فهرست مطالب

نشریه مهندسی ترافیک
پیاپی 65 (تابستان 1395)

  • تاریخ انتشار: 1395/06/30
  • تعداد عناوین: 9
|
  • بهنام پورنجف زاده اردکانی*، محمد مهدی خبیری صفحات 4-13

    جابه جایی جانبی یکی از معمول ترین پدیده ها در جریان ترافیک است که عدم رعایت و کنترل آن موجب حوادث رانندگی پهلو به پهلو و از روبرو می شود. رفتار رانندگان در جابه جایی جانبی و انحراف از مرکز محور کانال های ترافیکی ، تحت تاثیر کیفیت و شرایط عملکردی علایم افقی به ویژه خط کشی می باشد. در این مقاله ضمن مروری بر عملکرد و تاثیرگذاری علایم افقی و خط کشی ها بر رفتار رانندگان ، امکانسنجی توسعه یک مدل خطی بر میزان جابه جایی رانندگان نسبت به متغیرهای ترافیکی نظیر سرعت ، حجم و سرفاصله عبور زمانی مورد توجه قرار گرفته است. اثر کیفیت خط کشی با توجه به میزان کنتراست رنگ سفید در زمینه سیاه ارزیابی شده ، حجم و سرعت توسط فیلمبرداری های دستی انجام شده و فیلم های دوربین های کنترل ترافیک مرکزی استخراج شده است. با استفاده از تحلیل های آماری t-test و ANOVA میزان جابه جایی جانبی وسایل نقلیه در دو حالت قبل و بعد از بهبود خط کشی ها بررسی گردید. نتایج نشان می دهد، نمی توان تاثیرپذیری رفتار حرکت در وسط خطوط ترافیکی متاثر از شرایط ترافیکی و عملکرد خط کشی را مدلسازی نمود، هرچند الگوی رفتاری رانندگان با تغییر در کیفیت خط کشی ها بهبود می یابد.

    کلیدواژگان: حفظ خط، خط کشی، رفتار رانندگی، ایمنی ترافیک، شاخص های رفتار
  • داریوش کمره*، طاهره دشتی پور صفحات 14-21

    امروزه تمام شهرهای بزرگ دنیا از معضل تعداد بسیار زیاد وسایل نقلیه شخصی رنج می برند. ازدحام ، پایین بودن کیفیت محیط زندگی موجب بوجود آمدن مشکلات فراوانی برای شهرها و شهروندان گردیده است . در این شرایط راه حل نوآورانه ای نیاز است تا به کمک آن بتوان از حجم بسیار زیاد اشغال شده از فضای عمومی شهر کاسته شود. به اشتراک گذاری وسایل نقلیه روشی هوشمندانه است که در آن امکانی برای فرد مهیا می شود که بدون در اختیار داشتن و مالکیت وسیله نقلیه ، از خدمات آن بهره مند گردد. در این پژوهش یکی از سیستم های نوین به اشتراک گذاری خودرو تحت عنوان Car-sharing ، که در یک دهه گذشته با سرعت قابل ملاحظه ای در کشورهای اروپایی و امریکا پیاده سازی و توسعه یافته است ، معرفی و مورد ارزیابی قرار می گیرد. در این راستا پارامترهای موثر در پیاده سازی موفقیت آمیز این سیستم ، شناسایی و ارایه میگردد. جامعه هدف و مشتریان و کاربران این سیستم ، سفرهایی را که می توان بر پایه استفاده از این سیستم برنامه ریزی نمود و محدوده هایی که  دارای پتانسیل بیشتری برای توسعه این سیستم می باشند ، با مطالعه موردی کلانشهر تهران در این مقاله بررسی می شود.

    کلیدواژگان: Car-sharing، توسعه پایدار، شاخص ها، محدوده های مستعد، متدولوژی، مطالعه موردی
  • اسماعیل رجایی نجف آبادی*، حسن ذوقی، جواد جمعه پور چهار امان، بهروز تولی کله بستی صفحات 22-28

    از آنجایی که تصادف موتورسیکلت ها بخش قابل توجهی از تلفات ناشی از تصادفات را در شهرها شامل می شود ، لازم است تحقیقاتی در زمینه علل و عوامل این موضوع صورت گیرد. طبق نتایج این پژوهش 78 درصد از موتور سواران در شهرها فاقد گواهینامه مربوطه هستند، از این جهت شناخت بیشتر این گروه از موتورسواران به کاهش تصادفات مذکور خواهد انجامید. در این پژوهش به بررسی عوامل روانشناختی موتورسواران بی گواهینامه پرداخته شده است. برای نیل به این هدف از پرسشنامه NEO-FFI  که به بررسی چهار عامل شخصیتی روان نژندی (تمایل به هیجان)، برونگرایی-درونگرایی، توافق پذیری، مسئولیت پذیری می پردازد استفاده شده و نتایج با استفاده از نرم افزار آماری SPSS تحلیل شده اند. با بررسی نتایج همبستگی بین متغیرها، همبستگی مثبت بین شاخص تمایل به هیجان و  استفاده از کلاه ایمنی مشاهده می شود و همچنین، همبستگی منفی بین استفاده از کلاه ایمنی و شاخص مسئولیت پذیری مشاهده می شود. همبستگی منفی بین شاخص شخصیتی برونگرایی و سن شروع به موتورسواری بدون گواهینامه مشاهده می شود. همچنین، 39 درصد موتورسواران بدون گواهینامه عدم برخورد پلیس با افراد بدون گواهینامه و 32 درصد از آن ها مراحل اداری طولانی و خسته کننده را دلیل عدم اخذ گواهینامه برشمردند.

    کلیدواژگان: موتورسیکلت، گواهینامه، NEO-FFI، کلاه ایمنی
  • عبدالرضا ابراهیمی*، مریم عسگری پور، مونا مصلی نژاد صفحات 29-37

    به طور کلی مشکلات حمل و نقلی ریشه در عوامل مختلفی دارند که از نابسامانی وضعیت عرضه و تقاضا و استفاده بی رویه از وسایل نقلیه شخصی ناشی می شود. یکی از مهمترین راه های حل مشکلات ترافیکی ، اصلاح برنامه ریزی و افزایش حق انتخاب مسافران و کیفیت شیوه های مختلف سفر است تا استفاده کنندگان انگیزه لازم برای تغییر شیوه (مد) سفر خود، از وسیله نقلیه شخصی به سیستم حمل ونقل همگانی را پیدا کنند. در این روش که موسوم به «مدیریت تقاضای سفر» می باشد، به جای احداث تسهیلات جدید نظیر راه و پارکینگ، با ارایه راهکارهای جدید و مدیریت تسهیلات موجود حداکثر بازده مدنظر قرار می گیرد. یکی از مهمترین راهکارهای مدیریت تقاضای سفر، کاهش تردد وسایل نقلیه تک سرنشین با تدبیر سیاست هایی جهت افزایش ضریب سرنشین وسایل نقلیه ، حمل و نقل همگانی و... می باشد. در این مقاله نیز به یکی از این راهکارها تحت عنوان «هم پیمایی» پرداخته شده است. از آنجایی که ایجاد هرگونه تسهیلات جدید حمل و نقل شهری مستلزم صرف هزینه های  کلان می باشد، لذا قبل از اجرای طرح باید مورد ارزیابی فنی و اقتصادی قرار گیرد تا مقرون به صرفه بودن طرح و مطابقت پروژه با اهداف توسعه شهری مشخص گردد. در این مقاله سعی شده است جهت  اثرسنجی اجرای این راهکار برای شهر تهران ، پس از تعریف و شبیه سازی گزینه های مختلف ، نتایج نهایی برای انتخاب بهترین گزینه مورد ارزیابی فنی و  اقتصادی قرار گیرد.جهت شبیه سازی گزینه ها از نرم افزار کلان نگر شهر تهران (EMME/2) استفاده شده است.

    کلیدواژگان: مدیریت تقاضای سفر، افزایش ضریب سرنشین، هم پیمایی، ارزیابی اقتصادی، نرم افزار EMME، 2
  • مهدی معتمدی سده*، شاهین شعبانی، سید جواد خادم الفقرا صفحات 38-46

    پیش بینی زمان سفر و تاخیر، نقش بسزایی در جلوگیری از مواجه شدن استفاده کنندگان راه با ترافیک سنگین و متعقابا افزایش اعتماد آنها به تسهیلات ترافیکی دارد. در تحقیق حاضر، ابتدا با استفاده از اطلاعات بدست آمده از داده های سیستم جمع آوری اطلاعات سازمان کنترل ترافیک تهران، پایگاه داده اصلی جهت پیش بینی زمان سفر اتوبوس BRT پایه ریزی می شود. بدین منظور از خط اتوبوس تندرو فرهنگسرا - آزادی به عنوان نمونه مورد بررسی استفاده می گردد. در مدلسازی صورت پذیرفته از روش رگرسیون ماشین بردار پشتیبان به همراه تحلیل اجزای اصلی استفاده شده است. با استفاده از روش بیان شده ، زمان سفر در نمونه مورد بررسی، پیش بینی شده و نتایج آن مورد بحث و بررسی و مقایسه قرار می گیرد. نتایج نشان می دهد که روش رگرسیون ماشین بردار پشتیبان به همراه تحلیل اجزای اصلی دارای دقتی بالا در پیش بینی هدف مورد نظر بوده و توانسته است نتایج مربوط به پیش بینی زمان سفر عبوری را بهبود بخشد. بنابراین روش ارایه شده در پژوهش حاضر می تواند در کاربردهای عملی بکارگرفته شده و در برنامه ریزی زمان سفر اتوبوس های تندرو نقش موثری را ایفا نماید.

    کلیدواژگان: زمان سفر، پیش بینی، ماشین بردار پشتیبان، تحلیل اجزای اصلی، BRT
  • محمدزمان حسن پور*، محمدرضا احدی، محمدرضا مهماندار، حمید بابایی دهکردی صفحات 47-57

    بر اساس آمارهای رسمی، سالانه یک میلیون و 200 هزار نفر در سرتاسر جهان، بر اثرتصادفات رانندگی کشته و 50 میلیون نفر مجروح می شوند، برابر آمار منتشره شده توسط سازمان پزشکی قانون ایران میزان کشته های حوادث رانندگی در سال 1393 به 16872 نفر رسیده است. علت اصلی بسیاری از تصادفات انسان بوده و در اکثر این موارد، راننده دچار تخلف شده است. یکی از مهم ترین ابزار موجود برای این منظور، جریمه کردن رانندگان متخلف است. عدم تناسب قوانین و مقررات موجود با عوامل خطر باعث افزایش و شدت تصادفات و عدم بازدارنگی قوانین و مقررات می گردد. هدف ازاین تحقیق، بررسی میزان جریمه های نقدی و غیر نقدی در ایران، نسبت به کشور های مبنای انتخاب شده می باشد. نتایج تحقیق نشان می دهد که میزان جریمه های نقدی در ایران نسبت به سایر کشورها پایین اما نسبت جریمه ها به سرانه درآمد به نسبت زیاد است. با این حال ، تعداد زیاد تخلفات ترافیکی در ایران و هزینه بالای ناشی از تصادفات، بالاتر بودن میزان نسبت جریمه به سرانه درآمد جامعه را توجیه می نماید. حتی برای کاهش تعداد تخلفات می توان میزان این جریمه ها را برای دوره های کوتاه مدت و میان مدت افزایش داد تا رعایت قوانین و مقررات ترافیکی به عنوان یک هنجار و عادت در جامعه تبدیل شود. در ادامه با ارایه مدلی میزان افزایش جریمه ها در کوتاه مدت نیز مشخص شده است.

    کلیدواژگان: تصادف، قوانین و مقررات، تخلفات، مبالغ جریمه
  • علی منصور خاکی*، داریوش دریایی صفحات 58-67

    در تقاطعات با چراغ راهنمایی هنگامی که حرکت گردش به چپ در یک فاز به صورت حفاظت نشده صورت می گیرد ، احتمال برخورد و تصادفات این حرکتها با حرکت مستقیم رویکرد مخالف نیز بالا می رود. در این تحقیق، با توجه به روابط ظرفیت حرکت گردش به چپ در شرایط رفتار حفاظت نشده، مطابق آیین نامه HCM،تاخیر گروه خط دارای حرکت گردش به چپ  محافظت نشده در حجمهای مختلف گردش به چپ ، حجمهای مختلف حرکت مستقیم رویکرد مخالف، تعداد خطوط حرکت مستقیم رویکرد مخالف و نسبت زمان سبز موثر های متفاوت (g/c) محاسبه شد. در این تحقیق علاوه بر بررسی تاثیر پارامترهای مختلف بر مقدار تاخیر گروه خط دارای حرکت گردش به چپ محافظت نشده، برای هر شرایط نسبت g/c و تعداد خطوط رویکرد مخالف (Nopp)، یک مرز بحرانی  ارایه شد که با استفاده از آن می توان مرز بین شرایط حفاظت شده و حفاظت نشده را برای فازبندی مناسب گردش به چپ انتخاب کرد.در تقاطعات با چراغ راهنمایی هنگامی که حرکت گردش به چپ در یک فاز به صورت حفاظت نشدهصورت می گیرد، احتمال برخورد و تصادفات این حرکتها با حرکت مستقیم رویکرد مخالف نیز بالا می رود. در این تحقیق، با توجه به روابط ظرفیت حرکت گردش به چپ در شرایط رفتار حفاظت نشده، مطابق آیین نامه HCM،  تاخیر گروه خط دارای حرکت گردش به چپ محافظت نشده در حجمهای مختلف گردش به چپ، حجمهای مختلف حرکت مستقیم رویکرد مخالف، تعداد خطوط حرکت مستقیم رویکرد مخالف و نسبت زمان سبز موثر های متفاوت (g/c) محاسبه شد. در این تحقیق علاوه بر بررسی تاثیر پارامترهای مختلف بر مقدار تاخیر گروه خط دارای حرکت گردش به چپ محافظت نشده، برای هر شرایط نسبت g/C و تعداد خطوط رویکرد مخالف (Nopp)،یک مرز بحرانی  ارایه شد که با استفاده از آن می توان مرزبین شرایط حفاظت شده و حفاظت نشده را برای فازبندی مناسب گردش به چپ انتخاب کرد.

    کلیدواژگان: گردش به چپ حفاظت نشده، تاخیر، مرز بحرانی
  • احمد گلزار شهری*، مصطفی آقا باقری، محمدحسین دلشاد صفحات 68-78

    هدف سیستم حمل و نقل عمومی کاهش استفاده شهروندان از وسایل نقلیه شخصی و در نتیجه کاهش ترافیک و معضلات ناشی از آن در شهرهاست. در کشورهای در حال توسعها توبوس های درون شهری مهم ترین بخش از سیستم حمل و نقل عمومی را تشکیل می دهند و طراحی شبکه خطوط اتوبوسرانی بهینه ، به منظور افزایش کیفیت خدمات دهی به شهروندان و کاهش ترافیک معابر شهری و مسایل مربوطه ، ازاهمیت ویژه ای برخوردار است. در این پژوهش ، شبکه کنونی خطوط اتوبوسرانی در محدوده شهر یزد در نظر گرفته شده و عملکرد شبکه خطوط کنونی از منظر فرکانس اتوبوس عبوری ، تعداد مسافرین، زمان انتظار و... بررسی شده است.  با توجه به هندسه معابر شهری ، موقعیت مراکز جمعیتی ، تقاطع ها و... مشابه روش فرا ابتکاری کلونی مورچگان ، محدوده شهری به 149 کمان و 92 گره تقسیم شده است.  با توجه به همپوشانی خطوط در هر یک از این کمان ها و مناطق شهری، عملکرد شبکه موجود در هریک از کمان ها مورد ارزیابی قرار گرفته است. با مقایسه نتایج ، راهکارهایی به صورت ؛ افزودن کمان جدید، حذف و یا بهبود برخی کمان ها ، تعریف مسیر جدید، تخصیص تعداد و نوع ناوگان به هر یک از خطوط با هدف افزایش رضایت شهروندان و ترغیب به استفاده از ناوگان اتوبوسرانی، کاهش انتقال ها، کاهش هزینه های شهرداری، کاهش ترافیک شهری، کاهش مصرف انرژی و... ارایه شده است تا عملکرد و بازده شبکه کنونی ارتقا یابد.

    کلیدواژگان: حمل و نقل عمومی، اتوبوس، شبکه خطوط اتوبوسرانی، ترافیک شهری
  • مجید وحدتی پور*، علی نظامی، حسن نادری راد صفحات 79-87

    در چند دهه اخیر استفاده از سامانه های حمل و نقل انبوه بر به یکی از راه حل های معضل ترافیک در کلان شهرهای جهان تبدیل شده است. در ایران نیز برنامه ریزان و مدیران شهری استفاده از این سامانه ها را در اولویت برنامه های توسعه حمل و نقل درون شهری قرار داده اند. سامانه اتوبوس تندرو و تراموا دو مورد از این سامانه ها هستند که اولی به طورگسترده ای در ایران مورداستفاده و بهره برداری قرار گرفته ولی مورد دیگر علیرغم کاربرد وسیع در کشورهای مختلف جهان ، تاکنون در ایران مورد استفاده قرار نگرفته است. در این تحقیق هزینه های مورد نیاز جهت استفاده از این دو سیستم در یک کریدور انتخابی مورد بررسی قرار گرفت و ارزش فعلی این هزینه ها با هم مقایسه شدند. همچنین یک تحلیل حساسیت برای پارامترهای نرخ بهره و نرخ رشد تقاضا در طول دوره طرح انجام شد. نتایج نشان می دهند که هرچند هزینه های ساخت و راه اندازی تراموا بیشتر است ، ولی هزینه های بهره برداری از آن به مراتب کمتر از سامانه اتوبوس تندرواست. همچنین با توجه به تحلیل حساسیت ، کاهش پارامتر نرخ بهره دارای اثرات مثبتی به نفع تراموا است درحالی که تغییرات نرخ رشد تقاضا اثرات چندانی بر نسبت هزینه های بهره برداری از این دو سامانه ندارد.

    کلیدواژگان: سامانه های حمل و نقل انبوه بر، تراموا، سامانه اتوبوس تندرو، هزینه های اقتصادی، نرخ بهره، نرخ رشد تقاضا
|
  • Behnam Pournajafzadeh Ardekani*, MohammadMehdi Khabiri Pages 4-13

    For Lateral movement is one of the most common phenomena in traffic flow that lack of control & non-compliance leads to car accidents side by side and face. Driver’s behavior in Lateral displacement and deviation from the center of the traffic channels, are affected by the quality and functional requirements, horizontal signs particularly is marking.In this article, we will review the performance and effectiveness of horizontal signs and markings on drivers’ behavior, the feasibility of developing a linear model on the drivers’ amount of displacement to traffic variables such as speed, volume and the headway time has been considering. The effect of marking quality due to the amount of the contrast, the white color was assessed on black background; the volume and speed were done by handy film cameras, films are extracted from central traffic control. By using statistical analysis, ANOVA, T-test the amount of lateral displacement in two both cases were investigated before and after the improvement markings. The results show that, we cannot model the effect of the behavior movement in the middle of traffic lanes resulted from traffic conditions and the performance marking, although driving behavior pattern is improved by changing in the quality of markings.

    Keywords: keep the lane, marking, traffic behavior, traffic safety, behavior indicators
  • Dariush Kamare*, Tahere Dashtipour Pages 14-21

    Nowadays, all major cities around the world are suffering from the problem of a large number of private vehicles. Overcrowding, low quality living environment has resulted in the creation of numerous problems for cities and citizens. In these conditions, an innovative solution is needed to help reduce the very high volume of occupied public spaces of the city. Sharing vehicles is an intelligent way in which it provides an opportunity for one tobenefit from its serviceswithout having the ownership of the vehicle.In this study, a new system of vehicles sharing known as Car-sharing, which had a considerable rate in implementation and development in America and European countries, is presented and evaluated. In this regard,the effective parameters insuccessful implementation of the system are identified and presented. The objective society, the customers and the users of the system, the trips that can plannedbased on using this system and the areas which have greater potential for the development of this system are investigated in this paper, by consideringthe metropolitan Tehran as the case study.

    Keywords: Car-sharing, sustainable development. indexs predictable ranges, methodologhy, case study
  • Hassan zoghi, Esmaeil Rajaei Najafabadi*, javad jomepour Chehar Aman, Behrouz Tavassoli Kallebasti Pages 22-28

    Based on the official’s reports, motor cycles have great roll in accidents in the cities, all around the world. Due to its paramount importance it is crucial to investigate the reasons and factors that affects this issue. According the results of this study, 78 percent of motor cycle riders do not have its specific license. In this paper, psychological aspects of the behavior of this group were studied. For this purpose, NEO-FFI experiment was used. The data was analyzed via SPSS software. There were a positive correlation between using helmet and Openness to experience, and also there was a negative correlation between using helmet and conscientiousness. Moreover, 39 percent of motor riders stated that lack of police enforcement and 32 percent of the lengthy procedure of getting license as a main reason of not to have motor riding license.

    Keywords: Motor Cycle, Accident, License, NEO-FFi, Helmet
  • Pages 29-37

    In overall the transportation problem is the consequence of many criteria, which can unbalance demand and supply and also increase the number of personal cars. One of the most important solutions is improving the transportation programming and increases the various kinds of travel mode and its quality. So we can encourage users to change their mode from personal cars to public transportation. This method is known as “Transportation Demand Management”. Instead of building new facilities such as road and parking lots, new instructions and manage of existence amenities should be taken into account in this method. One of the most significant consequences of TDM is decreasing the number of personal cars that can lead to higher passenger coefficient and public transportation users. This article will elaborate one of the instructions which are considered “carpooling”. The expenditure of new facilities in transportation is very high, so it should be evaluated in both economical and technical field. In this article for impact assessing of instructions in Tehran, first of all various scenarios will be simulated and then the economical and technical evaluation will be done on these scenarios. For simulating the “EMME/2” software is used.

    Keywords: Transportation Demand Management, Increase passenger coefficient, carpooling, economicalevaluation, EMME, 2 software
  • Shahin Shabani, Mahdi Motamedi sedeh*, Seyed Javad Khadem Alfoghara Pages 38-46

    Travel time and delay prediction plays a significant role in prevention of engaging road users with heavy traffics and subsequently increasing their confidence in traffic facilities. In the present study first of all by using the data obtained from data collection system of Tehran Traffic Control Organization, the main database to predict BRT bus travel time is established. Therefore Frhngsra-Azadi BRT line has used as a sample. In the conducted modeling, the support vector machine’s regression analysis along with the principal component analysis is used. By using the stated method, travel time in sample is predicted and the results are discussed and compared. The results show that support vector machine’s regression analysis along with principal component analysis has a high accuracy in predicting the intended purpose and has been able to improve the related results for prediction of transit travel time. Therefore the presented method in this study can be used in practical applications and play an effective role in travel time programming of BRT.

    Keywords: Modeling, Travel time, Prediction, Support Vector Machine (SVM), Bus Rapid Transit (BRT)
  • Mohammadreza Mehmandar, Mohammadreza Ahmadi, MohammadZaman Hassanpour*, Hamid Babaie dehkordi Pages 47-57

    According to official statistics, Over 1,200,000 people are killed in motor vehicle crashes each year around the globe, the outcome of an accident driving deaths and 50 million people are injured, According to the reports published by the Forensic Medicine Organization of Iran, show that death rates on Traffic accident in 1393 is 16872 people. The principal drive of many accidents, and in most instances, the driver may have been driving contraventions. One the most important available tools for this intention, is penalizing offending drivers. The disproportion existing laws and regulations with increased hazard and accident severity and lack of deterrence rules and ordinances. The aim of this work was to assess the sum of cash and non-cash penalty in Iran over the rural area is chosen. The outcomes of this research indicate that the financial penalties on Iran compare to other rural areas, low per capita income is relatively high but penalties. Nevertheless, a large number of traffic violations in Iran, and the high cost of accidents, The higher the amount of fines to income individuals are freed. Even to reduce the number of violations of the amount of the fine for periods of short-term and medium-term increase compliance to traffic as a normal habit in the society. Continuing with the model in the short term also been shown to increase the penalty

    Keywords: accident, laws, regulations, violations, penalty payments
  • Ali Mansour Khaki*, Daryoosh Daryaee Pages 58-67

    In Signalized Intersection when left turn movement is in permitted phase, accident and crash possibility of this movement and through movement of opposing approach increases. In this research, according to capacity equations of permitted left turn in HCM, permitted left turn delay is determined in different conditions such as different left turn volumes, different through volumes in opposing approach, different number of through lanes in opposing approach, and different effective green ratio(g/C). In this research, in addition to evaluate effect of different parameters on permitted left turn delay, for each condition of different green ratio(g/C) and different number of through lanes in opposing approach(Nopp), critical boundary is defined. By this critical boundary, can select appropriate phasing between permitted or protected left turn phase.

    Keywords: Permitted left turn, delay, critical boundary
  • Ahmad golzar shahri*, Mostafa Aghabagheri, MohammadHosein Delshad Pages 68-78

    The purpose of the public transport system to reduce the use of private vehicles and civilian traffic and thus reduce the problems caused by it in the cities. In developing countries, intercity buses are the most important part of the public transport system. Optimized bus network design plays a special role to enhance the quality of services to citizens and reduce traffic urban streets and problems related to it. In this study, the current bus network in Yazd considered and the bus frequency, number of passengers, waiting time… of current bus network are investigated. According to the geometry of urban streets, position of population centers, intersection…similar to ant colony method, the metropolitan area is divided into 149 arcs and 92 nodes. By comparing the results, Strategies like: adding new arcs, remove or improve some arcs, define new paths, allocatinig number and type of fleet in each of the paths in order to increase citizen satisfaction and encourage the use of the bus fleet, reducing transmission, reduce municipal costs, reduce traffic, reduce energy consumption… is provided to improve the performance and efficiency of the current bus network

    Keywords: Public transportation, Bus, Bus network, Urban traffic
  • Majid Vahdatipoor*, Ali Nezami, Hasan Naderi Rad Pages 79-87

    Employing mass transit systems has become one of the traffic solutions in metropolitan cities in the world in the recent decades. Using these systems in Iran has also become the priority of city planners and municipality officials. Bus rapid transit and tramway are two of these systems in which the first one is widely employed in Iran and the latter has not been used yet; although there is an increasing trend in the world to apply and implementation of tramways. In this study operation costs of these two system was investigated in a selected corridor and their net present values were compared. Also a sensitivity analysis was performed for demand growth rate and interest rate. The results show that although the construction and starting costs of tramway are much more than BRT, its operation and management costs are much less. According to sensitivity analysis effect of interest rate reduction is beneficial for tramway but demand growth rate does not have any significant effect on operational costs.

    Keywords: mass transit systems, tramway, bus rapid transit, Economical costs, interest rate, demand growth rate