهر و شب با غذای کنسانتره تغذیه شدند.در این آزمایش 5 تیمار در سطح زئولیت 0، 1، 2، 3، 4 گرم در هر لیتر آب با سه تکرار انتخاب شد هوادهی توسط هواده مرکزی شبانه روزی انجام شد و فاکتورهای فیزیکی و شیمیایی آب نیز در تیمارهای مختلف یکسان بود. نتایج این آزمایش نشان داد با افزایش زئولیت در تیمارها، شاخص های رشد مانند میانگین افزایش وزن و طول و درصد رشد نسبی و درصد بقا، اختلاف معنی داری دارد (P<0.05). بازماندگی پست لاروهای تغذیه شده با آرتمیای غنی سازی شده با زئولیت کاهش یافت ولی اختلاف معنی داری را نشان نداد(P>0.05).

    کلیدواژگان: زئولیت، غنی سازی، آرتمیا، میگوی سفید غربی، فاکتورهای رشد، بقا
  • سید روح الله جوادیان، فاطمه غریبی، سعید سلطانی، سمیه بهرام صفحات 23-36

    مطالعه حاضر جهت بررسی پوشش های آلژینات سدیم غنی شده با عصاره جلبک آنترومورفا(Entromorpha </em>sp.)به عنوان آنتی اکسیدان طبیعی برعمر ماندگاری فیله کپور معمولی صید شده از دریای خزر (سال 1391) در یخچال (C°1±4) انجام شد. فیله ماهی کپور شامل تیمارهای آلژینات سدیم (3 درصد)، تیمار آلژینات سدیم ترکیب شده با 5/1 درصد عصاره جلبک آنترومورفا  و تیمار شاهد (بدون هیچ افزودنی) بودند. تیمار ها در فواصل زمانی معین (4 روز یک بار) به مدت 16 روز تحت آزمایش های میکروبی (تعداد باکتری کل و باکتری سرمادوست)، آزمایش های شیمیایی شامل پراکسید، اسیدهای چرب آزاد، تیوباربیتوریک اسید، مجموع بازهای نیتروژنی فرار و pH قرار گرفتند. بر اساس نتایج، شاخص های اکسیداسیون، اسیدهای چرب آزاد، تیوباربیتوریک اسید، مجموع بازهای نیتروژنی فرار، در تیمار آلژینات سدیم حاوی 5/1 درصد عصاره جلبک آنترومورفا دارای تغییر کمتری نسبت به بقیه تیمارها بود (05/0P<). نتایج این تحقیق نشان داد که پوشش آلژینات سدیم حاوی عصاره جلبک آنترومورفا در کاهش نرخ فساد شیمیایی و میکروبی فیله ماهی کپور معمولی در طی نگهداری در یخچال موثر است.

    کلیدواژگان: آلژینات سدیم، عصاره جلبک آنترومورفا، کپور معمولی(Cyprinus carpio)، عمر ماندگاری
  • سلمان سالمی*، دل آرام نخبه زارع، مازیار یحیوی صفحات 37-46

    این تحقیق به مدت دو ماه و در کارگاه تکثیر میگو هرمز لارو شهرستان سیریک در سال 1391 صورت گرفت. تیمارها شامل: تیمار شاهد، بدون پروبیوتیک و به همراه تعویض آب؛ تیمار1، پروبیوتیک به آب اضافه شده و به همراه تعویض آب، تیمار 2، ناپلیوس آرتمیای غنی شده با پروبیوتیک و به همراه تعویض آب، تیمار3، پروبیوتیک به آب اضافه شده و بدون تعویض آب، تیمار 4، تغذیه از آرتمیای غنی سازی شده و بدون تعویض آب بود. برای هر تیمار سه تکرار و در مجموع 22500 عدد پست لارو میگوی سفید هندی (P.indicus</em>) مورد استفاده قرار گرفت. تغذیه پست لاروها به مدت 8 روز که روزانه 6 وعده در ساعت های 4، 8، 12، 16، 20 و 24 و در ساعت های 8 و 20 از ناپلیوس آرتمیا استفاده شد. نتایج نشان داده است که بالاترین وزن نهایی و طول نهایی در تیمار 2 به دست آمده ولی اختلاف معنی داری با سایر تیمارها نداشته است (P>0.05). همچنین بالاترین نرخ رشد ویژه مربوط به تیمار 2 بوده که اختلاف معنی داری با سایر تیماها داشته است (P<0.05). بیشترین اختلاف اندازه  مربوط به تیمار شاهد بوده ولی اختلاف معنی داری با سایر تیمارها نداشته است (P>0.05). بیشترین میزان بازماندگی مربوط به تیمار 2 و 4 بوده که با سایر تیمارها اختلاف معنی داری داشته است (P<0.05). استفاده از پروبیوتیک EM باعث بهبود رشد، درصد بازماندگی و کاهش اختلاف اندازه بین پست لاروهای میگوی سفید هندی (P.indicus</em>) شده است.

    کلیدواژگان: پروبیوتیک EM، آرتمیا، رشد، پست لارو، میگوی سفید هندی
  • ندا فهیمی*، جعفر سیف آبادی، علیرضا ساری، علیرضا مهوری صفحات 45-56

    مطالعه صورت گرفته در ارتباط با شاخص های تنوع، غالبیت، غنای گونه ای و تعیین ارتباط برخی از پارامترهای محیطی آب دریا با فراوانی خرچنگ های زانتیده سواحل جزیره هرمزانجام گردید. نمونه برداری با استفاده از پرتاب تصادفی کوادرات (9 کوادرات1 × 1با سه بار تکرار) و در چهار فصل (از تابستان 1391 تا بهار 1392) از سه ایستگاه انتخاب شده، صورت گرفت. پارامترهای محیطی شوری، درجه حرارت، اکسیژن محلول، pH و شیب بستر)با استفاده از فاصله یاب لیزری stable مدل 500 LD) اندازه گیری شد و با استفاده از آزمون های همبستگی اسپیرمن ارتباط آنها با فراوانی خرچنگ (در سطح معنی داری 05/0)تحلیل گردید. جهت محاسبه شاخص های تنوع زیستی (غنای گونه ای مارگالف، غالبیت گونه ای سیمپسون و تنوع گونه ای شانون - واینر) از نرم افزار PAST استفاده گردید. نتایج آنالیز خوشه ای بیانگر تشابه در فراوانی و پراکنش گونه ها در دو ایستگاه غرب و محیط زیست و بین دو فصل بهار و پاییز می باشد. پارامتر های محیطی (دما، شوری، اکسیژن محلول، شیب بستر و (pH به جز تاثیر شوری بر شاخص سیمپسون، با دیگر شاخص های اکولوژیک اندازه گیری شده همبستگی معنی داری نداشتند(p>0.05). شاخص غنای گونه ای مارگالف به تفکیک فصول و ایستگاه های نمونه برداری بیانگر بیشترین غنای گونه ای در ایستگاه محیط زیست و فصل زمستان می باشد.

    کلیدواژگان: غنای گونه ای، خرچنگ زانتید، پارامترهای محیطی، ناحیه جزر و مدی، جزیره هرمز
  • مسعود صیدگر*، یوسفعلی اسدپور اوصالو، علی نکویی فرد، علی محسن پور آذری صفحات 57-66

    این تحقیق با هدف مقایسه تاثیر جیره های غذایی دارای مکمل زیتوده منجمد آرتمیا ارومیانا (Artemia urmiana</em>)، پریان میگوی منجمد (Phallocryptus spinosa</em>)و کنسانتره خشک تجاری بر روی فاکتورهای رشد و بازماندگی بچه ماهی قرمز (Carasius auratus</em>) به مدت 90 روز انجام شد . محیط پرورش شامل آکواریوم های شیشه ای در شرایط کنترل شده و متناسب با رشد با دوره نوردهی 12 ساعت روشنایی و 12 ساعت تاریکی و دمای آب 1 ± 28  درجه سانتی گراد بود . سه گروه آزمون شامل ، تیمار 1 تغذیه با غذای کنسانتره ، تیمار 2 تغذیه با غذای کنسانتره و پریان میگوی منجمد به نسبت مساوی و تیمار 3 تغذیه با غذای کنسانتره و آرتمیای منجمد به نسبت مساوی بود. هر تیمارشامل 2 تکرار و درهر تکرار 30 عدد ماهی قرمز (گلدفیش) با میانگین وزن 07/0±82/0 گرم نگه داری شد. غذادهی روزانه به میزان  3 درصد وزن بدن انجام شد. بررسی نتایج نشان دهنده بیشترین میزان رشد(GR)  ، نرخ رشد ویژه(SGR) و ضریب چاقی (CF) ماهیان در تیمار 3  به ترتیب شامل 006/0 ± 11/0 ، 015/0 ± 34/0 و10/0 ± 96/3 بود. بیشترین افزایش وزن و افزایش طول در تیمار 2 به ترتیب شامل 18/1 ± 57/8 گرم و 33/3 ± 54/31  میلی متر مشاهده شد.  در طول دوره پرورش اختلاف معنی داری در شاخص های رشد در تیمارهای 2 و3 مشاهده نشد (05/0 <p).تجزیه و تحلیل یافته های بدست آمده نشان دادکه اختلاف معنی داری بین تیمارهای تغذیه شده با جیره حاوی غذای زنده و غذای کنسانتره وجود دارد(05/0 p<). درنتیجه استفاده از جیره مکمل غذای زنده منجمد شده باعث افزایش رشد در ماهی قرمز شد. لذا استفاده از آن برای دست اندرکاران این صنعت پیشنهاد می شود.

    کلیدواژگان: ماهی قرمز، رشد، آرتمیا، پریان میگو، کنسانتره
  • ندا قاسمی، امیر هوشنگ بحری* صفحات 67-76

    این تحقیق به منظور تاثیر نوع رسوبات بر میزان بقاء مایسید گونه(Indomysis nybini</em> fennero</em>)موجود در استخرهای پرورش میگوی کلاهی استان هرمزگان درسال 1393 انجام شد. محل نمونه برداری استخرهای پرورش میگوی سفید هندی، واقع در منطقه تیاب بندر کلاهی استان هرمزگان بود. آزمایش تاثیر نوع رسوبات بر میزان بقاء مایسید با چهار تیمار بدون رسوب، رسوب استخر پرورشی، خاکبرگ و رسوب دریا انجام گرفت. تیمارها دارای 3 تکرار بودند. در هر تکرار 20 مایسید دریک لیتر آب رهاسازی شد. این آزمایش به مدت یک هفته انجام گرفت. برای اندازه گیری ماده آلی مقداری از رسوبات استخر، خاکبرگ و رسوبات دریا پس از نمونه برداری به آزمایشگاه  مکانیک خاک ارسال شد. نتایج نشان دادند که رسوب استخر دارای 31/9 درصد، خاکبرگ دارای 55/1درصد و رسوب دریا دارای 78/0 درصد مواد آلی بودند. آزمایش تاثیر رسوبات بر بقاء مایسید هم بقای بالای 90 درصد را در تمام تیمارها نشان داد اما بین میانگین بقاء تیمارها اختلاف معنی داری مشاهده شد. کمترین میانگین بقاء(4/7±04/91) در تیمار بدون رسوب و بیشترین میانگین بقا (8/1±58/99) در تیمار رسوب استخر دیده شد. مایسید گونه Indomysis nybini</em> fennero</em>)</em>)در شرایط بی غذایی می تواند از رسوبات بستر، مواد آلی و ترکیبات محلول در آب دریا استفاده کند.

    کلیدواژگان: مایسید، رسوبات، بقا، استان هرمزگان، استخرهای پرورش میگو
  • زید احمدی، افشین قلیچی، مهرداد کمالی سنزیقی*، مهیار صباغ صفحات 77-89

    این مطالعه با هدف بررسی رابطه خصوصیات فیزیکی و شیمیایی آب استخرهای پرورش ماهیان گرم آبی بر شاخص تولید نهایی استخرها در شرق استان گلستان، شهر گنبدکاووس صورت گرفت. در این مطالعه 10 استخر پرورش ماهیان گرم آبی با تراکم های مختلف انتخاب شده، تولیدات نهایی و خصوصیات کیفی آب در طول دوره پرورش مورد اندازه گیری قرار گرفتند. استخرهای دارای تولید یکسان بر اساس آنالیزهای آماری صورت گرفته در سه گروه استخرهای با تولید کم (5/727-5/627 گرم)، متوسط (5/917-5/852 گرم) و زیاد (5/1125-1050 گرم) طبقه بندی گردید. همچنین بررسی آماری میانگین فاکتورهای فیزیکوشیمیایی آب استخرها در سه گروه مختلف و در طول دوره پرورش انجام شد. طبق نتایج بدست آمده بین فاکتورهای مختلف فیزیکوشیمیایی آب و شاخص تولید، فاکتورهای اکسیژن محلول، پنتواکسیدفسفر، آمونیوم، نیتریت، سختی کربنات کلسیم، قلیائیت، شفافیت و درجه اسیدیته دارای اختلاف معنی دار با شاخص تولید بودند (P<0.01). همچنین فاکتورهای شوری، آمونیاک و نیترات در بین استخرهای با تولید متفاوت اختلاف معنی دار نداشتند (P>0.05). بطوری که استخرهای با تولید بالا، دارای بالاترین میزان اکسیژن و پنتوکسید فسفر بودند و فاکتورهای نیتریت، درجه اسیدیته، آمونیوم و شفافیت در استخرهای با تولید بالا دارای مقادیر کمتری بودند. رابطه همبستگی شاخص تولید با فاکتورهای آب حاکی از وجود همبستگی معنی دار با فاکتورهای اکسیژن محلول، آمونیاک و شفافیت بود. شاخص تراکم نیز با فاکتورهای اکسیژن محلول، آمونیوم و نیتریت همبستگی معنی دار داشتند. در مجموع میزان تولیدات نهایی استخرهای پرورش ماهیان گرم آبی تحقیق حاضر تحت تاثیر بعضی از فاکتورهای کیفی آب و مدیریت مزرعه می باشد.

    کلیدواژگان: استان گلستان، استخر ماهی، تولید، خصوصیات آب
|
  • Afraei Bandpei M. A*, Parafkandeh .F, Taleshian. H, Khoshghalb M. R Pages 1-14

    This study have been conducted in the southern Caspian Sea (Mazandaran waters) from 2009-2012. The purpose of this study was compared to distribution, abundance, catch condition, catch per unite effort (CPUE) and caviar ratio in fishing cooperative societies (Pare) and landing. Sampling was monthly and specimens were collected by two methods including commercial beach seine (by Pare) and monofilament gill net (legal catch by landing). The results showed that a total of 42 individuals of A.guldenstaedtii caught 29 of them have had caviar. Sex ratio of male to female was 1:3.2 (male:female). Overall, mean fork length (±standard deviation), body weight, weight of meat and fish weight comprise to 132.1±11.3cm, 20.0±5.1kg, 14.9±3.7kg and 3.6±1.1 kg respectively were found. There is a significant difference between the amount of caviar in landing and beach seine (p<0.05). The meat and fish caviar in Babolsar was mor Noshahr landings than the areas in which can be concerned number of landing, geographic conditions and fishing efforts. The highest and lowest caviar and meat was obtained in Larim and Nursar landings, respectively. The catch per unit effort (CPUE) of Russian sturgeon by the landing from 2009 to 2012 has decreased to 97%., to preserve its generation project in the Caspian Sea should be banned trade catch but catches of spawners that will be applied to artificial propagations. In addition, because of anadromous species protect and restore these important river fisheries should be considered by the relevant authorities.

    Keywords: Acipenser gueldenstaedtii, Biology, CPUE, Catch, Mazandaran waters, Caspian Se
  • Bazmandegan.N*, Mohammadizadeh.F., Salarzadeh.A.R Pages 15-22

    The research in the spring of 1392 in the Persian Gulf and Oman Sea Ecological Research was carried out for 15 days. In this case the density of the white leg shrimp (Litopenaeus vannamei) in the 300 larvae Plper 15 litres of water was considered.Physical and chemical factors of water temperature, salinity, oxygen and pH were measured and recorded daily. 10% of the tank water was replaced daily. Aerated with a core aerator during the day was done. Western white leg shrimp larvae was 4 times daily feeding who concentrate twice a day and twice was used for enrichment of Artemia. The five treatments were used in this experiment. Order: 1 - control treatment (without zeolite) 2-1 g of zeolite L 3-2 grams of zeolite L 4-3 grams of zeolite L and 54 g of zeolite per litre will be three replications for each treatment considered. The results of the statistical analysis of the data showed that with increasing zeolite treatments, growth parameters such as mean weight gain and relative growth rate and survival rate, show a significant difference (P <0.05).

    Keywords: Zeolite, Enrichment, Artemia, western white leg shrimp, Growth Factors, Survival Rate
  • Javadian.S.R*, Gharibi.F, Soltani. S, Bahram.S Pages 23-36

    The effect of Sodium Alginate coating enriched with entromorpha algae extract as a natural antioxidant on shelf life of common crap fillet (Cyprinus carpio) from Caspian sea (in 2013) were examined on chilled environment (4 ±1 °c). Carp fillet contains Treatments Sodium alginate (3%) and Sodium Alginate with 1.5 percent Entromorpha algae extract and control (without any additives). Treatments were investigated at regular intervals ( 4 days ) and 16 days for chemical tests (Peroxides, free fatty acids ,Thiobarbituric acid, total volatile nitrogenous bases , PH s ) microbiological tests (number of total and psychrophilic bacteria). According to results, Peroxides, free fatty acids, Thiobarbituric acid, total volatile nitrogenous bases, color and odor on Sodium Alginate treatment with 1.5 percent of Entromorpha algae extract had less change in comparison to other treatments (P< 0.05). Texture and taste on Entromorpha algae extract had better value. The results indicated that Sodium Alginate cover with Entromorpha algae extract is effective on decay rate of toxic chemicals and the sensory status improvement of common carp fillets during storage in cold conditions (4 ±1° C

    Keywords: sodium Alginate, Entromorpha extract, Common carp, shelf life
  • Salemi .S*, Nokhbeh zare .D, Yahyavi .M Pages 37-46

    This study was done in Hormoz Larvea Shrimp Breeding in 2013 for two month. Treatments include: Control T. without probiotic with water exchange, T1. probiotic added to water with water exchange, T2. enriched artemia with probiotic with water exchange, T3. probiotic added in water without water exchange and T4. enriched artemia without water exchange. For each treatment, three replication was considered and totally 1500 PL of indicus shrimp (F.indicus) was used. PL was feded to 8 days in 6 time include 4, 8, 12,16,20 and 24 o’clock which in 8 and 20 nauplii artemia was used. Results shows that maximum final weight and length inT2 but no significant different were between treatment (P>0.05). Also maximum growth rate was in T2 and had significant different between treatments (P<0.05). Maximum size different was found in control T but no significant different was between treatments (P>0.05). Maximum survival rate related to T2 and T4 and had significant different between treatments (P<0.05). Use of probiotic EM induce growth rate, survival rate and reduce size different between Indian shrimp (F.indicus) post larvae.

    Keywords: Probiotic EM, Artemia, Growth, Post larvae, Indian Shrimp
  • Fahimi .N, Seyfabadi. J.*, Sari.A, Mahvari .A. Pages 45-56

    This study was done (in summer 2010 to summer 2011) to investigate the diversity, richness, dominance of Xanthoid crabs in intertidal rocky 2010 Shores of Hormoz Island. Samples of crabs were collected from intertidal zones during the low-tide at 3 stations) environmental parameters determinated such as salinity, PH , Solvable O2, temprature and bed gradint and using Correlation`s test of spirman indicated significant differences (p <0.05) with their relation in the xanthoid crab abundance . Also PAST tool using for Computation ecological indices (Margalef, Shannon - Wiener and Simpson). Cluster analysis of the stations led to the recognition of three abundance clusters with the highest Semblance being in spring and autumn. Correlation between ecological indices (Margalef, Shannon - Wiener and Simpson) and the environmental parameters showed significant correlation between salinity and Simpson index. margalef index has studied in three station and season that showed mohitzist statian and winter had higher Species Richness

    Keywords: Species Richness, Xanthoid crab, environmental parameters, Intertidal zone, Hormoz Island
  • Seidgar .M*, Asadpour Osalou Y.A., Nekuie Fard A, Mohsenpour Azari A Pages 57-66

    This study was carried out to compare the effects of diets containing Artemia urmiana and Phallocryptus spinosa supplements and commercial feed on growth and survival of goldfish fingerlings during 90 days. The culture medium were contained glass aquaria in controlled condition and suitable for goldfish growth with 12 L: 12 D photoperiod and water temperature of 28 ± 1 oC. 3 test groups were included: treatment 1 fed with concentrate diet, treatment 2 fed with concentrate and frizzed( Phallocryptus spinosa )with tha same concentrations and treatment 3 fed with concentrate and frizzed( Artemia urmiana partenogenetica) with the same concentrations . Each treatment contains 3 replications and each replication consisted of 30 goldfish. The results revealed that the most growth rate (GR), specific growth rate and condition factor ( CF) were 0.11 ±0.006 , 0.34 ± 0.015 and 3.96 ± 0.10, respectively which due to treatment 3 and the most weight gain and length gain including 8.57± 1.18 and 31.54± 3.33 , respectively due to treatment 2 .During rearing period , there was not any significant difference among treatments( p> 0.05). The analysis of obtained data showed that there was a significant difference between diets containing live food and concentrate diet (p< 0.05).Therefore, the use of supplementary frozen live diet increased growth of goldfish. So, it is recommended for those involved in this industry.

    Keywords: Carasius auratus, Growth, Artemia urmiana, Phallocryptus spinosa, Concentrate
  • Ghasemi. N, Bahri A. H* Pages 67-76

    This study was done for the effects of sediments type on Indomysis nybini survival in Indian White Shrimp brood stock ponds of Kollahi port in Hormozgan province. Sampling place was Tiyab area of Kollahi port of Hormuzgan Province Sediments experiment was done with 4 treatments, without sediment , ponds sediments, peat and sea sediments. Every treatment had three replicates. Stocking density was 20 mysids per liter. This experiment was conducted for 7 dayes. To measure organic matter, amount of ponds sediments, peat and sea sediments were sent to Soil Mechanics Laboratory. Results showed that ponds sediments had 9.31%, peat had 1.55% and sea sediments had 0.78% of organic matter. Experiment results showed that the survival rate was upper than 90% in all of treatments.However there was significant difference in mean of survival. The minimum mean survival (91.04±7.4) was observed in without sediment treatment and the maximum mean survival (99.58±1.8) was observed in ponds sediments treatment. Indomysis nybini able to use of bed sediments, organic matter and soluble compounds in sea water in without food condition

    Keywords: Mysid, Sediments, Survival, Hormozgan Province, brood stock ponds
  • Ahmadi .Z, Ghelichi .A, Kamali Sanzighi. M*, Sabbagh .M Pages 77-89

    The aim of this study was to investigate some physico-chemical characteristics of fish ponds with total production value of different warm water fish ponds at Gonbade Kavous city in east of Golestan province.Ten fish ponds with different densities,production value selected,some water characteristics during season period were measured. According to statistical analyses ponds with similar production value were classified at 3 groups of low (627.5-727.5 g),moderate (852.5-917.5 g),high (1050-1125.5 g) level. Although,water characteristics means,3 different groups of production level were analysis during culture period. According to the results water physico-chemical characteristics such as DO,P2O5,NH4,NO2,Hardness,Alkalinity,Transparency,pH had significance differences with production values (P<0.01). Also characteristics such as Salinity,NH3,NO3 had no significance differences with production values (P>0.05). So that,ponds with high production levels were higher value of DO,characteristics such as NO2,pH,Transparency were lower value at high level production value ponds. Water parameters such as DO,Transparency had a significant correlation relative with production index. Density index had significant correlation relative with DO,NH4 water parameters. Finally,according to results of this study,total production quantity of warm water fishes ponds affected by some water quality characteristics,farm management.

    Keywords: Golestan Province, Fish ponds, Production, Water characteristics