فهرست مطالب

تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی - پیاپی 37 (زمستان 1398)

فصلنامه تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی
پیاپی 37 (زمستان 1398)

  • تاریخ انتشار: 1398/11/14
  • تعداد عناوین: 6
|
  • غلامرضا ابراهیمی مقدم* صفحات 7-22

    رابطه بین پیش فرض های اعتقادی پزشکان مسلمان و دانش پزشکی آنان در پژوهش های «علم شناسی» کمتر مورد توجه قرار گرفته است. نویسنده با تحقیق در منابع پزشکی پزشکان مسلمان و از لابلای مطالب علمی آنان، اصول و مبانی کلامی را که مفروض آنان بوده استخراج و به تبیین و تحلیل آن پرداخته است. رویکرد مقاله نقلی و تحلیلی و نگاهی از بیرون به حصار دانش پزشکی در فرهنگ اسلامی است. این تحقیق نشان می دهد که پیش فرض های کلامی، هم در حدوث و هم در بقاء با اندیشه های پزشکان مسلمان همراه بوده و خواسته یا ناخواسته چارچوب نظری ساحت معرفتی و عملی جهان نگری آنان را شکل داده اند. شهسواران دانش پزشکی در فرهنگ اسلامی فرمان بردار باورهای دینی بودند که در ضمیر وجودشان بر آنان فرمان می داده است. جهان از منظر پزشک مسلمان تهی از معنا و بی هدف نیست بلکه علاوه بر چهره مادی، چهره ملکوتی هم دارد.

    کلیدواژگان: فرهنگ اسلامی، ارتباط علم و ایمان، دانش پزشکی، ایمان اسلامی، پیش فرض های کلامی
  • حبیب محمدنژاد چاوشی*، بهرام کارجو اجیرلو صفحات 23-36

    رعایت حقوق شهروندی مهاجرین در جامعه اسلامی در قرن های اوج تمدن خود که ریشه در باورهای منبعث از معارف اسلامی دارد مرکز توجه اندیشمندان جهان می باشد. این مقاله به دنبال پاسخ این سوال است که آیا قرآن به موضوع حقوق شهروندی مهاجرین پرداخته و ابعاد مختلف آن را بیان نموده است؟ روش این تحقیق اکتشافی و استخراج داده ها به روش کتابخانه ای و ابزار جمع آوری داده ها به صورت فیش برداری می باشد. یافته های تحقیق نشان می دهد که اولا قرآن دغدغه عدالت نسبت به مهاجرین در راه خدا را دارد. ثانیا کشورهای اسلامی موظفند که 1. محلی برای زندگی مهاجرین تامین نمایند 2. مشکلات مهاجرین اعم از عضویت (شهروندی)، آموزش، بهداشت و تامین اجتماعی را حل کنند. 3. ثروتمندان جامعه اسلامی نیاز مالی مهاجرین را برطرف کنند. 4. در حل مشکلات فرهنگی اجتماعی مهاجرین بکوشند. 5. رفتاری منطبق بر اخلاق اسلامی همانند عفو، ایثار، عدم خست و حسادت داشته و نهایتا آنها را دوست داشته باشند.

    کلیدواژگان: قرآن، هجرت در راه خدا، پناهندگی، حقوق شهروندی مهاجران و توسعه پایدار
  • محمد نصیری، سیدحسن قاضوی، هدی فردمقدم* صفحات 37-52

    چرایی عدم پذیرش اسلام از سوی اکثریت مردم مکه پس از 13 سال تبلیغ پیامبر، از موضوعاتی است که اندیشه ورزان حوزه دین، سیاست و تاریخ را به خود مشغول داشته است. در گونه شناسی کلی نظریه های این باب، برخی جمود فکری، عنصر جاهلیت و بت پرستی و یا ساختار و سنت های قبیله ای و برخی شرایط اقلیمی را مورد تاکید قرار داده اند. پژوهش حاضر درصدد است با توصیف و تحلیل زمینه های ساخت انحصار به پاسخ مطلوب دست یابد. نقش بی بدیل قدرت اقتصادی به عنوان پشتوانه انحصارگرایی، و تسری این مسئله در ابعاد سیاسی اجتماعی و گزارش های همسو، قراین نظریه مختار است. انحصارگرایی در این جامعه، علاوه بر ایجاد نظام طبقاتی، وضع و اجرای قوانین را نیز در اختیار اعضای این حلقه انحصاری قرار می داد. طبقه ای که پذیرش محتوای دعوت پیامبر، به منزله قبول خطا در خودبرترانگاری و شکسته شدن حلقه انحصاری آنها بود.

    کلیدواژگان: انحصار، اقتصاد، قریش، مکه، اسلام، پیامبر
  • پریسا قربان نژاد*، ناصر عیاری صفحات 53-68

    مسجدالحرام و کعبه پیش از اسلام و پس از آن به سبب حدوث بلایای طبیعی و غیرطبیعی بارها مورد بازسازی قرارگرفته و تغییرات کلی و جزیی در ابعاد آن صورت پذیرفت و تا نیمه دوم قرن دوم قمری گسترش حداکثری یافت. اما درخصوص اینکه از قرن سوم تا هشتم قمری چه تغییراتی در بنای آنها حاصل شد و کدام متغیرها در آن دخیل بود، گزارش جهانگردان می تواند اطلاعات دست اولی را در اختیار قرار دهد. یافته های قابل تطبیق شامل گزارش های سیاحان است که پژوهشگر با رعایت ترتیب زمانی آنها را مقایسه و نتایج حاصل را در ابعاد مسجدالحرام، حجراسماعیل، مقام ابراهیم وکعبه گزارش نموده است. نتایج حاکی از تشابه تقریبی در گزارش ها، تغییرات کمی محدود و تحول کیفی و هنرمندانه در بناهاست، اما تفاوت روایت ها، متاثر از دیدگاه های متمایز و فضای فرهنگی حاکم بوده است. مقاله حاضر به روش توصیفی تحلیلی همراه با مطابقت داده ها سعی دارد گزارش جهانگردان مسلمان را در خصوص بناهای مذکور واکاوی و مطابقت نماید.

    کلیدواژگان: کعبه، مسجدالحرام، معماری، جهانگردان، قرون میانه
  • محی الدین آقاداودی* صفحات 69-86

    هدف اصلی پژوهش حاضر واکاوی آرایه های معماری بازتاب یافته در سه مسجد مدرسه منتخب عهد صفویه ضمن بازشناسی تاریخی و مختصر از آنهاست. سوال اصلی مطرح در این پژوهش از این قرار است که مهم ترین آرایه های تاریخی به کاررفته در سه بنای ملاعبدالله، چهارباغ و علیقلی آقا شامل چه گونه هایی بوده و واجد چه ویژگی هایی هستند؟ پژوهش حاضر از حیث روش، توصیفی تحلیلی و با رویکرد تطبیقی به انجام رسیده است. مختصری از نتایج پژوهش گویای آن است که آرایه های هنری بازتاب یافته در سه بنا در بعد ساختاری شامل کاشیکاری های نفیس با نقوش و درون مایه های مختلف، آرایه های سنگی، چوبی، فلزی و حتی دست بافته می باشد. در این میان کاربرد کاشی کاری بیشترین حجم را تشکیل می دهد. در بعد نقوش و مضامین نیز انواع نقوش هندسی (گره)، اسلیمی و ختایی و همچنین کتیبه های ثلث با درون مایه قرآنی، احادیث و روایات با تمرکز بر مبانی شیعی و البته اشعار فارسی که غالبا در مدح ایمه اطهار در بناهای مذکور اجرا شده است.

    کلیدواژگان: معماری عصر صفویه، آرایه های معماری، اصفهان، مسجد مدرسه، ملاعبدالله، چهارباغ، علیقلی آقا
  • قسیم یاسین*، حمید حاجیان پور صفحات 87-98

    سلطان سلیم سوم (1807 1789 م) در زمره سلاطین اصلاح گر عثمانی به شمار می رود که با افکار و ایده های نوگرایانه خویش و همراهی نخبگان متجدد درصدد بود به سان گذشته، دولت عثمانی را در عرصه رقابت های جهانی مطرح سازد و با سازماندهی اوضاع داخلی و ایجاد اصلاحات بنیادین، امپراطوری را از بحران و رکود نجات دهد. علاوه بر آن توانست مسیر اصلاحات نوین را برای جانشینان خویش هموارتر سازد. پژوهش حاضر به روش توصیفی تحلیلی و با تکیه بر منابع کتابخانه ای در پی تبیین و تحلیل سیر تحولات امپراطوری عثمانی در عرصه های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی عصر سلیم سوم و نوع عملکردهای اصلاح گرایانه و واکنش های جامعه عثمانی نسبت به اقدامات وی است تا بتواند چرایی ناکامی پروژه اصلاحات سلطان نوگرای عثمانی را دریابد.

    کلیدواژگان: امپراطوری عثمانی، سلیم سوم، نظم نوین، سنت گرایان، اصلاحات نوین
|
  • Gholamreza Ebrahimi Moghaddam Pages 7-22

    The relationship between the doctrinal presuppositions of Muslim physicians and their medical knowledge has received less attention in scientific research. By researching the medical resources of Muslim physicians and examining their scientific materials, the author has extracted, explained and analyzed their assumed theological principles. This is an analytical article examining the boundaries of medical science in Islamic culture. The results show that theological presuppositions, both in occurrence and survival, have accompanied the ideas and thoughts of Muslim physicians and, willingly or unwillingly, have formed the theoretical framework of their epistemological and practical worldview. The great figures of the medical field in Islamic culture obeyed the religious beliefs commanded by their hearts. From the point of view of the Muslim physician, the world is not devoid of meaning and it is not purposeless. In addition to its material face, it also has a heavenly face.

    Keywords: Islamic culture, the Relationship between Science, Faith, Medical Science, Islamic Faith, Theological Presuppositions
  • Habib Mohammad Nejad Chavoshi , Bahram Karju Ajirlou Pages 23-36

    The observance of the citizenship rights of immigrants in the Islamic society in the peak centuries of its civilization, rooted in the beliefs derived from Islamic teachings, is the focus of attention of thinkers around the world. This article seeks to answer the question of whether the Qur'an addresses the issue of immigrant citizenship rights with its various dimensions.  This study tries to explore and extract information using library resources. Research findings show that, first, the Qur'an is concerned with justice for immigrants migrating for the sake of God. Secondly, Islamic countries are obliged to provide a place of residence for the immigrants, to solve the problems of immigrants, including membership (citizenship), education, health and social security. The rich of the Islamic society are supposed to solve the financial problems of the immigrants. They should try to solve the socio-cultural problems of the Immigrants. They should treat the immigrants in accordance with Islamic ethics such as forgiveness, self-sacrifice, and not being jealous or mean towards them and finally love them.

    Keywords: The Qur'an, Migration for the Sake of God, Asylum, Citizenship Rights for Immigrants, Sustainable Development
  • Mohammad Nasiri, Seyed Hassan Ghazavi, Hoda Fard Moghadam Pages 37-52

    The reasons for the non-acceptance of Islam by the majority of the people of Mecca after 13 years of the Prophet's preaching is one of the issues that has occupied the minds of religious, political and historical thinkers. Some have emphasized the intellectual rigidity, ignorance and idolatry, structure and traditions of tribes, and climatic conditions as the reasons for their non-acceptance of Islam. The present study seeks to find the answer by describing and analyzing the contexts of monopoly construction. The irreplaceable role of economic power as the backbone of monopoly, the spread of this issue in the socio-political dimensions and the existence of the coherent reports are the evidence of the Mokhtar Theory. In addition to creating a class system, monopoly in this society also provided the members of this exclusive circle with the rights of establishment and implementation of laws, a class whose acceptance of the content of the Prophet's invitation was considered as a treat to their self-transcendence and the breaking of their exclusive circle.

    Keywords: Monopoly, Economics, Quraysh, Mecca, Islam, Prophet
  • Parisa Ghorban Nejad , Nasser Ayari Pages 53-68

    The Masjid al-Haram and the Kaaba have been rebuilt many times before and after Islam due to the occurrences of natural and unnatural disasters. General and partial changes in their dimensions took place and reached its maximum expansion by the second half of the second century (AH). The travelers' reports can provide first-hand information regarding the changes took place in their structures from the third to the eighth centuries (AH) along with the different variables involved. The researchers compared the travelers' reports while observing the chronological order to examine the possible changes in the dimensions of the Masjid al-Haram, the Hijr-Ismail, the Maqām Ibrāhīm and the Kaaba. The results indicate an approximate similarity in the propositions, slightly limited changes, and qualitative and artistic changes in the buildings. The differences in the narratives have been influenced by different views and the prevailing cultural atmosphere. The present article, in a descriptive-analytical manner with data matching, attempts to analyze and match the reports of the Muslim travelers on these buildings.

    Keywords: Kaaba, Masjid al-Haram, Architecture, Tourism, the Middle Ages
  • Mohieddin Aghadawoudi Pages 69-86

    The main purpose of the present study is to investigate the architectural arrays reflected in the three selected mosques- schools of the Safavid era, while recognizing them historically and briefly. The main question in this study is what are the most important historical arrays used in the three buildings of Mullah Abdullah, Chaharbagh and Ali Gholi Agha and what are their characteristics? The present study is descriptive-analytical in terms of method and has been performed using a comparative approach. The results show that the artistic arrays reflected in the three buildings in the structural dimension include exquisite tiles with different motifs and themes, stone, wood, metal and even hand-woven arrays. Meanwhile, the use of tiling is the largest volume. In terms of motifs and themes, various types of motifs - Geometric (knot), Arabesque and Khetaei, as well as Thuluth inscriptions with Quranic theme, hadiths and narrations focusing on the Shiite principles and Persian poems often performed in praise of the Imams are discoverable in these buildings.
     

    Keywords: Safavid Era Architecture, Architectural Arrays, Isfahan, Mosque-School, Mullah Abdullah, Chaharbagh, Ali Gholi Agha
  • Qasim Yassin , Hamid Hajianpour Pages 87-98

    Sultan Selim III (1789-1787) was one of the reformist Ottoman sultans who, with his modernist ideas and the support of modern elites, sought to bring the Ottoman government to the forefront of world competition and by organizing internal affairs and initiating fundamental reforms tried to save the kingdom from crisis and recession. In addition, he was able to pave the way for new reforms for his successors. The present study is descriptive-analytical and based on library resources. It tries to explain and analyze the evolution of the Ottoman Empire in the political, economic and social arenas in the era of Sultan Selim III and examine the type of reformist actions and reactions of the Ottoman society to his actions to find out why the Ottoman modernist Sultan's reform project failed.

    Keywords: Ottoman Empire, Salim III, New Order, Traditionalists, New Reform