فهرست مطالب

نشریه پژوهش در حسابداری و علوم اقتصادی
پیاپی 9 (زمستان 1398)

  • جلد دوم
  • تاریخ انتشار: 1398/12/04
  • تعداد عناوین: 6
|
  • فرزین خوشکار، میعود جدیری صفحات 1-10

    حرفه حسابرسی نقش بسزایی در تضاد منافع بین مالکان و مدیران است. حسابرسان به دنبال حداقل کردن کل هزینه ها از طریق تراز کردن هزینه های منابع خود (هزینه های انجام کار حسابرسی بیشتر) و زیان های آتی ناشی از بدهی قانونی میباشند. لذا در مطالعه حاضر به بررسی رابطه بین دوره تصدی و دانش مالی اعضای هیئت مدیره با حق الزحمه حسابرسی پرداخته شده است. تحقیق به لحاظ هدف از نوع مطالعات کاربردی و به لحاظ روش تحقیق از نوع مطالعات توصیفی همبستگی میباشد. از بین کلیه شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران با توجه به شرایط ورود به مطالعه شرکت به روش حذف سیستماتیک انتخاب شدند. نتایج نشان میدهد که بین 17، تعداد 3191 تا 3191 دری سالهای دوره تصدی و دانش مالی اعضای هیئت مدیره با حق الزحمه حسابرسی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد.

    کلیدواژگان: حق الزحمه حسابرسی، هیئت مدیره، دوره تصدی حساب، دانش مالی
  • فرزین خوشکار، وحید محمد رضایی*، رضا پناهی صفحات 11-20

    سرمایه گذاران برای تصمیم گیری، بر کمیت، کیفیت و به موقع بودن اطلاعات افشاء شده از سوی راهبران شرکت ها اتکا میکنند. در این راستا موضوع شفافیت صورت های مالی و کیفیت افشای اطلاعات ارائه شده در آن به عنوان یک راهکار عملی موردتوجه قرار گرفته است. شفافیت اطلاعاتی و ارائه اطلاعات صحیح و به موقع توسط شرکت ها، یکی از مهمترین عوامل موثر در خصوص دستیابی به یک بازار سرمایه کاراست. ازاینرو بر آن شدیم تا رابطه بین افشای اطلاعات و کیفیت حسابرسی و همچنین تصمیم گیری مدیران را بیابیم. یافته های این تحقیق بر اساس داده های 751 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در بازه زمانی 7131 تا 7131 جمعآوری شدند در این بخش ابتدا خلاصه ای از آمار توصیفی متغیرهای تحقیق نشان داده شد. در ادامه نیز به ارائه آمار استنباطی پرداخته شد و مدل های تحقیق در قالب آمار استنباطی مورد بررسی قرار گرفت. در مطالعه حاضر برای آزمون الگوی تحقیق از روش رگرسیون داده های پانل با الگوی اثرات ثابت استفاده شد. نتایج برآورد مدل نشان داد که کیفیت افشای اطلاعات بر کیفیت حسابرسی و همچنین تصمیم گیری مدیران یعنی افزایش حجم معاملات تاثیر معنادار و مثبتی دارد.

    کلیدواژگان: تصمیم گیری، کیفیت حسابرسی، افشای اطلاعات
  • فرزین خوشکار، نسرین نعمتی، آرزو سلیمی تازه کند صفحات 21-32

    هدف این تحقیق بررسی تاثیر روش های تامین مالی بر سیاست تقسیم سود در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران بوده است. قلمرو مکانی این تحقیق شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران و قلمرو زمانی سال های بین 1390 تا 1394 بوده است. در این تحقیق، تامین مالی از طریق انتشار سهام و تامین مالی از طریق اخذ وام بانکی متغیرهای مستقل سیاست تقسیم سود شرکت ها متغیر وابسته در نظر گرفته شد. تحقیق حاضر در زمره تحقیقات کاربردی قرار دارد، چنانچه طبقه بندی انواع تحقیقات بر اساس ماهیت و روش را مدنظر قرار گیرد، روش تحقیق حاضر از لحاظ ماهیت در زمره تحقیقات توصیفی قرار داشته و از نظر روش نیز در دسته تحقیقات همبستگی محسوب می گردد. در این پژوهش برای جمع آوری داده ها و اطلاعات، از روش کتابخانه ای استفاده شد. در بخش داده های پژوهش از طریق جمع آوری داده های شرکت های نمونه با مراجعه به صورت های مالی، یادداشت های توضیحی و ماهنامه بورس اوراق بهادار انجام پذیرفت. بر اساس روش حذف سیستماتیک تعداد 97 شرکت به عنوان نمونه آماری انتخاب گردید. به منظور توصیف و تلخیص داده های جمع آوری شده از آمار توصیفی و استنباطی بهره گرفته شده است. به منظور تحلیل داده ها ابتدا پیش آزمون های ناهمسانی واریانس، آزمون F لیمر، آزمون هاسمن و آزمون جارک-برا و سپس از آزمون رگرسیون چند متغیره برای تایید و رد فرضیه های تحقیق (نرم افزار ایویوز) استفاده گردیده است. نتایج نشان داد تامین مالی از طریق انتشار سهام بر سیاست های تقسیم سود شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران تاثیر دارد. تامین مالی از طریق اخذ وام بانکی بر سیاست های تقسیم سود شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران تاثیر دارد.

    کلیدواژگان: تامین مالی، سیاست تقسیم سود، بورس اوراق بهادار تهران
  • فرزین خوشکار، مسعود جدیری، رضا لویمی صفحات 33-42

    پژوهش حاضر با هدف بررسی عوامل ایجاد فشار عصبی در حساب رسان و نقش آن بر عملکرد آنها انجام شد. پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نوع پیمایشی میباشد. اطلاعات لازم برای تحقیق، از طریق مطالعه مبانی نظری و تدوین پرسشنامه به حجم 823 نفر و به روش نمونه گیری تصادفی ساده، از حسابرسان شاغل در سازمان حسابرسی و موسسات حسابرسی عضو جامعه حسابداران رسمی، در سال 6831 جمعآوری شد. جهت دستیابی به اطلاعات آماری تحقیق حاضر از پرسشنامه محقق ساخته 23 گویه ای که از روایی محتوایی، سازه و پایایی بالایی برخوردار میباشد استفاده شد.. نتایج به دست آمده از آزمون فرضیه ها نشان میدهد که بین ساختار نامناسب سازمان، عوامل فشارزای فردی، شرایط مادی و سیاست سازمان در ایجاد فشار عصبی در حسابرسان و عملکرد آنها رابطه معناداری وجود دارد.

    کلیدواژگان: فشار عصبی، عملکرد حسابرسان، ساختار نامناسب سازمان، شرایط مادی، سیاست سازمان
  • فرزین خوشکار، احمد نادری محمودیان* صفحات 43-52

    هدف این تحقیق بررسی تاثیر روش های تامین مالی بر سیاست تقسیم سود در شرکتهای پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران بوده است. قلمرو مکانی این تحقیق شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران و قلمرو زمانی سالهای بین 1390 تا 1394بوده است.در این تحقیق، تامین مالی از طریق انتشار سهام و تامین مالی از طریق اخذ وام بانکی متغیرهای مستقل سیاست تقسیم سود شرکت ها متغیر وابسته در نظر گرفته شد. تحقیق حاضر در زمره تحقیقات کاربردی قرار دارد، چنانچه طبقه بندی انواع تحقیقات بر اساس ماهیت و روش را مدنظر قرار گیرد، روش تحقیق حاضر از لحاظ ماهیت در زمره تحقیقات توصیفی قرار داشته و از نظر روش نیز در دسته تحقیقات همبستگی محسوب میگردد. در این پژوهش برای جمع آوری داده ها و اطلاعات، از روش کتابخانه ای استفاده شد. در بخش داده های پژوهش از طریق جمع آوری داده های شرکت های نمونه با مراجعه به صورت های مالی، یادداشت های توضیحی و ماهنامه بورس اوراق بهادار انجام پذیرفت. بر اساس روش حذف سیستماتیک تعداد 37 شرکت به عنوان نمونه آماری انتخاب گردید. به منظور توصیف و تلخیص داده های جمع آوری شده از آمار توصیفی و استنباطی بهره گرفته شده است. به منظور تحلیل داده ها ابتدا لیمر، آزمون هاسمن و آزمون جارک-برا و سپس از آزمون رگرسیون چند F پیش آزمونهای ناهمسانی واریانس، آزمون متغیره برای تایید و رد فرضیه های تحقیق نرم افزار ایویوز استفاده گردیده است. نتایج نشان داد تامین مالی از طریق انتشار سهام بر سیاستهای تقسیم سود شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران تاثیر دارد. تامین مالی از طریق اخذ وام بانکی بر سیاست های تقسیم سود شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران تاثیر دارد.

    کلیدواژگان: انتشار سهام، بورس اوراق بهادار، تامین مالی، اقلام تهعدی
  • فرزین خوش کار، وحید محمد رضایی*، سید محمد سبحانی صفحات 53-63

    نوسان پذیری قیمت و بازدهی سهام و عوامل موثر بر آن از موضوعات بحث برانگیز در تحقیقات با محوریت مالی است. سرمایهگذاران نهادی به عنوان گروهی از سرمایه گذاران به واسطه دسترسی به منابع عظیم مالی، نقش مهمی در توسعه اقتصادی بازار سرمایه ایفا میکنند. بر همین اساس، مطالعه به منظور بررسی تاثیر مالکیت نهادی بر نوسان پذیری قیمت و بازدهی سهام انجام پذیرفت. این تحقیق، از نوع مطالعه توصیفی همبستگی مبتنی بر داده های مقطعی است که 941 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران از سال مالی 9911 الی 9911 به عنوان نمونه انتخاب گردیدند که ابتدا خلاصهای از آمار توصیفی متغیرهای تحقیق نشان داده شد. در ادامه نیز به ارائه آمار استنباطی پرداخته شد و مدل های تحقیق در قالب آمار استنباطی موردبررسی قرار گرفت و برای آزمون الگوی تحقیق از روش رگرسیون داده های پانل با الگوی اثرات ثابت استفاده شد. نتایج برآورد مدل نشان داد که مالکیت نهادی تاثیر معنادار و معکوسی بر نوسان پذیری قیمت سهام دارد، بنابراین با افزایش سهم مالکان نهادی در سهام شرکت)یعنی بانک ها، شرکت های بیمه و...(از میزان نوسان قیمت سهام آن شرکت ها کاسته میشود از طرفی مالکیت نهادی بر بازدهی سهام شرکت ها تاثیر معنادار و مستقیمی دارد به طوری که افزایش درصد سهم مالکان نهادی باعث افزایش بازدهی سهام شرکت ها میشود.

    کلیدواژگان: بازدهی سهام، نوسان پذیری قیمت سهام، سرمایه گذاران نهادی